Nr. 386 / 17.01.2024
Subsemnatul Tonel DONCIU, secretar general al comunei Cuza Vodă, propun inițierea unui proiect de hotărâre de revocare a Hotărârii Consiliului Local Cuza Vodă nr. 67 / 30.08.2023 privind actualizara Hotărârii nr. 18/1991, privind atestarea inventarului bunurilor care aparțin domeniului public al comunei Cuza Vodă, județul Călărași, prin modificarea valorii de inventar a CĂMINULUI CULTURAL CUZA VODĂ, pentru următoarele considerente:
Prin adresa nr. 7493; 7813 din 26.09.2023, înregistrată la Primăria Cuza Vodă sub nr. 6856/29.09.2023, Instituția Prefectului solicită Consiliului local Cuza Vodă să revoce hotărârea deoarece a fost adoptată fără parcurgerea pașilor procedurali obligatorii, stabiliți prin dispozițiile art. 289 din OUG 57/2019, privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare - lipsește punctul de vedere al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației referitor la proiectul de hotărâre. De asemenea, Servciciul verificarea legalității, a aplicării actelor normative și contencios administrativ din cadrul Instituției Prefectului precizează că nu au fost respectate întocmai îndrumările transmise de M.A.I. și Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației nr. 793052 din 16.06.2022, transmise prin Circulara Instituției Prefectului nr. 5061/2022. În acest context, se impune revocarea Hotărârii nr. 67 / 30.08.2023.
Art. 200 din O.U.G.nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare stipulează: "Verificarea legalităţii actelor administrative Dispoziţiile primarului, hotărârile consiliului local şi hotărârile consiliului judeţean sunt supuse controlului de legalitate exercitat de către prefect conform prevederilor art. 255." Art. 249 (4) prevede: "Prefectul asigură verificarea legalităţii actelor administrative ale autorităţilor administraţiei publice locale şi poate ataca în faţa instanţei de contencios administrativ actele acestora pe care le consideră ilegale." Art. 252 prevede: "Categorii de atribuţii ale prefectului (1) Prefectul îndeplineşte următoarele categorii de atribuţii ... c) atribuţii privind verificarea legalităţii actelor administrative ale autorităţilor administraţiei publice locale şi atacarea actelor administrative ale acestor autorităţi pe care le consideră ilegale;" Art. 255 precizează: " Atribuţii privind verificarea legalităţii (1) Prefectul verifică legalitatea actelor administrative ale consiliului judeţean, ale consiliului local şi ale primarului. (2) Prefectul poate ataca actele autorităţilor prevăzute la alin. (1) pe care le consideră ilegale, în faţa instanţei competente, în condiţiile legii contenciosului administrativ." Art. 2 lit. j) din Legea nr. 554/2004 - Legea contenciosului administrativ, cu modificările și completările ulterioare precizează: " plângere prealabilă - cererea prin care se solicită autorităţii publice emitente sau celei ierarhic superioare, după caz, reexaminarea unui act administrativ cu caracter individual sau normativ, în sensul revocării sau modificării acestuia;" Art. 11 din Legea nr. 554/2004 : Termenul de introducere a acţiunii (1) Cererile prin care se solicită anularea unui act administrativ individual, a unui contract administrativ, recunoaşterea dreptului pretins şi repararea pagubei cauzate se pot introduce în termen de 6 luni de la: a) data comunicării răspunsului la plângerea prealabilă; b) data comunicării refuzului nejustificat de soluţionare a cererii; c) data expirării termenului de soluţionare a plângerii prealabile, respectiv data expirării termenului legal de soluţionare a cererii; d) data expirării termenului prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. h), calculat de la comunicarea actului administrativ emis în soluţionarea favorabilă a cererii sau, după caz, a plângerii prealabile. ... (3) În cazul acţiunilor formulate de prefect … termenul curge de la data când s-a cunoscut existenţa actului nelegal, fiind aplicabile în mod corespunzător prevederile alin. (2). În consecință toate hotărârile adoptate de către consiliul local se supun verificării, din punct de vedere al legalității, prefectului.
Prin procedura prealabilă s-a solicitat revocarea hotărârii și comunicarea cu celeritate a măsurilor întreprinse. În cazul în care nu se revocă hotărârea, așa cum s-a solicitat, Prefectul Județului Călărași va deschide acțiune împotriva Consiliul local, în instanța de contencios administrativ, pentru revocarea hotărârii pe această cale, confom procedurii.
Secretarul general al comunei Cuza Vodă
jr. Tonel DONCIU