la proiectul de hotărâre privind aprobarea bugetului local pe anul 2025
Art. 29 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative prevede că proiectele de acte normative trebuie însoţite de următoarele documente de motivare:
- expuneri de motive - în cazul proiectelor de legi şi al propunerilor legislative;
- note de fundamentare - în cazul ordonanţelor şi al hotărârilor Guvernului; ordonanţele care trebuiesupuse aprobării Parlamentului, potrivit legii de abilitare, precum şi ordonanţele de urgenţă se transmit Parlamentului însoţite de expunerea de motive la proiectul legii de aprobare a acestora; c) referate de aprobare - pentru celelalte acte normative .
Rezultă că, pentru proiectele de hotărâre ale consiliului local, referatul de aprobare constituie instrumentul de prezentare şi motivare ale noilor reglementări propuse, normă susținută și de prevederile art. 136 alin. (2) din Codul administrativ.
Am iniţiat un proiect de hotărâre, calitate acordată de prevederile art. 136 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modi cările și completările ulterioare, având ca reglementare aprobarea bugetului local al comunei pe anul 2025. Sediul materiei privind această capacitate a Consiliului Local îl reprezintă:
a) art. 15 alin. (2), art. 120 alin. (1), art. 121 alin. (1) și alin. (2) și art. 138 alin. (4) și alin. (5) din Constituția României, republicată;
b) art. 3, art. 4 și art. 9 din Carta europeană a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985, ratificată prin Legea nr. 199/1997;
c) art. 7 alin. (2) din Codul civil al României, adoptat prin Legea nr. 287/2009, republicat, cu modificările șicompletările ulterioare;
d) art. 1 alin. (2), art. 3, art.75 alin.(1) lit. g), art. 87 alin.(3) ultima teză, art. 88,art. 89 alin.(6), art. 90 alin. (1)art. 95 alin.(2) , art.96, art. 98, art. 104 alin. (2), art. 105 alin.(1), art. 109 alin.(4), art. 129 alin. (1), alin. (2) lit. b) coroborat cu alin. (4) lit. a), raportate la cele ale art. 155 alin. (1) lit. (c), combinat cu alin. (4) lit. b), art. 129 alin.(5), art. 197 alin.(1), (2), (4) și (5), art. 198 alin. (1), și art. 199 alin. (1) și (2) art. 240, art. 491 alin.(2), art. 458 alin.(4), art.547 alin.(2), art. 575 alin.(1), art. 3 alin.(2) anexa nr. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările completările ulterioare;
e) Legea nr. 9/2025 a bugetului de stat pe anul 2025;
f) Legea nr. 10/2025 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025;
g) Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare;
h) art. 2 alin. (2), art. 64 alin. (1) și art. 138 din Codul fiscal al României, adoptat prin Legea nr. 227/2015,cu modificările și completările ulterioare;
i) art. 1 alin. (2) lit. a), art. 4, art.5 alin. (4), art. 19 alin. (1) lit. a), art. 20 alin. (1) și lit. j), art. 26 alin. (4), art.30 alin. (6), art. 40-art 48, art. 51 alin. (3) și art. 58 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare;
j) Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune;
k) art. 3 alin. (2), art. 31, art. 40-49 și art. 80-83 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
l) adresa nr. ILG-STZ 4273/21.02.2025, 4274/21.02.2025 si adresa ILG-STZ 4275/21.02.2025 emisa deDGFPCFS Ialomita, privind repartizarea de sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata privind finantarea cheltuielilor descentralizate si pentru echilibrare si a cotelor defalcate din impozitul pe venit ;
m) Adresa nr. 4807/26.02.2025 emisa de Consiliul Judetean Ialomita privind aprobarea repartizării pebugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale din județ a unor sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, pe anul 2025 și estimările pentru anii 2026 – 2028.
Bugetul pe anul 2025, pe secțiunea de funcţionare şi secţiunea de dezvoltare este cel prevăzută în anexa la proiectul de hotărâre.
Proiectul de hotărâre urmează procedura prevăzută de art. 136 alin.(3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modiCcările și completările ulterioare, Cind înregistrat și depus la secretarul general al comunei, urmând a se transmite compartimentului contabilitatea publică, din aparatul de specialitate al primarului comunei în vederea analizării şi întocmirii raportului de specialitate.
Faţă de cele ce preced, rog să se aprobe acest proiect de hotărâre care dovedeşte capacitatea efectivă de a soluţiona şi de a gestiona, în numele şi în interesul colectivităţii locale pe care o reprezentăm, treburile publice, în condiţiile legii.