România

România

Județul Hunedoara

Municipiul Deva

Municipiul Deva

Referat de aprobare

ROMÂNIA

JUDEŢUL HUNEDOARA

MUNICIPIUL DEVA

PRIMARUL


REFERAT DE APROBARE

privind aprobarea bugetului general de venituri și cheltuieli al Municipiului Deva pe anul 2025 și a estimărilor pentru anii 2026-2028

 

Autoritățile administrației publice locale au competențe și responsabilități în elaborarea și aprobarea bugetelor locale, în condiții de echilibru bugetar, la termenele și potrivit prevederilor Legii nr.273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare. 

Bugetul general reprezintă documentul oficial de prezentare a bugetului de venituri și cheltuieli al oricărei autorități publice locale din România, fiind reglementat de Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, precum și de Legea bugetului de stat pe anul 2025, nr.9/10.02.2025.

Bugetul pentru anul 2025 și estimările pentru anii 2026-2028 sunt stabiliți conform indicatorilor macroeconomici comunicați de către Ministerul Finanțelor prin Scrisoarea-cadru nr. 532664/16.01.2025. La construcția bugetului pe anul 2025 s-a avut în vedere prioritizarea cheltuielilor, urmărindu-se folosirea cât mai eficientă a resurselor bugetare. În procesul de prioritizare a cheltuielilor bugetare s-a avut în vedere disponibilitatea surselor de finanțare, acordându-se prioritate proiectelor finanțate din fonduri rambursabile și nerambursabile.

Acesta reprezintă expresia politicilor sociale, economice, de dezvoltare etc. ale autorității locale prin proiectele publice propuse și responsabilitățile stabilite ordonatorilor de credite.

Instituțiile publice care gestionează bugetul public al MUNICIPIULUI DEVA, ai căror conducători au calitatea de ordonatori terțiari de credite în subordinea ordonatorului principal de credite - Primarul Municipiului Deva sunt:

  • Unitățile de învățământ preuniversitar de stat de pe raza municipiului Deva, respectiv:
  • Colegiul Național „Decebal” Deva,
  • Colegiul Național Pedagogic “Regina Maria” Deva,
  • Grădinița cu Program Prelungit Nr.7 Deva,
  • Liceul Tehnologic „Grigore Moisil” Deva, 
  • Liceul Tehnologic „Transilvania” Deva, 
  • Liceul de Arte „Sigismund Toduță” Deva,
  • Liceul Teoretic “Teglas Gabor” Deva,
  • Liceul cu Program Sportiv „Cetate” Deva, 
  • Liceul Tehnologic Energetic “Dragomir Hurmuzescu” Deva,
  • Școala Gimnazială “Andrei Șaguna” Deva.
  • Serviciile publice cu personalitate juridică proprie aflate în subordinea Consiliului Local al Municipiului Deva, respectiv:
  • Centrul Cultural “Drăgan Muntean” Deva,
  • Club Sportiv Municipal Deva,
  • Direcția de Asistență Socială Deva,
  • Serviciul Public de Întreținere și Gospodărire Municipală Deva.

     Proiectul de buget al municipiului Deva pe anul 2025 a fost postat pe site-ul instituției www.primariadeva.ro la data de 24.02.2025,

  Având în vedere:

- Adresa Agenției Naționale de Administrare Fiscală – Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Timișoara – Administrația Județeană a Finanțelor Publice Hunedoara – Activitatea de trezorerie și contabilitate publică – Serviciul îndrumarea și verificarea trezoreriilor și sinteza și asistența elaborării și execuției bugetelor locale nr.HDG_STZ 1092/17.01.2025, înregistrată la registratura instituției sub nr. 25-4250-PDV/20.01.2025, prin intermediul căreia se comunică, Scrisoarea – cadru nr.532664/16.01.2025 privind contextul macroeconomic, metodologia de elaborare a proiectelor de buget pe anul 2025 și a estimărilor pentru anii 2026-2028, 

- Adresa Agenției Naționale de Administrare Fiscală – Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Timișoara – Administrația Județeană a Finanțelor Publice Hunedoara – Activitatea de trezorerie și contabilitate publică – Serviciul Îndrumarea și verificarea trezoreriilor și sinteza și asistența elaborării și execuției bugetelor locale nr.HDG_STZ 3411/17.02.2025, înregistrată la registratura instituției sub nr.25-16529-PDV/17.02.2025, prin intermediul căreia se comunică, în conformitate cu Legea bugetului de stat pe anul 2025, nr.9/2025 și adresa Ministerului Finanțelor – Cabinet ministru nr.533150/12.02.2025, sumele alocate, în vederea întocmirii bugetului propriu de venituri și cheltuieli pe anul 2025 și estimări pe anii 2026-2028, aprobate prin Decizia șefului administrației județene a finanțelor publice Hunedoara nr.281/17.02.2025,

- Adresa Agenției Naționale de Administrare Fiscală – Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Timișoara – Administrația Județeană a Finanțelor Publice Hunedoara – Activitatea de trezorerie și contabilitate publică – Serviciul Îndrumarea și verificarea trezoreriilor și sinteza și asistența elaborării și execuției bugetelor locale nr.HDG_STZ 3323/17.02.2025, înregistrată la registratura instituției sub nr.25-16237-PDV/17.02.2025, prin intermediul căreia se comunică, în conformitate cu Legea bugetului de stat pe anul 2025, nr.9/2025 și adresa Ministerului Finanțelor – Cabinet ministru nr.533150/12.02.2025, sumele alocate, în vederea întocmirii bugetului propriu de venituri și cheltuieli pe anul 2025 și estimări pe anii 2026 – 2028,

- Adresa Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara nr.462/13.02.2025, înregistrată la registratura instituției sub nr. 25-20992-PDV/27.02.2025, prin intermediul căreia se comunică repartizarea pe U.A.T. a sumelor defalcate din TVA pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor pe anul 2025,

  • Adresa Consiliului județean Hunedoara nr. 3940/19.02.2025, înregistrată la registratura instituției sub nr. 25-17644-PDV/19.02.2025, în baza căreia se înaintează Hotărârea Consiliului Județean nr. 19/19.02.2025, privind repartizarea pe unități administrativ-teritoriale a sumei de 43.654,00 mii lei, sumă corespunzătoare cotei de 6% din impozitul pe venit estimat a fi încasat la bugetul de stat pe anul 2025, precum și estimările pentru anii 2026-2028 din sumele defalcate din taxa pe  valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale și sumele din cota de 14% din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale, ca urmare a cererii de finanțare înaintate de U.A.T. Municipiul Deva prin adresa nr. 25-14999-PDV/13.02.2025, înregistrată la registratura Consiliului județean Hunedoara sub nr. 3205/13.02.2025,
  • Adresa Agenției Naționale de Administrare Fiscală – Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Timișoara – Administrația Județeană a Finanțelor Publice Hunedoara – Activitatea de trezorerie și contabilitate publică – Serviciul îndrumarea și verificarea trezoreriilor și sinteza și asistența elaborării și execuției bugetelor locale nr.HDG_STZ 5023/06.03.2025, înregistrată la registratura instituției sub nr. 25-24757-PDV/07.03.2025, prin intermediul căreia se comunică, în baza prevederilor art.50 din Legea nr.273/2006, privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare și ale adresei Ministerului Finanțelor – Direcția Generală de Sinteză a Politicilor Bugetare nr.533305/06.03.2025, repartizarea pe trimestre a smelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pe anul 2025, aprobate prin Deciziile Șefului administrației finanțelor publice a județului Hunedoara nr.279/2025 și 281/2025,
  • Adresa Agenției Naționale de Administrare Fiscală – Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Timișoara – Administrația Județeană a Finanțelor Publice Hunedoara – Activitatea de trezorerie și contabilitate publică – Serviciul îndrumarea și verificarea trezoreriilor și sinteza și asistența elaborării și execuției bugetelor locale nr.HDG_STZ 5288/10.03.2025, înregistrată la registratura instituției sub nr. 25-25465-PDV/10.03.2025, prin intermediul căreia se comunică, în conformitate cu prevederile art.1 din Hotărârea Guvernului nr.80/2025, ale adresei Ministerului Finanțelor  - Direcția generală de sinteză a politicilor bugetare nr.533455/10.03.2025 și ale adresei și ale adresei Inspectoratului Școlar județean Hunedoara nr. 611/25.02.2025, faptul că s-a aprobat alocarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București pe anul 2025 și repartizarea acestora bugetelor locale ale unităților/subdiviziunilor administrativ- teritoriale prevăzute în anexa care face parte integrantă din hotărârea menționată, pentru finanțarea Programului national „Masă sănătoasă” pe perioada desfășurării cursurilor școlare din anul 2025,
  • Notele de fundamentare pe anul 2025 depuse de ordonatorii terțiari de credite, precum și cele depuse de compartimentele din cadrul aparatului de specialitate al Primarului municipiului Deva,
  • Hotărârea Consiliului local al municipiului Deva nr. 15/20.01.2025, privind aprobarea preluării ca venit la bugetul local a sumei de 24.000 lei din excedentul rezultat din execuţia bugetului instituției publice Colegiul Tehnic ”Transilvania” Deva, existent la finele anului 2024 în soldul contului 82.E.98.00.00 "Excedent al bugetului activităţilor finanţate integral din venituri proprii înfiinţate pe lângă instituţii publice din administraţia publică locală",
  • Hotărârea Consiliului local al municipiului Deva nr. 16/20.01.2025, privind aprobarea preluării ca venit la bugetul local a excedentului rezultat din execuţia bugetului instituției publice Direcția de Asistență Socială Deva, subordonată Consiliului local al municipiului Deva, existent la finele anului 2024, în soldul contului 82.E.98.00.00 "Excedent al bugetului activităţilor finanţate integral din venituri proprii înfiinţate pe lângă instituţii publice din administraţia publică locală",
  • Hotărârea Consiliului local al municipiului Deva nr. 17/20.01.2025, privind aprobarea utilizării în anul 2025 a excedentului bugetului local rezultat la încheierea exercițiului bugetar aferent anului 2024, ulterior modificată prin Hotărârea nr.88/27.02.2025,
  • Hotărârea Consiliului local al municipiului Deva nr. 37/2025, privind aprobarea utilizării, în anul 2025, a excedentului aferent bugetului instituțiilor publice și activităților finanțate integral din venituri proprii, rezultat la încheierea exercițiului bugetar aferent anului 2024, ulterior modificată prin Hotărârea nr. 44/21.02.2025,
  • Hotărârea Consiliului local al municipiului Deva nr. 43/21.02.2025, privind aprobarea preluării ca venit la bugetul local a sumei de 41.711,81 lei din excedentul rezultat din execuţia bugetului instituției publice Școala Gimnazială ”Andrei Șaguna” Deva, existent la finele anului 2024 în soldul contului 82.E.98.00.00 "Excedent al bugetului activităţilor finanţate integral din venituri proprii înfiinţate pe lângă instituţii publice din administraţia publică locală",
  • Hotărârea Consiliului local al municipiului Deva nr. 372/23.12.2024, privind stabilirea redevenţelor minime de pornire la licitaţiile publice pentru concesionarea unor terenuri aparţinătoare domeniului public sau privat al municipiului Deva,
  • Hotărârea Consiliului local al municipiului Deva nr. 373/23.12.2024, privind stabilirea redevenţelor anuale pentru concesionarea directă a unor terenuri aparţinătoare domeniului public sau privat al municipiului Deva,
  • Hotărârea Consiliului local al municipiului Deva nr.379/23.12.2024, privind stabilirea impozitelor și taxelor locale, precum și a taxelor speciale pentru anul 2025 în municipiului Deva,
  • Hotărârea Consiliului local al municipiului Deva nr.271/28.06.2023, privind acordarea normei de hrană personalului Direcției poliția locală a aparatului de specialitate al Primarului municipiului Deva,
  • Hotărârea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale nr. 6728/29.09.2021 prin care a fost avizată favorabil contractarea de către Municipiul Deva a unui împrumut din venituri din privatizare în valoare de 10.000.000 lei, destinat asigurării finanțării investițiilor publice locale,

Ținând cont de faptul că, în conformitate cu prevederile Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, ordonatorul principal de credite al bugetului local elaborează şi fundamentează proiectul bugetului şi îl supune spre aprobare Consiliului Local al municipiului Deva, repartizarea fondurilor pe destinații, actiuni, programe, proiecte, obiective s-a efectuat în concordanţă cu atribuţiile ce revin Consiliului Local al municipiului Deva, priorităţile stabilite în vederea funcţionării lor şi în interesul colectivităţii locale, corelat cu posibilitățile reale de încasare a veniturilor la bugetul local, estimate a se realiza, prognozele principalilor indicatori macroeconomici şi sociali pentru acest an bugetar şi estimările pe perioada 2026-2028, politicile și strategiile locale și sectoriale precum şi prioritățile stabilite şi programele de dezvoltare economico-socială în perspectivă ale unităţii-administrativ teritoriale, în concordanță cu politicile de dezvoltare la nivel local, zonal, regional şi national.

         Din coordonatele construcţiei bugetare pe anul 2025 şi orizontul 2026-2028 derivă şi principiile de bază ale acestui proiect de buget: transparenţa, eficienţa, predictibilitatea, performanța, evitarea risipei banului public.

        Bugetul municipiului Deva a fost structurat, conform Legii nr.273/2006 cu modificările şi completările ulterioare, pe cele două secţiuni :

  • SECŢIUNEA de FUNCŢIONARE - partea de bază, obligatorie bugetelor prevăzute la art.1 alin.(2) din Legea nr.273/2006, cu excepția bugetelor fondurilor externe nerambursabile și a bugetelor împrumuturilor externe și interne, care cuprinde veniturile necesare finanţării cheltuielilor curente pentru realizarea competențelor stabilite prin lege, precum şi cheltuielile curente respective.
  • SECŢIUNEA de DEZVOLTARE – partea complementară a bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2) din Legea nr.273/2006, cu excepția bugetelor fondurilor externe nerambursabile, care cuprinde veniturile şi cheltuielile de capital aferente implementării politicilor de dezvoltare la nivel naţional, regional, judeţean, zonal sau local, după caz.

            Fundamentarea veniturilor bugetului general s-a realizat în baza legislației actuale și a sumelor primite de la bugetul de stat.

Bugetele componente ale bugetului general al unității administrativ-teritoriale Municipiul Deva au fost elaborate de către ordonatorul principal de credite, avându-se în vedere:

  • prognozele principalilor indicatori macroeconomici și sociali, pentru anul bugetar 2025, precum și pentru următorii 3 ani (2026-2028);
  • cadrul fiscal-bugetar cu prognozele bugetare și politica fiscal-bugetară, precum și cadrul de cheltuieli pe termen mediu;
  • prevederile contractelor de împrumuturi interne și ale contractelor de finanțare semnate;
  • politicile și strategiile locale, precum și prioritățile stabilite în formularea propunerilor de buget;
  • propunerile de cheltuieli detaliate ale ordonatorilor terțiari din subordine;
  • programele de dezvoltare economico-socială în perspectivă ale unității administrativ-teritoriale, în concordanță cu politicile de dezvoltare la nivel local.

Bugetele componente ale bugetului general au fost elaborate pe cele două secțiuni de funcționare și dezvoltare, după caz.

          Estimarea veniturilor bugetelor locale s-a bazat pe:

  • constatarea, evaluarea și inventarierea materiei impozabile și a bazei de impozitare, stabilită în condițiile legii, în funcție de care se calculează impozitele și taxele locale,
  • evaluarea serviciilor prestate și veniturilor obținute din acestea,
  • alte elemente specifice.

În fundamentarea cât mai corectă a planificării bugetare, în cazul veniturilor curente s-a ținut cont de:

  • nivelul fiscalității,
  • dezvoltarea economică care influențează direct atât creșterea, cât și descreșterea bazei de impozitare și care influențează direct și nivelul de încasare a impozitelor locale,
  • subvențiile primite din bugetele unor ordonatori principali de credite ai bugetului de stat, pentru finanțarea integrală sau parțială a unor proiecte de dezvoltare sau sociale de interes local s-au estimat în funcție de contractele de finanțare încheiate de ministere cu U.A.T. Municipiul Deva, cu respectarea prevederilor art.34 din Legea nr.273/2006, privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare.

Au fost prevăzute vărsăminte din secțiunea de funcționare pentru secțiunea de dezvoltare.

La fundamentarea și dimensionarea cheltuielilor publice locale s-au avut în vedere atribuțiile care revin autorităților publice locale în vederea funcționării lor în interesul comunității locale, în strânsă corelare cu posibilitățile reale de încasare a veniturilor bugetelor locale, estimate a se realiza.

Politica de personal și a numărului de personal aferentă ordonatorilor de credite este în concordanță cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr.63/2010, pentru modificarea și completarea Legii nr.273/2006, privind finanțele publice locale, precum și pentru stabilirea unor măsuri financiare, cu modificările și completările ulterioare și Legii nr.296/2023, privind unele măsuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung.

Cheltuielile reprezentând bunuri și servicii s-au stabilit pe baza actelor normative specifice fiecărui domeniu de activitate. Fundamentarea acestor categorii de cheltuieli s-a facut în raport cu indicatorii specifici fiecări acțiuni. S-a avut în vedere reducerea acestor naturi de cheltuieli, iar economiile rezultate au fost direcționate spre investiții.

Subvențiile au fost stabilite în concordanță cu reglementările din actele normative care constituie baza legală de acordare a acestora, precum și de reglementările comunitare în domeniu.

Transferurile către instituții publice ale cheltuielilor curente și de capital au fost asigurate din veniturile proprii ale U.A.T.-ului.

Cheltuielile de investiții sunt prezentate pe capitole din clasificația funcțională, pe grupe de investiții, pe surse de finanțare și pe toate naturile de cheltuieli.

Bugetul general este detaliat la venituri pe capitole, subcapitole și paragrafe și la cheltuieli pe părți, capitole, subcapitole, paragrafe, respectiv titluri, articole și aliniate și se prezintă astfel:

1. Veniturile bugetului general sunt în sumă de 447.489,89 mii lei și cuprind:

  • §     bugetul local al municipiului Deva, în sumă de: 428.235,76 mii lei,
  • bugetul creditelor interne în sumă de: 1.993,00 mii lei,
  • bugetul instituțiilor publice și activităților finanțate integral sau parțial din venituri proprii, în sumă de 17.261,13 mii lei.

2.         Cheltuielile bugetului general sunt în sumă de 510.263,17 mii lei și cuprind:

  • §     bugetul local al municipiului Deva, în sumă de: 490.221,89 mii lei,
  • bugetul creditelor interne sunt în sumă de:  1.993,00 mii lei,
  • bugetul instituțiilor publice și activităților finanțate integral sau parțial din venituri proprii, în sumă de 18.048,28 mii lei.

3. Excedentul bugetului local, în sumă de 61.986,13 mii lei, a cărui utilizare a fost aprobată prin Hotărârea nr.17/20.01.2025, ulterior modificată prin Hotărârea nr. 88/27.02.2025, atât pentru secțiunea de funcționare, cât și pentru secțiunea de dezvoltare.

4. Excedentul bugetului activităților finanțate integral din venituri proprii, în sumă de 787,15 mii lei, a cărui utilizare a fost aprobată prin Hotărârea nr.37/30.01.2025, ulterior modificată prin Hotărârea nr.44/21.02.2025.

Ponderile cele mai importante în cadrul cheltuielilor operaționale le au cheltuielile cu instituțiile publice, serviciile de utilitate publică, cheltuielile cu unitățile de învățământ și asistența socială.

Programele sociale finanțate din bugetul general al municipiului Deva, includ:

  1. remunerarea însoțitorilor persoanelor cu handicap,
  2. indemnizațiile persoanelor cu handicap,
  3. ajutoare sociale pentru asigurarea venitului minim garantat,
  4. ajutoare pentru încălzirea locuințelor,
  5. suportarea integrală sau parțială a costurilor de transport pe mijloace de transport public al unor categorii sociale.

Ponderile cele mai importante în cadrul cheltuielilor cu investițiile le au proiectele cu finanțare UE/PNRR ca urmare a obligațiilor asumate prin contractele de finanțare.

Proiectele de investiții finanțate din fonduri europene nerambursabile și PNRR acoperă o plajă mare de domenii gestionate de Primăria municipiului Deva: clădirile și dotările unităților de învățământ preuniversitar de stat, eficiența energetică prin anveloparea blocurilor, mobilitatea urbană și infrastructură socială. 

            La fel ca și în anii precedenți și bugetul din acest an se axează mult pe finanţarea investiţiilor. Ponderea totală investiţiilor în bugetul local al Municipiului Deva este de 49,23%.  Din totalul cheltuielilor bugetului local, pentru investiții s-a alocat suma de 241.312,51 mii lei. 

Potrivit calcului gradului de îndatorare al bugetului local al U.A.T. Municipiul Deva, în anul 2025, gradul de îndatorare al Municipiului Deva este în procent de 9,88%, față de limita de îndatorare de 30% prevăzută de Legea nr.273/2006. 

 

            În temeiul prevederilor Legii nr.9/10.02.2025, a bugetului de stat pe anul 2025, ale Legii nr.273/2006, privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art.129 alin.2 lit.”b”, alin.4 lit.”a”, respectiv art.139 alin.3 lit.”a” din Ordonanţa de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare,

Îmi exprim inițiativa de promovare a proiectului de hotărâre privind aprobarea bugetului general de venituri și cheltuieli al Municipiului Deva pe anul 2025 și a estimărilor pentru anii 2026-2028.

 

 

 

PRIMAR,

Lucian Ioan Rus