R O M Â N I A
STATUTUL
COMUNEI CERNAT
JUDEȚUL COVASNA
STATUTUL COMUNEI CERNAT,
JUDEȚUL COVASNA
Capitolul I Prezentarea generală a unității administrativ-teritoriale
Articolul 1
- UAT Cernat, județul Covasna este:
- unitate administrativ-teritorială de bază din cadrul județului Covasna, România;
- persoană juridică de drept public, cu capacitate juridică deplină și patrimoniu propriu;
- subiect juridic de drept fiscal;
- titulară a drepturilor și obligațiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor care aparțin domeniului public și privat al acesteia, precum și din raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, în condițiile legii.
- UAT Cernat, județul Covasna are codul fiscal: 4404338.
- UAT Cernat, județul Covasna cu satele componente, conform prevederilor din Sistemul Informatic al Registrului Unităților Teritorial - Administrative din România au următoarele coduri SIRUTA:
- Comuna Cernat – 64194;
- Satul Cernat - 64201;
- Satul Albiș - 64210;
- Satul Icafalău - 64229.
- Nomenclatorul stradal al comunei este aprobat prin Hotărârea Consiliului Local nr. 21 din 29.05.2020, modificat prin Hotărârea Consiliului Local nr. 30 din 24.06.2020.
- Însemnele specifice ale UAT Cernat, județul Covasna sunt:
- UAT Cernat, județul Covasna are identificată stema comunei care a fost aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 361 din 16 martie 2022.
- UAT Cernat, județul Covasna are în curs de elaborare modelul steagului comunei.
- UAT Cernat, județul Covasna nu are identificat imnul comunei.
- UAT Cernat, județul Covasna are sediul social la adresa: Comuna Cernat, Sat Cernat, nr. 456, cod poștal: 527070, județul Covasna, România, Tel.: 0267-367501, Fax: 0267-367488, 0372-250275, website: https://www.csernaton.ro/, email: csernatonkozseg@yahoo.com, comunacernat@yahoo.com.
Articolul 2
- Comuna Cernat este situată în centrul judeţului Covasna, în Depresiunea Târgu Secuiesc, la poalele estice ale Munţilor Bodoc şi este străbătută de drumul naţional DN11, care leagă municipiul Braşov de Bacău.
- UAT Cernat, județul Covasna se delimitează din punct de vedere teritorial:
- la nord și nord-vest cu teritoriul administrativ al comunei Turia;
- la vest cu teritoriul administrativ al comunei Dalnic;
- la sud cu teritoriul administrativ al comunei Moacșa;
- la est cu teritoriul administrativ al comunei Catalina.
- UAT Cernat, județul Covasna are în componență satele Cernat, Albiș și Icafalău.
- UAT Cernat, județul Covasna, potrivit Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional, cu modificările și completările ulterioare: satul reședință de comună are rangul IV, iar satele Albiș și Icafalău rangul V. Trecerea localităţilor de la un rang la altul se face prin lege, la propunerea Consiliului Local, cu consultarea prin referendum a populaţiei şi a instituţiilor implicate.
- Prezentarea grafică și descriptivă, respectiv suprafețele intravilanului și extravilanului se regăsesc în anexa nr. 2 la prezentul statut.
Articolul 3
- Comuna Cernat este situată în centrul judeţului Covasna (în Depresiunea Târgu Secuiesc) la poalele estice ale Munţilor Bodoc (grupare montană ce aparţine Carpaților de Curbură) şi este străbătută de drumul naţional DN11, care leagă municipiul Braşov de Bacău.
- Pe teritoriul Comunei Cernat, județul Covasna se regăsesc o floră și faună foarte diverse, care cuprind numeroase specii.
- UAT Cernat, județul Covasna dispune de diferite soluri în funcție de variaţiile condiţiilor climatice, desfăşurarea pe verticală și orizontală a reliefului, etc.
- Hidrografia, flora, fauna și tipul solurilor de pe raza teritorială a Comunei Cernat, județul Covasna se regăsesc în anexa nr. 3 la prezentul statut.
Articolul 4
- UAT Cernat, județul Covasna a fost organizată prin Legea nr.2 din 16 februarie 1968 privind organizarea administrativă a teritoriului Republicii Socialiste România, republicată (publicată în Monitorul Oficial nr. 54 din 27 iulie 1981), cu modificările și completările ulterioare.
- Comuna Cernat, județul Covasna are o bogată istorie ce merge în urmă cu sute de ani, fiind atestată documentar pentru prima dată în anul 1332.
- Evoluția istorică a comunei Cernat, județul Covasna se regăsește în anexa nr. 4 la prezentul statut.
Articolul 5
(1) Populația Comunei Cernat, județul Covasna, potrivit Direcţiei Judeţene de Statistică Covasna era, conform datelor Recensământului din 2021, de 3,936 locuitori.
(2) Aspectele privind numărul populației se actualizează în urma recensământului în vederea respectării dreptului cetățenilor aparținând unei minorități naționale de a folosi limba lor maternă în relația cu administrația publică locală și cu serviciile deconcentrate.
(3) Componența și structura populației UAT se regăsește în anexa nr. 5 din prezentul statut.
Capitolul II Autoritățile administrației publice locale
Articolul 6
- Autoritățile administrației publice locale sunt:
a) Consiliul Local al comunei Cernat, județul Covasna - autoritate deliberativă de la nivelul UAT Cernat, județul Covasna. Consiliul Local al comunei Cernat este format din 13 membri;
b) primarul Comunei Cernat, Rákosi Árpád, ca autoritate executivă;
c) La nivelul UAT, Consiliul Local a ales un viceprimar, numele acestuia fiind Fábián Sándor.
- Apartenența politică a consilierilor locali este următoarea:
- 8 consilieri - Uniunea Democrată a Maghiarilor din România,
- 5 consilieri - Alianța Maghiară din Transilvania.
- Consiliul Local al Comunei Cernat, județul Covasna s-a constatat ca legal constituit prin Ordinul prefectului județului Covasna, nr. 245 din 23.10.2020.
- Pe durata mandatului Consiliului local au fost constituite trei comisii de specialitate (conform Hotărârii Consiliului Local, nr. 51/02.11.2020), în principalele domenii de activitate, după cum urmează:
- Comisia buget pentru activități economico-financiare, agricultură, amenajarea teritoriului și urbanism, protecția mediului și turism (Comisia nr. 1);
- Comisia pentru învățământ, sănătate și familie, activități social-culturale, culte, muncă și protecție socială, protecție copii, tineret și sport (Comisia nr. 2):
- Comisia juridică și disciplină (Comisia nr. 3).
- Componența nominală, perioada/perioadele de exercitare a mandatelor aleșilor locali, precum și apartenența politică a acestora, începând cu anul 1992, sunt prevăzute în anexa nr. 6.a la prezentul statut, respectiv în anexa nr. 6.b la prezentul statut, după caz.
Articolul 7
(1) Autoritățile administrației publice locale au dreptul de a conferi și retrage titlul de cetățean de onoare persoanelor fizice române sau străine pentru UAT Cernat, județul Covasna.
- Autoritățile administrației publice locale conferă titlul și certificatul de fiu/fiică al/a comunei, în cadrul unei festivități organizate de către primar, persoanelor născute în comună la împlinirea vârstei de 18 ani.
- Persoanelor fizice române sau străine, cu merite deosebite în domeniul politic, economic, social, cultural, sau altor persoane importante, reprezentative pentru comună, li se poate conferi, în condițiile legii, titlul de cetățean de onoare al comunei. Acestor persoane li se acordă o diplomă și un medalion.
- Criteriile potrivit cărora autoritățile administrației publice locale au dreptul de a conferi și retrage titlul de cetățean de onoare persoanelor fizice române sau străine, precum și procedura aplicabilă pentru acordarea titlului și certificatului de fiu/fiică al/a comunei Cernat, județul Covasna se regăsesc în anexa nr. 7 la prezentul statut.
- UAT Cernat, județul Covasna nu are declarați Cetăţeni de Onoare ai comunei.
Capitolul III Căi de comunicații
Articolul 8
(1) Raza teritorială a UAT Cernat, județul Covasna este tranzitată de rețeaua de transport, potrivit prevederilor Legii nr. 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național - Secțiunea I - Rețele de transport, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Rețeaua rutieră de transport este formată, potrivit Ordonanței Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, din drumuri de interes național, județean și drumuri de interes local, astfel cum sunt prezentate în anexa nr. 8.a la prezentul statut.
(3) Comuna este străbătută de Drumul Național DN 11, drum care face legătura cu municipiul Târgu Secuiesc. Teritoriul comunei mai este străbătut de drumul județean DJ 121 și drumurile comunale DC 4, DC 6 și DC 11.
(4) UAT Cernat, județul Covasna nu dispune de rețea de cale ferată, rețea de căi navigabile interioare și porturi, rețea de aeroporturi, rețea de transport combinat.
Capitolul IV Principalele instituții care își desfășoară activitatea pe raza teritorială a unității administrativ-teritoriale
Articolul 9
- Rețeaua școlară de la nivelul UAT Cernat, județul Covasna potrivit Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, cuprinde numărul total de 7 unități de învățământ de stat și particular preuniversitar, acreditate, dintre care una cu personalitate juridică și șase structuri arondate.
- Pe raza teritorială a UAT Cernat, județul Covasna își desfășoară activitatea un număr total de 7 unități de învățământ de stat preuniversitar - 4 școli și 3 grădinițe.
- Unitățile de învățământ și furnizorii de educație prevăzuți la alin. (1) sunt prezentate în anexa nr. 9 la prezentul statut.
- UAT Cernat susține unitățile de învățământ și furnizorii de educație prevăzuți la alin. (1) potrivit prevederilor Legii nr. 1/2011.
Articolul 10
(1) Pe raza teritorială a UAT Cernat, județul Covasna își desfășoară activitatea instituții culturale, care îşi propun în mod special să promoveze programele, proiectele și acțiunile culturale organizate în cadrul comunei, precum și sa asigure accesul publicului la manifestări culturale, artistice și educaționale variate precum: festivaluri, evenimente multiculturale și interdisciplinare, expoziții, concerte, reprezentații de teatru, spectacole, lansări de carte și publicații periodice, cursuri de artă pentru toate categoriile de public.
- Pe raza teritorială a UAT Cernat, județul Covasna se organizează manifestări culturale sau alte manifestări menite să mobilizeze cetățenii comunei la activități diverse, inclusiv culturale, cum ar fi Ziua comunei Cernat sau Zilele Culturale ale localității.
- UAT Cernat, județul Covasna participă, când este cazul, la finanțarea manifestărilor culturale de la bugetele locale, din venituri proprii (Consiliul Local Cernat), fonduri externe rambursabile și nerambursabile, contracte cu terții, după caz, potrivit legii, și de la Consiliul Județean Covasna.
- Tipul și denumirea instituțiilor de cultură ori tipul și denumirea manifestărilor culturale se regăsesc în anexa nr. 9 la prezentul statut.
Articolul 11
- Pe raza teritorială a UAT Cernat, județul Covasna activează unități prin care se asigură asistența medicală în conformitate cu prevederile legale în domeniul sănătății pentru: supravegherea stării de sănătate publică, evaluarea factorilor de risc din mediu, promovarea sănătății și educația pentru sănătate, intervenția integrată cu măsurile și acțiunile preventive de asistență meidcală și educațională, realizarea altor acțiuni de sănătate publică de interes local, inițiate sau care au acordul Ministerului Sănătății și/sau Direcției Județene de Sănătate Publică.
- Asistența medicală prevăzută la alin. (1) se realizează prin două cabinete medicale de familie, două cabinete stomatologice și o farmacie.
- UAT Cernat, județul Covasna participă la finanțarea activităților de asistență de sănătate publică de la bugetul local, din venituri proprii, potrivit legii.
- Lista cu numărul și denumirea unităților prin care se asigură asistența medicală sunt prezentate în anexa nr. 9 la prezentul statut.
Articolul 12
(1) Pe raza teritorială a UAT Cernat, județul Covasna se asigură servicii sociale definite în Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare.
- UAT Cernat, județul Covasna are constituit Compartiment protecţia copilului, asistenţă socială.
- Lista cu tipul serviciilor sociale asigurate de UAT Cernat, județul Covasna se regăsește în anexa nr. 9 la prezentul statut.
Articolul 13
Pe raza teritorială a UAT Cernat, județul Covasna nu își desfășoară activitatea instituții de presă în domeniul presei scrise, media on-line și/sau, după caz, media audiovizual.
Articolul 14
Pe raza teritorială a UAT Cernat, județul Covasna își desfășoară activitatea Asociaţia Fotbal Club Cernat.
Capitolul V Funcțiuni economice ale unității administrativ-teritoriale
Articolul 15
- UAT Cernat, județul Covasna face parte din rândul localităților rurale cu o economie slab dezvoltată. Ponderea cea mai mare o deţin domeniul agricol și forestier.
- Principalele funcțiuni economice, capacități de producție diversificate din sectorul secundar și terțiar, precum și din agricultură sunt prevăzute în anexa nr. 10 la prezentul statut.
Capitolul VI Bunurile din patrimoniul unității administrativ-teritoriale
Articolul 16
- Patrimoniul UAT Cernat, județul Covasna este compus din bunurile mobile și imobile care aparțin domeniului public și domeniului privat al UAT Cernat, județul Covasna, precum și din totalitatea drepturilor și obligațiilor cu caracter patrimonial.
- Inventarul bunurilor imobile din domeniul public al UAT Cernat, județul Covasna, este întocmit și atestat prin Hotărârea Guvernului, nr. 975 din 05.09.2002, privind atestarea domeniului public al judeţului Covasna, precum şi al municipiilor, oraşelor şi comunelor din judeţul Covasna, cu modificările şi completările ulterioare, Anexa 17.
- Inventarul bunurilor aflate în patrimoniul UAT Cernat, județul Covasna, întocmit și atestat în conformitate cu prevederile art. 289 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, se regăsește în anexa nr. 11 la prezentul statut.
- Inventarul bunurilor aflate în patrimoniul UAT Cernat, județul Covasna se actualizează ori de câte ori intervin evenimente de natură juridică și se publică pe pagina de internet a UAT Cernat, județul Covasna în secțiunea dedicată acestui statut.
Capitolul VII Serviciile publice existente
Articolul 17
- Serviciile comunitare de utilități publice furnizate la nivelul UAT Cernat, județul Covasna sunt, după caz:
- serviciul public de alimentare cu apă și canalizare menajeră, fiind funcțional în comună, urmând să se realizeze o rețea de canalizare pentru apa pluvială.
- serviciul public de transport, furnizat de firme private de transport persoane și mărfuri cu sediul sau puncte de lucru în comună.
- serviciul public de salubrizare se realizează prin aderarea la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de utilități publice pentru serviciul de salubrizare a localităților REGIO KEZDI.
(2) Alte servicii publice:
- Comuna Cernat, județul Covasna este racordată la sistemul National de Telecomunicații prin intermediul unei centrale telefonice automate amplasate în zona centrală a localității Cernat. Reţelele de comunicaţii sunt: Vodafone, Orange, RDS&RCS. Furnizorii acestui tip de servicii dispun şi de antene (relee) de telecomunicaţie pe teritoriul comunei. Comuna este echipată și cu o centrală telefonică automată digitală. Accesul la televiziunea prin cablu și internet cât şi prin satelit este pusă la dispoziția locuitorilor de firme private. Accesul la internet este asigurat pe raza teritorială a comunei.
- Iluminatul public este asigurat prin cca. 380 de surse la nivelul întregii comune, acesta fiind trecut recent printr-o renovare, în care a avut loc înlocuirea corpurilor de iluminat cu corpuri de iluminat moderne cu LED.
- UAT Cernat, județul Covasna dispune de sistem de supraveghere video.
Articolul 18
- Alimentarea cu energie electrică în comuna Cernat se realizează din Sistemul Energetic Naţional printr-o linie electrică aeriană alimentată din staţia Târgu Secuiesc.
- Transportul și distribuția energiei electrice de pe raza teritorială a UAT Cernat, județul Covasna sunt furnizate de S.D.E.E. TRANSILVANIA SUD.
Articolul 19
Realizarea unui sistem de alimentare cu gaze naturale în comuna Cernat este una dintre prioritățile administrației. În prezent sunt folosite sisteme individuale de încălzire, cu combustibil solid.
Articolul 20
- Serviciul public de administrare a domeniului public al UAT Cernat, județul Covasna este asigurat de către primărie prin Compartimentul de contabilitate, impozite și taxe locale.
- Asigurarea liniștii și ordinii publice în cadrul comunității locale reprezintă atribuții principale ale Primarului și Consiliului Local, fiind asigurate prin intermediul Postului Comunal de Poliție Cernat.
Capitolul VIII Atribuirea și schimbarea denumirilor de străzi, piețe și de obiective de interes public local
Articolul 21
- UAT Cernat, atribuie sau schimbă denumirile de: străzi, piețe și de obiective de interes public local, precum și pentru obiective și instituții de interes local aflate în subordinea sa, cu respectarea prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 63/2002 privind atribuirea sau schimbarea de denumiri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 48/2003, cu modificările și completările ulterioare.
- În situația în care, prin proiectele de hotărâri ale consiliilor locale, se propune atribuirea ca denumire a unor nume de personalități ori evenimente istorice, politice, culturale sau de orice altă natură ori schimbarea unor astfel de denumiri, aceste hotărâri vor putea fi adoptate numai după ce au fost analizate și avizate de comisia județeană de atribuire de denumiri, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 63/2002 privind atribuirea sau schimbarea de denumiri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 48/2003, cu modificările și completările ulterioare.
- Schimbarea denumirilor instituțiilor publice și a obiectivelor de interes județean, se face prin hotărâre a consiliului județean, cu avizul consiliului local pe al cărui teritoriu administrativ sunt amplasate instituțiile și obiectivele în cauză, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 63/2002 privind atribuirea sau schimbarea de denumiri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 48/2003, cu modificările și completările ulterioare.
Capitolul IX Societatea civilă, respectiv partidele politice, sindicatele, cultele și organizațiile nonguvernamentale care își desfășoară activitatea în unitatea administrativ-teritorială
Articolul 22
- UAT Cernat, județul Covasna are intenția să realizeze un cadru de cooperare sau asociere cu organizații neguvernamentale, asociații și cluburi sportive, instituții culturale și artistice, organizații de tineret, în vederea finanțării și realizării unor acțiuni sau proiecte care vizează dezvoltarea comunității.
- UAT Cernat, județul Covasna acordă o atenție deosebită proiectelor culturale și educative cu caracter local, regional, național, european și internațional, care se încadrează în strategia de dezvoltare a unității administrativ- teritoriale.
- UAT Cernat, județul Covasna poate acorda finanțări nerambursabile de la bugetul local, în baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general, cu modificările și completările ulterioare.
Articolul 23
(1) Pe teritoriul UAT Cernat, județul Covasna își desfășoară activitatea 2 partide politice, înființate în condițiile Legii partidelor politice nr. 14/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Lista partidelor politice care își desfășoară activitatea în UAT Cernat, județul Covasna se găsește în anexa nr. 12 la prezentul statut.
Articolul 24
- Pe teritoriul UAT Cernat, județul Covasna își desfășoară activitatea Sindicatul Național al salariaților Comunelor și Orașelor din România - SCOR .
- În UAT Cernat, județul Covasna își desfășoară activitatea asociații profesionale, asociații menționate în anexa 12 la prezentul statut.
Articolul 25
- Majoritatea populației din Cernat este de religie reformată și romano-catolică.
(2) Lista cu denumirile lăcașelor aparținând cultelor religioase prevăzute la alin. (1) se regăsește în anexa nr. 12 la prezentul statut.
Capitolul X Participare publică
Articolul 26
Populația din UAT Cernat, județul Covasna este consultată și participă la dezbaterea problemelor de interes local sau județean, după caz, astfel:
a) prin intermediul referendumului local, organizat în condițiile legii;
b) prin intermediul adunărilor cetățenești organizate pe sate, după caz;
c) prin dezbaterile publice asupra proiectelor de acte administrative;
d) prin participarea la ședințele consiliului local sau județean, după caz;
e) prin alte forme de consultare directă a cetățenilor, stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare al Consiliului Local.
Articolul 27
În funcție de obiectul referendumului local, modalitatea de organizare și validare a acestuia se realizează cu respectarea prevederilor Legii nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului, cu modificările și completările ulterioare sau ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, după caz.
Capitolul XI Cooperare sau asociere
Articolul 28
UAT Cernat, județul Covasna se asociază sau cooperează, când este cazul, cu persoane juridice de drept public sau de drept privat române sau străine, în vederea finanțării și realizării în comun a unor acțiuni, lucrări, servicii sau proiecte de interes public local, cu respectarea prevederilor art. 89 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.
Articolul 29
UAT Cernat, județul Covasna aderă, când este oportun, la asociații naționale și internaționale ale autorităților administrației publice locale, în vederea promovării unor interese comune.
Articolul 30
Programele, proiectele sau activitățile, după caz, a căror finanțare se asigură din bugetul local, prin care se promovează/consolidează elemente de identitate locală de natură culturală, istorică, obiceiuri și/sau tradiții, se regăsesc în anexa nr. 14 la prezentul statut.
Capitolul XII Dispoziții tranzitorii și finale
Articolul 31
Anexele nr. 1-14 fac parte integrantă din prezentul statut, aprobat prin Hotărârea Consiliului Local nr.
Articolul 32
Orice modificare care are ca obiect modificarea Statutului UAT Cernat, județul Covasna sau a anexelor acestuia se realizează numai prin hotărâre a autorității deliberative.
Articolul 33
Anexa nr. 11 la prezentul statut se actualizează ori de câte ori intervin evenimente de natură juridică.
Articolul 34
Prezentul statut și anexele acestuia, cu excepția celei prevăzute la art. 33 se actualizează, în funcție de modificările și completările apărute la nivelul elementelor specifice ale acestora, cel puțin o dată pe an.
ANEXE
Anexa nr. 1.a la statut
Descrierea și semnificațiile elementelor însumate ale stemei unității administrativ-teritoriale:
UAT Cernat, județul Covasna are aprobat modelul stemei comunei prin Hotărârea Guvernului nr. 361 din 16 martie 2022.
Descrierea şi semnificaţiile elementelor însumate ale stemei comunei Cernat, judeţul Covasna sunt următoarele:
Stema comunei Cernat, judeţul Covasna, se compune dintr-un scut triunghiular cu marginile rotunjite, tăiat, albastru-argint. În câmpul superior, din linia despărţitoare se înalţă un turn crenelat, cu trei creneluri, de argint, având poarta boltită neagră, flancată din partea dextră de un soare figurat, de aur, iar din cea senestră de o semilună crescătoare, de asemenea figurată, de argint, înconjurată de trei stele cu câte şase colţuri, de aur. În câmpul inferior se află un braţ armat, îndoit în cot, ţinând în mână o sabie, totul de culoare neagră. | |
Semnificaţiile elementelor însumate ale stemei: | |
Anexa nr. 1.b la statut
Descrierea și semnificațiile însumate ale modelului steagului, precum și modalitățile de utilizare, conform prevederilor legale:
UAT Cernat, județul Covasna are în curs de elaborare modelul Steagului comunei.
Anexa nr. 1.c la statut
Titlul, textul și muzica Imnului, precum și modalitățile de utilizare, conform prevederilor legale.
UAT Cernat, județul Covasna nu are identificat Imnul comunei.
Anexa nr. 2 la statut
Prezentarea grafică și descriptivă, respectiv suprafețele intravilanului și a extravilanului localității
- UAT Cernat este situată în centrul judeţului Covasna (în Depresiunea Târgu Secuiesc) la poalele estice ale Munţilor Bodoc (grupare montană ce aparţine Carpaților de Curbură) şi este străbătută de drumul naţional DN11, care leagă municipiul Braşov de Bacău.
- UAT Cernat, județul Covasna este formată din satele Cernat, Albiș și Icafalău.
- UAT Cernat, județul Covasna este amplasată la o distanță de 11 km de Târgu Secuiesc și la 28 de km de la reședința județului, municipiul Sfântu Gheorghe.
Comuna Cernat pe harta județului Covasna:
Cernat - Csernaton
| ||
| ||
| ||
Cernat | Albiș | Icafalău
|
- Suprafața teritoriului administrativ al Comunei Cernat este 10.609 de hectare, fiind compusă din terenurile destinate funcțiunilor urbane (intravilane), terenuri agricole, forestiere, terenuri aflate permanent sub ape precum terenuri cu alte destinații.
- Suprafața agricolă are o dimensiune de 6.423 hectare, terenurile forestiere ajung la 4.241 hectare, iar terenurile destinate funcțiunilor urbane (intravilane) însumează 153 hectare. Totodată există pe teritoriul comunei o suprafață de 54 de hectare de teren care se află permanent sub ape.
- Situația ocupării teritoriului administrativ se prezintă conform tabelului următor:
Principalele categorii de folosinţă | Suprafaţă (ha) |
Total suprafaţă, din care: | 10824 |
Arabil | 4713 |
Păşuni | 1134 |
Fânețe | 576 |
Livezi | 7 |
Păduri | 4241 |
Ape | 54 |
Drumuri | 126 |
Curți-construcții | 153 |
Vii | 0 |
Anexa nr. 3 la statut
Hidrografia, flora, fauna și tipul solurilor de la nivelul unității administrativ-teritoriale
Cea mai mare parte a teritoriului administrativ al comunei Cernat, județul Covasna se află în partea de est a județului, în Depresiunea Târgu Secuiesc, la poalele vestice ale munților Vrancei.
- Hidrografia
Apele curgătoare de pe teritoriul comunei Cernat aparțin bazinului hidrografic al Oltului, iar pârâul Cernat este un curs de apă, afluent de dreapta al Râului Negru.
- Flora
Flora regiunii este caracterizată de păduri de molid, brad şi pin, care acoperă cea mai mare parte a teritoriului. Pe lângă acestea, nu lipsesc nici amestecul lor cu păduri de stejar, fag, gorun sau mesteacăn.
- Fauna
Datorită teritoriului mai accidentat şi a complexităţii formelor de relief, fauna este complexă cu numeroase specii de mamifere, păsări, reptile sau amfibieni.
- Soluri
Pe teritoriul judeţului Covasna se găsesc o gamă variată de soluri, această diversitate rezultând din acţiunea complexă exercitată de condiţiile litologice, formele de relief, factori hidrogeologici, hidrologici precum şi cei topoclimatici.
V. Resursele de subsol
În pădurea din nordul Cernatului de Sus, în valea Pârâului Mare, la 2-3 km de cetatea Ika, se găseşte un izvor cu apă sulfohidrogenată şi cu sulfaţi. Apa izvorului este folosită în afecţiunile de artroză, motrice sau arteriale. În zona Cernatului sunt destul de des întâlnite astfel de izvoare medincinale.
Anexa nr. 4 la statut
Datele privind înființarea UAT Cernat, județul Covasna,
prima atestare documentară, precum și evoluția istorică
Cernat (în limba maghiară Csernáton) este un sat în partea central-estică a județului Covasna, așezat în Depresiunea Târgu Secuiesc, la poalele estice ale munților Bodoc, prin care trece DN11 - drum național care leagă orașele Brașov, Târgu Secuiesc și Onești. Satul este alcătuit din două așezări distincte din punct de vedere geografic: Cernatul de Sus și Cernatul de Jos.
Prima atestare documentară a Cernatului datează din 1332. Rezultatele săpăturilor arheologice demonstrează existenţa localităţii încă din epoca neolitică și epoca fierului timpuriu, când o cetate de pământ fortificată cu şanţuri apăra locuitorii din zonă. Aceste vestigii sunt păstrate şi de toponime ca Muntele Auriu (Aranyos-hegy), Grădina Cetăţii Vechi (Óvárkert) sau Muntele Ascuţit (Hegyes-hegy).
Săpăturile arheologice arată că în locul unde se află biserica reformată, a fost descoperit un strat cu ceramică pictată Ariușd-Cucuteni, ceramică decorată cu sfoară aparținând culturii Coțofeni și un strat de cultură dacică din a doua epocă a fierului. Pe dealul „Vârful cu mesteceni” au fost descoperite topoare de piatră din epoca neolitică, o secure de bronz și fragmente ceramice din epoca bronzului. De asemenea, pe teritoriul satului s-au găsit un fragment dintr-un vas lustruit și o cană ce ar putea aparține epocii medievale.
În locul numit „Dealul de aur”, cu ocazia săpăturilor făcute din 1961 s-a indentificat o așezare Starcevo-Criș. În locul numit „Pământul lui Róbert” s-a găsit o așezate antică, unde au fost descoperite fragmente ceramice lucrate manual sau la roată, vase de import (Mirmeki) fragmentare, din epoca dacică (sec. III-II î.e.n.) și fragmente de ceramică romană din secolul al II-lea. Pe malul drept al văii Cernatului a fost descoperit un semibordei cu pietrar, aparținând unei așezări din sec. XI – XII, iar în locul numit „Grădina Sfântă” au fost găsite urmele unei biserici romanice din secolul al XIII-lea. Pe înălțimea „Cetatea Ika” se găsesc resturile unei cetăți cu zidurile din piatră legate cu pământ, de formă ovală și turnuri, datând din sec. XIII – XIV.
Monumente istorice
• Biserica Reformată din Cernatul de Sus
• Cetatea Ika din secolul al XIII-lea sau Turnul Ciunt
- Zona de agrement Cetatea Ika
Ruinele vechii capele în zona împădurită denumită Szentkert, pe crestele muntelui delimitate de pârâul Ika și Pârâul Mare (Nagypatak)
- Conace / monumente istorice – județul Covasna este considerat ținutul conacelor și al apelor minerale:
Conacul Damokos, monument construit în anul 1831, unde funcționează Muzeul Haszmann Pál
Muzeul etnografic Haszmann Pál a fost inaugurat în anul 1973 și este un muzeu în aer liber care funcționează ca unitate externă a Muzeului Național Secuiesc din Sfântu Gheorghe. Printre atracțiile muzeului se numără colecția de mașini agricole și unelte agricole, colecția de monumente funerare și obeliscuri din piatră și din lemn, colecție de stupi, cruci, case vechi țărănești, vechi porți secuiești, meșteșuguri populare tradiționale.
Anexa nr. 5 la statut
Componența și structura populației UAT Cernat, județul Covasna,
Din punct de vedere etnic, cetățenii de etnie maghiară reprezintă 98,6% din populație. În această comunitate îi mai găsim pe cei de etnie română, care atinge un procent de 1,2% din totalul populației. Populația de etnie rromă este minoritară, doar cca. 0,2% din populație fiind de această etnie.
O caracteristică demografică importantă o constituie structura confesională a populației, acesta fiind un indicator care poate ghida activitatea întregii comunități în funcție de diversitatea confesională existentă. Datorită faptului că confesiunile religioase reprezintă un motor important pentru dezvoltarea comunității, trebuie apreciată întreaga populație a comunei, indiferent de confesiunea religioasă.
Din punct de vedere confesional majoritatea cetățenilor sunt de religie reformată (57,3%). Această confesiune este urmată de cea romano-catolică cu 39,7%, ortodoxă și baptistă cu câte 0.8 %, existând și cetățeni de alte culte religioase prezente, ca de exemplu unitarieni sau martori ai lui Iehova.
Evoluţia populaţiei – comuna Cernat (2014 - 2022)
| 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Cernat | 4068 | 4062 | 4033 | 4040 | 4033 | 4025 | 4023 | 4024 | 3998 |
Repartiția pe sexe a populației comunei este de 1990 (49,78%) populație feminină și 1998 (50.22%) populație masculină.
Anexa nr. 6.a la statut
Componența nominală, perioada/perioadele de exercitare a mandatelor aleșilor locali
de la nivelul UAT Cernat, județul COVASNA,
precum și apartenența politică a acestora, începând cu anul 1992
PRIMAR
a) mandatul 1992-1996
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Bölöni Dávid | 1956.11.07 | UDMR | 1992-1996 |
b) mandatul 1996-2000
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Bölöni Dávid | 1956.11.07 | UDMR | 1996-2000 |
c) mandatul 2000-2004
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Bölöni Dávid | 1956.11.07 | UDMR | 2000-2004 |
d) mandatul 2004-2008
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Bölöni Dávid | 1956.11.07 | UDMR | 2004-2008 |
e) mandatul 2008-2012
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Bölöni Dávid | 1956.11.07 | UDMR | 2008-2012 |
f) mandatul 2012-2016
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Bölöni Dávid | 1956.11.07 | UDMR | 2012-2016 |
g) mandatul 2016-2020
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Bölöni Dávid | 1956.11.07 | UDMR | 2016-2018 |
h) mandatul 2020-2024
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Rákosi Árpád | 1967.03.29 | Independent | 2020- |
Anexa nr. 6.b la statut
Componența nominală, perioada/perioadele de exercitare
ale mandatelor aleșilor locali
de la nivelul UAT Cernat, județul COVASNA
precum și apartenența politică a acestora, începând cu anul 1992
- CONSILIERI LOCALI
a) mandatul 1992-1996
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Haszmann Pál Péter | 12.08.1942 | UDMR | 1992-1996 |
2. | Könczei Gábor | 25.10.1942 | UDMR | 1992-1996 |
3. | Dénes Vilma | 23.05.1949 | UDMR | 1992-1996 |
4. | Páljános György | 22.02.1952 | UDMR | 1992-1996 |
5. | Tóok Sándor |
| UDMR | 1992-1996 |
6. | Rákosi András |
| UDMR | 1992-1996 |
7. | Tóth Árpád |
| UDMR | 1992-1996 |
8. | Végh Ferenc |
| UDMR | 1992-1996 |
9. | Virág János | 07.12.1955 | UDMR | 1992-1996 |
10. | Szabó Lajos |
| UDMR | 1992-1996 |
11. | Vén Ferenc |
| UDMR | 1992-1996 |
12. | Fábián Sándor | 21.07.1957 | UDMR | 1992-1996 |
13. | Fetés Adolf | 11.02.1966 | UDMR | 1992-1996 |
b) mandatul 1996-2000
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Szabó Melinda | 22.05.1961 | UDMR | 1996-2000 |
2. | Gyergyai Aladár István | 12.04.1946 | UDMR | 1996-2000 |
3. | Haszmann Pál Péter | 12.08.1942 | UDMR | 1996-2000 |
4. | Jakab Stefan | 17.11.1949 | UDMR | 1996-2000 |
5. | Végh Ferenc |
| UDMR | 1996-2000 |
6. | Szabó Ludovic |
| UDMR | 1996-2000 |
7. | Vén Ferenc |
| UDMR | 1996-2000 |
8. | Fábián Sándor | 21.07.1957 | UDMR | 1996-2000 |
9. | Bartók Ernő-Attila | 01.07.1952 | UDMR | 1996-2000 |
10. | Fetés Adolf | 11.02.1966 | UDMR | 1996-2000 |
11. | Máté Alexandru | 14.09.1950 | UDMR | 1996-2000 |
12. | Molnár Álmos |
| UDMR | 1996-2000 |
13. | Virág János | 07.12.1955 | UDMR | 1996-2000 |
c) mandatul 2000-2004
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Gyergyai Aladár István | 12.04.1946 | UDMR | 2000-2004 |
2. | Haszmann Pál Péter | 12.08.1942 | UDMR | 2000-2004 |
3. | Könczei Gábor | 25.10.1942 | UDMR | 2000-2004 |
4. | Virág János | 07.12.1955 | UDMR | 2000-2004 |
5. | Maté Alexandru | 14.09.1950 | UDMR | 2000-2004 |
6. | Vén Ferenc |
| UDMR | 2000-2004 |
7. | Bartók Ernő-Attila | 01.07.1952 | UDMR | 2000-2004 |
8. | Kocsis György | 16.11.1962 | UDMR | 2000-2004 |
9. | Jakab Stefan | 17.11.1962 | UDMR | 2000-2004 |
10. | Nagyoláh Ernő-Lázár | 18.12.1957 | UDMR | 2000-2004 |
11. | Kocsis Zoltán | 10.04.1948 | PER | 2000-2004 |
12. | Enyedi Márton | 08.12.1953 | PCM | 2000-2004 |
13. | Molnár Álmos |
| UDMR | 2000-2004 |
d) mandatul 2004-2008
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Könczei Károly Csaba | 19.10.1963 | UDMR | 2004-2008 |
2. | Gyergyai Aladár István | 12.04.1946 | UDMR | 2004-2008 |
3. | Haszmann Pál Péter | 12.08.1942 | UDMR | 2004-2008 |
4. | Fábián Sándor | 21.07.1957 | UDMR | 2004-2008 |
5. | Kocsis György | 16.11.1962 | UDMR | 2004-2008 |
6. | Szasz Imola | 01.09.1975 | UDMR | 2004-2008 |
7. | Bartók Ernő-Attila | 01.07.1952 | UDMR | 2004-2008 |
8. | Mathe Alexandru | 14.09.1950 | UDMR | 2004-2008 |
9. | Nagyolah Erno | 18.12.1957 | UDMR | 2004-2008 |
10. | Matei Zoltán | 19.07.1965 | Independent | 2004-2008 |
11. | Niczuj Ödön | 30.08.1957 | Independent | 2004-2008 |
12 | Jakab Stefan | 17.11.1949 | UDMR | 2004-2008 |
13. | Virág János | 07.12.1955 | UDMR | 2004-2008 |
e) mandatul 2008-2012
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Bartók Ernő-Attila | 01.07.1952 | Independent | 2008-2012 |
2. | Fábián Sándor | 21.07.1957 | UDMR | 2008-2012 |
3. | Gajdó Márton Barna | 22.10.1967 | PCM | 2008-2012 |
4. | Gyergyai Aladár István | 12.04.1946 | UDMR | 2008-2012 |
5. | Haszmann Pál Péter | 12.08.1942 | UDMR | 2008-2012 |
6. | Kocsis György | 16.11.1962 | UDMR | 2008-2012 |
7. | Könczei Károly Csaba | 19.10.1963 | UDMR | 2008-2012 |
8. | Mágori István | 05.06.1979 | PCM | 2008-2012 |
9. | Matei Zoltán | 19.07.1965 | PCM | 2008-2012 |
10. | Nagyoláh Ernő-Lázár | 18.12.1957 | UDMR | 2008-2012 |
11. | Niczuj Ödön | 30.08.1957 | PCM | 2008-2012 |
12. | Tóth Tihamér-Ödön | 01.09.1975 | PCM | 2008-2012 |
13. | Virág János | 07.12.1955 | UDMR | 2008-2012 |
f) mandatul 2012-2016
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Fabian Sandor | 21.07.1957 | UDMR | 2012-2016 |
2. | Deák Attila | 03.06.1981 | UDMR | 2012-2016 |
3. | Dombi János Zoltán |
| UDMR | 2012-2016 |
4. | Fűzi István-Levente | 26.12.1974 | UDMR | 2012-2016 |
5. | Gyergyay Aladár-Stefan | 12.04.1946 | UDMR | 2012-2016 |
6. | Könczei Károly-Csaba | 19.10.1963 | UDMR | 2012-2016 |
7. | Mágori István | 05.06.1979 | PCM | 2012-2016 |
8. | Matei Zoltán | 19.07.1965 | PCM | 2012-2016 |
9. | Máthé Előd | 25.08.1979 | UDMR | 2012-2016 |
10. | Nagyoláh Ernő-Lázár | 18.12.1957 | UDMR | 2012-2016 |
11. | Szász Imola, nasc. Kelemen | 01.09.1975 14.02.1966 | UDMR | 2012-2016 |
12. | Tóth Tihamér-Ödön | 01.09.1975 | PCM | 2012-2016 |
13. | Virág János | 07.12.1955 | UDMR | 2012-2016 |
g) mandatul 2016-2020
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Csáki Béla | 14.02.1966 | UDMR | 2016-2020 |
2. | Füzi István Levente | 28.09.1973 | UDMR | 2016-2020 |
3. | Gyergyay Aladár-Stefan | 12.04.1946 | UDMR | 2016-2020 |
4. | Kerekes János | 19.03.1976 | A.M.T. | 2016-2020 |
5. | Könczei Károly Csaba | 19.10.1963 | UDMR | 2016-2020 |
6. | Kovács Erika | 01.01.1976 | UDMR | 2016-2020 |
7. | Lukács Tibor Attila | 25.07.1975 | UDMR | 2016-2020 |
8. | Mágori István | 05.06.1979 | PCM | 2016-2020 |
9. | Matei Zoltán | 19.07.1965 | PCM | 2016-2020 |
10. | Máthé Előd | 25.08.1979 | UDMR | 2016-2020 |
11. | Nagyoláh Ernő-Lázár | 18.12.1957 | UDMR | 2016-2020 |
12. | Tóth Tihamér-Ödön | 12.09.1976 | PCM | 2016-2020 |
13. | Fábián Sándor | 21.07.1957 | UDMR | 2016-2020 |
h) mandatul 2020-2024
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Fábián Sándor | 21.07.1957 | UDMR | 2020- |
2. | Mágori István | 05.06.1979 | UDMR | 2020- |
3. | Gyergyay Aladár-Ștefan | 12.04.1946 | UDMR | 2020- |
4. | Lukács Tibor-Attila | 25.07.1975 | UDMR | 2020- |
5. | Vén Gábor | 25.02.1987 | UDMR | 2020- |
6. | Ambrus Alpár | 03.03.1996 | UDMR | 2020- |
7. | Dimény-Haszmann Orsolya | 16.05.1979 | UDMR | 2020- |
8. | Tóth Tihamér-Ödön | 12.09.1976 | UDMR | 2020- |
9. | Matei Zoltán | 19.07.1965 | A.M.T. | 2020- |
10. | Kerekes János | 19.03.1976 | A.M.T. | 2020- |
11. | Niczuj Ödön | 30.08.1957 | A.M.T. | 2020- |
12. | Nagyoláh Csilla | 08.07.1989 | A.M.T. | 2020- |
13. | Konczei Károly Csaba | 19.10.1963 | A.M.T. | 2020- |
- VICEPRIMARI
a) mandatul 1992-1996
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Könczei Gábor | 25.10.1942 | UDMR | 1992-1996 |
b) mandatul 1996-2000
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Könczei Gábor | 25.10.1942 | UDMR | 1996-2000 |
c) mandatul 2000-2004
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Fábián Sándor | 21.07.1957 | UDMR | 2000-2004 |
d) mandatul 2004-2008
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Fábián Sándor | 21.07.1957 | UDMR | 2004-2008 |
e) mandatul 2008-2012
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Fábián Sándor | 21.07.1957 | UDMR | 2008-2012 |
f) mandatul 2012-2016
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Fábián Sándor | 21.07.1957 | UDMR | 2012-2016 |
g) mandatul 2016-2020
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Fábián Sándor | 21.07.1957 | UDMR | 2016-2020 |
h) mandatul 2020-2024
Nr. crt. | Nume și prenume | Data nașterii | Apartenența politică | Perioadă |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Fábián Sándor | 21.07.1957 | UDMR | 2020- |
Anexa nr. 7 la statut
Procedura
privind acordarea titlului de
„Cetățean de onoare al Comunei Cernat, județul Covasna “,
respectiv a
„Certificatului de Fiu/Fiică al/a Comunei Cernat, județul Covasna “
Articolul 1
Titlul de „Cetățean de onoare al Comunei Cernat, județul Covasna“, denumit în continuare Titlu reprezintă cea mai înaltă distincție acordată de către Consiliul Local al Comunei Cernat, județul Covasna.
Articolul 2
Certificatul de „Fiu/fiică al/a Comunei Cernat, județul Covasna“, denumit în continuare Certificat reprezintă distincția acordată de către Consiliul Local al Comunei Cernat, județul Covasna persoanelor născute în UAT Cernat, județul Covasna , la împlinirea vârstei de 18 ani.
Articolul 3
Titlul și Certificatul se pot acorda la inițiativa:
a) primarului;
b) consilierilor locali;
c) unui număr de cel puțin 5% din numărul total al locuitorilor cu drept de vot înscriși în Registrul electoral cu domiciliul sau reședința în unitatea administrativ-teritorială respectivă.
Articolul 4
Acordarea Titlului și a Certificatului nu este condiționată de cetățenie, naționalitate, vârstă, domiciliu, sex, religie, apartenență politică.
Articolul 5
Titlul și Certificatul au următoarele caracteristici:
a) sunt personale;
b) sunt netransmisibile;
c) reprezintă un drept al titularului;
d) au valabilitate nedeterminată.
Articolul 6
Sunt îndreptățite să fie propuse pentru acordarea Titlului categoriile de persoane sau personalități care se găsesc în una din următoarele situații:
a) personalități cu recunoaștere locală, națională sau internațională care și-au pus amprenta asupra dezvoltării județului/comunei și a imaginii acestora;
b) personalități care, prin realizările lor deosebite, au făcut cunoscut numele Comunei Cernat, județul Covasna, în țară și străinătate;
c) persoane care, prin acțiunile lor, au preîntâmpinat producerea de evenimente deosebit de grave sau prin sacrificiul suprem au salvat viețile concetățenilor lor, în UAT Cernat, județul Covasna;
d) persoane care, prin acțiunile lor dezinteresate (donații, acțiuni umanitare etc.), au produs o îmbunătățire simțitoare a condițiilor de viață a locuitorilor Comunei Cernat, județul Covasna;
e) foști deținuți politici sau veterani de război care prin activitatea lor ulterioară au un aport la realizarea unei imagini pozitive a Comunei Cernat, județul Covasna în lume;
f) sportivi din UAT Cernat, județul Covasna care au obținut rezultate deosebite în competiții sportive internaționale;
g) alte situații stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare al consiliului local.
Articolul 7
Nu pot deține Titlul persoanele care se găsesc în una din următoarele situații:
a) condamnate prin hotărâre judecătorească definitivă pentru infracțiuni contra statului, crime împotriva umanității, fapte penale;
b) care au dosare pe rol, în cauze care ar leza imaginea Titlului; propunerea se va face după clarificarea situației juridice.
Articolul 8
(1) Persoanele prevăzute la art. 3 solicită acordarea Titlului sau a Certificatului prin depunerea unui dosar la unitatea administrativ-teritorială respectivă.
(2) Dosarul prevăzut la alin. (1) cu privire la acordarea Titlului cuprinde cel puțin următoarele înscrisuri:
a) actul de identitate (copie vizată în conformitate cu originalul);
b) curriculum vitae (în original);
c) certificat de cazier judiciar (în original);
d) actul de deces al celui propus, după caz (copie vizată în conformitate cu originalul).
(3) Dosarul prevăzut la alin. (1) cu privire la acordarea Certificatului cuprinde cel puțin următoarele înscrisuri:
a) actul de identitate (copie vizată în conformitate cu originalul);
b) curriculum vitae (în original).
(4) Persoanele prevăzute la art. 3, după înregistrarea dosarului, depun la secretarul general al unității administrativ-teritoriale proiectul de hotărâre de consiliu însoțit de referatul de aprobare și dosarul prevăzut la alin. (2) sau (3).
(5) Proiectul de hotărâre prevăzut la alin. (4) este înscris pe ordinea de zi a ședințelor consiliului dacă sunt îndeplinite prevederile art. 136 alin. (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.
(6) Proiectul de hotărâre prevăzut la alin. (4) este dezbătut în ședință ordinară sau extraordinară.
(7) Hotărârea privind acordarea Titlului sau a Certificatului, după caz, se adoptă cu majoritatea absolută a consilierilor consiliului local.
(8) Propunerile respinse nu pot fi reintroduse în dezbatere pe perioada mandatului în curs.
(9) Decernarea Titlului se face de către primarul Comunei Cernat, județul Covasna în cadrul ședințelor ordinare sau extraordinare ale Consiliului Local a Comunei Cernat, județul Covasna.
(10) Acordarea Certificatului se face de către primarul Comunei Cernat, județul Covasna în cadrul unei festivități care se organizează de către primar.
Articolul 9
Înmânarea Titlului se realizează după cum urmează:
a) președintele de ședință anunță festivitatea ce urmează să se desfășoare;
b) primarul Comunei Cernat, județul Covasna prezintă referatul de aprobare care a stat la baza propunerii Hotărârii Consiliului Local;
c) primarul Comunei Cernat, județul Covasna înmânează diploma de „Cetățean de onoare al Comunei Cernat, județul Covasna “ persoanei laureate sau persoanei care o reprezintă;
d) ia cuvântul persoana laureată sau reprezentantul acesteia;
e) pot să ia cuvântul și alte persoane prezente care doresc să sublinieze pe scurt meritele laureatului;
f) laureatul sau, după caz, persoana care îl reprezintă este invitat/ă să scrie câteva rânduri în Cartea de onoare a Comunei Cernat, județul Covasna.
Articolul 10
Deținătorii în viață ai Titlului dobândesc următoarele drepturi specifice:
a) dreptul de a lua cuvântul în ședințele Consiliului Local al Comunei Cernat, județul Covasna la dezbaterea materialelor care privesc întreaga comunitate;
b) dreptul de a participa la toate manifestările desfășurate sub patronajul Consiliului Local al Comunei Cernat, județul Covasna sau în care acesta este coorganizator;
c) dreptul de a călători gratuit pe toate mijloacele de transport în comun din UAT Cernat, județul Covasna ;
d) dreptul de a participa gratuit la toate manifestările cultural-sportive organizate de instituțiile aflate în subordinea consiliului local;
e) alte drepturi stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare al Consiliului Local al Comunei Cernat, județul Covasna.
Articolul 11
Drepturile prevăzute la art. 6 încetează în următoarele situații:
a) decesul titularului;
b) retragerea Titlului.
Articolul 12
Titlul se retrage în următoarele situații:
a) atunci când ulterior decernării apar incompatibilitățile prevăzute la art. 7 lit. a);
b) atunci când persoana laureată produce prejudicii de imagine sau de altă natură Comunei Cernat, județul Covasna, locuitorilor săi sau țării.
Articolul 13
Retragerea Titlului se face de către Consiliul Local al Comunei Cernat, județul Covasna, după următoarea metodologie:
a) este sesizat Consiliul Local al Comunei Cernat, județul Covasna de către persoanele menționate la art. 3;
b) dezbaterea cazului se va face în cadrul comisiilor consiliului local;
c) retragerea Titlului se va face prin hotărâre a consiliului local, adoptată cu majoritate absolută, cu aplicarea prevederilor art. 8 pentru dezbaterea candidaturii;
d) la ședința consiliului va fi invitat deținătorul Titlului, iar dacă va fi prezent i se va acorda cuvântul, la solicitarea sa.
Articolul 14
Cetățenii de onoare au datoria de a promova imaginea Comunei Cernat, județul Covasna .
Articolul 15
Fiecare Cetățean de onoare va planta un copac pe care va fi aplicată o plăcuță cu numele acestuia.
Articolul 16
Informațiile publice referitoare la „cetățenii de onoare“ vor fi publicate și în format electronic pe pagina de internet a unității administrativ-teritoriale respective.
Articolul 17
Legitimarea cetățenilor de onoare sa va face în baza unui înscris denumit brevet, semnat de către primarul Comunei Cernat, județul Covasna.
Anexa nr. 8.a la statut
Rețeaua de transport rutieră - denumirea și lungimea drumurilor de interes național, respectiv: autostrăzi, drumuri expres, drumuri internaționale «E», drumuri naționale principale, drumuri naționale secundare, drumuri de interes județean, drumuri de interes local respectiv drumuri comunale, drumuri vicinale, străzi și poduri noi, după caz, care se află pe raza teritorială a comunei
Localitatea Cernat beneficiază de mai multe categorii de drumuri. Teritoriul administrativ şi intravilanul Comunei Cernat sunt străbătute de traseele drumurilor: DN 11, DJ 121F, DC 4, DC 4A, DC 6 și DC 12, în total având lungimea de 270,632 km.
Reţeaua stradală a comunei s-a dezvoltat de o parte şi de alta a drumului național. Structura stradală prezintă trasee libere, cu loturi diferite ca formă şi suprafaţă, cu distanțe variabile între garduri, lăţimea carosabilului fiind în mare parte de la 5,0 la 6,0 m.
A. Drumuri de interes național
DN 11 - Drumul naţional de 9,414 km este în stare bună, fiind întreţinut permanent. Acesta constituie principala cale de legătură cu zonele învecinate, în special cu cele două municipii din judeţ: Târgu Secuiesc şi Sfântu Gheorghe, respectiv cu reşedinţa judeţului Braşov, aceasta fiind una dintre principalele rute de legătură între Transilvania şi Moldova.
- Drumuri de interes județean
DJ 121F - Drumul judeţean de 1.947 km a fost reabilitat recent, acesta intersectându-se cu DN 11 face legătura între satul Cernat şi satul Mărcușa.
C. Drumuri de interes local
DC 4, DC 4A, DC 6 și DC 12 - Drumurile comunale numără în total 12,910 km. Drumurile sătești au o lungime de 43,467 km, cele locale numără 1,606 km, iar cele de exploatare forestieră – 201,288 km.
Drumurile comunale, din care drumul comunal (DC 4) de 10,6 km în satul Cernat este în stare bună, la momentul de față este în desfășurare asfaltarea completă al acestuia în partea care duce spre Turia. Drumul comunal de 1,8 km (DC12) care se duce spre Albiș este asfaltat.
Anexa 8.b la statut
Rețeaua de căi ferate - denumirea și lungimea liniilor de cale ferată convenționale, liniilor de cale ferată de interes local, care se regăsesc pe raza teritorială a comunei.
Comuna nu are legături feroviare, cea mai apropiată gară fiind în municipiul Târgu Secuiesc (11 km).
Anexa nr. 8.c la statut
Rețeaua de căi navigabile interioare și porturi - denumirea și lungimea căilor navigabile; punctelor de traversare cu bacul și de acostare pentru nave de pasageri; punctelor de trafic RO-RO noi; porturilor sau porturilor turistice și debarcaderelor pentru nave de pasageri, care se regăsesc pe raza teritorială a comunei.
UAT Cernat, județul Covasna nu dispune de rețea de căi navigabile interioare și porturi.
Anexa nr. 8.d la statut
Rețeaua de aeroporturi - denumirea aeroporturilor existente care se regăsesc pe raza teritorială a comunei.
UAT Cernat, județul Covasna nu dispune de rețea de aeroporturi.
Anexa nr. 8.e la statut
Rețeaua de transport combinat - denumirea terminalelor de transport combinat existente.
UAT Cernat, județul Covasna nu dispune de rețea de transport combinat.
Anexa nr. 9 la statut
Principalele instituții din domeniul educației, cercetării, culturii, sănătății, asistenței sociale, presei, radioului, televiziunii și altele asemenea.
- Instituții din domeniul educației și cercetării.
În comuna Cernat funcţionează o școală cu personalitate juridică, pe lângă aceasta funcţionând o școală gimnazială, două școli primare și trei grădinițe cu program normal.
În comuna Cernat funcționează în prezent 7 unități de învățământ:
Denumirea instituției | Localitatea | Nivel de predare |
Şcoala gimnazială „Vegh Antal” | Cernat | Gimnazial |
Şcoala gimnazială „Bod Peter” | Cernat | Gimnazial |
Şcoala primară Albiş | Albiș | Primar |
Şcoala primară „Szabo Lajos” Icafalău | Icafalău | Primar |
Grădiniţa cu Program Normal nr. 1 Cernat | Cernat | Preșcolar |
Grădiniţa cu Program Normal nr. 2 Cernat | Cernat | Preșcolar |
Grădiniţa cu Program Normal Albiș | Albiș | Preșcolar |
- Instituții din domeniul culturii
- Casa de Cultură Petőfi Sándor în comuna Cernat,
- Un muzeu etnografic,
- O Bibliotecă comunală,
- Un Cămin cultural în satul Icafalău,
- Un Cămin cultural în satul Albiș.
Biblioteca comunală funcţionează începând din anii 50 și este situată în conacul István - Dániel, construit în anul 1861, și dispune de aproximativ 13.000 de cărţi.
Muzeul Etnografic Haszmann Pál a fost inaugurat în anul 1973 în conacul Damokos Gyula pe un teren de aproape 2 hectare.
Mulțumită inițiativelor organizațiilor și datorită sprijinului și atitudinii pro-active a administrației publice locale, viața culturală și comunitară din comuna Cernat poate fi considerată una bogată, cu evenimente de înalt nivel, care deseori depășesc hotarele comunei atrăgând participanți de pe plan național și internațional.
- Instituții din domeniul sănătății
Asistența medicală se desfășoară în conformitate cu:
- Legea nr. 95/2006 , privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, actualizată;
- Norme Metodologice din 23 mai 2019 privind organizarea, funcționarea și finanțarea activității de asistență medicală comunitară;
- Ordinul nr. 438/4.629/2021 privind asigurarea asistenței medicale a preșcolarilor, elevilor din unitățile de învățământ preuniversitar și studenților din instituțiile de învățământ superior pentru menținerea stării de sănătate a colectivităților și pentru promovarea unui stil de viață sănătos;
- Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătății publice în situații de risc epidemiologic și biologic
Pe raza teritorială a comunei activează:
- Cabinete medicale:
- Ábrahám Ildikó "MEDICINA FAMILIE Dr. ABRAHAM", Cernat, str. Principală nr.449.
- Gyergyai Aladár István "MEDICINA FAMILIE Dr. GYERGYAI", Cernat, str. Principală nr.450.
- Cabinete stomatologice:
- Cabinet stomatologic dr. Farkas Bíró Barna, Cernat, str. Principală, nr.1066.
- Cabinet medical de stomatologie dr. Gál Apor, Cernat, str. Principală, nr.450.
- Farmacii:
- KOVAPRODFARM Cernat, Str. Principală, Nr. 449.
IV. Instituții din domeniul asistenței sociale
Compartimentul protecția copilului și asistență socială al aparatului de specialitate al Primarului Comunei Cernat asigură soluționarea cererilor de acordare a ajutoarelor sociale, îndrumă cetățenii cu privire la actele necesare și verifică documentația depusă; urmăreste periodic respectarea condițiilor legale pentru acordarea ajutoarelor sociale, asigură efectuarea anchetelor sociale și a referatelor sociale dispuse de Primarul Comunei, primește și verifică întrunirea condițiilor legale de către cererile de ajutor de urgență, eliberează adeverințe necesare beneficiarilor de ajutor social; întocmește dosare pentru plata alocației de stat pentru copiii cu vârste cuprinse între 0-18 ani, primește și soluționează cererile privind acordarea indemnizației de naștere; întocmește dosare pentru acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinței cu energie termică fumizată în sistem centralizat și gaze naturale, execută atribuții din domeniul autorității tutelare, întocmind anchete psihosociale, etc.
Prin HCL Cernat Nr. 82/2022 s-a aprobat încheierea unui protocol de colaborare între comuna Cernat, județul Covasna și comuna Dalnic, județul Covasna, având ca obiect cooperarea interinstituțiuonală dintre cele două UAT-uri, cu privire la obiectul general al proiectului reducerea riscurilor de marginalizare socială, creșterea calității vieții și îmbunătățirea stării de sănătate a locuitorilor comunei Dalnic din județul Covasna, în cadrul proiectului ”Înființarea Centrului Comunitar Integrat din comuna Dalnic”, finantat din fondurile europene aferente Planului național de redresare și reziliență „PNRR/2022/C12/MS/I1.4 – Centre Comunitare Integrate”.
V. Instituții din domeniul presei, radioului, televiziunii și altele asemenea
Nu sunt constituite
VI. Instituții în domeniul tineretului și sportului
În comuna Cernat există o viaţă sportivă activă, anumite ramuri de sport având tradiție de mai mulţi ani (fotbalul şi activitatea de popice), iar comuna dispune de o infrastructură sportivă bine dezvoltată. În Cernatul de Jos există o formaţie locală de fotbal care participă la Campionatul Judeţean, Liga V şi a căror activitate este coordonată de Asociaţia Fotbal Club Cernat. Totodată, începând din anul 2003 comuna participă cu o formaţie alcătuită din copii cu vârsta între 13-14 ani la Campionatul Internaţional de Copii Eurocamp, împreună cu alte 4 ţări europene: Ungaria, Franţa, Germania şi Slovacia. Acest campionat, care a început în anul 2000, este organizat anual într-una dintre ţările participante, pe bază de rotaţie. În Cernat campionatul a fost organizat în anul 2007.
Datorită popicăriei existente în Cernatul de Jos şi tradiţia activității de popice, în comună există o echipă de popice care a participat la diverse competiții. Pista unde se activează acest sport necesită renovare.
Cu privire la infrastructura sportivă, comuna dispune de o bază dezvoltată de sport, în cadrul căruia în Cernatul de Jos există un teren de fotbal, o sală de sport şi o popicărie.
Terenul de fotbal este în stare bună de funcţionare, întreţinerea acestuia este asigurată de o societate comercială. Pe marginea terenului este construită şi o tribună, a cărei stare este satisfăcătoare. Sala de sport a fost construită din fonduri alocate de Guvernul României, prin Programul „Săli de sport”, implementat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei şi derulat prin Compania Naţională de Investiţii „C.N.I.”-S.A., respectiv din bugetul local. Clădirea are o capacitate de 150 locuri şi este dotată cu vestiare şi alte facilități. Obiectivul a fost inaugurat în anul 2008 şi asigură posibilitate pentru desfăşurarea a cinci jocuri cu mingea: fotbal, volei, handbal, tenis şi baschet. De asemenea există posibilitatea de a instala în cadrul clădirii o sală fitness, respectiv de a amenaja camere de cazare. Sala este exploatată mai ales în timpul iernii, când aproape în fiecare zi se organizează activităţi, şi este închiriată în majoritate de către sportivi din alte localităţi ale judeţului.
Pe lângă cele enumerate mai sus, în şcolile Végh Antal din Cernatul de Jos şi Bod Péter din Cernatul de Sus există săli de gimnastică şi terenuri de sport, iar în celelalte şcoli există terenuri potrivite pentru desfăşurarea activităţilor de sport, copii având astfel posibilitatea de a desfăşura activităţi sportive.
VII. Alte instituții
- Oficiu Poștal
- Postul de Poliție Comuna Cernat
- CEC Bank
Anexa nr. 10 la statut
Principalele funcțiuni economice, capacități de producție diversificate
din sectorul secundar și terțiar, precum și din agricultură
Conducerea Primăriei şi membrii Consiliului Local Cernat au demonstrat întotdeauna preocupare pentru dezvoltarea comunei, realizând unele obiective economice şi sociale.
Din punct de vedere economic, comuna prezintă o situaţie care reflectă statutul său în cadrul judeţului. Profilul economic general al comunei este actualmente cel agricol şi forestier, bazat pe resursele naturale - terenuri arabile, fâneţele şi păşunile din zona de munte şi pădurile întinse (fondul forestier). Ocupaţia de bază a locuitorilor este astfel determinată, celelalte activităţi - ţinând de alte sectoare de activitate - sunt mai reduse, limitându-se practic la necesarul pentru funcţionalitatea unităţii administrative (activităţi din sectorul terţiar, comerţ, administraţie, învăţământ, sănătate). La ora actuală, ponderea cea mai mare a veniturilor din activităţi productive revine agriculturii, și anume producția și prelucrarea cartofilor.
Agricultura
Analizând agricultura comunei Cernat putem constata, că majoritatea locuitorilor comunei se ocupă într-o măsură mai mică, sau mai mare, de agricultură, o parte dintre ei ca activităţi secundare, ca formă de viaţă, iar pentru majoritatea această ramură reprezintă sursa principală de venit. Astfel multe întreprinderi, respectiv persoane fizice îşi desfăşoară activitatea în acest domeniu, cultivând pe suprafeţe întinse, arendate de la localnici.
Consecinţă a agriculturii tradiţionale, care încă se practică în zonă, peisajul este extrem de mozaicat, îmbinând ecosisteme de pădure întinse şi puţin disturbate antropic, pajişti extraordinar de diverse din punct de vedere floristic, terenuri agricole lucrate tradițional. Toate acestea oferă împreună nişe ecologice diverse, ce pot fi utilizate eficient în turism.
Zootehnia este de asemenea bine reprezentată în comuna Cernat, apicultura este o îndeletnicire tradiţională în comună, cu rezultate bune şi în trecut. În comună funcţionează şi câteva asociaţii de producători (Asociatia Crescatorilor de Taurine Cernat de Jos Bartafalva, Asociatia Crescătorilor de Taurine Cernatul de Sus și Icafalău, Asociațtia Cultivatorilor Sfeclei de Zahar din Judetul Covasna, Cartoful de Cernat Cooperativa Agricolă, Cooperativă Agricolă Râul Negru, Regina Cartofului Cooperativa Agricolă).
Economia
IMM-urile sunt motoarele dezvoltării economiei locale, asigurând venituri, produse și servicii pentru localnici. Cu cât numărul de firme din comună este mai mare, cu atât este mai puternică comunitatea din punct de vedere economic.
În comuna Cernat sunt înregistrate un număr de 120 de firme, cele mai principale fiind:
1. M&P Agro SRL – Agricultură.
2. Agrowest BMB SRL – Comerț.
3. Agrowest SRL – Agricultură.
4. Elitagro SRL – Agricultură.
5. Producție Comerț și Servicii Timate SRL – Agricultură.
6. Producție Alimentație Publică Sanmol SRL – Comerț.
7. Screw Bolt SRL – Comerț.
8. Fülöp Álmos Csaba I.F. – Comerț.
9. Menner Comerț SRL – Turism.
10. Hali-Tour SRL – Turism.
11. Asociația Socială Holnap Cernat – Turism.
12. Caterv SRL – Alimentație Publică.
Datorită resurselor existente în zonă, turismul reprezintă un sector care poate asigura dezvoltarea localității în viitor.
Localitatea Cernat este inedită din punct de vedere arhitectural, deoarece păstrează bogăția fațadelor baroce, a cerdacelor cu arcade și a conacelor în stil empire clasicist.
De menționat, că județul Covasna a primit denumirea ”Ținutul Conacelor”, fiindcă în acest județ sunt peste 160 de conace, curți nobiliare sau mici castele. Marea majoritate dintre ele sunt goale sau sunt locuite de proprietarii lor și de familiile acestora, însă sunt și conace care sunt pregătite să primească vizitatori. Pe teritoriul administrativ al comunei Cernat pot fi vizitate următoarele conace:
- Conacul Bernald.
- Conacul Damokos Dénes, în prezent primărie.
- Conacul Damokos Gyula, în prezent Muzeul „Haszmann Pál”.
- Conacul Damokos János.
- Conacul Damokos Mihály.
- Conacul Damokos-Cseh.
- Conacul Damokos-Eperjesi.
- Conacul Farkas-Konnáth.
- Conacul Kelemen, în prezent pensiune.
- Conacul Molnár–Magyaróssy.
- Conacul István Dániel – Biblioteca comunală.
Anexa nr. 11 la statut
Inventarul bunurilor aflate în patrimoniul UAT Cernat
- Inventarul bunurilor care constituie domeniul public și, respectiv, domeniul privat al comunei se realizează conform prevederilor art. 289 și 357 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.
- Inventarul bunurilor care aparțin domeniului public al UAT Cernat, județul Covasna, este întocmit și atestat prin Hotărârea Guvernului, nr. 975 din 05.09.2002, privind atestarea domeniului public al judeţului Covasna, precum şi al municipiului, oraşelor şi comunelor din judeţul Covasna, cu modificările şi completările ulterioare, Anexa 17, și prin HCL nr. 21 din 12.07.2002.
- Proprietatea publică a comunei Cernat este formată din:
- drumuri comunale, vicinale, străzi, poduri și podețe;
- piețe publice și comerciale, târguri, oboare și parcuri publice, precum și zonele de agrement;
- terenuri și clădiri în care își desfașoară activitatea consiliul local și primăria, precum și instituții publice de interes local, cum sunt: biblioteci, dispensare și altele asemenea;
- statui sau monumente, dacă nu au fost declarate de interes public national;
- bogății de orice natură ale subsolului, în stare de zăcământ, dacă nu au fost declarate de interes public național;
- terenuri cu destinație forestieră, dacă, nu fac parte din domeniul privat al statului și dacă nu sunt proprietatea persoanelor fizice ori a persoanelor juridice de drept privat;
- cimitire comunale, alte bunuri de utilitate publică, aflate în proprietatea Comunei Cernat;
- unități de învățământ de stat care pot deține în administrare bunuri proprietate publică, cele de învățământ particular au drept fundament proprietatea privată, iar cele de învățământ confesional aparțin, în funcție de entitatea care le-a înființat, uneia dintre cele două forme de proprietate (conform art. 112 din Legea 1/2011 privind educația națională).
Anexa nr. 12 la statut
Principalele entități privind societatea civilă,
respectiv partidele politice, sindicatele, cultele,
instituțiile de utilitate publică, precum și celelalte organizații nonguvernamentale,
care au sediul sau punctul
declarat că funcționează la nivelul unității administrativ-teritoriale
- Principalele organizații neguvernamentale
Pe raza teritorială a UAT Cernat, județul Covasna își desfășoară activitatea următoarele organizații și asociații:
- Asociația Pedellus,
- Asociația Csernatoni Telehaz,
- Asociația Turistică Cer Tur Turisztikai Egyesulet,
- Asociația Culturală Haszmann Pal Cernat Haszmann Pal Kozmuvelodesi Egyesulet Csernaton,
- Asociația Csiporkazo Jatszohaz Egyesulet,
- Asociația de Tineret Ika,
- Asociaţia Socială şi Culturală „Háromszéki Mára”,
- Asociația Fotbal Club Cernat,
- Asociația Socială Holnap Cernat.
II. Principalele partide politice
- Uniunea Democrată a Maghiarilor din România,
- Alianța Maghiară din Transilvania.
III. Principalele organizații sindicale sau asociații profesionale
Pe raza teritorială a UAT Cernat, județul Covasna își desfășoară activitatea următoarele asociații profesionale:
- Asociatia Crescatorilor de Taurine Cernatul de Sus si Icafalău,
- Asociatia Cultivatorilor Sfeclei de Zahar din Judetul Covasna,
- Cooperativa Agricolă Cartoful de Cernat,
- Cooperativa Agricolă Râul Negru,
- Cooperativa Agricolă Regina Cartofului,
- Asociația Vânătorilor Turul Dalnic Cernat.
IV. Cultele religioase
În comuna Cernat confesiunea Reformată este dominantă, dar există de asemenea reprezentate în comună și alte culte religioase, cum ar fi, Biserica Romano-Catolică, Biserica Ortodoxă sau Biserica Baptistă.
Instituții de cult:
- Biserica Reformată din Cernat;
- Biserica Romano-Catolică din Cernat cu hramul schimbarea la față, pe data de 06 august;
- Biserica Ortodoxă cu hramul de ziua Sfântului Mare Mucenic Gheorghe, la data de 23 aprilie;
- Biserica Reformată din Icafalău;
- Biserica Reformată din Albiș;
- Biserica Baptistă Cernat.
Anexa nr. 13 la statut
Lista cu denumirea înfrățirilor, cooperărilor sau asocierilor
încheiate de UAT Cernat, județul Covasna
- Comuna Cernat, judeţul Covasna, România, oficial, nu este înfrățită cu alte localități din țară sau de peste hotare, dar are o relație de colaborare/prietenie cu :
- Orașul Bóly din Ungaria
- Comuna Bogyiszló din Ungaria
- Comuna Kaszaper din Ungaria
- Comuna Sármellék din Ungaria
- Comuna Cernat este membră în:
- · Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Sistem Integrat de Management al Deşeurilor în judeţul Covasna.
- Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară CERNAT-DALNIC.
- Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară AQUACOV.
- Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zonă Metropolitană Târgu Secuiesc-Covasna.
- Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Régió-Kézdi,
- Asociația ”Angustia” Egyesület.
Anexa nr. 14 la statut
Programele, proiectele sau activitățile, după caz,
a căror finanțare se asigură din bugetul local,
prin care se promovează/consolidează elemente de identitate locală de natură
culturală, istorică, obiceiuri și/sau tradiții
Nr. crt. | Denumirea programului, proiectului sau activității, după caz | Descrierea elementelor de identitate locală de natură culturală, istorică, obiceiurilor și/sau tradițiilor care se promovează/consolidează | Perioada în care se realizează |
0 | 1 | 2 | 3 |
1. | Zilele comunei Cernat | Sunt organizate baluri de stradă, concerte, manifestări tradiționale (dans și muzică populară). La acest eveniment sunt invitați și reprezentanții localităților înfrățite. | Anual
|
2. | Farșang tradițional din Cernat | O serbare prin care se sărbătorește sfârșitul iernii. | Anual
|
3. | Sunetul motoarelor de odinioară din Cernat | Întâlnire internaționala a pasionaților de motoare staționare si tractoare | Anual
|
4. | Întâlnirea corurilor bărbătești | Eveniment organizat de Asociația Háromszéki Ifjúsági | Anual
|
5. | Balul Strugurilor | O serbare prin care se sărbătorește culesul strugurilor. | Anual
|