ROMÂNIA
JUDEŢUL HUNEDOARA
MUNICIPIUL DEVA
DIRECȚIA TEHNICĂ
SERVICIUL PROGRAME, DEZVOLTARE
RAPORT DE SPECIALITATE
la proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului local al municipiului Deva nr.211/2024, privind transferul valorii investiției rezultate prin finalizarea proiectului “Creșterea eficienței energetice a blocului de locuințe M2 - Aleea Crizantemelor din municipiul Deva”, cod SMIS 117068, către Asociația de Proprietari nr.131, bloc M2 și a bunului aferent
Serviciul programe dezvoltare din cadrul Direcției tehnice, analizând Referatul de aprobare prezentat de Primarul municipiului Deva, domnul Lucian Ioan Rus, prin care se propune transferul valorii investiției rezultate prin finalizarea proiectului “Creșterea eficienței energetice a blocului de locuinte M2, Aleea Crizantemelor din municipiul Deva”, cod SMIS 117068, către Asociația de Proprietari nr.131, bloc M2 și a bunului aferent, supunem atenției Consiliului local următoarele:
La data de 04.05.2016 Asociația de proprietari nr.131, bloc M2, a încheiat cu Unitatea administativ teritorială Municipiul Deva, Contractul în vederea depunerii și derulării proiectului privind creșterea performanțelor rezidențiale, înregistrat sub nr.17425.
După lansarea Programului Operațional Regional 2014 – 2020 Axa prioritară 3 - Sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de carbon, Prioritatea de investiţii 3.1 - Sprijinirea eficienţei energetice, a gestionării inteligente a energiei şi a utilizării energiei din surse regenerabile în infrastructurile publice, inclusiv în clădirile publice, şi în sectorul locuinţelor – Operaţiunea A- Clădiri rezidenţiale, Asociatia de Proprietari nr.131, bloc M2 a transmis U.A.T. Municipiul Deva, Hotărârea Asociatiei de proprietari a blocului M2, de înscriere în acest program, și a fost încheiat Contractul în vederea depunerii și derulării proiectului privind creșterea performanțelor rezidențiale, înregistrat sub nr.17425/04.05.2016.
Potrivit obligațiilor contractuale, U.A.T. Municipiul Deva a realizat toate documentațiile tehnice necesare pentru depunerea cererii de finanțare, a depus cererea de finanțare, iar la data de 07.02.2019 a semnat Contractul de finantare nr.3692, cu modificările și completările ulterioare.
Valoarea totală a contractului de finanțare este de 2.877.180,60 lei.
Conform Contractului de finanțare perioada de implementare a proiectului a fost cuprinsa între data de 19.04.2016 și 31.12.2023, perioadă care a cuprins perioada de pregatire a documentelor proiectului in vederea solicitarii finanțării, scrierea, depunerea și evaluarea cererii de finanțare, precum și perioada de implementare a proiectului după semnarea contractului de finanțare. Activitățile proiectului au fost incheiate la data de 31.12.2023.
La data de 27.06.2024 a fost adoptată Hotărârea Consiliului local nr.211/2024 privind transferul valorii investiției rezultate prin finalizarea proiectului “Creșterea eficienței energetice a blocului de locuinte M2 – Aleea Crizantemelor din municipiul Deva”, cod SMIS 117068, către Asociația de Proprietari nr.131, bloc M2, Aleea Crizantemelor și a bunului aferent, hotărâre prin care s-a aprobat protocolul de predare primire a valorii investiției rezultate ca urmare a finalizării proiectului.
Având în vedere faptul că din acest protocol au fost omise unele articole ale Mecanismului de recuperare a contribuției Asociațiilor de proprietari la cheltuielile proiectului, valoarea totală a cheltuielilor aferente C+M+E și detalierea sumelor pentru fiecare categorie de cheltuieli ce revine Asociației de proprietari, se impune modificarea Hotărârii Consiliului local nr.211/2024, în conformitate cu prevederile art.7 al Contractului de mandat - Mecanismul de recuperare a sumelor avansate de către U.A.T. Municipiul Deva pentru asigurarea cotei de contribuție proprie a Asociației de Proprietari la cheltuielile de reabilitare termică. Astfel conform prevederilor art.7 al contractului de mandat modul de calcul al contribuției Asociației de Proprietari nr.131, pentru blocul M2, Aleea Crizantemelor din Municipiul Deva, se reglementează astfel:
- 25% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli eligibile) și 25% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli neeligibile) corespunzătoare apartamentelor cu destinație de locuință (inclusiv apartamentelor declarate la ONRC ca sedii sociale de firmă, care nu desfășoară activitate economică, cu destinație de locuință), aflate în proprietatea persoanelor fizice,
- 100% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli eligibile) și 100% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli neeligibile) corespunzatoare apartamentelor cu destinația locuință (inclusiv apartamentelor declarate la ONRC ca sedii sociale de firmă, care nu desfășoară activitate economică, cu destinație locuință), aflate în proprietatea personelor juridice, a solicitantului sau a autorităților și instituțiilor publice,
- 100% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli eligibile) și 100% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli neeligibile) corespunzăoare apartamentelor cu destinație de spații comerciale sau spații cu altă destinație decât cea de locuință, aflate în proprietatea persoanelor fizice, a persoanelor juridice, a solicitantului sau a autorităților și instituțiilor publice.
Deasemenea, valoarea totală a cheltuielilor aferente C+M+E este de 2.742.285,42 lei cu TVA, iar contribuția Asociatiei de proprietari 131 pentru blocul M2, Aleea Crizantemelor, este de 798.487,24 lei cu TVA distribuită astfel:
- 25% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli eligibile) și 25% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli neeligibile), corespunzătoare apartamentelor cu destinație de locuință (inclusiv apartamentelor declarate la ONRC ca sedii sociale de firmă, care nu desfășoară activitate economică, cu destinație de locuință), aflate în proprietatea persoanelor fizice, respectiv în sumă de 647.932,72 lei cu TVA,
- 100% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli eligibile) și 100% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli neeligibile) corespunzatoare apartamentelor cu destinație de spații comerciale sau spații cu altă destinație decât cea de locuință, aflate în proprietatea persoanelor fizice, a persoanelor juridice, a solicitantului sau a autorităților și instituțiilor publice, respectiv suma de 150.554,52 lei, cu TVA revine apartamentelor nr. 2, nr.6, nr. 37 si nr. 52 care la data semnarii contractului de finantare aveau destinația de spații comerciale,
Astfel,
- cota de contribuție proprie a Asociației de Proprietari la cheltuielile de reabilitare termică, pentru spațiile cu destinația de locuință/rezidențiale, proprietari persoane fizice, în sumă de 647.932,72 lei cu TVA lei revine Asociației de Proprietari nr. 131 și se achită în termen de 7 ani cu începere din anul fiscal următor celui în care s-a efectuat transferul către Asociațiile de Proprietari, a valorii investiției, rezultate prin finalizarea proiectului,
- cota de contribuție proprie a Asociației de Proprietari la cheltuielile de reabilitare termică, pentru spațiile cu altă destinație decât cea de locuință/nerezidențiale, proprietari persoane fizice, respectiv persoane juridice, în sumă de 150.554,52 lei cu TVA revine apartamentelor 2,6, 37 si 52 care la data semnarii contractului de finantare aveau destinația de spații comerciale, se plătește în termen de 4 ani cu începere din anul fiscal următor celui în care s-a efectuat transferul către Asociațiile de Proprietari, a valorii investiției, rezultate prin finalizarea proiectului,
Sumele avansate de către U.A.T. Municipiul Deva pentru asigurarea cotei de contribuție proprie a Asociației de Proprietari nr.131, pentru blocul M2, Aleea Crizantemelor la cheltuielile de reabilitare termică se recuperează în conformitate cu Hotărârea Consiliului local nr.139/2016, cu modificările și completările ulterioare, privind instituirea taxei de reabilitare termică.
Potrivit prevederilor art.6 din Legea nr.82/1991, a contabilității, republicată, cu modificările și completările ulterioare,”orice operaţiune economico-financiară efectuată se consemnează în momentul efectuării ei într-un document care stă la baza înregistrărilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ, iar documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate angajează răspunderea persoanelor care le-au întocmit, vizat şi aprobat, precum şi a celor care le-au înregistrat în contabilitate, după caz”,
Ținând seama de prevederile art.3 lit.”q” din Contractul nr.17425/04.05.2016, cu modificările și completările ulterioare, încheiat între Asociația de proprietari nr.131, bloc M2 și Unitatea administativ teritorială Municipiul Deva, potrivit cărora obligația U.A.T. Municipiul Deva este de a transfera Asociației bunurile, echipamentele sau instalațiile achiziționate prin proiect,
Reținând prevederile:
- punctului 2.13, lit.”b” din Anexa la Ordinul Ministrului Finanțelor Publice nr.24/2012, pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2011,
- art.6 din Legea nr.82/1991, a contabilității, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
- Ordinului Ministrului Finanțelor Publice nr.1917/2005, pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru instituţiile publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, cu modifcările și completările ulterioare,
Raportat la cele enunțate mai sus și în temeiul prevederilor art.129 alin.1, alin.14, art.139 alin.3 lit.”a” și ale art.196 alin.1 lit.”a” din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019, privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,
Supunem atenției comisilor de specialitate şi plenului Consiliului local proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului local al municipiului Deva nr.211/2024, privind transferul valorii investiției rezultate prin finalizarea proiectului “Creșterea eficienței energetice a blocului de locuințe M2 - Aleea Crizantemelor din municipiul Deva”, cod SMIS 117068, către Asociația de Proprietari nr.131, bloc M2 și a bunului aferent.
Direcţia juridică și admininistrație publică locală | Direcția economică | Direcția Tehnică |
Director Executiv | Director Executiv | Director Executiv |
Oana MURA | Claudia Maria STOICA | Manuela STANCIU |
|
|
|
Serviciul Programe Dezvoltare |
|
|
Șef serviciu |
|
|
Mariana CODRIN |
|
|
|
|
|
| Manager financiar | Consilier economic |
| Luminița RADU | Fântână Florina |
|
|