ANEXA NR. 1 la proiectul de hotărâre nr. 539 din 24.11.2022

Anexa 1 la HCL nr. ......................

 

NOTĂ DE FUNDAMENTARE

 

Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR)

Componenta C1 – Managementul apei

INVESTIȚIA 1 - Extinderea sistemelor de apă și canalizare în aglomerări mai mari de 2 000

de locuitori echivalenți, prioritizate prin Planul accelerat de conformare cu directivele europene

 

 

 

PROIECTUL 

„EXTINDERE REȚEA ALIMENTARE CU APĂ ȘI CANALIZARE – ZONA ZĂVOI (TERENURI ATRIBUITE VETERANILOR DE RĂZBOI) – MUNICIPIUL DEVA”

 

La data de 31.10.2022, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a publicat, în consultare publică, Ghidul specific aferent Componentei 1 - Managementul apei, Investiția 1 – Extinderea sistemelor de apă și canalizare în aglomerări mai mari de 2000 de locuitori echivalenți, prioritizate prin Planul accelerat de conformare cu directivele europene, din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

 

Componenta C1: MANAGEMENTUL APEI face parte din Pilonul I. Tranziție verde

Obiectivul acestei componente este asigurarea sustenabilă a apei pentru un viitor sigur al populației, mediului și economiei. În special, componenta vizează: (1) creșterea gradului de acces al populației, în special din zonele rurale, la un serviciu public de apă și canalizare conform cu cerințele legislației Uniunii Europene și asigurarea accesului tuturor categoriilor sociale la acest serviciu; (2) creșterea gradului de siguranță a acumulărilor existente; (3) consolidarea capacității administrative și de răspuns a Administrației Naționale Apele Române (ANAR) în situații de urgență, în special în ceea ce privește infrastructura de gospodărire a apelor; (4) îmbunătățirea acurateței prognozelor pentru sistemele de atenționări și avertizări meteorologice în vederea reducerii numărului de decese și de răniri cauzate de fenomene meteorologice extreme.

Investiția 1 vizează lucrări de construcții necesare pentru extinderea rețelelor de distribuție apă și a rețelelor de canalizare în aglomerările mai mari de 2.000 de locuitori echivalenți (l.e), prioritizate prin Planul de accelerare a conformării cu Directivele europene.

Investiția 1 contribuie în procent de 100% la tranziția verde, respectiv în proporție de 0% la obiectivele din domeniul climei și 100% la obiectivele de mediu, și nu contribuie la realizarea indicatorilor din domeniul digital.

Contribuția la Pilonul European al Drepturilor Sociale:

Investiția 1 contribuie la respectarea principiului 20 al Pilonului European al Drepturilor Sociale prin faptul că se va asigura accesul la serviciile de utilități de bază, cum ar fi apă potabilă curată și de înaltă calitate și salubrizare/canalizare. În urma acestor investiții vor scădea costurile suplimentare pentru locuințe, se vor îmbunătăți condițiile de viață, iar starea de sănătate precum și standardele de igienă a populației la nivelul localităților beneficiare se vor îmbunătăți considerabil. 

Investiția 1 va avea un impact semnificativ asupra femeilor din localitățile beneficiare. Această investiție pleacă de la premisa faptului că aproximativ 30% din populația rezidentă a României nu beneficiază de servicii de apă curentă, iar 45% nu este racordată la sisteme de canalizare. Din punct de vedere social, femeile sunt cele mai afectate de lipsa acestor servicii prin faptul că alocă mult mai mult timp pentru asigurarea accesului la apă în vederea efectuării muncii domestice și de îngrijire (aproximativ 75% din munca domestică și de îngrijire este realizată de către femei). Astfel, ca efect, timpul economisit din activitățile de asigurare a apei necesare activităților domestice și de îngrijire va putea fi alocat altor nevoi, inclusiv celor specifice ocupării, educației/formării profesionale sau de relaxare. Prin urmare, din perspectiva de gen această investiție va avea un impact social pozitiv mare asupra femeilor.

Obiectivul general: Asigurarea sustenabilă a apei pentru un viitor sigur al populației, mediului și economiei.

Obiectivul specific: Creșterea gradului de acces al populației la serviciul public de apă și canalizare.

 

Indicatorii de rezultat ai apelului de proiecte:

  • 400 km de rețele de distribuție a apei vor fi construite și operaționalizate în localități aflate în aglomerările prioritizate prin Planul accelerat de conformare cu directivele europene și în conformitate cu modificările aduse Legii nr. 241/2006, până la 30 septembrie 2024.
  • 1600 km de rețele de distribuție a apei vor fi construite și operaționalizate în localități aflate în aglomerările prioritizate prin Planul accelerat de conformare cu directivele europene și în conformitate cu modificările aduse Legii nr. 241/2006, până la 30 iunie 2026.
  • 300 km de rețele de canalizare vor fi construite și operaționalizate în aglomerări mai mari de 2000 de locuitori echivalenți, prioritizate prin Planul accelerat de conformare cu directivele europene și în conformitate cu modificările aduse Legii nr. 241/2006, până la 30 septembrie 2024.
  • cel puțin 2500 km de rețele de canalizare vor fi construite și operaționalizate în aglomerări mai mari de 2 000 de locuitori echivalenți, până la 30 iunie 2026.

 

 

  1. Necesitatea și oportunitatea investiției

Accesul la apă curentă și canalizare, precum și la celelalte utilități, apropierea de furnizorii de servicii educaționale, medico-sanitare, comerciale și sociale etc., sunt necesități primordiale care dau o măsură a calității locuirii prin accesul la utilități, și totodată creează premisele de dezvoltare a zonei.

Necesitatea investiției este dată și de obligația legală prevăzută în Regulamentul Cadru al serviciului de alimentare cu apă și canalizare, la articolul 105 aliniatele 1 și 2 astfel: „ (1) Autoritățile administrației publice locale trebuie să asigure condițiile necesare accesului nediscriminatoriu al tuturor membrilor comunității la serviciul de alimentare cu apă. (2) Dreptul de acces nediscriminatoriu și de utilizare a serviciului este garantat tuturor utilizatorilor, în condiții contractuale și cu respectarea prevederilor regulamentului serviciului și a programelor de reabilitare, extindere și modernizare a sistemelor de alimentare cu apă și de canalizare."

Primăria Municipiului Deva și dezvoltatorii imobiliari din zonă doresc construirea de locuințe în perimetrul intravilan al Municipiului Deva, asigurând în același timp o dezvoltare armonioasă a orașului. Pentru realizarea unei zone rezidențiale moderne, Primăria Municipiului Deva s-a obligat să asigure întreaga infrastructură. Această infrastructură cuprinde și alimentarea cu apă potabilă și asigurarea preluării și scurgerii apelor uzate menajere. 

Dezvoltarea durabilă a spațiului urban este indispensabil legată de o îmbunătățire a condițiilor existente și a serviciilor de bază, prin dezvoltarea infrastructurii. Crearea și modernizarea sistemelor de alimentare cu apă/apă uzată constituie elemente de bază pentru comunitate, asigură condiții de sănătate, creșterea nivelului de trai, proiecția mediului și în general condiții optime de trai.

Implementarea proiectului contribuie la realizarea cu prioritate a investițiilor în infrastructura de mediu pentru protecția și îmbunătățirea calității mediului și a standardelor de viață în România și îndeplinirea angajamentelor asumate de România în cadrul negocierilor de aderare la Uniunea europeană la capitolul 22 „Mediu”, precum și a investițiilor din domeniul gospodăririi apelor și utilizarea durabilă a resurselor de apă.

De asemenea, obiectivul de investiție „Extindere rețea alimentare cu apă și canalizare – zona Zăvoi (terenuri atribuite veteranilor de război) – Municipiul Deva”, se încadrează în obiectivele generale ale Strategiei Integrate pentru Dezvoltare Urbană (SIDU) a Municipiului Deva 2014-2023 și în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) al Municipiului Deva, contribuind și la realizarea unui obiectiv al angajamentului Administrației Publice Locale a Municipiului Deva, respectiv satisfacerea așteptărilor cetățenilor municipiului prin creșterea standardului de viață și a gradului de confort urban.

Extinderea sistemului centralizat de alimentare cu apă și canalizare va reduce riscul îmbolnăvirilor, a declanșării epidemiilor, protejează mediul, asigurându-se astfel un grad de civilizație și sănătate în conformitate cu normele europene și cele românești.

În prezent, serviciul de distribuție a apei potabile și de canalizare și epurare din Municipiul Deva este asigurat de Operatorul regional licenţiat S.C. APA PROD S.A., care a fost înființat în baza legii în 25 iulie 2001, prin asocierea Consiliului Județean Hunedoara cu alte consilii locale din județ.

 

  1. Activitățile sprijinite în cadrul investiției

Prin intermediul acestei investiții sunt vizate activități necesare pentru extinderea rețelelor de distribuție apă și a rețelelor de canalizare în aglomerările mai mari de 2 000 de locuitori echivalenți (l.e), prioritizate prin Planul de accelerare a conformării cu Directivele europene, respectiv:

  • extinderea rețelelor existente de distribuție a apei
  • extinderea rețelelor existente de colectare a apelor uzate.

 

  1. Informaţii privind regimul juridic, economic şi tehnic al terenului 

Regimul juridic, economic și tehnic al terenului este specificat în Certificatul de urbanism nr. 48/2021, emis pentru elaborarea documentațiilor tehnice pentru obținerea avizelor, emiterea Autorizației de Construire, elaborarea proiectului tehnic și a detaliilor de execuție.

Obiectivul de investiție „Extindere rețea alimentare cu apă și canalizare – zona Zăvoi (terenuri atribuite veteranilor de război) – Municipiul Deva” este promovat în baza Proiectului tehnic nr. 01/2021 elaborat de SC Zanshin Impex SRL și aprobat prin HCL nr. 100/2022.

Strada se află în domeniul public al Municipiului Deva, în intravilanul localității, conform următoarelor extrase de Carte funciară:

  • Extras CF nr. 69223, nr. Cadastral 69223, în suprafață de 1316 mp;
  • Extras CF nr. 77161, nr. Cadastral 77161, în suprafață de 541 mp;
  • Extras CF nr. 77162, nr. Cadastral 77162, în suprafață de 689 mp;

Toate lucrările se vor realiza pe domeniul public al Municipiului Deva.

 

  1. Particularităţi ale amplasamentului propus pentru realizarea obiectivului

Zona este amplasată în județul Hunedoara, Municipiul Deva. Geografic, Municipiul Deva este situat în partea centrală a județului și se învecinează în partea de est cu comuna Hărău și cu orașul Simeria, la sud cu Municipiul Hunedoara și comuna Băcia, la vest cu comunele Vețel, Cârjiți și Peștișu Mic, iar la nord cu comuna Șoimuș.

Relieful Municipiului este divers, de la zona de luncă a Mureșului până la dealul Cetății, un con vulcanic cu înălțimea de peste 370.00 m, alcătuite în cea mai mare parte din roci tari și șisturi cristaline, granite și pe alocuri din calcare.

Pe teritoriul Municipiului Deva, rețeaua hidrografică este formată din cursul mijlociu al râului Mureș.

Pentru realizarea investiţiei propuse se va aplica principiul „Do No Significant Harm” (DNSH), cu respectarea obligaţiilor prevăzute în PNRR pentru implementarea principiului „Do No Significant Harm” (DNSH), („A nu prejudicia în mod semnificativ”), astfel cum este prevăzut la Articolul 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile, pe toată durata de implementare a proiectului.

 

  1. Descrierea succintă a obiectivului de investiţii propus, din punct de vedere tehnic şi funcțional
  2. Destinație și funcțiuni

Scopul investiției este extinderea rețelelor de alimentare cu apă potabilă și canalizare menajeră în Zona Zăvoi, (terenuri atribuite veteranilor de război), din municipiul Deva. Sistemul de alimentarea cu apă este propus după cum urmează:

 

  • Alimentarea cu apă:

Se va folosi ca sursă de apă conducta de distribuție a apei potabile, având Dn 140mm pozată de-a lungul străzii Zăvoi.

Branșarea sistemului de alimentare cu apă potabilă la conducta existentă cu Dn 140mm se propune prin intermediul unui cămin de branșament, notat pe planșa H5 cu CB, pentru a putea asigura atât furnizarea apei potabile către consumatori dar și pentru a asigura alimentarea hidranților de incendiu exteriori.

Conform breviarului de calcul, cerința de apă potabilă de consum determinată conform SR 1343/1 - 95, este Qs zi max= 0,40 l/s.

Trebuie asigurat și debitul de incendiu pentru hidranții exteriori de Qi = 5l/s.

Distribuția apei potabile se va realiza prin conducte din polietilenă de înaltă densitate, PE 100, SDR 17, Pn 10barr, De 110mm și De 75mm cu strat protector exfoliabil din polipropilenă, montate îngropat, sub limita de îngheț.

Lungimea totală a rețelei de distribuție este de 714m, din care cu De 110mm L = 680m iar De = 75m L = 34m.

S-au prevăzut 6 cămine de vane pentru o sectorizare și exploatare facilă a rețelei de distribuție.

Pentru a facilita branșarea tuturor consumatorilor la sistemul de distribuție s-au prevăzut 55 cămine de branșament din polietilenă de înaltă densitate prefabricate, amplasate la limita de proprietate, pe domeniul public. Aceste cămine au un dublu rol: cămine de concesie, prevăzute cu robinet de separare și cămine de apometru, dotate cu apometre. Branșamentele individuale se vor realiza din conducte din polietilenă de înaltă densitate, PE 100, SDR 17, Pn 10barr, De 32mm cu strat protector exfoliabil din polipropilenă, cu lungimea totală de 374m.

Pentru asigurarea stingerii incendiilor, pe rețeaua de distribuție s-au amplasat 4 hidranți de incendiu exteriori, conform planșei.

Folosirea tuburilor din polietilenă de înaltă densitate în detrimentul țevilor din oțel vincat, izolate la exterior reprezintă un avantaj.

Tuburile din polietilenă de înaltă densitate cu strat protector exfoliabil din polipropilenă prezintă mai multe avantaje, printre care:

  1. O punere în operă foarte facilă, având masa specifică mică;
  2. Un control riguros al sudurilor, certificatul de calitate este emis de aparatul de sudură;
  3. Un număr scăzut de suduri, conductele folosite fiind livrate în colaci de 100 m lungime;
  4. Un coeficient de rigurozitate foarte scăzut;
  5. Nu există pericolul oxidării;
  6. Nu trebuie izolate;
  7. Nu necesită pozarea în pat de nisip, ceea ce reprezintă o economie substanțială;
  8. Sunt agreate și recomandate de legislația comunitară.

 

 

  • Canalizarea menajeră

S-a propus realizarea unor colectoare din polietilenă de înaltă densitate corugată, care să preia apele uzate de la toți furnizorii de ape uzate menajere, transportarea și deversarea lor în sistemul de canalizare al municipiului Deva.

Colectoarele propuse au o lungime totală de 581 m, din care:

  • un colector secundar CMS1 cu Dn 250mm, cu lungimea L1 = 195m, care transportă gravitațional apele uzate menajere colectate pe două ramuri: CV1 - SPAM1 și CV9 - SPAM1 spre stația de pompare a apelor uzate menajere SPAM1. SPAM1 este dotată cu două pompe submersibile (una în funcțiune și una în rezervă) pentru ape uzate, având parametrii: Q = 2 l/s, H = 15mH2O. Din SPAM 1. Apele uzate menajere sunt pompate printr-o conductă de refulare din PEHD, PE 100, SDR 17, Pn 10barr cu De 110mm, L = 196m, până în CV16, amplasat pe colectorul menajer proiectat CMS2.
  • un colector secundar CMS2 format din două tronsoane: Primul tronson cu Dn 250mm și lungimea L2 = 123m și cel de-al doilea tronson cu Dn 315mm și lungimea L3 = 111m care transportă gravitațional apele uzate menajere colectate pe ramura: CV12 - SPAM2 spre stația de pompare a apelor uzate menajere SPAM2. SPAM 2 este dotată cu două pompe submersibile (una în funcțiune și una în rezervă) pentru ape uzate, având parametrii: Q = 5 l/s, H = 25mH2O. Din SPAM 2. Apele uzate menajere sunt pompate prin printr-o conductă de refulare din PEHD, PE 100, SDR 17, Pn 10barr cu De 110mm, L = 256m, până în SPAM3.
  • un colector secundar CMS3 cu Dn 250mm, cu lungimea L4 = 58m care transportă gravitațional apele uzate menajere colectate pe ramura: CV10 - CV15, pe care le descarcă în CV15 amplasat pe colectorul menajer proiectat CMS2.
  • un colector secundar CMS4 cu Dn 250mm, cu lungimea L5 = 12m care transportă gravitațional apele uzate menajere colectate pe ramura: CV22 - CR, pe care le descarcă în CR amplasat pe colectorul menajer existent pe strada Zăvoi - CME.
  • un colector principal cu Dn 250mm, cu lungimea L6 = 82m, care transportă gravitațional apele uzate menajere colectate pe două ramuri: CV20 - SPAM3 și CV19 - SPAM3 spre stația de pompare a apelor uzate menajere SPAM3. SPAM 3 este dotată cu două pompe submersibile (una în funcțiune și una în rezervă) pentru ape uzate, având parametrii: Q = 5 l/s, H = 10mH2O. Din SPAM 3. Apele uzate menajere sunt pompate prin printr-o conductă de refulare din PEHD, PE 100, SDR 17, Pn 10barr cu De 110mm, L = 90m, până în sistemul de canalizare menajeră existent a municipiului Deva, cu descărcare în căminul de racord CR;

Sistemul de canalizare menajeră proiectat cuprinde un număr de 22 cămine de vizitare și schimbare de direcție din polietilenă de înaltă densitate cu Dn 800mm și un număr de 55 de cămine de racord din PVC cu Dn 315mm, pozate la limita de proprietate, pe domeniul public. Conductele de racord se vor realiza din tuburi din polietilenă de înaltă densitate corugată Dn 200mm, cu lungimea totală de 440m.

Sistemul de colectoare menajere va fi pozat îngropat, sub limita de îngheț.

Folosirea tuburilor din polietilenă de înaltă densitate corugate în detrimentul tuburilor din beton prefabricate pentru colectoarele menajere și a căminelor de vizitare din polietilenă în locul celor din beton constituie un avantaj.

Tuburile din polietilenă de înaltă densitate corugate prezintă mai multe avantaje, printre care:

  1. O punere în operă foarte facilă, masa specifică mult mai mică decât în cazul tuburilor din beton prefabricate;
  2. Îmbinările sunt perfect etanșe, făcându-se prin mufe duble cu garnituri;
  3. Un număr scăzut de îmbinări, conductele folosite sunt livrate în bare de 12 m lungime;
  4. Un coeficinet de rigurozitate foarte scăzut în comparație cu cel al betonului sau al altor materiale alternative;
  5. Sunt rezistente la eforturi de strivire, nu necesită protecție în cazul subtraversării căilor de acces;
  6. Nu necesită pozarea în pat de nisip, ceea ce reprezintă o economie substanțială;
  7. Sunt agreate și recomandate de legislația comunitară.

 

Căminele de vizitare din polietilenă de înaltă densitate prezintă mai multe avantaje, printre care:

  1. O punere în operă foarte facilă, având masa mult mai mică decât în cazul căminelor din beton prefabricate;
  2. Îmbinările sunt perfect etanșe, îmbinările cu tuburile făcându-se cu garnituri de etanșare;
  3. Un coeficient de rigurozitate foarte scăzut în comparație cu cel al betonului;
  4. Se pot realiza pentru diverse înălțimi;
  5. Sunt agreate și recomandate de legislația comunitară.

 

Căminele de racord din PVC prezintă mai multe avantaje, printre care:

  1. O punere în operă foarte facilă, având masa mult mai mică decât în cazul căminelor din beton prefabricate;
  2. Îmbinările sunt perfect etanșe, îmbinările cu tuburile făcându-se cu garnituri de etanșare;
  3. Un coeficient de rigurozitate foarte scăzut în comparație cu cel al betonului;
  4. Se pot realiza pentru diverse înălțimi;
  5. Sunt agreate și recomandate de legislația comunitară.

 

  1. Soluţia propusă va ţine cont de următoarele:
    • durata minimă de funcţionare apreciată corespunzător destinaţiei/funcţiunilor propuse;
    • menținerea investiției realizate (asigurând mentenanța și serviciile asociate necesare); 
    • evitarea realizării vreunei modificări asupra calităţii de proprietar/administrator al infrastructurii, decât în condiţiile prevăzute în contractul de finanţare;
    • evitarea realizării vreunei modificări substanţială care afectează natura, obiectivele sau condiţiile de realizare şi care ar determina subminarea obiectivelor iniţiale ale investiţiei.

Perioada de implementare nu poate depăși data de 30 iunie 2026. Astfel, termenul limită de efectuare a recepției la terminarea lucrărilor este 30.06.2026.

 

  1. nevoi/solicitări funcţionale specifice
    • Investiția în infrastructura de apă/apă uzată se realizează în Municipiul Deva, aglomerare care face parte din aglomerările umane cu peste 2.000 - l.e. și care sunt prioritizate prin Planul de accelerare a conformării cu Directivele europene.
    • Investiția propusă pentru finanțare este cuprinsă în Master Planul aprobat pentru apă/apă uzată.
    • Extinderile de rețele de apă și canalizare propuse vor fi implementate cu respectarea Planurilor de Management ale Bazinelor Hidrografice care asigură conformitatea cu Directiva Cadru Apă (DCA) transpusă în legislația națională prin Legea Apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare.

 

  1. Potenţial economic

Accesul la apă și canalizare este o necesitate umană de bază. De asemenea, apa este o resursă economică importantă și este fundamentul biodiversității, al climei și al reglării ecosistemelor. Societatea se așteaptă ca serviciile de apă și apă uzată să fie sigure, de înaltă calitate, fiabile, durabile din punct de vedere ecologic și, cel mai important, accesibile și sustenabile.

Este important ca serviciile de apă și canalizare să poată fi furnizate la un preț accesibil și eficient și să reprezinte (și să fie percepute a fi) o valoare pentru clienți din punct de vedere al raportului calitate-preț. 

Realizarea investiției va aduce o serie de avantaje importante precum:

  • Creșterea nivelul de branșare a populației din zona deservită de sistemul de alimentare cu apă;
  • Îmbunătățirea condițiilor de trai ca urmare a utilizării noii infrastructuri edilitare;
  • Gestionarea eficientă a resurselor;
  • Populație suplimentară care beneficiază de o mai bună alimentare cu apă.

Totodată, extinderea rețelelor de apă și canalizare, într-o zonă de expansiune urbană, generează următoarele beneficii socio- economice:

  • Creșterea potențialului de dezvoltare accelerată a zonei;
  • Impact pozitiv asupra mediului și al sănătății populației;
  • Crearea condițiilor pentru creșterea investițiilor;
  • Creșterea competitivității si dezvoltarea municipiului din punct de vedere urbanistic.

 

Indicatorii apelului de proiecte sunt:

Indicator

Valoare la

începutul

implementării

Valoare la

finalul

implementării

Rezultate

0

1

2

3=2-1

Rețea de distribuție apă potabilă (extindere)

0 km

0,714 km

0,714 km

Rețea de apă uzată (extindere)

0 km

0,581 km

0,581 km

 

Alte informații:

Alte informații

Valoare la

începutul

implementării

proiectului

Valoare la

finalul

implementării

proiectului

Rezultate

0

1

2

3=2-1

Numărul de unități administrativ-teritoriale sprijinite prin proiect

1

Populație care beneficiază de o mai bună alimentare cu apă

0

138

138

Nivelul de branșare a populației din zona deservită de sistemul de alimentară cu apă

0 %

0,2544 %

0,2544 %

Populație care beneficiază de o mai bună tratare a apelor uzate

0

138

138

Nivelul de racordare a populației la sistemul de canalizare a apelor uzate

0 %

0,2544 %

0,2544 %

 

Populația suplimentară care beneficiază de o mai bună alimentare cu apă reprezintă numărul locuitorilor care vor fi conectați la rețeaua de distribuție a apei potabile finanțată prin proiect și care nu au fost conectați anterior. Au fost luați în considerare doar locuitorii din gospodăriile existente care vor fi conectate la rețeaua de distribuție a apei.

Nivelul de branșare a populației din zona deservită de sistemul de alimentare cu apă reprezintă raportul dintre numărul de locuitori din cadrul gospodăriilor existente care vor fi conectate la rețeaua de distribuție a apei și numărul total al locuitorilor din UAT-urile sprijinite prin proiect. 

Populația suplimentară care beneficiază de epurarea apelor uzate reprezintă numărul locuitorilor care vor fi conectați la rețeaua de apă uzată finanțată prin proiect și care nu au fost conectați anterior. Au fost luați în considerare doar locuitorii din gospodăriile existente care vor fi conectate la rețeaua de apă uzată.

Nivelul de racordare a populației la sistemul de canalizare a apelor uzate reprezintă raportul dintre numărul de locuitori din cadrul gospodăriilor existente care vor fi conectate la rețeaua de apă uzată și numărul total al locuitorilor din UAT-urile sprijinite prin proiect.

Totodată, UAT Municipiul Deva va asigura mentenanța investiţiei pentru o perioada de minimum 5 ani de la data ultimei plăți, iar pe perioada de durabilitate:

  • va menţine investiţia realizata (asigurând mentananța și serviciile asociate necesare);
  • nu va realiza nicio modificare asupra calității de proprietar/administrator al investiției, decât în condiţiile prevăzute in contractul de finanţare;
  • nu va realiza nicio modificare substanţială care afectează natura, obiectivele sau condiţiile de realizare şi care ar determina subminarea obiectivelor iniţiale ale investiţiei.

 

  1. Alocarea financiară

Valoarea totală a proiectului este de 1.293.183,81 lei - fără TVA, reprezentând echivalentul a 262.868,96 euro - fără TVA, la cursul valutar utilizat InforEuro aferent lunii mai 2021 de 1 euro = 4,9195 lei

Valoarea totală a proiectului cuprinde cheltuieli eligibile şi neeligibile după cum urmează: 

  • Cheltuieli eligibile: 1.063.183,81 lei fara TVA, respectiv 216.116,24 euro - fără TVA, la cursul valutar utilizat InforEuro aferent lunii mai 2021 de 1 euro = 4,9195 lei.
  • Cheltuieli neeligibile: 230.000,00 lei fara TVA, respectiv 46.752,72 euro - fără TVA, la cursul valutar utilizat InforEuro aferent lunii mai 2021 de 1 euro = 4,9195 lei.

 

Conform Ghidului specific, Valoarea maximă eligibilă a unui proiect este de 15.000.000 euro fără TVA, echivalent a 73.792.500,00 lei și corespunde:

  • unui cost unitar de 146.250,00 euro/km, echivalent a 719.476,88 lei/km, fără TVA, pentru extinderea rețelelor de distribuție a apei;
  • unui cost unitar de 218.400,00 euro/km, echivalent a 1.074.418,80 lei/km fără TVA, pentru extinderea rețelelor de apă uzată.

*Costul unitar a fost determinat prin raportarea alocării financiare totale (inclusiv alocarea financiară suplimentară de 30%), la țintele aferente Investiției 1 din Componenta 1 – Managementul apei.

Valoarea maximă eligibilă a proiectului = (nr. km *cost unitar extindere rețele apă) + (nr. km*cost unitar extindere rețele apă uzată).

Rata de finanțare acordată prin PNRR este de 100% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului fără TVA.

Valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile va fi suportată de la bugetul de stat, din bugetul coordonatorului de reforme și/sau investiții pentru Componenta C1 – Managementul apei - MMAP, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

De asemenea în afara valorii eligibile a proiectului, orice altă cheltuială ce poate apărea pe durata implementării proiectului, constituie cheltuială neeligibilă şi va fi suportată de beneficiar.

 

 

  1. Surse identificate pentru finanţarea cheltuielilor estimate
  • finanţare în cadrul mecanismului de accesare a fondurilor europene aferente PNRR, pentru Investiția 1 – Extinderea sistemelor de apă și canalizare în aglomerări mai mari de 2000 de locuitori echivalenți, prioritizate prin Planul accelerat de conformare cu directivele europene, din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), conform Ghidului specific privind regulile şi condiţiile aplicabile finanţării din fondurile europene aferente PNRR în cadrul apelului de proiecte PNRR/2022/C1/I1
  • restul cheltuielilor (neeligibile în cadrul proiectului finanţat prin PNRR) vor fi suportate integral de către Municipiul Deva.

Fondurile nerambursabile vor fi acordate beneficiarilor eligibili pentru investiții corporale și/sau necorporale, conform următoarei liste indicative a cheltuielilor eligibile:

a) realizarea extinderii rețelelor de alimentare cu apă;

b) realizarea extinderii rețelelor de canalizare/colectare a apelor uzate;

c) *reabilitarea rețelelor de canalizare/colectare a apelor uzate și extinderea capacității stațiilor de epurare a apei uzate sau a stațiilor de tratare în vederea potabilizării; (*Este permisă intervenția asupra infrastructurii existente și cheltuielile aferente acestora pot fi eligibile, DOAR în situația în care aceste intervenții sunt necesare ca urmare a extinderii de rețele propuse prin proiect, respectiv pentru asigurarea noilor capacități rezultate în urma implementării proiectului.)

d) branșamentele la rețelele de alimentare cu apă și racordurile la rețelele de apă uzată, până la limita de proprietate;

e) achiziționarea echipamentelor și dotărilor aferente cheltuielilor prevăzute la lit. a) - d), inclusiv montajul;

f) realizarea măsurile de informare și publicitate în conformitate cu prevederile Manualului de Identitate Vizuală (MIV) al PNRR;

În situația în care proiectul propus prevede conectarea la o stație de tratare a apei/ epurare a apelor uzate sau la o rețea existentă situată pe teritoriului altei UAT, cheltuielile aferente pot fi eligibile cu condiția prezentării acordului proprietarului infrastructurii existente pentru realizarea lucrărilor.

Costurile generale reprezentând plata arhitecților, inginerilor şi consultanților, taxelor legale, a studiilor de fezabilitate/documentațiilor de avizare a lucrărilor de intervenții, a proiectului tehnic, achiziționarea de licențe şi patente, pentru pregătirea şi/sau implementarea proiectului, direct legate de investiție, se vor încadra în maximum 10% din totalul cheltuielilor eligibile pentru proiectele care prevăd construcții – montaj.

Următoarele cheltuieli NU vor fi considerate eligibile

  • sumele care depășesc pragurile menționate și valoarea TVA aferentă acestora;
  • cheltuielile cu privire la construirea stațiilor de epurare a apei uzate sau de tratare a apei în vederea potabilizării;
  • alte categorii de cheltuieli cuprinse în devizul general (HG nr. 907/2016) la cap. 3 (pct. 3.4, pct. 3.7.2), cap. 5 (pct. 5.2.1);
  • alte cheltuieli privind imobilul (clădire și teren) pe care se realizează investiția care nu se încadrează în categoria cheltuielilor eligibile din capitolul 4 din devizul general, descrise mai sus;
  • cheltuielile realizate ca urmare a unor activități finanțate în cadrul programelor operaționale din perioada 2014 – 2020 inclusiv a celor finanțate prin PNDR 2014-2020, cu excepția celor prevăzute la art. 377 din Legea nr. 241/ 2006;
  • costurile de funcționare ale solicitantului sau ale investiției în perioada de durabilitate.

Cheltuielile neeligibile vor fi suportate integral de către beneficiarul finanțării.

 

  1. Alte informaţii

În conformitate cu Ghidul Solicitantului și cu contractul de finanțare pentru realizarea obiectului de investiție, Municipiul Deva își asumă prezentarea în etapa de contractare/implementare a documentelor corespunzătoare momentului contractării, în funcție și de gradul de maturitate al proiectului.

Perioada de implementare nu poate depăși data de 30 iunie 2026.

Astfel, termenul limită de efectuare a recepției la terminarea lucrărilor este 30.06.2026.

 

Direcția Tehnică

Director Executiv

STANCIU Manuela

Serviciul Investiții

Șef serviciu

BUDAE Nicolae

 

 

 

 

 

Birou Programe Dezvoltare

Șef birou

PĂTRU Claudia

 

Întocmit,

Consilier

IACOB Anca

 

 

 

 

INIŢIATOR PROIECT:                                               AVIZEAZĂ PENTRU LEGALITATE:

PRIMARUL MUNICIPIULUI DEVA          SECRETARUL GENERAL AL MUNICIPIULUI                 DEVA

  Nicolae-Florin Oancea                                                             Florina-Doris Visirin