Nr. 16 / 17.03.2025
Caracter normativ

HOTĂRÂRE

privind aprobarea bugetului local pe anul 2025

Stare

Hotărâre

adoptată

devine obligatorie sau produce efecte juridice din:

17 Martie 2025

Hotărâre

România

România

Județul Ialomița

Consiliul Local al comunei Făcăeni

HOTĂRÂREA CONSILIULUI LOCAL

Nr. 16 din 17.03.2025

privind aprobarea bugetului local pe anul 2025

Analizând temeiurile juridice, respectiv:

    1. art. 15 alin. (2), art. 120 alin. (1), art. 121 alin. (1) și alin. (2) și art. 138 alin. (4) și alin. (5)   din Constituția României, republicată;
    2. art. 3, art. 4 și art. 9 din Carta europeană a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg la 15octombrie 1985, ratificată prin Legea nr. 199/1997;
    3. art. 7 alin. (2) din Codul civil al României, adoptat prin Legea nr. 287/2009, republicat, cu modificările și completările ulterioare;
    4. art. 1 alin. (2), art. 3, art.75 alin.(1) lit. g), art. 87 alin.(3) ultima teză, art. 88,art. 89 alin.(6), art. 90 alin. (1) art. 95 alin.(2) , art.96, art. 98, art. 104 alin. (2), art. 105 alin.(1), art. 109 alin.(4), art. 129 alin. (1), alin. (2)  lit. b) coroborat cu alin. (4) lit. a), raportate la cele ale art. 155 alin. (1) lit. (c), combinat cu alin. (4) lit. b),  art. 129 alin.(5), art. 197 alin.(1), (2), (4) și (5), art. 198 alin. (1),  și art. 199 alin. (1) și  (2)  art. 240, art. 491 alin.(2), art. 458 alin.(4), art.547 alin.(2), art. 575 alin.(1), art. 3 alin.(2) anexa nr. 1   din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările completările ulterioare;
    5. Legea nr. 9/2025 a bugetului de stat pe anul 2025;
    6. Legea nr. 10/2025 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025;
    7. Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare;
    8. art. 2 alin. (2), art. 64 alin. (1) și art. 138 din Codul fiscal al României, adoptat prin Legea nr. 227/2015,cu modificările și completările ulterioare; 
    9. art. 1 alin. (2) lit. a), art. 4, art.5 alin. (4), art. 19 alin. (1) lit. a), art. 20 alin. (1) și lit. j), art. 26 alin. (4),  art. 30 alin. (6), art. 40-art 48,   art. 51 alin. (3) și art. 58 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare;
    10. Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune;
    11. art. 3 alin. (2), art. 31, art. 40-49 și art. 80-83   din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
    12. adresa nr. ILG-STZ 4273/21.02.2025, 4274/21.02.2025  si adresa ILG-STZ 4275/21.02.2025 emisa de DGFPCFS Ialomita, privind repartizarea de sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata privind finantarea cheltuielilor descentralizate si pentru echilibrare si a cotelor defalcate din impozitul pe venit ;
    13. Adresa 4807/26.02.2025 emisa de Consiliul Judetean Ialomita privind aprobarea repartizării pe bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale din județ a unor sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, pe anul 2025 și estimările pentru anii 2026-2028.

Ținând cont de:

  1. prognozele principalilor indicatori macroeconomici și sociali pentru anul 2025, precum și pentru anii 2025 - 2027; 
  2. cadrul bugetar cu prognozele bugetare și politica bugetară, precum și cadrul de cheltuieli pe termen mediu;
  3. strategia privind dezvoltarea economică, socială și de mediu a comunei Făcăeni,

Luând act de:

  1. referatul de aprobare al primarului comunei Făcăeni, în calitatea sa de inițiator;
  2. raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului comunei Făcăeni;
  3. avizele cu caracter consultativ al Comisiilor de specialitate din cadrul Consiliului Local Făcăeni;

În temeiul prevederilor art. 139 alin. (1) coroborat cu art. 196 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,

Consiliul local al comunei făcăeni

întrunit în prima ședință ordinară a mandatului 2024 - 2028, adoptă prezenta hotărâre.


Art. 1. Bugetul local al comunei Facaeni pe anul 2025 cuprinde resursele financiare la dispozitia comunei pentru finantarea autoritatilor si serviciilor publice locale precum si pentru realizarea unor lucrari economice si social cultural de interes local.

Art. 2. Se aproba bugetul local pe anul 2025 al Comunei  Facaeni la partea de venituri in suma de  41.819.000 lei, iar la partea de cheltuieli in   suma 42.034.000 lei.

Art. 3. Resursele financiare ale bugetului local se constituie din impozitele si taxele locale de la persoanele fizice si juridice stabilite in conditiile legii, sume defalcate din TVA, cote si sume defalcate din impozitul pe venit, subventii de la bugetul de stat.

 Art. 4.  Veniturile bugetului local al comunei pe anul 2025 sunt in suma de 41.819.000 lei, iar pe cele doua sectiuni se prezinta astfel:

SECTIUNEA DE FUNCȚIONARE

                  Venituri totale, din care

12.493.800

1. 

Venituri proprii

3.743.800

2. 

Sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru finantarea activ. descentralizate din care:

3.523.000

 

-pentru finantarea drepturilor asistentilor personali si indemnizatii persoane cu handicap

2.494.000

 

-drepturile copiilor cu cerinte educationale speciale

275.000

 

-finantarea de baza a unitatilor de  invatamint

528.000

3. 

Sume defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale, din care

732.000

4. 

Cote defalcate din impozitul pe venit (04.02.01)

1.785.000

5. 

Sume alocate  din cota din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale (04.02.04)

1.892.000

6. 

Sume din cota de 6% pentru echilibrare (04.02.05)

600.000

7. 

Subventii pentru ajutor incalzire

300.000

8. 

Subventii pentru finantarea sanatatii

147.000

9. 

Varsaminte de la functionare

- 1.420.000


Cheltuieli: sectiunea de functionare 

11.302.800

1. 

Cheltuieli de personal

5.753.000

2. 

Bunuri si servicii

3.090.800

3.

Fond de rezerva bugetara

20.000

4.

Transferuri (subventii)serv apa si canal

400.000

5. 

Asistenta sociala(indemnizatii persoane handicap, ajutor social si incalzire,sume CES, tichete sociale)

1.869.000

6. 

Alte cheltuieli-sustinerea cultelor

50.000

7. 

Sume destinate finantarii programelor sportive

100.000

8. 

Sume aferente personae cu handicap neincadrate

20.000


Venituri: sectiunea de dezvoltare

30.516.200

1. 

Varsaminte de la sectiunea functionare 37.02.04

1.420.000

2. 

Program "Anghel Saligny" 42.02.87

11.215.700

3.

Proiecte PNRR

17.880.500


 Cheltuieli: sectiunea de dezvoltare 

30.731.200

1. 

proiecte cu finantare PNRR

17.880.500

2. 

Cheltuieli de capital

12.850.700

 

 

CHELTUIELI PE ACTIVITATI

 

1.

Autoritati publice

12.274.500

 

- cheltuieli de personal

2.160.000

 

- bunuri si servicii

840.500

 

- asistenta sociala

10.000

 

- sume personae cu handicap neincadrate

20.000

 

- cheltuieli de capital

248.000


- proiecte cu finantare PNRR asistenta financiara nerambursabila8.996.000

2.

Alte servicii publice generale(PSI)

1.048.000

 

- cheltuieli de personal

904.000

 

- bunuri si servicii

124.000

 

- fond rezerva bugetara

20.000

 

Invatamint

5.482.700

3.

- cheltuieli de personal

47.000

 

- bunuri si servicii

568.000

 

- asistenta sociala

275.000

 

- proiecte cu finantare PNRR asistenta financiara nerambursabila dotari

461.500

 

- cheltuieli de capital

105.000


- proiecte cu finantare PNRR aferenta componentei de imprumuturi-reabilitare cladire scoala4.026.200

4.

Sanatate

151.000

 

- cheltuieli de personal

150.000

 

- bunuri si servicii

1.000

 

- cheltuieli de capital

-

5.

Cultura, religie, sport

360.000

 

- bunuri si servicii

210.000

 

- alte cheltuieli –sustinerea cultelor

50.000

 

-  sume destinate finantarii programelor sportive

100.000


- cheltuieli de capital

-

 6.

Asistenta sociala

4.244.300

 

- cheltuieli de personal

2.425.000

 

- bunuri si servicii

235.300


- ajutor incalzire, indemnizatii persoane handicap1.584.000

 

- cheltuieli de capital

-

7.

Servicii si dezvoltare publica

1.283.000

 

- cheltuieli de personal

67.000

 

- bunuri si servicii

308.000

 

- transferuri serv apa si canal

400.000


- cheltuieli de capital508.000

 8.

Protectia mediului(salubritate,canalizare)

12.372.300


- bunuri si servicii

629.000

 

- proiecte cu finantare PNRR

4.396.800

 

- cheltuieli de capital

7.346.500

9.

Transporturi, drumuri si poduri

4.818.200

 

- bunuri si servicii

175.000

 

- cheltuieli de capital

4.643.200


Art. 5. Cheltuielile prevazute in bugetul local pe anul 2025 reprezinta limita maxima care nu poate fi depasita, iar modificarea lor se face in conditiile legii. Achizitionarea de bunuri si servicii se va face numai in limita creditelor bugetare aprobate.

Art. 6. Se aproba estimarile bugetului local pe anii 2026-2028 la venituri si cheltuieli pe cele doua sectiuni, astfel:

(1).  Estimarile veniturilor bugetului local pe anii 2026-2028 sunt:

Denumire indicator

Estimari 2026

Estimari 2027

Estimari 2028

TOTAL VENITURI

13.160.500

13.771.500

14.088.500

SECTIUNEA FUNCTIONARE

12.916.500

13.197.500

13.502.500

- impozit venit

45.000

45.000

45.000

- cote si sume defalcate

3.065.000

3.388.000

3.518.000

- impozite si taxe pe proprietate

2.790.000

2.877.000

3.009.000

- sume defalcate tva

5.123.000

5.271.000

5.277.000

- taxa utilizare bunuri

405.000

435.000

460.000

- venituri nefiscale

1.255.000

1.275.000

1.295.000

- subventii alte bugete

469.000

472.000

476.000

- varsaminte de la sect functionare

-244.000

-574.000

-586.000

SECTIUNEA DEZVOLTARE

244.000

574.000

586.000

- varsaminte de la functionare

244.000

574.000

586.000

         (2). Estimarile cheltuielilor bugetului local pe anii 2026-2028 sunt:

Denumire indicator

Estimari 2026

Estimari 2027

Estimari 2028

TOTAL CHELTUIELI

13.160.500

13.771.500

14.088.500

SECTIUNEA FUNCTIONARE

12.916.500

13.197.500

13.502.500

- cheltuieli personal

6.567.500

6.762.500

6.981.500

- bunuri si servicii

3.215.000

3.242.000

3.269.000

- fond rezerva

20.000

20.000

20.000

- asistenta sociala

2.444.000

2.503.000

2.562.000

- alte cheltuieli

170.000

170.000

170.000

- transferuri

500.000

500.000

500.000

SECTIUNEA DEZVOLTARE

244.000

574.000

586.000

- cheltuieli de capital

244.000

574.000

586.000


(3).  Estimarile bugetului local pe anii 2026-2028 sunt prezentate pe capitole bugetare atat la venituri cat si la cheltuieli in anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta hotarare.

Art. 7. Se aproba bugetul activitatilor autofinantate pe anul 2025, astfel :

       Bugetul activitatilor autofinantate 

                  Venituri totale, din care

1.122.000

  •  

Venituri proprii

722.000


Subventii400.000

Cheltuieli total, din care:

1.131.300

  •  

Cheltuieli personal

544.000

  •  

Bunuri si servicii

587.300

 

CHELTUIELI PE ACTIVITATI

 

1.

Invatamant

24.300

 

- bunuri si servicii

24.300

2.

Taxa piata

4.000

 

- bunuri si servicii

4.000

3

Alimentarea cu apa si canal

- cheltuieli de personal

- cheltuieli cu bunuri si servicii

1.103.000

544.000

559.000


(1). Estimarile veniturilor bugetului din venituri proprii si subventii  pe anii 2026-2028 sunt:

Denumire indicator

Estimari 2026

Estimari 2027

Estimari 2028

TOTAL VENITURI

1.169.000

1.169.000

1.169.000

SECTIUNEA FUNCTIONARE

1.169.000

1.169.000

1.169.000

- taxa piata

4.000

4.000

4.000

- venituri din concesiuni

15.000

15.000

15.000

- subventii pentru institutii publice

500.000

500.000

500.000

- venituri din prestari servicii650.000650.000
650.000

Denumire indicator

Estimari 2026

Estimari 2027

Estimari 2028

TOTAL CHELTUIELI

1.169.000

1.169.000

1.169.000

SECTIUNEA FUNCTIONARE

1.169.000

1.169.000

1.169.000

- cheltuieli personal

550.000

550.000

550.000

- bunuri si servicii

619.000

619.000

619.000

(2). Estimarile bugetului din venituri proprii si subventii pe anii 2026 - 2028 sunt prezentate pe capitole bugetare atat la venituri cat si la cheltuieli in anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta hotarare.

Art.  8. Consiliul Local Facaeni imputerniceste primarul si contabilul primariei sa repartizeze veniturile si cheltuielile pe trimestre echilibrat in vederea finantarii ritmice a cheltuielilor planificate, si sa efectueze in bugetul local rectificarile ulterioare ale bugetului cu sumele alocate de catre D.G.F.P.C.F.S. Ialomita si Consiliul Judetean Ialomita.

Art. 9. Se aproba lista de investitii pentru anul 2025 conform anexei nr. 3 care face parte integranta din prezenta hotarare.

Art. 10. Prezenta hotărâre se comunică, în mod obligatoriu, prin intermediul secretarului general al comunei, în termenul prevăzut de lege, primarului comunei Făcăeni, prefectului județului Ialomița, Administrației Județene  Ialomița a Finanțelor Publice și se depune la Monitorul Oficial al Comunei Făcăeni, în format electronic, la pagina de internet www.comunafacaeni.ro, în subeticheta „HOTĂRÂRILE AUTORITĂȚII DELIBERATIVE”, pentru înscrierea în Registrul pentru evidența hotărârilor autorității deliberative.

PREȘEDINTE DE ȘEDINȚĂ,

Marilena TUDORACHE

CONTRASEMNEAZĂ PENTRU LEGALITATE:

p SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI FĂCĂENI,

Marioara CREANGĂ

cu atribuții delegate specifice secretarului general

PROCEDURI ADMINISTRATIVE OBLIGATORII,

anterioare atestării autenticității Hotărârii Consiliului Local nr. 16 / 17.03.2025

PROCEDURA DE VOT UTILIZATĂ Vot prin ridicarea mâinii individual
HOTĂRÂRE CU CARACTER NORMATIV
0Hotărâre care se adoptă cu votul:
majorității simple a consilierilor locali prezenți
Voturi necesare 8
1 Numărul consilierilor locali, potrivit legii 15
2 Numărul consilierilor locali în funcție 14
3 Numărul consilierilor locali prezenți la adoptarea hotărârii 14
4 Numărul voturilor „PENTRU” 9
5 Numărul voturilor „ÎMPOTRIVĂ” Voturile „ABȚINERE” se numără la voturile „ÎMPOTRIVĂ”. 5
6 Numărul voturilor „ABȚINERE” 0
7 Numărul consilierilor locali care absentează motivat 0
8 Numărul consilierilor locali care absentează nemotivat 0
9 Numărul consilierilor locali care nu iau parte la deliberare și la adoptarea hotărârii, neavând drept de vot 0
PROCEDURI ADMINISTRATIVE OBLIGATORII,

ulterioare adoptării Hotărârii Consiliului Local nr. 16 / 17.03.2025

Nr.
crt.
OPERAȚIUNI EFECTUATE Data
0 1 2
1 Adoptarea hotărârii 17.03.2025
2 Comunicarea către primar 17.03.2025
3 Data până la care hotărârea trebuie comunicată prefectului, potrivit legii 28.03.2025
4 Comunicarea către prefectul județului 25.03.2025
5 Aducerea la cunoștință publică 01.04.2025
6 Devine obligatorie sau produce efecte juridice începând cu 17.03.2025