România

România

Județul Buzău

Comuna Cănești

Comuna Cănești

Nr. 120 / 17.01.2025

Raport Compartiment Asistență Socială, Resurse Umane și Stare Civilă

 

la proiectul de hotărâre privind 

      Serviciile de educatie timpurie complementare se infiinteaza la initiativa unitatilor administrativ-teritoriale sau a inspectoratelor scolare judetene/al municipiului Bucuresti, in situatia in care nu exista suficiente crese si/sau gradinite ori in situatia in care numarul de locuri din crese si gradinite disponibil este mai mic decat numarul de copii de varsta anteprescolara sau prescolara din circumscriptia scolara sau din unitatea administrativ-teritoriala respectiva. Acestea functioneaza ca structuri ale unitatilor de invatamant din acea unitate administrativ-teritoriala sau din alte unitati administrativ-teritoriale. 

    Serviciile de educatie timpurie complementare pot fi infiintate si organizate in sistem public si privat, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, cu cel putin doua grupe de copii. In cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare se respecta standardele pentru serviciile de educatie timpurie aprobate prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Educatiei, la propunerea Agentiei Romane pentru Asigurarea Calitatii si Inspectie in Invatamantul Preuniversitar (ARACIIP).

    Activitatea unitatilor de invatamant cu personalitate juridica, publice si private, care au nivelul prescolar si/sau anteprescolar si care au infiintat, ca structura, un serviciu de educatie timpurie complementar se organizeaza in baza prevederilor  Metodologiei aprobate prin H.G. nr. 1563 din 04 decembrie 2024 , ale Regulamentului-cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar si ale regulamentului propriu de organizare si functionare, aprobat de consiliul de administratie.

   Activitatea cu copiii din cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare se organizeaza pe grupe. Grupele pot fi omogene sau eterogene ca varsta si pot contine inclusiv copii anteprescolari si prescolari. Numarul de copii la grupa este in medie 15, dar nu mai putin de 10 si nu mai mult de 20. 

    Programul de functionare a serviciilor de educatie timpurie complementare urmareste acoperirea nevoilor copiilor si a parintilor acestora si poate fi flexibil, insa nu poate depasi 5 ore pe zi.Prin exceptie de la prevederile alin. (3), programul serviciilor de educatie timpurie complementare infiintate in cadrul proiectelor cu finantare europeana poate fi de maximum 10 ore pe zi.

   Programul-cadru zilnic de activitati al unui serviciu de educatie timpurie complementar se elaboreaza de conducerea unitatii de invatamant cu personalitate juridica in cadrul careia functioneaza si se aproba de catre inspectoratul scolar. 

      Serviciile de educatie timpurie complementare, structuri in cadrul unitatilor de invatamant preuniversitar, sunt:

    a) servicii tip gradinita comunitara;

    b) servicii tip ludoteca si/sau grup de joaca.

      Serviciile de educatie timpurie complementare tip gradinita comunitara ofera un program educational pentru copiii cu varste cuprinse intre 4 si 6 ani care urmareste parcurgerea integrala a Curriculumului pentru educatia timpurie.

      Serviciile de educatie timpurie complementare tip ludoteca si/sau grup de joaca ofera un program educational pentru copiii anteprescolari si, in mod exceptional, pentru prescolarii pana la 4 ani, cu activitati de joc si recreative specifice fiecarei grupe de varsta, care urmaresc dezvoltarea copiilor din punct de vedere fizic, cognitiv, socioemotional, precum si din punctul de vedere al dezvoltarii limbajului in conformitate cu nivelul minimal mentionat in Fisa de apreciere a progresului copilului inainte de intrarea in invatamantul prescolar, parte a Curriculumului pentru educatia timpurie.

    Serviciile prevazute la alin. (1) implica si servicii de informare si consiliere a parintilor, servicii de terapie logopedica si servicii de asistenta psihopedagogica oferite, dupa caz, de cadrele didactice din cadrul serviciului de educatie timpurie complementar si de personalul specializat din cadrul Centrului Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala/ centrelor judetene de resurse si asistenta educationala, denumite in continuare CMBRAE/CJRAE.

    Serviciile de educatie timpurie complementare functioneaza ca structuri arondate unor unitati de invatamant preuniversitar. Serviciile de educatie timpurie complementare se ofera in baza unui contract educational incheiat intre parintii sau reprezentantii legali ai copiilor si conducerea unitatii de invatamant preuniversitar care are, ca structura, serviciul de educatie timpurie complementar.

    Structura anului scolar pentru serviciile de educatie timpurie complementare prevazute la art. 9 alin. (1) este aceeasi cu cea stabilita pentru invatamantul preuniversitar, respectiv pentru educatia anteprescolara si pentru invatamantul prescolar, si se stabileste de Ministerul Educatiei, conform prevederilor art. 115 alin. (2) lit. r) din Legea nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.

    Spatiile aferente serviciilor de educatie timpurie complementare prevazute la art. 9 alin. (1) respecta Normele de igiena din unitatile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna si recreerea copiilor si tinerilor, aprobate prin ordin al ministrului sanatatii, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    Spatiul din serviciul de educatie timpurie complementar trebuie amenajat primitor si atractiv si trebuie sa fie organizat astfel incat sa existe cel putin doua sali de grupa, un spatiu in aer liber, o incapere pentru primire - vestiar, un spatiu pentru servirea mesei, in cazul serviciului tip gradinita comunitara, si o camera/un centru de resurse pentru parinti.

      Incaperea pentru primirea copiilor din serviciile de educatie timpurie complementare, respectiv vestiarul trebuie iluminat si ventilat natural si trebuie dotat cu mobilier functional, adaptat varstei copiilor si usor de igienizat. Incaperea trebuie sa aiba acces direct la un grup sanitar dotat/echipat cu cel putin o chiuveta si sa fie dotata/echipata cu cuiere la inaltimea copiilor, dulapuri pentru pastrarea imbracamintii copiilor si banci de dimensiuni adecvate.

      Spatiul salii de grupa din cadrul serviciului de educatie timpurie complementar tip gradinita comunitara trebuie sa fie impartit in cel putin doua zone: zona pentru joc liber, unde se pot desfasura activitati mai zgomotoase, si zona pentru activitate/invatare, unde se vor desfasura activitatile care necesita liniste si concentrare, asa cum prevede Curriculumul pentru educatia timpurie, aprobat prin ordin al ministrului educatiei .

    Avănd în vedere că , autoritatile administratiei publice locale, in colaborare cu inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti, cu participarea parintilor, a operatorilor economici, a organizatiilor neguvernamentale si a altor persoane fizice sau juridice, asigura conditiile necesare organizarii si functionarii serviciilor de educatie timpurie complementare, cu respectarea legislatiei in vigoare sustinem adoptarea proiectului de hotărâre în forma propusă de iniţiator .