România

România

Județul Hunedoara

Comuna Băcia

Comuna Băcia

Anexa nr.1 la PHCL nr.  67/2024

ROMÂNIA                               

JUDEŢUL HUNEDOARA

COMUNA BĂCIA, CONSILIUL LOCAL

 

STUDIU DE OPORTUNITATE 

pentru prestarea serviciilor de deszăpezire-curăţarea şi transportul zăpezii de pe căile publice şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de

polei sau îngheţ în comuna Băcia

 

Obiectul prezentului studiu îl constituie delegarea gestiunii activităţii de deszăpezire-curăţarea şi transportul zăpezii de pe căile publice şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau îngheţ pentru arterele de circulaţie din comuna Băcia.

Comuna Băcia este situată în partea centrală a judeţului Hunedoara învecinându-se la Nord/Vest cu oraşul Simeria, la Nord/Est comuna Turdaş, la Est comuna Mărtineşti, la Sud oraşul Călan, iar la Sud/Vest cu municipiul Hunedoara şi municipiul Deva, fiind aşezata, la circa 20 km distanţă de Deva şi de localitatiile mai importante Simeria 6 km, Hunedoara 20 km, Orăştie 20 km, Haţeg 26 km. 

O  privire generală asupra comunei Băcia ne arată că aceasta s-a dezvoltat și se caracterizează printr-un relief mai puţin variat, cea mai mare parte din suprafaţă fiind ocupată de o zonă joasă şi largă în lungul Streiului Inferior. Partea partea estică a comunei unde se află satele Totia şi Petreni este mai deluroasă, satele Băcia şi Tîmpa sunt aşezate în lunca Streiului, în partea vestică.

Altitudinea medie a comunei este de cca 225 m. Satele Băcia şi Tîmpa găsindu-se la altitudine joasă, sub 200 m, iar satele Petreni şi Totia la o altitudine cuprinsă între 200 şi 400 m.

Ca urmare a variaţiei şi etajării reliefului, a complexităţii petrografice întâlnite în zonele de deal, a rolului pe care nivelul freatic îl joacă, pe alocuri, în formarea solurilor, în cuprinsul comunei se observă o mare diversitate a acestora, apărând, în diferite proporţii, aproape toate grupele principale de soluri întâlnite pe teritoriul ţării noastre. 

Din punct de vedere climateric, comuna Băcia se încadrează în unul din cele două  tipurile climatice din ţara noastră : 

- clima continentală moderată de deal (200 la 400m.), cu 3-4 luni reci şi umede şi 8-9 luni temperate, datorită condiţiilor de circulaţie a aerului, altitudine (eolian zona – IV, cu vânturi normale 4,0m/s; termic zona II. Cu temperatura exterioară de calcul de – 15 0.

Regimul precipitaţiilor este influenţat de poziţia faţă de direcţia de deplasare a maselor de aer care este dominantă din sectorul vestic.

Cantitatea medie anuală este de 550 mm. În februarie cad cele mai mici cantităţi de precipitaţii ( cca 30 mm), iar în lunile mai şi octombrie cad cele mai mari ( cca 80 mm ).

În zona Comunei Băcia ninge aproximativ 20-25 de zile, zăpada păstrându-se pe sol, în medie, 40 de zile.

Datorită etajării reliefului, între Lunca Mureşului, treapta cea mai joasă, unde media anuală a temperaturii este de +100C, şi Munţii Retezat şi Parâng, unde temperatura medie anuala este de –200 C, se constată că amplitudinea valorică a temperaturii medii anuale este de cca 120C. Durata medie a zilelor fără îngheţ este de 182 zile, primul îngheţ producându-se în medie la 17 octombrie, iar ultimul la 18 aprilie. 

Extremele absolute (maximă de +39,7 grade în 16.08.1952 la Deva; minimă -26,6 grade în 31.01.1947 la Deva) marchează o amplitudine termică în jur de 70 grade. Comuna Băcia aflându-se în zona depresionară centrală (Strei, Cerna şi culoarul Orăştiei) amplitudinea termică medie este de cca. 21 grade (-2 în ianuarie şi cca. 20 în iulie).

Comuna Băcia este formată din 4 sate, satul Băcia, reședința de comună și satele Petreni Tîmpa și Totia

Populaţia comunei, potrivit ultimului recensământ este de 1878 locuitori, organizaţi în 621 gospodării. 

Structurată pe satele componente  ale comunei Băcia, populaţia se prezintă astfel,

  Satul Băcia 758 locuitori, Satul Tîmpa 741 locuitori, Satul Petreni 261 locuitori,            Satul Totia 98  locuitori.

  

Populaţia are o densitate mai mare în satul Băcia în zona blocurilor de locuit şi în satul Tîmpa în zona blocurilor CFR. În rest, densitatea este normală.

Comuna Băcia este străbătută de căi de comunicaţie feroviară şi rutieră de interes naţional şi european. Satele Băcia şi Tîmpa sunt situate pe tronsonul de cale ferată ce leagă România de Europa Occidentală, satul Băcia este străbătut de Drumul naţional 66.

Comuna Băcia este deservită de o reţea diversificată de căi de acces după cum urmează:

a)- căile de transport rutiere :

  • Şoseaua naţională modernizată E 79 ( DN 66 ) Târgu-Jiu – Haţeg – Simeria care traversează satul Băcia pe o porţiune de 1,5 km., la care are acces şi satul Petreni prin DC 50 Băcia – Petreni,
  • Drumul judeţean DJ 668/D Băcia – Tâmpa – Simeria, cu o lungime de 4,67 km care deserveşte satele Băcia şi Tâmpa, precum şi satul Petreni prin DC 50 Băcia – Petreni, asfaltat.
  • Drumul Comunal DC 44 Simeria  Veche – Totia – Totia Mică; lungime 3,659 km asfaltat parţial.
  • Drumul Comunal DC 50 Băcia – Petreni – Totia; lungime 6,7 km , din care: 1,7 asfaltat, 2,0 km pietruit şi 3 km pământ.
  • Drum comunal DC 50B ,Băcia – Tîmpa, cu o lungime de 4,566 km, din care 0,998 km 
  • Drum Comunal 45, DN7- Rîpaş – Totia; lungime 1,0+0,660= 1,660 km pământ.
  • Drumul Comunal 46 Jeledinţi – Totia; lungime 1 km pământ.

Distanţa dintre satele componente ale comunei este următoarea, Băcia - Tîmpa pe DJ  668/D- 1,5 km, Băcia - Petreni pe DC 50 – 1,7 km, Băcia – Totia pe DN 66 şi DC 44 – 9 km, Petreni – Totia pe DC 50 – 4 km.

In conformitate cu criteriile definite prin Legea nr. 351/2001, privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a IV-a "Reţeaua de localităţi", comuna Băcia aparţine categoriei localităţilor de rangul IV pentru satul Băcia reședința de comună și rangul V pentru satele componente ale comunei Petreni, Tîmpa și Totia.

Înscrierea in această categorie s-a realizat ca urmare a satisfacerii unor cerinţe diverse, referitoare la: populaţie; rază de servire; accesul la căile de comunicaţie; funcţiuni economice; nivel de dotare-echipare; instituţii de decizie politică, administrativă, juridică; educaţie, cercetare ştiinţifică; sănătate, asistentă socială; cultură; comerţ; turism; finanţe, bănci, asigurări; sport, agrement; protecţia mediului; culte; transport/comunicaţii; ordine, securitate.

Iniţiativa delegării activităţii de deszăpezire - curăţarea şi transportul zăpezii de pe căile publice şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau îngheţ în comuna Băcia, aparţine Primăriei comunei Băcia, în conformitate cu prevederile Legii nr.51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice, actualizată; Legea nr. 101/2006 a serviciului de salubrizare a localităţilor, actualizată; Ordinul Preşedintelui A.N.R.S.C. nr.82/2015 privind aprobarea Regulamentului-cadru al serviciului de salubrizare a localităţilor; Ordinul Preşedintelui A.N.R.S.C. nr. l11/2007 privind aprobarea Caietului de sarcini-cadru al serviciului de salubrizare a localităţilor.

Autorităţilor administraţiei publice locale le revine sarcina şi responsabilitatea de a asigura pe teritoriul unităţilor administrativ teritoriale servicii de salubrizare eficiente şi de calitate.

Serviciul de salubrizare se organizează pentru satisfacerea nevoilor populaţiei, ale instituţiilor publice şi ale agenţilor economici de pe teritoriul respectivelor unităţi administrativ teritoriale.

Serviciul de salubrizare cuprinde printre alte activităţi şi aceea de curăţare şi transport a zăpezii de pe căile publice şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau îngheţ.

Activitatea de deszăpezire se execută ziua sau noaptea în funcţie de necesitate şi are ca scop menţinerea în stare practicabilă a arterelor de circulaţie din comuna Băcia şi cuprinde următoarele operaţii:

  • curăţat mecanic zăpada cu utilaj cu lamă, care vor fi permanent în stare de funcţionare pentru a interveni imediat în situaţia în care se impune;
  • încărcat şi transportat zăpadă şi gheaţă ;
  • împrăştiat mecanic materiale antiderapante pe principalele artere de circulaţie, în principalele intersecţii şi treceri pietonale,inclusiv pe traseele mijloacelor de transport în comun şi în alte locuri publice, spatiile destinate traversării pietonale a străzilor, unităţi de alimentare publica;
  • combaterea poleiului şi gheţii prin stropire cu clorură de calciu sau soluţie de clorură de sodiu;

Deszăpezirea constă în efectuarea unor lucrări specifice de îndepărtare a zăpezii sau gheţii şi de combatere a poleiului în scopul asigurării circulaţiei autovehiculelor şi pietonilor în condiţii de siguranţă.

Pentru realizarea acestui complex de lucrări se folosesc mijloace mecanizate specializate sau generale şi forţă de muncă umană.

Operatorul de servicii trebuie să aibă experienţă în domeniu şi să fie dotat cu utilaje specifice performante care să acopere întreaga gamă de lucrări ce urmează a fi executate în conformitate cu programul aprobat.

Programul prestaţiei va fi elaborat şi stabilit de autoritatea administraţiei publice locale şi cuprinde arterele de circulaţie principale şi secundare. Programul cuprinde şi etapele lucrărilor de deszăpezire care vor trebui respectate cu stricteţe, în primă urgenţă vor fi executate lucrări de deszăpezire pe traseele şi în staţiilemijloacelor de transport în comun, pe arterele de circulaţie care asigură accesul la instituţiile publice, poduri şi intersecţii.

La nevoie operatorul de servicii de salubrizare asigură funcţionarea fără întrerupere a utilajelor de deszăpezire prin organizarea activităţii pe schimburi. Odată cu îndepărtarea zăpezii de pe drumul public se vor degaja atât rigolele, cât şi gurile de scurgere, astfel încât în urma topirii zăpezii apa rezultată să se scurgă în sistemul de canalizare pluvială.

Confirmarea prestaţiei de curăţare şi transport a zăpezii de pe căile publice şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau îngheţ (deszăpezire) se va face conform Jurnalului de activitate pe timp de iarnă, întocmit de operator şi confirmat de autoritatea contractantă, conform legislaţiei în vigoare.Autoritatea contractantă poate modifica programul de prestaţii în funcţie de condiţiile noi apărute şi de sursele financiare alocate prin bugetul local sau atrase din alte surse cu înştiinţarea prealabilă a operatorului în termen de 30 zile.

CONDIŢII TEHNICE

Activitatea de curăţare şi transport a zăpezii de pe căile publice şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau de îngheţ (deszăpezire), pentru arterele de circulaţie din comuna Băcia, trebuie să asigure prestarea activităţii, în regim de continuitate, pentru întreaga comunitate din aria de autorizare, cu respectarea condiţiilor tehnice şi de calitate specifice.

OBIECTIVE

Obiective de exploatare

Obiectivele pe care trebuie să le atingă activitatea de curăţare şi transport a zăpezii de pe căile publice şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau de îngheţ (deszăpezire), care face obiectul delegării gestiunii activităţii sunt următoarele:

  • asigurarea îndepărtării imediate a zăpezii de pe căile publice ;
  • menţinerea căilor publice în funcţiune pe timp de polei şi îngheţ;
  • utilizarea pentru prevenirea şi combaterea poleiului şi îngheţului de materiale antiderapante ecologice care să nu afecteze mediul şi suprafaţa carosabilului;
  • desfăşurarea activităţii în condiţii de eficienţă şi eficacitate;
  • desfăşurarea activităţii de deszăpezire prin antrenarea şi participarea populaţiei, agenţilor economici, a instituţiilor şi altor organizaţii.

Operatorul are obligaţia să anunţe prin posturile de radio locale starea străzilor, a arterelor de circulaţie în care traficul este îngreunat ca urmare a lucrărilor de curăţare şi transport al zăpezii, străzile pe care s-a format poleiul, precum şi orice alte informaţii legate de activitatea de deszăpezire sau de combatere a poleiului, necesare asigurării unei circulaţii în siguranţă a pietonilor, a mijloacelor de transport în comun, a autovehiculelor care asigură aprovizionarea şi a celorlalte autovehicule.

 

Obiective de ordin economic

Activitatea de curăţare şi transport a zăpezii de pe căile publice şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau de îngheţ (deszăpezire), se va organiza şi va funcţiona având în vedere să se realizeze un raport calitate/cost cât mai bun pentru perioada de derulare a contractului de delegare de gestiune prin atribuirea unui contract de prestări servicii şi un echilibru între riscurile şi beneficiile asumate prin contract.

Structura şi nivelul tarifelor practicate vor reflecta costul efectiv al prestaţiei şi vor fi în conformitate cu prevederile legale.

 

Obiective de mediu

Pe perioada derulării contractului de delegare operatorul va respecta condiţiile de mediu prevăzute de regulamentele legale în vigoare.

Operatorul răspunde de activitatea prestată în faţa organelor abilitate şi are obligaţia de a lua măsurile necesare protejării mediului pe toată perioada derulării contractului.

 

CLAUZE FINANCIARE ŞI DE ASIGURĂRI

Asigurarea unui serviciu de calitate la standarde europene şi care să corespundă normelor naţionale şi UE de mediu este posibilă numai cu investiţii financiare substanţiale în dotări tehnice performante corespunzătoare şi cu asigurarea de personal instruit şi suficient adecvat pregătirii din punct de vedere profesional.

Conform art. 13 alin.2 din Legea nr.l01/2006 a serviciului de salubrizare a localităţilor, actualizată, gestiunea directă sau gestiunea delegată, după caz, se poate acorda pentru una ori mai multe activităţi a serviciului public de salubrizare a localităţilor.

Conform art.23 alin.2 din Legea nr.51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice, actualizată, gestiunea serviciilor de utilităţi publice se organizează şi se realizează în următoarele modalităţi:

  • gestiune directă;
  • gestiune delegată.

Gestiunea delegată se realizează prin intermediul unor operatori de servicii publice, cărora autoritatea publică le încredinţează gestiunea serviciilor de salubrizare, precum şi administrarea şi exploatarea sistemelor publice necesare în vederea realizării acestora.

Contractul de delegare a gestiunii serviciilor de utilităţi publice poate fi atribuit direct sau prin una din următoarele proceduri:

  • licitaţie publică deschisă - procedură la care orice operator licenţiat interesat are dreptul de a depune ofertă;
  • negociere directă - procedură prin care unităţile administrativ-teritoriale negociază clauzele contractuale, inclusiv redevenţa, cu unul sau mai mulţi operatori licenţiaţi interesaţi.

Pentru delegarea gestiunii activităţii de curăţare şi transport a zăpezii de pe căile publice şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau de îngheţ (deszăpezire), în comuna Băcia, ofertanţii vor prezenta copia de pe licenţa clasa 3 emisă de A.N.R.S.C, prin care dovedeşte că este atestat de autoritatea competenta sau autorizaţie de participare în cazul în care societatea este în curs de obţinere a licenţei.

Precizam faptul ca la aceasta data Consiliul Local al comunei Băcia nu are, in prezent, in subordine un serviciu care sa poată efectua astfel de servicii si care sa se încadreze prevederilor legislaţiei in vigoare si nici dotările tehnice cu mijloacele necesare activităţii de deszăpezire. Totodată conform H.G. 745/2007 Regulament privind acordarea licenţelor in domeniul serviciilor comunitare de utilităţi publice, Primăria comunei Băcia nu deţine licenţa emisa de A.N.R.S.C. prin care sa dovedească ca este atestata, iar potivit condiţiilor de obţinere a licenţei, utilajele trebuie sa se afle in dotarea serviciului la depunerea cererii de licenţiere.

 

Durata contractului de delegare

 

In urma studiului realizat propunem ca durata contractului pentru delgarea gestiunii, sa fie pe o perioada de 1 an.

Argumentele care stau la baza delegării gestiunii serviciului si aprobarea studiului de oprtunitate sunt următoarele:

- selectarea unui operator care sa ofere raportul optim intre pret (mic) al tarifelor si caliatea (ridicata) a serviciilor;

  • existenta unui cadru competitiv;
  • dotarea operatorului cu utilajele necesare desfăşurării activităţii;
  • prin delegare de gestiune toate riscurile sunt transferate operatorului care desfăşoară prestaţia;
  • utilizarea unor substanţe pentru deszăpezire in acord cu legislaţia in vigoare privind protecţia mediului si a populaţiei;

Având în vedere cele arătate în cuprinsul acestui studiu, activitatea de deszăpezire este o activitate sezonieră, suprafaţa căilor de circulaţie din comuna Băcia ce necesită lucrări de deszăpezire este relativ mare, costurile pentru achiziţia utilajelor şi pentru plata personalului fiind mari, propunem delegarea gestiunii activităţii de deszăpezire prin atribuire directă.

 

 

Băcia la 23 august 2024

                                          Primar          Avizat

                     Alba Florin     Secretar general

                                                                                      Ştef Ioan