Art. 1. Se stabilesc impozitele şi taxele locale pentru anul 2025, respectiv prin care valoarea taxelor si impozitelor locale prevazute in Hotararea Consiliului Local 41/18.12.2023 sa fie indexate cu rata inflatiei (an 2023) de 10,4%.
Art.2. Se aproba urmatoarele Reguli generale:
(1) Se stabileste nivelul impozitelor si taxelor locale si alte taxe asimilate acestora , pentru anul fiscal 2025.
(2) Impozitele si taxele locale stabilite in conformitate cu prevederile legale, prin prezenta hotarare, constituie integral venituri proprii la bugetul local al Comunei Floresti pentru anul fiscal 2025 , cu exceptia veniturilor provenite din impozitul pe mijloacele de transport: autovehicule de transport marfa cu masa totala autorizata egala sau mai mare de 12 tone si combinatii de autovehicule(autovehicul articulate sau tren rutier) de transport marfa cu masa totala maxim autorizata egala sau mai mare de 12 tone, precum si amenzile si penalizarile aferente care se pot utiliza exclusiv pentru lucrari de intretinere, modernizare, reabilitare si construire a drumurilor locale si judetene, din care 60% constituie venituri la bugetul local si 40% constituie venituri la bugetul judetean.
(3) Resursele banesti constituite din impozitele si taxele locale se utilizeaza pentru cheltuielile publice a caror finantare se asigura din bugetul local, in conditiile Legii finantelor publice locale si a Legii bugetului de stat.
(4) Impozitele si taxele locale stabilite prin prezenta hotarare sunt datorate de persoanele fizice si juridice prevazute in titlul IX din Legea 227/2015, Codul Fiscal, in calitatea lor de contribuabili, intre limitele si in conditiile legii.
(5) Pentru stabilirea impozitelor si taxelor locale se delimiteaza zonele A si B pentru intravilan astfel :
- zona A rangul IV pentru toate gospodariile cuprinse in registrul de rol fiscal din cadrul comunei Floresti. - pentru extravilanul comunei zona A rangul IV din intravilan are corespondent zona A, rangul IV din extravilan ; .
Art. 3. Se aproba urmatoarele Dispozitii generale(art.453 Cod Fiscal) :
(1) Definitii
In intelesul prezentului titlu, expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) activitate economica- orice activitate care consta in furnizarea de bunuri, servicii si lucrari pe o piata;
b) Cladire – orice constructie situate deasupra solului si/sau sub nivelul acestuia, indifferent de denumirea ori de folosinta sa, si care are una sau mai multe incaperi ce pot servi la adapostirea de oameni, animale,obiecte, produse, materiale, instalatii, echipamente si altele asemenea, iar elementele structurale de baza ale acesteia sunt peretii si acoperisul, indifferent de materialele din care sunt construite;
c) Cladire-anexa – cladiri situate in afara cladirii de locuit, precum: bucatarii, grajduri, pivnite, camari , patule, magazii, depozite , garaje, si altele asemenea;
d) Cladire cu destinatie mixta- cladire folosita atat in scop rezidential, cat si nerezidential;
e) Cladire nerezidentiala- orice cladire care nu este rezidentiala;
f) Cladire rezidentiala – constructie alcatuita din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependintele, dotarile si utilitatile necesare, care satisface cerintele de locuit ale unei persoanesau familii;
Art. 4. Se aproba impozitul pe cladiri si taxa pe cladiri (art. 455 Cod Fiscal) dupa cum urmeaza:
Reguli generale
(1) Orice persoana care are in proprietate o cladire situata in Romania datoreaza anual impozit pentru acea cladire .
(2) Pentru cladirile proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ- teritoriale, concesionate, inchiriate, date in administrare ori in folosinta, dupa caz oricaror entitati, altele cele de drept public, se stabileste taxa pe cladiri, care repezinta sarcina fiscala a concesionarilor, locatarilor, titularilor dreptului de administrare ori de folosinta, dupa caz, in conditii similare impozitului pe cladiri.
(3) Impozitul prevazut la alin.(1), denumit in continuare impozit pe cladiri, precum si taxa pe cladiri prevazut la alin (2) se datoreaza catre bugetul local al comunei in care este amplasata cladirea.
(4) Taxa pe cladiri se stabileste proportional cu perioada pentru care este constituit dreptul de concesiune, inchiriere, administrare ori folosinta.
(5) Pe perioada in care pentru o cladire se plateste taxa pe cladiri, nu se datoreaza impozitul pe cladiri.
(6) In cazul in care o cladire se afla in proprietatea comuna a doua ori mai multe persoane, fiecare dintre proprietarii comuni ai cladirii datoreaza impozitul pentru spatiile situate in in partea din cladire aflata in proprietatea sa. In cazul in care nu se pot stabili partile individuale ale proprietarilor in comun, fiecare proprietar in comun datoreaza o parte egala din impozitul pentru cladirea respectiva.
Art. 5. Se aproba calculul impozitului pe cladirile rezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice(art. 457 Cod Fiscal)
(1) Pentru cladirile rezidentiale si cladirile – anexa, aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,1 % asupra valorii impozabile a cladirii .
Prin cladire rezidentiala se intelege constructie alcatuita din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependintele, dotarile si utilitatile necesare, care satisfac cerintele de locuit ale unei persoane sau familii.
(2) Valoarea impozabila a cladirii, exprimata in lei, se determina prin inmultirea suprafetei construite desfasurate a acesteia, exprimata in lei/mp., din tabelul urmator :
Tipul cladirii
| Cu instalatii de apa, canalizare, electrice si incalzire( conditii cumulative) | Fara instalatii de apa,canalizare, electrice sau incalzire |
A. Cladire cu cadre din beton armat sau cu pereti exteriori din caramida arsa ori din orice alte materiale rezultate in urma unui tratament termic si/sau chimic | 1492 | 894 |
B. Cladire cu peretii exteriori din lemn, din piatra naturala, din caramida nearsa, din valutuci sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic si/sau chimic |
447 |
299 |
C. Cladire- anexa cu cadre din beton armat ori cu pereti exteriori din caramida arsa sau din orice alte materiale rezultate in urma unui tratament termic si/sau chimic |
299 |
261 |
D. Cladire anexa cu peretii exteriori din lemn, din piatra naturala, din caramida nearsa din valatuci ori din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic si/sau chimic |
188 |
110 |
E. In cazul contribuabilului care detine la aceeasi adresa incaperi amplasate la subsol, demisol si/sau la mansarda, utilizate ca locuinta, in oricare dintre tipurile de cladiri prevazute la lit. A-D |
75% din suma care s-ar aplica cladirii
|
75% din suma care s-ar aplica asupra cladirii
|
F. In cazul contribuabilului care detine la aceeasi adresa incaperi amplasate la subsol,la demisol si/sau la mansarda, utilizate in alte scopuri decat cel de locuinta, in oricare dintre tipurile de cladiri prevazute la lit. A-D |
50% din suma care s-ar aplica cladirii |
50% din suma care s-ar aplica cladirii |
(3) In cazul unei cladiri care are peretii exteriori din materiale diferite, pentru stabilirea valorii impozabile a cladirii se identifica in tabelul prevazut la alin.(2) valoarea impozabila cea mai mare corespunzatoare materialului cu ponderea cea mai mare.
(4) Suprafata construita desfasurata a unei cladiri se determina prin insumarea suprafetelor sectiunilor tuturor nivelurilor cladirii, inclusiv ale balcoanelor logiilor sau ale celor situate la subsol sau la mansarda, exceptand suprafetele podurilor neutilizate ca locuinta, ale scarilor si teraselor neacoperite.
(5) Daca dimensiunile exterioare ale unei cladiri nu pot fi efectiv masurate pe conturul exterior, atunci suprafata construita desfasurata a cladirii se determina prin inmultirea suprafetei utile a cladirii cu un coeficient de transformare de 1,4.
(6) Valoarea impozabila a cladirii se ajusteaza in functie de rangul localitatii si zona in care este amplasata cladirea, prin inmultirea valorii determinate mai sus cu coeficientul de corectie corespunzator, redat mai jos:
Zona in Cadrul localitatii
| RANGUL LOCALITATII | |
IV | V | |
A | 1,10 | 1,05 |
B | 1,05 | 1,00 |
In conformitate cu prevederile Legii nr. 351/2001, satul de resedinta Floresti este de rangul IV, iar satele componente sunt de de rangul V.
(7) In cazul unui apartament amplasat intr-un bloc cu mai mult de 3 niveluri si 8 apartamente, coeficientul de corectie se reduce cu 0,10.
(8) Valoarea impozabila a cladirii se reduce in functie de anul terminarii acesteia, dupa cum urmeaza:
a) Cu 50% pentru cladirea care are o vechime de peste 100 de ani la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta;
b) Cu 30% pentru cladirea care are o vechime cuprinsa intre 50 de ani si 100 de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta;
c) cu 10% pentru cladirea care are o vechime cuprinsa intre 30 de ani si 50 de ani inclusive, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta.
(9) În cazul clădirii la care au fost executate lucrări de renovare majoră, din punct de vedere fiscal, anul terminării se actualizează, astfel că acesta se consideră ca fiind cel în care a fost efectuată recepţia la terminarea lucrărilor. Renovarea majoră reprezintă acţiunea complexă care cuprinde obligatoriu lucrări de intervenţie la structura de rezistenţă a clădirii, pentru asigurarea cerinţei fundamentale de rezistenţă mecanică şi stabilitate, prin acţiuni de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, precum şi, după caz, alte lucrări de intervenţie pentru menţinerea, pe întreaga durată de exploatare a clădirii, a celorlalte cerinţe fundamentale aplicabile construcţiilor, conform legii, vizând, în principal, creşterea performanţei energetice şi a calităţii arhitectural-ambientale şi funcţionale a clădirii. Anul terminării se actualizează în condiţiile în care, la terminarea lucrărilor de renovare majoră, valoarea clădirii creşte cu cel puţin 50% faţă de valoarea acesteia la data începerii executării lucrărilor.
Art. 6. Se aproba calculul impozitului pe clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice (art. 458 Cod Fiscal).
(1) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,2% asupra valorii care poate fi:
a) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;
b) valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;
c) valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă.
(2) Cota impozitului pe clădiri se stabileşte prin hotărâre a consiliului local.
(3) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii.
(4) În cazul în care valoarea clădirii nu poate fi calculată conform prevederilor alin. (1), impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate conform art. 457 Cod Fiscal, Art. 4 din prezenta HCL.
Art.7. Se aproba calculul impozitului pe clădirile cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice (art.459 Cod Fiscal)
(1) În cazul clădirilor cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculează prin însumarea impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial conform art. 457 cu impozitul determinat pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, conform art. 458.
(2) În cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfăşoară o activitate economică, impozitul se calculează conform art. 457.
(3) Dacă suprafeţele folosite în scop rezidenţial şi cele folosite în scop nerezidenţial nu pot fi evidenţiate distinct, se aplică următoarele reguli:
a) În cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfăşoară nici o activitate economică, impozitul se calculează conform art. 457;
b) În cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care se desfăşoară activitatea economică, iar cheltuielile cu utilităţile sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică, impozitul pe clădiri se calculează conform prevederilor art. 458.
Art.8. Se aproba calculul impozitului/taxei pe clădirile deţinute de persoanele juridice (art.460 Cod Fiscal)
(1) Pentru clădirile rezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0.2% asupra valorii impozabile a clădirii.
(2) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0.2%, asupra valorii impozabile a clădirii.
(3) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii.
(4) În cazul clădirilor cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor juridice, impozitul se determină prin însumarea impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial conform alin. (1), cu impozitul calculat pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, conform alin. (2) sau (3).
(5) Pentru stabilirea impozitului/taxei pe clădiri, valoarea impozabilă a clădirilor aflate în proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datorează impozitul/taxa şi poate fi:
a) ultima valoare impozabilă înregistrată în evidenţele organului fiscal;
b) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării;
c) valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în cursul anului fiscal anterior;
d) valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în cursul anului fiscal anterior;
e) în cazul clădirilor care sunt finanţate în baza unui contract de leasing financiar, valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării;
f) în cazul clădirilor pentru care se datorează taxa pe clădiri, valoarea înscrisă în contabilitatea proprietarului clădirii şi comunicată concesionarului, locatarului, titularului dreptului de administrare sau de folosinţă, după caz.
(6) Valoarea impozabilă a clădirii se actualizează o dată la 3 ani pe baza unui raport de evaluare a clădirii întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării.
(7) Prevederile alin. (6) nu se aplică în cazul clădirilor care aparţin persoanelor faţă de care a fost pronunţată o hotărâre definitivă de declanşare a procedurii falimentului.
(8) În cazul în care proprietarul clădirii nu a actualizat valoarea impozabilă a clădirii în ultimii 3 ani anteriori anului de referinţă, cota impozitului/taxei pe clădiri este 5%.
(9) În cazul în care proprietarul clădirii pentru care se datorează taxa pe clădiri nu a actualizat valoarea impozabilă în ultimii 3 ani anteriori anului de referinţă, diferenţa de taxă faţă de cea stabilită conform alin. (1) sau (2), după caz, va fi datorată de proprietarul clădirii.
Art. 9. Se aproba procedura pentru declararea, dobândirea, înstrăinarea şi modificarea clădirilor
(1) Impozitul pe clădiri este datorat pentru întregul an fiscal de persoana care are în proprietate clădirea la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior.
(2) În cazul dobândirii sau construirii unei clădiri în cursul anului, proprietarul acesteia are obligaţia să depună o declaraţie la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competenţă se află clădirea, în termen de 30 de zile de la data dobândirii şi datorează impozit pe clădiri începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.
(3) Pentru clădirile nou-construite, data dobândirii clădirii se consideră după cum urmează:
a) Pentru clădirile executate integral înainte de expirarea termenului prevăzut în autorizaţia de construire, data întocmirii procesului-verbal de recepţie, dar nu mai târziu de 15 zile de la data terminării efective a lucrărilor;
b) Pentru clădirile executate integral la termenul prevăzut în autorizaţia de construire, data din aceasta, cu obligativitatea întocmirii procesului-verbal de recepţie în termenul prevăzut de lege;
c) Pentru clădirile ale căror lucrări de construcţii nu au fost finalizate la termenul prevăzut în autorizaţia de construire şi pentru care nu s-a solicitat prelungirea valabilităţii autorizaţiei, în condiţiile legii, la data expirării acestui termen şi numai pentru suprafaţa construită desfăşurată care are elementele structurale de bază ale unei clădiri, în speţă pereţi şi acoperiş. Procesul-verbal de recepţie se întocmeşte la data expirării termenului prevăzut în autorizaţia de construire, consemnându-se stadiul lucrărilor, precum şi suprafaţa construită desfăşurată în raport cu care se stabileşte impozitul pe clădiri.
(4) Declararea clădirilor în vederea impunerii şi înscrierea acestora în evidenţele autorităţilor administraţiei publice locale reprezintă o obligaţie legală a contribuabililor care deţin în proprietate aceste imobile, chiar dacă ele au fost executate fără autorizaţie de construire.
(5) În cazul în care dreptul de proprietate asupra unei clădiri este transmis în cursul unui an fiscal, impozitul va fi datorat de persoana care deţine dreptul de proprietate asupra clădirii la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior anului în care se înstrăinează.
(6) În cazul extinderii, îmbunătăţirii, desfiinţării parţiale sau al altor modificări aduse unei clădiri existente, inclusiv schimbarea integrală sau parţială a folosinţei, precum şi în cazul reevaluării unei clădiri, care determină creşterea sau diminuarea impozitului, proprietarul are obligaţia să depună o nouă declaraţie de impunere la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competenţă se află clădirea, în termen de 30 de zile de la data modificării respective şi datorează impozitul pe clădiri determinat în noile condiţii începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.
(7) În cazul desfiinţării unei clădiri, proprietarul are obligaţia să depună o nouă declaraţie de impunere la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competenţă se află clădirea, în termen de 30 de zile de la data demolării sau distrugerii şi încetează să datoreze impozitul începând cu data de 1 ianuarie a anului următor, inclusiv în cazul clădirilor pentru care nu s-a eliberat autorizaţie de desfiinţare.
(8) Dacă încadrarea clădirii în funcţie de rangul localităţii şi zonă se modifică în cursul unui an sau în cursul anului intervine un eveniment care conduce la modificarea impozitului pe clădiri, impozitul se calculează conform noii situaţii începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.
(9) În cazul clădirilor la care se constată diferenţe între suprafeţele înscrise în actele de proprietate şi situaţia reală rezultată din măsurătorile executate în condiţiile Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru determinarea sarcinii fiscale se au în vedere suprafeţele care corespund situaţiei reale, dovedite prin lucrări de cadastru. Datele rezultate din lucrările de cadastru se înscriu în evidenţele fiscale, în registrul agricol, precum şi în cartea funciară, iar impozitul se calculează conform noii situaţii începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care se înregistrează la organul fiscal local lucrarea de cadastru, ca anexă la declaraţia fiscală.
(10) În cazul unei clădiri care face obiectul unui contract de leasing financiar, pe întreaga durată a acestuia se aplică următoarele reguli:
a) Impozitul pe clădiri se datorează de locatar, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a fost încheiat contractul;
b) În cazul încetării contractului de leasing, impozitul pe clădiri se datorează de locator, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor încheierii procesului-verbal de predare a bunului sau a altor documente similare care atestă intrarea bunului în posesia locatorului ca urmare a rezilierii contractului de leasing;
c) Atât locatorul, cât şi locatarul au obligaţia depunerii declaraţiei fiscale la organul fiscal local în a cărui rază de competenţă se află clădirea, în termen de 30 de zile de la data finalizării contractului de leasing sau a încheierii procesului-verbal de predare a bunului sau a altor documente similare care atestă intrarea bunului în posesia locatorului ca urmare a rezilierii contractului de leasing însoţită de o copie a acestor documente.
(11) Taxa pe clădiri se datorează pe perioada valabilităţii contractului prin care se constituie dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă. În cazul contractelor care prevăd perioade mai mici de un an, taxa se datorează proporţional cu intervalul de timp pentru care s-a transmis dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă.
(12) Persoana care datorează taxa pe clădiri are obligaţia să depună o declaraţie la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competenţă se află clădirea, până la data de 25 a lunii următoare celei în care intră în vigoare contractul prin care se acordă dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă, la care anexează o copie a acestui contract.
(13) În cazul unei situaţii care determină modificarea taxei pe clădiri datorate, persoana care datorează taxa pe clădiri are obligaţia să depună o declaraţie la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competenţă se află clădirea, până la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a înregistrat situaţia respectivă.
(14) Declararea clădirilor în scop fiscal nu este condiţionată de înregistrarea acestor imobile la oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară.
(15) Depunerea declaraţiilor fiscale reprezintă o obligaţie şi în cazul persoanelor care beneficiază de scutiri sau reduceri de la plata impozitului( taxei pe clădire).
Art. 10. Se aproba procedura pentru plata impozitului/taxei pe cladiri (art. 462 Cod Fiscal)
(1) Impozitul pe clădiri se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie, inclusiv.
(2) Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe clădiri, datorat pentru întregul an de către contribuabili persoane fizice până la data de 31 martie a anului respectiv, se acordă o bonificaţie de 10%.
(3) Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe clădiri, datorat pentru întregul an de către contribuabili persoane juridice până la data de 31 martie a anului respectiv, se acordă o bonificaţie de 10%.
(4) Impozitul pe clădiri, datorat aceluiaşi buget local de către contribuabili, de până la 50 lei inclusiv, se plăteşte integral până la primul termen de plată.
(5) În cazul în care contribuabilul deţine în proprietate mai multe clădiri amplasate pe raza aceleiaşi unităţi administrativ-teritoriale, prevederile alin. (2) şi (4) se referă la impozitul pe clădiri cumulat.
(6) Taxa pe clădiri se plăteşte lunar, până la data de 25 a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului prin care se transmite dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă.(nu are bonificatie).
Art.11. Se aproba urmatoarele scutiri (art. 456 Cod Fiscal) :
(1) Nu se datorează impozit/taxă pe clădiri pentru:
a) Clădirile aflate în proprietatea publică sau privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, cu excepţia încăperilor folosite pentru activităţi economice sau agrement, altele decât cele desfăşurate în relaţie cu persoane juridice de drept public;
b) Clădirile aflate în domeniul privat al statului concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, instituţiilor publice cu finanţare de la bugetul de stat, utilizate pentru activitatea proprie a acestora;
c) Clădirile aflate în proprietatea fundaţiilor înfiinţate prin testament constituite, conform legii, cu scopul de a întreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultură naţională, precum şi de a susţine acţiuni cu caracter umanitar, social şi cultural;
d) Clădirile care, prin destinaţie, constituie lăcaşuri de cult, aparţinând cultelor religioase recunoscute oficial şi asociaţiilor religioase, precum şi componentelor locale ale acestora, cu excepţia încăperilor folosite pentru activităţi economice;
e) Clădirile funerare din cimitire şi crematorii;
f) Clădirile utilizate de unităţile şi instituţiile de învăţământ de stat, confesional sau particular, autorizate să funcţioneze provizoriu ori acreditate, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru activităţi economice care generează alte venituri decât cele din taxele de şcolarizare, servirea meselor pentru preşcolari, elevi sau studenţi şi cazarea acestora, precum şi clădirile utilizate de către creşe, astfel cum sunt definite şi funcţionează potrivit Legii nr. 263/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea creşelor, cu modificările şi completările ulterioare;
g) Clădirile unei instituţii sau unităţi care funcţionează sub coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice sau a Ministerului Tineretului şi Sportului, precum şi clădirile federaţiilor sportive naţionale, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru activităţi economice;
h) Clădirile unităţilor sanitare publice, cu excepţia încăperilor folosite pentru activităţi economice;
i) Clădirile din parcurile industriale, parcurile ştiinţifice şi tehnologice, precum şi cele utilizate de incubatoarele de afaceri, cu respectarea legislaţiei în materia ajutorului de stat;
j) Clădirile care sunt afectate activităţilor hidrotehnice, hidrometrice, hidrometeorologice, oceanografice, de îmbunătăţiri funciare şi de intervenţii la apărarea împotriva inundaţiilor, precum şi clădirile din porturi şi cele afectate canalelor navigabile şi staţiilor de pompare aferente canalelor, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru activităţi economice;
k) Clădirile care, prin natura lor, fac corp comun cu poduri, viaducte, apeducte, diguri, baraje şi tuneluri şi care sunt utilizate pentru exploatarea acestor construcţii, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru alte activităţi economice;
l) Clădirile aferente infrastructurii feroviare publice sau infrastructurii metroului;
m) Clădirile Academiei Române şi ale fundaţiilor proprii înfiinţate de Academia Română, în calitate de fondator unic, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru activităţi economice;
n) Clădirile aferente capacităţilor de producţie care sunt în sectorul pentru apărare cu respectarea legislaţiei în materia ajutorului de stat;
o) Clădirile care sunt utilizate ca sere, solare, răsadniţe, ciupercării, silozuri pentru furaje, silozuri şi/sau pătule pentru depozitarea şi conservarea cerealelor, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru alte activităţi economice;
p) Clădirea folosită ca domiciliu şi/sau alte clădiri aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 2 lit. a), c)-e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2006 pentru recunoaşterea meritelor personalului armatei participant la acţiuni militare şi acordarea unor drepturi acestuia şi urmaşilor celui decedat, aprobată cu modificări prin Legea nr. 111/2007, cu modificările şi completările ulterioare;
q) Clădirile aflate în domeniul public al statului şi în administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru activităţi economice;
r) Clădirile aflate în proprietatea sau coproprietatea veteranilor de război, a văduvelor de război şi a văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război;
s) Clădirea folosită ca domiciliu aflată în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 al Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare;
t) Clădirea folosită ca domiciliu aflată în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat şi a persoanelor încadrate în gradul I de invaliditate, respectiv a reprezentanţilor legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat şi ai minorilor încadraţi în gradul I de invaliditate;
u) Clădirile aflate în proprietatea organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, cu statut de utilitate publică, precum şi cele închiriate, concesionate sau primite în administrare ori în folosinţă de acestea de la o instituţie sau o autoritate publică, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru activităţi economice;
v) Clădirile destinate serviciului de apostilă şi supralegalizare, cele destinate depozitării şi administrării arhivei, precum şi clădirile afectate funcţionării Centrului Naţional de Administrare a Registrelor Naţionale Notariale;
w) Clădirile deţinute sau utilizate de către întreprinderile sociale de inserţie.
Art. 12. Se aproba urmatoarele facilitati acordate de Consiliul Local la impozitul pe cladiri :
a) Reducerea cu 50 % pentru cladirea folosita ca domiciliu (si singura aflata in proprietate pe raza Comunei Floresti aflata in proprietatea sau coproprietatea persoanelor al caror venit consta in exclusivitate din ajutor social.
Pentru persoanele care beneficiaza in exclusivitate de Venit minim de Incluziune:
- vor depune o cerere la registratura prin care solicita scutirea sau reducerea de impozite la care anexeaza si urmatoarele acte:
- copii dupa actele de identitate din care rezulta adresa de domiciliu
- act doveditor al proprietatii (contract de vanzare cumparare, extras de carte funciara, contract de intretinere)
- Dispozitia Primarului privind acordarea venitului minim garantat valabila pentru anul in curs
- sa nu detina mai mult de o proprietate
- sa nu figureze cu mijloace de transport inregistrate la compartimentul de impozite si taxe locale.
Scutirea de la plata impozitului/taxei pe cladiri se aplica incepind cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care persoana depune documentele justificative.
Art. 13. Se aproba impozitul pe teren şi taxa pe teren dupa cum urmeaza (art.463 Cod Fiscal) :
Reguli generale
(1) Orice persoană care are în proprietate teren situat în România datorează pentru acesta un impozit anual.
(2) Pentru terenurile proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, se stabileşte taxa pe teren care reprezintă sarcina fiscală a concesionarilor, locatarilor, titularilor dreptului de administrare sau de folosinţă, în condiţii similare impozitului pe teren.
(3) Taxa pe teren se plăteşte proporţional cu perioada pentru care este constituit dreptul de concesionare, închiriere, administrare ori folosinţă.
(4) Pe perioada în care pentru un teren se plăteşte taxa pe teren, nu se datorează impozitul pe teren.
(5) În cazul terenului care este deţinut în comun de două sau mai multe persoane, fiecare proprietar datorează impozit pentru partea din teren aflată în proprietatea sa. În cazul în care nu se pot stabili părţile individuale ale proprietarilor în comun, fiecare proprietar în comun datorează o parte egală din impozitul pentru terenul respectiv.
Art. 14. Se aproba calculul impozitului/taxei pe teren (art. 465 Cod Fiscal)
(1) Impozitul/Taxa pe teren se stabileşte luând în calcul suprafaţa terenului, rangul localităţii în care este amplasat terenul, zona şi categoria de folosinţă a terenului, conform încadrării făcute de consiliul local.
(2) În cazul unui teren amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la categoria de folosinţă terenuri cu construcţii, precum şi terenul înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii, impozitul/taxa pe teren se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută în următorul tabel:
Zona in cadrul Localitatii
| Nivelurile Impozitului/taxei pe ranguri de localitati lei/ha | |
IV | V | |
A | 1190 | 1060
|
B | 1060
| 796
|
(3) În cazul unui teren amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii, impozitul/taxa pe teren se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută in tabelul urmator:
Nr. Crt. |
Categoria de folosinta | Lei/ha | |
A | B | ||
1 | Teren Arabil | 42 |
|
2 | Pasune | 31 |
|
3 | Fineata | 31 |
|
4 | Vie | 70 |
|
6 | Livada | 79 |
|
7 | Padure sau teren cu vegetatie forestiera | 42 |
|
8 | Teren cu ape | 21 |
|
9 | Drumuri si cai ferate | X | X |
10 | Teren neproductiv | X | X |
(4)Acest rezultat se inmulteste cu coeficientul de corectie corespunzator prevazut in urmatorul tabel:
Rangul localitatii | Coeficientul de corectie |
IV | 1,10 |
V | 1,00 |
(5) In cazul contribuabililor persoane juridice, pentru terenul amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii, impozitul/taxa pe teren se calculează conform prevederilor alin. (6) numai dacă îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
a) Au prevăzut în statut, ca obiect de activitate, agricultură;
b) Au înregistrate în evidenţa contabilă, pentru anul fiscal respectiv, venituri şi cheltuieli din desfăşurarea obiectului de activitate prevăzut la lit. a).
(6) În cazul unui teren amplasat în extravilan, impozitul/taxa pe teren se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută în următorul tabel, înmulţită cu coeficientul de corecţie corespunzător prevăzut la art. 457 alin. (6) Impozitul pentru terenul situat in extravilan
Nr. Crt. |
Categoria de Folosinta | Lei/ha |
1. | Teren cu constructii | 51 |
2. | Teren arabil | 77 |
3. | Pasune | 41 |
4. | Faneata | 41 |
5. | Vie pe rod, alta decat cea prevazuta la nr. crt. 5.1 | 83
|
5.1
| Vie pana la intrarea pe rod | 0 |
6. | Livada pe rod, alta decat cea prevazuta la nr. crt. 6.1 | 84 |
6.1 | Livada pana la intrarea pe rod | 0 |
7. | Padure sau alt teren cu vegetatie forestiera cu exceptia celui prevazut la nr. crt. 7.1
| 24 |
7.1 | Padure in varsta de pana la 20 ani si padure cu rol de protectie | 0 |
8. | Teren cu apa altul decat cel cu amenajari piscicole | 8 |
8.1 | Teren cu amenajari piscicole
| 47 |
9. | Drumuri si cai ferate | 0 |
10. | Teren neproductiv | 0 |
Coeficienti de corectie pentru calculul impozitului pe terenurile situate in extravilan
Zona in cadrul localitatii
| RANGUL LOCALITATII | |
IV | V | |
A | 1,1 | 1,05 |
B | 1,05 | 1,00 |
7) Înregistrarea în registrul agricol a datelor privind clădirile şi terenurile, a titularului dreptului de proprietate asupra acestora, precum şi schimbarea categoriei de folosinţă se pot face numai pe bază de documente, anexate la declaraţia făcută sub semnătura proprie a capului de gospodărie sau, în lipsa acestuia, a unui membru major al gospodăriei. Procedura de înregistrare şi categoriile de documente se vor stabili prin norme metodologice
Art. 15. Se aproba procedura privind declararea şi datorarea impozitului şi a taxei pe teren (art.466 cod Fiscal
(1) Impozitul pe teren este datorat pentru întregul an fiscal de persoana care are în proprietate terenul la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior.
(2) În cazul dobândirii unui teren în cursul anului, proprietarul acestuia are obligaţia să depună o nouă declaraţie de impunere la Biroul Impozite si Taxe al Primariei Comunei Floresti în termen de 30 de zile de la data dobândirii, şi datorează impozit pe teren începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.
(3) În cazul în care dreptul de proprietate asupra unui teren este transmis în cursul unui an fiscal, impozitul este datorat de persoana care deţine dreptul de proprietate asupra terenului la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior anului în care se înstrăinează.
(4) Dacă încadrarea terenului în funcţie de rangul localităţii şi zonă se modifică în cursul unui an sau în cursul anului intervine un eveniment care conduce la modificarea impozitului pe teren, impozitul se calculează conform noii situaţii începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.
(5) În cazul modificării categoriei de folosinţă a terenului, proprietarul acestuia are obligaţia să depună o nouă declaraţie de impunere la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competenţă se află terenul, în termen de 30 de zile de la data modificării folosinţei, şi datorează impozitul pe teren conform noii situaţii începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.
(6) În cazul terenurilor la care se constată diferenţe între suprafeţele înscrise în actele de proprietate şi situaţia reală rezultată din măsurătorile executate în condiţiile Legii nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru determinarea sarcinii fiscale se au în vedere suprafeţele care corespund situaţiei reale, dovedite prin lucrări de cadastru. Datele rezultate din lucrările de cadastru se înscriu în evidenţele fiscale, în registrul agricol, precum şi în cartea funciară, iar impozitul se calculează conform noii situaţii începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care se înregistrează la organul fiscal local lucrarea respectivă, ca anexă la declaraţia fiscală.
(7) În cazul unui teren care face obiectul unui contract de leasing financiar, pe întreaga durată a acestuia se aplică următoarele reguli:
a) impozitul pe teren se datorează de locatar, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a fost încheiat contractul;
b) în cazul în care contractul de leasing financiar încetează altfel decât prin ajungerea la scadenţă, impozitul pe teren se datorează de locator, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care terenul a fost predat locatorului prin încheierea procesului-verbal de predare-primire a bunului sau a altor documente similare care atestă intrarea bunului în posesia locatorului ca urmare a rezilierii contractului de leasing;
c) atât locatorul, cât şi locatarul au obligaţia depunerii declaraţiei fiscale la organul fiscal local în a cărui rază de competenţă se află terenul, în termen de 30 de zile de la data finalizării contractului de leasing sau a încheierii procesului-verbal de predare a bunului sau a altor documente similare care atestă intrarea bunului în posesia locatorului ca urmare a rezilierii contractului de leasing însoţită de o copie a acestor documente.
(8) Taxa pe teren se datorează pe perioada valabilităţii contractului prin care se constituie dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă. În cazul contractelor care prevăd perioade mai mici de un an, taxa se datorează proporţional cu intervalul de timp pentru care s-a transmis dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă.
(9) Persoana care datorează taxa pe teren are obligaţia să depună o declaraţie la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competenţă se află terenul, până la data de 25 a lunii următoare celei în care intră în vigoare contractul prin care se acordă dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă, la care anexează o copie a acestui contract.
(10) În cazul unei situaţii care determină modificarea taxei pe teren datorate, persoana care datorează taxa pe teren are obligaţia să depună o declaraţie la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competenţă se află terenul, până la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a înregistrat situaţia respectivă.
(11) Declararea terenurilor în scop fiscal nu este condiţionată de înregistrarea acestor terenuri la oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară.
(12) Depunerea declaraţiilor fiscale reprezintă o obligaţie şi în cazul persoanelor care beneficiază de scutiri sau reduceri de la plata impozitului sau a taxei pe teren.
Art. 16. Se aproba procedura privind plata impozitului şi a taxei pe teren :
(1) Impozitul pe teren se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie inclusiv.
(2) Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe teren, datorat pentru întregul an de către contribuabili persoane fizice si juridice până la data de 31 martie inclusiv, a anului respectiv, se acordă o bonificaţie de 10% .
(3) Impozitul pe teren, datorat aceluiaşi buget local de către contribuabili, persoane fizice şi juridice, de până la 50 lei inclusiv, se plăteşte integral până la primul termen de plată.
(4) În cazul în care contribuabilul deţine în proprietate mai multe terenuri amplasate pe raza aceleiaşi unităţi administrativ-teritoriale, prevederile alin. (2) şi (3) se referă la impozitul pe teren cumulat.
(5) Taxa pe teren se plăteşte lunar, până la data de 25 a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului prin care se transmite dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă.
Art. 17. Se aproba urmatoarele scutiri (art.464 Cod Fiscal):
(1) Nu se datorează impozit/taxă pe teren pentru:
a) Terenurile aflate în proprietatea publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, cu excepţia suprafeţelor folosite pentru activităţi economice sau agrement;
b)Terenurile aflate în domeniul privat al statului concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, instituţiilor publice cu finanţare de la bugetul de stat, utilizate pentru activitatea proprie a acestora;
c) Terenurile fundaţiilor înfiinţate prin testament, constituite conform legii, cu scopul de a întreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultură naţională, precum şi de a susţine acţiuni cu caracter umanitar, social şi cultural;
d) Terenurile aparţinând cultelor religioase recunoscute oficial şi asociaţiilor religioase, precum şi componentelor locale ale acestora, cu excepţia suprafeţelor care sunt folosite pentru activităţi economice;
e) Terenurile aparţinând cimitirelor şi crematoriilor;
f) Terenurile utilizate de unităţile şi instituţiile de învăţământ de stat, confesional sau particular, autorizate să funcţioneze provizoriu ori acreditate, cu excepţia suprafeţelor care sunt folosite pentru activităţi economice care generează alte venituri decât cele din taxele de şcolarizare, servirea meselor pentru preşcolari, elevi sau studenţi şi cazarea acestora, precum şi clădirile utilizate de către creşe, astfel cum sunt definite şi funcţionează potrivit Legii nr. 263/2007, cu modificările şi completările ulterioare;
g) Terenurile unităţilor sanitare publice, cu excepţia suprafeţelor folosite pentru activităţi economice;
h) Terenurile legate de sistemele hidrotehnice, terenurile de navigaţie, terenurile aferente infrastructurii portuare, canalelor navigabile, inclusiv ecluzele şi staţiile de pompare aferente acestora, precum şi terenurile aferente lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, pe baza avizului privind categoria de folosinţă a terenului, emis de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară;
i) Terenurile folosite pentru activităţile de apărare împotriva inundaţiilor, gospodărirea apelor, hidrometeorologie, cele care contribuie la exploatarea resurselor de apă, cele folosite ca zone de protecţie definite în lege, precum şi terenurile utilizate pentru exploatările din subsol, încadrate astfel printr-o hotărâre a consiliului local, în măsura în care nu afectează folosirea suprafeţei solului;
j) Terenurile degradate sau poluate, incluse în perimetrul de ameliorare, pentru perioada cât durează ameliorarea acestora;
k) Terenurile care prin natura lor şi nu prin destinaţia dată sunt improprii pentru agricultură sau silvicultură;
l) Terenurile ocupate de autostrăzi, drumuri europene, drumuri naţionale, drumuri principale administrate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., zonele de siguranţă a acestora, precum şi terenurile ocupate de piste şi terenurile din jurul pistelor reprezentând zone de siguranţă;
m) Terenurile pe care sunt amplasate elementele infrastructurii feroviare publice, precum şi cele ale metroului;
n) Terenurile din parcurile industriale, parcurile ştiinţifice şi tehnologice, precum şi cele utilizate de incubatoarele de afaceri, cu respectarea legislaţiei în materia ajutorului de stat;
o) Terenurile aferente capacităţilor de producţie care sunt în sectorul pentru apărare cu respectarea legislaţiei în materia ajutorului de stat;
p) Terenurile Academiei Române şi ale fundaţiilor proprii înfiinţate de Academia Română, în calitate de fondator unic, cu excepţia terenurilor care sunt folosite pentru activităţi economice;
q) Terenurile instituţiilor sau unităţilor care funcţionează sub coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice sau a Ministerului Tineretului şi Sportului, cu excepţia terenurilor care sunt folosite pentru activităţi economice;
r) Terenurile aflate în proprietatea sau coproprietatea veteranilor de război, a văduvelor de război şi a văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război;
s) Terenul aferent clădirii de domiciliu, aflat în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările şi completările ulterioare;
t) Terenul aferent clădirii de domiciliu, aflat în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat şi a persoanelor încadrate în gradul I de invaliditate, respectiv a reprezentanţilor legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat şi ai minorilor încadraţi în gradul I de invaliditate;
u) Terenurile aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 2 lit. a), c)-e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
v) Terenurile destinate serviciului de apostilă şi supralegalizare, cele destinate depozitării şi administrării arhivei, precum şi terenurile afectate funcţionării Centrului Naţional de Administrare a Registrelor Naţionale Notariale;
w) Suprafeţele de fond forestier, altele decât cele proprietate publică, pentru care nu se reglementează procesul de producţie lemnoasă, cele certificate, precum şi cele cu arborete cu vârsta de până la 20 de ani;
x) Terenurile deţinute sau utilizate de către întreprinderile sociale de inserţie;
y) Terenurile aflate în proprietatea organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, cu statut de utilitate publică, precum şi cele închiriate, concesionate sau primite în administrare ori în folosinţă de acestea de la o instituţie sau o autoritate publică, cu excepţia terenurilor care sunt folosite pentru activităţi economice.
Art. 18. Se aproba urmatoarele facilitati acordate de catre Consiliul Local la Impozitul pe teren
a) Reducerea cu 50 % pentru terenul aferent cladirii folosita ca domiciliul aflata in proprietatea sau coproprietatea persoanelor care beneficiaza in exclusivitate de ajutor social.
Procedura de acordare:
Pentru persoanele care beneficiaza in exclusivitate de ajutor social:
- vor depune o cerere la registratura Primariei Floresti prin care solicita scutirea sau reducerea de impozite la care anexeaza si urmatoarele acte:
- copii dupa actele de identitate din care rezulta adresa de domiciliu
- Act doveditor al proprietatii (contract de vanzare cumparare, contract de intretinere, extras de carte funciara)
-dispozitia primarului privind acordarea venitului minim garantat valabila pe anul in curs
- sa nu detina mai mult de o proprietate
- sa nu figureze cu mijloace de transport inregistrate in baza de date a compartimentului de impozite si taxe locale (autoturisme, microbuze, autoutilitare,autovehicule de transport marfa, tractoare)
Art. 19. Se aproba regulile generale privind impozitul pe mijloacele de transport :
(1) Orice persoană care are în proprietate un mijloc de transport care trebuie înmatriculat/înregistrat în România datorează un impozit anual pentru mijlocul de transport, cu excepţia cazurilor în care în prezentul capitol se prevede altfel.
(2) Impozitul pe mijloacele de transport se datorează pe perioada cât mijlocul de transport este înmatriculat sau înregistrat în România.
(3) Impozitul pe mijloacele de transport se plăteşte la bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale unde persoana îşi are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, după caz.
(4) În cazul unui mijloc de transport care face obiectul unui contract de leasing financiar, pe întreaga durată a acestuia, impozitul pe mijlocul de transport se datorează de locatar.
Art. 20. Se aproba procedura privind calculul impozitului pe mijloacele de transport (art. 470 Cod Fiscal) :
(1) Impozitul pe mijloacele de transport se calculează în funcţie de tipul mijlocului de transport, conform celor prevăzute în prezentul capitol.
(2) În cazul oricăruia dintre următoarele autovehicule, impozitul pe mijlocul de transport se calculează în funcţie de capacitatea cilindrică a acestuia, prin înmulţirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracţiune din aceasta cu suma corespunzătoare din tabelul următor :
Nr. crt
|
Mijloace de transport cu tractiune mecanica |
Lei/200 cmc sau Fractiune din acesta |
I. Vehicule înmatriculate (lei/200 cmc sau fracţiune din aceasta | ||
1
| Motociclete, tricicluri, cvadricicluri şi autoturisme cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 cmc, inclusiv |
10 |
2 |
Motociclete, tricicluri şi cvadricicluri cu capacitatea cilindrică de peste 1.600 cmc |
11 |
3 | Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 1.601 cmc şi 2.000 cmc inclusiv | 28 |
4 | Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.001 cmc şi 2.600 cmc inclusiv | 107 |
5 | Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.601 cmc şi 3.000 cmc inclusiv | 215 |
6 | Autoturisme cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cmc | 434 |
7 | Autobuze, autocare, microbuze | 35 |
8 | Alte vehicule cu tracţiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone, inclusiv | 52 |
9 | Tractoare înmatriculate
| 28
|
II. Vehicule inregistrate | ||
1 | Vehicule cu capacitate cilindrică | Lei/200/cmc |
1.1 | Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică < 4.800 cmc | 6 |
1.2 | Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică │> 4.800 cmc | 9 |
2 | Vehicule fără capacitate cilindrică evidenţiată | 76 lei/an |
(3) În cazul mijloacelor de transport hibride, impozitul se reduce cu 50% .
(4) În cazul unui ataş, impozitul pe mijlocul de transport este de 50% din impozitul pentru motocicletele respective.
(5) În cazul unui autovehicul de transport de marfă cu masa totală autorizată egală sau mai mare de 12 tone, impozitul pe mijloacele de transport este egal cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul următor :
| Numarul de axe si greutatea bruta incarcata maxima admisa | Impozitul (in lei/an) | ||
Ax(e) motor(oare) cu sistem de suspensie pneumatica sau echivalentele recunoscute | Alte sisteme de suspensie pentru axele motoare | |||
I | Doua axe |
|
| |
| 1 | Masa de cel putin 12 tone, dar mai mica de 13 tone | 0 | 202 |
| 2 | Masa de cel putin 13 tone, dar mai mica de 14 tone | 202 | 562 |
| 3 | Masa de cel putin 14 tone, dar mai mica de 15 tone | 562 | 792 |
| 4 | Masa de cel putin 15 tone, dar mai mica de 18 tone | 792 | 1790 |
| 5 | Masa de cel putin 18 tone | 792 | 1790 |
II | Trei axe |
|
| |
| 1 | Masa de cel putin 15 tone, dar mai mica de 17 tone | 202 | 353 |
| 2 | Masa de cel putin 17 tone, dar mai mica de 19 tone | 353 | 725 |
| 3 | Masa de cel putin 19 tone, dar mai mica de 21 tone | 725 | 940 |
| 4 | Masa de cel putin 21 tone, dar mai mica de 23 tone | 940 | 1451 |
| 5 | Masa de cel putin 23 tone, dar mai mica de 25 tone | 1451 | 2254 |
| 6 | Masa de cel putin 25 tone, dar mai mica de 26 tone | 1451 | 2254 |
| 7 | Masa de cel putin 26 tone | 1451 | 2254 |
III | Patru axe |
|
| |
| 1 | Masa de cel putin 23 tone, dar mai mica de 25 tone | 940 | 954 |
| 2 | Masa de cel putin 25 tone, dar mai mica de 27 tone | 854 | 1490 |
| 3 | Masa de cel putin 27 tone, dar mai mica de 29 tone | 1490 | 2364 |
| 4 | Masa de cel putin 29 tone, dar mai mica de 31 tone | 2364 | 3509 |
| 5 | Masa de cel putin 31 tone, dar mai mica de 32 tone | 2364 | 3509 |
| 6 | Masa de cel putin 32 tone | 2364 | 3509 |
(6) În cazul unei combinaţii de autovehicule, un autovehicul articulat sau tren rutier, de transport de marfă cu masa totală maximă autorizată egală sau mai mare de 12 tone, impozitul pe mijloacele de transport este egal cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul următor:
| Numarul de axe si greutatea bruta incarcata maxima admisa | Impozitul (in lei/an) | ||
Ax(e) motor(oare) cu sistem de suspensie pneumatica sau echivalentele recunoscute | Alte sisteme de suspensie pentru axele motoare | |||
I | 2+1 axe |
|
| |
| 1 | Masa de cel putin 12 tone, dar mai mica de 14 tone | 0 | 0 |
| 2 | Masa de cel putin 14 tone, dar mai mica de 16 tone | 0 | 0 |
| 3 | Masa de cel putin 16 tone, dar mai mica de 18 tone | 0 | 92 |
| 4 | Masa de cel putin 18 tone, dar mai mica de 20 tone | 92 | 209 |
| 5 | Masa de cel putin 20 tone, dar mai mica de 22 tone | 209 | 490 |
| 6 | Masa de cel putin 22 tone, dar mai mica de 23 tone | 490 | 634 |
| 7 | Masa de cel putin 23 tone, dar mai mica de 25 tone | 634 | 1144 |
| 8 | Masa de cel putin 25 tone, dar mai mica de 28 tone | 1144 | 2005 |
| 9 | Masa de cel putin 28 tone | 1144 | 2005 |
II | 2+2 axe |
|
| |
| 1 | Masa de cel putin 23 tone, dar mai mica de 25 tone | 197 | 457 |
| 2 | Masa de cel putin 25 tone, dar mai mica de 26 tone | 457 | 752 |
| 3 | Masa de cel putin 26 tone, dar mai mica de 28 tone | 752 | 1104 |
| 4 | Masa de cel putin 28 tone, dar mai mica de 29 tone | 1104 | 1331 |
| 5 | Masa de cel putin 29 tone, dar mai mica de 31 tone | 1331 | 2188 |
| 6 | Masa de cel putin 31 tone, dar mai mica de 33 tone | 2188 | 3037 |
| 7 | Masa de cel putin 33 tone, dar mai mica de 36 tone | 3037 |
4613 |
| 8 | Masa de cel putin 36 tone, dar mai mica de 38 tone | 3037 | 4613 |
| 9 | Masa de cel putin 38 tone | 3037 | 4613 |
III | 2+3 axe |
|
| |
| 1 | Masa de cel putin 36 tone, dar mai mica de 38 tone | 2416 | 3365 |
| 2 | Masa de cel putin 38 tone, dar mai mica de 40 tone | 3365 | 4573 |
| 3 | Masa de cel putin 40 tone | 3365 | 4573 |
IV | 3+2 axe |
|
| |
| 1 | Masa de cel putin 36 tone, dar mai mica de 38 tone | 2115 | 2966 |
| 2 | Masa de cel putin 38 tone, dar mai mica de 40 tone | 2966 | 4102 |
| 3 | Masa de cel putin 40 tone, dar mai mica de 44 tone | 4102 | 6069 |
| 4 | Masa de cel putin 44 tone | 4102 | 6069 |
V | 3+3 axe |
|
| |
| 1 | Masa de cel putin 36 tone, dar mai mica de 38 tone | 1214 | 1469 |
| 2 | Masa de cel putin 38 tone, dar mai mica de 40 tone | 1469 | 2195 |
| 3 | Masa de cel putin 40 tone, dar mai mica de 44 tone | 2195 | 3495 |
| 4 | Masa de cel putin 44 tone | 2195 | 3495 |
(7) În cazul unei remorci, al unei semiremorci sau rulote care nu face parte dintr-o combinaţie de autovehicule prevăzută la alin. (6), taxa asupra mijlocului de transport este egală cu suma corespunzătoare din tabelul următor:
Masa totala maxima autorizata | Impozit –lei- |
a. Până la 1 tonă, inclusiv | 11 |
b. Peste 1 tonă, dar nu mai mult de 3 tone | 51 |
c. Peste 3 tone, dar nu mai mult de 5 tone | 76 |
d. Peste 5 tone | 97 |
(8)În cazul mijloacelor de transport pe apă, impozitul pe mijlocul de transport este egal cu suma corespunzătoare din tabelul următor:
Mijlocul de transport pe apa | Impozit -lei- |
1. Luntre, bărci fără motor, folosite pentru pescuit şi uz personal | 31 |
2. Bărci fără motor, folosite în alte scopuri | 84 |
3. Bărci cu motor | 312 |
5. Scutere de apă | 312 |
(9) În înţelesul prezentului articol, capacitatea cilindrică sau masa totală maximă autorizată a unui mijloc de transport se stabileşte prin cartea de identitate a mijlocului de transport, prin factura de achiziţie sau un alt document similar.
(10) Daca sistemul de suspensie nu este inscris in caseta libera din cartea de identitate a autovehiculului ca informatie suplimentara, detinatorii vor prezenta o adeverinta eliberata in acest sens de catre Regia Autonoma „Registrul Auto Roman”.
In cazul in care contribuabilii nu depun documentele care sa ateste sistemul de suspensie, impozitul pe mijloacele de transport se determina corespunzator autovehiculelor din categoria „vehicule cu alt sistem de suspensie”.
Modificarea impozitului pe mijloacele de transport se face cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a depus adeverinta care atesta sistemul de suspensie.
Art. 21. Se aproba procedura privind declararea şi datorarea impozitului pe mijloacele de transport
(1) Impozitul pe mijlocul de transport este datorat pentru întregul an fiscal de persoana care deţine dreptul de proprietate asupra unui mijloc de transport înmatriculat sau înregistrat în România la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior.
(2) În cazul înmatriculării sau înregistrării unui mijloc de transport în cursul anului, proprietarul acestuia are obligaţia să depună o declaraţie la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competenţă are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, după caz, în termen de 30 de zile de la data înmatriculării/înregistrării, şi datorează impozit pe mijloacele de transport începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.
(3) În cazul în care mijlocul de transport este dobândit în alt stat decât România, proprietarul datorează impozit începând cu data de 1 ianuarie a anului următor înmatriculării sau înregistrării acestuia în România.
(4) În cazul radierii din circulaţie a unui mijloc de transport, proprietarul are obligaţia să depună o declaraţie la organul fiscal în a cărui rază teritorială de competenţă îşi are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, după caz, în termen de 30 de zile de la data radierii, şi încetează să datoreze impozitul începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.
(5) În cazul oricărei situaţii care conduce la modificarea impozitului pe mijloacele de transport, inclusiv schimbarea domiciliului, sediului sau punctului de lucru, contribuabilul are obligaţia depunerii declaraţiei fiscale cu privire la mijlocul de transport la organul fiscal local pe a cărei rază teritorială îşi are domiciliul/sediul/punctul de lucru, în termen de 30 de zile, inclusiv, de la modificarea survenită, şi datorează impozitul pe mijloacele de transport stabilit în noile condiţii începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.
(6) În cazul unui mijloc de transport care face obiectul unui contract de leasing financiar, pe întreaga durată a acestuia se aplică următoarele reguli:
a) Impozitul pe mijloacele de transport se datorează de locatar începând cu data de 1 ianuarie a anului următor încheierii contractului de leasing financiar, până la sfârşitul anului în cursul căruia încetează contractul de leasing financiar;
b) Locatarul are obligaţia depunerii declaraţiei fiscale la organul fiscal local în a cărui rază de competenţă se înregistrează mijlocul de transport, în termen de 30 de zile de la data procesului-verbal de predare-primire a bunului sau a altor documente similare care atestă intrarea bunului în posesia locatarului, însoţită de o copie a acestor documente;
c) La încetarea contractului de leasing, atât locatarul, cât şi locatorul au obligaţia depunerii declaraţiei fiscale la consiliul local competent, în termen de 30 de zile de la data încheierii procesului-verbal de predare-primire a bunului sau a altor documente similare care atestă intrarea bunului în posesia locatorului, însoţită de o copie a acestor documente.
(7) Depunerea declaraţiilor fiscale reprezintă o obligaţie şi în cazul persoanelor care beneficiază de scutiri sau reduceri de la plata impozitului pe mijloacele de transport.
Art. 22. Se aproba procedura privind plata impozitului pe mijloacele de transport (art. 472 Cod Fiscal) :
Plata impozitului
(1) Impozitul pe mijlocul de transport se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie inclusiv.
(2) Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe mijlocul de transport, datorat pentru întregul an de către contribuabili persoane fizice si juridice până la data de 31 martie a anului respectiv inclusiv, se acordă o bonificaţie de 10% .
(3) Impozitul anual pe mijlocul de transport, datorat aceluiaşi buget local de către contribuabili, persoane fizice şi juridice, de până la 50 lei inclusiv, se plăteşte integral până la primul termen de plată. În cazul în care contribuabilul deţine în proprietate mai multe mijloace de transport, pentru care impozitul este datorat bugetului local al aceleiaşi unităţi administrativ-teritoriale, suma de 50 lei se referă la impozitul pe mijlocul de transport cumulat al acestora.
Art. 23. Se aproba urmatoarele scutiri :
(1) Nu se datorează impozitul pe mijloacele de transport pentru:
a) Mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea veteranilor de război, văduvelor de război sau văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului;
b) Mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat, cele pentru transportul persoanelor cu handicap sau invaliditate, aflate în proprietatea sau coproprietatea reprezentanţilor legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat şi ai minorilor încadraţi în gradul I de invaliditate, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului;
c) Mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului;
d) Mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului;
e) Navele fluviale de pasageri, bărcile şi luntrele folosite pentru transportul persoanelor fizice cu domiciliul în Delta Dunării, Insula Mare a Brăilei şi Insula Balta Ialomiţei;
f) Mijloacele de transport ale instituţiilor publice;
g) Mijloacele de transport ale persoanelor juridice, care sunt utilizate pentru servicii de transport public de pasageri în regim urban sau suburban, inclusiv transportul de pasageri în afara unei localităţi, dacă tariful de transport este stabilit în condiţii de transport public;
h) Vehiculele istorice definite conform prevederilor legale în vigoare;
i) Mijloacele de transport folosite exclusiv pentru transportul stupilor în pastoral;
j) Mijloacele de transport folosite exclusiv pentru intervenţii în situaţii de urgenţă;
k) Mijloacele de transport ale instituţiilor sau unităţilor care funcţionează sub coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice sau a Ministerului Tineretului şi Sportului;
l) Mijloacele de transport ale fundaţiilor înfiinţate prin testament constituite conform legii, cu scopul de a întreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultură naţională, precum şi de a susţine acţiuni cu caracter umanitar, social şi cultural;
m) Mijloacele de transport ale organizaţiilor care au ca unică activitate acordarea gratuită de servicii sociale în unităţi specializate care asigură găzduire, îngrijire socială şi medicală, asistenţă, ocrotire, activităţi de recuperare, reabilitare şi reinserţie socială pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice, precum şi pentru alte persoane aflate în dificultate, în condiţiile legii;
n) Autovehiculele acţionate electric;
o) Autovehiculele second-hand înregistrate ca stoc de marfă şi care nu sunt utilizate în folosul propriu al operatorului economic, comerciant auto sau societate de leasing;
p) Mijloacele de transport deţinute de către organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale.
(2) Consiliile locale pot hotărî să acorde scutirea sau reducerea impozitului pe mijloacele de transport agricole utilizate efectiv în domeniul agricol.
(3) Scutirea sau reducerea de la plata impozitului pe mijloacele de transport agricole utilizate efectiv în domeniul agricol, stabilită conform alin. (2), se aplică începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care persoana depune documentele justificative.
Art. 24. Se aproba regulile generale privind taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi a autorizaţiilor
Orice persoană care trebuie să obţină un certificat, un aviz sau o autorizaţie menţionată în prezentul capitol trebuie să plătească o taxă la compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale înainte de a i se elibera certificatul, avizul sau autorizaţia necesară.
Art. 25. Se aproba urmatoarele taxe pentru eliberarea certificatelor de urbanism, a autorizaţiilor de construire şi a altor avize şi autorizaţii (art. 474 Cod Fiscal)
(1) Taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism, în mediul rural, este egală cu suma stabilită conform tabelului următor:
Suprafata pentru care se obtine certificatul de urbanism :
|
-lei- |
a) Pina la 150 mp. inclusiv | 8 |
b) Intre 151 mp. si 250 mp. inclusiv | 9 |
c) Intre 251 mp. si 500 mp. inclusiv | 11 |
d) Intre 501 mp. si 750 mp. inclusiv | 18 |
e) Intre 751 mp. si 1000 mp. inclusiv | 21 |
f) Peste 1000 mp. | 21 + 0,01 leu/m2 pentru fiecare mp. care depaseste 1000 mp. |
(2) Taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism pentru o zonă rurală este egală cu 50% din taxa stabilită pentru mediul urban.
(3) Taxa pentru prelungirea unui certificat de urbanism este egală cu 30% din cuantumul taxei pentru eliberarea certificatului sau a autorizaţiei iniţiale.
(4) Taxa pentru avizarea certificatului de urbanism de către comisia de urbanism şi amenajarea teritoriului, de către primari sau de structurile de specialitate din cadrul consiliului judeţean se stabileşte de consiliul local în sumă de până la 17 lei, inclusiv.
(5) Taxa pentru eliberarea unei autorizaţii de constru ire pentru o clădire rezidenţială sau clădire-anexă este egală cu 0,5% din valoarea autorizată a lucrărilor de construcţii.
(6) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de construire pentru alte construcţii decât cele menţionate la alin. (5) este egală cu 1% din valoarea autorizată a lucrărilor de construcţie, inclusiv valoarea instalaţiilor aferente.
(7) Pentru taxele prevăzute la alin. (5) şi (6) stabilite pe baza valorii autorizate a lucrărilor de construcţie se aplică următoarele reguli:
a) Taxa datorată se stabileşte pe baza valorii lucrărilor de construcţie declarate de persoana care solicită avizul şi se plăteşte înainte de emiterea avizului;
b) Pentru taxa prevăzută la alin. (5), valoarea reală a lucrărilor de construcţie nu poate fi mai mică decât valoarea impozabilă a clădirii stabilită conform art. 457;
c) În termen de 15 zile de la data finalizării lucrărilor de construcţie, dar nu mai târziu de 15 zile de la data la care expiră autorizaţia respectivă, persoana care a obţinut autorizaţia trebuie să depună o declaraţie privind valoarea lucrărilor de construcţie la compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale;
d) Până în cea de-a 15-a zi, inclusiv, de la data la care se depune situaţia finală privind valoarea lucrărilor de construcţii, compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale are obligaţia de a stabili taxa datorată pe baza valorii reale a lucrărilor de construcţie;
e) Până în cea de-a 15-a zi, inclusiv, de la data la care compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale a comunicat valoarea stabilită pentru taxă, trebuie plătită orice diferenţă de taxă datorată de către persoana care a primit autorizaţia sau orice diferenţă de taxă care trebuie rambursată de autoritatea administraţiei publice locale.
(8) Taxa pentru prelungirea unei autorizaţii de construire este egală cu 30% din cuantumul taxei pentru eliberarea certificatului sau a autorizaţiei iniţiale.
(9) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de desfiinţare, totală sau parţială, a unei construcţii este egală cu 0,1% din valoarea impozabilă stabilită pentru determinarea impozitului pe clădiri, aferentă părţii desfiinţate.
(10) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de foraje sau excavări necesare lucrărilor de cercetare şi prospectare a terenurilor în etapa efectuării studiilor geotehnice şi a studiilor privind ridicările topografice, sondele de gaze, petrol şi alte excavări se datorează de către titularii drepturilor de prospecţiune şi explorare şi se calculează prin înmulţirea numărului de metri pătraţi de teren ce vor fi efectiv afectaţi la suprafaţa solului de foraje şi excavări cu o valoare cuprinsă între 0 şi 17 lei.
(11) În termen de 30 de zile de la finalizarea fazelor de cercetare şi prospectare, contribuabilii au obligaţia să declare suprafaţa efectiv afectată de foraje sau excavări, iar în cazul în care aceasta diferă de cea pentru care a fost emisă anterior o autorizaţie, taxa aferentă se regularizează astfel încât să reflecte suprafaţa efectiv afectată.
(12) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei necesare pentru lucrările de organizare de şantier în vederea realizării unei construcţii, care nu sunt incluse în altă autorizaţie de construire, este egală cu 3% din valoarea autorizată a lucrărilor de organizare de şantier.
(13) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de amenajare de tabere de corturi, căsuţe sau rulote ori campinguri este egală cu 2% din valoarea autorizată a lucrărilor de construcţie.
(14) Taxa pentru autorizarea amplasării de chioşcuri, containere, tonete, cabine, spaţii de expunere, corpuri şi panouri de afişaj, firme şi reclame situate pe căile şi în spaţiile publice este de până la 10 lei, inclusiv, pentru fiecare metru pătrat de suprafaţă ocupată de construcţie.
(15) Taxa pentru eliberarea unei autorizaţii privind lucrările de racorduri şi branşamente la reţele publice de apă, canalizare, gaze, termice, energie electrică, telefonie şi televiziune prin cablu se stabileşte de consiliul local şi este de până la 15 lei, inclusiv, pentru fiecare racord.
(16) Taxa pentru eliberarea certificatului de nomenclatură stradală şi adresă se stabileşte de către consiliile locale în sumă de până la 11 lei, inclusiv.
Art. 26. Se aproba urmatoarele taxe pentru eliberarea autorizaţiilor pentru desfăşurarea unor activităţi (art. 475) :
(1) Taxa pentru eliberarea autorizaţiilor sanitare de funcţionare se stabileşte la 28 lei.
(2) Taxele pentru eliberarea atestatului de producător, respectiv pentru eliberarea carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol se stabileste la 95 lei .
(3) Persoanele a căror activitate se încadrează în grupele 561 - Restaurante, 563 - Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor şi 932 - Alte activităţi recreative şi distractive potrivit Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN, actualizată prin Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN, datorează bugetului local al comunei, oraşului sau municipiului, după caz, în a cărui rază administrativ-teritorială se desfăşoară activitatea, o taxă pentru eliberarea/vizarea anuală a autorizaţiei privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică, în funcţie de suprafaţa aferentă activităţilor respective, în sumă de:
a) 1.320 lei, pentru o suprafaţă de până la 500 m², inclusiv;
b) 5282 lei pentru o suprafaţă mai mare de 500 m².
(4) Autorizaţia privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică, în cazul în care comerciantul îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege, se emite de către primarul în a cărui rază de competenţă se află amplasată unitatea sau standul de comercializare
Art. 27. Se aproba urmatoarele scutiri (art. 476 Codul Fiscal) :
(1) Sunt scutite de taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor următoarele:
a) Certificatele, avizele şi autorizaţiile ai căror beneficiari sunt veterani de război, văduve de război sau văduve nerecăsătorite ale veteranilor de război;
b) Certificatele, avizele şi autorizaţiile ai căror beneficiari sunt persoanele prevăzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările şi completările ulterioare;
c) Certificatele de urbanism şi autorizaţiile de construire pentru lăcaşuri de cult sau construcţii-anexă;
d) Certificatele de urbanism şi autorizaţiile de construire pentru dezvoltarea, modernizarea sau reabilitarea infrastructurilor din transporturi care aparţin domeniului public al statului;
e) Certificatele de urbanism şi autorizaţiile de construire pentru lucrările de interes public naţional, judeţean sau local;
f) Certificatele de urbanism şi autorizaţiile de construire, dacă beneficiarul construcţiei este o instituţie publică;
g) Autorizaţiile de construire pentru autostrăzile şi căile ferate atribuite prin concesionare, conform legii;
h) Certificatele de urbanism şi autorizaţiile de construire, dacă beneficiarul construcţiei este o instituţie sau o unitate care funcţionează sub coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice sau a Ministerului Tineretului şi Sportului;
i) Certificat de urbanism sau autorizaţie de construire, dacă beneficiarul construcţiei este o fundaţie înfiinţată prin testament, constituită conform legii, cu scopul de a întreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultură naţională, precum şi de a susţine acţiuni cu caracter umanitar, social şi cultural;
j) Certificat de urbanism sau autorizaţie de construire, dacă beneficiarul construcţiei este o organizaţie care are ca unică activitate acordarea gratuită de servicii sociale în unităţi specializate care asigură găzduire, îngrijire socială şi medicală, asistenţă, ocrotire, activităţi de recuperare, reabilitare şi reinserţie socială pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice, precum şi pentru alte persoane aflate în dificultate, în condiţiile legii;
k) Certificat de urbanism sau autorizaţie de construire, în cazul unei calamităţi naturale.
(2) Consiliile locale pot hotărî să acorde scutirea sau reducerea taxei pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor pentru:
a) Lucrări de întreţinere, reparare, conservare, consolidare, restaurare, punere în valoare a monumentelor istorice astfel cum sunt definite în Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările ulterioare, datorate de proprietarii persoane fizice care realizează, integral sau parţial, aceste lucrări pe cheltuială proprie;
b) Lucrări destinate păstrării integrităţii fizice şi a cadrului construit sau natural al monumentelor istorice definite în Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările ulterioare, finanţate de proprietarii imobilelor din zona de protecţie a monumentelor istorice, în concordanţă cu reglementările cuprinse în documentaţiile de urbanism întocmite potrivit legii;
c) Lucrări executate în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor existente, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d) Lucrări executate în zone de regenerare urbană, delimitate în c ondiţiile Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, lucrări în care se desfăşoară operaţiuni de regenerare urbană coordonate de administraţia locală, în perioada derulării operaţiunilor respective.
Art.28. Se aproba taxa pentru folosirea mijloacelor de reclamă şi publicitate (art. 477 Cod Fiscal) astfel :
(1) Orice persoană care beneficiază de servicii de reclamă şi publicitate în România în baza unui contract sau a unui alt fel de înţelegere încheiată cu altă persoană datorează plata taxei prevăzute în prezentul articol, cu excepţia serviciilor de reclamă şi publicitate realizate prin mijloacele de informare în masă scrise şi audiovizuale.
(2) Publicitatea realizată prin mijloace de informare în masă scrise şi audiovizuale, în sensul prezentului articol, corespunde activităţilor agenţilor de publicitate potrivit Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN, cu modificările ulterioare, respectiv publicitatea realizată prin ziare şi alte tipărituri, precum şi prin radio, televiziune şi internet.
(3) Taxa prevăzută în prezentul articol, denumită în continuare taxa pentru servicii de reclamă şi publicitate, se plăteşte la bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale în raza căreia persoana prestează serviciile de reclamă şi publicitate.
(4) Taxa pentru servicii de reclamă şi publicitate se calculează prin aplicarea cotei taxei respective la valoarea serviciilor de reclamă şi publicitate.
(5) Cota taxei se stabileşte la 3%.
(6) Valoarea serviciilor de reclamă şi publicitate cuprinde orice plată obţinută sau care urmează a fi obţinută pentru serviciile de reclamă şi publicitate, cu excepţia taxei pe valoarea adăugată.
(7) Taxa pentru servicii de reclamă şi publicitate se varsă la bugetul local, lunar, până la data de 10 a lunii următoare celei în care a intrat în vigoare contractul de prestări de servicii de reclamă şi publicitate.
Art. 29. Se aproba taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate (art. 478 Cod Fiscal) :
(1) Orice persoană care utilizează un panou, un afişaj sau o structură de afişaj pentru reclamă şi publicitate, cu excepţia celei care intră sub incidenţa art. 477, datorează plata taxei anuale prevăzute în prezentul articol către bugetul local al comunei, al oraşului sau al municipiului, după caz, în raza căreia/căruia este amplasat panoul, afişajul sau structura de afişaj respectivă. La nivelul municipiului Bucureşti, această taxă revine bugetului local al sectorului în raza căruia este amplasat panoul, afişajul sau structura de afişaj respectivă.
(2) Valoarea taxei pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate se calculează anual prin înmulţirea numărului de metri pătraţi sau a fracţiunii de metru pătrat a suprafeţei afişajului pentru reclamă sau publicitate cu suma stabilită de consiliul local, astfel:
a) În cazul unui afişaj situat în locul în care persoana derulează o activitate economică, suma este de 44 lei;
b) În cazul oricărui altui panou, afişaj sau oricărei altei structuri de afişaj pentru reclamă şi publicitate, suma este de 31 lei;
(3) Taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate se recalculează pentru a reflecta numărul de luni sau fracţiunea din lună dintr-un an calendaristic în care se afişează în scop de reclamă şi publicitate.
(4) Taxa pentru afişajul în scop de reclamă şi publicitate se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie inclusiv. Taxa pentru afişajul în scop de reclamă şi publicitate, datorată aceluiaşi buget local de către contribuabili, persoane fizice şi juridice, de până la 63 lei inclusiv, se plăteşte integral până la primul termen de plată.
(5) Persoanele care datorează taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate sunt obligate să depună o declaraţie la compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale în termen de 30 de zile de la data amplasării structurii de afişaj.
Art. 30. Se aproba urmatoarele scutiri (art. 479 Cod Fiscal) :
(1) Taxa pentru serviciile de reclamă şi publicitate şi taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate nu se aplică instituţiilor publice, cu excepţia cazurilor când acestea fac reclamă unor activităţi economice.
(2) Taxa prevăzută în prezentul articol, denumită în continuare taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate, nu se aplică unei persoane care închiriază panoul, afişajul sau structura de afişaj unei alte persoane, în acest caz taxa prevăzută la art. 477 fiind plătită de această ultimă persoană.
(3) Taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate nu se datorează pentru afişele, panourile sau alte mijloace de reclamă şi publicitate amplasate în interiorul clădirilor.
(4) Taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate nu se aplică pentru panourile de identificare a instalaţiilor energetice, marcaje de avertizare sau marcaje de circulaţie, precum şi alte informaţii de utilitate publică şi educaţionale.
(5) Nu se datorează taxa pentru folosirea mijloacelor de reclamă şi publicitate pentru afişajul efectuat pe mijloacele de transport care nu sunt destinate, prin construcţia lor, realizării de reclamă şi publicitate.
Art. 31. Se aproba regulile generale privind impozitul pe spectacole:
(1) Orice persoană care organizează o manifestare artistică, o competiţie sportivă sau altă activitate distractivă în România are obligaţia de a plăti impozitul prevăzut în prezentul capitol, denumit în continuare impozitul pe spectacole.
(2) Impozitul pe spectacole se plăteşte la bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale în raza căreia are loc manifestarea artistică, competiţia sportivă sau altă activitate distractivă
Art. 32. Se apoba procedura privind calculul impozitului pe spectacole :
(1) Impozitul pe spectacole se calculează prin aplicarea cotei de impozit la suma încasată din vânzarea biletelor de intrare şi a abonamentelor.
(2) Consiliul local hotărăste cota de impozit după cum urmează:
a) 2%, în cazul unui spectacol de teatru, de exemplu o piesă de teatru, balet, operă, operetă, concert filarmonic sau altă manifestare muzicală, prezentarea unui film la cinematograf, un spectacol de circ sau orice competiţie sportivă internă sau internaţională;
b) 5% în cazul oricărei altei manifestări artistice decât cele enumerate la lit. a).
(3) Suma primită din vânzarea biletelor de intrare sau a abonamentelor nu cuprinde sumele plătite de organizatorul spectacolului în scopuri caritabile, conform contractului scris intrat în vigoare înaintea vânzării biletelor de intrare sau a abonamentelor.
Art. 33. Se aproba urmatoarele scutiri (art. 482 cod Fiscal) :
Spectacolele organizate în scopuri umanitare sunt scutite de la plata impozitului pe spectacole.
Art. 34. Se apoba procedura privind plata impozitului pe spectacole (art. 483 Cod Fiscal) :
(1) Impozitul pe spectacole se plăteşte lunar până la data de 10, inclusiv, a lunii următoare celei în care a avut loc spectacolul.
(2) Orice persoană care datorează impozitul pe spectacole are obligaţia de a depune o declaraţie la compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale, până la data stabilită pentru fiecare plată a impozitului pe spectacole. Formatul declaraţiei se precizează în normele elaborate în comun de Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.
(3) Persoanele care datorează impozitul pe spectacole răspund pentru calculul corect al impozitului, depunerea la timp a declaraţiei şi plata la timp a impozitului
Art. 35. Se aproba urmatoarele Alte Taxe Locale :
(1)- Pentru utilizarea temporara a locurilor publice din comuna Floresti se instituie urmatoarele taxe zilnice:
(1.1) pentru inchirierea salilor caminelor culturale :
- pentru nunti – 270 lei (RON):
- pentru botezuri - 203 Lei (RON);
- pentru alte activitati – 28 Lei /ora;
(2 ) - Taxa pentru inchirierea Buldoexcavatorului = 121 LEI / ora
(3) - Taxa pentru eliberarea de copii heliografice de pe planuri cadastrale si de pe alte asemenea planuri este de - 31 lei pentru copiile format A4
(4). Taxa pentru eliberarea certificatului de proprietate asupra animalelor pe cap de animal se stabileste astfel:
- pentru animale sub 2 ani - 2 lei/cap
- pentru animale peste 2 ani - 5 lei/cap
(5) Eliberare de copii dupa documentele originale:
- 1 lei/pag pentru copiile format A4
- eliberare copii documente in format electronic pe CD-28 lei
(6) Taxa pentru indeplinirea procedurii de divort pe cale administrativa este in cuantum de 677 lei. Taxa se face venit la bugetul local.
(7)Taxa eliberare certificate fiscale persoane fizice si juridice 17 lei
(8) Taxa eliberare copii dupa documente aflate in arhiva Primariei Floresti inclusiv dupa Registrele Agricole 1 leu/fila
(9) Inregistrarea la cerere in actele de stare civila a schimbarii numelui si sexului 20 lei
(10) Transcrierea la cerere in registre de stare civila Romane a actelor de stare civila intocmite de autoritatile straine 6 lei
(11) Reconstituirea si intocmirea ulterioara la cerere a actelor de stare civila 6 lei
(12)Eliberarea altor certificate de stare civila in locul celor pierdute, sustrase, distruse sau deteriorate 6 lei
(13) Amplasare automate pentru bauturi calde sau
Produse alimentare preambalate 67 lei/luna
(14) taxa pentru transport materiale cu tractorul cu remorca = 121lei/transport/ora
(15) taxa pentru eliberarea unui numar de inregistrare a vehiculelor la autoritate publica locala = 108 lei + 14 lei certificat inregistrare
Art.36. Se aproba urmatoarele Taxe speciale :
(1) Taxa speciala pentru eliberarea de autorizatii pentru desfasurarea unor activitati economice altele decat cele prevazute la art.475 alin.3 din Codul Fiscalin mediul rural este stabilita in suma de 53 lei.
(2) Taxa pentru vizarea anuala a autorizatiilor pentru desfasurarea unor activitati economice altele decat cele prevazute la art. 475 alin.3 din Codul Fiscal este in cuantum de 50% din taxa pentru eliberarea acestora .
Art 37. Nivelul taxelor de timbru este cel din OUG 80/2013 privind taxele judiciare de timbru
Art. 38. Prezenta hotarare intra in vigoare incepand cu 01.01.2025.
Art. 39. Alte dispozitii:
Persoanele fizice care la data de 31 decembrie 2025 detin mijloace de transport radiate din circulatie conform prevederilor legale din domeniul circulatiei pe drumurile publice au obligatia sa depuna o declaratie in acest sens insotita de documente justificative la compartimentele de specialitate ale autoritatii publice locale pana la data de 29 februarie 2025.
Scutirile sau reducerile de la plata impozitului/taxei pe cladiri, a impozitului/taxei pe teren, a impozitului pe mijloacele de transport, se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2025 persoanelor care detin documente justificative emise pana la data de 31 ianuarie 2025 si care sunt depuse la compartimentele de specialitate ale autoritatilor publice, pana la data de 29 februarie 2025.
Odata cu aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 227/2015 privind Codul Fiscal, ne rezervam dreptul de a proceda la eventualele modificari prevazute de acestea.
Art.40. -privind taxele de salubrizare
1-Conform HCL NR. 5/31.03.2021 privind instituirea taxei speciale de salubrizare pentru utilizatori serviciului care nu au încheiat contract de prestare a serviciului cu operatorul de salubrizare persoane fizice si juridice:
-persoane fizice 7 lei/persoana /luna se modifica
Colectarea separata si transportul separat al deseurilor municipale si a deseurilor similare provenind din activitati comerciale din industrie si instituti,inclusiv fractii colectate separat ;
- agenti economici 77 de lei /mc/luna
Colectarea, transportul si depozitarea deseurilor reciclabile selectiv se face dupa urmatoarele preturi stabilite prin adresa ADIS Mehedinti nr.607/23.11.2022:
persoane fizice/populatie: persoane juridice/agenti economici:
hartie/carton - 586 lei /tona hartie/carton - 586 lei/tona
plastic/metal - 581 lei/tona plastic/metal – 581 lei/tona
sticla - 842 lei/tona sticla – 842 lei/tona
rezidual 583 lei/tona rezidual- 583 lei/tona
Art.41. -privind stabilirea pretului la apa incepand cu 01.01.2025 dupa cum urmeaza:
-pretul la apa este 6 lei/mc;
-pret canalizare este 65%/mc apa,
-pret la canalizare 44/ luna/gospodarie, la cele care nu sunt bransate la sistemul centralizat de apa;
Art.42.
(1) Incepand cu 01.01.2025 taxa P.S.I. va fi 15 lei/gopodarie/an;
(2) Scutirea de la plata taxei de salubritate se va acorda pe baza cererii contribuabililor ,la care se vor anexa documente justificatlve care sa confirme faptul ca persoana respectiva nu locuieste la adresa respectiva(contract de munca in strainatate,contract de inchiriere imobil in alta locaIitate, si dovada achitarii taxei de salubritate la adresa respectiva, adeverinta de la institutile de invatamant pentru elevi si studenti care urmeaza o forma de invatamant in alta localitate, in caz de deces o copie dupa certificatul de deces).
Art.43. Prezenta hotarire se comunica lnstitutiei Prefectului Judetului Mehedinti prin grja secretarului general in vederea exercitarii controlului de legalitate cat si compartimentului taxe si impozite locale."