România

România

Județul Hunedoara

Municipiul Deva

Municipiul Deva

Referat de aprobare

ROMÂNIA

JUDEŢUL HUNEDOARA 

MUNICIPIUL DEVA

PRIMARUL

 

 

 

                            REFERAT DE APROBARE

la proiectul privind aprobarea Studiului privind politica parcărilor la nivelul ariei de studiu a proiectului „Reamenajare Parc - Piața I.C.Brătianu - Municipiul Deva”

 

 

Prin Hotărârea Consiliului local nr.359/24.09.2023 au fost aprobați indicatorii tehnico-economici pentru obiectivul de investiții “ Reamenajare Parc - Piața I.C.Brătianu, municipiul Deva”- faza Proiect tehnic. 

 Pentru finanțarea proiectului “ Reamenajare Parc - Piața I.C.Brătianu, municipiul Deva” se are în vedere accesarea fondurilor nerambursabile prin depunerea unei cereri de finanțare în cadrul Programul Regional Vest 2021 – 2027, Prioritatea 7 - Regiune pentru oameni, Obiectivul specific 5.1. Promovarea dezvoltării integrate și incluzive în domeniul social, economic și al mediului, precum și a culturii, a patrimoniului natural, a turismului sustenabil și a securității în zonele urbane, Intervenția Regională 7.1.A Revitalizare și regenerare urbană.

 Obiectivul Intervenției Regionale 7.1.A Revitalizare și regenerare urbană, în cadrul căreia se dorește obținerea finanțării este creșterea accesului populației la spații publice atractive și de calitate, și redarea acestora către cetățeni prin transformarea și reinventarea spațiului public din zonele dens populate din intravilanul localităților urbane, într-o abordare integrată.

Conform Ghidului solicitantului aferent acestui apel de proiecte, printre documentele necesare depunerii cererii de finanțare se solicită și Studiul privind politica parcărilor la nivelul ariei de studiu a proiectului „Reamenajare Parc - Piața I.C.Brătianu, municipiul Deva”.

 Prin realizarea investiției se preconizează atingerea următoarelor obiective: 

- creșterea atractivității zonei prin amenajare de spații verzi care presupun plantarea de arbori și arbuști, parcaje publice, reconfigurare alei, crearea de suprafete dalate-spații de socializare și odihnă, combinate cu zone cu gazon, terase comerciale, fântâni, mobilier urban și amenajări urbane, precum și punerea în valoare a materialului dendrologic aferent;

- transformarea spațiului public existent utilizat neadecvat într-un spațiu urban, de calitate prin crearea de spații de odihnă și recreere, realizarea unor puncte de interes, crearea de  spații culturale interactive;

- punerea în valoare a patrimoniului imobil existent - Catedrala Ortodoxă ”Adormirea Maicii Domnului”, prin amenajări de platforme pietonale, care să asigure fluența circulației și legătura cu spațiile învecinate, în vederea organizării de activități culturale și religioase. 

            Prin proiect se propune:

- extinderea zonelor publice incluzând amenajări de zone verzi, parcaje publice, alei pietonale și carosabile, spații culturale interactive, spații tehnice, alte tipuri de amenajări - pavilioane, fântâni publice, grupuri sanitare, în scopul păstrării și îmbunătățirii funcției de recreere și odihnă, stâlpi de iluminat public;

- conformarea îmbrăcăminților rutiere, reconfigurarea aleilor aferente, crearea de suprafețe dalate - spații de socializare și odihnă, terase comerciale, mobilier urban și amenajări urbane;

- soluționarea problemelor de trafic; 

- în vederea păstrării caracterului de piață publică Catedrala ortodoxă existentă nu va fi împrejmuită;

- organizarea parcărilor fără ocuparea trotuarelor și zonelor verzi și a locurilor destinate persoanelor cu dizabilități locomotorii; 

- suplimentarea suprafețelor zonelor verzi; 

- spații culturale interactive, grupări funcționale, fântâni și terase. 

            În cadrul secțiunii peisagistică, refacerea zonelor verzi presupune: 

1. Crearea de spații de odihnă și recreere, realizarea unor puncte de interes, realizarea unei platforme pietonale care să asigure fluența circulației și legătura cu spațiile învecinate. 

2. Montarea de mobilier urban, realizarea de fântâni arteziene. 

3. Amenajare de spații verzi prin plantarea de arbori, arbuști, realizarea unor pavaje combinate cu zone cu gazon și realizarea suprafețelor înierbate prin montarea de rulouri de gazon. 

4. Realizarea unui sistem automat de irigații pe întreaga suprafață de spațiu verde.

5. Amplasarea de mobilier pentru odihnă și conversație, pergole, suporți pentru aranjamente florale.

     Obiectivul principal al parcului va fi de spațiu cultural interactiv - o construcție cu rol polarizator pentru atragerea spre diverse activități de recreere. Spațiul este conceput pentru a putea funcționa ca sală expozițională, de artă, auditoriu și care nu agresează ca volum construit spațiul parcului. Alăturat acestuia vor fi spațiile grupului sanitar public, depozitul acestei săli, spațiile tehnice și zonele necesare pentru  acces, ambientate de jardiniere, ziduri decorative, fântâni arteziene cu efect de cascadă. 

            Conceptul general de amenajare peisagistică a constat în păstrarea elementelor valoroase, sănătoase și completarea acestora cu arbori și arbuști cu o gamă diversă de forme, volume și culori. Piața urbană este separată vizual față de zona parcărilor prin fântâni arteziene cu jet amplasate simetric față de axul catedralei și liniar, perpendicular pe acesta.

            În partea de est se va dezvolta această piață urbană cu zone verzi și alei, axată pe volumul catedralei, cu menținerea vegetației arboricole. În zona pieței urbane sunt grupate și prevăzute locuri de parcare, astfel: 

- două parcări simetrice de câte 12 locuri - din care 4 sunt pentru persoanele cu dizabilități, de o parte și de alta a pieței din fața Catedralei; 

- o parcare în fața Catedralei de 5 locuri și locurile de parcare de lângă Banca Comercială; 

- două pavilioane în regim de înălțime parter, amplasate simetric și care vor flanca accesul spre intrarea în Catedrală. Pavilionale sunt separate față de zona parcărilor de ziduri decorative. 

            Strada Mareșal Averescu va fi reabilitată și se va menține ca arteră de circulație cu două sensuri, iar din aceasta se va continua accesul auto pe două sensuri pe Aleea Neptun lângă bloc nr.21 și bloc nr.22. 

            Pe lângă Hotel Sarmis și Banca Comercială către est va fi o alee pietonală, ocazional carosabilă pentru acces la aceste două obiective.  

Conform Ghidului solicitantului aferent acestui apel de proiecte, printre documentele necesare depunerii cererii de finanțare se solicită și Studiul privind Politica parcărilor la nivelul ariei de studiu a proiectului „Reamenajare Parc - Piața I.C.Brătianu, municipiul Deva”.

            În acest sens, s-a încheiat un contract de servicii privind elaborarea Studiului ”Politica parcărilor la nivelul ariei de studiu a proiectului Reamenajare Parc - Piața I.C.Brătianu, municipiul Deva”, conform cerințelor din Ghidul solicitantului, se și intenționează să se depună proiectul “Reamenajare parc Piața I.C.Brătianu - Municipiul Deva” în cadrul acestui apel.

            Studiul Politica parcărilor la nivelul ariei de studiu a proiectului ”Reamenajare Parc - Piața I.C.Brătianu, municipiul Deva” presupune:

- descurajarea parcării ilegale: sancțiunile aplicate pentru parcarea ilegală descurajează șoferii să ocupe locuri în mod abuziv sau să parcheze în locuri nepermise, cum ar fi pe trotuare sau în intersecții. Acest lucru poate elibera locurile de parcare pentru utilizatorii care sunt dispuși să plătească pentru ele și să le folosească în mod corect;

- optimizarea utilizării spațiului: retrasarea locurilor de parcare poate duce la o organizare mai eficientă a spațiului disponibil, creând mai multe locuri de parcare sau optimizând utilizarea celor existente. De exemplu, locurile de parcare pot fi redesenate pentru a se conforma mai bine dimensiunilor vehiculelor sau pentru a încuraja o mai bună utilizare a spațiului;

 

- generarea de venituri: transformarea locurilor de parcare în parcări cu plată generează venituri care pot fi reinvestite în infrastructură și gestionarea parcărilor. Aceste venituri pot finanța proiecte care să mărească numărul locurilor de parcare sau să îmbunătățească accesibilitatea acestora;

- reglarea cererii: prin introducerea unei taxe pentru parcare, cererea pentru locurile de parcare poate fi reglată, astfel șoferii vor fi mai înclinați să caute alte mijloace de transport sau să utilizeze locurile de parcare într-un mod mai rațional - de exemplu, să nu ocupe un loc de parcare pentru perioade lungi dacă nu este necesar. Astfel, locurile de parcare sunt utilizate mai eficient, reducând presiunea și deficitul;

- creșterea rotativității: parcările cu plată încurajează o rotativitate mai mare a locurilor de parcare, ceea ce înseamnă că mai mulți șoferi pot folosi același loc de parcare pe parcursul unei zile. Acest lucru contribuie la reducerea deficitului perceput de locuri de parcare. Prin aceste mecanisme, aplicarea sancțiunilor și retrasearea locurilor de parcare contribuie la o gestionare mai eficientă a spațiului și la diminuarea deficitului de locuri de parcare disponibile.

Recomandări pentru comunicare în vederea asigurării unei comunicări facile și promovări a mărusilor incluse în politica de parcare:

  • pentru o implementare eficientă a politicii de parcare, care cuprinde măsuri de tarifare și limitarea posibilităților de parcare, este necesar un plan de comunicare. Acesta are ca scop informarea și explicarea motivelor care stau la baza măsurilor, și de ce parcarea are un cost și nu poate fi un serviciu oferit gratuit. Este importantă conștientizarea valorii unui loc de parcare, acesta reprezentând un spațiu public ocupat de mașini, în detrimentul altor activități. Totodată, veniturile trebuie colectate într-un mod cât mai transparent, iar utilizatorii acestui serviciu tarifat trebuie să resimtă investițiile și modul în care vor fi folosiți banii acumulați. Costurile de administrare sunt mai mici decât veniturile obținute din parcare, astfel utilizatorii trebuie să vadă și să aibă acces la serviciile și dotările în care s-a investit surplusul de venituri.

Finanțarea proiectului se va face prin Programul Regional Vest 2021-2027, Prioritatea 7 - Regiune pentru oameni, Obiectivul specific 5.1. Promovarea dezvoltării integrate și incluzive în domeniul social, economic și al mediului, precum și a culturii, a patrimoniului natural, a turismului sustenabil și a securității în zonele urbane, Intervenția Regională 7.1.A Revitalizare și regenerare urbană, în procentele stabilite prin Ghidul solicitantului, respectiv 85% din totalul cheltuielilor eligibile din FEDR , 13% din bugetul de stat și 2% din totalul cheltuielilor eligibile, la care se adaugă cheltuieli neeligibile/conexe, după caz, fiind suportate din bugetul general al Municipiului Deva.

Ținând cont de Decizia Șefului Autorității de Management Program Regional Vest nr. 28/13.12.2023 privind aprobarea Ghidului solicitantului de finanțare aferent Intervenției Regionale 7.1.A Revitalizare și regenerare urbană, apelurile de proiecte nr. PRV/7.1.A/1.1, nr. PRV/7.1.A/1.2, nr. PRV/7.1.A/1.3, nr. PRV/7.1.A/1.4, nr.PRV/7.1.A/1.5, nr. PRV/7.1.A/1.6., și de Decizia Șefului Autorității de Management Program Regional Vest nr. 31/10.01.2024 privind aprobarea Corrigendum-ului nr.1 de modificare a Ghidului solicitantului de finanțare (GSF) aferent Intervenției Regionale 7.1.A Revitalizare și regenerare urbană, 

            În temeiul prevederilor art.129 alin.2 lit.”b” și ”d”, alin.4 lit.”d”, alin.7 lit.”k”, alin.14, art.139 alin.1, precum și art.196 alin.1 lit.”a” din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,

            Supun comisiilor de specialitate şi plenului Consiliului local al municipiului Deva proiectul de hotărâre la proiectul privind aprobarea Studiului privind politica parcărilor la nivelul ariei de studiu a proiectului „Reamenajare Parc - Piața I.C.Brătianu - Municipiul Deva”

 

 

 

 

Primar,

Lucian Ioan Rus