România

România

Județul Ialomița

Comuna Făcăeni

Nr. 2187 / 17.04.2025

Raport serviciul economic


privind aprobarea si indexarea impozitelor si taxelor locale pe anul 2026


      Articolul 136 alin. (8), lit. b)  din   Ordonanța de urgență  a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și  completările ulterioare prevede că: ,, Fiecare proiect de hotărâre înscris pe ordinea de zi a şedinţei consiliului local este supus dezbaterii numai dacă este însoţit de:

b) rapoartele compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului”.     

  Luând în considerare:

- art. 9 pct. 3 Carta europeană a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg la 15 noiembrie 1985 şi ratificată prin Legea nr.199/1997, art. 87 alin.(3)  și   art. 129 alin. (1), alin. (2) lit. b) și alin. (4) lit. c) din Ordonanța de urgență  a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu   modificările și  completările ulterioare;         

- titlului IX din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările completările ulterioare;  Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările și completările ulterioare; 

- art. 344 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală;

- Ordonanței Guvernului nr. 28/2008 privind registrul agricol, aprobată cu modificările și completări prin Legea nr. 98/2009, cu modificările și completările ulterioare;

- art. 19 și art. 20 din Ordonanța Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea și funcționarea serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat de interes local, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 3/2003, cu modificările ulterioare;

- Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, cumodificările şi completările ulterioare;

- art. 5 alin. (2) lit. k), art. 26 alin. (1) lit. b) și c), alin. (3), alin. (5) și alin. (8) din Legea serviciului de salubrizare a localităților nr. 101/2006, republicată;

- art. 5 din Legea cadastrului și publicității imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

- art. 2 și 3 din Ordonanța Guvernului nr. 13/2001 privind în inființarea, organizarea și funcționarea serviciilor comunitare pentru cadastru și agricultură, aprobată cu modi cări și completări prin Legea nr. 39/2002;

- art. 14 din Ordonanța Guvernului nr. 21/2002 privind gospodărirea localităților urbane și rurale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 515/2002;


         Analizând Nomenclatura stradală a comunei Făcăeni;

       Ținând  seama de prevederile art. 2 din Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național - Secțiunea a IV-a Rețeaua de localități, cu modificările și completările ulterioare, ierarhizarea localităților la nivelul comunei Făcăeni este următoarea:

 a)  rangul IV : satul Făcăeni;

b)  rangul V:   satul Progresu;

          În conformitate cu prevederile art. 490 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal „Autorităţile administraţiei publice locale şi organele speciale ale acestora, după caz, sunt responsabile pentru stabilirea, controlul şi colectarea impozitelor şi taxelor locale, precum şi a amenzilor şi penalizărilor aferente”.

      Dat   fiind faptul că impozitele şi taxele locale, precum şi taxele speciale constituie venituri proprii ale bugetului local al comunei Făcăeni, pentru anul 2026 impozitele şi taxele locale, inclusiv taxele speciale, se stabilesc potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu completările ulterioare, ţinând seama de nivelurile   impozitelor şi taxelor locale, inclusiv cele ale taxelor speciale, în sume fixe, prevăzute în Tabloul cuprinzând cotele, valorile impozabile, nivelurile impozitelor şi taxelor locale, taxele speciale şi amenzile   pentru anul 2026, constituind anexa nr. 1.

      Ţinând seama de necesităţile de creştere a veniturilor proprii ale bugetului local pentru anul 2025, în scopul asigurării nanţării cheltuielilor publice locale, precum şi condiţiile locale speci ce zonei,  pentru anul 2025  impozitele şi taxele locale, inclusiv taxele speciale, trebuie să e indexate cu 10,40 %, să se stabilească după cum urmează:

Art. 457. - (1) Pentru clădirile rezidenţiale şi clădirile-anexă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,08%-0,2%, asupra valorii impozabile a clădirii. Cota impozitului pe clădiri propunem să se stabilească la 0,1%.

     

       Valoarea clădirii, exprimată în lei, se determină prin însumarea valorii clădirii, a clădirilor - anexă, după caz, şi a valorii suprafeţelor de teren acoperite de aceste clădiri, cuprinse în Studiile de piaţă referitoare la valorile orientative privind proprietăţile imobiliare din România, administrate de Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România.

   În situaţia în care valorile orientative privind proprietăţile imobiliare din România, din studiile de piaţă administrate de Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România sunt mai mici decât valorile impozabile determinate conform prevederilor prezentului articol, în vigoare la data de 31 decembrie 2022, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de minimum 0,1% asupra valorii impozabile determinate conform prevederilor prezentului articol, în vigoare la data de 31 decembrie 2022. Cota impozitului/taxei pe clădiri se stabileşte prin hotărâre a consiliului local.

Art. 458.  (1) Pentru clădirile nerezidenţiale a ate în proprietatea persoanelor zice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2-1,3% asupra valorii. Cota impozitului pe clădiri nerezidenţiale propunem să se stabilească la 0,4%.

 Art. 460.   (1) Pentru clădirile rezidenţiale a ate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,08 %  - 0,2 % asupra valorii impozabile a clădirii. Cota impozitului pe clădiri propunem să se stabilească la 0,1 %.

(2) Pentru clădirile nerezidenţiale a ate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2%-1,3%, inclusiv, asupra valorii impozabile a clădirii. Cota impozitului pe clădiri nerezidenţiale propunem să se stabilească la 1 %.

În cazul în care proprietarul clădirii nu a actualizat valoarea impozabilă a clădirii în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă, cota impozitului/taxei pe clădiri este 5 %.

Impozitul pe clădiri se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie, inclusiv.

      Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe clădiri, datorat pentru întregul an de către contribuabili, până la data de 31 martie a anului respectiv, propunem să se   acorde o bonificaţie de 10%.  

      Pentru persoanele fizice care au în proprietate o clădire situată în România şi care fac dovada a cel puţin trei donări de sânge în cursul unui an calendaristic, realizate în conformitate cu prevederile art. 16 din Legea nr. 282/2005 privind organizarea activităţii de transfuzie sanguină, donarea de sânge şi componente sanguine de origine umană, precum şi asigurarea calităţii şi securităţii sanitare, în vederea utilizării lor terapeutice, republicată, cu modi cările şi completările ulterioare, propunem a se acorda o reducere in procent de   10 %.

      Persoanele cu dizabilităţi pot beneficia de aceeaşi reducere procentuală a impozitului pe clădiri. Reducerea se poate cumula cu bonificaţia acordată în condiţiile art. 462 alin. (2) şi se aplică diferenţei rezultate în urma scăderii bonificaţiei din impozitul datorat.

      Scutirea sau reducerea de la plata impozitului/taxei, stabilită conform hotararii consiliului local  se aplică începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care persoana depune documentele justificative.

      Impozitul pe clădiri, datorat aceluiaşi buget local de către contribuabili, de până la 50 lei inclusiv, se plăteşte integral până la primul termen de plată, respectiv 31 martie 2023 inclusiv.

       Art. 465.  (1) Impozitul/Taxa pe teren se stabileşte luând în calcul suprafaţa terenului, rangul localităţii în care este amplasat terenul, zona şi categoria de folosinţă a terenului, conform încadrării făcute de consiliul local.

         Delimitarea zonelor şi numărul acestora se stabilesc după cum urmează:

a) Zona A si B în intravilan, zona A pentru terenurile cu acces direct la străzile/intrările modernizate, zona B pentru celelalte terenuri.

În extravilanul comunei va fi numai zona A.

          (2) În cazul unui teren amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la categoria de folosinţă terenuri cu construcţii, precum şi terenul înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii în suprafaţă de până la 400 m2, inclusiv, impozitul/taxa pe teren se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută în Anexa 1 capitolul III.

    Art. 467. (1) Impozitul pe teren se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie inclusiv.

  1. Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe teren, datorat pentru întregul an de către contribuabili, până la data de 31 martie inclusiv, a anului respectiv, propunem să se  acorde o bonificaţie de 10%.  
  2. Pentru persoanele fizice care au în proprietate un teren situat în România şi care fac dovada a cel puţin trei donări de sânge în cursul unui an calendaristic, realizate în conformitate cu prevederile art. 16 din Legea nr. 282/2005, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, propunem a se acorda o reducere in procent de 10 %. Persoanele cu dizabilităţi pot beneficia de aceeaşi reducere procentuală a impozitului pe teren, prevăzută. Reducerea se poate cumula cu bonificaţia acordată în condiţiile art. 467 alin. (2) şi se aplică diferenţei rezultate în urma scăderii bonificaţiei din impozitul datorat. Scutirea sau reducerea de la plata impozitului/taxei, stabilită conform hotararii consiliului local   se aplică începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care persoana depune documentele justificative.  
  3. Impozitul pe teren, datorat aceluiaşi buget local de către contribuabili, persoane fizice şi juridice, de până la 50 lei inclusiv, se plăteşte integral până la primul termen de plată, respectiv 31 martie 2026, inclusiv.

      Art. 470. (1) Impozitul pe mijloacele de transport se calculează în funcţie de tipul mijlocului de transport, conform celor prevăzute în prezentul capitol.

      Excepție face art. 470, alin. (5 și 6), ale căror sume se indexează anual în funcție de rata de schimb a monedei euro în vigoare în prima zi lucrătoare a lunii octombrie a fiecărui an modificare publicată în LEGEA 296/2021.

    Impozitul pe mijlocul de transport se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie inclusiv.

    Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe mijlocul de transport, datorat pentru întregul an de către contribuabili, până la data de 31 martie a anului respectiv inclusiv, propunem să se   acorde o bonificaţie de 10%.  

      Impozitul anual pe mijlocul de transport, datorat aceluiaşi buget local de către contribuabili, persoane fizice şi juridice, de până la 50 lei inclusiv, se plăteşte integral până la primul termen de plată respectiv 31 martie 2026, inclusiv.


   Pentru anul 2026 se stabilesc taxele speciale prevăzute în CAPITOLUL VIII a anexei nr. 1, respectiv:                       

 1. taxele speciale privind închirierea sălilor căminelor culturale;

2. taxa specială    utilizare  buldoexcavator.

3. taxă specială pentru utilizarea tractorului.

4. taxă specială utilizare vidanja,

5. taxa de divorţ.

                    În funcţie de necesităţi, pe parcursul anului 2026, prin hotărâre a Consiliului Local, se pot modifica taxele speciale prevăzute la alin.(1), precum şi se pot adopta şi alte taxe speciale.             

          În cazul impozitelor și taxelor locale stabilite în sume fixe, cota adițională prevăzută la alin. (1) este cuprinsă în nivelurile menționate în partea I a anexei nr. 1 din Hotărâre.

                 Acţiunea fiind în competenţa Consiliului Local vă rugăm să aprobaţi proiectul de hotărâre în forma prezentată de iniţiator.