România

România

Județul Hunedoara

Municipiul Deva

Municipiul Deva

Raport Serviciul programe de dezvoltare

ROMÂNIA                                                                            

JUDEŢUL HUNEDOARA                                                                                       

MUNICIPIUL DEVA

DIRECŢIA TEHNICĂ 

SERVICIUL PROGRAME DEZVOLTARE

 

 RAPORT

 la proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului local nr. 425/2022 privind aprobarea Devizului general al obiectivului de investiții ,,Amenajare zonă pietonală centrul istoric", actualizat cu valoarea rezervei de implementare destinată finanțării ajustărilor de preț, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare

 

 

          Serviciul programe dezvoltare din cadrul aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Deva, analizând Referatul de aprobare la proiectul de hotărâre inițiat de Primarul municipiului Deva, domnul Nicolae-Florin Oancea, pentru modificarea Hotărârii Consiliului local nr. 425/2022 privind aprobarea Devizului general al obiectivului de investiții ,,Amenajare zonă pietonală centrul istoric", actualizat cu valoarea rezervei de implementare destinată finanțării ajustărilor de preț, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare, supunem atenției următoarele aspecte: 

În data de 02.12.2020 Municipiul Deva a semnat contractul de lucrări nr. 91508 cu S.C. Construcții Erbașu S.A. pentru prestarea serviciilor de elaborare a documentațiilor tehnico-economice D.T.A.C. + D.T.O.E., documentații pentru obținere avize/acorduri, Proiect tehnic de execuție + Detalii de execuție, Caiete de sarcini, Liste de cantități, verificare tehnică, asistență tehnică din partea proiectantului și execuția lucrărilor pentru proiectul ,,Amenajare zonă pietonală centrul istoric", cod SMIS 125411. 

Obiectivul general al proiectului îl reprezintă reducerea emisiilor de carbon în municipiul Deva prin realizarea lucrărilor de amenajare a zonei pietonale centrul istoric.

Obiectivele specifice ale proiectului sunt următoarele:

  • -          Extinderea zonelor pietonale, ceea ce va conduce la îmbunătățirea condițiilor de mediu și a calității vieții cetățenilor;
  • Atragerea cetățenilor către mersul pe jos prin diminuarea gradului de utilizare al autovehiculului propriu, care va conduce la îmbunătățirea traficului în această zonă;
  • Un proiect implementat destinat transportului public și nemotorizat; 
  • Eliminarea parcărilor neregulamentare din aria de proiect;
  • -          Restricționarea traficului rutier în centrul istoric.

În Monitorul Oficial al României nr.833/2021, Partea I, s-a publicat Ordonanța Guvernului nr.15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare care a intrat în vigoare în data de 03.09.2021.

Ordonanta prevede ca, pentru obiectivele / proiectele de investitii finantate din fonduri europene pentru care ajustările de preț se realizează potrivit prevederilor art.12 alin. (22) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014—2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.105/2016, cu modificările și completările ulterioare, prețul contractelor de lucrări aflate în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței se ajustează prin actualizarea prețurilor aferente materialelor, prin aplicarea unui coeficient de ajustare, pentru a ține seama de orice creștere sau diminuare a costului materialelor pe baza căruia s-a fundamentat prețul contractelor, în condițiile prevazute de aceasta.

Potrivit Ordonantei, ajustarea pretului contractului prin actualizarea preturilor aferente materialelor se aplică următoarelor contracte de achiziție publică de lucrări aflate în derulare la data intrării în vigoare a Ordonanței:

  • încheiate înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv a Legii nr. 99/2016, cu modificările și completările ulterioare, definite potrivit legislației achizițiilor publice în vigoare la data încheierii.

 

  • încheiate după data intrării în vigoare a Legii nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv a Legii nr. 99/2016, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de durata de execuție a acestora și în cuprinsul cărora nu au fost prevăzute clauze de revizuire cu privire la preț, potrivit prevederilor art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv potrivit prevederilor art. 236 din Legea nr.99/2016, cu modificările și completările ulterioare;

 

  • încheiate în temeiul prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de durata de execuție a acestora și în cuprinsul cărora și al documentațiilor de atribuire inițiale nu au fost prevăzute clauze de revizuire cu privire la preț;

Ulterior a fost emis Ordinul Ministrului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației nr. 1336/21.09.2021 pentru aprobarea metodologiei în vederea punerii în aplicare a Ordonanței Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal bugetare prin ajustarea preturilor aferente materialelor de construcții pentru contractele de achiziție  publică/contractele sectoriale de lucrări finanțate prin Programul Operațional Regional 2014 - 2020

Pentru ajustarea prețului contractelor de achiziție publică de lucrări aferente proiectelor finanțate din fonduri europene, începând cu data intrării în vigoare a Ordonanței, se utilizează formula polinomială prevăzută la subclauza 48.4 din anexa nr. 1 „Condiții generale și specifice și acordul contractual pentru contractele de execuție de lucrări” la Hotărârea Guvernului nr. 1/2018 pentru aprobarea condițiilor generale și specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziție aferente obiectivelor de investiții finanțate din fonduri publice, cu excepția contractelor încheiate în conformitate cu anexa nr. 1 la Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr.146/2011 privind aprobarea condițiilor contractuale speciale ale contractelor pentru echipamente și construcții, inclusiv proiectare, și ale contractelor pentru construcții clădiri și lucrări inginerești proiectate de către beneficiar ale Federației Internaționale a Inginerilor Consultanți în Domeniul Construcțiilor (FIDIC), pentru obiective de investiții din domeniul infrastructurii rutiere de transport de interes național, finanțate din fonduri publice, cu modificările ulterioare,

Formula care se va aplica pentru ajustarea pretului contractului este: 

An = av+m*Mn/Mo, unde:

„An” este coeficientul de ajustare care urmeaza a fi aplicat valorii cheltuielilor cu materialele din cadrul situatiilor de lucrari care vor fi prezentate la plata;

„av” este un coeficient fix si reprezinta valoarea procentuala a platii in avans, conform contractului;

„m” reprezinta ponderea indicelui de cost in constructii pentru costul materialelor;

„Mn” este indicele de cost in constructii pentru costul materialelor aferente lunii „n” de referinta aplicabil la data cu 60 de zile inainte de ultima zi a lunii „n”.  

Valoarea indicelui este publicata de Institutul National de Statistica in Buletinul Statistic de Preturi, in tabelul 15 (https:/insse.ro/cmc/ => Produse statistice => Publicatii =>Data aparitiei =>Ultimele 12 luni => Filtreaza =>Vor aparea publicatiile, printre care si Buletinele statistice de preturi sau https:/insse.ro/cmc/=>Buletin statistic de preturi);

„Mo” reprezinta indicele de cost in constructii pentru costul materialelor aferent lunii ianuarie 2021, iar pentru Contracte de Lucrari pentru care procedura de achizitie a fost demarata  dupa ianuarie 2021, se va lua in calcul indicele de cost in constructii pentru costul materialelor aferent lunii cu 30 de zile inainte fata de termenul limita de depunere a ofertelor. In cazul in care indicele de cost in constructii pentru costul materialelor pentru luna de referinta nu este disponibil, se va folosi ultimul indice disponibil, iar ajustarea va fi recalculata cand indicele va fi disponibil (respectiv cand valoarea va deveni definitiva).

Dupa caz, se verifica av+m=1.

 

Ajustarea pretului contractului prin actualizarea preturilor aferente materialelor se realizează la fiecare solicitare de plată, pe întreaga perioadă de derulare a contractului, exclusiv pentru restul rămas de executat la data intrării în vigoare a Ordonanței (03.09.2021), până la finalizarea și recepționarea lucrărilor aferente obiectivelor/ proiectelor de investiții, potrivit prevederilor legale în vigoare la data efectuării recepției, pe baza situațiilor de lucrări însușite de executant, diriginte de șantier și autoritatea/entitatea contractantă, ca urmare a unei solicitări justificate din partea contractantului. Nu vor fi ajustate cheltuielile cu materialele pentru lucrarile executate pana in data de 03.09.2021 si care nu au fost solicitate la plata, alte cheltuieli directe, cheltuielile indirecte si profitul, echipamentele, dotarile si activele necorporale cuprinse in contract.

Ținând cont de prevederile Ordonanța Guvernului nr.15/2021 și ale Ordinului MDLPA nr.1336/21.09.2021, în data de 01.10.2021 a fost semnat Actul adițional nr. 2 la contractul de lucrări nr. 91508, prin care s-a stabilit că ajustarea prețului contractului se va face conform actelor normative de mai sus.

În data de 30.12.2021, Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a emis Ordinul nr. 2050 pentru modificarea și înlocuirea Metodologiei privind ajustarea prețurilor aferente materialelor de construcții pentru contractele de achiziție publică/contractele sectoriale de lucrări finanțate prin Programul Operațional Regional 2014-2020 în vederea punerii în aplicare a Ordonanței Guvernului nr.15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal bugetare, Metodologie aprobată prin Ordinul Ministrului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației nr. 1336/2021 și pentru modificarea anexei ”Ghidul Solicitantului, condiții generale pentru accesarea fondurilor în cadrul POR 2014-2020”, aprobată prin Ordinul Ministrului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice nr. 1021/2015.

În data de 23.03.2022, Autoritatea de Management Programul Operațional Regional 2014-2020 a emis Instrucțiunea nr. 193, pentru punerea în aplicare a Metodologiei privind ajustarea prețurilor aferente materialelor de construcții pentru contractele de achiziție publică/contractele sectoriale de lucrări finanțate prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020, ca urmare a intrării în vigoare a Ordonanței Guvernului nr. 15/2021, privind reglementarea unor măsuri fiscal bugetare, cu modificările și completările ulterioare, prin care se reiterează necesitatea încheierii de acte adiționale la contractele de lucrări aflate în implementare, în conformitate cu prevederile Ordonanța Guvernului nr.15/2021, cu modificările și completările ulterioare, respectiv ale Ordinului 2050/2021.

Conform noii metodologii, formula de ajustare care se va aplica pentru ajustarea prețului contractelor, având în vedere că Ordonanța Guvernului nr.15/2021 permite doar ajustarea cheltuielilor aferente materialelor, este:

An = av + m * Mn/Mo, unde:

 

„An“ este coeficientul de ajustare care urmează a fi aplicat valorii cheltuielilor cu materialele din cadrul situațiilor de lucrări care vor fi prezentate la plată.

 

Nu vor fi ajustate alte cheltuieli directe, cheltuielile indirecte și profitul. De asemenea coeficientul de ajustare NU se va aplica echipamentelor, dotărilor și activelor necorporale cuprinse în contractul de lucrări.

 

„av“ este un coeficient fix și reprezintă valoarea procentuală a plății în avans conform contractului;

 

„m“ reprezintă ponderea indicelui de cost în construcții pentru costul materialelor;

 

„Mn“ reprezintă indicele de cost în construcții pentru costul materialelor aferent lunii anterioare solicitării de plată. Valoarea indicelui este publicată de Institutul Național de Statistică în Buletinul Statistic de Prețuri, în tabelul 15 (https://insse.ro/cms/ => Produse statistice => Publicații statistice=> Publicații=> Data apariției => Ultimele 12 luni => Filtrează => Vor apărea publicațiile, printre care și Buletinele statistice de prețuri sau https://insse.ro/cms/ => Buletin statistic de prețuri);

 

„Mo“ reprezintă indicele de cost în construcții pentru costul materialelor aferent lunii ianuarie 2021. 

 

Pentru contractele de achiziție publică/sectoriale/acordurile cadru de lucrări încheiate începând cu data de 1 februarie 2021, „Mo“ se asimilează indicelui de cost în construcții pentru costul materialelor aferent lunii încheierii contractului. 

 

Se va verifica următoarea ecuație av + m =1.

(m=(1-av) respectiv dacă av=0,2, rezultă că m este 0,8).

 

În cazul în care indicele de cost în construcții pentru costul materialelor pentru luna de referință nu este disponibil, se va folosi ultimul indice disponibil, iar ajustarea va fi recalculată atunci când indicele va fi disponibil (respectiv când valoarea va deveni definitivă).

Coeficientul de ajustare   se va aplica valorii cu cheltuielile de materiale care vor fi solicitate la plată. Contractanții vor detalia în situațiile de lucrări realizate cheltuielile cu materialele realizate și solicitate la plată, fiind obligația contractanților să determine valoarea acestora.

În situația în care în timpul derulării contractelor apar lucrări suplimentare care au echivalent în oferta inițială, costul materialelor aferente acestor lucrări, se va ajusta conform formulei de mai sus.

 Pentru lucrările suplimentare care nu au echivalent în oferta inițială, luna de bază avută în vedere în cadrul formulei de ajustare a costului materialelor este luna încheierii actului adițional.

Dacă în cadrul ofertei depuse au fost folosite articole comasate și corespunzător nu se poate determina în mod direct valoarea cheltuielilor cu materialele, pentru calcularea acestora se utilizează ponderile materialelor de construcții, exprimate procentual, stabilite în funcție de categoriile principale de lucrări de construcții și de tipurile de obiecte de construcții prevăzute în Buletinul Statistic de Prețuri, prin raportare la obiectul contractului de achiziție publică de lucrări, astfel:

  1. clădiri rezidențiale noi — 47,31%;
  2. clădiri nerezidențiale noi — 45,82%;
  3. construcții inginerești noi — 47,21%;
  4. clădiri rezidențiale lucrări de reparații capitale — 37,76%;
  5. clădiri nerezidențiale lucrări de reparații capitale — 42,42%;
  6. construcții inginerești lucrări de reparații capitale — 33,89%;
  7. clădiri rezidențiale reparații — 42,82%;
  8. clădiri nerezidențiale reparații — 46,95%;
  9. construcții inginerești reparații — 46,82%.

 

         Ca atare, în data de 06.04.2022 a fost semnat actul aditional nr. 3 la contractul de lucrări nr. 91508, prin care s-a stabilit că prețul contractului se ajustează, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr.15/2021 și ale Ordinului nr.2050/30.12.2021 emis de Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.

       Astfel, pentru lucrările executate și decontate în Situațiile de Lucrări nr.1 - 4 a fost calculată și plătită ajustarea aferentă Ordonanței Guvernului nr. 15/2021 în sumă totală de  506.080,18 lei, fără TVA.

În data de 11.05.2022 a fost publicată Ordonanța de urgența a Guvernului nr 64/2022, modificată și completată prin Ordonanța de urgență nr.109/13.06.2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile. De asemenea, în data de 10.08.2022, Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a emis Ordinului nr.1586 privind aprobarea metodologiei privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 și pentru modificarea Anexei “Ghidul solicitantului, Condiții generale pentru accesarea fondurilor în cadrul Programului Operațional Regional 2014 - 2020”, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale și administrației publice nr. 1021/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Prin adresele nr.939/04.07.2022, nr.940/04.07.2022, nr.1148/05.08.2022, nr.1172/09.08.2022 și nr. 1164/09.08.2022 Antreprenorul S.C. Construcții Erbașu S.A. a solicitat ajustarea prețului contractului de lucrări nr. 91508/02.12.2020, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022, depunând documente justificative privind reechilibrarea contractului ca urmare a apariției unor cauze imprevizibile ce au condus la creșteri ale prețului contractului prin creșterea prețurilor la materiale, utilaje, manoperă, transport, dar și alte creșteri care pun în dificultate implementarea proiectului.

Prin Ordonanța de urgență  a Guvernului nr. 64/2022, cu modificările și completările ulterioare, se reglementează unele măsuri pentru ajustarea prețurilor necesare actualizării costurilor investiției în contractele de achiziție publică/contractele sectoriale/acordurile-cadru, precum și în alte categorii de contracte, respectiv pentru ajustarea Devizelor generale de investiții în cadrul contractelor de finanțare care au asigurate sursele financiare parțial sau integral din fonduri externe nerambursabile.

Prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 se aplică următoarelor tipuri de contracte, aflate în derulare la data intrării în vigoare a acesteia:

a) contractelor de achiziție publică de lucrări, definite la art.3 alin.1 lit. c) și m) din Legea nr.98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare și la art. 3 alin.1 lit.b) și l) din Legea nr.99/2016 privind achizițiile sectoriale, cu modificările și completările ulterioare.

În conformitate cu prevederile art.3 alin.1 din Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022, prețul contractelor de achiziție publică aferente proiectelor de investiții finanțate integral sau parțial din fonduri externe nerambursabile, aflate în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență se ajustează în condițiile acesteia, pentru a ține seama de unele creșteri sau diminuări de costuri pe baza cărora s-a fundamentat prețul contractelor de achiziție și care nu au putut fi prevăzute de ofertanți la data elaborării ofertelor, chiar dacă prețurile contractelor sunt ferme sau formulele de ajustare a prețului au fost cuprinse în documentațiile de atribuire, din cauza caracterului imprevizibil al acestor creșteri sau diminuări de costuri.

Ajustarea stabilită, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 se realizează exclusiv pentru restul rămas de executat la data intrării în vigoare a acesteia, respectiv 11.05.2022 și se aplică la fiecare solicitare de plată.

În conformitate cu prevederile art. 9 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.64/2022: 

- beneficiarii fondurilor externe nerambursabile constituie o rezervă de implementare, în limitele şi condiţiile prevăzute de ordonanţa de urgenţă, destinată plăţii ajustărilor de preţ ale contractelor de achiziţie publică prin încheierea de act adiţional la contractul de achiziţie publică, în limitele şi condiţiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.64/2022.

- beneficiarii fondurilor externe nerambursabile încheie acte adiţionale la contractele de achiziţie după parcurgerea etapelor prevăzute la art. 10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.64/2022.

- rezerva de implementare pentru reechilibrarea contractelor se constituie iniţial, în procent de până la 23% din valoarea restului de executat a contractului de achiziţie, la momentul intrării în vigoare a Ordonanţei de Urgenţă nr.64/2022 şi poate fi utilizată numai pentru plata diferenţelor de preţ aferente ajustării preţului contractelor de achiziţie, fără a depăşi pragurile stabilite de lege (50% din valoarea prețului inițial al contractului de achiziție).

- pe parcursul derulării contractelor, rezerva de implementare destinată plăţii ajustărilor de preţ se poate suplimenta cu procente de până la 10% din valoarea restului de executat a contractului de achiziţie, la data solicitării, prin încheierea de acte adiţionale la contracte, fără a depăşi pragurile stabilite de lege (50% din valoarea  prețului inițial al contractului de achiziție).

-suplimentarea rezervei de implementare poate avea loc numai dacă au fost efectuate plăţi de minimum 75% din valoarea rezervei. Suplimentarea rezervei de implementare nu poate conduce la depăşirea pragurilor stabilite de lege.

- beneficiarii fondurilor externe nerambursabile au obligația de a ține o evidență distinctă a rezervei de implementare destinată plății ajustărilor de preț, atât la momentul constituirii acesteia, cât și ulterior prin suplimentare și operarea plăților necesare finanțării ajustărilor de preț.

- rezerva de implementare destinată finanțării ajustărilor de preț face parte din valoarea investiției de bază și se include în Devizul general de investiții reglementat de HG nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare. 

Valoarea rezervei de ajustare a valorii contractului de finanțare se va încadra pe o linie distinctă într-un nou Capitol 7 din Devizul General, denumită ,,7.1 Rezerva de implementare", iar în bugetul proiectului va fi încadrată la Categoria de cheltuiala 15/310 subcategoria cheltuieli de natura ajustărilor de preț la construcții și instalații, conform prevederilor art.13.2, cap. V Ajustarea valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile al Anexei la Ordinul Ministrului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației nr.1586/10.08.2022 – Metodologie privind ajustarea prețurilor și a valorii Devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, conform Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.64/2022.

- rezerva de implementare majorează valoarea costului investiției și se include în indicatorii tehnico-economici ai investiției a căror valoare se regularizează potrivit art. 11 alin.6 din OUG nr.64/20222.

- evidențierea plăților în cadrul rezervei de implementare se determină ca diferență între valoarea fiecărei plăți actualizată cu ajustările de preț și valoarea neactualizată cu ajustarea de preț.

- determinarea valorii finale a contractului de achiziție se realizează după depunerea ultimei solicitări de plată de către contractant, în baza situației centralizatoare ce va cuprinde totalitatea cheltuielilor efectuate în baza contractului, inclusiv în baza actelor adiționale la acesta, însușită de executant, diriginte de șantier și aprobată de beneficiar prin încheierea unui act aditional la contract.

În vederea ajustării valorii solicitării de plată pentru contractul de lucrări nr.91508/02.12.2020, încheiat între Municipiul Deva și S.C. CONSTRUCȚII ERBAȘU S.A. pentru realizarea proiectului ,,Amenajare zonă pietonală centrul istoric", cod SMIS 125411, pentru decontarea restului rămas de executat (exclusiv servicii de asistență tehnică din partea proiectantului) la data de 11.05.2022, data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022, se utilizează următoarea formulă de calcul:

 

Vapl = Vm x [(%av + %p) + (1 - %av - %p) x ICCmr/ICCmlr] + (Vpl - Vm) + (1 - %cpm) x {(Vpl - Vm) x [(%av + %p) + (1 - %av - %p) x ICCr/ICCplr] - (Vpl - Vm)},

Unde:

Vapl - valoarea actualizată a plăţii solicitată de către contractant la data depunerii solicitării de plată;

Vpl - valoarea plăţii solicitată de către contractant la data depunerii solicitării de plată; 

Vm - valoarea aferentă cheltuielilor cu materialele din valoarea plăţii solicitată de către contractant la data depunerii solicitării de plată;

ICCmr - indicele de cost în construcţii pentru costul materialelor, realizat, publicat de Institutul Naţional de Statistică în Buletinul Statistic de Preţuri, aplicabil cu 60 de zile înainte de ultima zi a lunii "n";

ICCmlr - indicele de cost în construcţii pentru costul materialelor, realizat, publicat de Institutul Naţional de Statistică, în luna de referinţă; 

ICCr - indicele de cost în construcţii total, publicat de Institutul Naţional de Statistică în Buletinul Statistic de Preţuri, la tabelul 15, aplicabil cu 60 de zile înainte de ultima zi a lunii "n"; 

ICCplr - indicele de cost în construcţii total, prognozat de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, valabil în luna de referinţă, pentru data cu 60 zile înainte de ultima zi a lunii "n", potrivit anexei nr. 4 din OUG nr.64/2022; 

%av - procentul de avans acordat de beneficiar contractantului, valabil la data efectuării plăţii; 

%p - procentul de profit cuprins în solicitările la plată, în situaţia în care acesta nu există sau nu poate fi identificat se va considera 3% din valoarea situaţiei de plată; 

%cpm - coeficient de pondere al materialelor utilizat în calculul indicelui de cost în construcţii, total, publicat de Institutul Naţional de Statistică în Buletinul Statistic de Preţuri, la tabelul 15A, determinat în funcţie de tipul de construcţie; 

luna "n" - luna depunerii solicitării de plată. 

Luna de referință reprezintă luna anterioară față de data limită de depunere a ofertelor pentru atribuirea contractului de achiziție publică. Pentru contractele de achiziție pentru care luna de referință este anterioară lunii ianuarie 2021, luna de referință va fi asimilată lunii ianuarie 2021.

Pentru procedura de atribuire a contractului de lucrări nr.91508/02.12.2020, data limită de depunere a ofertelor a fost 10.06.2020, astfel că, luna de referință va fi asimilată lunii ianuarie 2021.

Procentul de profit (%p) este 6,09%;

Valoarea avansului acordat și nerestituit este 0;

%cpm = 46,82% constructii inginerești reparații, având în vedere că în urma elaborării Proiectului Tehnic de Execuție, listele cu cantități de lucrări pe categorii de lucrări sunt prezentate în format comasat şi, corespunzător, nu se poate determina în mod direct valoarea cheltuielilor cu materialele, pentru determinarea acestora se utilizează ponderile materialelor de construcţii, exprimate procentual, stabilite în funcţie de categoriile principale de lucrări de construcţii şi de tipurile de obiecte de construcţii prevăzute în Buletinul Statistic de Prețuri al Institutului Național de Statistică prin raportare la obiectul contractului de achiziţie de lucrări.

Restul rămas de executat  la data de 11.05.2022 (data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022), exclusiv servicii de asistență tehnică din partea proiectantului, determinat cantitativ și valoric, pe baza centralizatorului realizat de către executant, vizat de dirigintele de șantier și însușit de autoritatea contractantă, anexat prezentului act adițional, este în valoare de 12.959.851,49 lei, fără TVA, din care suma de 5.647.407,57 lei fără TVA reprezintă valoarea aferentă cheltuielilor cu materialele. 

Evidența rezervei de implementare SR se va consemna în centralizatorul fiecărei situații de lucrări, ca valoare și sold rămas din valoarea stabilită prin prezentul act adițional, calculată după formula:

SR = Vapl - Vpl,

unde: 

Vapl - valoarea actualizată a plăţii solicitate de către contractant la data depunerii solicitării de plată; 

Vpl - valoarea plăţii solicitată de către contractant la data depunerii solicitării de plată.

Rezerva de implementare  (necesarul de fonduri pentru ajustarea prețului contractului) a fost de 2.980.765,84  lei, fără TVA, respectiv 3.547.111,35 lei cu TVA, reprezentând 23% din valoarea restului rămas de executat din contract la momentul intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022  şi poate fi utilizată numai pentru plata diferenţelor de preţ aferente ajustării preţului contractelor de achiziţie.

În data de 07.09.2022 a fost semnat Actul adițional nr.5 la contractul de lucrări nr.91508, prin care s-a convenit că ajustarea prețului contractului se va face respectând Ordonanța de urgență a Guvernului nr.64/2022 și metodologia aferentă Ordinului 1586/10.08.2022.

Pentru lucrările realizate după data de 11.05.2022 a fost solicitată și decontată din rezerva de implementare suma de 2.414.332,12 lei, fără TVA, reprezentând 81% din valoarea rezervei de implementare inițial constituite.

În data de 16.12.2022 a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanța de urgență a Guvernului 171/2022 pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură finanțate din fonduri externe nerambursabile, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative. Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.171/2022, se modifică art. 9 alin (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului 64/2022, iar rezerva de implementare destinată plăților ajustărilor de preț se poate suplimenta cu procente de până la 15% din valoarea restului de executat a contractului, determinat inițial, la momentul intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2022, prin încheierea de acte adiționale la contracte, fără a depăși pragurile prevăzute la art. 8 și art. 18 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.64/2022, respectiv  50% din valoarea  prețului inițial al contractului de achiziție.

Având în vedere că a fost consumată din rezerva de implementare peste 75% din suma constituită inițial, Antreprenorul a solicitat prin adresa nr. 1792 TR/16.12.2022, înregistrată la Primăria Municipiului Deva cu nr.126758/280/19.12.2022, suplimentarea rezervei de implementare conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.171/2022.

Ținând cont de pragurile valorice stabilite de legislația în vigoare, rezerva de implementare se poate majora cu suma de 1.581.101,88 lei, fără TVA, reprezentând 12,20% din restul rămas de executat la data de 11.05.2022, data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022. 

 

Devizul general al investiției a fost aprobat prin Hotărârea Consiliului local nr.515/2018 privind aprobarea Documentației de Avizare a Lucrărilor de Intervenție și a indicatorilor tehnico-economici pentru investiția ,,Amenajare zonă pietonală centrul istoric”, ulterior a fost modificată prin Hotărârea Consiliului local nr.160/2019, iar la elaborarea Proiectului tehnic valoarea Devizului general a fost sub valoarea devizului aprobat la faza DALI. 

Urmare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022, în data de 21.10.2022 s-a aprobat Hotărârea Consiliului local nr.425/2022 privind aprobarea Devizului general al obiectivului de investiții ,,Amenajare zonă pietonală centrul istoric", actualizat cu valoarea rezervei de implementare destinată finanțării ajustărilor de preț, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare.

Având în vedere Devizul general actualizat la data de 15.01.2023 cu suplimentarea rezervei de implementare și cu valoarea ajustărilor de preț decontate în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr.15/2021, elaborat de S.C. PROCONS INVEST S.R.L. și transmis prin adresa nr.154 TR/02.02.2023 înregistrată la Primăria municipiului Deva sub nr. 10916/17/02.02.2023,

Ca urmare a publicării Ordonanței de urgență a Guvernului nr.171/2022 prin care a crescut procentul pentru rezerva de implementare de la 23% la 35,2%, Devizul general, precum și Rezerva de implementare constituită pentru acest contract se modifică astfel:

  • -          Valoarea estimată a investiției, conform Devizului general este de 28.519.947,17 lei cu TVA, din care C+M este de 23.489.149,08 lei cu TVA.
  • -          Rezerva de implementare care se constituie este în valoare de 4.561.867,72 lei fără TVA, respectiv 5.428.622,59 lei cu TVA, reprezentând 35,2% din valoarea restului rămas de executat din contract la momentul intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022, și poate fi utilizată numai pentru plata diferențelor de preț aferente ajustării prețului contractelor de achiziție.

 

Ținând cont de prevederile Programului Operațional Regional 2014-2020, Axa Prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Prioritatea de investiții 4E – Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilității urbane multimodale durabile și a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare, Obiectiv specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă, ale Ordinul ministrului dezvoltării regionale și administrației publice nr. 1862/2019 pentru modificarea Ghidului solicitantului - Condiții specifice de accesare a fondurilor în cadrul apelului de proiecte cu numărul POR/2017/4/4.1/1, Obiectivul specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă, aprobat prin Ordinul ministrului delegat pentru fonduri europene nr.3729/21.07.2017, 

În conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare, ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr.171/2022 pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură finanțate din fonduri externe nerambursabile, precum şi pentru modificarea și completarea unor acte normative, ale Ordonanței Guvernului nr. 15/2021, privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică, precum și ale art.44 alin.1 și 4 din Legea nr.273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, 

În temeiul prevederilor art.129 alin.2 lit.”b”, alin.4 lit.”d”, art.139 alin.3  lit.”a”, art.196 alin.1 lit.”a” din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, s-a elaborat proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului local nr.425/2022 privind aprobarea Devizului general al obiectivului de investiții ,,Amenajare zonă pietonală centrul istoric”, actualizat cu valoarea rezervei de implementare destinată finanțării ajustărilor de preț, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare, pe care îl supunem spre dezbatere comisiilor de specialitate şi plenului Consiliului local. 

 

 

Direcţia juridică și administrație publică locală                              Direcția economică

           Director executiv                                                                    Director executiv                              

               Oana MURA                                                                  Claudia Maria STOICA              

                                                                                                        

          

                                                    Direcția Tehnică

                                                    Director executiv

                                                    Manuela STANCIU

 

 

Șef Serviciu programe dezvoltare                                       Șef Birou programe dezvoltare                                                        

        Mariana CODRIN                                                                   Claudia PĂTRU               

                                                                                                     

 

 

          Manager proiect                                                               Manager financiar

          Camelia ROȘCA                                                              Luminița RADU

 

 

Serviciul Investiții,

Nicolae Budae