H O T Ă R Â R E
privind aprobarea Regulamentului privind masurile metodologice si organizatorice, termenele si circulatia proiectelor de hotarari care se inainteaza spre adoptare
Consiliului Local al Orasului Eforie
Consiliul Local Eforie,
Avand in vedere:
- Proiectul de hotarare prezentat de Primarul Orasului Eforie,
-Referatul de aprobare al Primarului Orașului Eforie,
- Raportul SJCAAS,
- Avizul comisiei de specialitate a Consililului Local Eforie,
- Prevederile art.84 din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
- Prevederile art.197 alin5, Anexa nr.1 – Procedura de organizare si publicare a monitoarelor oficiale ale unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, in format electronic, art.1 alin.2 lit.b din OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare,
- Prevederile art.25 alin.2 din Anexa nr.2 la Ordinul nr.25 din 14 ianuarie 2021 pentru aprobarea modelului orientativ al statutului unitatii administrativ-teritoriale, precum si a modelului orientativ al regulamentului de organizare si functionare a consiliului local, emis de Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, publicat in Monitorul Oficial nr.76 din 25 ianuarie 2021.
În temeiul prevederilor art. 129 alin. (2), lit.c, alin.6, precum și a art. 139 alin. (2) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul Administrativ,
H O T Ă R Ă Ș T E
Art.1 – Se aproba Regulamentul privind masurile metodologice, organizatorice, termenele si circulatia proiectelor de hotarari care se inainteaza spre aprobare Consiliului Local al Orasului Eforie, prevazut în anexa, parte integranta din prezenta hotarare.
Art.2 – Prezenta hotarare va fi dusa la indeplinire de Primarul Orasului Eforie.
Art.3 - Prezenta hotarare va fi comunicata institutiilor, autoritatilor si persoanelor interesate prin grija secretarului general al orasului Eforie.
Hotărârea a fost adoptată cu un număr de …..15....... voturi “pentru”, .....–…... voturi “împotriva”, din totalul de 17 consilieri în funcție.
Eforie, 29.04.2021
Nr. 66
PRESEDINTE DE SEDINTA CONTRASEMNEAZA
CONSILIER SECRETAR GENERAL ORAS EFORIE
TODE ANTONELA PREOTEASA GABRIEL
ANEXA LA HCL NR. 66 din 29.04.2021
REGULAMENT
privind măsurile metodologice si organizatorice, termenele și
circulația proiectelor de hotărâri care se înaintează spre adoptare
Consiliului local al orașului Eforie
CAPITOLUL I
DISPOZITII GENERALE
Art. 1. – Pentru reglementarea unor activităţi de interes local, Consiliul Local al orașului Eforie adoptă hotărâri în limitele stabilite prin Constituţia României, republicată şi prin lege, şi numai în domeniile în care are competenţe şi atribuţii legale.
Art. 2. – (1) Hotărârile Consiliului Local Eforie se iniţiază, se elaborează, se adoptă şi se aplică în conformitate cu prevederile Constitutiei României, republicată, cu dispozițiile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 57/2019, privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu principiile ordinii de drept.
(2) La iniţierea şi elaborarea proiectelor de hotarâri se va avea în vedere caracterul de acte administrative de autoritate subordonate legii, hotarârilor si ordonanţelor Guvernului, altor acte de nivel superior sau de acelaşi nivel, cu care se afla în conexiune, precum şi cu reglementările comunitare.
(3) Reglementările cuprinse în hotarârile consiliului local nu pot contraveni unor prevederi din acte normative de nivel superior, si nici nu pot contraveni principiilor şi dispoziţiilor acestora.
Art. 3. – Hotarârile consiliului local se adoptă pentru organizarea executării ori executarea în concret a legilor si a celorlalte acte normative de nivel superior cu respectarea termenelor stabilite de acestea, precum şi a propriilor hotărâri.
CAPITOLUL II
INITIEREA, ELABORAREA, REDACTAREA, STRUCTURA SI
CONTINUTUL PROIECTELOR DE HOTARÂRI
Art. 4. – Potrivit prevederilor art. 136 alin(1) din OUG nr. 57/2019, privind Codul administrativ, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, au dreptul să iniţieze proiecte de hotarâri: primarul, consilierii locali sau cetăţenii.
Art. 5. – În elaborarea proiectelor de hotărâri cu caracter normativ se parcurg urmatoarele etape:
a. stabilirea obiectului şi scopului reglementării;
b. stabilirea actelor normative care reglementează problematica respectivă şi abilitarea consiliului local sa stabilească măsuri pentru aplicarea lor;
c. culegerea şi selectarea informaţiilor;
d. prelucrarea şi analizarea informatiilor;
e. elaborarea variantelor de solutie, delimitarea celor optime ca scop şi posibilitate de înfaptuire.
Art. 6. – (1) Elaborarea unui proiect de hotarâre se face de către cel care l-a propus în conformitate cu normele de tehnica legislativa, cu sprijinul secretarului general al unității administrativ teritoriale şi al compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului. Secretarul general al unității administrativ teritoriale trebuie să verifice dacă proiectele de hotarâri au fost elaborate conform prevederilor Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) La redactarea unui proiect de hotarâre trebuie avute în vedere sistematizarea ideilor în text şi stilul:
a. proiectul de hotarâre trebuie redactat într-un limbaj si stil juridic specific normativ, concis, clar si precis, care să excludă orice echivoc;
b. se vor folosi cuvinte în întelesul lor curent din limba româna, cu evitarea regionalismelor;
c. este interzisă folosirea neologismelor, daca există un sinonim de largă raspândire în limba româna;
d. exprimarea prin abrevieri a unor denumiri sau termeni se poate face numai prin explicitare în text, la prima folosire;
e. utilizarea verbelor se face, de regulă, la timpul prezent, forma afirmativă;
f. nu este permisă prezentarea unor explicaţii prin folosirea parantezelor;
g.referirea în proiectul de hotarâre la un alt act normativ se face prin precizarea categoriei juridice a acestuia, a numarului sau, a titlului şi a datei publicării acelui act sau numai a categoriei juridice şi a numărului, dacă astfel orice confuzie este exclusă.
Art. 7. – (1) Parţile constitutive ale unui proiect de hotarâre se structureaza astfel:
a. antet – În stânga sus – Stema UAT, în mijloc: denumire țară, denumire județ denumire oraș, denumire emitent: Primar/Consiliul local;
b. subsol – țara, denumire județ, localitate, stradă, număr administrativ, număr de telefon, fax, adresă de e-mail și adresa site-ul web;
c. titlul proiectului de hotarâre – trebuie să cuprindă denumirea proiectului de hotarâre, precum şi obiectul reglementării exprimat sintetic (Hotarâre privind ….). Se interzice ca denumirea proiectului de hotarâre să fie aceeaşi cu cea a altui proiect de hotarâre în vigoare. În cazul în care prin hotarâre se modifică ori se completează o altă hotărâre, titlul va exprima operaţiunea de modificare sau de completare a hotărârii avută în vedere.
d. formula introductivă – cuprinde denumirea autorităţii emitente (Consiliul Local al oraşului Eforie), denumirea proiectului de hotarâre, precum şi temeiurile juridice pe baza şi în executarea cărora proiectul de hotărâre a fost emis.
e. preambul – enuntă în sinteza, scopul si după caz, motivarea proiectului de hotărâre. Preambulul precedă formula introductivă. În preambul se mentioneaza si avizele comisiilor de specialitate. Daca se invocă ordine, instructiuni, circulare ori alte acte normative emise de autoritatile administratiei publice centrale si care nu sunt publicate în Monitorul Oficial, acestea se vor depune în copie conformă cu originalul, odată cu proiectul de hotarâre.
f. partea dispozitiva – reprezintă conţinutul propriu-zis al proiectului de hotarâre.
g. atestarea autenticitatii –hotarârea se semnează de către inițiator. Secretarului general al unității administrativ teritoriale îi revine şi sarcina de a verifica dacă proiectul de hotărâre este conform cu prevederile Constitutiei si cu actele Parlamentului, dacă se integrează organic în sistemul legislatiei și dacă nu depăşeşte competenţa consiliului local.
(2) Elementul structural de baza al părtii dispozitive îl constituie articolul. Acesta se numerotează în continuare, în ordinea din text, de la începutul pâna la sfârsitul hotărârii, cu cifre arabe. Daca Proiectul de hotărâre cuprinde un singur articol, acesta se va defini prin expresia “Articol unic”.
(3) Alineatul este o subdiviziune a articolului, care de regulă este constituit dintr-o singură propoziţie sau frază, dar dacă acest lucru nu este posibil se pot adauga noi propozitii sau fraze, separate prin punct şi virgula. Alineatul se evidentiaza printr-o usoara retragere de la alinierea textului pe verticala. În hotărârile cu o anumită întindere, dacă un articol are două sau mai multe alineate, acestea se numerotează la începutul fiecăruia cu cifre arabe cuprinse în paranteză.
(4) Enumerările în textul unui articol sau alineat se prezintă distinct prin utilizarea literelor alfabetului românesc si nu prin liniute sau alte semne grafice.
(5) Ultimele articole dintr-un proiect de hotărâre vor cuprinde în mod obligatoriu:
a. denumirea autorităților, instituțiilor și persoanelor interesate de conținutul hotărârii, pentru a se asigura comunicarea lor;
b. denumirea celor stabiliti să asigure ducerea la îndeplinire a prevederilor înscrise în hotărâre și să informeze periodic primarul oraşului cu rezultatele obtinute în urma aplicării ei.
Art. 8. – (1) La redactarea textului unui proiect de hotărâre se pot folosi, ca părți componente a acestuia, anexe care conțin prevederi ce cuprind exprimări cifrice, desene, tabele, planuri sau alte asemenea.
(2) Pot constitui anexe la un proiect de hotărâre reglementările ce trebuie aprobate de consiliul local, cum sunt: regulamente, statute, metodologii sau norme cu caracter predominant tehnic.
(3) Anexa trebuie să aibă un temei – cadru în corpul hotărârii și să se refere exclusiv la obiectul determinant prin textul de trimitere.
(4) Textul – cadru de trimitere trebuie să facă, în finalul său, menţiunea că anexa face parte integrantă din proiectul de hotărâre; dacă sunt mai multe anexe, în finalul actului normativ se include un articol distinct, cuprinzând aceeaşi menţiune, însoţită de nominalizarea expresă a tuturor anexelor.
(5) Titlul anexei va cuprinde exprimarea sintetică a ideii din textul de trimitere.
(6) Daca sunt mai multe anexe, acestea se numeroteaza cu cifre arabe, în ordinea în care au fost enuntate în textul proiectului. Anexele la proiectul de hotarâre vor purta antetul acesteia, precum si mentiunea “Anexa nr. ______ la Hotarârea nr. __ din _____”.
Art. 9. – Dupa intrarea în vigoare, pe durata existentei unei hotărâri pot surveni unele evenimente, precum modificarea, completarea sau abrogarea.
Art. 10. – (1) Modificarea constă în schimbarea expresă a textului unuia sau mai multor articole ori alineate, dându-le o noua formulare. Pentru exprimarea normativă a intenției de modificare se nominalizează expres textul vizat, cu toate elementele de identificare. Proiectul de hotărâre se formulează utilizându-se sintagma „Se modifica si va avea urmatorul cuprins: ”, urmată de redactarea noului text.
(2) Modificarea ori completarea unei hotărâri este admisă numai dacă nu se afectează concepția generală sau caracterul unitar al acestora, ori dacă nu privește întreaga sau cea mai mare parte a reglementărilor. În caz contrar, ele se înlocuiesc cu o noua reglementare, urmând sa fie în întregime abrogate.
(3) În cazul în care se modifică sau se completează o altă hotărâre, articolele se numeroteaza cu cifre romane, pastrându-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele modificate sau completate.
Art. 11. – Reglementările de modificare și completare se încorporează în actul de bază de la data intrării lor în vigoare, identificându-se cu acesta, iar intervențiile ulterioare de modificare sau completare vor fi raportate tot la actul de bază.
Art. 12 – (1) Completarea unei hotărâri constă în introducerea unei dispoziții noi, cuprinzând soluții și ipoteze suplimentare, care se adaugă elementelor structurate existente prin utilizarea urmatoarei formule de exprimare: „După articolul … / alin. … se introduce un nou articol/alin., cu urmatorul cuprins: ”.
(2) Actul de completare poate sa dispună renumerotarea articolelor actului completat și republicarea lui, sau ca acestea să dobândească numărul structurilor corespunzătoare din textul vechi, însotite de un indice cifric pentru diferentiere.
Art. 13. – (1) Prevederile cuprinse într-o hotarâre, contrare unei reglementari de acelasi nivel sau de nivel superior, vor fi abrogate.
(2) Abrogarea poate fi totală sau parțială.
(3) În cazul abrogarilor partiale, intervenite succesiv, ultima abrogare se va referi la întregul act normativ, nu numai la textele ramase în vigoare.
(4) Abrogarea unei hotarâri, partiala sau totala, are întotdeauna caracter definitiv, nemaiputându-se repune în vigoare.
(5) Abrogarea poate fi dispusă, de regula, printr-o prevedere distinctă în finalul unei dispozitii care reglementează o anumită problematică, daca aceasta afectează reglementări conexe anterioare.
Art. 14. – (1) Proiectele de hotarâri trebuie sa fie însotite de referate de aprobare, întocmite de initiatori, în care se vor arata succint :
a) cerintele care justifică intervenția normativă, atât din punct de vedere al legalității și al oportunității, cât si al eficienței și eficacității;
b) efectele avute în vedere prin noua reglementare în functie de obiectul reglementării, precum și, după caz, influența acestuia asupra bugetului local al orașului;
c) fazele parcurse în pregatirea proiectelor, evidentiindu-se sursele de documentare, evaluări statistice, specialiștii consultanți și alte asemenea surse de informare utilizate;
d) referiri la avizele obtinute, si după caz, influența acestora asupra proiectelor;
e) mentiuni, dupa caz, dacă se impune modificarea, completarea sau abrogarea unor hotarâri anterioare în materia respectivă de către consiliul local.
(2) Referatele de aprobare la proiectele de hotarâri se semnează de iniţiatori precum și de funcționarul public care l-a redactat.
Art. 15. – Proiectele de hotarâri însoţite de referatele de aprobare și de alte documente de prezentare și de motivare se înregistrează și se transmit de secretarul general al unității administrativ teritoriale, compartimentelor de resort din aparatul de specialitate al primarului în vederea analizării și întocmirii rapoartelor de specialitate și totodată și comisiilor de specialitate în vederea dezbaterii și întocmirii avizelor, cu menționarea datei de depunere a rapoartelor și a avizelor, astfel încât rapoartele compartimentelor de resort să poată fi transmise și comisiilor de specialitate înainte de pronunțarea acestora.
Art. 16. – Comisiile de specialitate cărora li s-au transmis proiectul de hotărâre însoțit de documentele prevăzute la articolul de mai sus, vor emite un aviz cu privire la adoptarea sau, după caz, respingerea proiectului.
Art. 18. – Comisiile de specialitate transmit avizul secretarului general al unității administrativ teritoariale, care va lua măsuri pentru aducerea lui la cunoștința consilierilor locali și ai inițiatorilor, după caz, cel mai târziu în ziua ședinței.
Art. 19. – Proiectele de hotărâri înscrise pe ordinea de zi a ședinței consiliului local, pot fi dezbătute numai dacă sunt însoțite de:
a) referatul de aprobare semnat de initiator
b)rapoartele compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului;
c) avizele cu caracter consultativ ale comisiilor de specialitate ale consiliului local;
d) alte documente prevăzute de legislația specială.
Art. 20. – Secretarul general al unității administrativ teritoriale este obligat să aducă la cunoștința consiliului local cazul neîndeplinirii condițiilor prevăzute la art. 19, înainte de adoptarea ordinii de zi.
Art. 21. – (1) Rapoartele și avizele prevăzute la art. 19 trebuie întocmite în termenul prevăzut la art. 15, dar nu mai târziu de 30 de zile de la înregistrarea proiectelor de hotărâre propuse pentru a fi înscrise pe proiectul ordinii de zi a ședințelor ordinare ale consiliului local, respectiv în termen de cel mult 3 zile de la înregistrarea proiectelor de hotărâre propuse a fi înscrise pe proiectul ordinii de zi a ședințelor extraordinare. În situația ședințelor extraordinare convocate de îndată, rapoartele compartimentelor de specialitate se întocmesc în procedură de urgență, cel târziu odată cu proiectul hotărârii.
(2) Proiectele de hotărâri se înregistrează într-un Registru pentru evidența proiectelor de hotărâri, atât în format scris cât și în format electronic; registrul electronic poate fi accesat pe site-ul primăriei, la Secțiunea ”Monitorul Oficial Local”, subsecțiunea ”Hotărârile autorității deliberative – Registrul pentru evidența proiectelor de hotărâri ale autorității deliberative”;
(3) În cazul în care s-au cerut rapoarte de la două ori mai multe compartimente de resort acestea vor elabora un raport comun.
(4) Prin raportul compartimentului de resort se asigură fundamentarea proiectului de hotarâre supus dezbaterii consiliului local.
Art. 22 - Secretarul general al unității administrativ teritoriale va verifica îndeplinirea condiţiilor de formă şi de fond pentru fiecare proiect de hotarâre, inclusiv respectarea normelor de tehnica legislativa, prevăzute de Legea nr. 24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 23. – Secretarul general al unității administrativ teritoriale redactează proiectul ordinii de zi pe care îl prezintă primarului, ca anexă la documentul de convocare. Proiectul ordinii de zi va conține doar proiectele de hotărâri care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 19.
CAPITOLUL III
DEZBATEREA PUBLICA A PROIECTELOR DE HOTARÂRI
Art. 24. – (1) Proiectele de hotarâri cu caracter normativ care urmează a se discuta în şedinţele consiliului local se aduc la cunoştinţa locuitorilor oraşului cu cel putin 30 de zile lucrătoare înainte de supunerea spre analiza, avizare si adoptare, printr-un anunt afisat la sediu într-un spatiu accesibil publicului, precum şi pe site-ul primăriei, în conformitate cu prevederile din Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Anunţul trebuie să cuprindă:
a) referatul de aprobare privind necesitatea adoptării proiectului de hotarâre de către consiliul local;
b) textul complet al proiectului de hotarâre;
c) termenul limită, locul şi modalitatea în care cei interesaţi pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de hotarâre.
(3) Primarul oraşului desemneaza o persoana din cadrul institutiei, responsabilă pentru relaţia cu societatea civilă, care să primească propunerile, sugestiile şi opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectul de hotarâre propus.
(4) Proiectul de hotarâre cu caracter normativ se transmite spre analiză şi avizare autoritaţilor publice interesate numai după definitivare, pe baza observaţiilor şi propunerilor formulate.
Art. 25. – (1) Daca o asociaţie legal constituită sau o altă autoritate publică a cerut în scris organizarea de întâlniri pentru dezbaterea publica a proiectelor de hotarâri cu aplicabilitate generala, acestea se organizeaza în cel mult 10 zile de la publicarea datei si locului unde urmeaza sa fie organizate.
(2) Printre proiectele de hotarâri cu aplicabilitate generala, care fac obiectul dezbaterilor publice, se enumara: adoptarea bugetului local al oraşului Eforie, aprobarea impozitelor şi taxelor locale, aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciilor publice de salubrizare, a Regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare, etc.
(3) Proiectele de hotarâri în cazul cărora se impune adoptarea de soluţii imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, se supun adoptării în procedura de urgenţă prevazută de reglementările în vigoare.
(4) La dezbaterea publică vor participa în mod obligatoriu iniţiatorul proiectului de hotarâre şi personalul din compartimentul de specialitate care a redactat raportul la proiectul de hotarâre, precum si reprezentanţii autoritaţii publice sau ai asociaţiei legal-constituite care au solicitat organizarea dezbaterii publice.
(5) Dezbaterile, propunerile şi sugestiile participantilor se consemnează într-un proces-verbal şi se transmit împreună cu recomandările scrise iniţiatorului proiectului.
(6) Daca în urma propunerilor şi observaţiilor primite s-au adus modificări proiectului de hotarâre iniţial, va fi reformulat în mod corespunzător, dacă iniţiatorul şi-a însuşit aceste modificări, astfel încât acestea să se refere la forma proiectului de hotarâre care va fi transmis spre avizare compartimentului de specialitate.
(7) Dupa definitivare, originalul proiectului de hotarâre însoţit de referatul de aprobare, refacute conform modificărilor operate, se transmite spre avizare compartimentului de specialitate, în termen de maximum 3 zile de la primirea proiectului de hotarâre, în forma finală.
Art. 26. – (1) Anunţul privind şedinţa publică se afişează la sediul consiliului local într-un spatiu accesibil publicului, cu cel putin 3 zile înainte de desfaşurare. Acest anunţ trebuie adus la cunostinţa cetăţenilor şi a asociaţiilor legal constituite care au prezentat sugestii şi propuneri în scris, cu valoare de recomandare, referitoare la unul dintre domeniile de interes public care urmează să fie abordat în şedinţa publică, şi va conţine data, ora şi locul de desfăşurare a şedinţei publice, precum si ordinea de zi.
(2) Invitarea specială a unor persoane la şedinţa publică sunt în sarcina persoanei responsabile pentru relatia cu societatea civila.
(3) Punctele de vedere exprimate în cadrul şedinţelor publice au valoare de recomandare.
(4) Minuta şedinţei publice, incluzând şi votul fiecarui membru, cu excepţia cazurilor în care s-a hotarât vot secret, va fi afişată la sediul consiliului local.
CAPITOLUL IV
DISPOZITII CU PRIVIRE LA ANALIZA SI SUPUNEREA SPRE ADOPTARE A PROIECTELOR DE HOTARÂRI
Art. 27 – (1) Primarul oraşului Eforie, primind proiectul ordinii de zi de la secretarul general al unității administrativ teritoriale și compartimentele de resort, va emite dispoziția de convocare si va dispune convocarea consilierilor locali şi a invitaţilor a căror prezenţă este necesară pentru desfăşurarea lucrărilor şedinţei.
(2) Consilierii locali sunt convocați, în scris, telefonic și electronic, excepție sedințele extraordinare și extraordinare de îndată, când convocarea nu se mai face și în scris, prin grija secretarului general al unității administrativ teritoriale, cel târziu în ziua ulterioară primirii de către acesta a dispoziției sau documentului de convocare, după caz.
Art. 28. – Pentru dezbaterea proiectelor de hotărâri în şedinţele consiliului local, secretarul general al unității administrativ teritoriale va lua măsuri de transmitere a acestora consilierilor locali odată cu convocarea acestora, data ședinței fiind stabilită astfel:
-în termen de 5 zile de la data comunicării dispoziției în cazul ședințelor ordinare;
-în termen de 3 zile de la data comunicării dispoziției sau documentului de convocare pentru ședințele extraordinare;
-în caz de forță majoră și/sau maximă urgență pentru rezolvarea intereselor locuitorilor orașului sau alte situații stabilite în Regulamentul de organizare și funcționare a consiliului local, convocarea acestuia pentru ședința extraordinară, se face de îndată.
Art. 29. – (1) Proiectele de hotarâri incluse pe ordinea de zi aprobată de consiliul local vor fi dezbătute şi adoptate în conformitate cu prevederile OUG nr. 57/2019, privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare şi cu procedura stabilită prin Regulamentul de organizare si functionare a consiliului local.
Art. 30. – (1) Dezbaterea proiectului de hotarâre va fi precedată de prezentarea de catre iniţiator a referatului de aprobare care a condus la promovarea proiectului, de către compartimentului de resort a raportului de specialitate şi a avizului comisiei de specialitate de către preşedintele acesteia sau, un raportor desemnat.
(2) În cazul când documentele arătate la alin(1) au fost studiate de toţi consilierii, la propunerea preşedintelui şi cu votul majorităţii consilierilor, acestea nu se mai prezinta.
(3) Dezbaterile proiectului de hotarâre sunt generale si pe articole.
(4) La discutarea fiecărui articol consilierii pot lua cuvântul pentru a-si exprima punctul de vedere.
(5) Preşedintele de şedinţă poate supune acestuia spre aprobare sistarea discuţiilor la articolul dezbatut.
(6) În cursul luărilor de cuvânt pot fi prezentate oral amendamente privind problemele de redactare sau alte aspecte mai puţin importante.
(7) Discutarea articolelor începe cu amendamentele. În cursul dezbaterilor consilierilor, iniţiatorul sau grupurile de consilieri, pot propune amendamente scrise la modificarile intervenite în urma examinării si definitivării textului în comisii. Amendamentele trebuie să se refere la conţinutul unuia sau a mai multor articole, după caz.
(8) În cazul în care amendamentul are consecinţe importante asupra proiectului sau propunerii, preşedintele de şedinţă îl poate trimite spre avizare comisiilor abilitate, suspendând dezbaterile. În acest caz, autorul amendamentelor are dreptul de a fi ascultat în cadrul comisiilor. Acelaşi drept îl are şi iniţiatorul.
(9) Discutarea amendamentelor începe cu cele prin care se propune suprimarea unora din textele cuprinse în articolul supus dezbaterii, si dupa aceea cu cele privind modificarea sau completarea acestuia. Consiliul local se va pronunta prin vot deschis asupra fiecarui amendament, afara de cazul în care adoptarea unora exclude acceptarea celorlalte. Preşedintele poate supune la vot trimiterea spre avizarea comisiilor abilitate.
(10) Dacă în urma dezbaterilor din ședința consiliului local se impun modificări de fond în conținutul proiectului de hotărâre, la propunerea primarului, a secretarului general al unității administrativ teritoriale sau a consilierilor locali și cu acordul majorității consilierilor locali prezenți, președintele de ședință retransmite proiectul de hotărâre, în vederea reexaminării de către initiator și de către compartimentele de specialitate
Art. 31. – (1) Dupa închiderea dezbaterilor generale si pe articole se supune votului fiecare articol în parte si proiectul de hotarâre în ansamblul sau.
(2) Înaintea închiderii dezbaterilor, initiatorul proiectului de hotarâre poate cere, motivat, retragerea sau amânarea proiectului de pe ordinea de zi.
Art. 32. – (1) Dezbaterile din cadrul sedintelor consiliului local, precum si modul în care şi-a exercitat votul fiecare consilier local se consemnează într-un proces-verbal, semnat de preşedintele de şedinţă şi de secretarul general al unității administrativ teritoriale, care îşi asumă, prin semnatură, responsabilitatea veridicităţii celor consemnate.
(2) La începutul fiecărei şedinte de consiliu local, preşedintele de şedinţă supune spre aprobare procesul-verbal al şedinţei anterioare, consilierii locali având dreptul să conteste conţinutul procesului-verbal şi să ceară menţionarea exactă a opiniilor exprimate în şedinţa anterioară.
(3) Procesul-verbal şi documentele care au fost dezbătute în şedinţa se depun într-un dosar special al şedinţei respective, care va fi numerotat şi sigilat de preşedintele de şedinţă şi de secretarul general al unității administrativ teritoriale, după aprobarea procesului-verbal.
(4) O copie a procesului-verbal se va afişa în termen de 3 zile de la data aprobării procesului verbal pe pagina de internet, prin grija secretarului general al unității administrativ teritoriale.
Art. 33. – După semnarea hotarârilor adoptate în şedinţa ordinară a consiliului local, prin grija secretarului general al unității administrativ teritoriale se va asigura:
a) înregistrarea şi numerotarea hotarârilor în registrul special de evidenţă, în cadrul anului calendaristic, atât în format scris cât și în format electronic; registrul electronic poate fi accesat pe site-ul primăriei, la Secțiunea ”Monitorul Oficial Local”, subsecțiunea ”Hotărârile autorității deliberative – Registrul pentru evidența hotărârilor autorității deliberative”
b) comunicarea hotarârilor de îndată, dar nu mai târziu de 10 zile lucrătoare de la data adoptarii, prefectului judetului, pentru a-si exercita atributul prevazut la art. 200 și art. 255 alin(1) din OUG nr. 57/2019, privind Codul administrativ, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 34. – În termen de 5 zile de la data comunicării oficiale către prefect, secretarul general al unității administrativ teritoriale va asigura, după caz :
a) aducerea la cunoştinţă publică a hotarârilor cu caracter normativ, data cu care acestea devin obligatorii;
b) transmiterea hotarârilor la instituţiile şi/sau autorităţile interesate ori obligate a asigura aducerea la îndeplinire, dacă pentru acestea nu s-a cerut de către prefect reanalizarea lor;
c) prezentarea în şedinţa ordinara a consiliului local a hotarârilor pentru care s-a cerut reanalizarea, în vederea modificării sau revocării. Consiliul local se va pronunta prin hotarâre, potrivit metodologiei din prezentul regulament.
Art. 35. – (1) Aducerea la cunoştinţă publică a hotarârilor atât cele cu caracter normativ, cât și cele cu caracter individual se face, prin publicarea acestora pe site-ul primăriei, la Secțiunea ”Monitorul Oficial Local”, subsecțiunea ”Hotărârile autorității deliberative” cu respectarea dispoziţiilor art. 197 alin(4) și (5) din OUG nr. 57/2019, privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 36. – (1) După intrarea în vigoare a hotărârilor consiliului local, acestea pot fi supuse modificării, completării, abrogării, suspendării şi republicării sau altele asemenea, cu respectarea prevederilor Legii nr. 24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În cazul când se va interveni asupra unei hotarâri printr-unul din procedeele prevazute la alin.(1) aceasta se va putea face numai pe baza unei hotărâri a consiliului local şi cu respectarea termenului stabilit în acest scop sau din proprie iniţiativă, cu respectarea regulilor prevăzute în Cap.VI din Legea nr. 24/2000, republicată, cu modificările şi compleările ulterioare.
(3) Orice intervenţie asupra unei hotarâri a consiliului local facută în condiţiile prevazute la alin.(1) si (2) se va face tot printr-o hotarâre a consiliului local.
CAPITOLUL V
DISPOZITII FINALE
Art. 37. – Referatele de aprobare şi avizele originale, variantele şi formele succesive ale proiectelor de acte care fac obiectul reglementării prin prezentul regulament, precum şi originalul hotarârii se pastrează de către secretarul general al unității administrativ teritoriale.
Art. 38. – Prezentul regulament poate fi modificat şi/sau completat prin hotarâre a consiliului local, în condiţiile legii, şi cu respectarea normelor de tehnică legislativă prevazute în Legea nr.24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.