ANEXĂ la proiectul de hotărâre nr. 7 din 28.01.2025

PLAN  ANUAL  DE  ACŢIUNE 

privind serviciile sociale administrate și finanțate din bugetul  Consiliului Local al comunei Ferești,județul Vaslui pentru anul 2025

        Planul  anual de  acţiune  privind  serviciile  oferite  de  Compartimentul  de  Asistenţă Socială  din  cadrul  Primăriei comunei Ferești, se  elaborează în conformitate  cu măsurile şi  acţiunile  prevăzute  în  strategia  de  dezvoltare  a  serviciilor  sociale  la  nivelul  judeţului  Vaslui, conform  Legii 292/2011 a asistenţei  sociale.

       Planul  anual  de  acţiune  poate  fi  modificat:

      Ca urmare  a  unor modificări apărute în structura Compartimentului de Asistenţă socială;

      Ca urmare  a  modificării sau  a  apariţiei unor acte  legislative .

     Din  perspectivă  funcţională, acordarea  serviciilor  de  asistenţă  socială  este concepută  ca  un  sistem  de  acţiuni  specifice, care  trebuie  să  asigure  realizarea  obiectivului  său  major : asistarea  persoanelor  care , din  cauza  unor  motive  de  natură  economică, fizică, psihică  sau  socială, nu  au  posibilitatea  să-şi  asigure  nevoile  sociale, să-şi  dezvolte  propriile  capacităţi  şi  competenţe  pentru  integrarea  socială.

    Planificarea  este  un  proces  sistematic  prin  care  Compartimentul de  Asistenţă socială, îşi  defineşte  anumite  priorităţi  esenţiale  pentru  îndeplinirea  misiunii  ei.

   Rolul  planificării  este  de  a  ajuta  instituţia  să :

      Îşi  definească  obiectivele  şi  orientările;

      Îşi  definească  priorităţile  şi  cele  mai  potrivite  acţiuni  pe  care  le  va  întreprinde;

      Identifice măsuri  concrete  de  coordonare  a  activităţilor  din  cadrul instituţiei;

      Clarificăm resursele  pe  care  le  putem  folosi  şi  să  identificăm  ce  acţiuni  trebuie  să  întreprindem.

Consideraţii  preliminare

 În  întocmirea ”Planului  anual  de  acţiune  pentru anul 2025 ” s-a  ţinut cont, în primul rând  de  scopul Compartimentului  de  Asistenţă Socială şi  anume  prevenirea  sau  limitarea  unor  situaţii  de  dificultate  sau  vulnerabilitate  care  pot  duce  la  marginalizare  sau  excluziune  socială.

Instituţia  urmăreşte  realizarea  scopului  prin  acordarea  unor  drepturi  de  asistenţă  socială  şi  servicii  sociale:

DREPTURI  DE  ASISTENŢĂ  SOCIALĂ

1.      Venitul  minim  de incluziune

Începând  cu  1 ianuarie 2024, plata  venitului minim de incluziune  se  efectuează  de  către  Agenţiile Judeţene  de  Prestaţii Sociale, denumită  din  anul 2012 Agenţia  Judeţeană pentru  Plăţi şi Inspecţie Socială.

La  sfârșitul  anului 2024 se  aflau  în  plată  un  număr de  104 dosare  de  acordare  a  venitului  minim  de incluziune

2.      Indemnizaţia  şi  plata  asistenţilor  personali  pentru  persoanele  cu  handicap  grav cu asistent personal

Indemnizaţia  pentru  persoanele  cu  handicap  grav  cu asistent personal se  acordă  conform Legii  448/2006  privind  protecţia  şi  promovarea  drepturilor  persoanelor  cu  handicap, republicată, cu  modificările  şi  completările  ulterioare.

Persoanele  cu  handicap  sunt  acele persoane  cărora, datorită  unor  afecţiuni  fizice, mentale  sau  senzoriale, le  lipsesc  abilităţile  de  a  desfăşura  în  mod  normal  activităţi cotidiene, necesitând  măsuri  de  protecţie, în  sprijinul  recuperării, integrării  şi  incluziunii  sociale. Persoana  cu  handicap  grav  are  dreptul, în  baza  evaluării  socio-psiho-medicale, la un  asistent personal.

În  cursul  anului  2024, un  număr  de   23 persoane cu handicap  grav  cu  indemnizatie  si 31  de asistenti personali au  beneficiat  de  drepturile  prevăzute  de  lege, în  urma  încadrării  în  grad de  handicap  grav, pe  baza  certificatelor  emise  de  Comisia  de  Evaluare  a Persoanelor Adulte cu Handicap, respectiv  Comisia  pentru  Protecţia  Copilului  din  subordinea Consiliului Judeţean Vaslui.

3.      Protecţia  copilului

În  baza  Legii 272/2004 privind  protecţia  şi  promovarea  drepturilor  copilului  sunt  propuse  diverse  măsuri  de  protecţie, ca  de  exemplu  plasamentul  familial, supravegherea  specializată  la  domiciliul părinţilor, instituţionalizarea  sau  reintegrarea  în  familia  naturală  a minorilor  care  au  beneficiat  de  măsură  de  protecţie. Propunerile  sunt  înaintate Direcţiei Generale  de  Asistenţă  Socială  şi  Protecţia  Copilului  Vaslui, care  analizează  situaţia  minorilor  şi  instituie  o  măsură  de  protecţie  specifică  fiecărui  caz  în  parte. Trimestrial, minorii  care  se  află  cu  măsură  de  protecţie  specială, respectiv  plasament  familial/tutelă, sunt  monitorizaţi  prin  întocmirea unui ”Raport  de  monitorizare”. Cheltuielile  necesare  privind  protecţia  şi  promovarea  drepturilor  copilului  sunt  alocate  din  fonduri  de  la  Bugetul  de  stat.

4.      Ajutoarele de urgență și de înmormântare

Pentru anul 2025, suma prevăzută în bugetul local pentru ajutoarele de urgență și pentru ajutoarele de înmormântare care se acordă în baza Legii nr.196/2016 privind venitul minim de incluziune,cu modificările și completările ulterioare .

5.      Ajutorul  pentru  încălzirea  locuinţei

Conform  Legii nr.226/2021  privind  stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie,  se  acordă  din  fondurile  de  la  Bugetul  de  stat, familiilor  şi  persoanelor  cu  venituri  reduse. În anul 2024 s-au înregistrat un număr de 280 cereri, din care avem 9 dosare respinse .

6.      Alocatii de stat, indemnizatii, stimulent pentru cresterea copilului

 Conform normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legilor ( cu modificarile si completarile ulterioare ), OUG. Nr. 111/2010, asa cum a fost modificat O.U.G. nr.26/2021 în anul 2024 am  intocmit  urmatoarele  dosare:

-      alocatii de stat - 427 dosare;

-      indemnizatii,  stimulent pentru cresterea copilului   - 12 dosare .             


     Pentru  anul  2025  Compartimentul  de  Asistenţă  Socială  îşi  propune  următoarele  obiective  generale:

Obiectivul 1

      Crearea  unui  sistem  coerent  în  ceea  ce  priveşte  activităţile  de  asistenţă      socială  în  comuna Ferești ;

      Realizarea unei baze informatizate  de  date  cu  privire  la  beneficiarii  de  servicii sociale.

Obiectivul 2

      Eficientizarea  activităţii  privind  acordarea  unor  drepturi  de  asistenţă  socială  care  intră  în  atribuţiile  Compartimentului de  Asistenţă  Socială;

      Consultarea persoanelor  din  cadrul Compartimentul  de  Asistenţă Sociala care  au  atribuţii în domeniul , stabilirea sarcinilor, actualizarea fişelor  de  post, actualizarea procedurilor  de  lucru, desemnarea responsabilităţilor;

      Aducerea  la  cunoştinţă  şi  însuşirea  procedurii  de  lucru  de  către  persoanele  cu  atribuţii  în  domeniul asistenţei  sociale;

Obiectivul 3

      Dezvoltarea  şi  diversificarea  serviciilor  de  natură  socială , în  funcţie  de  nevoile  identificate;

      Identificarea nevoilor prin consultarea  cu  partenerii, reprezentanţi ai beneficiarilor şi alţi factori interesaţi  din  comunitate şi stabilirea strategiilor  de  dezvoltare  a  serviciilor sociale şi  a  unor obiective commune în acest sens;

      Folosirea experienţei acumulate şi  consultarea  cu  personalul  implicat  în  furnizarea  de  servicii  sociale, în  stabilirea  unor  obiective  concrete;

      Referirea cazurilor spre organizaţii sau instituţii, furnizarea  de  servicii sociale sau  de  altă natură, pentru  a  asigura continuitatea intervenţiei.

Obiectivul 4

Înbunătăţirea  continuă a calităţii  serviciilor  sociale:

      Evaluarea  continuă  a  personalului  şi  a  nevoilor  de  formare  profesională  a  acestora;

      Asigurarea  unor  servicii  sociale  de  calitate  şi  adaptate  nevoilor  comunităţii, prin  calificarea  continuă  a  personalului;

      Folosirea unor metodologii  de  lucru  permanent  adaptate nevoilor personalului şi beneficiarilor;

      Monitorizarea şi evaluarea continuă  a  calităţii serviciilor furnizate prin stabilirea unor indicatori în acest sens;

      Acordarea  de  servicii sociale flexibile adaptate nevoilor beneficiarilor şi în funcţie  de  priorităţile identificate în urma evaluării şi monitorizării.


Obiectivul 5

Promovarea activităţilor  de  asistenţă socială  în  comunitate:

      Realizarea unor campanii  de  informare în comunitate despre asistenţa sociala şi rolul acesteia în comunitate;

      Realizarea şi distribuirea  de  materiale informative  pe  teme  de  asistenţă  socială;

      Responsabilizarea comunităţii  cu  privire  la  problematica socială şi  conceperea  unor  programe  în  acest  sens;

      Identificarea potenţialilor parteneri  din comunitate  şi  inaintarea  de  propuneri   de  colaborare;

      Încheierea  de  convenţii  de  parteneriat;

      Crearea unei reţele  de  susţinere, pentru persoanele aflate în nevoie, prin implicarea cât mai multor factori  din  comunitate (familie, instituţii, organizaţii, firme  etc.) în rezolvarea problemelor acestora;

      Organizarea unor întâlniri şi dezbateri periodice între parteneri, beneficiari , reprezentanţi ai instituţiei şi alte personae interesate.

Obiectivul 6

Promovarea prevenţiei ca măsură  de  importanţă majoră în activitatea  de  asistenţă socială:

      Identificarea persoanelor aflate în situaţii  de  risc  social;

      Informarea şi consilierea persoanelor aflate în situaţii  de  risc  social;

      Implicarea  partenerilor  şi  a  altor  factori  interesaţi  din  comunitate  în  activităţi  de  prevenţie.

Obiectivul 7

Promovarea  bunelor  practici  în  domeniul  asistenţei  sociale  şi  contribuţia  la

 perfecţionarea   acestui  domeniu:

      Crearea unui  site  cu  informaţii  din  domeniul asistenţei sociale (legi, instituţii,

 organizaţii, programe, proiecte, împărtăşirea  de  modele  de  bună practică ş.a.);

      Împărtăşirea de  modele  inovatoare  sau  de  bună  practică  cu  alţi  furnizori 

 de  servicii  sociale;

      Crearea  de  metodologii  de  lucru flexibile şi adaptate serviciilor sociale 

furnizate.

      Responsabili  cu  îndeplinirea  obiectivelor  stabilite  în  Planul  de  acţiune  sunt  autorităţile  administraţiei  publice  locale  şi  persoanele  aflate  în  subordinea  acestora , în  funcţie  de  atribuţii.