România

România

Județul Hunedoara

Municipiul Deva

Municipiul Deva

Raport Serviciul programe de dezvoltare

ROMÂNIA                                                                            

JUDEŢUL HUNEDOARA                                                                                        

MUNICIPIUL DEVA 

DIRECŢIA TEHNICĂ                                                                      

SERVICIUL PROGRAME DEZVOLTARE

 

RAPORT

la proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului local nr. 524/2023 privind aprobarea noii durate și a cheltuielilor estimate legate de proiectul „Reabilitarea, modernizarea și echiparea infrastructurii educaționale antepreșcolare la Creșa Deva, Aleea Viitorului”- cod SMIS 125416, în vederea finalizării activităților și asigurării funcționalității sale, în scopul asigurării finalizării integrale a acestuia din fonduri proprii

 

Serviciul Programe Dezvoltare din cadrul aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Deva, analizând Referatul de aprobare la proiectul pentru modificarea Hotărârii Consiliului local nr.524/2023 privind aprobarea noii durate și a cheltuielilor estimate legate de proiectul „Reabilitarea, modernizarea și echiparea infrastructurii educaționale antepreșcolare la Creșa Deva, Aleea Viitorului”- cod SMIS 125416, în vederea finalizării activităților și asigurării funcționalității sale, în scopul asigurării finalizării integrale a acestuia din fonduri proprii, iniţiat de Primarul municipiului Deva, domnul Lucian Ioan RUS, supune atenţiei următoarele:

Municipiul Deva a semnat la data de 24.06.2019 cu Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operațional Regional 2014-2020, Organismul Intermediar Agenția pentru Dezvoltare Regională a Regiunii Vest contractul de finanțare nr.4430 a proiectului „Reabilitarea, modernizarea și echiparea infrastructurii educaționale antepreșcolare la Creșa Deva, Al. Viitorului” - cod SMIS 125416, Axa prioritara 4 „Sprijinirea dezvoltării urbane durabile”, prioritatea de investiții  4.4 „Investițiile în educație, în formare, inclusiv în formare profesională pentru dobândirea de competențe și învățare pe tot parcursul vieții prin dezvoltarea infrastructurilor de educație și formare”, Obiectiv specific 4.4 – Creșterea calității infrastructurii în vederea asigurării accesului sporit la educație timpurie și sprijinirea participării părinților pe piața forței de muncă. Durata contractului de finanțare nr. 4430/24.06.2019, cu modificările ulterioare a fost până în data de 31.12.2023.

Prin Hotărârea Consiliului local nr.31/2019 a fost aprobată cererea de finanțare și cheltuielile aferente ale obiectivului de investiții „Reabilitarea, modernizarea și echiparea infrastructurii educaționale antepreșcolare la Creșa Deva, Aleea Viitorului”. 

După semnarea contractului de finanțare s-au început activitățile proiectului conform calendarului cu realizarea achizițiilor publice. Au fost întocmite caietele de sarcini și au fost lansate achizițiile publice necesare pentru implementarea proiectului.

 În data de 07.01.2021, prin adresa nr. 256, Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest a transmis Scrisoarea de finalizare a verificării conformității proiectului tehnic privind proiectul menționat anterior.

Municipiul Deva a demarat în data de 17.05.2021 procedura de achiziție a contractului de execuție lucrări, procedură la care s-a prezentat un singur ofertant, oferta fiind declarată ca fiind inacceptabilă și neconformă de către comisia de evaluare, conform Raportului procedurii nr.106576/15.10.2021.

În vederea relansării procedurii de atribuire a contractului de execuție lucrări pentru implementarea proiectului la o valoare estimată actualizată (având în vedere că Proiectul tehnic a fost predat în octombrie 2020), prin adresa Primăriei municipiului Deva nr.107513/22 din 18.10.2021 s-a solicitat societății comerciale VALEVERDE INTERNATIONAL SRL revizuirea volumului Listele de cantități cu preț și a Devizului general, respectiv revizuirea valorii estimate pentru realizarea obiectivului de investiție, și să se asigure în acest mod implementarea cu succes a  Proiectului.

În data de 17.11.2021 s-a transmis, prin aplicația MySMIS, Proiectul tehnic actualizat, în baza prevederilor Instrucțiunii AMPOR nr. 82/24.08.2018, iar prin adresa nr. 41282/14.12.2021, Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest a comunicat aprobarea notificării privind actualizarea proiectului tehnic.

Astfel, în data de 17.12.2021 a fost reluată procedura de achiziție a contractului de execuție lucrări, iar în data de 30.03.2022 a fost încheiat Contractul de lucrări nr.34236 cu SC MAIDHOF CONSTRUCT SRL, după care, în data de 23.05.2022 a fost dat Ordinul de începere a execuției lucrărilor.

Termenul de execuție a lucrărilor, conform Graficului general de realizare a investiției din proiectul tehnic este de 18 luni.

Executantul a întâmpinat dificultăți în aprovizionarea cu materiale și echipamente, iar lucrările au fost întârziate din cauza crizelor apărute la nivel european, respectiv Criza economică post-COVID 19, Criza energiei și Criza datorată conflictului militar din Ucraina, care au afectat piața construcțiilor din întreaga Uniune Europeană și din cauza dificultăților întâmpinate în angajarea și menținerea personalului calificat pentru anumite categorii de specialități, în domeniul construcțiilor;

Pe parcursul derulării contractului de lucrări s-au întocmit mai multe Note de constatare care au condus la emiterea Dispozițiilor de șantier nr.1/24.04.2023, nr.2/21.12.2023, nr.3/30.05.2023, de către Proiectant, pentru adaptarea proiectului tehnic la realitatea din teren. 

 Având în vedere faptul că, derularea în integralitate a activităților prevăzute în proiect nu s-a putut realiza până la data de 31.12.2023, Municipiul Deva a solicitat încadrarea proiectului ca nefinalizat, a completat Anexa 16 – Obligații beneficiar proiect nefinalizat, a transmis Memoriul justificativ, Raportul de progres actualizat și Hotărârea Consiliului local al municipiului Deva nr. 524/2023 privind aprobarea noii durate și a cheltuielilor estimate legate de proiectul „Reabilitarea, modernizarea și echiparea infrastructurii educaționale antepreșcolare la Creșa Deva, Al. Viitorului” - cod SMIS 125416, în vederea finalizării activităților și asigurării funcționalității sale, în scopul asigurării finalizării integrale a acestuia din fonduri proprii.

Prin adresa nr. 42972/29.12.2023 ADR Vest ne-a transmis NOTA OI privind modificarea contractului nr. 4430/24.06.2019, cod SMIS 125416 Beneficiar UAT Municipiul Deva prin care ne-a confirmat încadrarea solicitării în dispozițiile Instrucțiunii AMPOR nr.207/31.10.2023 și ne-a comunicat că proiectul se încadrează ca nefinalizat, iar termenul estimat de finalizare integrală a activităților proiectului este 31.12.2024. 

Pe de altă parte, pentru punerea în aplicare a Dispoziției de șantier nr.3 a fost necesară o nouă procedură de atribuire. Astfel, în data de 03.10.2024, a fost încheiat contractul de execuție lucrări suplimentare nr.99205, având ca termen de execuție lucrări de 2 luni.

Ordinul de începere a execuției lucrărilor a fost emis cu data de 15.10.2024. 

Din cauza întârzierilor mai sus-menționate, Municipiul Deva nu se poate încadra în termenul de finalizare a implementării proiectului de 31.12.2024, fiind necesară prelungirea cu o perioadă de 3 luni.

Instrucțiunea nr.216/18.09.2024 prevede modificarea unor termene menționate în cuprinsul Instrucțiunii AMPOR nr. 207/31.10.2023 (Acțiuni AM/OI de pregătire în vederea închiderea Programului Operațional Regional 2014-2020).

Ca urmare a Solicitării de clarificare nr.33 transmisă de către ADR Vest cu adresa nr.2024NOF014919/13.11.2024 și înregistrată la Primăria municipiului Deva sub nr.113538/83/13.11.2024, ADR Vest ne informează că durata de implementare a proiectului poate fi prelungită cel mult până la data de 31.07.2025, dacă solicitarea este temeinic justificată. Totodată solicită transmiterea unui memoriu justificativ, documente suport, Anexa 16 – Obligații Beneficiar – Proiect nefinalizat și Hotărârea Consiliului local privind aprobarea noii durate și a cheltuielilor estimate în scopul finalizării integrale a proiectului.

Luând în considerare faptul că s-au realizat toate demersurile necesare în vederea implementării proiectului, dar finalizarea acestuia nu se va realiza până la 31.12.2024, întrucât mai sunt necesare a se desfășura activități precum execuția și recepția lucrărilor, dirigenție de șantier, asistență tehnică, integrarea dotărilor în procesul educațional, informare și publicitate, audit financiar și raportări, pe o perioadă prelungită cu încă 3 luni, se impune adoptarea unei hotărâri privind aprobarea noii durate și a cheltuielilor estimate legate de proiectul „Reabilitarea, modernizarea și echiparea infrastructurii educaționale antepreșcolare la Creșa Deva, Aleea Viitorului”- cod SMIS 125416, în vederea finalizării activităților și asigurării funcționalității sale, în scopul asigurării finalizării integrale a acestuia din fonduri proprii.

Prin Hotărârea Consiliului local nr. 19/2021 cu modificările și completările ulterioare au fost aprobați indicatorii tehnico economici- faza PT pentru investiția „Reabilitarea, modernizarea și echiparea infrastructurii educaționale antepreșcolare la Creșa Deva, Aleea Viitorului”- cod SMIS 125416, având valoarea de 6.894.480,63 lei cu TVA., din care în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020  a fost solicitată la rambursare suma de 3.009.382,32 lei cu TVA, valoarea estimată necesară finalizării integrale a proiectului fiind 3.885.098,31 lei cu TVA.    

Din valoarea ultimului deviz aprobat, până la data prezentei, pentru acest proiect au fost decontate cheltuieli în valoare de 4.016.126,51 lei cu TVA, iar restul rămas de achitat până la data de 31.03.2025 este de 2.878.354,12 lei cu TVA.             

În temeiul prevederilor Ordonanței de urgență nr.36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020, cu modificările și completările ulterioare, ale Ordinului nr.4008/23.10.2023 emis de Ministrul investițiilor și proiectelor europene privind modificarea Anexei 10.8 ”Model orientativ contract de finanțare” la Ghidul solicitantului, Condiții generale pentru accesarea fondurilor în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020, aprobat prin Ordinul Ministrului dezvoltării regionale și administrației publice nr. 1021/2015, precum și ale Instrucțiunii nr.216/18.09.2024 privind modificarea unor termene menționate în cuprinsul Instrucțiunii AMPOR nr.207/31.10.2023 (Acțiuni AM/OI de pregătire în vederea închiderea Programului Operațional Regional 2014-2020),

În conformitate cu prevederile art.129 alin.2 lit.“b” și ”d”, alin.4 lit.”a”, alin.7 lit.”a” și ”k,  alin.14, ale art.139 alin.3 lit.”a” și ale art.196 alin.1 lit.”a” din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare

Supunem atenţiei comisiilor de specialitate şi plenului Consiliului local, proiectul de hotărâre privind modificarea Hotărârii Consiliului local nr.524/2023 pentru aprobarea noii durate și a cheltuielilor estimate legate de proiectul „Reabilitarea, modernizarea și echiparea infrastructurii educaționale antepreșcolare la Creșa Deva, Aleea Viitorului”- cod SMIS 125416, în vederea finalizării activităților și asigurării funcționalității sale, în scopul asigurării finalizării integrale a acestuia din fonduri proprii.

 

Direcţia juridică și administrație publică locală      Direcția economică              Direcția Tehnică

Director executiv                                                           Director executiv                   Director executiv                                                                                                 

Bogdan Ciprian BĂLAN                                            Claudia Maria STOICA                Manuela STANCIU                                                                                    

                                

 

                                        

 

Șef Serviciu programe dezvoltare

           Mariana CODRIN

 

 

 

   Consilier economic                                                                         Manager proiect                                        

    Claudia PĂTRU                                                                                     Andreea MIC