Potrivit prevederilor art. 129, alin.(2) lit.b), alin.(4), lit.d), din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare, consiliul local exercită atribuţii privind dezvoltarea economico-socială şi de mediu a comunei, oraşului sau municipiului, și aprobă, la propunerea primarului, documentaţiile tehnico-economice pentru lucrările de investiţii de interes local, în condiţiile legii.
Potrivit prevederilor art. 44 din Legea nr. 273 /2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, documentaţiile tehnico-economice ale obiectivelor de investiţii, a căror finanţare se asigură integral sau în completare din bugetele locale, se aprobă de consiliile locale.
Vă aduc la cunoştinţă că pentru lucrarea publică „CLUB EDUCATIV CREATIV PENTRU TINERII DIN SATUL FAUREI, COMUNA BANEASA”, finanţarea se va asigura bugetul local şi din bugetul Programul INTERREG VI-A România-Bulgaria, programul fiind un acord de cooperare finanțat prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) care a fost aprobat de Comisia Europeană la 30 noiembrie 2022.
Scopul programului este dezvoltarea regiunilor care se află pe granița dintre România și Bulgaria, precum: șapte județe din sudul României – Mehedinți, Dolj, Olt, Teleorman, Giurgiu, Călărași și Constanța și opt raioane din nordul Bulgariei (Vidin, Vratsa, Montana, Veliko Tarnovo, Pleven, Ruse, Dobrici). şi Silistra)..
Obiectivul general al programului este Dezvoltarea durabilă a zonei de frontieră dintre cele două țări prin finanțarea unor proiecte comune.
Prioritatea/Fond/Obiectivul de politică/Obiectivul specific:Prioritatea 3,Obiectivul specific 4.2:Îmbunătățirea accesului egal la servicii incluzive și de calitate în educație, formare și învățare pe tot parcursul vieții prin dezvoltarea unei infrastructuri accesibile, inclusiv promovarea rezilienței pentru educația și formarea la distanță și online.
Activități eligibile/Cheltuieli eligibile:
Prioritatea 3: O regiune bine educată: reprezintă construirea unei societăți incluzive și coezivă prin educație și cultură, așadar Programul va sprijini o serie de acțiuni în acest sens (listă neexhaustivă):
Dezvoltarea unor sisteme extinse și structurate de învățare a limbilor străine, ca vector pentru consolidarea încrederii la nivel transfrontalier, pentru crearea bazei pentru viitoarele schimburi și, de asemenea, ca factor de stimulare a ocupării forței de muncă;
Dezvoltarea unor programe comune de educație și formare transfrontalieră – la fața locului, în zone în care accesibilitatea nu reprezintă un obstacol sau online, utilizând instrumente și metode de învățare digitalizate, în cazul în care prezența fizică nu este o opțiune;
Dezvoltarea stagiilor sau stagiilor transfrontaliere și a programelor de schimb de studenți pentru tinerii absolvenți/studenți;
Dezvoltarea de inițiative comune de sprijinire a educației și învățării adulților, inclusiv facilitarea mobilității în scop educațional;
Dezvoltarea de parteneriate între instituțiile și întreprinderile de învățământ secundar și superior, în vederea îmbunătățirii orientării către piață și a aspectului de calitate al educației și pentru a oferi tinerilor studenți posibilitatea de a se forma și/sau de a studia de cealaltă parte a frontierei. Sunt avute în vedere în special schimburile pe termen lung;
Dezvoltarea de parteneriate între instituțiile de educație și formare și părțile interesate, la toate nivelurile de educație (de la începutul până la cel terțiar), pentru a sprijini învățarea reciprocă și schimbul de practici între cadrele didactice și formatorii de ambele părți ale frontierei;
Elaborarea de inițiative și acțiuni comune pentru a sprijini accesul la educație și formare incluzivă de calitate, inclusiv a educației și învățării adulților (LLL), la grupuri vulnerabile sau marginalizate, inclusiv la persoanele cu handicap, CES („Cerințe/Nevoi educaționale speciale” este o definiție legală și se referă la copiii cu probleme de învățare sau dizabilități care le îngreunează învățarea față de majoritatea copiilor de aceeași vârstă);
Măsuri comune pentru îmbunătățirea legăturii dintre piața forței de muncă și sistemul de educație și formare;
Investiții în infrastructura facilităților educaționale (de exemplu, spații de învățare, cum ar fi sălile de clasă, laboratoarele, bibliotecile, atelierele, sălile de sport, spațiile de învățare în aer liber, dar și alte facilități) pentru toate nivelurile de educație și activitățile educaționale (inclusiv cele de remediere și după școală), formarea tehnică și profesională și LLL etc.; se va acorda o atenție deosebită promovării învățării accesibile și incluzive pentru toate persoanele;
Investiții în asigurarea dotării adecvate a facilităților comune de învățare, cu accent pe digitalizare: echipamente, instrumente etc., în special cele care sprijină dezvoltarea competențelor practice și/sau digitale și a învățării la distanță, cum ar fi computerele, echipamentele de videoconferință/educație la distanță, învățarea VR etc.
Pentru întocmirea bugetului cererii de finanțare, se va lua în calcul:
- Rata de cofinanțare FEDR este de 80%. Partenerii vor asigura cofinanțarea necesară, astfel cum este stabilită de reguli nationale:
Parteneri români – 20% din cofinanțarea națională este asigurată de la bugetul de stat
(18%) și contribuția proprie a partenerului (2%)
Parteneri bulgari - 20% din cofinanțarea națională este asigurată de la bugetul de stat (18%) și contribuția proprie a partenerului (2%).
La selectarea proiectelor, Comitetul de Monitorizare poate ajusta valoarea finanțată astfel încât să se asigure buna gestiune financiara a programului.
Perioada de depunere a proiectelor: Program de finanțare INTERREG VI-A program România-Bulgari:Stare Activ, Data deschiderii:07 mai 2024, Data inchiderii:09 septembrie 2024 ora 13:00, Buget: 15.000.000 EUR.
Pentru obiectivul investitional „CLUB EDUCATIV CREATIV PENTRU TINERII DIN SATUL FĂUREI, COMUNA BĂNEASA”, suma cheltuielilor eligibile din partea Uniunii Europene este de circa 2.993.888,19 RON cu TVA, asigurata prin Programul finantator: INTERREG VI-A Romania Bulgaria 2021-2027 Prioritatea 3 "O Regiune Educată" Obiectivul Specific 4.2 "Îmbunătățirea accesului egal la servicii incluzive și de calitate în educație, formare și învățare pe tot parcursul vieții prin dezvoltarea unei infrastructuri accesibile, inclusiv prin promovarea rezilienței pentru educația și formarea la distanță și online". Diferenta asigurata din bugetul local va fi in procent de 2% din valoarea cheltuielilor totale ale proiectului , respectiv 61.099,75 RON, cu TVA.
Conform devizului general, valoarea totală estimata a investiției - cheltuielile pentru execuţia obiectivului de investiţii: la faza de proiectare - DALI este de 2,570,321.29 lei fără TVA, respectiv 3,054,987.95 lei cu TVA, din care construcții-montaj (C+M) 1,767,647.65 lei fără TVA, respectiv 2,103,500.71 lei cu TVA.
Astfel, se propune aprobarea documentaţiei tehnico-economice pentru obiectivul de investiţie „CLUB EDUCATIV CREATIV PENTRU TINERII DIN SATUL FĂUREI, COMUNA BĂNEASA”, faza SF/DALI, cu indicatorii valorici rezultați .
Faţă de cele arătate, supun spre analiză şi aprobare proiectul de hotărâre în forma prezentată.
PRIMAR,
COLIŞ PAUL