România

România

Județul Mehedinți

Comuna Gruia

REGULAMENT PROPRIU

privind măsurile metodologice, organizatorice, termenele şi circulaţia

proiectelor de hotărâri care se înaintează Consiliului Local

GRUIA spre adoptare

 CUPRINS

1. DISPOZIȚII GENERALE

2. INIŢIEREA, ELABORAREA, REDACTAREA, STRUCTURA,CONŢINUTULŞI CIRCULAŢIA PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI

3. DEZBATEREA PUBLICĂ A PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI

4. DISPOZIŢII CU PRIVIRE LA ANALIZA ŞI SUPUNEREA SPRE ADOPTAREA PROIECTELOR DE HOTĂRÂRE ȘI A HOTĂRÂRILOR

5. DISPOZIŢII FINALE

 

CAPITOLUL I

DISPOZIȚII GENERALE

Art.1. – Pentru reglementarea unor activităţi de interes public local, Consiliul local Gruia adoptă hotărâri în limitele stabilite prin Constituţia României, republicată, şi prinlege, şi numai în domeniile în care are competenţe şi atribuţii legale.

Art.2. – (1) Hotărârile Consiliului local Gruia, se iniţiază, se elaborează, se adoptăşi se aplică în conformitate cu prevederile Constituţiei României, O.U.G. Nr. 57/2019 privindCodul Administrativ, ale Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentruelaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precumşi cu principiile ordinii de drept.

(2) La iniţierea şi elaborarea proiectelor de hotărâri se va avea în vedere caracterul deacte administrative de autoritate subordonate legii, hotărârilor şi ordonanţelor Guvernului,altor acte de nivel superior sau de acelaşi nivel, cu care se află în conexiune, precum şi cureglementările comunitare.

(3) Reglementările cuprinse în hotărârile consiliului local nu pot contraveni unorprevederi din acte normative de nivel superior, şi nici nu pot contraveni principiilor si dispoziţiilor acestora.

Art.3. – Hotărârile consiliului local Gruia se adoptă pentru organizarea executăriiori executarea în concret a legilor şi a celorlalte acte normative de nivel superior curespectarea termenelor stabilite de acestea, precum şi a propriilor hotărâri.

CAPITOLUL II

INIŢIEREA, ELABORAREA, REDACTAREA, STRUCTURA,CONŢINUTUL ŞI CIRCULAŢIA PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI

Art.4. – Potrivit prevederilor art. 136 alin. 1 din O.U.G. Nr. 57/2019 privind Codul   Administrativ, au dreptul să iniţieze proiecte de hotărâri primarul, consilierii locali saucetăţenii, denumiţi în continuare iniţiatori.

Art.5. – În elaborarea proiectelor de hotărâri cu caracter normativ se parcurgurmătoarele etape:

a.stabilirea obiectului şi scopului reglementării;

b.stabilirea actelor normative care reglementează problematica respectivă şi abilitareaconsiliului local să stabilească măsuri pentru aplicarea lor;

c.culegerea şi selectarea informaţiilor;

d.prelucrarea şi analizarea informaţiilor;

e.elaborarea variantelor de soluţie, delimitarea celor optime ca scop şi posibilitate deînfăptuire.

Art.6. – (1) Proiectele de hotărâri şi referatele de aprobare ale acestora se redacteazăîn conformitate cu normele de tehnică legislativă.

La redactarea unui proiect de hotărâre trebuie avute în vedere sistematizarea ideilor întext şi stilul:

a.proiectul de hotărâre trebuie redactat într-un limbaj şi stil juridic specific normativ,concis, clar şi precis, care să excludă orice echivoc;

b.se vor folosi cuvinte în înţelesul lor curent din limba română, cu evitarearegionalismelor;

c.este interzisă folosirea neologismelor, dacă există un sinonim de largă răspândire înlimba română;

d.exprimarea prin abrevieri a unor denumiri sau termeni se poate face numai prinexplicitare în text, la prima folosire;

e.utilizarea verbelor se face la timpul prezent, forma afirmativă;

f.nu este permisă prezentarea unor explicaţii prin folosirea parantezelor;

g.referirea în proiectul de hotărâre la un alt act normativ se face prin precizareacategoriei juridice a acestuia, a numărului său, a titlului şi a datei publicării acelui act saunumai a categoriei juridice şi a numărului, dacă astfel orice confuzie este exclusă.

Art.7. – (1) Părţile constitutive ale unui proiect de hotărâre se structurează astfel:

a.antet – România, Judeţul MEHEDINȚII, Consiliul Local al comunei Gruia;

b.titlul proiectului de hotărâre – trebuie să cuprindă denumirea proiectului dehotărâre, precum şi obiectul reglementării exprimat sintetic (Proiect de hotărâre privind ….).

Se interzice ca denumirea proiectului de hotărâre să fie aceeaşi cu cea a altui proiect dehotărâre în vigoare. În cazul în care prin hotărâre se modifică ori se completează o altăhotărâre, titlul va exprima operaţiunea de modificare sau de completare a hotărârii avută învedere.

c.formula introductivă – cuprinde denumirea autorităţii emitente (Consiliul LocalGruia , întrunit în şedinţa publică ordinară/extraordinară/cu convocare de îndată, în data de……….).

d.preambul – enunţă în sinteză, scopul şi după caz, motivarea proiectului de hotărâre,oportunitatea acestuia, temeiul de fapt. Preambulul precedă formula introductivă. În preambulse menţionează şi referatele de specialitate, respectiv avizele comisiilor de specialitate,precum şi temeiurile juridice pe baza şi în executarea cărora proiectul de hotărâre a fost emis.

Dacă se invocă ordine, instrucţiuni, circulare ori alte acte normative emise de autorităţileadministraţiei publice centrale şi care nu sunt publicate în Monitorul Oficial, acestea se vordepune în copie conformă cu originalul, odată cu proiectul de hotărâre.

e.partea dispozitivă – reprezintă conţinutul propriu-zis al proiectului de hotărâre.

f.atestarea autenticităţii – proiectul de hotărâre se semnează de către iniţiator şi secontrasemnează pentru legalitate de către secretarul general al comunei, se datează şi senumerotează. Secretarului general îi revine şi sarcina de a verifica dacă proiectul de hotărâreesteîntocmit în conformitate cu prevederile Constituţiei şi cu actele Parlamentului, dacă seintegrează organic în sistemul legislaţiei, şi dacă nu depăşeşte competenţa consiliului local.

(2) Elementul structural de bază al părţii dispozitive îl constituie articolul. Acesta senumerotează în continuare, în ordinea din text, de la începutul până la sfârşitul hotărârii, cucifre arabe. Dacă Proiectul de hotărâre cuprinde un singur articol, acesta se va defini prinexpresia “Articol unic".

(3) Alineatul este o subdiviziune a articolului, care de regulă este constituit dintr-osingură propoziţie sau frază, dar dacă acest lucru nu este posibil se pot adăuga noi propoziţiisau fraze, ce reprezintă teze separate prin punct. Alineatul se evidenţiază printr-o uşoarăretragere de la alinierea textului pe verticală. În hotărârile cu o anumită întindere, dacă unarticol are două sau mai multe alineate, acestea se numerotează la începutul fiecăruia cu cifrearabe cuprinse în paranteză.

(4) Enumerarea în textul unui articol sau alineat se prezintă distinct prin utilizarealiterelor alfabetului românesc şi nu prin liniuţe sau alte semne grafice.

(5) Ultimele articole dintr-un proiect de hotărâre vor cuprinde în mod obligatoriu:

a.caracterul hotărârii (normativ sau individual);

b.denumirea autorităţilor, instituţiilor şi persoanelor interesate de conţinutul hotărârii,pentru a se asigura comunicarea lor;

c.denumirea celor stabiliţi să asigure ducerea la îndeplinire a prevederilor înscrise înhotărâre şi să informeze periodic conducerea consiliului local cu rezultatele obţinute în urmaaplicării ei.

d.indicarea căii de atac pe care o pot urma persoanele care se consideră prejudiciateprin emiterea acelui act.

Art.8. – (1) La redactarea textului unui proiect de hotărâre se pot folosi, ca părţicomponente a acestuia, anexe care conţin prevederi ce cuprind exprimări numerice, desene,tabele, planuri sau alte asemenea.

(2) Pot constitui anexe la un proiect de hotărâre reglementările ce trebuie aprobate deconsiliul local, cum sunt: regulamente, statute, metodologii sau norme cu caracter predominant tehnic.

(3) Anexa trebuie să aibă un temei – cadru în corpul hotărârii şi să se refere exclusive la obiectul determinant prin textul de trimitere.

(4) Textul – cadru de trimitere trebuie să facă, în finalul său, menţiunea că anexa faceparte integrantă din proiectul de hotărâre. Dacă sunt mai multe anexe, în final se va includeun articol distinct, cuprinzând aceeaşi menţiune, însoţită de nominalizarea expresă a tuturoranexelor.

(5) Titlul anexei va cuprinde exprimarea sintetică a ideii din textul de trimitere.

(6) Dacă sunt mai multe anexe, acestea se numerotează cu cifre arabe, în ordinea încare au fost enunţate în textul proiectului. Anexele la proiectul de hotărâre vor purta antetulacesteia, precum şi menţiunea “Anexa nr. ______ la Hotărârea nr. __ din _____”.

Art.9. – După intrarea în vigoare, pe durata existenţei unei hotărâri pot surveni uneleevenimente, precum modificarea, completarea, revocarea / încetarea aplicabilităţii sauabrogarea.

Art.10. – (1) Modificarea constă în schimbarea expresă a textului unuia sau maimultor articole, teze ori alineate, dându-le o nouă formulare. Pentru exprimarea normativă aintenţiei de modificare se nominalizează expres textul vizat, cu toate elementele deidentificare. Proiectul de hotărâre se formulează utilizându-se sintagma „Se modifică art.___,care va avea următorul cuprins: ”, urmat de redactarea noului text.

(2) Modificarea ori completarea unei hotărâri este admisă numai dacă nu se afecteazăconcepţia generală sau caracterul unitar al acestora, ori dacă nu priveşte întreaga sau cea maimare parte a reglementărilor. În caz contrar, ele se înlocuiesc cu o nouă reglementare, urmândsă fie în întregime abrogate.

(3) În cazul în care se modifică sau se completează o altă hotărâre, articolele senumerotează cu cifre romane, păstrându-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele modificate sau completate.

Art.11. – Reglementările de modificare şi completare se încorporează în actul de bazăde la data intrării lor în vigoare, identificându-se cu acesta, iar intervenţiile ulterioare demodificare sau completare vor fi raportate tot la actul de bază.

Art.12. – (1) Completarea unei hotărâri constă în introducerea unei dispoziţii noi,cuprinzând soluţii şi ipoteze suplimentare, care se adaugă elementelor structurale existenteprin utilizarea următoarei formule de exprimare: „După articolul ... / alineatul ... seintroduce un nou articol/alineat, care va avea următorul cuprins: ”.

(2) Actul de completare poate să dispună renumerotarea articolelor actului completatşi republicarea lui, sau ca acestea să dobândească numărul structurilor corespunzătoare dintextul vechi, însoţite de un indice cifric pentru diferenţiere.

Art.13. – (1) Revocarea/încetarea aplicabilităţii unei hotărâri constă în retractareaactului administrativ valid şi presupune o manifestare de vointa subsecventă celei care a datnaștere actului, prin care se pune capăt, se înlătură sau încetează efectele acestui act.

Art.14. – (1) Prevederile cuprinse într-o hotărâre, contrare unei reglementări deacelaşi nivel sau de nivel superior, vor fi abrogate.

(2) Abrogarea poate fi totală sau parţială.

(3) În cazul abrogărilor parţiale, intervenite succesiv, ultima abrogare se va referi laîntregul act normativ, nu numai la textele rămase în vigoare.

(4) Abrogarea unei hotărâri, parţială sau totală, are întotdeauna caracter definitiv,nemaiputându-se repune în vigoare.

(5) Abrogarea poate fi dispusă, de regulă, printr-o prevedere distinctă în finalul uneidispoziţii care reglementează o anumită problematică, dacă aceasta afectează reglementăriconexe anterioare.

Art.15. – (1) Proiectele de hotărâri trebuie să fie însoţite de expuneri de motive,întocmite de iniţiatori, în care se vor arăta succint :

a) cerinţele care justifică intervenţia normativă, atât din punct de vedere al legalităţiişi al oportunităţii, cât şi al eficienţei şi eficacităţii;

b) efectele avute în vedere prin noua reglementare în funcţie de obiectulreglementării, precum şi, după caz, influenţa acestuia asupra bugetului local al orașului;

c) fazele parcurse în pregătirea proiectelor, evidenţiindu-se sursele de documentare,evaluări statistice, specialiştii consultanţi şi alte asemenea surse de informare utilizate;

d) referiri la avizele obţinute şi, după caz, influenţa acestora asupra proiectelor;

e) menţiuni, după caz, dacă se impune modificarea, completarea revocarea/încetareaaplicabilităţii sau abrogarea unor hotărâri anterioare în materia respectivă de către consiliullocal.

(2) Expunerile de motive la proiectele de hotărâri se semnează de iniţiatori.

Art.16. – (1) Cu cel puţin 30 de zile înainte de data ţinerii şedinţei consiliului local,iniţiatorii proiectelor de hotărâri vor înscrie proiectele la registratură urmând ca primarulcomunei să le repartizeze compartimentului de resort din aparatul de specialitate în atribuţiilecăruia se încadrează obiectul reglementărilor propuse, pentru elaborarea, în termenul de 30 dezile de la înregistrarea proiectului, a raportului compartimentului de resort, cu excepţiacazurilor prevăzute de O.U.G. Nr. 57/2019 privind Codul Administrativ.

(2) În vederea emiterii raportului, iniţiatorii vor prezenta proiectul de hotărâre însoţitde expunerea de motive.

(3) În cazul în care s-au cerut rapoarte de la două ori mai multe compartimente deresort acestea vor elabora un raport comun.

(4) Prin raportul compartimentului de resort se asigură fundamentarea proiectului dehotărâre supus dezbaterii consiliului local.

(5) Raportul compartimentului de resort va fi înaintat, în termen util, ServiciuluiAdministraţie Publică în vederea emiterii avizului de legalitate în conformitate cu prevederileLegii nr.514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic.

(6) Viza de legalitate sau raportul de neavizare se va acorda în termen de 3 zilelucrătoare de la prezentarea proiectului de hotărâre.

Art.17. – (1) Pentru proiectele de hotărâri care au în vedere operaţiuni ce fac, potrivitlegii, obiectul controlului financiar preventiv, iniţiatorii vor solicita obligatoriu, vizapersoanei abilitate, conform prevederilor art. 14 alin. (1) din Ordonanţa Guvernuluinr.119/1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv, republicată, cumodificările şi completările ulterioare.

(2) Viza sau refuzul de viză se va acorda în termen de 3 zile lucrătoare de laprezentarea proiectului de hotărâre.

(3) Refuzul de viză va trebui să fie în toate cazurile motivat în scris.

Art.18. – Proiectele de hotărâri ale consiliului local însoţite de referatele de aprobareale acestora şi de alte documente de prezentare şi de motivare se înregistrează şi se transmitde secretarul general al unităţii /subdiviziunii administrativ-teritoriale:

a) compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului învederea analizării şi întocmirii rapoartelor de specialitate;

b) comisiilor de specialitate ale consiliului local în vederea dezbaterii şi întocmiriiavizelor.

Art.19. – Nominalizarea compartimentelor de resort şi a comisiilor de specialitatecărora li se transmit proiectele de hotărâri ale consiliului local, precum şi celelaltedocumente, potrivit prevederilor alin. (3), se face de către primar împreună cu secretarulgeneral al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.

Art.20. - Odată cu transmiterea proiectelor de hotărâri se comunică şi data dedepunere a rapoartelor şi a avizelor, avându-se grijă ca rapoartele compartimentelor de resortsă poată fi transmise şi comisiilor de specialitate înainte de pronunţarea acestora. Dupăexaminarea proiectului de hotărâre, comisia de specialitate a consiliului local emite un avizcu privire la adoptarea sau, după caz, respingerea  proiectului. Avizul comisiei se transmitesecretarului general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, care dispune măsurilecorespunzătoare înaintării lui către consilierii locali şi către iniţiatori, după caz, cel mai târziuîn ziua şedinţei.

Art.21. – Fiecare proiect de hotărâre înscris pe ordinea de zi a şedinţei consiliuluilocal este supus dezbaterii numai dacă este însoţit de:

a) referatul de aprobare, ca instrument de prezentare şi motivare, semnat de iniţiator;

b) rapoartele compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate alprimarului;

c) avizele cu caracter consultativ ale comisiilor de specialitate ale consiliului local;

d) alte documente prevăzute de legislaţia specială.

Art.22. – Secretarul general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale asigurăîndeplinirea  condiţiilor prevazute  la art  136    alin. (8)din  OUG 57/2019  şi aduce la cunoştinţa consiliului local cazulneîndeplinirii acestora înainte de adoptarea ordinii de zi.

Art.23. – Rapoartele şi avizele prevăzute la  art 136  ,alin. (8) trebuie întocmite în termenulprevăzut la alin. (5), dar nu mai târziu de 30 de zile de la înregistrarea proiectelor de hotărârepropuse pentru a fi înscrise pe proiectul ordinii de zi a şedinţelor ordinare ale consiliuluilocal, respectiv în termen de cel mult 3 zile de la înregistrarea proiectelor de hotărâre propusea fi înscrise pe proiectul ordinii de zi a şedinţelor extraordinare. În situaţia şedinţelorextraordinare convocate de îndată, rapoartele compartimentelor de specialitate se întocmescîn procedură de urgenţă, cel târziu odată cu proiectul hotărârii.

Art.24. – Iniţiatorul proiectului îl poate retrage sau poate renunţa, în orice moment, lasusţinerea acestuia.

CAPITOLUL III

DEZBATEREA PUBLICĂ A PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI

Art.25. – (1) Proiectele de hotărâri cu caracter normativ care urmează a se discuta înşedinţele consiliului local se aduc la cunoştinţa locuitorilor comunei cu cel puţin 30 de zileînainte de supunerea spre analiză, avizare şi adoptare, printr-un anunţ înserat pe site-ulpropriu, afişat la sediu într-un spaţiu accesibil publicului şi transmis către mass-media locală,în conformitate cu prevederile art.7, din Legea nr.52/2003 privind transparenţa decizională înadministraţia publică, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Anunţul trebuie să cuprindă:

a) data afişării,

b) o notă de fundamentare,

c) o expunere de motive,

d) un referat de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus,

e) un studiu de impact şi/sau de fezabilitate, după caz,

f) textul complet al proiectului actului respectiv,

g)termenul-limită, locul şi modalitatea în care cei interesaţi pot trimite în scris

propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ

(3) Anunţul referitor la elaborarea unui proiect de hotărâre cu relevanţă asupra

mediului de afaceri se transmite de către iniţiator asociaţiilor de afaceri şi altor asociaţii legalconstituite, pe domenii specifice de activitate.

(4) Persoana responsabilă pentru relația cu societatea civilă, care să primească

propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectele de hotărâripropuse este secretarul  comunei .

(5) Proiectul de hotărâre cu caracter normativ se transmite spre analiză şi avizare

autorităţilor publice interesate numai după definitivare, pe baza observaţiilor şi propunerilorformulate.

Art.26. – (1) Dacă o asociaţie legal constituită sau o altă autoritate publică a cerut înscris organizarea de întâlniri pentru dezbaterea publică a proiectelor de hotărâri cuaplicabilitate generală, acestea se organizează în cel mult 10 zile de la publicarea datei şilocului unde urmează să fie organizate.

(2) Printre proiectele de hotărâri cu aplicabilitate generală, care fac obiectul

dezbaterilor publice, se enumeră: adoptarea bugetului local, adoptarea bugetului instituţiilorpublice şi activităţilor finanţate integral sau parţial din venituri proprii, adoptarea bugetuluifondurilor externe nerambursabile, adoptarea bugetului creditelor externe, adoptareabugetului instituţiilor publice şi activităţilor finanţate integral din venituri proprii, stabilireapreţurilor medii la produsele agricole, aprobarea impozitelor şi taxelor locale, aprobareaStrategiei de dezvoltare economico-socială a comunei, aprobarea Regulamentului deorganizare şi funcţionare a aparatului de specialitate al consiliului local Gruia, aprobarea

documentaţiei tehnico-economice pentru obiective de investiţii, trecerea unor drumuri deinteres local aflate în domeniul public, concesionarea prin licitaţie publică a unor spaţii aflateîn domeniul public al comunei Gruia, aprobarea Planului privind gestionarea deşeurilor,aprobarea Sistemului integrat de management al deşeurilor solide, aprobarea Regulamentuluilocal de implicare a publicului în elaborarea sau revizuirea planurilor de urbanism sau deamenajarea teritoriului din competenţa Consiliului local Gruia, aprobarea Planului de

analiză şi acoperire a riscurilor pe teritoriul comunei Gruia, etc.

(3) Proiectele de hotărâri în cazul cărora se impune adoptarea de soluţii imediate, învederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, se supun adoptării în procedurade urgenţă prevăzută de reglementările în vigoare.

(4) La dezbaterea publică vor participa în mod obligatoriu iniţiatorul proiectului de

hotărâre şi personalul din compartimentul de specialitate care a redactat raportul la proiectulde hotărâre, precum şi reprezentanţii autorităţii publice sau ai asociaţiei legal-constituite careau solicitat organizarea dezbaterii publice.

(5) Dezbaterile, propunerile şi sugestiile participanţilor se consemnează într-un

proces-verbal şi se transmit împreună cu recomandările scrise iniţiatorului proiectului.

(6) Dacă în urma propunerilor şi observaţiilor primite s-au adus modificări proiectuluide hotărâre şi referatului de aprobare iniţiale, acestea vor fi reformulate în modcorespunzător, astfel încât să se refere la forma proiectului de hotărâre care va fi transmisspre avizare compartimentului de specialitate.

(7) După definitivare, originalul proiectului de hotărâre însoţit de expunerea de

motive, refăcute conform modificărilor operate, se transmite spre avizare compartimentuluide specialitate, în termen de maximum 3 zile de la primirea proiectului de hotărâre, în formafinală.

(8) În situaţia în care între iniţiator şi compartimentul de specialitate avizator există

puncte de vedere diferite, proiectul de hotărâre va fi avizat în termen de maximum 3 zile de laprimirea acestuia, cu obiecţii, care vor fi anexate şi prezentate în cadrul şedinţei ordinare aconsiliului local.

Art.27. – (1) Anunţul privind şedinţa publică se afişează la sediul consiliului local

într-un spaţiu accesibil publicului, inserat în site-ul propriu şi se transmite către mass-media,cu cel puţin 3 zile înainte de desfăşurare. Acest anunţ trebuie adus la cunoştinţa cetăţenilor şia asociaţiilor legal constituite care au prezentat sugestii şi propuneri în scris, cu valoare derecomandare, referitoare la unul dintre domeniile de interes public care urmează sa fieabordat în şedinţa publică şi va conţine data, ora şi locul de desfăşurare a şedinţei publice,precum şi ordinea de zi.

(2) Difuzarea anunţului şi invitarea specială a unor persoane la şedinţa publică sunt însarcina persoanei responsabile pentru relaţia cu societatea civilă.

(3) Punctele de vedere exprimate în cadrul şedinţelor publice au valoare de

recomandare.

(4) Minuta şedinţei publice, incluzând şi votul fiecărui membru, cu excepţia cazurilorîn care s-a hotărât vot secret, va fi afişată la sediul consiliului local şi publicată în site-ulpropriu.

CAPITOLUL IV

DISPOZIŢII CU PRIVIRE LA ANALIZA ŞI SUPUNEREASPRE ADOPTARE A PROIECTELOR DE HOTĂRÂRE ȘI A HOTĂRÂRILOR

Art.28. – Dezbaterea proiectului de hotărâre sau a problemelor se face, de regulă, înordinea în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi, aprobată în conformitate cu prevederileprezentului cod şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare a consiliului local.

Art.29. – Fiecare proiect de hotărâre înscris pe ordinea de zi a şedinţei consiliului

local este supus dezbaterii numai dacă este însoţit de:

a) referatul de aprobare, ca instrument de prezentare şi motivare, semnat de iniţiator;

b) rapoartele compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului;

c) avizele cu caracter consultativ ale comisiilor de specialitate ale consiliului local;

d) alte documente prevăzute de legislaţia specială.

Art.30. – (1) Proiectele de hotărâri incluse pe ordinea de zi aprobată de consiliul localvor fi dezbătute şi adoptate în conformitate cu prevederile O.U.G. Nr. 57/2019 privind CodulAdministrativ şi cu procedura stabilită prin Regulamentul propriu de organizare şifuncţionare a consiliului local.

(2) Secretarul general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale îndeplineşte, încondiţiile legii, următoarele atribuţii: avizează proiectele de hotărâri şi contrasemnează pentrulegalitate dispoziţiile primarului, respectiv ale preşedintelui consiliului judeţean, hotărârileconsiliului local, respectiv ale consiliului judeţean, după caz;

(3) Semnarea, contrasemnarea sau avizarea de către funcţionarii publici a proiectelor de acteadministrative şi a documentelor de fundamentare a acestora, cu încălcarea prevederilorlegale, atrage răspunderea acestora în condiţiile legii.

(4) Funcţionarul public are dreptul de a refuza semnarea, respectiv contrasemnarea ori

avizarea actelor şi documentelor prevăzute la alin. (2), dacă le consideră ilegale, cu

respectarea prevederilor art. 437 alin. (3) din OUG 57/2019 privind Codul administrativ.

(5) Refuzul funcţionarului public de a semna, respectiv de a contrasemna ori aviza actele şidocumentele prevăzute la alin. (2) se face în scris şi motivat în termen de 5 zile lucrătoare dela data primirii actelor, cu excepţia situaţiilor în care prin acte normative cu caracter specialsunt prevăzute alte termene, şi se înregistrează într-un registru special destinat acestui scop.

(6) Funcţionarii publici care refuză să semneze, respectiv să contrasemneze ori să avizeze saucare prezintă obiecţii cu privire la legalitate asupra actelor şi documentelor prevăzute la alin.(2), fără a indica temeiuri juridice, în scris, cu respectarea termenului prevăzut la alin. (5),răspund în condiţiile legii.

Art.31. – (1) Dezbaterea proiectului de hotărâre sau a problemelor se face, de regulă,în ordinea în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi aprobată în conformitate cuprevederile prezentului cod şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare a consiliuluilocal.

(2) Preşedintele de şedinţă este obligat să asigure luarea cuvântului de către iniţiator pentrususţinerea proiectului de hotărâre ori de câte ori acesta o solicită, precum şi de către delegatulsătesc, după caz.

(3) Consilierii locali participă la dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt. Consilierii localisunt obligaţi ca în cuvântul lor să se refere exclusiv la problema care formează obiectuldezbaterii.

(4) Preşedintele de şedinţă are dreptul să limiteze durata luărilor de cuvânt, în funcţie deobiectul dezbaterii. În acest scop el poate propune consiliului local spre aprobare timpulalocat fiecărui vorbitor, precum şi timpul total de dezbatere a proiectului.

(5) Preşedintele de şedinţă permite oricând unui consilier local să răspundă într-o problem de ordin personal, în probleme prevăzute de regulamentul de organizare şi funcţionare aconsiliului sau atunci când a fost nominalizat de un alt vorbitor.

(6) Preşedintele de şedinţă sau reprezentantul oricărui grup de consilieri locali poate propuneîncheierea dezbaterii unei probleme puse în discuţia consiliului local. Propunerea de încheierea dezbaterii se supune votului, iar discuţiile se sistează dacă propunerea este adoptată cumajoritate simplă.

(7) Este interzisă adresarea de insulte sau calomnii de către consilierii locali prezenţi laşedinţă, precum şi dialogul dintre vorbitori şi persoanele aflate în sală.

(8) Asupra proiectelor de hotărâri au loc dezbateri generale şi pe articole, consilierii locali,precum şi ceilalţi iniţiatori prezenţi la şedinţă putând formula amendamente de fond sau deformă. Amendamentele se supun votului consiliului local în ordinea în care au fost formulate.

(9) Sinteza dezbaterilor din şedinţele consiliului local, precum şi modul în care şi-a exercitatvotul fiecare consilier local în parte se consemnează într-un proces-verbal, semnat depreşedintele de şedinţă şi de secretarul general al unităţii/subdiviziuniiadministrativ-teritoriale.

(10)Preşedintele de şedinţă, împreună cu secretarul general al unităţii/subdiviziunii

administrativ-teritoriale îşi asumă, prin semnătură, responsabilitatea veridicităţii celorconsemnate.

(11)La începutul fiecărei şedinţe, secretarul general al unităţii/subdiviziunii

administrativ-teritoriale supune spre aprobare procesul-verbal al şedinţei anterioare.

Consilierii locali şi primarul au dreptul ca, în cadrul şedinţei curente a consiliului local, săconteste conţinutul procesului-verbal şi să ceară menţionarea exactă a opiniilor exprimate înşedinţa anterioară.

(12) Procesul-verbal semnat de preşedintele de şedinţă şi de către secretarul general alunităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, precum şi documentele care au fost dezbătuteîn şedinţa anterioară se depun într-un dosar special al şedinţei respective, care se numeroteazăşi se sigilează de preşedintele de şedinţă şi de secretarul general al unităţii/subdiviziuniiadministrativ-teritoriale, după aprobarea procesului-verbal sau de către persoana cu atribuţiiîn acest sens, desemnată în condiţiile legii.

(13) În termen de 3 zile de la data aprobării procesului-verbal al şedinţei, secretarul general alunităţii /subdiviziunii administrativ-teritoriale afişează la sediul primăriei şi publică pe paginade internet a unităţii /subdiviziunii administrativ-teritoriale o copie a procesului-verbal alşedinţei.

Art.32. – (1) După desfăşurarea şedinţei, hotărârile consiliului local se semnează decătre preşedintele de şedinţă şi se contrasemnează, pentru legalitate, de către secretarulgeneral al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.

(2) În cazul în care preşedintele de şedinţă refuză, în scris, să semneze, hotărârea consiliuluilocal se semnează de cel puţin 2 consilieri locali dintre cei care au participat la şedinţă.

Modalitatea de desemnare a acestor consilieri se stabileşte prin regulamentul de organizare şifuncţionare a consiliului local.

(3)Secretarul general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale nu contrasemneazăhotărârea în cazul în care consideră că aceasta este ilegală. În acest caz, în următoarea şedinţăa consiliului local, depune în scris şi expune în faţa acestuia opinia sa motivată, care seconsemnează în procesul-verbal al şedinţei.

Art.33. – În termen de 5 zile de la data comunicării oficiale către prefect, secretarul

general al comunei va asigura, după caz:

a)aducerea la cunoştinţă publică a hotărârilor cu caracter normativ;

b)transmiterea hotărârilor la instituţiile şi/sau autorităţile interesate ori obligate a asiguraaducerea la îndeplinire, dacă pentru acestea nu s-a cerut de către prefect reanalizarea lor;

c)prezentarea în şedinţa ordinară a consiliului local a hotărârilor pentru care s-a cerutreanalizarea, în vederea modificării sau revocării. Consiliul local se va pronunţa prinhotărâre, potrivit metodologiei din prezentul regulament.

Art.34. – Aducerea la cunoştinţa publică a hotărârilor cu caracter normativ, însoţite

de expunerile de motive, se face, prin publicarea acestora pe site-ul primăriei comuneiGruia, cu respectarea dispoziţiilor

Art.35. – (1) După intrarea în vigoare a hotărârilor consiliului local, acestea pot fi

supuse modificării, completării, revocării/încetării aplicabilităţii, abrogării, suspendării şirepublicării sau altele asemenea, cu respectarea prevederilor Legii nr.24/2000, republicată, cumodificările şi completările ulterioare.

(2) În cazul când se va interveni asupra unei hotărâri printr-unul din procedurile prevăzute laalin.(1) aceasta se va putea face numai pe baza unei hotărâri a consiliului local şi curespectarea termenului stabilit în acest scop sau din proprie iniţiativă, cu respectarea regulilorprevăzute în Cap.VI din Legea Nr. 24/2000, republicată, cu modificările şi completărileulterioare.

(3) Orice intervenţie asupra unei hotărâri a consiliului local făcută în condiţiile prevăzute laalin.(1) şi (2) se va face tot printr-o hotărâre a consiliului local.

CAPITOLUL V

DISPOZIŢII FINALE

Art.36. – Referatele de aprobare şi avizele originale, variantele şi formele successive ale proiectelor de acte care fac obiectul reglementării prin prezentul regulament, precum şi unoriginal al hotărârii se păstrează la Secretariatul aparatului de specialitate al comuneiGruia, astfel încât să se asigure cunoaşterea întregului proces de elaborare a actelorrespective.

Art.37. – (1) În situaţia în care împotriva unei hotărâri a consiliului local se introduceacţiune la instanţa de contencios administrativ, secretarul general al comunei va comunicaaceasta de îndată consiliului local şi iniţiatorului care are obligaţia să reanalizeze actulrespectiv, pronunţându-se în termen de 5 zile, cu propuneri de menţinere, de modificare şi/saucompletare, ori revocare, încetarea a aplicabilităţii acestora.

(2) Propunerile iniţiatorului redactate sub forma unei note care exprimă punctele de vedereale acestuia vor fi comunicate contestatorului, prin grija secretarului general al comunei.

(3) Primarul va lua măsuri ca prin compartimentul juridic să se susţină în faţa instanţelor dejudecată prevederile actelor ce fac obiectul contestaţiilor.

Art. 38. – Prezentul regulament poate fi modificat şi/sau completat prin hotărâre a

consiliului local, în condiţiile legii, şi cu respectarea normelor de tehnică legislative prevăzute în Legea nr.24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.