Nr. 73 / 19.12.2023
Caracter normativ

HOTĂRÂRE

privind stabilirea impozitelor si taxelor locale pentru anul fiscal 2024

Hotărâre

România

România

Județul Prahova

Consiliul Local al comunei Filipeștii de Pădure

Comuna Filipeștii de Pădure

HOTĂRÂREA CONSILIULUI LOCAL

Nr. 73 din 19.12.2023

privind stabilirea impozitelor si taxelor locale pentru anul fiscal 2024

Analizând temeiurile juridice, respectiv:

  1. prevederile Titlului IX ”Impozite si taxe locale” din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal   si Legea nr 296/2020;
  2. prevederile art. 139 alin (3) litera c) ale OUG nr. 57/2019 privind Codul Administrativ , cu modificarile si completarile ulterioare

Ținând cont de:

  1. prevederile Legii  nr.370/2022 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea  si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale;
  2. prevederile HCL nr. 21 din 27.04.2023 privind  probarea indexarii impozitelor si taxelor locale pentru anul fiscal 2024 cu rata inflatiei de 13.8%;

Luând act de:

  1. referatul de aprobare al Primarului comunei Filipestii de Padure;
  2. raportul de specialitate al compartimentului de resort;

În temeiul prevederilor art. 139 alin. (1) și alin. (3) lit. c) coroborat cu art. 196 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,

Consiliul local al comunei filipeștii de pădure

întrunit în a 31-a ședință ordinară a mandatului 2020 - 2024, adoptă prezenta hotărâre.

Art.1- Se stabilesc impozitele si taxele locale pentru anul fiscal 2024, conform anexelor nr. 1-3 care fac parte integranta din prezenta hotarare.

- Se aproba impozitele si taxele locale pentru anul fiscal 2024, dupa cum urmeaza:

- Impozitul/taxa pe cladiri, impozitul/taxa pe teren, precum si impozitul pe mijloacele de transport, datorate in anul 2024, de contribuabilii persoane fizice si persoane  jutidice, conform anexelor1-3.

- Valorile impozabile, impozitele, taxele si amenzile in sume fixe sau cote procentuale pentru anul 2024 se aproba conform anexelor nr. 1-3. 

I. Impozitul /taxa pe cladiri

a) In cazul persoanelor fizice, pentru cladirile rezidentiale si cladirile –anexa, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei de 0,08 % la valoarea impozabila a cladirii.

    Valoarea impozabila a cladirii, exprimata in lei, se determina prin inmultirea suprafetei construite desfasurate a acesteia, exprimata in metri patrati, cu valoarea impozabila corespunzatoare, exprimata in lei/mp, precizata in anexa nr. 1.

     Valoarea impozabila a cladirii se ajusteaza in functie de rangul localitatii, prin inmultirea valorii determinate conform art. 457, alin. (2)-(5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (CF), cu coeficientul de corectie prevazut de CF (pentru satul resedinta de comuna-1,10; pentru celelalte sate componente ale comunei-1,05).

 b) In cazul persoanelor fizice, pentru cladirile nerezidentiale, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei de 0,2% asupra valorii care poate fi:

- valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in ultimii 5 ani anterori anului de referinta;

- valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi , construite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;

- valoarea care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate , in cazul cladirilor dobandite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta.

In cazul in care valoarea cladirii nu poate fi calculata conform acestor prevederi, impozitul se stabileste prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile a cladirii, determinate conform art. 457 din CF.

c) In cazul persoanelor fizice, pentru cladirile nerezidentiale utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei de 0,4%, prevazuta de art. 458, alin. (3)din CF, asupra valorii impozabile a cladirii.

d)  In cazul persoanelor fizice pentru cladirile cu destinatie mixta impozitul pe cladiri se calculraza prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential cf . art. 457 din C.F. cu impozitul calculat pentru suprafata folosita in scop nerezidential, indicata prin declaratia pe propria raspundere, prin aplicarea cotei prevazute  la  art. 458 asupra valorii impozabile determinate conform art. 457 .

e) In cazul cladirilor cu destinatie mixta cand proprietarul nu declara la organul fiscal suprafata folosita in scop nerezidential potrivit alin. (1) lit. b), impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei de 0,3% asupra valorii impozabile determinate cf. art. 457 modificata prin Lg. nr. 296/2020, pct 196.

f)  In cazul persoanelor juridice, cladiri rezidentiale impozitul/taxa pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei de 0,08% asupra valorii impozabile a cladirii.    

g) In cazul persoanelor juridice , pentru cladirile nerezidentiale , impozitul/taxa pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei de 1,3% asupra valorii impozabile a cladirii.

h) In cazul persoanelor juridice , pentru cladirile nerezidentiale  utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul/taxa pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei de 0,4%, prevazuta la art. 460, alin (3)din CF, asupra valorii impozabile a cladirii.

i) In cazul persoanelor juridice, pentru cladirile cu destinatie mixta, impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential conform art. 460, alin. (1) din CF cu impozitul calculat pentru suprafata folosita in scop nerezidential conform art. 460, alin. (2) sau (3) din CF.

Pentru stabilirea impozitului/taxei pe cladiri, valoarea impozabila a cladirilor este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul/taxa si poate fi:

-ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele organului fiscal;

-valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit  de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data  evaluarii;

-valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior;

-valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in cursul anului fiscal anterior;

-in cazul cladirilor care sunt finantate in baza unui contract de leasing financiar, valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;

-in cazul cladirilor pentru care se datoreaza taxa pe cladire , valoarea inscrisa in contabilitatea proprietarului cladirii si comunicata concesoinarului, locatarului, titularului dreptului de administrare su de folosinta, dupa caz.

In situatia in care nu este precizata valoarea in documentele care atesta proprietatea  se utilizeaza ultima valoare inregistrata in baza de date a organului fiscal.

In cazul in care proprietarul cladirii nu a actualizat valoarea impozabila a cladirii in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta, pe baza unui raport de evaluare  a cladirii intocmit de un evaluator in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii, cota impozitului/taxei pe cladiri este de 5%.

II. Impozitul /taxa pe teren

a) in cazul unui teren amplasat in intravilan, inregistrat in registrul agricol la categoria de folosinta terenuri cu constructii, impozitul/taxa pe teren se stabileste prin inmultirea suprafetei terenului, exprimata in hectare, cu suma corespunzatoare prevazuta in anexa nr. 2

iar rezultatul se inmulteste cu coeficientul de corectie, prevazut de CF(pentru satul resedinta de comuna -1,10; pentru celelalte sate componente ale comunei-1,00).

b)  in cazul unui teren amplasat in extravilan, impozitul/taxa pe teren se stabileste prin inmultirea suprafetei terenului , exprimata in hectare, cu suma corespunzatoareprevazuta in anexa nr. 2, iar rezultatul se inmulteste cu coeficientul de corectie prevazut de CF(pentru satul de resedinta de comuna -1,10; pentru celelalte componente ale comunei-1,05).

III. Impozitul pe mijloacele de transport

In cazul mijloacelor de transport, impozitul se calculeaza in functie de tipul mijlocului de transport in conformitate cu prevederile art. 470, ali(1)-(9) din CF si anexa nr. 3.

In cazul mijloacelor de transport hibride, impozitul se reduce cu un procent de 50% .

IV.Taxele pentru eliberarea certificatelor, avizelor si a autorizatiilor si a acordurilor de bransament  

 a)  I.taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism, prevazuta de art. 474, alin. (1) din CF, se calculeaza in functie de suprafata pentru care se obtine certificatul, astfel:

-pana la 150mp, inclusiv -4 lei,

-intre 151 si 250 mp, inclusiv-5 lei,

-intre 251 si 500 mp, inclusiv-6 lei,

-intre 501 si 750 mp, inclusiv-7 lei,

-intre 751 si 1.000 mp, inclusiv-8 lei,

-peste 1.000 mp- 7+0,01 lei/mp pentru fiecare mp care depaseste 1.000 mp,

     II. taxa pentru avizarea certificatului de urbanism de catre comisia de urbanism si amenajarea teritoriului, prevazuta la art. 474, alin. (4) din CF, este de 20 lei.

     III.Itaxa acord bransament-30 lei,

b). Taxa pentru autorizarea amplasarii de chioscuri, containere, tonete cabine, spatii de expunere, corpuri si panouri de afisaj, firme si reclame situate pe caile si spatii publice prevazutela art. 474, alin. (14) din CF, este de 10 lei, pentru fiecare metru patrat ocupat de constructie;

c). Taxa pentru eliberarea unei autorizatii privind lucrarile de racorduri si bransamente la retelele publice de apa, canalizare, gaza, energie termica, energie electrica, telefonie si televiziune prin cablu, prevazute la art. 474, alin. (15) din CF, este de 17 lei, pentru fiecare racord;  

d). Taxa pentru eliberarea certificatului de nomenclatura stradala si adresaa, prevazute la art. 474, alin. (16) din CF, este de 11 lei;

e). Taxa pentru eliberarea autorizatiilor sanitare de functionare, prevazuta la art. 475, alin. (1) din CF, este de 25 lei;

f).  Taxa pentru eliberarea atestatului de producator , respectiv pentru eliberarea carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol, prevazute la art. 475, alin. (2) din CF , sunt de 104  lei;

g). Taxa pentru eliberarea/vizarea anuala a autorizatiei privind desfasurarea activitatii de alimentatie publica, prevazuta la art. 475, alin (3) din CF, este de 133 lei pentru o suprafata de pana la 500 mp, inclusiv, respectiv 5292 lei pentru o suprafata mai mare de 500 mp;

h). Taxa pentru eliberarea autorizatiei de foraj sau excavari, pentru fiecare metru patrat , prospectare a terenurilor in etapa efectuarii stadiilor geotehnice si a stadiilor privind rificarea topografice, sondele de gaze, petrol si alte excavari prntru fiecare mp de tereen afectat la suprafata solului de foraje si excavari-20 lei;

i). Taxa eliberare acord de functionare-114 lei;

j). Taxa eliberare si vizare autorizatie de transport in regim de taxi-19 lei;

k). Taxa eliberare si vizare autorizatie de transport in regim de inchiriere-19 lei;

l). Taxa eliberare autorizatii de taxi  si copiilor conforme-19 lei;

m).Taxa eliberare duplicate ale autorizatiilor de transport, autorizatiilor taxi si copiilor -conforme-19 lei;

Pentru terenul agricol nelucrat timp de 2 ani consecutiv, Consiliul local poate majora impozitul pe teren cu pana la 500%, incepand cu al treilea an, in conditiile stabiliteprin HCL. Pentru cladirile  si terenurile neingrijite , situate in intravilan, Consiliul local poate majora impozitul pe cladiri si impozitul pe teren, pana la 500% .

V. Taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate

  1. taxa pentru servicii de reclama si publicitate, prevazuta la art 477 dinCF , se calculeaza prin aplicarea cotei de 3% la valoarea serviciilor de reclama si publicitate;
  2. taxa pentru afisaj in scop de reclama si publicitate , in cazul unui afisaj la locul desfasurari activitatii , prevazuta de art 478 dinCF, este de 42 lei, pentru fiecare metrun patrat sau fractiune de metru patrat;
  3. taxa pentru afisaj in scop de reclama si publicitate , in cazul oricarui altui panou, afisaj sau oricarui alteii structuri de afisaj, prevazuta de art, 478 din CF, este de 32 lei pentru fiecare metru patrat sau fractiune de metru patrat;

VI. Impozitul pe spectacole

a) In cazul unui spectacol de teatru sau alta manifestare muzicala, prezentarea unui film , unui spectacol de circ sau orice competitie sportiva interna sau internationala, impozitul se calculeaza prin aplicarea unei cote de 2% prevazuta de art 481, alin (2), lit a din CF, la suma incasata din vanzarea biletelor de intrare si a abonamentelor.

b) In cazul oricarei alte manifestari artistice decat cele enumerate le pct. A, impozitul se calculeaza prin aplicarea unei cote de 5%, prevazuta d art 481, alin. (2), lit. B, din CF, la suma incasata din vanzarea biletelor de intrare si a abonamentelor.

VII. Taxa judiciara de timbru

Taxele judiciare de timbru sunt cele prevazute de OUG nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru , cu modificarile si completerile ulterioare.

VIII.Taxe extrajudiciare de  timbru 

Taxele extrajudiciare de timbru sunt cele prevazute de Legea nr. 117/1999, privind taxele extrajudiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare.

IX. Alte taxe locale

a) taxa pentru  indeplinirea procedurii de divort pe cale administrativa, prevazuta la art,. 486, ain (4)din CF, este de 636 lei;

b) taxa  pentru eliberarea de copii heliografice  de pe planurile cadastrale  sau de pe alte  asemenea planuri, prevazute la art. 486, alin. (5) dinCF, este de 42 lei pentru fiecare mp sau fractiune de mp;

c)  taxa pentru utilizarea temporara a locurilor publice:

-taxa piata producator-0 lei/mp/zi,

-taxa piata comerciant-13 lei/mp/zi,

-taxa comert stradal-36 lei/zi,

-taxa pentru realizarea a lucrarilor pe domeniul public-10 lei/mp/zi,

-taxa amplasare terase, rulote fixe si mobile , tonete, chioscuri, spatii de expunere, cabine pe domeniul public- 11 lei/mp/zi

 -taxa pasunat

                      -bovine-17 lei,

                      -tineret bovin- 11 lei,

                      -ovine- 6 lei,

                      -caprine- 6 lei,

d)   taxa eliberare documente in regim de urgenta:

                       -persoane fizice- 12 lei,

                      -persoane juridice- 37 lei,

e) taxa eliberare acord functionare- 114 lei

f) taxa eliberare acord functionare pentru activitati de comert stradal, de ocupare temporara a domeniului public- 114 lei        

g) taxa de urgenta pentru eliberarea certificatului de urbanism in termen redus, 5 zile lucratoare-114 lei,

h) taxa de urgenta pentru eliberarea autorizatiei de construire/desfintare in terrmen redus, 7 zile lucratoare- 170 lei+10% din cuantumului taxei.

i) taxa exploatare teren domeniul public( introducere retele subterane)-3 lei/mp/lucrare, cu readucere la forma initiala a suprafetei afectate,

j) taxa pentru chioscuri/tonete comerciale din lemn in panouri cu 3 deschideri avand dimensiunea 3x2 m, apartinand domeniului public al UAT Filipestii de Padure-11 lei/zi/mp

k) taxa pentru teren afectat in urma efectuarii lucrarilor de amplasare conducta titei, introducere linii electrice -12  lei/mp

 X.  Sanctiuni

a) Depunerea peste termen a declaratiilor de impunere prevazute de CF se sanctioneaza contraventional, conform prevederilor art. 493 din CF, cu amenda de la 94 lei la 377 lei pentru persoane fizice, respectiv cu amenda de la 377lei la 939 lei pentru persoane juridice.

b) Nedepunerea declaratiilor de impunere prevazute de CF se sanctioneaza contraventional, conform prevederilor art. 561 din CF, cu amenda de la 317 lei la 792 lei pentru persoanele fizice, respectiv cu amenda de la 1270 lei la 3168 lei pentru persoanele juridice.

c) Incalcarea normelor tehnice privind tiparirea, inregistrarea, vanzarea, evidenta si gestionarea, dupa caz, a abonamentelor si a biletelor de intrare la spectacole se sanctioneaza contraventional , conform art. 493 din CF, cu amenda de la 369 lei la 1795 lei pentru persoanele fizice, respectiv cu amenda de la 1479 lei la 7183 lei pentru persoanele juridice.

d) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se face de catre primar si persoanele imputernicite din cadrul administratiei publice locale.

Art.2 - Se acorda bonificatie prevazuta la art.462, alin.(2), art 467, alin (2) si art.472, alin(2) din CF, dupa cum urmeaza:

       I.Persoane fizice

   a). pentru plata cu anticipatie a impozitului pe cladiri, datorat pentru intregul an de catre contribuabil, pana la data de 31 martie 2024-10%;

   b). pentru plata cu anticipatie a impozitului pe teren, datorat pentru intregul an de catre  contribuabil, pana la data de 31 martie 2024-10%;

   c).  pentru plata cu anticipatie a impozitului pe mijloacele de transport, datorat pentru intregul an de catre  contribuabil, pana la data de 31 martie 2024-10%;

      II.  Persoane juridice

   a). pentru plata cu anticipatie a impozitului pe cladiri, datorat pentru intregul an de catre contribuabil, pana la data de 31 martie 2024-5%;

   b). pentru plata cu anticipatie a impozitului pe teren, datorat pentru intregul an de catre  contribuabil, pana la data de 31 martie 2024-5%;

   c).  pentru plata cu anticipatie a impozitului pe mijloacele de transport, datorat pentru intregul an de catre  contribuabil, pana la data de 31 martie 2024-5%;

Art.3 - Termenele semestriale de plata pentru impozitul/taxa pe cladiri, impozitul/taxa pe teren si impozitul pe mijloacele de transport sunt 31 martie, respectiv, 30 septembrie 2024. Impozitul anual pe cladiri, teren si mijloace de transport, precum si taxa de afisaj in scop de reclama si publicitate, datorat bugetului local de catre contribuabilii persoane fizice si persoane juridice, in suma de pana la 50 de lei, se plateste integral pana la primul termen de plata, 31 martie 2024.

Art.4 - Dupa aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si a Legii nr. 296/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015  vor fi facute eventualele modificari prevazute de acestea.

Art. 5 - Prezenta hotărâre se aduce la cunoştinţă publică şi se comunică persoanelor şi instituţiilor interesate prin grija secretarului general al comunei.

PREȘEDINTE DE ȘEDINȚĂ,

Iulian-Laurențiu DOBRA

CONTRASEMNEAZĂ PENTRU LEGALITATE:

SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI FILIPEȘTII DE PĂDURE,

Iulian-Mihai MOISOIU

PROCEDURI ADMINISTRATIVE OBLIGATORII,

anterioare atestării autenticității Hotărârii Consiliului Local nr. 73 / 19.12.2023

PROCEDURA DE VOT UTILIZATĂ Vot prin ridicarea mâinii individual
HOTĂRÂRE CU CARACTER NORMATIV
0Hotărâre care se adoptă cu votul:
majorității absolute a consilierilor locali în funcție
Voturi necesare 9
1 Numărul consilierilor locali, potrivit legii 17
2 Numărul consilierilor locali în funcție 17
3 Numărul consilierilor locali prezenți la adoptarea hotărârii 16
4 Numărul voturilor „PENTRU” 16
5 Numărul voturilor „ÎMPOTRIVĂ” Voturile „ABȚINERE” se numără la voturile „ÎMPOTRIVĂ”. 0
6 Numărul voturilor „ABȚINERE” 0
7 Numărul consilierilor locali care absentează motivat 0
8 Numărul consilierilor locali care absentează nemotivat 0
9 Numărul consilierilor locali care nu iau parte la deliberare și la adoptarea hotărârii, neavând drept de vot 0
PROCEDURI ADMINISTRATIVE OBLIGATORII,

ulterioare adoptării Hotărârii Consiliului Local nr. 73 / 19.12.2023

Nr.
crt.
OPERAȚIUNI EFECTUATE Data
0 1 2
1 Adoptarea hotărârii 19.12.2023
2 Comunicarea către primar
3 Data până la care hotărârea trebuie comunicată prefectului, potrivit legii 05.01.2024
4 Comunicarea către prefectul județului 22.01.2024
5 Aducerea la cunoștință publică 30.01.2024
6 Devine obligatorie sau produce efecte juridice începând cu