Prin Referatul de aprobare, Primarul municipiului Deva, domnul Nicolae - Florin Oancea supune dezbaterii și aprobării Consiliului local un proiect de hotărâre cu privire la aprobarea Studiului de Fezabilitate pentru obiectivul de investiții „EXTINDERE SISTEM SUPRAVEGHERE VIDEO ÎN ZONA DE ACȚIUNE URBANĂ A MUNICIPIULUI DEVA”.
Supravegherea video este menită să asigure un nivel ridicat de securitate urbană şi totodată o îmbunătăţire considerabila a calităţii vieţii cetăţenilor în zona de intervenţie prin optimizarea timpului de transmitere a evenimentelor. Implementarea acestui sistem de supraveghere video în vederea creşterii siguranţei cetăţenilor şi scăderii infracţionalităţii va aduce beneficii atât directe, cât şi indirecte.
La nivelul Municipiului Deva exista un sistem de supraveghere video, având un numar de 63 camere video si un centru de supraveghere dedicat, instalat inca din anul 2014.
Ca si in cazul altor orașe, acest sistem s-a dovedit foarte eficient in zonele pe care il acoperă, fiind de un real ajutor serviciilor de ordine publică, dar și a celor conexe și de utilităti.
Deși sistemul este in functiune și în prezent, se remarcă necesitatea modernizării și extinderea acestuia, având în vedere cel puțin următoarele aspecte:
- Sistemul a funcționat continuu, fară pauză, timp de peste 6 ani – astfel, uzura fizică a echipamentelor a devenit relevantă, fiind necesara actualizarea acestora, in special la nivelul centrului de comandă;
- Camerele video existente acopera numai zonele in care sunt amplasate, dovedindu-si eficienta operatională în ariile respective, insa experiența dobandită arată faptul că este necesară acoperirea și a altor zone, neacoperite in prezent. Fiind corect intreținute, camerele video existente sunt in stare bună, astfel ca nu necesită inlocuire;
Arhitectura sistemului existent este de tip „rețea dedicată”, în care pentru implementarea sistemului a fost trasată rețeaua de comunicații a sistemului de supraveghere de-a lungul orasului, astfel incat aceasta sa acopere toate punctele din teren, utilizand suport de fibra optica si prin exceptie, unde nu s-a putut trasa fibra, s-au utilizat conexiuni radio, acestea descarcand datele locale tot in rețeaua de fibra majora (backbone-ul orasului).
Principala problema a sistemelor de supraveghere o constituie rețeaua de transmisie a datelor, care, din cauza volumelor foarte mari de date care trebuie transmise in timp real necesită o infrastructură dedicată, aceasta putând fi proprie (a Beneficiarului) sau rețea de-operator (tip VPN). Astfel, din analiza rezultă fară echivoc faptul ca soluția de implementare de tip mixt (rețea proprie + operator) este net superioară din punct de vedere social si financiar față de varianta impementarii soluției cu rețea proprietar integral.
Se prezintă un tabel cu numărul de camere cât și fișe cu zona si poziționarea camerelor pentru fiecare punct in parte. Se evidențiază tipul camerelor respective: supraveghere trafic rutier camera tip LPR (cu identificare numere de înmatriculare ) și supraveghere trafic pietonal.
| PREZENTAREA ZONELOR DE INSTALARE A CAMERELOR DE LUAT VEDERI
|
|
|
|
|
| |||
| Locatie | Buc | TIP | ||||||
1 | Cartierul ZAVOI | 2 | CCTV | ||||||
2 | Platou Bejan | 1 | CCTV | ||||||
3 | Strada Mihai Eminescu intersecție cu str. Carierei | 1 | LPR | ||||||
4 | Str. Carierei (cimitir) | 1 | CCTV | ||||||
5 | Strada Mihai Eminescu intersecție cu str. Bejan | 1 | CCTV | ||||||
6 | Strada Mihai Eminescu intersecție cu Aleea Teilor | 1 | CCTV | ||||||
7 | Strada Mihai Eminescu intersecție cu str. Minerului | 1 | CCTV | ||||||
8 | Aleea Cioclovina | 1 | CCTV | ||||||
9 | Aleea Romanilor | 1 | CCTV | ||||||
10 | Bulevardul 22 Decembrie (Service AUTO) | 2 | LPR | ||||||
11 | Bulevardul 22 Decembrie intersecție cu str. Zavoi | 1 | LPR | ||||||
12 | Aleea Jupiter | 1 | CCTV | ||||||
13 | Aleea Panselutelor | 1 | CCTV | ||||||
14 | Bulevardul Nicolae Balcescu | 1 | CCTV | ||||||
15 | Strada Gheorghe Doja intersecție cu str. Pescarusului | 1 | CCTV | ||||||
16 | Strada Gheorghe Doja intersecție cu Aleea Motilor | 1 | CCTV | ||||||
17 | Aleea Motilor | 1 | CCTV | ||||||
18 | Calea Zarandului (DN7 Auchan) | 2 | LPR | ||||||
19 | Calea Zarandului (Giratoriu) intersecție cu str. Dr.Victor Suiaga | 1 | CCTV | ||||||
20 | Strada Doctor Victor Suiaga intersecție cu Strada Depozitelor | 1 | LPR | ||||||
21 | Strada Depozitelor | 1 | CCTV | ||||||
22 | Strada Iosif Vulcan | 1 | CCTV | ||||||
23 | Strada Iosif Vulcan intersecție cu str.Elena Vacarescu | 1 | LPR | ||||||
24 | Calea Zarandului (Viile Noi) | 2 | LPR | ||||||
25 | Strada Horea | 1 | LPR | ||||||
26 | Calea Zarandului intersecție cu str. Balata | 1 | LPR | ||||||
27 | Strada Aurel Vlaicu intersecție cu str.Lucian Blaga | 1 | LPR | ||||||
28 | Strada Progresului intersecție cu str. George Enescu | 1 | CCTV | ||||||
29 | Strada George Enescu | 2 | CCTV | ||||||
30 | Strada George Enescu intersecție cu str. Cuza Voda | 1 | CCTV | ||||||
31 | Strada Ion Creanga (Piata) | 1 | CCTV | ||||||
32 | Strada Ion Luca Caragiale (Piata Agoalimentara) | 1 | CCTV | ||||||
33 | Calea Zarandului intersecție cu str. Mihai Viteazu | 1 | CCTV | ||||||
34 | Strada Haraului intersecție cu str. Nicolae Grigorescu | 1 | LPR | ||||||
35 | Strada Haraului intersecție cu str. Traian Vuia | 1 | CCTV | ||||||
36 | Strada Nicolae Grigorescu | 1 | CCTV | ||||||
37 | Strada Nicolae Grigorescu intersecție cu str. C. Brancusi | 1 | CCTV | ||||||
38 | Strada Grivitei | 1 | CCTV | ||||||
39 | Intersecție Str. Vulcan cu iesire catre Almasu Sec si Cozia | 1 | LPR | ||||||
40 | Intersecție Str. Vulcan cu Str. Roci | 1 | CCTV | ||||||
41 | Intersecție Str. Petru Rares cu Str. Brandusei | 1 | CCTV | ||||||
42 | Intersecție Str. Zavoi cu Str. Retezat | 1 | CCTV | ||||||
43 | Intersecție Str. Mihail Sadoveanu cu B-dul. 22 Decembrie | 1 | CCTV | ||||||
44 | Intersectia cu giratie Calea Zarandului Santuhalm | 1 | CCTV | ||||||
45 | Intersecție Str. Orizontului cu Str. Depozitelor | 1 | LPR | ||||||
46 | Intersecție Str. Dorobantilor cu Str. Depozitelor | 1 | CCTV | ||||||
47 | Intersecție Santuhalm | 3 | LPR | ||||||
48 | Intersecție Santuhalm | 1 | CCTV | ||||||
49 | Intersecție Str. Zăvoi cu Str. Brândușei | 1 | CCTV | ||||||
50 | Strada Ion Creanga (Piata) colț cu al. pentru aprovizionare | 1 | CCTV | ||||||
51 | Intersecție Str. Ion Creanga cu Str. Mareșal Averescu | 1 | CCTV | ||||||
52 | Parc Cetate | 2 | CCTV | ||||||
53 | P-ta Opera | 1 | CCTV | ||||||
TOTAL CAMERE CCTV = 42 | TOTAL CAMERE LPR = 19 | TOTAL = 61 | |||||||
Sistemele vor fi asigurate cu surse neîntreruptibile de putere.
Principalii parametri de performanta ai sistemului, stabiliți ca urmare a analizei nevoilor beneficiarului si considerați minim obligatorii, in funcție de specialități, sunt:
- Sub-sistemul de supraveghere video
- Se va realiza cu camere video fixe, mobile in cea mai mare majoritate, acoperind 61 de arii distincte de supraveghere;
- Va funcționa permanent, camerele video fiind de tip color, cu vedere zi/noapte si IR;
- Toate imaginile vor fi înregistrate permanent, 24/7, fără pauze. Imaginile vor fi disponibile atât in timp real, cat si înregistrări;
- Stocarea se va face ciclic, cu interval de stocare de minim 30 zile, la nivel maxim de definiție si rata de transmisie a imaginilor („frame rate”). La cerere imaginile vor fi disponibile operatorilor, atat pentru vizualizare si analiza cat si pentru salvare pe suport intern (in vederea păstrarii pe termen lung) sau extern.
- Pentru o buna dimensionare a zonei supravegheate la fiecare camera video in parte dar si pentru o dotare uniformă (care asigura costuri si efort de mentenanța minimale) se vor alege camere video cu sistem optic reglabil manual, capabil să asigure (manual) variația distanței focale si reglajul de claritate;
- Toate camerele de supraveghere vor fi instalate in carcase semi-sferice (tip „dome”), cu sticla neagra, denumita „camuflaj” astfel incat sa nu fie posibila identificarea zonei exacte in care camera video filmeaza. Exceptie vor face camerele dedicate pentru identificarea numerelor de înmatriculare auto, care pot avea carcase clasice
- Sub-sistemul de identificare a numerelor de înmatriculare
Va fi implementat pe cele 4 intrari/iesiri din oras, pentru fiecare bandî de circulație;
- Soluția va fi una deschisa, capabila sa accepte extensii ulterioare;
- Soluția trebuie să aibă un nivel de performanță suficient de mare astfel incât să asigure cel putin urmatorii parametrii:
- Numar mare de fonturi implementate (cel putin Romania si tarile din UE, Republica Moldova, Rusia, Bulgaria si Ucraina), inclusiv formate grecești și slave;
- Viteza de identificare garantatî: min. 130km/h
- Eficienta de identificare: min. 95
- Centrul de Supraveghere
- Se va implementa in aceeași locație cu centrul existent, dar fără să afecteze structura sau funcționarea acestuia;
- Va asigura necesarul de logistica si infrastructura pentru operatorii sistemului de supraveghere video, respectiv minim 4 operatori, 1 supervizor si 1 administrator tehnic;
- Programul de lucru va fi permanent, 24/7, cu posibilitatea de asigurare a funcționării atât in regim normal cat si minimal, fără reducerea nivelului de performanta a sistemului in ansamblu;
- Sistemul existent va fi imbunătătit și modernizat astfel incât să fie adus „la zi” din punct de vedere tehnic și de procesare a datelor, dar si al aplicațiilor rulate;
- In soluția noua propusă se vor integra toate camerele video existente, precum și soluțiile software existente (cele care sunt in continuare funcționale și ale căror licente sunt in perioada de valabilitate)
- Centrul de date
- Centrul de date va fi modernizat, acesta aflându-se in camera de langa Centrul de Supraveghere (sala operatorilor). Se va pastra același spațiu și maxim posibil din echipamentele existente, urmand ca soluția să fie, in ansamblu modernizată
- Va găzdui întreaga infrastructura de date (servere, rețelistică, stocare) dar și infrastructura funcțională (climatizare, surse de alimentare neîntreruptibile) dimensionată astfel încât să asigure funcționarea continuă a sistemului
- Rețeaua de transmisie a datelor
- Sistemul va beneficia de o rețea de transmisie a datelor proprie, integrată, capabilă să asigure întreaga putere de preluare a imaginilor de la toate camerele video din sistem
- Rețeaua va fi realizată pe suport de Fibră Optică, plasată îngropat. In cazul distanțelor mari și care implică volume mici de transmisie, se va accepta si instalarea de soluții radio, punct-la-punct
- rețeaua va fi implementata „in completarea” rețelei existente, folosind maxim posibil din tubulatra ingropată și tronsoanele de fibra optica care sunt disponibile, astfel incât atât efortul investițional să fie minimal dar și lucrările de săpătura in oraș să fie minimale, reducând astfel disconfortul cetațenilor pe perioada desfăsurarii lucrărilor
Conform Devizului general al obiectivului de investiții: „Extindere sistem supraveghere video în zona de acțiune urbană a municipiului deva”, din Studiul de Fezabilitate, valoarea totala a obiectivului este de 13.170.592,90 lei cu TVA, din care C+M este 7.911.235,77 lei cu TVA.
Finanțarea acestor lucrări se va face integral de Municipiul Deva, din Bugetul General al Municipiului, Cap.61.02 - „Ordine publică și siguranță națională”.
In conformitate cu prevederile art. 44 alin. 1, al art. 45 alin. 1 din Legea nr. 273/2006, privind finanţele publice locale, cu modificările si completările ulterioare,
In temeiul art. 129 alin. 2 lit. ”b”, alin. 4 lit ”d” și al art. 139 alin. 1 din Ordonanța de urgența a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul Administrativ cu modificările și completările ulterioare,
Propunem adoptarea hotărârii privind aprobarea Studiului de Fezabilitate pentru obiectivul de investiții „EXTINDERE SISTEM SUPRAVEGHERE VIDEO ÎN ZONA DE ACȚIUNE URBANĂ A MUNICIPIULUI DEVA” .
Direcţia Juridica și Administratie Directia economica,
Publica Locala Director executiv
Oana Mura Claudia Stoica
Directia Deva 2020
Director Executiv
Manuela Elena Stanciu
Intocmit,
Gabriel Stan