ANEXĂ la hotărârea nr. 1 din 31.01.2025

                                                                                                                                                                                                                                                            ANEXA nr. 1 la hotărârea nr. 1 din 31.01.2025

 

Procedura de acordare a anulării accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale,

restante la 31 august 2024 inclusiv, datorate bugetului local al comunei Bărăganu.

  

ARTICOLUL 1

Sfera de aplicare

(1 ) Pot beneficia de prevederile prezentei proceduri debitorii persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii liberale, ori instituții publice, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, precum și prin Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, după caz.

(2) În sensul prezentei proceduri, prin obligații bugetare principale restante la 31 august 2024, inclusiv, se înțelege:

a)         obligații bugetare pentru care s-a împlinit scadența sau termenul de plată până la data de 31 august 2024 inclusiv. Sunt considerate obligații bugetare principale restante și obligațiile bugetare principale datorate de debitorul aflat în insolvență pentru care s-a împlinit scadența până la data de 31 august 2024 inclusiv, independent de existența unui tabel de creanțe sau a unui program de plată a creanțelor;

b)         diferențele de obligații bugetare principale stabilite prin decizii de impunere comunicate până la data de 31 august 2024 inclusiv, chiar dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, precum și diferențele de obligații bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024 inclusiv; stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă și comunicată până la data de 06.09.2024 (data intrării în vigoare a O.U.G. nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal - bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative), ca urmare a unui control fiscal;

c)         obligațiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă din oficiu de organul fiscal sau prin declarație de impunere depusă cu întârziere de către contribuabil, în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;

d)         alte obligații de plată individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența organului fiscal în vederea recuperării la data de 31 august 2024 inclusiv, precum și obligațiile bugetare principale stabilite de alte organe decât organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024, transmise spre recuperare organelor fiscale în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.

(3) Nu sunt considerate obligații de plată restante la data de 31 august 2024 inclusiv:

a)         obligațiile bugetare pentru care s-au acordat și sunt în derulare înlesniri la plată, potrivit legii, la data de 31 august 2024 inclusiv;

b)         obligațiile de plată stabilite în acte administrative a căror executare este suspendată în condițiile legii la data de 31 august 2024 inclusiv.

(4)        Sunt considerate restante la data de 31 august 2024 inclusiv și obligațiile de plată care, la această dată, se află în oricare dintre situațiile prevăzute la alin. (3), iar ulterior acestei date, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, înlesnirea la plată își pierde valabilitatea sau, după caz, încetează suspendarea executării actului administrativ fiscal.

(5)        Pentru obligațiile prevăzute la alin. (3) lit. b), debitorii pot renunța la efectele suspendării actului administrativ fiscal pentru a beneficia de anularea dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriilor. În acest caz, debitorii trebuie să depună o cerere de renunțare la efectele suspendării actului administrativ fiscal până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.

ARTICOLUL 2

Anularea accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale restante la data de 31 august

2024

(1) Accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:

a)         toate obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, administrate de organul fiscal local, se sting prin orice modalitate prevăzută la art. 22 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare (prin plată, compensare, executare silită, scutire, anulare, prescripție, dare în plată și prin alte modalități prevăzute expres de lege), până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;

b)         sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare (prin plată, compensare, executare silită, scutire, anulare, prescripție, dare în plată și prin alte modalități prevăzute expres de lege), până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligațiile bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal local cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;

c)         debitorul să aibă depuse toate declarațiile fiscale, până la data depunerii cererii de anulare a

accesoriilor inclusiv. Această condiție se consideră îndeplinită și în cazul în care, pentru perioadele

în care nu s-au depus declarații fiscale, obligațiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către

organul fiscal local;

d)         debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor după îndeplinirea în mod corespunzător a

condițiilor prevăzute la lit. a) - c), până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.

ARTICOLUL 3

Anularea accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declarație rectificativă

(1) Accesoriile aferente diferențelor de obligații bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declarație rectificativă prin care se corectează obligațiile bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de organul fiscal, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:

a)         declarația rectificativă este depusă începând cu data de 1 septembrie 2024 până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie

2024;

b)         toate obligațiile bugetare principale individualizate în declarația rectificativă se sting prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare (prin plată, compensare, executare silită, scutire, anulare, prescripție, dare în plată și prin alte modalități prevăzute expres de lege), până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;

c)         sunt îndeplinite, în mod corespunzător, condițiile prevăzute la art. 2, lit. b-d din prezenta procedură.

ARTICOLUL 4

Anularea accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv și stinse până la această dată

(1) Accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv și stinse până la această dată, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ și în mod corespunzător următoarele condiții:

a)         toate obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, administrate de organul fiscal local, se sting prin orice modalitate prevăzută la art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare (prin plată, compensare, executare silită, scutire, anulare, prescripție, dare în plată și prin alte modalități prevăzute expres de lege), până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;

b)         sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare (prin plată, compensare, executare silită, scutire, anulare, prescripție, dare în plată și prin alte modalități prevăzute expres de lege), până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligațiile bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal local cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;

c)         debitorul să aibă depuse toate declarațiile fiscale, până la data depunerii cererii de anulare a

accesoriilor inclusiv. Această condiție se consideră îndeplinită și în cazul în care, pentru perioadele

în care nu s-au depus declarații fiscale, obligațiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către

organul fiscal local;

d)         debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor după îndeplinirea în mod corespunzător a

condițiilor prevăzute la lit. a) - c), până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.

(2) Obligațiile accesorii prevăzute la alin. (1) stinse prin orice modalitate prevăzută de lege după data de 06 septembrie (data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal - bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative) se anulează și sunt supuse restituirii potrivit art. 1 68 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

ARTICOLUL 5

Anularea accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inlcusiv și individualizate în decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal în derulare la data de 06 septembrie 2024

(1) Accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale administrate de organul fiscal local cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv și individualizate în decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:

a)         toate diferențele de obligații bugetare principale individualizate în decizia de impunere sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, până la termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din aceeași lege;

b)         cererea de anulare a accesoriilor se depune în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere, sub sancțiunea decăderii.

(2)        În sensul prezentelor măsuri, prin control fiscal în derulare la data de 06 septembrie 2024 se înțelege acel control fiscal pentru care nu s-a comunicat persoanei controlate decizia de impunere până la această dată.

(3)        Prin derogare de la art. 105 alin. (8) din Codul de procedură fiscală, în situația inspecțiilor fiscale ce urmează a începe după data de 06 septembrie 2024, în scopul acordării anulării prevăzute la art. 3, organul fiscal ia în considerare declarațiile rectificative depuse de debitori până la data depunerii cererii de anulare a obligațiilor accesorii aferente obligațiilor bugetare restante.

ARTICOLUL 6

Solicitarea de anulare a accesoriilor aferente obligațiilor bugetare restante

(1)        Debitorii care intenționează să beneficieze de anularea obligațiilor bugetare accesorii potrivit art. 1 - 5 din prezenta hotărâre pot notifica organul fiscal local (Anexa nr. 2 sau 3) cu privire la intenția lor, până cel mai târziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor prevăzută la art. 2 lit. d) (Anexa nr, 5 sau 6) și nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024 sub sancțiunea decăderii.

(2)        După primirea notificării prevăzute la alin, (1), organul fiscal verifică dacă debitorul și-a îndeplinit obligațiile declarative până la data depunerii notificării, efectuează stingerile, compensările și orice alte operațiuni necesare în vederea stabilirii cu certitudine a obligațiilor bugetare ce constituie condiție pentru acordarea facilității fiscale potrivit art. 2 - 5 din procedură. În cazul în care se constată că debitorul nu și-a îndeplinit obligațiile declarative, organul fiscal îl îndrumă potrivit art. 7 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

(3)        Pentru debitorii care au notificat organul fiscal potrivit alin. (1 ):

a)         obligațiile accesorii, care pot face obiectul anulării, se amână la plată în vederea anulării;

b)         procedura de executare silită nu începe sau se suspendă, după caz, pentru obligațiile accesorii amânate la plată potrivit lit. a);

c)         obligațiile accesorii amânate la plată potrivit lit. a) nu se sting până la data soluționării cererii de anulare a accesoriilor sau până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, în cazul în care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.

(4)        Prevederile alin. (3) sunt aplicabile și pe perioada cuprinsă între data depunerii cererii de anulare a accesoriilor și data emiterii deciziei de soluționare a cererii potrivit art. (8) alin. 1 din prezenta procedură.

(5)        Decizia de amânare la plată a accesoriilor își pierde valabilitatea în oricare din următoarele situații:

a)         la data emiterii deciziei de anulare a accesoriilor (Anexa nr. 1,4) sau a deciziei de respingere a cererii de anulare a accesoriilor (Anexa nr. 1.5);

b)         la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, în cazul în care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.

(6) Debitorii pentru care au fost stinse, după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, accesoriile care pot fi anulate potrivit prevederilor art. 2 - 5, acestea se restituie potrivit dispozițiilor Legii nr, 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

ARTICOLUL 7

Efectele cu privire la popririle instituite de organul fiscal local

(1)        Prin derogare de la prevederile art. 236 din Legea nr, 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, debitorii care au notificat organul fiscal potrivit dispozițiilor art. 6 alin. 1 și au dispuse măsuri de executare silită prin poprire asupra disponibilităților bănești la data de 06 septembrie 2024 pot efectua plata sumelor înscrise în adresele de înființare a popririi din sumele indisponibilizate, altele decât cele reprezentând obligații de plată care fac obiectul amânării la plată în vederea anulării potrivit art. 6 alin. (3) lit. a) din prezenta procedură;

(2)        Prevederile alin. (1) sunt aplicabile și pentru măsurile de executare silită prin poprire, dispuse, potrivit legii, între data de 06 septembrie 2024 și data de 25 noiembrie 2024 inclusiv.

(3)        În acest sens, organul de executare va transmite către terții popriți o adresă de suspendare temporară a executării silite prin poprire în care se specifică în mod clar suma care reprezintă accesoriile din adresa de înființare a popririi. La această adresă se anexează decizia de amânare a accesoriilor, emisă de organul fiscal.

ARTICOLUL 8

Cererea de anulare a accesoriilor

(1)        Cererea de anulare a accesoriilor depusă potrivit prezentei proceduri, se soluționează prin decizie de anulare a accesoriilor sau, după caz, decizie de respingere a cererii de anulare a accesoriilor.

(2)        Un debitor poate beneficia de anularea accesoriilor potrivit prezentei proceduri în oricare din situațiile prevăzute la art. 1-5, independent sau cumulat, dacă sunt îndeplinite condițiile pentru acordarea anulării.

 

ARTICOLUL 9

Posibilitatea de contestare

(1) Împotriva actelor administrative fiscale emise potrivit prezentei proceduri se poate formula contestație potrivit art. 268-281 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

ARTICOLUL 10

Menținerea valabilității facilităților fiscale

(1) Facilitatea fiscală reprezentând anularea accesoriilor prevăzută de art. 1 5 își menține valabilitatea și în următoarele cazuri:

a)         în cazul desființării definitive a actului administrativ fiscal prin care au fost stabilite obligațiile bugetare ce fac obiectul facilităților fiscale, în procedura de soluționare a contestației, precum și în procedura judiciară, dacă s-a dispus emiterea unui nou act administrativ fiscal;

b)         în cazul în care ulterior emiterii Deciziei de amânare la plată a obligațiilor bugetare accesorii organul fiscal constată existența unor obligații bugetare ce nu au fost incluse în Decizia de amânare la plată a obligațiilor bugetare accesorii.

ARTICOLUL 11

Dispoziții finale

(1) Unde prezenta procedură nu dispune, se aplică prevederile OUG nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal - bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                CONTRASEMNEAZĂ PENTRU LEGALITATE:   

                                          PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ,                                                                                                                SECRETAR GENERAL AL COMUNEI BĂRĂGANU, 

                                                   Țipu Florentina                                                                                                                                                         Florentina-Tincuța Hanu