JUDEŢUL HUNEDOARA
MUNICIPIUL DEVA
PRIMĂRIA MUNICIPIULUI DEVA
Deva, Piața Unirii nr. 4
DIRECȚIA TEHNICĂ
SERVICIUL PROGRAME DEZVOLTARE
programe.dezvoltare@primariadeva.ro
Aprobat,
PRIMAR
Lucian Ioan RUS
NOTĂ CONCEPTUALĂ
1. INFORMAŢII GENERALE PRIVIND OBIECTIVUL DE INVESTIŢIE PROPUS
- Denumirea obiectivului de investiţie:
“REABILITAREA PALATULUI ADMINISTRATIV – CORP C”
1.2 Ordonator principal de credite/investitor:
Municipiul Deva, județul Hunedoara
- Ordonator de credite (secundar/terţiar):
Nu este cazul
- Beneficiarul investiţiei:
Municipiul Deva, județul Hunedoara
2. NECESITATEA OBIECTIVULUI DE INVESTIŢII PROPUS
Clădirea denumită „Corp C” din ansamblul Palatului Administrativ Deva este o construcție nefinalizată, aflată în conservare de aproape două decenii. Situată într-o zonă centrală, bine conectată urban, această structură reprezintă o oportunitate esențială pentru regenerare urbană sustenabilă și pentru redarea unui spațiu valoros comunității.
Proiectul propus se înscrie în linia inițiativei New European Bauhaus (NEB), care promovează regenerarea urbană printr-o abordare estetică, durabilă și incluzivă. În acest sens, se urmărește reconversia funcțională a clădirii și integrarea sa într-un ecosistem urban activ, deschis și accesibil.
2.1. Scurtă prezentare privind:
- deficienţe ale situaţiei actuale:
În prezent, municipiul Deva se confruntă cu lipsa infrastructurii necesare unui centru comunitar multifuncțional, destinat activităților culturale, educaționale, sociale și civice.
Astfel, considerăm necesară crearea unui centru multifuncțional care să cuprindă toate ariile de interes ale elevilor și adulților dornici să socializeze și să interacționeze într-un cadru interactiv și recreativ.
Existența unui astfel de centru comunitar multifuncțional este complementar sistemului educațional tradițional, dar și ca alternativă pentru petrecerea timpului de bună calitate prin însuțirea a noi informații alături de oameni care împart aceleași pasiuni.
- efectul pozitiv previzionat prin realizarea obiectivului de investiţie:
● Revitalizarea unui spațiu urban degradat prin transformarea unei clădiri neutilizate într-un centru comunitar multifuncțional.
● Crearea unui spațiu incluziv și participativ destinat activităților culturale, educaționale, sociale și civice.
● Promovarea sustenabilității prin soluții de eficiență energetică, reutilizarea structurii existente și integrarea infrastructurii verzi.
● Îmbunătățirea calității mediului urban prin activarea unei zone centrale abandonate.
● Stimularea coeziunii sociale și a participării civice prin crearea unor spații flexibile și deschise, destinate cetățenilor de toate vârstele și categoriile.
- impactul negativ previzionat în cazul nerealizării obiectivului de investiţii:
Nerealizarea obiectivului de investiție preconizat se va răsfrânge negativ și asupra clădirii propusă spre reabilitare. Degradarea construcției va avansa în continuare, ajungându-se în timp la un grad atât de mare încât, pentru a nu pune în pericol viețile cetățenilor, singura soluție va rămâne demolarea clădirii. În acest fel s-ar pierde definitiv resursele utilizate pentru aducerea clădirii la stadiul actual, precum s-ar irosi și posibilitatea de a aduce un serviciu util societății la un standard corespunzator.
2.2. Prezentarea, după caz, a obiectivelor de investiţii cu aceleaşi funcţiuni sau funcţiuni similare cu obiectivul de investiţie propus, existente în zonă, în vederea justificării necesităţii realizării obiectivului de investiţii propus:
Municipiul Deva dezvoltă în imediata vecinătate Proiectul “Reamenajare parc Piața I.C Brătianu - Municipiul Deva, proiect prin care se promovează dezvoltarea integrată și incluzivă în domeniul social, economic și al mediului, precum și a culturii, a patrimoniului natural, a turismului sustenabil și a securității în zonele urbane.
Prin această investiție se propune creșterea accesului populației la spații publice atractive și de calitate și redarea acestora către cetățeni, prin transformarea și reinventarea spațiului public din zonele dens populate din intravilanul localităților urbane, într-o abordare integrată.
2.3. Existenţa, după caz, a unei strategii, a unui master plan ori a unor planuri similare, aprobate prin acte normative, în cadrul cărora se poate încadra obiectivul de investiţii propus:
Realizarea obiectivului de investiție se înscrie pe linia principiilor care guvernează dezvoltarea socio-economică a municipiului Deva, respectând implementarea indicatorilor de performanță în concordanță cu prioritățile și necesitățile comunităților locale.
2.4. Existenţa, după caz, a unor acorduri internaţionale ale statului care obligă partea română la realizarea obiectivului de investiţii:
Nu este cazul
2.5. Obiective generale, preconizate a fi atinse prin realizarea investiţiei:
Revitalizarea și transformarea spațiului și clădirii urbane, bazată pe o abordare multidisciplinară și colaborativă, punând accent pe calitatea experienței, aspectul estetic, medii de viață sănătoase și sigure, durabilitate (inclusiv circularitate) și incluziune, într-o abordare integrată, prin acțiuni de reconversie funcțională și punerea în valoare a clădirii destinată interacțiunilor sociale și activităților educaționale culturale, sportive și recreaționale.
Creșterea calității vieții și bunăstării comunităților prin crearea unor spații și clădiri publice cât mai plăcute, cu un design de înaltă calitate, funcționale, sustenabile și conectate cu nevoile și aspirațiile comunității locale, care să susțină interacțiunile sociale și exprimarea culturală și artistică.
Îmbunătățirea participării și colaborării comunitare prin implicarea cetățenilor în procesele de planificare urbană și în deciziile legate de dezvoltarea orașului.
3. ESTIMAREA SUPORTABILITĂŢII INVESTIŢIEI PUBLICE
3.1. Estimarea cheltuielilor, luându-se în considerare, după caz: - costurile unor investiţii similare realizate; - standarde de cost pentru investiţii similare:
Estimarea costurilor pentru realizarea obiectivului de investiție se va face în etapa de proiectare faza D.A.L.I., cu luarea în considerare a costurilor unor investiții similare, respectiv a prețurilor aferente pentru materiale, manopera, utilaj practicat pe piață, corelat cu caracteristicile și parametrii specifici obiectivului de investiții.
Potrivit Ghidului de finanțare din cadrul Programului regional Vest 2021-2027, Prioritatea 7 - O regiune pentru cetățeni, Obiectivul Specific 5.1 - Promovarea dezvoltării integrate și incluzive în domeniul social, economic și al mediului, precum și a culturii, a patrimoniului natural, a turismului sustenabil și a securității în zonele urbane, Intervenția Regională 7.1.B - New European Bauhaus – Proiecte-pilot Apel de proiecte nr. PRV/7.1.B/1, valoarea maximă a unui proiect este de 6.950.000 euro.
3.2. Estimarea cheltuielilor pentru proiectarea, pe faze, a documentaţiei tehnico-economice aferente obiectivului de investiţie, precum şi pentru elaborarea altor studii de specialitate în funcţie de specificul obiectivului de investiţii, inclusiv cheltuielile necesare pentru obţinerea avizelor, autorizaţiilor şi acordurilor prevăzute de lege:
Documentația tehnico – economică, faza D.A.L.I. este în valoare totală de 200.000 lei (fără TVA), respectiv 238.000 lei (cu TVA).
Această sumă include elaborare Audit energetic actualizat (daca este cazul), Scenariu de securitate la incendiu precum și cheltuielile necesare pentru întocmirea documentațiilor suport și obţinerea avizelor, autorizaţiilor şi acordurilor prevăzute de lege, așa cum sunt prevăzute în HG nr. 907/2016 Metodologia de elaborare a devizului general, Anexa 5, publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1061 din 29 decembrie 2016.
3.3. Surse identificate pentru finanţarea cheltuielilor estimate (în cazul finanţării nerambursabile se va menţiona programul operaţional/axa corespunzătoare, identificată):
Pentru finanțarea cheltuielilor generate de acest obiectiv de investiție, Municipiul Deva intenționează să acceseze finanțare în cadrul Programului regional Vest 2021-2027, Prioritatea 7 - O regiune pentru cetățeni, Obiectivul Specific 5.1 - Promovarea dezvoltării integrate și incluzive în domeniul social, economic și al mediului, precum și a culturii, a patrimoniului natural, a turismului sustenabil și a securității în zonele urbane, Intervenția Regională 7.1.B - New European Bauhaus – Proiecte-pilot Apel de proiecte nr. PRV/7.1.B/1.
4. INFORMAŢII PRIVIND REGIMUL JURIDIC, ECONOMIC ŞI TEHNIC AL TERENULUI ŞI/SAU AL CONSTRUCŢIEI EXISTENTE
Clădirea și amplasamentul se află în proprietatea Municipiului Deva conform extras CF 77212, CF 77213, CF 77214, CF 67859, CF 78823, CF 68056, CF 65289 și CF 67860, în intravilanul localității, iar regimul juridic, economic și tehnic este descris în Certificatul de Urbanism nr. 234/07.07.2025, conform Planului Urbanistic General și Planului de Amenajare al Teritoriului.
5. PARTICULARITĂŢI ALE AMPLASAMENTULUI/AMPLASAMENTELOR PROPUS(E) PENTRU REALIZAREA OBIECTIVULUI DE INVESTIŢIE:
a. descrierea succintă a obiectivului propus (localizare):
Clădirea, identificată prin C.F. nr. 77212, Nr. cadastral 77212-C1, în suprafață construită la sol de 1018 mp., este situată în municipiul Deva, B-dul Decebal, complexul imobiliar denumit Palat Administrativ. Imobilul are un regim de înălțime D+P+M+1E și este cunoscut în cadrul complexului sub denumirea de corp „C”.
b. relaţiile cu zone învecinate, accesuri existente şi/sau căi de acces posibile:
Clădirea care urmează să se reabiliteze, are următoarele vecinătăți:
~ spre Nord și Nord-Vest – corpurile „A” și „B” ale Palatului Administrativ, în conservare;
~ spre Est – grupul de pompieri „Iancu de Hunedoara” al I.S.U. Hunedoara;
~ spre Sud si Sud-Est – blocul de locuințe nr. 5;
~ spre Est – parcare publică și B-dul Decebal;
c. surse de poluare existente în zonă:
Municipiul Deva se încadrează în categoria zonelor cu nivel de poluare mediu, datorat în principal noxelor emise de traficul auto din municipiu. Prin realizarea reabilitării nu se generează surse de poluare suplimentare, nici pe perioada executării lucrărilor, nici pe perioada utilizării imobilului.
Lucrările propuse pentru reabilitarea clădirii nu afectează în nici un fel calitatea solului, aerului, apei și a subsolului în timpul implementării și nici după finalizarea lucrărilor.
d. particularităţi de relief:
Nu este cazul.
e. nivel de echipare tehnico-edilitară a zonei şi posibilităţi de asigurare a utilităţilor:
În zona amplasamentului lucrărilor există toate rețele edilitare: electrice, apă, canalizare, gaze naturale, termoficare, telefonie, fibră optică, cablu TV.
f. existenţa unor eventuale reţele edilitare în amplasament care ar necesita relocare/protejare, în măsura în care pot fi identificate:
În acest stadiu nu au fost identificate rețele edilitare care să necesite relocare/protejare.
g. posibile obligaţii de servitute:
Nu este cazul.
h. condiţionări constructive determinate de starea tehnică şi de sistemul constructiv al unor construcţii existente în amplasament, asupra cărora se vor face lucrări de intervenţii, după caz:
Nu este cazul
i. reglementări urbanistice aplicabile zonei conform documentaţiilor de urbanism aprobate - plan urbanistic general/plan urbanistic zonal şi regulamentul local de urbanism aferent
Prevederile Planul Urbanistic General al Municipiului Deva aprobat prin HCL nr. 223/1999, prelungit prin HCL 438/2015, cu modificările și completările ulterioare.
j. existenţa de monumente istorice/de arhitectură sau situri arheologice pe amplasament sau în zona imediat învecinată; existenţa condiţionărilor specifice în cazul existenţei unor zone protejate:
Nu este cazul.
6. DESCRIEREA SUCCINTĂ A OBIECTIVULUI DE INVESTIŢII PROPUS, DIN PUNCT DE
VEDERE TEHNIC ŞI FUNCŢIONAL:
- Destinaţie şi funcţiuni:
Funcțiunea propusă pentru clădire va fi una comunitară și culturală, cu posibile zone pentru:
● Ateliere educaționale și creative;
● Spații de co-working și întâlniri civice;
● Zonă de evenimente (expoziții, proiecții, forumuri);
● Spații verzi exterioare și zone de relaxare în jurul clădirii.
Amenajările vor ține cont de:
● Circulații fluide și accesibilitate universală;
● Flexibilitate funcțională (spații convertibile);
● Armonizarea cu contextul urban și patrimoniul existent;
● Utilizarea de materiale sustenabile și tehnologii verzi.
b. caracteristici, parametri şi date tehnice specifice, preconizate;
c. Durata minimă de funcţionare apreciată corespunzător destinaţiei/funcţiunilor propuse:
Lucrarea va avea o funcționalitate non-stop pentru o perioadă de perspectivă de minim 25 ani.
d. Nevoi/solicitări funcţionale specifice:
Circuite funcționale organizate potrivit protocoalelor M.S. referitoare la siguranța persoanelor în condiții de posibile alerte pandemice.
Acces facil la toate zonele destinate relației cu publicul, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități motorii.
Se vor respecta toate reglementările tehnice și normativele specifice aflate în vigoare.
7. JUSTIFICAREA NECESITĂȚII ELABORĂRII, DUPĂ CAZ A :
- Studiului de prefezabilitate, în cazul obiectivelor/proiectelor majore de investiții
Nu este cazul.
- Expertizei tehnice și, după caz, a auditului energetic ori a altor studii de specialitate, audituri sau analize relevante, inclusiv analiza diagnostic, în cazul intervențiilor la construcții existente
Autoritatea contractanta pune la dispoziția prestatorului expertiza tehnică nr. nr. 5317/2022 elaborată de ing. Expert Ioan Popa și Studiu geotehnic întocmit de SC Geosilv Maiz SRL verificat Af.
Audit energetic este necesar pentru a identifica modalități de reducere a consumului de energie, eficientizarea costurilor și îmbunătățirea performanței energetice a clădirilor.
Studiu Geotehnic verificat cerința Af
Documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii (DALI) elaborată în baza HG nr. 907/2016 va prelua soluțiile propuse în Expertiza tehnică și Raportul de audit energetic, Documentația pentru certificatul de urbanism și avizele solicitate prin acesta (se va respecta structura şi metodologia de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii cu modificările și completările ulterioare).
- Unui studiu de fundamentare a valorii resursei culturale referitoare la restricțiile și permisivitățile asociate cu obiectivul de investiții, în cazul intervențiilor pe monumente istorice sau în zone protejate.
Nu este cazul.
Direcția Tehnică |
|
| |
Director executiv, |
|
| |
Manuela STANCIU
|
|
| |
|
| ||
|
| ||
Serviciul Programe Dezvoltare | Serviciul evidență proiecte, | ||
Șef serviciu, | investitori și relații externe | ||
Mariana CODRIN | Șef serviciu, Luminița RADU
| ||
Manager proiect, Andreea MAGYARI
Manager tehnic, Marius LUPAȘCU
|
| ||