România

România

Județul Hunedoara

Municipiul Deva

Municipiul Deva

Referat de aprobare

ROMÂNIA                                                                

JUDEȚUL HUNEDOARA

MUNICIPIUL DEVA

PRIMARUL

 

 

 

 

            

REFERAT DE APROBARE

la proiectul de hotărâre privind acordarea unei reduceri procentuale de la plata impozitului pe clădiri și a impozitului pe teren pentru persoanele fizice donatoare de sânge

 

 

Cineva are nevoie de sânge o data la 3 secunde. În medie, este nevoie de 500.000 de unități anual, în Romania. Nu exista substitut pentru sângele uman. 60% din populație va avea nevoie de sânge la un moment dat al vieții, cu toate ca doar 2% din populație donează sânge.

Zilnic, un număr mare de pacienți din spitalele din România au nevoie de transfuzii de sânge sau de preparate sangvine pentru a supraviețui. De cele mai multe ori mergem să donăm sânge doar atunci când cineva drag are nevoie sau când este mediatizat un caz în situație limită, deși nevoia de sânge este una constantă și deficitul de produse sangvine este mare. Aceste preparate pot fi stocate un număr limitat de zile, iar bolnavii cu afecțiuni grave și imunitate scăzută au nevoie de sânge de la donatori fideli.

Intervențiile chirurgicale nu ar putea fi posibile fără a avea o rezerva de sânge. Așadar, in acest sistem, sângele donat reprezintă un pilon important. Din fericire, progresul științific ne face să putem să salvam sute de mii de vieți, efectuând un transplant sau o intervenție neurologică, procedee medicale imposibile în trecut. În ciuda multiplelor căi de a salva viețile omenești, ne aflam în dependență de rezerva de sânge donat fără de care toate aceste minuni științifice nu și-ar îndeplini misiunea.

Un alt motiv pentru a dona sânge este prelungirea vieții si creșterea calității vieții unor categorii de pacienți ce suferă de afecțiuni cronice. De exemplu, prin simpla donare constantă, putem să reducem suferința oamenilor ce suferă de hemofilie (boala ereditară ce impune predispoziția spre hemoragie) sau talasemie (boala ereditară caracterizată de producția scăzută a hemoglobinei, manifestată prin anemii frecvente).

Dezastre ca accidentele de mașină, incendiile sau alte traume de acest gen se întâmplă, din nefericire, în fiecare zi, iar victimele acestor dezastre au nevoie de sânge, și de puține ori se întâmplă să aibă nevoie doar de o unitate de sânge.

Donarea de sânge este o procedura sigură și benefică pentru sănătate. Studii recente au demonstrat ca donarea de sânge reduce cu 30% riscurile apariției bolilor cardiovasculare prin scăderea tensiunii arteriale, iar donatorii de sânge trăiesc mai mult decât media populației. Majoritatea oamenilor au suficient sânge pe care îl pot dona. În schimb, nu este suficient pentru a ajuta pe toată lumea.

 

În cadrul politicii economice naționale, unitățile administrativ-teritoriale au dreptul la resurse financiare proprii, pe care acestea  le stabilesc, le administrează și le utilizează pentru exercitarea competenței și a atribuțiilor ce le revin, în condițiile legii. Resursele financiare de care dispun autoritățile administrației publice locale trebuie să fie corelate cu competența și atribuțiile prevăzute de lege.

Astfel, potrivit prevederilor art. 87 alin. (3), art.129 alin. (4) lit. c) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare, consiliile locale stabilesc și aprobă impozitele și taxele locale cu luarea în considerare a prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, act normativ ce reglementează materia fiscală, inclusiv la nivel local. Astfel,  în Titlul IX din Codul Fiscal, sunt prezentate impozitele și taxele locale așa cum acestea au fost stabilite de către legiuitor.

Pentru aplicarea prevederilor art. 456 alin. 21 și a art. 464 alin. 21 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, consiliile locale pot adopta hotărâri privind scutirea sau reducerea impozitului/taxei pe clădiri, pe bază de criterii și proceduri proprii. 

Consiliul local poate aproba extinderea categoriei clădirilor și terenurilor pentru care se pot acorda facilități fiscale sub forma reducerii de la plata impozitului pe clădiri și teren cu cele prevăzute în textele de lege mai sus citate, pentru înlăturarea oricăror interpretări arbitrare, este necesară adoptarea unei hotărâri de consiliu local cu norme care reglementează condițiile ce trebuie îndeplinite și procedura pe care solicitantul trebuie să o parcurgă pentru obținerea reducerii de la plata impozitului pe clădiri și teren.

 

În aplicarea celor de sus, prin prezentul proiect de hotărâre, autoritatea executivă  propune aprobarea  proiectului acordării unei reduceri procentuale de la plata impozitului pe clădiri și a impozitului pe teren pentru persoanele fizice donatoare de sânge

Ținând cont de prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal Titlul IX "Impozite și taxe locale", cu modificările și completările ulterioare, a Hotărârii Guvernului nr.1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare,

În temeiul art.129 alin. 1 și alin.14, art.139 alin.3 lit.”c”, precum și al art.196 alin.1 lit.”a” din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, 

Supun atenției comisiilor de specialitate și plenului Consiliului local proiectul de hotărâre privind acordarea unei reduceri procentuale de la plata impozitului pe clădiri și a impozitului pe teren pentru persoanele fizice donatoare de sânge.

        

 

 

                                                                                                                                                                 Primar,

Nicolae-Florin OANCEA