România

România

Județul Hunedoara

Municipiul Deva

Municipiul Deva

Referat de aprobare

ROMANIA

JUDETUL HUNEDOARA 

MUNICIPIUL DEVA PRIMARUL

 

 

REFERAT DE APROBARE

la proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului local nr.158/2019, privind aprobarea indicatorilor tehnico - economici pentru investiția ”Reabilitarea, modernizarea clădirilor și echiparea infrastructurii educaționale a Colegiului Național Pedagogic „Regina Maria” - școala generală - faza Proiect Tehnic”, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

Municipiul Deva a semnat Contractul de Finanțare nr. 2967 din 22.08.2018 pentru Proiectul cod SMIS 120280 privind „Reabilitarea, modernizarea clădirilor și echiparea infrastructurii educaționale a Colegiului Național Pedagogic ,,Regina Maria” - Școala generală” în cadrul Programului Operaţional Regional – POR, 2014-2020, Axa prioritară 10, Prioritate de investiții 10.1, Obiectiv Specific 10.1. 

În cadrul contractului de finanțare Municipiul Deva a semnat contractul de lucrări nr. 54787/29.07.2020  cu Asocierea SC Comsid Tehnosteel SRL – SC M.T.D. Simplu Construct S.R.L. prin lider de asociere SC Comsid Tehnosteel SRL pentru execuția lucrărilor aferente proiectului „Reabilitarea, modernizarea clădirilor și echiparea infrastructurii educaționale a Colegiului Național Pedagogic "Regina Maria" - școala generală”, cod SMIS 120280.

În cadrul contractului de lucrări 54787/29.07.2020, constructorul SC Comsid Tehnosteel SRL a solicitat ajustarea prețului contractului, în conformitate cu prevederile Ordonanței nr. 15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică și a Ordonanței de urgență nr. 64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, depunând documente justificative privind reechilibrarea contractului ca urmare a apariției unor cauze imprevizibile ce au condus la creșteri ale prețului contractului prin creșterea prețurilor la materiale, utilaje, manoperă, transport, dar și alte creșteri care pun în dificultate implementarea proiectului.

Criza provocată de conflictul militar din regiunea Mării Negre a afectat piața construcțiilor din întreaga Uniune Europeană, având în vedere că Ucraina este principalul furnizor și producător de oțel și materie primă pentru piața europeană a construcțiilor.

Consecința imediată a fost o creștere semnificativă a prețurilor la materiale, determinând creșteri și de peste 40% la unele materiale utilizate în proiectele de infrastructură, la echipamentele, utilajele și dotările independente livrate în cadrul proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, mai ales al proiectelor care au la baza contracte de furnizare echipamente, utilaje sau altele asemenea.

Totodată criza generată de virusul SARS-CoV-2 a determinat declararea stării de urgență la nivel național, dar și la nivel european, care la rândul ei a determinat o creștere a indicelui de cost total în construcții cu aproximativ 18%, din care 60% a fost generată de creșterea costului la materiale în construcții și 40% de creșterea costului cu manopera. 

Creșterea de preț generată de criza SARS-CoV-2 la materialele din construcții a afectat prețul ferm al contractelor de achiziție încheiate pentru cele trei categorii de contracte: contractele de lucrări, de produse (livrare echipamente), respectiv contractele de servicii care au ca obiect realizarea studiilor de fezabilitate și/sau a proiectelor tehnice aferente infrastructurii publice și care includ studii geotehnice și/sau hidrogeologice. Creșterea de preț nu a putut fi avută în vedere de către ofertanți la data depunerii ofertelor.

Criza generată de contextul internațional a condus la creșteri ale prețului la carburanți, dar și creșteri semnificative ale prețului la gazele naturale și la energia electrică, determinând la rândul ei influențe majore asupra creșterii manoperei la proiectele de infrastructură, dar și la cele de furnizare bunuri, care se va reflecta în indicele de cost total în construcții cu impact semnificativ asupra implementării tuturor categoriilor de proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile. 

Toate situațiile mai sus menționate care au condus la declanșarea crizei pe piața construcțiilor au caracter imprevizibil și sunt considerate cauze care nu depind de acțiunea părților contractuale, dar care afectează în mod semnificativ implementarea proiectelor de infrastructură, dar și a celor de furnizare echipamente, consecința fiind blocarea implementării proiectelor și afectarea serioasă a indicatorilor pentru programe operaționale/naționale finanțate din fonduri, denumite programe naționale pe care România le are de îndeplinit în cadrul politicii de coeziune 2014—2020 sau alte politici europene relevante.

Guvernul României a adoptat Ordonanța de Urgență nr. 64/2022 pentru deblocarea proiectelor de infrastructură finanțate din fonduri externe nerambursabile pentru realizarea unei reechilibrări contractuale în cadrul contractelor de achiziție publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru aferente proiectelor de investiții finanțate din fonduri europene nerambursabile, afectate în mod serios de creșteri semnificative ale costurilor, în special în domeniul tuturor costurilor din construcții, dar și dificultăți și întârzieri semnificative în aprovizionare de materiale, pentru a evita blocarea implementării proiectelor de infrastructură, precum și a celor care au ca obiect furnizarea de echipamente, utilaje și dotări necesare pentru realizarea obiectului contractelor de finanțare din fonduri externe nerambursabile. 

Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2022 se reglementează unele măsuri pentru ajustarea preţurilor necesare actualizării costurilor investiţiei în contractele de achiziţie publică/contractele sectoriale/acordurile-cadru, precum şi în alte categorii de contracte, respectiv pentru ajustarea Devizelor generale de investiţii în cadrul contractelor de finanţare care au asigurate sursele financiare parţial sau integral din fonduri externe nerambursabile, precum şi metodologia de ajustare a preţurilor în vederea restabilirii echilibrului contractual în cadrul contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru, precum şi al altor categorii de contracte.

În conformitate cu prevederile art.3 alin.1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022, prețul contractelor de achiziție publică aferente proiectelor de investiții finanțate integral sau parțial din fonduri externe nerambursabile, aflate în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență se ajustează în condițiile acesteia, pentru a ține seama de unele creșteri sau diminuări de costuri pe baza cărora s-a fundamentat prețul contractelor de achiziție și care nu au putut fi prevăzute de ofertanți la data elaborării ofertelor, chiar dacă prețurile contractelor sunt ferme sau formulele de ajustare a prețului au fost cuprinse în documentațiile de atribuire, din cauza caracterului imprevizibil al acestor creșteri sau diminuări de costuri.

Ajustarea stabilită conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022 se realizează exclusiv pentru restul rămas de executat la data intrării în vigoare a acesteia, respectiv 11.05.2022 și se aplică la fiecare solicitare de plată.

            În conformitate cu prevederile art. 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022: 

- beneficiarii fondurilor externe nerambursabile constituie o rezervă de implementare, în limitele şi condiţiile prevăzute de ordonanţa de urgenţă, destinată plăţii ajustărilor de preţ ale contractelor de achiziţie publică prin încheierea unui act adiţional la contractul de achiziţie publică, în limitele şi condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022.

- beneficiarii fondurilor externe nerambursabile încheie acte adiţionale la contractele de achiziţie după parcurgerea etapelor prevăzute la art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2022.

- rezerva de implementare pentru reechilibrarea contractelor se constituie iniţial, în procent de până la 23% din valoarea restului de executat a contractului de achiziţie, la momentul intrării în vigoare a Ordonanţei de Urgenţă nr. 64/2022 şi poate fi utilizată numai pentru plata diferenţelor de preţ aferente ajustării preţului contractelor de achiziţie, fără a depăşi pragurile stabilite de lege (50% din valoarea prețului inițial al contractului de achiziție).

- pe parcursul derulării contractelor, rezerva de implementare destinată plăţii ajustărilor de preţ se poate suplimenta cu procente de până la 10% din valoarea restului de executat a contractului de achiziţie, la data solicitării, prin încheierea de acte adiţionale la contracte, fără a depăşi pragurile stabilite de lege (50% din valoarea  prețului inițial al contractului de achiziție).

-suplimentarea rezervei de implementare poate avea loc numai dacă au fost efectuate plăţi de minimum 75% din valoarea rezervei. Suplimentarea rezervei de implementare nu poate conduce la depăşirea pragurilor stabilite de lege.

- beneficiarii fondurilor externe nerambursabile au obligația de a ține o evidență distinctă a rezervei de implementare destinată plății ajustărilor de preț, atât la momentul constituirii acesteia, cât și ulterior prin suplimentare și operarea plăților necesare finanțării ajustărilor de preț.

- rezerva de implementare destinată finanțării ajustărilor de preț face parte din valoarea investiției de bază și se include în Devizul general de investiții reglementat de Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare. 

Valoarea rezervei de ajustare a valorii contractului de finanțare se va încadra pe o linie distinctă într-un nou  capitol - Capitol 7 din Devizul General, denumit ,,7.1 Rezerva de implementare", iar în bugetul proiectului va fi încadrată la Categoria de cheltuiala 15/310 subcategoria cheltuieli de natura ajustărilor de preț la construcții și instalații, conform prevederilor art.13.2, cap.V - Ajustarea valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile al Anexei la Ordinul Ministrului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației nr. 1586/10.08.2022 – Metodologie privind ajustarea prețurilor și a valorii Devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, conform Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 64/2022.

Rezerva de implementare majorează valoarea costului investiției și se include în indicatorii tehnico-economici ai investiției a căror valoare se regularizează potrivit art.11 alin.6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/20222.

Evidențierea plăților în cadrul rezervei de implementare se determină ca diferență între valoarea fiecărei plăți actualizată cu ajustările de preț și valoarea neactualizată cu ajustarea de preț.

Determinarea valorii finale a contractului de achiziție se realizează după depunerea ultimei solicitări de plată de către contractant, în baza situației centralizatoare ce va cuprinde totalitatea cheltuielilor efectuate în baza contractului, inclusiv în baza actelor adiționale la acesta, însușită de executant, diriginte de șantier și aprobată de beneficiar prin încheierea unui act aditional la contract.

În vederea ajustării valorii solicitării de plată a Contractului de lucrări nr. 54787/29.07.2020, încheiat între Municipiul Deva și SC Comsid Tehnosteel SRL pentru realizarea proiectului Reabilitarea, modernizarea clădirilor și echiparea infrastructurii educaționale a Colegiului Național Pedagogic ,,Regina Maria" - școala generală, cod SMIS 120280, pentru decontarea restului rămas de executat, la data de 11.05.2022, data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022, s-a calculat valoarea rezervei de implentare.

Contractul de   lucrari nr. 54787/29.07.2020 a fost modificat conform art.221 alin.1 lit."f” din Legea nr.98/2016. Astfel, prin Actul aditional nr.4 din data de 07.06.2022, pretul contractului a fost majorat de la 7.614.293,54 lei fara TVA la 8.496.103,79 lei fara TVA, respectiv o crestere cu 881.810,25 lei fara TVA - respectiv 11,58% din pretul inițial al contractului.

        Restul rămas de executat la data de 11.05.2022  (reprezentând data intrării în vigoare a Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.64/2022), determinat cantitativ și valoric, pe baza centralizatorului realizat de către executant, vizat de dirigintele de șantier și însușit de autoritatea contractantă este în valoare de 2.840.670,42 lei fără TVA.

Rezerva de implementare  - necesarul de fonduri pentru ajustarea prețului contractului, este de 653.354,20 lei fara TVA, respectiv 777.491,50 lei cu TVA, reprezentând 23% din valoarea restului rămas de executat din contract la momentul intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.64/2022 şi poate fi utilizată numai pentru plata diferenţelor de preţ aferente ajustării preţului contractelor de achiziţie, fără să depăşească 50% din preţul iniţial al contractului de achiziţie. 

Pe de altă parte în cadrul proiectului a fost prevazută și achizitia de dotări pentru Sala de sport: catedră, scaun, etajeră, aspirator, coșuri gunoi-interior, stingător PSI, trusă  medicală, cuier, bănci+cuiere vestiar, bănci sala de sport, spaliere, panouri de baschet, saltele gimnastică, capră pentru sărituri, ladă de gimnastică, trambuline elastice gimnastică, mingi baschet/volei/fotbal/oină/medicinală/hambal junior/rugby, coardă elastică, cerc mare gimnastică, jalone, achiziție. Procedura de achiziție publică a dotărilor pentru Sala de sport fost lansată, pe loturi, în luna septembrie 2022, însă a fost anulată din cauza nedepunerii de oferte de către operatorii economici / oferte inacceptabile.

Analizând aspectele menționate mai sus, justificat de necesitatea actualizării prețurilor la unele dotări aferente Sălii de Sport, așa cum reiese din Memoriul justificativ al proiectantului, Devizul  general al investitiei a fost revizuit și actualizat de către proiectant, în sensul modificării valorii subcapitolului 4.5 Dotări de la suma de 485.723,37 lei fără TVA - aprobată prin Hotărârea Consiliului local nr. 99/2022, la suma de 504.529,00 lei fără TVA.

Corespunzător modificărilor de mai sus a fost actualizată valoarea cheltuilelilor diverse și neprevăzute și a comisioanelor, cotelor, taxelor și costul creditului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

În urma revizuirii, Devizul general pentru proiectul ”Reabilitarea, modernizarea clădirilor și echiparea infrastructurii educaționale a Colegiului Național Pedagogic „Regina Maria” - Școala generală, se prezinta astfel: valoarea totală estimată este de 14.085.360,91 lei, cu TVA, din care valoarea lucrărilor de construcții montaj (C+M)  este de 8.657.296,39 cu TVA.

Finanțarea investiției se va face prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 10, Prioritate de investiții 10.1, Obiectiv Specific 10.1, în procentele stabilite prin Ghidul solicitantului, respectiv 98% din totalul cheltuielilor eligibile din FEDR şi de la bugetul de stat, iar diferenţa de 2% din totalul cheltuielilor eligibile, la care se adaugă cheltuieli neeligibile/conexe, după caz, fiind suportate din bugetul general al municipiului Deva. 

În conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare, Ordonanței nr.15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică, ale art. 44 alin. 1 și 4 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, ale POR 2014-2020, Axa Prioritară 10, Prioritatea de investiții 10.1, Obiectiv Specific 10.1, ale Ordinul ministrului dezvoltării regionale și administrației publice nr. 4546/2018 pentru modificarea Ghidului solicitantului - Condiții specifice de accesare a fondurilor pentru apelul aferent POR, Axa Prioritară 10, Prioritatea de investiții 10.1, Obiectiv Specific 10.1,

În temeiul prevederilor art.129 alin.2 lit.”b”, lit.”d” și alin. 4 lit.”d”,  alin.7 lit.”a”, art.139 alin.3 lit.”a”, art.196 alin.1 lit.”a” din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare,

Supun comisiilor de specialitate si plenului Consiliului local proiectul de hotărâre pentru  modificarea Hotărârii Consiliului local nr.158/2019 privind aprobarea indicatorilor tehnico - economici pentru investiția ”Reabilitarea, modernizarea clădirilor și echiparea infrastructurii educaționale a Colegiului Național Pedagogic „Regina Maria” - școala generală - faza Proiect Tehnic cu modificările şi completările ulterioare pe care il supunem spre dezbatere comisiilor de specialitate si plenului Consiliului local.

 

 

                                                                                    Primar,

                                                                        Nicolae-Florin OANCEA