România

România

Județul Dâmbovița

Comuna I. L. Caragiale

Comuna I. L. Caragiale

 

REGULAMENT PROPRIU privind măsurile metodologice, organizatorice, termenele și circulația proiectelor de hotarâri cu caracter normativ care se supun adoptării Consiliului Local al comunei I.L.Caragiale

 

CAPITOLUL I

Dispoziții generale

 

Art. 1. (1) Potrivit prevederilor art. 129 alin. (1) din OUG 57/2019 privind Codul Administrativ coroborat cu art. 21 din Ordinul 25/2021 pentru aprobarea modelului orientativ al statutului unității administrativ-teritoriale, precum și a modelului orientativ al regulamentului de organizare și funcționare a consiliului local, Consiliul Local al comunei I.L.Caragiale are inițiativă și hotărăște, în condițiile legii, în toate problemele de interes local, cu excepția celor care sunt date prin lege în competența altor autorități ale administrației publice locale sau centrale.

 (2) În exercitarea atribuțiilor ce îi revin, Consiliul Local al comunei I.L.Caragiale adoptă hotărâri, cu majoritate absolută sau simplă după caz.

 (3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), hotărârile privind dobândirea sau înstrăinarea dreptului de proprietate în cazul bunurilor imobile se adoptă de Consiliul Local al comunei I.L.Caragiale cu majoritate calificată definite la art. 5 lit. dd) din OUG 57/2019 privind Codul Administrativ cu modificările și completările ulterioare, de două treimi din numărul consilierilor locali în funcție. 

 Art. 2. (1) Hotărârile Consiliului Local al comunei I.L.Caragiale se iniţiază, se elaborează, se adoptă şi se aplică în conformitate cu prevederile OUG nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, ale Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, rerepublicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică precum şi cu principiile ordinii de drept, republicată. 

(2) La iniţierea şi elaborarea proiectelor de hotărâri se va avea în vedere caracterul de acte administrative de autoritate subordonate legii, hotărârilor şi ordonanţelor Guvernului, altor acte de nivel superior sau de acelaşi nivel, cu care se află în conexiune, precum şi cu reglementările comunitare.

 (3) Reglementările cuprinse în hotărârile Consiliului Local al comunei I.L.Caragiale nu se pot abate prevederilor din acte normative de nivel superior şi nici principiilor şi dispoziţiilor acestora.

 Art. 3. Hotărârile Consiliului Local al comunei I.L.Caragiale se adoptă pentru organizarea executării ori executarea în concret a legilor şi a celorlalte acte normative de nivel superior cu respectarea termenelor stabilite de acestea, precum şi a propriilor hotărâri.

 CAPITOLUL II

Inițierea, elaborarea, redactarea, structura, conținutul şi circulația proiectelor de hotărâri

 Art. 4. (1) Potrivit prevederilor art. 136 alin. (1) din OUG nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, proiectele de hotărâri pot fi inițiate de primar, de consilierii locali sau de cetățeni, denumiţi în continuare iniţiatori.

          (2) Proiectele de hotărâri se elaborează de către cei care le propun, cu sprijinul secretarului general al comunei I.L.Caragiale și al compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului. 

 Art. 5. În elaborarea proiectelor de hotărâri cu caracter normativ se parcurg următoarele etape:

 a) stabilirea obiectului şi scopului reglementării; 

b) stabilirea actelor normative care reglementează problematica respectivă şi abilitarea consiliului local să stabilească măsuri pentru aplicarea lor;

c) culegerea şi selectarea informaţiilor; 

d) prelucrarea şi analizarea informaţiilor; 

e) elaborarea variantelor de soluţie, delimitarea celor optime ca scop şi posibilitate de înfăptuire. 

 Art. 6. (1) Redactarea proiectelor de hotărâre și a referatelor de aprobare ale acestora se face de către inițiator în conformitate cu normele de tehnică legislativă. Secretarul general al unităţii administrativteritoriale va verifica dacă proiectele de hotărâre au fost elaborate conform prevederilor Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, modificată și completată.

(2) La redactarea unui proiect de hotărâre trebuie avute în vedere sistematizarea ideilor în text şi stilul: 

a) proiectul de hotărâre trebuie redactat într-un limbaj şi stil juridic specific normativ, concis, clar şi precis, care să excludă orice echivoc, cu respectarea strictă a regulilor gramaticale; 

b) se vor folosi cuvinte în înţelesul lor curent din limba română, cu evitarea regionalismelor;

 c) este interzisă folosirea neologismelor, dacă există un sinonim de largă răspândire în limba română; 

d) exprimarea prin abrevieri a unor denumiri sau termeni se poate face numai prin explicitare în text, la prima folosire; 

e) utilizarea verbelor se face la timpul prezent, forma afirmativă; 

f) nu este permisă prezentarea unor explicaţii prin folosirea parantezelor;

g) referirea în proiectul de hotărâre la un alt act normativ se face prin precizarea categoriei juridice a acestuia, a numărului său, a titlului şi a datei publicării acelui act sau numai a categoriei juridice şi a numărului, dacă astfel orice confuzie este exclusă.

(3) Proiectele de hotărâri ale Consiliului Local al comunei I.L.Caragiale însoțite de referatele de aprobare a acestora și de alte documente de prezentre și de motivare se înregistrează într-un registru special și se transmit de secretarul general al comunei I.L.Caragiale: 

a) compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului în vederea analizării și întocmirii rapoartelor de specialitate; 

b) comisiilor de specialitate ale Consiliului Local al comunei I.L.Caragiale în vederea dezbaterii și întocmirii avizelor de specialitate. 

(4) Nominalizarea compartimentelor de resort şi a comisiilor de specialitate cărora li se transmit proiectele de hotărâri ale Consiliului Local al comunei I.L.Caragiale, precum şi celelalte documente, se face de către primarul comunei I.L.Caragialeîmpreună cu secretarul general al comunei I.L.Caragiale. 

 Art. 7. (1) Părţile constitutive ale unui proiect de hotărâre se structurează astfel: antet, titlul proiectului de hotărâre, preambul, formula introductivă, partea dispozitivă, formula de atestare a autenticității actului 

(2) Antetul proiectului de hotărâre va fi sub forma:

 ROMÂNIA

JUDEȚUL DÂMBOVIȚA

CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI 

 I. L. CARAGIALE


                                                                                              PROIECT DE HOTĂRÂRE

 nr.____ din ________________

                                   privind ____________________________________________________________

 

(3) Referatul de aprobare, raportul de specialitate și proiectul de hotărâre trebuie să aibă următoarele caracteristici de redactare: fontul folosit este „Roboto” ( de la Google), dimensiunea font-ului va fi de 11 sau 12 . 

(4) Titlul proiectului de hotărâre trebuie să cuprindă denumirea proiectului de hotărâre, precum şi obiectul reglementării exprimat sintetic, respectiv „Proiect de hotărâre privind ….”. 

(5) Se interzice ca denumirea proiectului de hotărâre să fie aceeaşi cu cea a altui proiect de hotărâre în vigoare.

(6) În cazul în care prin hotărâre se modifică ori se completează o altă hotărâre, titlul va exprima operaţiunea de modificare sau de completare a hotărârii avută în vedere. 

(7) Ca element de identificare, titlul se întregeşte, după adoptarea hotărârii consiliului local, cu un număr de ordine, la care se adaugă ziua, luna și anul în care a fost adoptată aceasta.

(8) Preambulul enunţă în sinteză, scopul şi după caz, motivarea proiectului de hotărâre, oportunitatea acestuia, temeiul de fapt. Preambulul precedă formula introductivă. 

(9) În preambul se menţionează referatul de aprobare, raportul de specialitate, respectiv avizele comisiilor de specialitate ale Consiliului local al comunei I.L.Caragiale, precum şi temeiurile juridice pe baza şi în executarea cărora proiectul de hotărâre a fost inițiat. Dacă se invocă ordine, instrucţiuni, circulare ori alte acte normative emise de autorităţile administraţiei publice centrale şi care nu sunt publicate în Monitorul Oficial, acestea se vor depune în copie conformă cu originalul, odată cu proiectul de hotărâre. 

 (10) Partea dispozitivă reprezintă conţinutul propriu-zis al proiectului de hotărâre.

 (11) Atestarea autenticităţii – proiectul de hotărâre se semnează de către inițiator și se contrasemnează pentru legalitate de către secretarul general al comunei I.L.Caragiale, se datează şi se numerotează.

 (12) Secretarului general al comunei I.L.Caragiale îi revine şi sarcina de a verifica dacă proiectul de hotărâre este conform cu prevederile legale, dacă se integrează organic în sistemul legislaţiei şi dacă nu depăşeşte competenţa Consiliului Local al comunei I.L.Caragiale. 

 Art. 8. (1) Elementul structural de bază al părţii dispozitive a proiectului de hotărâre îl constituie articolul. Articolul cuprinde, de regulă, o singură dispoziție normativă aplicabilă unei situații date. 

(2) Structura articolului trebuie să fie echilibrată, abordând exclusiv aspectele juridice 

necesare contextului reglementării.

(3) Articolul se exprimă în textul proiectului de hotărâre prin abrevierea „art.”. Articolele se numerotează în continuare, în ordinea din text, de la începutul până la sfârșitul proiectului de hotărâre. Dacă proiectul de hotărâre cuprinde un singur articol, acesta se va defini prin expresia „Articol unic”. 

 Art. 9. (1) În cazul în care din dispoziția normativă primară a unui articol decurg, în mod organic, mai multe ipoteze juridice, acestea vor fi prezentate în alienate distincte, asigurându-se articolului o succesiune logică a ideilor și o coerență a reglementării. 

(2) Alineatul este o subdiviziune a articolului, care de regulă este constituit dintr-o singură propoziţie sau frază, dar dacă acest lucru nu este posibil se pot adăuga noi propoziţii sau fraze, ce reprezintă teze separate prin punct și virgulă. Alineatul se evidenţiază printr-o uşoară retragere de la alinierea textului pe verticală. 

(3) În hotărârile cu o anumită întindere, dacă un articol are două sau mai multe alineate, acestea se numerotează la începutul fiecăruia cu cifre arabe cuprinse în paranteză.

 

 Art. 10. (1) Enumerările în textul unui articol sau alineat se prezintă distinct prin utilizarea literelor alfabetului românesc şi nu prin liniuţe sau alte semne grafice. 

(2) O enumerare distinctă, marcată cu o literă, nu poate cuprinde, la rândul ei, o altă enumerare şi nici alineate noi. 

(3) Dacă ipoteza marcată cu o literă necesită o dezvoltare sau o explicare separată, aceasta se va face printr-un alineat distinct care să urmeze ultimei enumerări.

  Art. 11 Ultimele articole dintr-un proiect de hotărâre vor cuprinde în mod obligatoriu: 

a) la hotărârile cu caracter normativ temporar va fi prevăzută și perioada de aplicare sau data încetării aplicării sale; 

b) denumirea autorităţilor, instituţiilor şi persoanelor interesate de conţinutul hotărârii, pentru a se asigura comunicarea lor;

c) denumirea celor stabiliţi să asigure ducerea la îndeplinire a prevederilor înscrise în hotărâre şi să informeze periodic conducerea consiliului local cu rezultatele obţinute în urma aplicării ei. 

Art. 12. (1) La redactarea textului unui proiect de hotărâre se pot folosi, ca părţi componente a acestuia, anexe care conţin prevederi ce cuprind exprimări cifrice, desene, tabele, planuri sau alte asemenea. 

(2) Pot constitui anexe la un proiect de hotărâre reglementările ce trebuie aprobate de Consiliul Local al comunei I.L.Caragiale, cum sunt: regulamente, statute, metodologii sau norme cu caracter predominant tehnic. 

(3) Anexa trebuie să aibă un temei - cadru în corpul hotărârii şi să facă referire exclusiv la obiectul determinant prin textul de trimitere. 

(4) Textul - cadru de trimitere trebuie să facă, în finalul său, menţiunea că anexa face parte integrantă din proiectul de hotărâre. Dacă sunt mai multe anexe, în final se va include un articol distinct, cuprinzând aceeaşi menţiune, însoţită de nominalizarea expresă a tuturor anexelor.

(5) Titlul anexei va cuprinde exprimarea sintetică a ideii din textul de trimitere.

(6) Dacă sunt mai multe anexe, acestea se numerotează cu cifre arabe, în ordinea în care au fost enunţate în textul proiectului de hotărâre. Anexele la proiectul de hotărâre vor purta antetul acesteia, precum şi menţiunea „Anexa nr. ___ la Hotărârea nr. ____ din ________”. 

 Art. 13. După intrarea în vigoare, pe durata existenţei unei hotărâri pot surveni unele evenimente, precum modificarea, completarea, revocarea / încetarea aplicabilităţii sau abrogarea.

Art. 14. (1) Modificarea constă în schimbarea expresă a textului unuia sau mai multor articole, teze ori alineate, dându-le o nouă formulare.

(2) Pentru exprimarea normativă a intenţiei de modificare se nominalizează expres textul 

vizat, cu toate elementele de identificare. Proiectul de hotărâre se formulează utilizându-se sintagma „Se modifică art.______, care va avea următorul cuprins: ______ ”, urmat de redactarea noului text. 

(3) Modificarea ori completarea unei hotărâri este admisă numai dacă nu se afectează 

concepţia generală sau caracterul unitar al acestora, ori dacă nu priveşte întreaga sau cea mai mare parte a reglementărilor. În caz contrar, ele se înlocuiesc cu o nouă reglementare, urmând să fie în întregime abrogate. 

(4) În cazul în care se modifică sau se completează o altă hotărâre, articolele se numerotează cu cifre romane, păstrându-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele modificate sau completate. 

Art. 15. Reglementările de modificare şi completare se încorporează în actul de bază de la data intrării lor în vigoare, identificându-se cu acesta, iar intervenţiile ulterioare de modificare sau completare vor fi raportate tot la actul de bază.

Art. 16. (1) Completarea unei hotărâri constă în introducerea unei dispoziţii noi, cuprinzând soluţii şi ipoteze suplimentare, care se adaugă elementelor structurate existente prin utilizarea următoarei formule de exprimare: „După articolul / alineatul se introduce un nou articol / alineat, care va avea următorul cuprins: _________ ”

 (2) Actul de completare poate să dispună renumerotarea articolelor actului completat şi republicarea lui, sau ca acestea să dobândească numărul structurilor corespunzătoare din textul vechi, însoţite de un indice cifric pentru diferenţiere. 

 Art. 17. Revocarea / încetarea aplicabilităţii unei hotărâri constă în retractarea actului administrativ valid şi presupune o manifestare de voință subsecventă celei care a dat naștere actului, prin care se pune capăt, se înlătură sau încetează efectele acestui act. 

Art. 18. (1) Prevederile cuprinse într-o hotărâre, contrare unei reglementări de acelaşi nivel sau de nivel superior, vor fi abrogate. Abrogarea poate fi totală sau parţială. 

(2) În cazul abrogărilor parţiale, intervenite succesiv, ultima abrogare se va referi la întregul act normativ, nu numai la textele rămase în vigoare. 

(3) Abrogarea unei hotărâri, parţială sau totală, are întotdeauna caracter definitiv, nemaiputându-se repune în vigoare.

(4) Abrogarea poate fi hotărâtă, de regulă, printr-o prevedere distinctă în finalul unei hotărâri care reglementează o anumită problematică, dacă aceasta afectează reglementări conexe anterioare. 

 Art. 19. (1) Proiectele de hotărâri trebuie să fie însoţite de referate de aprobare întocmite de iniţiatori, în care se vor arăta succint: 

a) cerinţele care justifică intervenţia normativă, atât din punct de vedere al legalităţii şi al oportunităţii, cât şi al eficienţei şi eficacităţii; 

b) efectele avute în vedere prin noua reglementare în funcţie de obiectul reglementării precum şi, după caz, influenţa acestuia asupra bugetului local al comunei; 

c) fazele parcurse în pregătirea proiectelor, evidenţiindu-se sursele de documentare, evaluări statistice, specialiştii consultanţi şi alte asemenea surse de informare utilizate;

d) referiri la avizele obţinute şi, după caz, influenţa acestora asupra proiectelor;

e) menţiuni, după caz , dacă se impune modificarea, completarea / revocarea / încetarea aplicabilităţii sau abrogarea unor hotărâri anterioare în materia respectivă de către consiliul local.

 (2) Referatele de aprobare a proiectelor de hotărâri se semnează de iniţiatori. 

 Art. 20. (1) Rapoartele de specialitate și avizele consultative trebuie întocmite înainte de termenul de 30 de zile de la înregistrarea proiectelor de hotărâre propuse pentru a fi înscrise pe proiectul ordinii de zi a ședințelor ordinare ale consiliului local, respectiv în termen de cel mult 3 zile de la înregistrarea proiectelor de hotărâre propuse a fi înscrise pe proiectul ordinii de zi a ședințelor extraordinare. În situația ședințelor extraordinare convocate de îndată, rapoartele compartimentelor de specialitate se întocmesc în procedură de urgență, cel târziu odată cu proiectul hotărârii. 

(2) Iniţiatorii vor prezenta proiectul de hotărâre însoţit de referatul de aprobare și de alte documente de prezentare și de motivare, la secretarul general al comunei I.L.Caragiale pentru înregistrare și pentru a le transmite compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului în vederea analizării și întocmirii rapoartelor de specialitate. 

(3) În cazul în care s-au cerut rapoarte de specialitate de la două, ori mai multe compartimente de resort acestea vor elabora un raport comun. 

(4) Prin raportul compartimentului de resort se asigură fundamentarea proiectului de hotărâre supus dezbaterii Consiliului Local al comunei I.L.Caragiale.

(5) Raportul compartimentului de resort va fi înaintat, secretarului general al comunei, în vederea emiterii avizului său de legalitate, dar și pentru a fi înaintat împreună cu proiectul de hotărâre și comisiilor de specialitate ale consiliului local în vederea întocmirii avizului consultativ al acestora. 

(6) Odată cu transmiterea proiectelor de hotărâri se comunică şi data de depunere a rapoartelor şi a avizelor, avându-se grijă ca rapoartele compartimentelor de resort să poată fi transmise şi comisiilor de specialitate înainte de pronunţarea acestora. 

(7) După examinarea proiectului de hotărâre, comisia de specialitate a Consiliului Local al comunei I.L.Caragiale emite un aviz cu privire la adoptarea sau, după caz, respingerea proiectului. 

(8) Avizele comisiilor de specialitate ale Consiliului Local al comunei I.L.Caragiale pot fi favorabile sau nefavorabile. În cazul în care avizul este favorabil, se pot formula amendamente în cadrul comisiei de specialitate iar amendamentele formulate și adoptate în comisie, însoțesc proiectul de hotărâre care va fi dezbătut în ședința Consiliului Local al comunei I.L.Caragiale. 

(9) Avizul comisiei de specialitate și amendamentele formulate se transmit secretarului general al comunei I.L.Caragiale, care dispune măsurile corespunzătoare înaintării lor către consilierii locali şi către iniţiatori, după caz, cel mai târziu în ziua şedinţei.

(10) Fiecare proiect de hotărâre înscris pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Local al comunei I.L.Caragiale este supus dezbaterii numai dacă este însoțit de: 

a) referat de aprobare; 

b) raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului; 

c) avizele cu caracter consultativ al comisiilor de specialitate ale Consiliului Local al comunei I.L.Caragiale; 

d) alte documente prevăzute de legislația specială. 

Art. 21. Secretarul general al comunei I.L.Caragiale transmite proiectele de hotărâri şi celelalte documente comisiilor de specialitate în atribuţiile cărora se încadrează obiectul reglementărilor propuse, în vederea avizării. 

Art. 22. (1) Comisia de specialitate căreia i s-a transmis proiectul de hotărâre însoţit de documentele prevăzute de lege prezinta avizul comisiei.

 (2) Raportul comisiei de specialitate va fi depus la secretarul general al comunei I.L.Caragiale înainte de ţinerea şedinţei Consiliului Local al comunei I.L.Caragiale. 

Art. 23. (1) Secretarul general al comunei I.L.Caragiale întocmeşte un dosar care va cuprinde: 

 a) proiectul de hotărâre, cu menţionarea iniţiatorului;

 b) referatul de aprobare, ca instrument de prezentare şi motivare, semnat de iniţiator; 

c) raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului; 

d) raportul / rapoartele de avizare ale comisiilor de specialitate ale consiliului local. 

 (2) Secretarul general al comunei I.L.Caragiale va verifica îndeplinirea condiţiilor de formă şi de fond pentru fiecare proiect de hotărâre, inclusiv respectarea normelor de tehnică legislativă, prevăzute de Legea nr. 24/2000, rerepublicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(3) Dacă, în urma analizei, secretarul general al comunei I.L.Caragiale constată nerespectarea prevederilor unor acte normative de nivel superior, va restitui la iniţiator proiectul de hotărâre şi celelalte documente pentru a fi refăcute în concordanţă cu propunerile şi observaţiile primite. 

(4) În termen de 24 de ore de la primire, iniţiatorul va restitui secretarului general al comunei I.L.Caragiale, proiectul de hotărâre reformulat în mod corespunzător. 

(5) În situaţia în care între iniţiator şi secretarul general al comunei I.L.Caragiale există puncte de vedere diferite, proiectul de hotărâre va fi prezentat cu obiecţii în scris şi motivate, care vor fi anexate şi prezentate în şedinţa Consiliului Local al comunei I.L.Caragiale.

(6) Inițiatorul proiectului de hotărâre poate renunța sau îl poate retrage, în orice moment, la susțienerea acestuia. 

 Art. 24. Secretarul general al comunei I.L.Caragiale prezintă primarului proiectele de hotărâri asupra cărora își exercită viza, însoţite de documentele care stau la baza elaborării şi eventualele obiecţii, în vederea însuşirii şi includerii lor pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului Local al comunei I.L.Caragiale.

 CAPITOLUL III

Dezbaterea publică a proiectelor de hotărâri

 Art. 25. (1) În cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative autoritatea administrației publice locale are obligaţia de a publica un anunț referitor la această acțiune pe site-ul propriu, să-l afișeze la sediul propriu, într-un spațiu accesibil publicului, și să-l transmită către mass-media centrală sau locală, după caz. Autoritatea administrației publice va transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informații.

 (2) Proiectele de hotărâre cu caracter normativ care urmează a se discuta în şedinţele Consiliului local se aduc la cunoştinţa locuitorilor municipiului cu cel puţin 30 de zile lucrătoare înainte de supunerea spre analiză, avizare şi adoptare, printr-un anunţ publicat pe site-ul propriu. Anunţul trebuie să cuprindă: data afişării, un referat de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus, un studiu de oportunitate/ impact şi/sau de fezabilitate, după caz, textul complet al proiectului actului respectiv, termenul-limită, locul şi modalitatea în care cei interesaţi pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ. 

(3) Anunţul referitor la elaborarea unui proiect de hotărâre normativă cu relevanţă asupra mediului de afaceri se transmite de către iniţiator asociaţiilor de afaceri şi altor asociaţii legal constituite, pe domenii specifice de activitate cu cel putin 30 de zile lucrătoare îninte de supunerea spre avizare de către autoritățile publice. 

(4) La publicarea anunţului, autoritatea administraţiei publice va stabili o perioadă de cel puţin 10 zile calendaristice pentru proiectele de acte normative prevăzute la alin. (2), pentru a primi în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice. 

(5) Primarul comunei I.L.Caragiale desemnează prin dispoziție persoana responsabilă pentru relaţia cu societatea civilă, care primește propunerile, sugestiile şi opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectele de hotărâri propuse. Persoana responsabilă pentru relaţia cu societatea civilă, va organiza întâlnirea, va publică pe site-ul propriu şi va afişa la sediul propriu, alături de documentele menţionate la alin. (2), şi modalitatea de colectare a recomandărilor, modalitatea de înscriere şi luare a cuvântului, timpul alocat luării cuvântului şi orice alte detalii de desfăşurare a dezbaterii publice prin care se asigură dreptul la libera exprimare al oricărui cetăţean interesat. 

(6) Proiectul de act normativ se transmite spre analiză şi avizare autorităţilor publice interesate numai după definitivare, pe baza observaţiilor şi propunerilor formulate. 

 Art. 26. (1) În cazul în care o altă autoritate publică sau o asociaţie legal constituită a solicitat în scris organizarea de întâlniri pentru dezbaterea publică a proiectelor de hotărâri normative, cu aplicabilitate generală, acestea se organizează în cel mult 10 zile de la publicarea datei şi locului unde urmează să fie organizate. Desfășurarea dezbaterii publice va avea loc conform prevederilor art.7 alin.(10) din Legea nr.52/2003 republicată privind transparența decizională în administrația publică. 

(2) Printre proiectele de hotărâri cu aplicabilitate generală, care fac obiectul dezbaterilor publice, se enumără: adoptarea bugetului local, aprobarea impozitelor şi taxelor locale, aprobarea Strategiei de dezvoltare economico-socială a Comunei I.L. Caragiale, aprobarea Regulamentelelor de organizare şi funcţionare privind serviciile comunitare de utilități publice de interes local, aprobarea Regulamentului local de implicare a publicului în elaborarea sau revizuirea planurilor de urbanism sau de amenajarea teritoriului din competenţa Consiliului local, aprobarea Regulamentelui de organizare şi funcţionare a asociațiilor de proprietari, etc. 

 (3) În cazul proiectelor de hotărâri unde se impune adoptarea de soluţii imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, adoptarea acestora se va face în procedura de urgenţă prevăzută de reglementările în vigoare.

(4) La dezbaterea publică vor participa obligatoriu iniţiatorul şi/sau iniţiatorii proiectului de hotărâre, experţii şi/sau specialiştii care au participat la elaborarea notei de fundamentare, a expunerii de motive, a referatului de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus, a studiului de impact şi/sau de fezabilitate, după caz, şi a proiectului de act normativ;

Art. 27. (1) Persoana responsabilă cu relația cu societatea civilă va primi și va consemna toate sugestiile și punctele de vedere cu privire la proiectul de act normativ supus consultării publice.

 (2) Propunerile, sugestiile sau opiniile cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice se vor consemna într-un registru, menţionându-se data primirii, persoana şi datele de contact de la care s-a primit propunerea, opinia sau recomandarea.

(3) Persoanele sau organizaţiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice trebuie să menționeze articolul sau articolele din proiectul de act normativ la care se referă, menţionând data trimiterii şi datele de contact ale expeditorului.

Art. 28. (1) Inițiatorul şi/sau iniţiatorii proiectului de hotărâre și experţii şi/sau specialiştii care au participat la elaboararea proiectului de act normativ trebuie să analizeze toate recomandările primite în scris, în timpul dezbaterilor publice, referitoare la proiectul de act normativ, redactând, după caz, justificarea în scris a renunțării la unele recomandări. 

(2) Proiectul de act normativ, precum și instrumentele de prezentare și motivare, se definitivează de către compartimentul de specialitate inițiator, la nivelul autorității locale pe baza observaţiilor şi propunerilor formulate în perioada de consultare publică și se transmit spre analiză şi avizare autorităţilor publice interesate numai după definitivare.

(3) După finalizarea procedurii de consultare publică, responsabilul pentru relația cu societatea civilă informează participanţii care au luat parte la consultarea publică cu privire la decizia finală şi la modul în care recomandările făcute de părţile interesate pe parcursul procesului au fost valorificate, prin consemnarea în Registrul pentru consemnarea și analizarea propunerilor, opiniilor sau recomandărilor primite conținând situația concluziilor şi recomandărilor rezultate în urma consultării publice organizate, respectiv: numărul de recomandări primite, modul cum au fost ele valorificate în îmbunătăţirea reglementării, precum şi, după caz, justificarea în scris a renunţării la unele recomandări.

 (4) În termen de 10 zile calendaristice de la încheierea dezbaterii publice se va asigura accesul public, pe site-ul şi la sediul autorităţii publice responsabile, la minuta dezbaterii publice, recomandările scrise colectate, versiunile îmbunătăţite ale proiectului de act normativ în diverse etape ale elaborării, rapoartele de avizare, precum şi versiunea finală adoptată a actului normativ. 

(5) Punctele de vedere exprimate în cadrul şedinţelor publice au valoare de recomandare. 

(6) Difuzarea anunţului şi invitarea specială a unor persoane la şedinţa publică sunt în sarcina persoanei responsabile desemnată de către primarul municipiului. 

(7) Minuta şedinţei publice, incluzând şi votul fiecărui membru, cu excepţia cazurilor în care s-a hotărât vot secret, va fi publicată pe site-ul propriu. 

 CAPITOLUL IV

Dispoziții cu privire la analiza şi supunerea spre adoptare a proiectelor de hotărâri

 Art. 29. (1) Primarul Comunei I.L. Caragiale, primind proiectele de hotărâri va asigura includerea acestora pe ordinea de zi a şedinţei ordinare a consiliului local şi va dispune convocarea consilierilor locali şi a invitaţilor a căror prezenţă este necesară pentru desfăşurarea lucrărilor şedinţei. 

(2) Pentru dezbaterea proiectelor de hotărâri în şedinţa ordinară a consiliului local, secretarul general al comunei va lua măsuri pentru multiplicarea documentelor necesare şi transmiterea acestora, în format electronic, consilierilor locali.

 (3) Consilierii locali sunt convocați în scris, prin mijloace electronice, prin grija secretarului general al comunei I.L.Caragiale, cel târziu în ziua ulterioară primirii de către acesta a dispoziției sau a documentului de convocare inițiat de cel puțin o treime din numărul consilierilor locali în funcție. 

(4) Data ședinței consiliului local precizată cu ocazia convocării se stabilește în teremen de 5 zile de la data comunicării dispoziției de convocare pentru ședințele ordinare și în termen de 3 zile de la data comunicări dispoziției sau documentului de convocare pentru ședințiele extraordinare, cu respectarea modului de calcul al temenelor procedurale, prevăzut de art. 181 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată.

(5) În caz de forță majoră și/sau de maximă urgență pentru rezolvarea intereselor locuitorilor comunei I.L. Caragiale ori în alte situații stabilite de Regulamentul de Organizarare și Funcționare a Consiliului local, convocarea acestuia pentru ședința extraordinară, prin excepție de la prevederile alin. (3) lit. b), se face de îndată.

 (6) Proiectele de hotărâre incluse pe ordinea de zi aprobată de Consiliul local vor fi dezbătute și adoptate în conformitate cu prevederile din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, și cu procedura stabilită prin Regulamentul de organizare și funcționare a consiliului local. 

(7) Fiecare proiect de hotărâre înscris pe ordinea de zi a şedinţei consiliului local este supus dezbaterii numai dacă este însoţit de: referatul de aprobare, ca instrument de prezentare şi motivare, semnat de iniţiator; rapoartele compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului; avizele cu caracter consultativ ale comisiilor de specialitate ale consiliului local; alte documente prevăzute de legislaţia specială.

 (8) Secretarul general al comunei asigură îndeplinirea condiţiilor de la alin. (7) şi aduce la cunoştinţa consiliului local cazul neîndeplinirii acestora înainte de adoptarea ordinii de zi.

Art. 30. (1) Dezbaterea proiectului de hotărâre va fi precedată de prezentarea de către inițiator a referatului de aprobare care a condus la promovarea proiectului, de către șeful compartimentului de resort a raportului de specialitate și a avizului comisiei de specialitate de către președintele acesteia sau un raportor desemnat.

(2) În cazul în care documentele precizate la alin. (1) au fost studiate de toți consilierii, la propunerea președintelui și cu votul majorității consilierilor, acestea nu se mai prezintă. 

(3) În situația în care avizul de legalitate al secretarului general al comunei asupra proiectului de hotărâre este dat cu obiecții, se va da obligatoriu cuvântul acestuia pentru a motiva obiecțiile. 

(4) Dezbaterile proiectului de hotărâre pot fi generale sau pe articole iar consilierii locali, precum şi ceilalţi iniţiatori prezenţi la şedinţă au posibilitatea de formula amendamente de fond sau de formă. 

(5) Amendamentele se formulează în scris şi se pot depune de către primar, oricare dintre consilierii locali, un grup de consilieri locali sau o comisie de specialitate. Iniţiatorul unui amendament îl poate retrage sau poate renunţa la susţinerea acestuia, în orice moment. În acest caz, amendamentul nu se mai supune la vot. 

(6) Pentru a putea fi dezbătut amendamentul, acesta trebuie depus la secretarul general cel mai târziu în ziua şedinţei consiliului local.

(7) Amendamentele la proiectele de hotărâri ale consiliului local se transmit în formă scrisă şi trebuie să conțină: numele iniţiatorului sau iniţiatorilor; numărul de înregistrare şi titlul proiectului de hotărâre a consiliului local pentru care se depune amendamentul; tipul amendamentului (modificare sau completare); textul iniţial; textul amendamentului formulat; motivaţia amendamentului și semnătura persoanei care propune amendamentul.

(8) Secretarul general numerotează amendamentele depuse pentru fiecare proiect de hotărâre a Consiliului local în ordine crescătoare a articolelor din cadrul proiectului de hotărâre a consiliului local. Secretarul general numerotează amendamentele depuse ţinând cont de ordinea textelor asupra cărora se formulează amendamente în cadrul proiectului de hotărâre a consiliului local. În cazul în care două sau mai multe amendamente se referă la acelaşi text din cadrul proiectului de hotărâre a consiliului local, acestea se numerotează în ordinea în care au fost primite de către secretarul general. 

(9) În mod excepţional, în timpul dezbaterilor se pot formula amendamente verbale la proiectul de hotărâre a consiliului local, însă acestea se formulează de comun acord cu iniţiatorul proiectului de hotărâre a consiliului local. Conţinutul amendamentelor verbale se menţionează în procesul-verbal de şedinţă.

(10) Amendamentele se supun votului consiliului local în ordinea numerotării lor. Dacă s-a adoptat un amendament, celelalte amendamente care cuprind prevederi contrare amendamentului adoptat se socotesc respinse fără a mai fi supuse votului.

(11) După supunerea la vot a tuturor amendamentelor se supune la vot proiectul de hotărâre a consiliului local în forma cu amendamente.

(12) Dacă în urma dezbaterilor din şedinţa consiliului local se impun modificări de fond în conţinutul proiectului de hotărâre, la propunerea primarului, a secretarului general al comunei sau a consilierilor locali şi cu acordul majorităţii consilierilor locali prezenţi, preşedintele de şedinţă retransmite proiectul de hotărâre, în vederea reexaminării de către iniţiator şi de către compartimentele de specialitate. 

(13) Proiectele de hotărâri respinse de consiliul local nu pot fi readuse în dezbaterea acestuia în cursul aceleiaşi şedinţe. 

(14) Dacă prin raportul comisiei de specialitate se propune respingerea proiectului de hotărâre, după închiderea dezbaterii generale, președintele de ședință poate cere consiliului să se pronunțe prin vot. 

(15) Consiliul local trece la dezbaterea pe articole a proiectului de hotărâre sau a propunerilor cu modificările făcute de comisii potrivit avizului comisiei de specialitate. 

(16) La discutarea fiecărui articol consilierii pot lua cuvântul pentru a-și exprima punctul de vedere. 

(17) Președintele poate supune consiliului local spre aprobare sistarea discuțiilor la articolul dezbătut. 

 Art. 31. (1) După închiderea dezbaterilor generale și pe articole se supune votului fiecare articol în parte și proiectul de hotărâre în asmablul său. 

 (2) Înaintea închiderii dezbaterilor, inițitorul proiectului de hotărâre poate cere, motivat, retragerea sau amânarea proiectului de pe ordinea de zi. 

 Art. 32. (1) Dezbaterile din cadrul ședințelor consiliului local, precum și modul în care și-a exercitat votul fiecare consilier se consemnează într-un proces verbal, semnat de președintele de ședință și secretarul general al comunei, care îți asumă, prin semnătură, responsabilitatea veridicității celor consemnate. 

(2) La începutul fiecărei ședințe de Consiliu local, secretarul general al comunei supune spre aprobare procesul-verbal al ședinței anterioare, consilierii locali având dreptul să conteste conținutul procesului-verbal și să ceara menționarea exactă a opiniilor exprimate în ședința anterioară. 

(3) Procesul-verbal și documentele care au fost dezbătute în ședință se depun într-un dosar special al ședinței respective, care va fi numerotat, semnat și sigilat de președintele de ședință și de secretarul general al comunei, după aprobarea procesului verbal. 

(4) O copie a procesului - verbal al ședinței se va publică pe pagina de internet a instituției și în Monitorul Oficial local, prin grija secretarului general al comunei, în termen de 3 zile de la data aprobării acestuia.

 Art. 33. (1) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, consiliul local adoptă hotărâri, cu majoritate absolută sau simplă, după caz. 

(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), hotărârile privind dobândirea sau înstrăinarea dreptului de proprietate în cazul bunurilor imobile se adoptă de consiliul local cu majoritatea calificată definită la art. 5 lit. dd) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019, cu modificările și completările ulterioare, de două treimi din numărul consilierilor locali în funcţie. 

(3) Se adoptă cu majoritatea absolută prevăzută la art. 5 lit. cc) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019, cu modificările și completările ulterioare, a consilierilor locali în funcţie următoarele hotărâri ale consiliului local: hotărârile privind bugetul local; hotărârile privind contractarea de împrumuturi, în condiţiile legii; hotărârile prin care se stabilesc impozite şi taxe locale; hotărârile privind participarea la programe de dezvoltare judeţeană, regională, zonală sau de cooperare transfrontalieră; hotărârile privind organizarea şi dezvoltarea urbanistică a localităţilor şi amenajarea teritoriului; hotărârile privind asocierea sau cooperarea cu alte autorităţi publice, cu persoane juridice române sau străine; hotărârile privind administrarea patrimoniului; hotărârile privind exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 92; alte hotărâri necesare bunei funcţionări a consiliului local, stabilite prin legi speciale sau regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului local. 

(4) Votul consilierilor locali este individual şi poate fi deschis sau secret. 

(5) Votul deschis se exprimă prin oricare din următoarele modalităţi: 

a) prin ridicarea mâinii; 

b) prin apel nominal, efectuat de preşedintele de şedinţă; 

c) electronic. 

(6) Consiliul local poate stabili ca unele hotărâri să fie luate prin vot secret. Hotărârile cu caracter individual cu privire la persoane sunt luate întotdeauna prin vot secret, cu excepţiile prevăzute de lege. 

(7) Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine de vot.

(8) Redactarea buletinelor de vot trebuie să fie fără echivoc. Pentru exprimarea opţiunii se folosesc, de regulă, cuvintele ” da ” sau

 ” nu”. 

 (9) Buletinele de vot se introduc într-o urnă. La numărarea voturilor nu se iau în calcul buletinele de vot pe care nu a fost exprimată opţiunea consilierului local sau au fost folosite ambele cuvinte prevăzute la alin. (9). 

(10) Abţinerile se numără la voturile împotrivă. 

(11) Dacă pe parcursul desfăşurării şedinţei nu este întrunită majoritatea legală necesară pentru adoptarea proiectului de hotărâre, preşedintele de şedinţă amână votarea până la întrunirea acesteia. 

 Art. 34. (1) După desfăşurarea şedinţei, hotărârile consiliului local se semnează de către preşedintele de şedinţă şi se contrasemnează, pentru legalitate, de către secretarul general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale. 

(2) În cazul în care preşedintele de şedinţă refuză, în scris, să semneze, hotărârea consiliului local se semnează de cel puţin 2 consilieri locali dintre cei care au participat la şedinţă. Modalitatea de desemnare a acestor consilieri se stabileşte prin regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului local. 

(3) Secretarul general al comunei nu contrasemnează hotărârea în cazul în care consideră că aceasta este ilegală. În acest caz, în următoarea şedinţă a consiliului local, depune în scris şi expune în faţa acestuia opinia sa motivată, care se consemnează în procesul-verbal al şedinţei. 

 Art. 35. (1) După semnarea hotărârilor adoptate în şedinţa ordinară a Consiliului local, prin grija secretarului general al comunei se va asigura înregistrarea şi numerotarea hotărârilor în registrul special de evidenţă în cadrul anului calendaristic și comunicarea hotărârilor în cel mult 10 zile lucrătoare de la data adoptării, prefectului judeţului, pentru a-şi exercita atributul prevăzut la art. 200, coroborat cu art. 255 alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile și completarile ulterioare. De asemenea, prin grija secretarul general al comunei se asigură și publicarea hotarârilor în Monitorul Oficial Local al comunei I.L.Caragiale din cadrul site-ul www. primariacaragiale.ro. 

(2) În termen de 5 zile de la data comunicării oficiale către prefect, secretarul general al comunei va asigura, după caz:

a) aducerea la cunoștiință publică a hotărârile cu caracter normativ; 

b) transmiterea hotărârilor la instituțiile și/sau autoritățile interesate ori obligate a asigura aducerea la îndeplinire, dacă pentru acestea nu s-a cerut de către prefect reanalizarea lor; 

c) prezentarea în ședința ordinară a consiliului local a hotărârilor pentru care s-a cerut reanalizarea, în vederea modificării sau revocării. Consiliul local se va pronunța prin hotărâre, potrivit metodologiei prezentului regulament.

(3) Aducerea la cunoștința publică a hotărârilor cu carcater normativ se face prin publicarea acestora pe site-ul primăriei, cu respectarea dispozițiilor art. 197 din din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare și a Regulamentului nr.679/2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date. 

 Art. 36. (1) După intrarea în vigoare a hotărârilor consiliului local, acestea pot fi supuse modificării, completării, revocării/încetării aplicabilității, abrogării, suspendării și republicării sau alte de asemenea, cu respectarea prevederile Legii nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare. 

(2) În cazul în care se va interveni asupra unei hotărâri printr-unul din procedeele prevăzute la alin. (1), acesta se va putea face numai pe baza unei hotărâri a consiliului local și cu respectarea termenului stabilit în acest scop sau din propria inițiativă, cu respectarea regulilor prevăzute de Legea nr.24/2000, privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

 (3) Orice intervenție asupra unei hotărâri a consiliului local făcută în condițiile prevăzute la alin. (1) și (2) se va face tot printr-o hotărâre a consiliului local. 

 

CAPITOLUL IV

Dispoziții finale

 

 Art. 37. Referatele de aprobare, rapoartele de specialitate şi avizele originale, variantele şi formele succesive ale proiectelor de acte care fac obiectul reglementării prin prezentul regulament, precum şi un original al hotărârii se păstrează în dosarul special al şedinţei, astfel încât să se asigure cunoaşterea întregului proces de elaborare a actelor respective. 

 Art. 38. (1) În situaţia în care împotriva unei hotărâri a consiliului local se introduce acţiune la instanţa de contencios administrativ, secretarul general al comunei I.L.Caragiale va comunica aceasta de îndată Consiliului local şi iniţiatorului care are obligaţia să reanalizeze actul respectiv, pronunţându-se, cu propuneri de menţinere, de modificare şi/sau completare, ori revocare, încetare a aplicabilităţii acestora. 

(2) Propunerile iniţiatorului redactate sub forma unei note care exprimă punctele de vedere ale acestuia vor fi comunicate contestatarului, prin grija secretarului general al comunei. 

(3) Primarul va lua măsuri ca să se susţină în faţa instanţelor de judecată prevederile actelor ce fac obiectul contestaţiilor. 

 Art. 39. Prezentul regulament poate fi modificat şi/sau completat prin hotărâre a Consiliului local, în condiţiile legii, şi cu respectarea normelor de tehnică legislativă prevăzute în Legea nr.24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Regulamentul în format fișier