ANEXA NR. 1 la proiectul de hotărâre nr. 540 din 24.11.2022

                                                                                                                              Anexa 1 la HCL nr. ...................

 

NOTĂ DE FUNDAMENTARE

 

Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR)

Componenta C1 – Managementul apei

INVESTIȚIA 1 - Extinderea sistemelor de apă și canalizare în aglomerări mai mari de 2 000

de locuitori echivalenți, prioritizate prin Planul accelerat de conformare cu directivele europene

 

PROIECTUL 

„EXTINDERE REȚEA ALIMENTARE CU APĂ ȘI CANALIZARE, ORIZONT 1 ȘI ORIZONT 2, ZĂVOI, MUNICIPIUL DEVA”

 

La data de 31.10.2022, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a publicat, în consultare publică, Ghidul specific aferent Componentei 1 - Managementul apei, Investiția 1 – Extinderea sistemelor de apă și canalizare în aglomerări mai mari de 2000 de locuitori echivalenți, prioritizate prin Planul accelerat de conformare cu directivele europene, din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

 

Componenta C1: MANAGEMENTUL APEI face parte din Pilonul I. Tranziție verde

Obiectivul acestei componente este asigurarea sustenabilă a apei pentru un viitor sigur al populației, mediului și economiei. În special, componenta vizează: (1) creșterea gradului de acces al populației, în special din zonele rurale, la un serviciu public de apă și canalizare conform cu cerințele legislației Uniunii Europene și asigurarea accesului tuturor categoriilor sociale la acest serviciu; (2) creșterea gradului de siguranță a acumulărilor existente; (3) consolidarea capacității administrative și de răspuns a Administrației Naționale Apele Române (ANAR) în situații de urgență, în special în ceea ce privește infrastructura de gospodărire a apelor; (4) îmbunătățirea acurateței prognozelor pentru sistemele de atenționări și avertizări meteorologice în vederea reducerii numărului de decese și de răniri cauzate de fenomene meteorologice extreme.

Investiția 1 vizează lucrări de construcții necesare pentru extinderea rețelelor de distribuție apă și a rețelelor de canalizare în aglomerările mai mari de 2.000 de locuitori echivalenți (l.e), prioritizate prin Planul de accelerare a conformării cu Directivele europene.

Investiția 1 contribuie în procent de 100% la tranziția verde, respectiv în proporție de 0% la obiectivele din domeniul climei și 100% la obiectivele de mediu, și nu contribuie la realizarea indicatorilor din domeniul digital.

Contribuția la Pilonul European al Drepturilor Sociale:

Investiția 1 contribuie la respectarea principiului 20 al Pilonului European al Drepturilor Sociale prin faptul că se va asigura accesul la serviciile de utilități de bază, cum ar fi apă potabilă curată și de înaltă calitate și salubrizare/canalizare. În urma acestor investiții vor scădea costurile suplimentare pentru locuințe, se vor îmbunătăți condițiile de viață, iar starea de sănătate precum și standardele de igienă a populației la nivelul localităților beneficiare se vor îmbunătăți considerabil. 

Investiția 1 va avea un impact semnificativ asupra femeilor din localitățile beneficiare. Această investiție pleacă de la premisa faptului că aproximativ 30% din populația rezidentă a României nu beneficiază de servicii de apă curentă, iar 45% nu este racordată la sisteme de canalizare. Din punct de vedere social, femeile sunt cele mai afectate de lipsa acestor servicii prin faptul că alocă mult mai mult timp pentru asigurarea accesului la apă în vederea efectuării muncii domestice și de îngrijire (aproximativ 75% din munca domestică și de îngrijire este realizată de către femei). Astfel, ca efect, timpul economisit din activitățile de asigurare a apei necesare activităților domestice și de îngrijire va putea fi alocat altor nevoi, inclusiv celor specifice ocupării, educației/formării profesionale sau de relaxare. Prin urmare, din perspectiva de gen această investiție va avea un impact social pozitiv mare asupra femeilor.

Obiectivul general: Asigurarea sustenabilă a apei pentru un viitor sigur al populației, mediului și economiei.

Obiectivul specific: Creșterea gradului de acces al populației la serviciul public de apă și canalizare.

Indicatorii de rezultat ai apelului de proiecte:

  • 400 km de rețele de distribuție a apei vor fi construite și operaționalizate în localități aflate în aglomerările prioritizate prin Planul accelerat de conformare cu directivele europene și în conformitate cu modificările aduse Legii nr. 241/2006, până la 30 septembrie 2024.
  • 1600 km de rețele de distribuție a apei vor fi construite și operaționalizate în localități aflate în aglomerările prioritizate prin Planul accelerat de conformare cu directivele europene și în conformitate cu modificările aduse Legii nr. 241/2006, până la 30 iunie 2026.
  • 300 km de rețele de canalizare vor fi construite și operaționalizate în aglomerări mai mari de 2000 de locuitori echivalenți, prioritizate prin Planul accelerat de conformare cu directivele europene și în conformitate cu modificările aduse Legii nr. 241/2006, până la 30 septembrie 2024.
  • cel puțin 2500 km de rețele de canalizare vor fi construite și operaționalizate în aglomerări mai mari de 2 000 de locuitori echivalenți, până la 30 iunie 2026.
    1. Necesitatea și oportunitatea investiției

Necesitatea investiției este dată și de obligația legală prevăzută în Regulamentul Cadru al serviciului de alimentare cu apă și canalizare, la articolul 105 aliniatele 1 și 2 astfel: „ (1) Autoritățile administrației publice locale trebuie să asigure condițiile necesare accesului nediscriminatoriu al tuturor membrilor comunității la serviciul de alimentare cu apă. (2) Dreptul de acces nediscriminatoriu și de utilizare a serviciului este garantat tuturor utilizatorilor, în condiții contractuale și cu respectarea prevederilor regulamentului serviciului și a programelor de reabilitare, extindere și modernizare a sistemelor de alimentare cu apă și de canalizare."

S-a studiat realizarea extinderii rețelelor de apă și canalizare în zona de locuințe Orizont 1 și Orizont 2, zona de locuințe destinată în principal tinerilor, dar și altor categorii de vârstă, o zonă rezidențială nouă, pe care Municipiul Deva dorește să o promoveze și să o dezvolte ca o zonă nouă, denumită și „Deva Nouă”.

În urma dezvoltării zonei, pe lângă casele de locuit în zonă se vor realiza și obiective de interes public precum: creșă, grădiniță, bazin de înot, biserică, spații comerciale, parcuri, etc.

Dezvoltarea durabilă a spațiului urban este indispensabil legată de o îmbunătățire a condițiilor existente și a serviciilor de bază, prin dezvoltarea infrastructurii. Crearea și modernizarea sistemelor de alimentare cu apă/apă uzată constituie elemente de bază pentru comunitate, asigură condiții de sănătate, creșterea nivelului de trai, proiecția mediului și în general condiții optime de trai.

Implementarea proiectului contribuie la realizarea cu prioritate a investițiilor în infrastructura de mediu pentru protecția și îmbunătățirea calității mediului și a standardelor de viață în România și îndeplinirea angajamentelor asumate de România în cadrul negocierilor de aderare la Uniunea europeană la capitolul 22 „Mediu”, precum și a investițiilor din domeniul gospodăririi apelor și utilizarea durabilă a resurselor de apă.

De asemenea, obiectivul de investiție „Extindere rețea alimentare cu apă și canalizare, Orizont 1 și Orizont 2, Zăvoi, Municipiul Deva”, se încadrează în obiectivele generale ale Strategiei Integrate pentru Dezvoltare Urbană (SIDU) a Municipiului Deva 2014-2023 și în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) al Municipiului Deva, contribuind și la realizarea unui obiectiv al angajamentului Administrației Publice Locale a Municipiului Deva, respectiv satisfacerea așteptărilor cetățenilor municipiului prin creșterea standardului de viață și a gradului de confort urban.

Extinderea sistemului centralizat de alimentare cu apă și canalizare va reduce riscul îmbolnăvirilor, a declanșării epidemiilor, protejează mediul, asigurându-se astfel un grad de civilizație și sănătate în conformitate cu normele europene și cele românești.

În prezent, serviciul de distribuție a apei potabile și de canalizare și epurare din Municipiul Deva este asigurat de Operatorul regional licenţiat S.C. APA PROD S.A., care a fost înființat în baza legii în 25 iulie 2001, prin asocierea Consiliului Județean Hunedoara cu alte consilii locale din județ.

  1. Activitățile sprijinite în cadrul investiției

Prin intermediul acestei investiții sunt vizate activități necesare pentru extinderea rețelelor de distribuție apă și a rețelelor de canalizare în aglomerările mai mari de 2 000 de locuitori echivalenți (l.e), prioritizate prin Planul de accelerare a conformării cu Directivele europene, respectiv:

  • extinderea rețelelor existente de distribuție a apei
  • extinderea rețelelor existente de colectare a apelor uzate.

 

  1. Informaţii privind regimul juridic, economic şi tehnic al terenului 

Regimul juridic, economic și tehnic al terenului este specificat în Certificatul de urbanism nr. 108/2022, emis pentru elaborarea documentațiilor tehnice pentru obținerea avizelor, emiterea Autorizației de Construire, elaborarea proiectului tehnic și a detaliilor de execuție.

Obiectivul de investiție „Extindere rețea alimentare cu apă și canalizare, Orizont 1 și Orizont 2, Zăvoi, Municipiul Deva” este promovat în baza Studiului de fezabilitate elaborat de SC Voroconstruct SRL aprobat prin HCL.

Strada se află în domeniul public al Municipiului Deva, în intravilanul localității, conform următoarelor extrase de Carte funciară:

 

  • Extras CF nr. 75356, nr. Cadastral 75356, în suprafață de 9942 mp;
  • Extras CF nr. 77985, nr. Cadastral 77985, în suprafață de 201 mp;
  • Extras CF nr. 77988, nr. Cadastral 77988, în suprafață de 170 mp;
  • Extras CF nr. 77930, nr. Cadastral 77930, în suprafață de 161 mp;
  • Extras CF nr. 77991, nr. Cadastral 77991, în suprafață de 167 mp;
  • Extras CF nr. 77927, nr. Cadastral 77927, în suprafață de 167 mp;
  • Extras CF nr. 77924, nr. Cadastral 77924, în suprafață de 208 mp;
  • Extras CF nr. 76861, nr. Cadastral 76861, în suprafață de 167 mp;
  • Extras CF nr. 78033, nr. Cadastral 78033, în suprafață de 155 mp;
  • Extras CF nr. 76858, nr. Cadastral 76858, în suprafață de 178 mp;
  • Extras CF nr. 76867, nr. Cadastral 76867, în suprafață de 170 mp;
  • Extras CF nr. 77982, nr. Cadastral 77982, în suprafață de 3541 mp;
  • Extras CF nr. 78006, nr. Cadastral 78006, în suprafață de 23 mp;
  • Extras CF nr. 77945, nr. Cadastral 77945, în suprafață de 42 mp;
  • Extras CF nr. 76878, nr. Cadastral 76878, în suprafață de 167 mp;
  • Extras CF nr. 78003, nr. Cadastral 78003, în suprafață de 112 mp;
  • Extras CF nr. 77942, nr. Cadastral 77942, în suprafață de 192 mp;
  • Extras CF nr. 76876, nr. Cadastral 76876, în suprafață de 147 mp;
  • Extras CF nr. 78000, nr. Cadastral 78000, în suprafață de 113 mp;
  • Extras CF nr. 77939, nr. Cadastral 77939, în suprafață de 186 mp;
  • Extras CF nr. 76873, nr. Cadastral 76873, în suprafață de 156 mp;
  • Extras CF nr. 77997, nr. Cadastral 77997, în suprafață de 153 mp;
  • Extras CF nr. 77936, nr. Cadastral 77936, în suprafață de 161 mp;
  • Extras CF nr. 76870, nr. Cadastral 76870, în suprafață de 213 mp;
  • Extras CF nr. 77994, nr. Cadastral 77994, în suprafață de 163 mp;
  • Extras CF nr. 77933, nr. Cadastral 77933, în suprafață de 166 mp;

Toate lucrările se vor realiza pe domeniul public al Municipiului Deva.

  1. Particularităţi ale amplasamentului propus pentru realizarea obiectivului

Zona este amplasată în județul Hunedoara, Municipiul Deva. Geografic, Municipiul Deva este situat în partea centrală a județului și se învecinează în partea de est cu comuna Hărău și cu orașul Simeria, la sud cu Municipiul Hunedoara și comuna Băcia, la vest cu comunele Vețel, Cârjiți și Peștișu Mic, iar la nord cu comuna Șoimuș.

Relieful Municipiului este divers, de la zona de luncă a Mureșului până la dealul Cetății, un con vulcanic cu înălțimea de peste 370.00 m, alcătuite în cea mai mare parte din roci tari și șisturi cristaline, granite și pe alocuri din calcare.

Pe teritoriul Municipiului Deva, rețeaua hidrografică este formată din cursul mijlociu al râului Mureș.

Pentru realizarea investiţiei propuse se va aplica principiul „Do No Significant Harm” (DNSH), cu respectarea obligaţiilor prevăzute în PNRR pentru implementarea principiului „Do No Significant Harm” (DNSH), („A nu prejudicia în mod semnificativ”), astfel cum este prevăzut la Articolul 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile, pe toată durata de implementare a proiectului.

 

 

  1. Descrierea succintă a obiectivului de investiţii propus, din punct de vedere tehnic şi funcțional
  2. Destinație și funcțiuni

Scopul investiției este extinderea rețelelor de alimentare cu apă potabilă și canalizare menajeră în zona de locuințe Orizont 1 și Orizont 2, zonă de locuințe destinată în principal tinerilor, dar și altor categorii de vârstă, o zonă rezidențială nouă, pe care Municipiul Deva dorește să o promoveze și să o dezvolte ca o zonă nouă, denumită și „Deva Nouă”.

În cazul necesității realizării obiectivului putem specifica faptul că datorită procesului de modernizare și extindere prin care trece orașul Deva, împreună cu vecinătățile acestuia, se impune realizarea:

  • Extinderii rețelelor de apă și canalizare;
  • Montării unei stații de ridicare a presiunii (SPA);
  • Montarea unui rezervor tampon de 2 mc pentru asigurarea presiunii de funcționare a stației de ridicare a presiunii;
  • Montarea unei stații de pompare a apelor uzate, SPAU, în punctul cel mai de jos pentru a împinge apele uzate menajere care sunt colectate gravitațional, în sistemul centralizat existent de canalizare;
  • A branșamentelor de apă și a racordurilor de canalizare; - 78 de branșamente și 78 de racorduri;
  • A unor hidranți exteriori Dn 80, montați subteran - 8 buc.;
  • A unei conducte de refulare de 110 ml;
  • Conducte de apă PEID110, Pn 10 având o lungime de 955 ml;
  • Conducte de canalizare PVC KG 250 mm cu o lungime de 955 ml;
  • Cămine canalizare din beton Dn 800 mm - 32 buc;
  • Refacerea drumului după săpături cu piatră spartă.

Se vor realiza racordurile electrice aferente stațiilor de pompare SPA și SPAU prin intermediul unor branșamente subterane și a unor tablouri de comandă și control.

 

  1. Soluţia propusă va ţine cont de următoarele:
    • durata minimă de funcţionare apreciată corespunzător destinaţiei/funcţiunilor propuse;
    • menținerea investiției realizate (asigurând mentenanța și serviciile asociate necesare); 
    • evitarea realizării vreunei modificări asupra calităţii de proprietar/administrator al infrastructurii, decât în condiţiile prevăzute în contractul de finanţare;
    • evitarea realizării vreunei modificări substanţială care afectează natura, obiectivele sau condiţiile de realizare şi care ar determina subminarea obiectivelor iniţiale ale investiţiei.

Perioada de implementare nu poate depăși data de 30 iunie 2026. Astfel, termenul limită de efectuare a recepției la terminarea lucrărilor este 30.06.2026.

  1. nevoi/solicitări funcţionale specifice
    • Investiția în infrastructura de apă/apă uzată se realizează în Municipiul Deva, aglomerare care face parte din aglomerările umane cu peste 2.000 - l.e. și care sunt prioritizate prin Planul de accelerare a conformării cu Directivele europene.
    • Investiția propusă pentru finanțare este cuprinsă în Master Planul aprobat pentru apă/apă uzată.
    • Extinderile de rețele de apă și canalizare propuse vor fi implementate cu respectarea Planurilor de Management ale Bazinelor Hidrografice care asigură conformitatea cu Directiva Cadru Apă (DCA) transpusă în legislația națională prin Legea Apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare.

    1. Potenţial economic

Este important ca serviciile de apă și canalizare să poată fi furnizate la un preț accesibil și eficient și să reprezinte (și să fie percepute a fi) o valoare pentru clienți din punct de vedere al raportului calitate-preț. 

Realizarea investiției va aduce o serie de avantaje importante precum:

  • Creșterea nivelul de branșare a populației din zona deservită de sistemul de alimentare cu apă;
  • Îmbunătățirea condițiilor de trai ca urmare a utilizării noii infrastructuri edilitare;
  • Gestionarea eficientă a resurselor;
  • Populație suplimentară care beneficiază de o mai bună alimentare cu apă.

Totodată, extinderea rețelelor de apă și canalizare, într-o zonă de expansiune urbană, generează următoarele beneficii socio- economice:

  • Creșterea potențialului de dezvoltare accelerată a zonei;
  • Impact pozitiv asupra mediului și al sănătății populației;
  • Crearea condițiilor pentru creșterea investițiilor;
  • Creșterea competitivității si dezvoltarea municipiului din punct de vedere urbanistic.

 

Indicatorii apelului de proiecte sunt:

Indicator

Valoare la

începutul

implementării

Valoare la

finalul

implementării

Rezultate

0

1

2

3=2-1

Rețea de distribuție apă potabilă (extindere)

0 km

0,955 km

0,955 km

Rețea de apă uzată (extindere)

0 km

0,955 km

0,955 km

 

Alte informații:

Alte informații

Valoare la

începutul

implementării

proiectului

Valoare la

finalul

implementării

proiectului

Rezultate

0

1

2

3=2-1

Numărul de unități administrativ-teritoriale sprijinite prin proiect

1

Populație care beneficiază de o mai bună alimentare cu apă

0

195

195

Nivelul de branșare a populației din zona deservită de sistemul de alimentară cu apă

0 %

0,3595%

0,3595%

Populație care beneficiază de o mai bună tratare a apelor uzate

0

195

195

Nivelul de racordare a populației la sistemul de canalizare a apelor uzate

0%

0,3595%

0,3595%

 

Populația suplimentară care beneficiază de o mai bună alimentare cu apă reprezintă numărul locuitorilor care vor fi conectați la rețeaua de distribuție a apei potabile finanțată prin proiect și care nu au fost conectați anterior. Au fost luați în considerare doar locuitorii din gospodăriile existente care vor fi conectate la rețeaua de distribuție a apei.

Nivelul de branșare a populației din zona deservită de sistemul de alimentare cu apă reprezintă raportul dintre numărul de locuitori din cadrul gospodăriilor existente care vor fi conectate la rețeaua de distribuție a apei și numărul total al locuitorilor din UAT-urile sprijinite prin proiect. 

Populația suplimentară care beneficiază de epurarea apelor uzate reprezintă numărul locuitorilor care vor fi conectați la rețeaua de apă uzată finanțată prin proiect și care nu au fost conectați anterior. Au fost luați în considerare doar locuitorii din gospodăriile existente care vor fi conectate la rețeaua de apă uzată.

Nivelul de racordare a populației la sistemul de canalizare a apelor uzate reprezintă raportul dintre numărul de locuitori din cadrul gospodăriilor existente care vor fi conectate la rețeaua de apă uzată și numărul total al locuitorilor din UAT-urile sprijinite prin proiect.

Totodată, UAT Municipiul Deva va asigura mentenanța investiţiei pentru o perioada de minimum 5 ani de la data ultimei plăți, iar pe perioada de durabilitate:

  • va menţine investiţia realizată (asigurând mentenanța și serviciile asociate necesare);
  • nu va realiza nicio modificare asupra calității de proprietar/administrator al investiției, decât în condiţiile prevăzute in contractul de finanţare;
  • nu va realiza nicio modificare substanţială care afectează natura, obiectivele sau condiţiile de realizare şi care ar determina subminarea obiectivelor iniţiale ale investiţiei.
  1. Alocarea financiară

Valoarea totala a proiectului este de 2.530.954,95 lei - fără TVA, reprezentând echivalentul a 514.474,03 euro - fără TVA, la cursul valutar utilizat InforEuro aferent lunii mai 2021 de 1 euro = 4,9195 lei, conform Anexei nr. 2 care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Valoarea totală a proiectului cuprinde cheltuieli eligibile şi neeligibile după cum urmează: 

  • Cheltuieli eligibile: 1.712.211,88 lei fara TVA, respectiv 348.045,92 euro - fără TVA, la cursul valutar utilizat InforEuro aferent lunii mai 2021 de 1 euro = 4,9195 lei.
  • Cheltuieli neeligibile: 818.743,07 lei fara TVA, respectiv 166.428,11 euro - fără TVA, la cursul valutar utilizat InforEuro aferent lunii mai 2021 de 1 euro = 4,9195 lei.

 

Conform Ghidului specific, Valoarea maximă eligibilă a unui proiect este de 15.000.000 euro fără TVA, echivalent a 73.792.500,00 lei și corespunde:

  • unui cost unitar de 146.250,00 euro/km, echivalent a 719.476,88 lei/km, fără TVA, pentru extinderea rețelelor de distribuție a apei;
  • unui cost unitar de 218.400,00 euro/km, echivalent a 1.074.418,80 lei/km fără TVA, pentru extinderea rețelelor de apă uzată.

*Costul unitar a fost determinat prin raportarea alocării financiare totale (inclusiv alocarea financiară suplimentară de 30%), la țintele aferente Investiției 1 din Componenta 1 – Managementul apei.

Valoarea maximă eligibilă a proiectului = (nr. km *cost unitar extindere rețele apă) + (nr. km*cost unitar extindere rețele apă uzată).

Rata de finanțare acordată prin PNRR este de 100% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului fără TVA.

Valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile va fi suportată de la bugetul de stat, din bugetul coordonatorului de reforme și/sau investiții pentru Componenta C1 – Managementul apei - MMAP, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

De asemenea în afara valorii eligibile a proiectului, orice altă cheltuială ce poate apărea pe durata implementării proiectului, constituie cheltuială neeligibilă şi va fi suportată de beneficiar.

  1. Surse identificate pentru finanţarea cheltuielilor estimate
  • finanţare în cadrul mecanismului de accesare a fondurilor europene aferente PNRR, pentru Investiția 1 – Extinderea sistemelor de apă și canalizare în aglomerări mai mari de 2000 de locuitori echivalenți, prioritizate prin Planul accelerat de conformare cu directivele europene, din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), conform Ghidului specific privind regulile şi condiţiile aplicabile finanţării din fondurile europene aferente PNRR în cadrul apelului de proiecte PNRR/2022/C1/I1
  • restul cheltuielilor (neeligibile în cadrul proiectului finanţat prin PNRR) vor fi suportate integral de către Municipiul Deva.

Fondurile nerambursabile vor fi acordate beneficiarilor eligibili pentru investiții corporale și/sau necorporale, conform următoarei liste indicative a cheltuielilor eligibile:

a) realizarea extinderii rețelelor de alimentare cu apă;

b) realizarea extinderii rețelelor de canalizare/colectare a apelor uzate;

c) *reabilitarea rețelelor de canalizare/colectare a apelor uzate și extinderea capacității stațiilor de epurare a apei uzate sau a stațiilor de tratare în vederea potabilizării; (*Este permisă intervenția asupra infrastructurii existente și cheltuielile aferente acestora pot fi eligibile, DOAR în situația în care aceste intervenții sunt necesare ca urmare a extinderii de rețele propuse prin proiect, respectiv pentru asigurarea noilor capacități rezultate în urma implementării proiectului.)

d) branșamentele la rețelele de alimentare cu apă și racordurile la rețelele de apă uzată, până la limita de proprietate;

e) achiziționarea echipamentelor și dotărilor aferente cheltuielilor prevăzute la lit. a) - d), inclusiv montajul;

f) realizarea măsurile de informare și publicitate în conformitate cu prevederile Manualului de Identitate Vizuală (MIV) al PNRR;

În situația în care proiectul propus prevede conectarea la o stație de tratare a apei/ epurare a apelor uzate sau la o rețea existentă situată pe teritoriului altei UAT, cheltuielile aferente pot fi eligibile cu condiția prezentării acordului proprietarului infrastructurii existente pentru realizarea lucrărilor.

Costurile generale reprezentând plata arhitecților, inginerilor şi consultanților, taxelor legale, a studiilor de fezabilitate/documentațiilor de avizare a lucrărilor de intervenții, a proiectului tehnic, achiziționarea de licențe şi patente, pentru pregătirea şi/sau implementarea proiectului, direct legate de investiție, se vor încadra în maximum 10% din totalul cheltuielilor eligibile pentru proiectele care prevăd construcții – montaj.

Următoarele cheltuieli NU vor fi considerate eligibile

  • sumele care depășesc pragurile menționate și valoarea TVA aferentă acestora;
  • cheltuielile cu privire la construirea stațiilor de epurare a apei uzate sau de tratare a apei în vederea potabilizării;
  • alte categorii de cheltuieli cuprinse în devizul general (HG nr. 907/2016) la cap. 3 (pct. 3.4, pct. 3.7.2), cap. 5 (pct. 5.2.1);
  • alte cheltuieli privind imobilul (clădire și teren) pe care se realizează investiția care nu se încadrează în categoria cheltuielilor eligibile din capitolul 4 din devizul general, descrise mai sus;
  • cheltuielile realizate ca urmare a unor activități finanțate în cadrul programelor operaționale din perioada 2014 – 2020 inclusiv a celor finanțate prin PNDR 2014-2020, cu excepția celor prevăzute la art. 377 din Legea nr. 241/ 2006;
  • costurile de funcționare ale solicitantului sau ale investiției în perioada de durabilitate.

Cheltuielile neeligibile vor fi suportate integral de către beneficiarul finanțării.

  1. Alte informaţii

În conformitate cu Ghidul Solicitantului și cu contractul de finanțare pentru realizarea obiectului de investiție, Municipiul Deva își asumă prezentarea în etapa de contractare/implementare a documentelor corespunzătoare momentului contractării, în funcție și de gradul de maturitate al proiectului.

Perioada de implementare nu poate depăși data de 30 iunie 2026.

Astfel, termenul limită de efectuare a recepției la terminarea lucrărilor este 30.06.2026.

 

Direcția Tehnică

Director Executiv

STANCIU Manuela

Serviciul Investiții

Șef serviciu

BUDAE Nicolae

 

 

 

Birou Programe Dezvoltare

Șef birou

PĂTRU Claudia

 

 

 

Întocmit,

Consilier

IACOB Anca

                                                         Deva,               /2022

 

         Inițiator,                                                                                     Avizează,

         Primar,                                                                                   Secretar general,

Nicolae – Florin Oancea                                                                Florina-Doris Visirin