ANEXĂ la hotărârea nr. 205 din 29.05.2025


 

REGULAMENT

privind măsurile metodologice, organizatorice, termenele și circulația proiectelor

de hotărâri ale autorității deliberative

 

 

 

CAPITOLUL I

DISPOZIȚII GENERALE

 

 

Art.1. - (1) Prezentul regulament cuprinde măsurile metodologice, organizatorice, termenele și circulația proiectelor de hotărâri ale autorității deliberative în cadrul sferelor de competență, în conformitate cu prevederile din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare și cu prevederile din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Consiliul local are inițiativă și hotărăște, în condițiile legii, în toate problemele de interes local, cu excepția celor care sunt date prin lege în competența altor autorități ale administrației publice locale sau centrale.  

(3) În exercitarea atribuțiilor ce îi revin, Consiliul local adoptă hotărâri – acte administrative cu caracter normativ sau individual, în limitele stabilite prin Constituția României sau lege și numai în domeniile în care are competențe și atribuții legale.

Art.2. - (1) Hotărârile Consiliului local se inițiază, se elaborează, se adoptă și se aplică în conformitate cu prevederile Constituției României, Ordonanței de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, Legii nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare, altor acte normative în domeniu, precum și cu principiile ordinii de drept. 

(2) La inițierea și elaborarea proiectelor de hotărâri se va avea în vedere caracterul de acte administrative de autoritate subordonate legilor, hotărârilor și ordonanțelor Guvernului, altor acte de nivel superior sau de același nivel cu care se află în conexiune, precum și cu reglementările comunitare. 

(3) Reglementările cuprinse în hotărârile Consiliului local al municipiului Deva nu pot contraveni Constituției României, unor prevederi din acte normative de nivel superior și nici nu pot contraveni principiilor și dispozițiilor acestora.

Art.3. - Hotărârile consiliului local se adoptă pentru organizarea executării ori executarea în concret a legilor și a celorlalte acte normative de nivel superior cu respectarea termenelor stabilite de acestea precum și a propriilor hotărâri.

 

CAPITOLUL II

INIȚIEREA, ELABORAREA, REDACTAREA, TERMENELE, CIRCULAȚIA STRUCTURA ȘI CONȚINUTUL PROIECTELOR DE HOTĂRÂRE

 

Art.4. – Proiectele de hotărâre potrivit prevederilor art.136 alin.1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, pot fi inițiate de primar, de consilierii locali și de cetățeni. 

(2) Elaborarea proiectelor se face de cei care le propun, cu sprijinul secretarului general al municipiului Deva și al compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului.

Art.5. - În elaborarea proiectelor de hotărâri cu caracter normativ sau individual, după caz, se parcurg următoarele etape:

a) stabilirea obiectului și scopul reglementării;

b) stabilirea actelor normative care reglementează problematica respectivă și abilitatea consiliului local să stabilească măsuri pentru aplicarea lor;

c) culegerea și selectarea informațiilor;

d) prelucrarea și analizarea informațiilor; 

e) elaborarea variantelor de soluție, delimitarea celor optime ca scop și posibilitate de înfăptuire.

Art.6. - (1) Redactarea unui proiect de hotărâre se face de către inițiator în conformitate cu normele de tehnică legislativă, cu sprijinul secretarului general al municipiului Deva și al compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului în funcție de obiectul acestuia. Secretarul general al municipiului Deva trebuie să verifice dacă proiectele de hotărâri au fost elaborate conform prevederilor Legii nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Proiectele de hotărâre și referatele de aprobare ale acestora se redactează în conformitate cu normele de tehnică legislativă.

(3) Proiectul de hotărâre trebuie să fie însoțit de referatul de aprobare întocmit și semnat de inițiator. 

(4) La redactarea unui proiect de hotărâre trebuie avute în vedere sistematizarea ideilor în text și stil:

a) proiectul de hotărâre trebuie redactat într-un limbaj și un stil juridic specific normativ, concis, clar și precis, care să excludă orice echivoc;

b) se vor folosi cuvinte în înțelesul lor curent din limba română, cu evitarea regionalismelor;

c) este interzisă folosirea neologismelor, dacă există un sinonim de largă răspândire în limba română;

d) exprimarea prin abrevieri a unor denumiri sau termeni se poate face numai prin explicarea în text, la prima folosire;

e) utilizarea verbelor se face de regulă la timpul prezent, forma afirmativă;

f) nu este permisă prezentarea unor explicații prin folosirea parantezelor;

g) referirea în proiectul de hotărâre la un alt act normativ se face prin precizarea categoriei juridice a acestuia, a numărului sau a titlului și a datei publicării acelui act sau numai a categoriei juridice și a numărului, dacă astfel orice confuzie este exclusă.

(5) Proiectul de hotărâre trebuie să se integreze în sistemul de legislație, scop în care:

a) proiectul de hotărâre trebuie corelat cu prevederile actelor normative de nivel superior sau de același nivel;

b) proiectul de hotărâre întocmit pe baza unui act de nivel superior, nu poate depăşi limitele competenţei instituite prin acel act şi nici nu poate contraveni principiilor şi dispoziţiilor acestuia; 

c) proiectul de hotărâre trebuie să fie corelat cu reglementările comunitare şi cu tratatele internaţionale la care România este parte; 

d) proiectul de hotărâre trebuie să fie corelat cu dispoziţiile Convenţiei europene a drepturilor omului şi ale protocoalelor adiţionale la aceasta, ratificate de România, precum şi cu jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului. 

Art.7. - (1) Părțile constitutive ale unui proiect de hotărâre se structurează astfel:

a) antet - România, Județul Hunedoara, Municipiul Deva, Consiliul local, stema României în partea stângă sus, stema municipiului Deva în partea dreaptă sus, datele de contact (adresă, telefon, e-mail, website), spațiu pentru număr de înregistrare și dată;

b) titlul proiectului de hotărâre - trebuie să cuprindă denumirea generică a proiectului de hotărâre, precum și obiectul reglementării exprimat sintetic - Proiect de hotărâre privind/pentru ….... Se interzice ca denumirea proiectului unui act normativ să fie aceeaşi cu cea a altui act normativ în vigoare. În cazul în care prin proiectul de hotărâre se modifică ori se completează o altă hotărâre, titlul va exprima operațiunea de modificare sau de completare a hotărârii avută în vedere.

c) formula introductivă - cuprinde denumirea autorității emitente - Consiliul local al municipiului Deva.

d) preambul – enunță, în sinteză, scopul și, după caz, motivarea proiectului de hotărâre, temeiul de fapt. El nu poate cuprinde nici directive, nici reguli de interpretare. În preambul se menționează referatul de aprobare al inițiatorului, alte avize prevăzute de lege, după caz, precum și temeiurile juridice pe baza și în executarea cărora proiectul de hotărâre a fost inițiat. Dacă se invocă ordine, instrucțiuni, circulare ori alte acte normative emise de autoritățile administrației publice centrale și care nu sunt publicate în Monitorul Oficial, acestea se vor depune în copie odată cu proiectul de hotărâre.

e) partea dispozitivă - reprezintă conținutul propriu-zis al proiectului de hotărâre.

f) atestarea autenticității - proiectul de hotărâre se semnează de către inițiator și se avizează pentru legalitate de către secretarul general al municipiului Deva, se datează și se numerotează.

Secretarului general al municipiului Deva îi revine și sarcina de a verifica dacă proiectul de hotărâre este conform cu prevederile legale, dacă se integrează organic în sistemul legislației și dacă nu depășește competența consiliului local.

(2) Elementul structural de bază al părții dispozitive îl constituie articolul. Acesta se numerotează în continuare, în ordinea din text, de la începutul până la sfârșitul hotărârii, cu cifre arabe. Dacă proiectul de hotărâre cuprinde un singur articol, acesta se va defini prin expresia "Articol unic ".

(3) Alineatul este o sub diviziune a articolului, care de regulă este constituit dintr-o singură propoziție sau frază, dar dacă acest lucru nu este posibil se pot adăuga noi propoziții sau fraze, separate prin punct și virgulă. Alineatul se evidențiază printr-o ușoară retragere de la alinierea textului pe verticală. În proiectele de hotărâre cu o anumită întindere, dacă un articol are unul sau mai multe alineate, acestea se numerotează la începutul fiecăruia cu cifre arabe cuprinse în paranteză.

(4) Enumerările în textul unui articol sau alineat se prezintă distinct prin utilizarea literelor alfabetului românesc și nu prin liniuțe sau alte semne grafice.

Art.8. - (1) La redactarea textului unui proiect de hotărâre se pot folosi, ca părți componente a acestuia, anexe care conțin prevederi ce cuprind exprimări cifrice, desene, tabele, planuri sau alte asemenea.

(2) Pot constitui anexe la un proiect de hotărâre reglementările ce trebuie aprobate de consiliul local, cum sunt: regulamente, statute, metodologii sau norme cu caracter predominant tehnic.

(3) Anexa trebuie să aibă un temei-cadru în corpul proiectului de hotărâre și să se refere exclusiv la obiectivul determinant prin textul de trimitere.

(4) Textul-cadru de trimitere trebuie să facă, în finalul său, mențiunea că anexa face parte integrantă din proiectul de hotărâre; 

(5) Titlul anexei va cuprinde exprimarea sintetică a ideii din textul de trimitere.

(6) Dacă sunt mai multe anexe, acestea se numerotează cu cifre arabe, în ordinea în care au fost enunțate în textul proiectului. Anexele la proiectul de hotărâre vor purta mențiunea „Anexa nr…..la Proiectul de Hotărâre nr…..din…..”.

Art.9. - În cazul regulamentelor, a normelor metodologice de aplicare a unui act, conţinutul acestora va fi sistematizat în următoarea ordine de prezentare a ideilor:

  1. dispoziţii generale sau principii generale;
  2. dispoziţii privind fondul reglementării;
  3. dispoziţii tranzitorii;
  4. dispoziţii finale.

Art.10. - Dispoziţiile generale cuprind prevederi care orientează întreaga reglementare, determină obiectul şi principiile acesteia.

Art.11. - (1) Dispoziţiile de fond cuprind reglementarea propriu-zisă a relaţiilor sociale ce fac obiectul actului normativ. 

(2) Succesiunea şi gruparea dispoziţiilor de fond cuprinse în regulament sau norme metodologice de aplicare a unei hotărâri se fac în ordine logică, astfel reglementările de drept material să preceadă celor de ordin procedural, iar în caz de instituire de sancţiuni, aceste norme să fie plasate înaintea dispoziţiilor tranzitorii şi finale. 

Art.12. - Dispoziţiile tranzitorii cuprind măsurile ce se instituie cu privire la derularea raporturilor juridice născute în temeiul vechii reglementări care urmează să fie înlocuită de noul act, precum şi reglementări de corelare a celor două norme juridice, astfel încât punerea în aplicare a noului regulament sau normă să decurgă firesc şi să evite retroactivitatea acestuia sau conflictul între norme succesive.

Art.13. - (1) Dispoziţiile finale cuprind măsurile necesare pentru punerea în aplicare a regulamentului sau a normelor metodologice, data intrării în vigoare a acestuia, implicaţiile asupra altor acte normative ca: abrogări, modificări, completări. 

(2) La hotărârea cu caracter temporar se va prevedea şi perioada de aplicare sau data încetării aplicării sale.

Art.14. - (1) Capitolele, titlurile, părţile se numerotează cu cifre romane, în succesiunea pe care o au în structura din care fac parte. Secțiunile şi paragrafele se numerotează cu cifre arabe.  

(2) Titlurile, capitolele, secţiunile şi paragrafele se denumesc prin exprimarea sintetică a reglementărilor pe care le cuprind.

Art.15. - După intrarea în vigoare, pe durata existenței unei hotărâri pot surveni unele evenimente, precum modificarea, completarea, suspendarea, revocarea sau abrogarea.

Art.16. - (1) Modificarea constă în schimbarea expresă a textului unora sau mai multor articole ori alineate ale acestuia și în redarea lor într-o nouă formulare. Pentru exprimarea normativă a intenției de modificare a unui act normativ – hotărâre, se nominalizează expres textul vizat, cu toate elementele de identificare necesare. Proiectul de hotărâre se formulează utilizându-se sintagma "Se modifică art. ...... care va avea următorul cuprins………:", urmată de redactarea noului text. 

Art.17. - (1) Completarea unei hotărâri constă în introducerea unei dispoziții noi, cuprinzând soluții legislative și ipoteze suplimentare, exprimate în texte care se adaugă elementelor structurale existente, prin utilizarea următoarei formule de exprimare: „După articolul ......../alin........se introduce un nou articol/alineat, care va avea următorul cuprins:…..”

(2) Dacă actul de completare nu dispune renumerotarea actului completat, structurile, inclusiv articolele sau alineatele nou-introduse, vor dobândi numărul structurilor corespunzătoare celor din textul vechi, după care se introduc, însoţite de un indice cifric, pentru diferenţiere.

Art.18. - (1) Modificarea sau completarea unei hotărâri este admisă numai dacă nu se afectează concepția generală sau caracterul unitar al acesteia, sau dacă nu privește întreaga ori cea mai mare parte a reglementărilor. În caz contrar, actul se înlocuiește cu o nouă reglementare, urmând să fie în întregime abrogat.

(2) În cazul în care se modifică sau se completează o altă hotărâre, articolele se numerotează cu cifre romane, păstrându-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele modificate sau completate.

(3) Reglementările de modificare și completare se încorporează în actul de bază la data intrării lor în vigoare, identificându-se cu acestea, iar intervențiile ulterioare de modificare sau completare vor fi raportate tot la actul de bază.

Art.19. - Revocarea constă în retractarea actului administrativ valid și presupune o manifestare de voință subsecventă celei care a dat naștere actului, prin care se pune capăt, se înlătură sau încetează efectele acestui act.

Art.20. - (1) Prevederile cuprinse într-o hotărâre, contrare unei noi reglementări de același nivel sau de nivel superior, vor fi abrogate. 

(2) Abrogarea poate fi totală sau parțială.

(3) Abrogările parţiale sunt asimilate modificărilor de acte normative, actul normativ abrogat parţial rămânând în vigoare prin dispoziţiile sale neabrogate. 

(4) În cazul unor abrogări parţiale intervenite succesiv, ultima abrogare se va referi la întregul act normativ, nu numai la textele rămase în vigoare.

(5) Abrogarea unei hotărâri are caracter definitiv. Nu este admis ca prin abrogarea unui act de abrogare anterior să se repună în vigoare actul normativ iniţial. 

(6) Abrogarea poate fi dispusă, de regulă, printr-o dispoziţie distinctă în finalul unui act normativ care reglementează o anumită problematică, dacă aceasta afectează dispoziţii normative anterioare, conexe cu ultima reglementare. 

Art.21. - (1) Proiectul de hotărâre trebuie să fie însoțit de referatul de aprobare întocmit de inițiator, precum și de raportul de specialitate al compartimentului de resort, raport în care se vor arăta succint, după caz:

a) cerințele care justifică intervenția normativă, atât din punct de vedere al legalității și al oportunității, cât și al eficienței și eficacității;

b) efectele avute în vedere prin noua reglementare în funcție de obiectul reglementării precum și, după caz, influența acestuia asupra bugetului local al municipiului Deva;

c) fazele parcurse în pregătirea proiectelor, evidențiindu-se sursele de documentare, evaluări statistice, specialiștii consultanți și alte asemenea surse de informare utilizate;

d) referiri la avizele obținute și, după caz, influența acestora asupra proiectelor;

e) mențiuni, după caz, dacă se impune modificarea, completarea/revocarea sau abrogarea unor hotărâri anterioare în materia respectivă de către consiliul local;

(2) Referatele de aprobare ale proiectelor de hotărâri se semnează de inițiatori. 

(3) Proiectele de hotărâri și referatele de aprobare ale acestora se redactează în conformitate cu normele de tehnică legislativă.

Art.22. - (1) Proiectele de hotărâri ale consiliului local însoțite de referatele de aprobare ale acestora și de alte documente de prezentare și de motivare se înregistrează conform procedurii stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare al Consiliului local al municipiului Deva, și se transmit de secretarul general al municipiului Deva:

a) compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului în vederea analizării și întocmirii rapoartelor de specialitate; 

b) comisiilor de specialitate ale consiliului local în vederea dezbaterii și întocmirii avizelor.

(2) Nominalizarea compartimentelor de resort și a comisiilor de specialitate cărora li se transmit proiectele de hotărâri ale consiliului local, precum și celelalte documente, se face de către primar împreună cu secretarul general al municipiului Deva. 

(3) Odată cu transmiterea proiectelor de hotărâri se comunică și data de depunere a rapoartelor și a avizelor, avându-se grijă ca rapoartele compartimentelor de resort să poată fi transmise și comisiilor de specialitate înainte de pronunțarea acestora. 

(4) După examinarea proiectului de hotărâre, comisia de specialitate a consiliului local emite un aviz cu privire la adoptarea sau, după caz, respingerea proiectului. 

(5) Avizul comisiei se transmite secretarului general al municipiului Deva, care dispune măsurile corespunzătoare înaintării lui către consilierii locali și către inițiatori, după caz, cel mai târziu în ziua ședinței.

(6) Fiecare proiect de hotărâre înscris pe ordinea de zi a ședinței consiliului local este supus dezbaterii numai dacă este însoțit de:

a) referatul de aprobare, ca instrument de prezentare și motivare, semnat de inițiator;

b) rapoartele de specialitate ale compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului;

c) avizele cu caracter consultativ ale comisiilor de specialitate ale consiliului local;

d) alte documente prevăzute de legislația specială.

(7) Secretarul general al municipiului Deva asigură îndeplinirea condițiilor de la alin.(6) și aduce la cunoștința consiliului local cazul neîndeplinirii acestora înainte de adoptarea ordinii de zi.

(8) Rapoartele și avizele prevăzute la alin.6 trebuie întocmite în termenul prevăzut la alin.3, dar nu mai târziu de 30 de zile de la înregistrarea proiectelor de hotărâre propuse pentru a fi înscrise pe proiectul ordinii de zi a ședințelor ordinare ale consiliului local, respectiv în termen de cel mult 3 zile de la înregistrarea proiectelor de hotărâre propuse a fi înscrise pe proiectul ordinii de zi a ședințelor extraordinare. În situația ședințelor extraordinare convocate de îndată, rapoartele compartimentelor de specialitate se întocmesc în procedură de urgență, cel târziu odată cu proiectul hotărârii.

(9) Inițiatorul proiectului îl poate retrage sau poate renunța, în orice moment, la susținerea acestuia.

Art.23. - Proiectele de hotărâri însoțite de referatele de aprobare și raportul compartimentului de specialitate se transmit concomitent, în copie, autorităților și instituțiilor publice în vederea avizării acestora, dacă prevederile legale o impun, în funcție de obiectul reglementării, care au obligația să analizeze și să comunice inițiatorului eventuale observații și propuneri, în termenul stabilit de lege.

Art.24. - (1) După definitivare proiectele de hotărâre se prezintă de îndată secretarului general al municipiului Deva însoțite de documentele prevăzute la art.22 alin.6.

(2) Secretarul general al municipiului Deva transmite proiectele de hotărâri și celelalte documente comisiilor de specialitate în atribuțiile cărora se încadrează obiectul reglementarilor propuse în vederea avizării.

Art.25. - (1) Proiectele de hotărâri însoțite de documentele prevăzute la art.22 alin. 6, lit.”a”, ”b” și ”d” se prezintă secretarului general al municipiului Deva în vederea avizării pentru legalitate, în conformitate cu prevederile art.243 alin.1 lit.”a” din O.U.G. nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Secretarul general al municipiului Deva va verifica îndeplinirea condițiilor de formă și de fond pentru fiecare proiect de hotărâre, inclusiv respectarea normelor de   tehnică legislativă, prevăzute de Legea nr.24/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare. 

(3) Dacă în urma analizei, secretarul general al municipiului Deva constată nerespectarea prevederilor unor acte normative de nivel superior, va restitui la inițiator și la compartimentele de resort proiectul de hotărâre și celelalte documente pentru a fi refăcute în concordanță cu propunerile și observațiile primite. 

(4) După reanalizarea și refacerea acestuia, după caz, inițiatorul și compartimentele de resort vor restitui secretarului general al municipiului Deva, proiectul de hotărâre reformulat în mod corespunzător sau îl vor retrage.

(5) În situația în care între inițiator și secretarul general al municipiului Deva care avizează proiectul de hotărâre există puncte de vedere diferite, proiectul de hotărâre va fi înaintat Consiliului local cu aviz nefavorabil care va fi anexat și prezentat în ședința Consiliului local.

(6) În situația în care avizul secretarului general al municipiului Deva este nefavorabil, acesta trebuie emis în scris și motivat.

Art.26. - Secretarul general al municipiului Deva prezintă primarului proiectele de hotărâri însoțite de documentele prevăzute la art.22 alin.6 lit.”b”, ”c” și ”d” în vederea însușirii și includerii lor pe ordinea de zi a ședinței ordinare/extraordinare a Consiliului local.

Art.27. – Procedura, principiile și regulile în asigurarea transparenței decizionale a proiectelor de hotărâri cu caracter normativ este cea stabilită în Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului local al municipiului Deva precum și în legislația specifică.

 

 

CAPITOLUL III

DEZBATEREA ȘI ADOPTAREA PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI

 

 

Art.28. - (1) Proiectele de hotărâri incluse pe ordinea de zi aprobată de consiliul local vor fi dezbătute și adoptate cu respectarea prevederilor O.U.G. nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare. 

(2) În situația în care o propunere sau un proiect de hotărâre sunt înscrise pe ordinea de zi a ședinței consiliului local fără avizul secretarului general al municipiului Deva, președintele de ședință va solicita inițiatorului să motiveze lipsa acestuia pentru a da posibilitatea consilierilor să voteze în cunoștință de cauza. 

(3) Nu ține loc de aviz de legalitate eventuala intervenție a secretarului general al municipiului Deva în timpul dezbaterilor consiliului local, la cererea consilierilor locali.

Art.29. - (1) Dezbaterea proiectului de hotărâre va fi precedată de prezentarea de către inițiator a referatului de aprobare care a condus la promovarea proiectului și de către șeful compartimentului de resort a raportului de specialitate, dacă aceștia consideră că este cazul și a avizului comisiei de specialitate de către președintele acesteia, iar în lipsa acestuia de o altă persoană desemnată din cadrul comisiei. 

(2) Dezbaterea proiectelor de hotărâre sau a problemelor se face, de regulă, în ordinea în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi aprobată. 

(3) Președintele de ședință este obligat să asigure luarea cuvântului de către inițiator pentru susținerea proiectului de hotărâre ori de care ori acesta o solicită.

(4) Consilierii locali participă la dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt. Consilierii locali sunt obligați ca în cuvântul lor să se refere exclusiv la problema care formează obiectul dezbaterii.

(5) Președintele de ședință are dreptul să limiteze durata luărilor de cuvânt, în funcție de obiectul dezbaterii. În acest scop el poate propune consiliului local spre aprobare timpul alocat fiecărui vorbitor, precum și timpul total de dezbatere a proiectului.  

(6) Președintele de ședință permite oricând unui consilier local să răspundă într-o problemă de ordin personal, în probleme prevăzute de regulamentul de organizare și funcționare a consiliului sau atunci când a fost nominalizat de un alt vorbitor.

(7) Președintele de ședință sau reprezentantul oricărui grup de consilieri locali poate propune încheierea dezbaterii unei probleme puse în discuția consiliului local. Propunerea de încheiere a dezbaterii se supune votului, iar discuțiile se sistează dacă propunerea este adoptată cu majoritate simplă.

(8) Este interzisă adresarea de insulte sau calomnii de către consilierii locali prezenți la ședință, precum și dialogul dintre vorbitori și persoanele aflate în sală. 

(9) Asupra proiectelor de hotărâri au loc dezbateri generale și pe articole, consilierii locali, precum și ceilalți inițiatori prezenți la ședință putând formula amendamente de fond sau de formă.

(10) Amendamentele se formulează în scris şi se pot depune de către primar, oricare dintre consilierii locali, un grup de consilieri locali sau o comisie de specialitate. Iniţiatorul unui amendament îl poate retrage sau poate renunţa la susţinerea acestuia, în orice moment. În acest caz, amendamentul nu se mai supune la vot.

 

(11) Pentru a putea fi dezbătut amendamentul, acesta trebuie depus la secretarul general cel mai târziu în ziua şedinţei consiliului local. 

(12) Amendamentele la proiectele de hotărâri ale consiliului local se transmit în formă scrisă şi conţin următoarele elemente:

a) iniţiatorul sau iniţiatorii;

b) numărul de înregistrare şi titlul proiectului de hotărâre a consiliului local pentru care se depune amendamentul;

c) tipul amendamentului: modificare sau completare;

d) textul iniţial;

e) textul amendamentului formulat;

f) motivaţia amendamentului;

g) semnătura persoanei care propune amendamentul.

(13) Secretarul general numerotează amendamentele depuse pentru fiecare proiect de hotărâre a consiliului local în ordine crescătoare a articolelor din cadrul proiectului de hotărâre a consiliului local. Secretarul general numerotează amendamentele depuse ţinând cont de ordinea textelor asupra cărora se formulează amendamente în cadrul proiectului de hotărâre a consiliului local. În cazul în care două sau mai multe amendamente se referă la acelaşi text din cadrul proiectului de hotărâre a consiliului local, acestea se numerotează în ordinea în care au fost primite de către secretarul general.

(14) În timpul dezbaterilor se pot formula amendamente verbale care să vizeze corelări tehnico-legislative, gramaticale sau lingvistice la proiectul de hotărâre a consiliului local. Astfel: a) conţinutul amendamentelor verbale se menţionează în procesul-verbal de şedinţă;

b) asupra amendamentelor verbale care vizează corelări tehnico-legislative, gramaticale sau lingvistice, formulate în timpul dezbaterilor, iniţiatorul are dreptul de a exprima un punct de vedere.

(15) Amendamentele se supun votului consiliului local în ordinea numerotării lor. Dacă  s-a adoptat un amendament, celelalte amendamente care cuprind prevederi contrare amendamentului adoptat se socotesc respinse fără a mai fi supuse votului.

(16) După supunerea la vot a tuturor amendamentelor se supune la vot proiectul de hotărâre a consiliului local în forma cu amendamente. 

(17) Sinteza dezbaterilor din ședințele consiliului local, precum și modul în care și-a exercitat votul fiecare consilier local în parte se consemnează într-un proces-verbal, semnat de președintele de ședință și de secretarul general al municipiului Deva.

(18) Președintele de ședință, împreună cu secretarul general al municipiului Deva își asumă, prin semnătură, responsabilitatea veridicității celor consemnate.

(19) La începutul fiecărei ședințe ordinare, secretarul general al municipiului Deva supune spre aprobare procesul - verbal al ședinței anterioare. Consilierii locali și primarul au dreptul ca, în cadrul ședinței curente a consiliului local, să conteste conținutul procesului verbal și să ceară menționarea exactă a opiniilor exprimate în ședința anterioară. 

(20) Procesul-verbal semnat de președintele de ședință și de către secretarul general al municipiului Deva, precum și documentele care au fost dezbătute în ședința anterioară se depun într-un dosar special al ședinței respective, care se numerotează și se sigilează de președintele de ședință și de secretarul general al municipiului Deva, după aprobarea procesului-verbal sau de către persoana cu atribuții în acest sens, desemnată în condițiile legii.

(21) În termen de 3 zile de la data aprobării procesului-verbal al ședinței, secretarul general al municipiului Deva afișează la sediul primăriei și publică pe pagina de internet a instituției o copie a procesului - verbal al ședinței. 

Art.30. - (1) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, consiliul local adoptă hotărâri, cu majoritate absolută sau simplă, după caz. 

 

 

(2) Prin excepţie de la prevederile alin.1, hotărârile privind dobândirea sau înstrăinarea dreptului de proprietate în cazul bunurilor imobile se adoptă de consiliul local cu majoritatea calificată definită la art.5 lit.dd din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, de două treimi din numărul consilierilor locali în funcţie. 

(3) Se adoptă cu majoritatea absolută prevăzută la art.5 lit.cc din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, a consilierilor locali în funcţie următoarele hotărâri ale consiliului local:

a) hotărârile privind bugetul local;

b) hotărârile privind contractarea de împrumuturi, în condiţiile legii;

c) hotărârile prin care se stabilesc impozite şi taxe locale;

d) hotărârile privind participarea la programe de dezvoltare judeţeană, regională, zonală sau de cooperare transfrontalieră;

e) hotărârile privind organizarea şi dezvoltarea urbanistică a localităţilor şi amenajarea teritoriului;

f) hotărârile privind asocierea sau cooperarea cu alte autorităţi publice, cu persoane juridice române sau străine;

g) hotărârile privind administrarea patrimoniului;

h) hotărârile privind participarea cu împrumuturi, capital sau cu bunuri, după caz, în numele şi în interesul colectivităţilor locale, la înfiinţarea, funcţionarea şi dezvoltarea unor organisme prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local;

i) hotărârile privind aplicarea de sancţiuni, în condiţiile legii, pentru consilierii locali; 

j) hotărârea de aprobare a Regulamentului de organizare şi funcţionare al Consiliului local al municipiului Deva;

k) hotărârile privind acordarea titlului de „Cetățean de onoare al municipiului Deva”, respectiv a certificatului de „Fiu/Fiică al/a municipiului Deva”;

l) ) hotărârile privind ănființarea comisiilor speciale sau a comisiilor mixte.

(4) Votul consilierilor locali este individual şi poate fi deschis sau secret.

(5) Votul deschis se exprimă prin oricare dintre următoarele modalităţi:

a) prin ridicarea mâinii;

b) prin apel nominal, efectuat de preşedintele de şedinţă;

c) electronic.

(6) Consiliul local hotărăşte, la propunerea preşedintelui de şedinţă, ce modalitate de vot se va folosi, în afara cazurilor când prin lege sau prin regulamentul de organizare şi funcţionare se stabileşte o anumită modalitate. 

(7) Consiliul local poate stabili ca unele hotărâri să fie luate prin vot secret. Hotărârile cu caracter individual cu privire la persoane sunt luate întotdeauna prin vot secret, cu excepţiile prevăzute de lege.

(8) Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine de vot sau mijloace electronice.

(9) Procedura votului este cea prevăzută în regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului local al municipiului Deva.

Art.31. - (1) După desfășurarea ședinței, hotărârile consiliului local se semnează de către președintele de ședință și se contrasemnează, pentru legalitate, de către secretarul general al municipiului Deva. 

(2) În cazul în care preşedintele de şedinţă refuză, în scris, să semneze, hotărârea consiliului local se semnează de cel puțin 2 consilieri locali dintre cei care au participat la şedinţă.  

(3) Secretarul general al municipiului Deva nu contrasemnează hotărârea în cazul în care consideră că aceasta este ilegală. În acest caz, în următoarea ședință a consiliului local, depune în scris și expune în fața acestuia opinia sa motivată, care se consemnează în procesul-verbal al ședinței.


CAPITOLUL IV

COMUNICAREA, ADUCEREA LA CUNOȘTINȚĂ ȘI INTRAREA ÎN VIGOARE A

ACTELOR ADMINISTRATIVE

 

Art.32. - (1) Secretarul general al municipiului Deva comunică hotărârile prefectului în cel mult 10 zile lucrătoare de la data adoptării.

(2) Hotărârile consiliului local se comunică primarului.  

(3) Comunicarea, însoțită de eventualele obiecții motivate cu privire la legalitate, se face în scris de către secretarul general al municipiului Deva și se înregistrează într-un registru special destinat acestui scop. 

(4) Hotărârile se aduc la cunoștință publică și se comunică, în condițiile legii, prin grija secretarului general al municipiului Deva.

(5) Hotărârile se publică, pentru informare, în format electronic și în Monitorul Oficial local.

Art.33. - (1) Hotărârile cu caracter normativ devin obligatorii de la data aducerii lor la cunoștință publică. 

(2) Aducerea la cunoștință publică a hotărârilor cu caracter normativ se face în termen de 5 zile de la data comunicării oficiale către prefect.

Art.34. - (1) Comunicarea hotărârilor cu caracter individual către persoanele cărora li se adresează se face în cel mult 5 zile de la data comunicării oficiale către prefect. 

(2) Hotărârile cu caracter individual produc efecte juridice de la data comunicării către persoanele cărora li se adresează.

Art.35. - (1) După intrarea în vigoare a hotărârilor consiliului local, acestea pot fi supuse modificării, completării, abrogării, suspendării sau altele asemenea, cu respectarea prevederilor Legii nr.24/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare. 

(2) În cazul când se va interveni asupra unei hotărâri printr-unul din procedeele prevăzute la alin.1 aceasta se va putea face numai în baza unei hotărâri a consiliului local, cu respectarea regulilor prevăzute la art.15 – 20 din prezentul regulament.

(3) Orice intervenție asupra unei hotărâri a Consiliului local făcută în condițiile prevăzute la alin.1 și 2 se va face tot printr-o hotărâre a consiliului local.

 

CAPITOLUL V

DISPOZIȚII FINALE

 

Art.36. - Referatele de aprobare și avizele originale, variantele și formele succesive ale proiectelor de acte care fac obiectul reglementării prin prezentul regulament, precum și originalul hotărârii se păstrează la secretarul general al municipiului Deva, astfel încât să se asigure cunoașterea întregului proces de elaborare a actelor respective.

Art.37. - (1) În situația în care împotriva unei hotărâri a consiliului local se formulează plângere prealabilă în condițiile Legii contenciosului administrativ nr.554/2004 Secretarul general al municipiului Deva va comunica aceasta de îndată inițiatorului și Consiliului local care vor reanaliza actul respectiv, pronunțându-se cu propuneri de menținere, de modificare și/sau completare ori revocare a acestora.

(2) Punctele de vedere ale inițiatorului proiectelor de hotărâre, ale Consiliului local și ale compartimentelor de resort, după caz, vor fi comunicate contestatarului.

(3) Primarul va lua măsuri pentru susținerea în fața instanțelor de judecată a prevederilor actelor ce fac obiectul contestațiilor.

Art.38. - Prevederile regulamentului se completează cu prevederile regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului local al municipiului Deva precum și cu alte dispoziţii cuprinse în acte normative specifice în vigoare. 

Art.39. - Prezentul regulament poate fi modificat și/sau completat prin hotărâre a consiliului local, în condițiile legii și cu respectarea normelor de tehnică legislativă prevăzute de Legea nr.24/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare. 

                                                      Deva,______________/2025

 

               INIŢIATOR,                                                                                 AVIZEAZĂ,

                 Primar,                                                                                   Secretar general,

        Lucian Ioan Rus                                                                       Florina - Doris Visirin