la proiectul de hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli al comunei Canesti , judetul Buzau pe anul 2025 (în proiect conform art. 39,alin.(1) – alin.(6) din Legea privind finantele publice locale nr. 273/2006 cu modificarile şi completarile ulterioare)
Doamnelor si Domnilor consilieri ,
Proiectul de buget local pe anul 2025 a fost întocmit pe baza principiilor şi regulilor bugetare prevăzute în Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice modificata si completata care stabileste normele privind formarea , administrarea , utilizarea şi controlul resurselor financiare ale unitaţilor administrative teritoriale şi ale instituţiilor şi serviciilor publice de interes local coroborat cu O.U.G. nr. 63/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, precum şi pentru stabilirea unor măsuri financiare care redefineşte principiul echilibrului bugetar – cheltuielile unui buget se acoperă integral din veniturile bugetului respectiv , alături de celelalte principii şi anume :
- principiul universalităţii în sensul că veniturile şi cheltuielile sunt incluse în buget în totalitate şi în sume brute;
- principiul transparenţei şi publicităţii în sensul că proiectul de buget a fost afişat la sediul autorităţii administraţiei publice locale putând fi supus dezbaterii publice ;
- principiul anualităţii – veniturile şi cheltuielile bugetare sunt aprobate pe o perioadă de un an, care corespunde exerciţiului bugetar.
Buget local – aşa cum este definit de prevederile legale – se elaborează, se aprobă, se execută şi se raportează în condiţiile legii (ART. 88 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ ) . Reprezintă documentul prin care sunt prevazute si aprobate in fiecare an veniturile si cheltuielile unitatilor administrativ - teritoriale si are la baza LEGEA bugetului bugetului de stat , respectiv LEGEA nr. 9 din 10 februarie 2025 bugetului de stat pe anul 2025 .
In conformitate cu prevederile art. 129 alin. (4) lit. ’a’ din ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ - consiliul local … “aprobă la propunerea primarului, bugetul unităţii administrativ-teritoriale, virările de credite, modul de utilizare a rezervei bugetare şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar…” .
Prin adresele D.G.R.F.P. Galati , Administratia Judeteana a Finantelor Publice Buzau - Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică au fost comunicate sumele repartizate de la bugetul de stat , alte sume pentru anul 2025 astfel :
- adresa nr. 16.723/17 februarie 2025 a Administratiei Judeţene a Finanţelor Publice Buzău – Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică - prin care se comunica in conformitate cu prevederile Legii bugetului de stat pe anul 2025 , nr. 9/2025 şi ale art. 39, alin. (2) , din Legea privind finantele publice locale
- nr. 273/2006 cu modificarile şi completarile ulterioare se comunică sumele din taxa pe valoarea adăugată ;
- adresa nr. 16.724 din 17 februarie 2025 a Administratiei Judeţene a Finanţelor Publice Buzău – Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică - prin care se comunica in conformitate cu prevederile Legii bugetului de stat pe anul 2025 , nr. 9/2025 şi ale art. 39, alin. (2) , din Legea privind finantele publice locale nr. 273/2006 cu modificarile şi completarile ulterioare se comunică sumele din taxa pe valoarea adăugată ;
- adresa nr. 30092/26.03.2025 a Administratiei Judeţene a Finanţelor Publice – Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică prin care se comunica in baza art. 50 din Legea 273/2006 cu modificările şi completările ulterioare se comunica sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugată pentru finanţarea de baza a unutaţilor de învaţamânt.
- adresa nr. 3563/28.02.2025 a Consiliului Judeţean Buzău prin care se transmit sumele repartizate în conformitate cu prevederile Hotararii Consiliului judetean Buzău nr. 20/28.02.2025 ;
Aceste sume se regasesc in bugetul pentru anul 2025 reprezentand baza de pornire in structura bugetara astfel :
Venituri : buget consolidat – 13.519 mii lei
din care pe capitole :
- sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale : - 852 mii lei ;
- fondul constituit la dispozitia consiliului judetean : - 500 mii lei :
- subventii de la bugetul de stat - 0 mii lei ;
La aceste sume reprezentand Capitolul “Venituri” se mai adauga :
- cote defalcate din impozitul pe venit : 1.803 mii lei ;
- proiecte : 0 mii lei :
- cheltuieli invatamant : 40 mii lei ;
- impozite şi taxe pe proprietate : 92 mii lei ;
- subventii de la bugetul de stat : 10.226 mii lei ;
Cheltuieli : buget consolidat – 14.178 mii lei
din care pe capitole :
- Administraţie publică locală : 1.823 mii lei ;
- Învăţământ : 3.243 mii lei ;
- Protectie civilă : 0 mii lei ;
- Sănăţate : 85 mii lei ;
- Asistenţă socială : 1.759 mii lei ;
- Locuinţe (alimentare cu apă , iluminat public ) : 1.010 mii lei ;
- Drumuri comunale : 6.258 mii lei ;
Ca si investiţii pentru anul 2025 ne propunem urmatoarele :
- Terminarea lucrărilor la investitia în derulare prin programul Anghel Saligny Modernizare drum comunal DC 92 Scorţoasa - Negoşina - Căneşti, comuna Căneşti , judeţul Buzău ;
- Lucrări de refacere a imprejmuirii la sediul Primăriei .
- Lucrări de reparaţii şi schimbarea acoperişului clădire “REMIZA”;
- Modernizare drum comunal DC.205 – Păcurile şi drum sătesc ds 9 Negoşina – Bondrea , comuna căneşti , judeţul Buzău – prin programul AFIR
- Reabilitare , sistem alimentare cu apă potabila colectare şi extindere în satul Negoşina ;
- Lucrari de reparatii drumuri comunale şi sateşti ;
Faţă de cele prezentate am iniţiat un proiect de hotarâre la care este anexat structurat bugetul pe capitole şi indicatorii insoţit de lista de lucrări propuse pentru anul 2025 , pe care vi-l supun spre dezbatere şi aprobare .