România

România

Județul Buzău

Comuna Cănești

Comuna Cănești

Nr. 307 / 17.02.2025

Raport Compartiment Urbanism, Registru Agricol, Impozite și Taxe Locale

la proiectul de hotărâre privind organizarea pasunatului pe pasunea proprietate privata a comunei Căneşti , judeţul Buzău si masuri specifice pentru anul 2025

      În conformitate cu prevederile OUG nr. 34 din 23 aprilie 2013 privind organizarea administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991,cu modificarile si completarile ulterioare,consiliile  locale trebuie sa initieze procedura de inchiriere a pasunilor pana la data «31 martie.

      Chiar daca nu avem solicitari pana in acest moment, este de asteptat ca în cursul anului sa devina disponibile suprafete de la cei care nu mai doresc  inchirierea, nemaiavand animale, suptrafete care vor fi acordate altor solicitanti, care au marit numarul de animale inscrise in RNE/SIIE. 

      Păşunea comunala se afla în proprietatea privata a comunei Căneşti , in conformitate cu inventarul aprobat prin Decizia nr. 27 din 7 februarie 1992 a Prefecturii judetului Buzău. Se prezinta in prezent in conditii bune, cetatenii crescatori de animale si chiriasi pe diferite suprafete, in functie de capacitatea de pasunat neavand nemultumiri.. 

      Se observa ca in anul 2025 numarul de animale mari s-a mentinut scazut , in schimb marindu-se cel de ovine si caprine. 

      Obiectivele locatorului în cazul nostru Asociaţia Crescătorilor de Animale din comuna Căneşti şi celelalte persoane fizice care au închiriate suprafeţe sunt: 

      a) respectarea Amenajamentului pastoral ; 

      b) mentinerea suprafetei de pasune ;

      c) realizarea păsunatului rational ; pe grupe de animale si pe tarlale, cu scopul mentinerii calitătii covorului vegetal; 

      d) cresterea productiei de masă verde pe ha pajiste. 

      e) mentinerea numarului de stani existente, eventual cresterea numarului de animale ; 

      f) mentinerea drumurilor de acces minimale catre perimetrele zoopastorale. gyprevenirea si eradicarea bolilor la animale ; 

      Pana la aceasta data nu s-au inregistrat solicitari noi din partea locuitorilor comunei Căneşti , crescatori de animale, privind inchirierea pasunilor de pe raza localitatii insa este de presupus ca mai pot exista persoane interesate. 

      In paralel, o mica parte din cetatenii care au inchiriat pasune au renuntat la acesta in anii trecuti, nemaiavand animale, ramanand implicit suprafete disponibile.

      Ele au fost acordate celor care au dobandit ovine in special, in prezent existand doar suprafete fragmentare mici care pot fi acordate, in cursul lunilor martie-aprilie aprilie urmand sa se faca o noua inventariere pe scripte si sa se solicite documente, de preferat in perioada cand se depun solicitarile la APIA. 

      Precizăm ca exista o dinamica sporita privind modificarea numarului de animale, fapt pentru care si contractul încheiat cu Asociaţia Crescătorilor de Animale din comuna Căneşti va suferi modificari la capitolul I. motiv care implică modificarea prin act adiţional şi certificarea însuşirea de catre autoritatea deliberativă a centralizatorului persoanelor/fermierilor care ulizează suprafeţele inchiriate .

      În conformitate cu art. 9 alin. (7) din OUG nr. 34 din 23 aprilie 2013 privind organizarea,administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991 „Resursele financiare rezultate din administrarea pajiştilor proprietate publică sau privată a comunelor, oraşelor, respectiv a municipiilor se fac venit la bugetele locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, după caz.”. 

      Veniturile care se aduc la buget nu constituie motivul principal pentru care se inchiriaza pasunea, desi nu sunt de neglijat in contextul in care orice surse de venit trebuie atrase la bugetul local.

      Aspectul principal care justifica administrarea pasunii in modul stabilit prin proiectul de hotarare este cel privind respectarea cerintelor legale si asigurarea bunastarii animalelor, implicit al fermierilor . 

      Nivelul minim al redeventei este de 33 lei/tona masă verde obţinută de pe pajişti respectiv 233 lei/ha/pajişte conform HCJ nr.283/15.12.2022 , practic se menţine la nivelul anilor trecuti, (anului 2022 an de referinţă la incehierea contractului pentru suprafaţa de 257,03 ha pe o perioada de 10 ani)  care se va indexa , cu rata inflaţiei stabilită de INS la finele anului 2024 pentru anul 2025 de 10,4% aşa cum este stabilit şi in contractul de inchiriere …”sa se mareasca anual prin aplicarea ratei oficiale a inflatiei ...” dacă nu exista alte modificări (HCJ ,HCL,etc.) .

      Intrucat, conform art.9 alin.2 din OUG nr.34/2013 « Pentru punerea în valoare a pajiştilor aflate în domeniul privat al comunelor, oraşelor, respectiv al municipiilor şi pentru folosirea eficientă a acestora, unităţile administrativ-teritoriale, prin primari, în conformitate cu hotărârile consiliilor locale, în baza cererilor crescătorilor de animale, persoane fizice sau juridice având animalele înscrise în RNE şi/sau în SIIE, membri ai colectivităţii locale sau care au sediul social pe teritoriul localității respective, încheie contracte de închiriere prin atribuire directă, în condiţiile prevederilor Legii nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare, pentru suprafeţele de pajişti disponibile, proporțional cu efectivele de animale deţinute în exploataţie, pe o perioadă cuprinsă între 7 şi 10 ani. 

      Suprafeţele de pajişti rămase nealocate se atribuie în condiţiile prevederilor alin. (1) crescătorilor de animale persoane fizice sau juridice având animalele înscrise în RNE şi/sau în SIIE.>>, este necesar a se adopta Hotararea privind organizarea pasunatului pe pasunea proprietate privata a comunei Căneşti si masuri specifice pentru anul 2025 , daca survin modificări . 

      Trebuie sa luam act ca procedura de atribuire a contractului de inchiriere a fost atribuirea directa, pentru membrii din comunitatea locala(A.C.A.Căneşti), persoane fizice si juridice care detin animale inscrise in RNE/mai nou si SIIE . 

      Pentru eventuale alte suprafete devenite disponibile, care exced necesitatilor crescatorilor de animale din comunitatea locala, se va organiza licitatie, conform Regulamentului procedurii de licitatie,aprobat anterior, care poate fi actualizat prin Hotarare de Consiliu local,daca sunt propuneri in acest sens . 

         Întrucât nu există alte modifcări , în condiţiile aspectelor menţionate , suprafeţele fiind acoperite în întregime – 257,03 ha , conform contractului de închiriere nr. 977 din 02 mai 2022 , singurele modificări fiind fluctuaţia efectivelor de animale  , creşteri/scăderi şi renunţarea unor fermieri la suprafeţe , care au fost repartizate altor fermieri în cadrul Asociaţiei Crescătorilor de Animale al căror număr de animale a cerscut,  pentru asigurarea UMV –urilor , determină în condiţiile cadrului legal menţionat susţinerea   proiectului de hotărâre aşa cum a fost prezentat de iniţiator .