ANEXA NR. 1 la hotărârea nr. 11 din 25.02.2025

 

                 ANEXA NR. 2 LA HOTĂRĂREA NR. ______ DIN _____

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REGULAMENTUL

DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE

 

AL SERVICIULUI VOLUNTAR

PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ

TIP V1

 

AL COM . DRAGOESTI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

C U P R I N S: 

 

CAPITOL

CONȚINUT

PAG.

CAPITOLUL I

DISPOZIȚII GENERALE

 

1. Date referitoare la constituirea serviciului voluntar

2. Prezentarea succintă a activităţii serviciului în funcţie de tipurile de risc gestionate

3. Alte date de interes general

Nr. 3

CAPITOLUL II

ORGANIZAREA ȘI ATRIBUȚIILE SERIVCIULUI

 

1. Conducerea şi structura organizatorică

2. Atribuțiile serviciului

3. Atribuțiile compartimentului de prevenire

4. Atribuțiile echipelor specializate

Nr. 4

CAPITOLUL III

ATRIBUȚIILE PERSONALUILUI DIN STRUCTURA SERVICIULUI

 

  1. Atribuțiile șefului serviciului
  2. Atribuțiile șefului compartimentului pentru prevenire
  3. Atribuțiile membrilor compartimentului pentru prevenire
  4. Atribuțiile șefului formației de intervenție
  5. Atribuțiile șefului echipei specializate
  6. Atribuțiile membrilor echipelor specializate

Nr. 6

CAPITOLUL IV

DISPOZIȚII FINALE

 

  1. Obligaţii privind sănătatea şi securitatea în muncă
  2. Pregătirea personalului serviciului voluntar
  3. Autospecialele, echipamentul de protecţie şi uniforma
  4. Norma de dotare a serviciului voluntar
  5. Realizarea intervenţiei

Nr. 11

 

 


 

 

 

R E G U L A M E N T U L

de organizare şi funcţionare a

Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență TIP V1

 Comunei Dragoesti județul Vâlcea

 

 

CAPITOLUL I – DISPOZIŢII GENERALE

 

1.1. Date referitoare la constituirea serviciului

Art. 1 – (1) Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare Serviciul Voluntar, este o structură specializată, alta decât cea aparţinând serviciilor de urgenţă profesioniste, organizată cu personal angajat şi/sau voluntar, în scopul apărării vieţii, avutului public şi/sau a celui privat împotriva incendiilor şi a altor calamităţi, în sectorul de competenţă al Comunei Dragoesti, stabilit cu avizul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „General Magheru” al județului Vâlcea.

(2) Constituirea, încadrarea şi dotarea serviciului de urgenţă voluntar se realizează pe baza criteriilor de performanţă elaborate de Inspectoratul General şi aprobate prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor. Certificarea îndeplinirii criteriilor de performanţă se realizează prin emiterea de către Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „General Magheru” al județului Vâlcea a avizului de înfiinţare, respectiv pentru sector de competenţă a serviciului voluntar.

(3) Organizarea şi funcţionarea serviciului de urgenţă voluntar se stabileşte prin regulament aprobat de consiliul local care l-a înfiinţat, cu respectarea criteriilor de performanţă.

Art. 2 – Serviciul Voluntar se constituie în subordinea Consiliului Local al  Comunei Dragoesti .

 

1.2. Prezentarea succintă a activității serviciului în funcție de tipurile de risc gestionate

Art. 3 – Structura Serviciului Voluntar și dotarea sunt dimensionate în funcţie de principalele tipuri de riscuri generatoare de situaţii de urgenţă, grupate în funcţie de natura lor, conform H.G. nr. 557/2016 privind managementul tipurilor de risc și a Planului de analiză și acoperire a riscurilor.

Art. 4 – (1) Structura organizatorică cu numărul de personal este prezentată în Anexa nr. 1 la prezenta Hotărâre.

(2) Încadrarea voluntarilor pe funcţii se va face pe baza unui contract, încheiat în formă scrisă, sub sancţiunea nulităţii absolute, între voluntar şi beneficiarul voluntariatului, voluntarii trebuind să corespundă criteriilor stabilite prin actele normative emise în acest sens.

Art. 5 – Sectorul de competenţă al Serviciului Voluntar al Comunei Dragoesti este unitatea administrativ-teritorială a Comunei Dragoesti .

Art. 6 – (1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin, autoritățile administrației publice locale pot încheia contracte ori convenții de colaborare pe bază de reciprocitate cu alte asemenea autorități care au constituit servicii voluntare.

(2) Pentru limitarea și înlăturarea urmărilor situațiilor de urgență, autoritățile administrației publice locale care au constituit servicii voluntare pot încheia protocoale cu asociații ce desfășoară activități în domeniu.

(3) Serviciul voluntar solicită sprijinul entităților prevăzute la alin. (1) și (2) sau, după caz, intervenția structurilor profesioniste de intervenție al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „General Magheru” al judeţului Vâlcea, ori de câte ori amploarea situației de urgență depășește capacitatea de răspuns a acestuia. 

Principalele tipuri de riscuri ce pot aparea la nivelul Com Dragoesti sint : inundatiile, cutremurele , alunecarile de teren , incendiile de padure ,incendiile de vegetatie, incendiile de gospodarii etc

 

1.3. Alte date de interes general

Art. 7 – Relațiile dintre structurile Serviciului voluntar sunt următoarele:

A.   Ierarhice:

a)   Şeful Serviciului voluntar se subordonează primarului în calitate de preşedinte al Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă și are în subordine nemijlocită/directă întregul personal din componenţa Serviciului voluntar;

b)   Șeful compartimentului de prevenire și șeful de formație se subordonează șefului Serviciului voluntar;

c)   Șeful de formație coordonează activitatea întregului personal al formației;

d)   Servanții pompieri se subordonează șefilor echipelor specializate.

B.   Funcționale:

a)   Şeful Serviciului voluntar colaborează și conlucrează cu celelalte structuri funcționale din cadrul administraţiei publice locale, pentru îndeplinirea atribuțiilor specifice, respectiv colaborează pe bază de reciprocitate cu alte servicii voluntare/private/profesioniste, ori de câte ori, amploarea situației de urgență depășește capacitatea de răspuns a serviciului voluntar;

b) Şeful Serviciului voluntar colaborează cu asociaţii profesionale şi organizaţii neguvernamentale, în baza unor protocoale, pentru limitarea şi înlăturarea situaţiilor de urgenţă.

C.   Coordonare și control:

a)   Şeful Serviciului voluntar organizează și coordonează activitatea compartimentului de prevenire cu privire la controlul respectării măsurilor de apărare împotriva incendiilor şi protecţie civilă la construcţiile şi instalaţiile tehnologice aparţinând domeniului public şi privat al unităţii administrativ-teritoriale, precum şi la instituţiile publice.

 

 

 

CAPITOLUL II – ORGANIZAREA ŞI ATRIBUŢIILE

SERVICIULUI VOLUNTAR

 

2.1. CONDUCEREA ŞI STRUCTURA ORGANIZATORICĂ

Art. 8 – (1) Serviciul Voluntar este condus de către şeful serviciului, profesionist în domeniu, salariat al administraţiei publice locale.

(2) Șeful serviciului voluntar trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

a) să aibă avizul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „General Magheru” al judeţului Vâlcea;

b) să fie apt din punct de vedere fizic, medical și psihologic.

Art. 9 – Serviciul Voluntar tip V1 are următoarea compunere: șef serviciu, compartiment pentru prevenire și echipe specializate constituite în una sau mai multe   formații  de intervenție.

 

2.2. ATRIBUȚIILE SERVICIULUI VOLUNTAR

Art. 10 – Serviciul voluntar are următoarele atribuții principale:

  1. desfăşoară activităţi de informare şi instruire privind cunoaşterea şi respectarea regulilor şi a măsurilor de protecție civilă și de apărare împotriva incendiilor;
  2. verifică modul de aplicare a normelor, reglementărilor tehnice şi dispoziţiilor care privesc protecția civilă și apărarea împotriva incendiilor, în domeniul de competenţă;
  3. asigură intervenţia pentru stingerea incendiilor, salvarea, acordarea primului ajutor şi protecţia persoanelor, a animalelor şi a bunurilor periclitate de incendii sau în alte situaţii de situaţii de urgenţă / protecție civilă.

Art. 11 – Pe baza hotărârii consiliului local şi în condiţiile prevăzute de lege, serviciul de urgenţă voluntar poate presta, contra cost, către orice persoană fizică sau juridică, fără a afecta îndeplinirea atribuţiilor, unele servicii cum sunt:

  1. supravegherea măsurilor de apărare împotriva incendiilor la târguri, expoziţii, manifestări cultural-sportive, activităţi de filmare şi altele asemenea;
  2. transport de apă, evacuarea apei din subsolurile clădirilor sau din fântâni;
  3. limitarea, colectarea sau îndepărtarea unor produse poluante;
  4. efectuarea de lucrări la înălţime;
  5. transport de apă.

 

2.3. ATRIBUȚIILE COMPARTIMENTULUI ȘI ALE SPECIALIȘTILOR PENTRU PREVENIRE

Art. 12 – Compartimentul pentru prevenire este compus din specialişti pentru prevenire şi are următoarele atribuții principale:

  1. desfăşoară activităţi de informare şi instruire privind cunoaşterea şi respectarea regulilor şi a măsurilor de protecție civilă și de apărare împotriva incendiilor;
  2. planifică şi realizează, potrivit legii, acţiuni specifice, în vederea preîntâmpinării, reducerii sau eliminării riscurilor de producere a situaţiilor de urgenţă şi a consecinţelor acestora, a protecţiei populaţiei, a mediului, a bunurilor şi valorilor;
  3. desfăşoară activităţi de control, asistenţă tehnică de specialitate, verificarea şi informarea preventivă a populaţiei;
  4. asigură respectarea prevederilor actelor normative şi ale celorlalte reglementări privind apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă;
  5. identificarea, evaluarea şi analizarea pericolelor potenţiale prin aprecierea posibilităţilor de apariţie a lor şi a consecinţelor acestora asupra vieţii oamenilor, mediului şi bunurilor materiale;
  6. conştientizarea riscurilor prin schimbul reciproc de informaţii dintre personalul care execută controlul de prevenire, factorii de decizie, personalul angajat şi alte persoane interesate sau implicate;
  7. informarea populaţiei şi a salariaţilor privind pericolele potenţiale, precum şi modul de comportare în situaţii de urgenţă;
  8. la nevoie, sprijină formaţia de intervenţie în acţiunile de gestionare a situaţiilor de urgenţă.

 

2.4. ATRIBUȚIILE FORMAȚIILOR DE INTERVENȚIE

Art. 13 – Formaţia de intervenţie este o structură specializată, condusă de un şef de formaţie, având în compunere echipe specializate.

Art. 14 – Atribuţiile principale ale formaţiei de intervenţie sunt următoarele:

  1. limitarea şi înlăturarea urmărilor situaţiilor de urgenţă;
  2. desfăşoară activitatea, potrivit legii, în vederea preîntâmpinării, reducerii, gestionării şi eliminării situaţiei de urgenţă;
  3. asigură intervenţia operativă în cazul producerii unei situaţii de urgenţă.

 

2.5. ATRIBUȚIILE ECHIPELOR SPECIALIZATE

Art. 15 – Echipa specializată pentru stingere incendii se constituie numai pentru serviciile voluntare înfiinţate în cadrul unităților administrativ-teritoriale care nu au obligația dotării cu autospeciale de stingere cu apă și spumă.

Art. 16 – Atribuţiile principale ale echipei specializată pentru stingere incendii sunt următoarele:

  1. asigură intervenţia pentru stingerea incendiilor sau pentru înlăturarea urmărilor situaţiilor de urgenţă, salvarea persoanelor, acordarea primului ajutor şi protecţia persoanelor, a animalelor şi a bunurilor periclitate de incendii sau în alte situaţii de situaţii de urgenţă / protecție civilă;
  2. execută recunoaşteri în sectorul de competenţă, cu accent pe identificarea surselor de alimentare cu apă, menţinerea în stare de funcţionare a căilor de acces, a sistemelor de anunţare, alarmare, precum şi de alimentare cu apă în caz de incendiu;

Art. 17 – Echipa specializată pentru avertizare-alarmare-căutare-deblocare-salvare-evacuare are atribuții în cazul situațiilor de urgență determinate de toate tipurile de risc identificate în sectorul de competenţă.

Art. 18 – Atribuţiile principale ale echipei specializată pentru pentru avertizare-alarmare-căutare-deblocare-salvare-evacuare sunt următoarele:

  1. acţionează în cadrul formaţiei de intervenţie, pentru salvarea răniţilor, a celor surprinşi sub dărâmături sau blocaţi în clădiri avariate sau distruse;
  2. acţionează pentru deblocarea căilor de acces spre obiectivele de intervenţie şi pentru evacuarea răniţilor şi sinistraţilor;
  3. localizarea şi limitarea avariilor la reţelele de utilitate publică care prezintă pericol pentru personalul de intervenţie sau cel afectat;
  4. asigură transportul materialelor şi hranei în cazul unor situaţii de urgenţă;
  5. asigură avertizarea/alarmarea populaţiei cu mijloace specifice, premergător, pe timpul sau după producerea unei situaţii de urgenţă.

 

 

 

CAPITOLUL III – ATRIBUŢIILE PERSONALULUI

DIN STRUCTURA SERVICIULUI VOLUNTAR

 

 

3.1. ATRIBUȚIILE ȘEFULUI SERVICIULUI VOLUNTAR

Art. 19 – Şeful serviciului voluntar are următoarele atribuţii:

  1. întocmeşte şi gestionează documentele de organizare şi funcţionare a activității serviciului voluntar;
  2. planifică și conduce activitatea de pregătire a personalului serviciului voluntar;
  3. asigură respectarea prevederilor actelor normative în vigoare;
  4. controlează aplicarea normelor de apărare împotriva incendiilor şi protecţie civilă în sectorul de competenţă;
  5. organizează şi asigură desfăşurarea activităţilor de prevenire la nivelul localităţii, sub coordonarea primarului (anual, planifică activităţile de prevenire, prin Graficul de control şi Graficul de informare publică, pe baza Programului de măsuri în vederea acordării asistenţei pentru prevenirea situaţiilor de urgenţă la gospodăriile populaţiei şi evidenţei operatorilor economici din subordinea consiliului local şi a instituţiilor publice din sectorul de competenţă;
  6. verifică întreținerea autospecialelor, utilajelor și materialelor din dotare;
  7. conduce acțiunile de intervenție în limita competențelor stabilite;
  8. întocmește rapoartele de intervenție;
  9. asigură întocmirea planurilor operative de la nivelul unităţii administrativ – teritoriale (planuri de intervenție și/sau de apărare, în funcție de riscurile identificate în sectorul de competență, planuri de cooperare, planul de evacuare în caz de situații de urgență, planul sectorului de competență pe care sunt marcate zonele locuite, operatorii economici și instituțiile, sursele de alimentare cu apă, zonele greu accesibile și vulnerabile la riscuri);
  10. verifică petiţiile cetăţenilor în probleme privind situaţiile de urgenţă şi face propuneri primarului pentru soluţionarea acestora;
  11. înmânează primarului, săptămânal, toate documentele de control încheiate în săptămâna anterioară, în vederea constatării contravenţiilor şi aplicării sancţiunilor contravenţionale, conform reglementărilor în vigoare;
  12. întocmeşte, semestrial, analiza activităţii de prevenire şi a neregulilor constatate, pe care o supune dezbaterii consiliului local, şi propune măsuri pentru remedierea acestora (raportul de evaluare a capacităţii de apărare împotriva incendiilor şi protecţie civilă);
  13. participă la elaborarea şi aplicarea concepţiei de apărare împotriva incendiilor şi protecţie civilă la nivelul unităţii administrativ-teritoriale;
  14. propune includerea în bugetele proprii a fondurilor necesare organizării activităţii de apărare împotriva incendiilor şi protecţie civilă, dotării cu mijloace tehnice pentru apărarea împotriva incendiilor şi protecţie civilă şi echipamente de protecţie specifice;
  15. analizează respectarea încadrării în criteriile de constituire a serviciilor de urgenţă voluntare;
  16. răspunde de pregătirea serviciului de urgenţă voluntar, precum şi de participarea acestuia la concursurile profesionale;
  17. acordă sprijin pentru participarea la concursuri a cercurilor tehnico – aplicative de elevi „Prietenii pompierilor” și „Cu viața mea apăr viața”;
  18. întocmeşte Registrul istoric al serviciului voluntar;
  19. îndeplineşte funcţia de agent de inundaţii (numit prin dispoziție a primarului) la nivelul unităţii administrativ teritoriale;
  20. colaborează permanent cu agentul hidrotehnic din cadrul unității de gospodărire a apelor pentru aspecte privind starea tehnică și funcțională a construcțiilor hidrotehnice cu rol de apărare și a cursurilor de apă de pe raza unității administrative – teritoriale;
  21. asigură, împreună cu secretarul Comitetului Local pentru Situaṭii de Urgenṭă, centralizarea datelor privind urmările fenomenelor hidrometeorologice periculoase având ca efect producerea de inundații, secetă hidrologică și poluări accidentale pe cursurile de apă;
  22. asigură, împreună cu secretarul Comitetului Local pentru Situaṭii de Urgenṭă, întocmirea şi transmiterea rapoartelor operative în maxim 24 de ore de la declanșarea evenimentului și nu mai mult de 12 ore de la încetarea fenomenului (pentru ultimul raport operativ);
  23. asigură, împreună cu secretarul Comitetului Local pentru Situaṭii de Urgenṭă , întocmirea Planului local de apărare împotriva inundațiilor, fenomene hidrometeorologice periculoase având ca efect producerea de inundații, secetă hidrologică, precum și incidente/accidente la construcţii hidrotehnice, poluări accidentale pe cursurile de apă şi poluări marine în zona costieră;
  24. asigură întocmirea periodică a unor acțiuni de constientizare a populației asupra riscului pe care-l prezintă inundațiile și asupra măsurilor care trebuie întreprinse de fiecare cetățean pentru diminuarea pagubelor;
  25. asigură afișarea în locuri publice a extraselor din Planul local de apărare, a semnificației codurilor de culori pentru avertizările meteorologice şi hidrologice şi a semnalelor de alarmare acustică a populaţiei;
  26. asigură afișarea în locuri publice a extraselor din Planul de acţiune în caz de accident la barajul situat în amonte de unitatea administrativ – teritorială  transmis de către Sistemul de Gospodărire a Apelor.

 

3.2. ATRIBUȚIILE ȘEFULUI COMPARTIMENTULUI PENTRU PREVENIRE

Art. 20 – Şeful compartimentului pentru prevenire se subordonează șeful serviciului voluntar și are următoarele atribuţii:

  • a)   coordonează desfăşurarea activităţilor de prevenire la nivelul localităţii;
  • b)   acţionează cu fermitate pentru înlăturarea imediată a stărilor de pericol pe care le constată şi urmăreşte rezolvarea lor operativă;
  • c)    stabileşte restricţii şi interdicţii la utilizarea sau efectuarea unor lucrări cu pericol dacă nu se respectă prevederile normelor de prevenire şi regulile de executare a lucrărilor cu risc;
  • d)   sprijină conducerile operatorilor economici din municipiu / oraş / comună în realizarea măsurilor de protecţie şi instruirea personalului în domeniul situaţiilor de urgenţă;
  • e)   informează conducerile operatorilor economici, şeful serviciului voluntar, consiliul local imediat după ce a constatat nereguli grave, sau stări de pericol de incendiu, explozii sau accidente tehnologice;
  • f)    în cazul producerii unor situaţii de urgenţă, poate alerta serviciul voluntar şi participa la nevoie, la limitarea şi lichidarea situaţiei de urgenţă;
  • g)   consemnează neregulile în carnetele cu constatările rezultate din controale (cele de la gospodăriile populaţiei) şi în notele de control (cele de la instituţiile publice şi operatorii economici din subordinea consiliului local, de la unităţile de învăţământ şi de la operatorii economici din sectorul de competenţă, cu care s-au încheiat contracte de intervenţie);
  • h)   prezintă şefului de serviciu carnetele cu constatările rezultate sau notele de control;
  • i)     cunoaşte sensul principiilor care stau la baza desfăşurării activităţii de prevenire (principiul legalităţii, principiul imparţialităţii şi independenţei, principiul confidenţialităţii, principiul transparenţei, principiul continuităţii şi gradualităţii);
  • propune includerea în bugetele proprii a fondurilor necesare organizării activităţii de prevenire, dotării cu mijloace tehnice şi echipamente de protecţie specifice.

 

3.3. ATRIBUȚIILE MEMBRILOR COMPARTIMENTULUI PENTRU PREVENIRE

Art. 21 – Membrii compartimentului pentru prevenire au următoarele atribuţii:

  • a)   acţionează cu fermitate pentru înlăturarea imediată a stărilor de pericol pe care le constată şi urmăreşte rezolvarea lor operativă;
  • b)   stabilesc restricţii şi interdicţii la utilizarea sau efectuarea unor lucrări cu pericol dacă nu se respectă prevederile normelor de prevenire şi regulile de executare a lucrărilor cu risc;
  • c)    verifică dotarea şi starea tehnică a mijloacelor de primă intervenţie în caz de incendiu, sursele de alimentare cu apă (rezervoarele de apă de incendiu şi hidranţi exteriori de incendiu) de la operatorilor economici şi cele aparţinând municipiului / oraşului / comunei;
  • d)   controlează locurile de muncă unde se execută lucrări cu foc sau lucrări periculoase;
  • e)   sprijină conducerile operatorilor economici din municipiu / oraş / comună în realizarea măsurilor de protecţie şi instruirea personalului în domeniul situaţiilor de urgenţă;
  • f)    informează conducerile operatorilor economici, şeful serviciului voluntar, consiliul local imediat după ce a constatat nereguli grave sau stări de pericol de incendiu, explozii sau accidente tehnologice;
  • g)   urmăreşte modul cum se respectă regulile privind interzicerea fumatului şi focului deschis în locurile stabilite;
  • h)   verifică menţinerea liberă şi în stare de utilizare a căilor de acces pentru intervenţie şi de evacuare în caz de situaţii de urgenţă în sectorul de competenţă;
  • i)     în cazul producerii unor situaţii de urgenţă, alertează serviciul voluntar şi participă la nevoie, la limitarea şi lichidarea situaţiei de urgenţă;
  • j)     consemnează neregulile în carnetele cu constatările rezultate din controale (cele de la gospodăriile populaţiei) şi în notele de control (cele de la instituţiile publice şi operatorii economici din subordinea consiliului local, de la unităţile de învăţământ şi de la operatorii economici din sectorul de competenţă, cu care s-au încheiat contracte de intervenţie);
  • k)   prezintă şefului de serviciu carnetele cu constatările rezultate sau notele de control;
  • l)     cunoaşte sensul principiilor care stau la baza desfăşurării activităţii de prevenire (principiul legalităţii, principiul imparţialităţii şi independenţei, principiul confidenţialităţii, principiul transparenţei, principiul continuităţii şi gradualităţii).

 

3.4. ATRIBUȚIILE ȘEFULUI FORMAȚIEI DE INTERVENȚIE

Art. 22 – Şeful formaţiei de intervenţie are următoarele atribuţii:

  • a)   se subordonează şefului serviciului voluntar şi îndeplineşte sarcinile date de către acesta;
  • b)   în lipsa șefului serviciului voluntar conduce acțiunile de intervenție, în limita competențelor legale;
  • c)    pune în aplicare ordinele şefului serviciului voluntar şi asigură transmiterea acestora grupei/echipei din sector;
  • d)   face propuneri şefului serviciului voluntar privind modul de acţiune, necesarul de forţe şi mijloace;
  • e)   execută, împreună cu şefii echipelor specializate, recunoaşterea la locul intervenţiei, analizează riscurile şi transmite datele necesare şefului serviciului voluntar;
  • f)    dispune măsurile necesare îndeplinirii misiunii în sectorul repartizat;
  • g)   utilizează echipamentele de comunicaţii;
  • h)   recepţionează şi transmite ordine, semne şi semnale.
  • asigură intervenţia operativă în cazul producerii unei situaţii de urgenţă.
  • j)     acţionează cu fermitate pentru înlăturarea imediată a stărilor de pericol pe care le constată şi urmăreşte rezolvarea lor operativă;
  • k)   verifică prezenţa personalului, starea de funcţionare a mijloacelor tehnice de intervenţie, accesoriilor, echipamentului de protecţie din dotarea subordonaţilor;
  • l)     execută nemijlocit instruirea de specialitate în cadrul programului lunar, sau ori de câte ori este nevoie a personalului din subordine;
  • m)  asigură respectarea întocmai de către personalul din subordine a programului zilnic/lunar de activitate stabilit, ordinea şi disciplina;
  • n)   menţine permanent legătura cu şeful serviciului pe timpul executării unor activităţi / misiuni specifice în sectorul de competenţă;
  • o)   îndeplineşte şi alte sarcini trasate de şeful serviciului.

 

3.5. ATRIBUȚIILE ȘEFULUI ECHIPEI SPECIALIZATE

Art. 23 – Şeful echipei specializate are următoarele atribuţii:

  • a)   se subordonează şefului formaţiei de intervenţie şi îndeplineşte sarcinile date de către acesta;
  • b)   pune în aplicare ordinele şefului formaţiei de intervenţie şi asigură transmiterea acestora membrilor echipei;
  • mânuieşte accesoriile, dispozitivele şi utilajele din dotarea serviciului voluntar pentru îndeplinirea misiunilor primite;
  • asigură şi urmăreşte executarea operaţiunilor pentru desfăşurarea intervenţiei;
  • pune în aplicare ordinele şefului serviciului voluntar transmise direct sau prin şeful sectorului;
  • participă la recunoaşterea locului incendiului/situaţiei de urgenţă şi dă misiuni subordonaţilor;
  • asigură cercetarea iniţială pentru identificarea prezenţei substanţelor periculoase;
  • conduce acţiunile echipei;
  • aplică tehnici şi tactici pentru stingerea incendiilor;
  • informează şeful sectorului despre schimbările de natură operativă ce apar pe parcursul intervenţiei;
  • este şeful echipei de salvare la ordinul şefului serviciului voluntar;
  • ţine permanent legătura cu membrii echipei şi cu şeful de sector;
  • acţionează la nevoie cu mijloace de primă intervenţie;
  • n)   utilizează echipamentele de comunicaţii;
  • recepţionează şi transmite ordine, semne şi semnale;
  • cunoaşte mijloacele specifice de alarmare şi semnalele de alarmare, locurile de evacuare;
  • q)   îndeplineşte şi alte sarcini trasate de şeful serviciului.

 

3.6. ATRIBUȚIILE MEMBRILOR ECHIPELOR SPECIALIZATE

Art. 24 – Membrii echipelor specializate pentru stingere incendii au următoarele atribuţii:

  • a)   se subordonează şefului echipei şi îndeplinesc sarcinile date de către acesta;
  • mânuiesc accesoriile, dispozitivele şi utilajele din dotare pentru îndeplinirea misiunilor primite;
  • execută tehnici de intervenţie adecvate pentru stingerea incendiului şi acţionează prioritar pentru salvarea persoanelor;
  • execută atribuţii specifice la tipul de utilaj pe care îl deservesc;
  • asigură întreruperea alimentării cu energie electrică şi gaze naturale;
  • aplică tehnici şi tactici pentru stingerea incendiilor;
  • ţin permanent legătura cu şeful echipei şi cu membrii acesteia;
  • acţionează la nevoie cu mijloace de primă intervenţie;
  • se amplasează cât mai aproape de zona de ardere şi acţionează direct pentru limitarea propagării şi lichidării focarelor;
  • sprijină, prin acţiunea lor, activitatea de salvare a persoanelor şi bunurilor;
  • comunică orice modificare a situaţiei operative ce se produce pe timpul misiunii;
  • cooperează şi se protejează reciproc, urmărind permanent evoluţia incendiului, existenţa pericolului de producere a exploziilor sau pierderea capacităţii portante a elementelor de construcţie (prăbuşirea acestora);
  • recepţionează şi transmite ordine, semne şi semnale;
  • se preocupă pentru cunoaşterea în detaliu a tuturor accesoriilor și materialelor din dotarea motopompei și/sau a celorlalte utilaje precum și modul de lucru cu acestea;
  • -execută recunoaşteri pe raza unităţii administrativ - teritoriale cu accent pe sursele de alimentare cu apa, posibilitatea accesului de intervenţie;
  • p)   utilizează echipamentele de comunicaţii.

Art. 25 – Membrii echipelor specializate pentru avertizare-alarmare-căutare-deblocare-salvare-evacuare au următoarele atribuţii:

  1. se subordonează şefului echipei şi îndeplinesc sarcinile date de către acesta;
  2. asigură sprijin în acțiunile de intervenție la calamități sau dezastre și salvarea persoanelor aflate în pericol;
  3. la ordin, execută recunoaşteri şi semnalizează/delimitează zona de intervenţie;
  4. execută căutarea persoanelor cu mijloacele din dotare;
  5. asigură evacuarea, salvarea şi/sau protecţia persoanelor, animalelor şi bunurilor şi reducerea impactului negativ asupra mediului;
  6. aplică tehnici de salvare a persoanelor şi mânuiesc accesoriile din categoriile: scări manuale, descarcerare, tăiat şi demolat, salvare şi prim ajutor medical, alte accesorii diverrse;
  7. asigură sprijin în acordarea asistenţei medicale de urgenţă;
  8. asigură întreruperea alimentării cu energie electrică şi gaze naturale;
  9. asigură executarea desfacerilor sau a demolărilor;
  10. asigură protecţia căilor destinate salvării şi evacuării persoanelor, animalelor şi bunurilor materiale, protecţia instalaţiilor şi construcţiilor situate în zona afectată;
  11. asigură iluminarea zonei de intervenţie;
  12. asigură transportul efectivelor şi altor materiale la locul intervenţiei;
  13. asigură consolidarea elementelor de construcţie care ameninţă cu prăbuşirea, executarea de treceri printre şi peste dărâmături spre locul intervenţiei;
  14. acționează în cadrul formației de intervenție, pentru slavarea răniților, a celor surprinși sub dărămături sau blocați în adăposturi, clădiri avariate sau distruse;
  15. acționează pentru deblocarea căilor de acces spre obiectivele de intervenție și pentru evacuarea răniților și sinistraților;
  16. asigură avertizarea-alarmarea populaţiei cu ajutorul mijloacelor specifice din dotare;
  17. localizează și limitează avariile la rețelele de utilitate publică care prezintă pericol pentru personalul de intervenție sau cel afectat;
  18. asigură transportul materialelor și hranei în cazul unor situații de urgență;
  19. s)    utilizează echipamentele de comunicaţii;
  20. cunosc în permanență situația evacuării persoanelor și bunurilor materiale.

 

 

CAPITOLUL IV – DISPOZIŢII FINALE

 

 

4.1. OBLIGAŢII PRIVIND SĂNĂTATEA ŞI SECURITATEA ÎN MUNCĂ

Art. 26 – Personalul cu atribuţii de conducere a intervenţiilor:

  • a)   adoptă tactici de intervenţie care să aibă în vedere, cu prioritate, asigurarea securităţii proprii şi a personalului din subordine prin amplasarea forţelor şi mijloacelor astfel încât să existe permanent posibilitatea retragerii în condiţii de siguranţă în cazul producerii unor explozii, răbufniri de flacără, prăbuşiri de elemente de construcţie etc.;
  • b)   urmăreşte folosirea echipamentelor şi mijloacelor de protecţie individuală adecvate situaţiei respective;
  • c)    ia în considerare competenţele personalului din subordine, în ceea ce priveşte executarea misiunilor, având în vedere aspectele ce vizează securitatea şi sănătatea în muncă.

Art. 27 – Personalul cu atribuţii de execuţie:

  • a)   desfăşoară activitatea la intervenţie conform competenţelor, executând doar operaţiunile ordonate;
  • b)   exploatează corespunzător autospecialele, utilajele, mijloacele şi accesoriile din dotare;
  • c)    monitorizează permanent locul unde îşi desfăşoară activitatea, în vederea identificării în timp util a unor factori care i-ar putea pune în pericol integritatea corporală, iar în cazul identificării unor stfel de factori va lua măsuri urgente de adăpostire/evacuare, fără a aştepta un ordin în acest sens.

Art. 28 – Verificarea şi folosirea integrală a echipamentului de protecţie individual este obligatorie pentru întregul personal participant la intervenţie.

 

 

4.2. PREGĂTIREA PERSONALULUI SERVICIULUI VOLUNTAR

Art. 29 – (1) Pregătirea personalului serviciului voluntar se realizează prin: programe de pregătire, instruiri, convocări, verificări, exerciții și concursuri profesionale, care se cuprind în Planul de pregătire în domeniul situațiilor de urgență.

          (2) Coordonarea activității de pregătire a personalului serviciului voluntar se execută de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgență „General Magheru” al județului Vâlcea.

          (3) Programele de pregătire și exercițiile din Planul de pregătire în domeniul situațiilor de urgență prevăzut la alin. (1) se stabilesc în funcție de tipurile de risc identificate în sectorul de competență și de particularitățile intervenției.

 

4.3. AUTOSPECIALELE, ECHIPAMENTUL DE PROTECŢIE, UNIFORMA ȘI ÎNSEMNELE DISTINCTIVE

Art. 30 – (1) Autospecialele, echipamentul de protecție și uniforma trebuie să fie inscripționate, vizibil, cu denumirea serviciului voluntar.

(2) Autospecialele trebuie să fie inscripționate cu numărul de telefon la care poate fi apelat serviciul voluntar sau serviciul privat.

(3) Numărul de telefon se afișează atât la sediul serviciului, cât și în zonele cu risc din sectorul de competență.

(4) Uniforma și echipamentul de protecție se asigură, gratuit, potrivit prevederilor art. 39 alin. (3) din Legea nr. 307/2006, republicată.

(5) Pentru păstrarea identităţii serviciului voluntar, se instituie ca însemne distinctive steagul şi fanionul, potrivit prevederilor art. 32 din Hotărârea Guvernului nr. 160 din 14 februarie 2007.

 

4.4. NORMA DE DOTARE A SERVICIULUI VOLUNTAR

          Art. 31 – (1) În baza normei orientative de dotare, serviciul voluntar își stabilește propria normă de dotare în funcție de tipul serviciului, riscurile identificate, precum și de tipul/capacitatea/destinația mijloacelor de intervenție, astfel încât să asigure:

  • a)   intervenția operativă și gestionarea tuturor situațiilor de urgență în funcție de riscurile identificate;
  • b)   spații pentru garare/revizie a mijloacelor de intervenție;
  • c)    capacitatea maximă de lucru a utilajelor;
  • d)   îndeplinirea atribuțiilor și asigurarea protecției personalului serviciului.

(2) Componenţa nominală a membrilor serviciului voluntar al municipului/orașului/Comunei Dragoesti şi stabilirea normei proprii de dotare a Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă, se va face prin Dispoziţie a primarului Comunei Dragoesti.

 

4.5. REALIZAREA INTERVENŢIEI

Art. 32 – (1) Conducerea intervenției se asigură de către primar, până la finalizarea acesteia ori până la sosirea structurilor profesioniste de intervenție ale Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „General Magheru” al judeţului Vâlcea.

(2) Intervenția se realizează gradual, astfel:

  • a)   alarmarea serviciului voluntar, concomitent cu anunțarea/alertarea structurilor profesioniste de intervenție ale Inspectoratului pentru Situaţii de U Urgenţă „General Magheru” al judeţului Vâlcea, precum și după caz, a entității cu care a fost încheiat contract, convenție de colaborare sau protocol;
  • b)   realizarea intervenției propriu-zise de către serviciul voluntar;
  • c)    acordarea de sprijin la intervenție, cu tehnică și personal specializat, de către entitatea cu care a fost încheiat contract, convenție de colaborare sau protocol;
  • d)   participarea la intervenție, cu tehnică și personal specializat, a structurilor profesioniste de intervenție ale Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „General Magheru” al judeţului Vâlcea.