STATUTUL
ASOCIAȚIEI DE DEZVOLTARE INTERCOMUNITARĂ
„A.D.I. VALEA TELEJNEI”
ASOCIAȚII
1. Comuna ZĂPODENI, cu sediul în str. Mihai Eminescu, nr. 58, Sat ZĂPODENI, Com. ZĂPODENI, jud. Vaslui, reprezentată de dl. Chiratcu Ionel, Primarul Comunei Zăpodeni, născut la data de 21.05.1967, în Zapodeni, cu domiciliul în sat Zăpodeni, com. Zapodeni, județul Vaslui, identificat prin CI, seria VS, nr.744587 , eliberat de SPCLEP Vaslui la data de 23.03.2016, CNP 1670521374079, legal împuternicit în acest scop prin Hotarârea Consiliului Local nr. 11/25.03.2025.
2. Comuna DĂNEȘTI, cu sediul în Sat DĂNEȘTI, Com Dănești, jud. Vaslui, reprezentată de dl. Ciofu Neculai, Primarul Comunei Danesti, născut la data de 03.09.1948, în loc. Șurănești, com. Dănești, jud. Vaslui, cu domiciliul în sat Emil Racovită, com. Danesti, județul Vaslui, identificat prin CI, seria VS, nr. 323236, eliberat de SPCLEP Vaslui la data de 05.06.2007, CNP 1480903374081, legal împuternicit în acest scop prin Hotarârea Consiliului Local nr. 14/21.03.2025.
3. Comuna FERESTI, cu sediul în str. Nicolae Milescu Spătaru, nr. 157, Sat FERESTI, Com. FEREȘTI, jud. Vaslui, reprezentată de dl. Arteni Sebastian, Primarul Comunei Feresti, născut la data de 04.10.1967, cu domiciliul în str. Nicolae Milescu Spătaru, nr.123, sat Feresti, com. Ferești, județul Vaslui, identificat prin CI, seria XS nr. 022983 , eliberat de SPCLEP Vaslui la data de 30.07.2021, CNP 1671004374060, legal împuternicit în acest scop prin Hotarârea Consiliului Local nr _____________________
Ne exprimăm voința de a coopera și de a ne asocia în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, Legii administrației publice locale nr.215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr.51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale Ordonanței Guvernului nr.26/2000 cu privire la asociații și fundații aprobată cu modificările și completările ulterioare, în cadrul A.D.I. VALEA TELEJNEI (denumită în continuare Asociația) persoană juridică, cu statut de utilitate publică în scopurile prevăzute la art.4 din prezentul Statut.
CAPITOLUL I – DENUMIREA, SEDIUL ȘI DURATA ASOCIAȚIEI
Art.1. Denumirea Asociației este “A.D.I. VALEA TELEJNEI”, conform dovezii nr. 219968/24.02.2025 eliberată de Ministerul Justiției. Asociația va avea ștampilă și însemne proprii.
Art.2. (1) Asociația are sediul în România, comuna Zăpodeni, sat Zăpodeni, str. Mihai Eminescu, nr. 58, jud. Vaslui.
(2) Sediul Asociației va putea fi schimbat în orice loc aflat pe raza unităților administrative-teritoriale membre, în baza unei hotârâri a Adunării Generale a Asociație sau a Consiliului director, conform prezentului statut.
Art.3. Asociația este constituită pe o durată nedeterminată, începând cu data înscrierii sale în Registrul Asociațiilor și a Fundațiilor.
CAPITOLUL II - SCOPUL ȘI OBIECTIVELE ASOCIAȚIEI
Art.4(1) Asociația se constituie în scopul înfiinţării, organizării, reglementării, exploatării, monitorizării, gestionării în comun, promovarii și implementării unor proiecte pentru dezvoltarea locală și regională de interes comun pentru unitățile-administrativ teritoriale asociate, în domeniile serviciilor sociale, transport/dezvoltarea infrastructurii pentru transportul rutier, apă/apă uzată, mediu, managementul deșeurilor, producerea energiei electrice din surse regenerabile (parc fotovoltaic/eolian), dezvoltarea mediul de afaceri (în continuare, Serviciul/Serviciile) şi de a obţine finanţări interne şi externe necesare derulării acestora, pe baza strategiei de dezvoltare a serviciilor menționate anterior (denumită în continuare Strategia de dezvoltare).
Art.5 (1) Obiectivele Asociaţiei sunt următoarele:
a) să elaboreze şi să aprobe strategia de dezvoltare a serviciilor indicate anterior;
b) să monitorizeze derularea proiectelor de investiţii în infrastructura tehnico-edilitară aferentă serviciului;
c) să constituie interfaţa pentru discuţii şi să fie un partener activ pentru autorităţile administraţiei publice locale în ceea ce priveşte aspectele de dezvoltare şi de gestiune a Serviciului, în scopul de a coordona politicile şi acţiunile de interes general;
d) să elaboreze şi să aprobe caietul/caietele de sarcini şi regulamentul/regulamentele Serviciului;
e) să elaboreze documentaţia aferentă procedurii de stabilire a modalităţii de gestiune a serviciilor de utilităţi publice;
f) să elaboreze şi să aprobe documentaţia de atribuire, care va include obligatoriu proiectul contractului de delegare a gestiunii ce urmează a fi atribuit şi anexele obligatorii la acesta - în cazul gestiunii delegate, respectiv documentaţia aferentă modalităţii de gestiune directă;
g) să încheie contractul/contractele cu operatorii, în numele şi pe seama unităţilor administrativ-teritoriale membre implicate, care vor avea împreună calitatea de delegatar, astfel cum este prevăzut de art. 30 din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. În funcţie de specificul activităţilor care compun Serviciul, delegatar pot fi toţi membrii Asociaţiei pentru toate activităţile sau numai o parte din aceştia pentru anumite activităţi;
h) să monitorizeze executarea contractului încheiat/contractelor încheiate cu operatorul/operatorii şi să informeze regulat membrii săi despre aceasta, să urmărească îndeplinirea obligaţiilor asumate de operatori, îndeosebi în ceea ce priveşte realizarea indicatorilor de performanţă, executarea lucrărilor încredinţate operatorilor şi calitatea Serviciului furnizat utilizatorilor, şi, potrivit mandatului primit şi în conformitate cu prevederile contractuale, să aplice penalităţile contractuale;
i) să identifice şi să propună orice acţiuni vizând creşterea oportunităţilor de finanţare a proiectelor de investiţii în infrastructura tehnico-edilitară aferentă Serviciului;
j) să îmbunătăţească planificarea investiţiilor în infrastructura tehnico-edilitară aferentă Serviciului.
(2) În vederea îndeplinirii obiectivelor menționate în Statut și pentru realizarea activităților specifice, Asociația poate adera la instituții de specialitate, organizații nonguvernamentale, persoane juridice de drept public și privat. În acest caz, Asociația “A.D.I. VALEA TELEJNEI” își păstrează autonomia, patrimoniul și organele de conducere, astfel cum a fost prevăzut și aprobat prin Statut.
(3) Asociația “A.D.I. VALEA TELEJNEI” poate înființa societăți având ca obiect activități economice adiacente și în strânsă legătură cu scopul Asociației, cu respectarea O.G. nr. 26/200o, cu modificările și completările ulterioare.
CAPITOLUL III – PATRIMONIUL ASOCIAȚIEI
Art.6(1) Patrimoniul Asociației este compus din bunurile și resursele proprii, necesare acoperirii cheltuielilor de organizare, funcționare și desfășurării activitățiilor proprii, pe de o parte și din dreptul de folosință gratuită asupra unor bunuri din domeniul public sau privat al Asociaților, acordat sau ce va fi acordat Asociației de către Asociați, pe de altă parte.
(2) Asociaţia se finanţează prin contribuţii din bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale membre, precum şi din alte surse, în condiţiile art. 90 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Finanţarea Asociaţiei se realizează cu asigurarea, de către autoritatea publică finanţatoare, a respectării legislaţiei naţionale şi europene în materia ajutorului de stat.
(4) Patrimoniu initial al Asociației, este în valoare de 30.000 lei, alcătuit din contribuția în numerar al Asociaților, după cum urmează:
COMUNA ZĂPODENI cu 10.000 lei.
COMUNA DĂNEȘTI cu 10.000 lei.
COMUNA FERESTI cu 10.000 lei
Art.7 Sursele de venit ale Asociației sunt următoarele:
a) Contribuțiile Asociațiilor la formarea patrimoniului inițial, cotizațiile Asociațiilor și altele contribuții de la bugetele locale ale unitaților administrativ-teritoriale membre;
b) Dobânzile rezultate din plasarea sumelor disponibile în condiții legale;
c) Donații, sponsorizări sau legate;
d) Orice alte surse legale de venituri.
Art. 8 Asociaţia nu poate avea calitatea de operator în înţelesul art. 2 lit. g) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi nu desfăşoară activităţi economice.
Art.9 Asociația are un buget propriu de venituri și cheltuieli. Situațiile financiare se întocmesc în conformitate cu legislația în vigoare.
CAPITOLUL IV – ASOCIAȚII
Art.10. Asociații au următoarele drepturi:
a) Să aleagă și să fie aleși în organele de conducere ale Asociației, prin reprezentații lor în aceste organe;
b) Să participle la luarea hotărârilor în cadrul Asociației conform prevederilor prezentului statut;
c) Să primească la cerere toate informațiile disponibile care privesc activitatea Asociației.
Art.11. Asociații au următoarele obligații:
a) să respecte Statutul și hotărârile organelor de conducere ale Asociației;
b) să plătească cotizaţia anuală, plata urmând să se facă până la data de 31 martie a fiecărui an. Cotizaţia pentru primul an este fixată prin prezentul statut la suma de 1.000 lei/an;
c) Să promoveze și să participe activ la acțiunile desfășurate de Asociație.
d) Să participe, prin reprezentații lor la ședințele Adunări Generale organizate de Asociație.
Art. 12 (1) Calitatea de asociat încetează în cazul retragerii sau excluderii din Asociaţie, conform prevederilor prezentului articol.
(2) Retragerea din Asociaţie nu poate avea loc decât în situaţia în care asociatul respectiv se retrage unilateral din contractul de delegare la care este parte în calitate de delegatar. Dacă oricare dintre asociaţi doreşte să se retragă din contractul de delegare şi, respectiv, din Asociaţie, aceasta va notifica preşedintelui Asociaţiei şi celorlalţi asociaţi intenţia sa. Preşedintele Asociaţiei va convoca adunarea generală a Asociaţiei în cel mult 30 de zile de la data primirii unei astfel de notificări.
(3) Potrivit art. 10 alin. (11) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, unităţile administrativ-teritoriale membre ale asociaţiei de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilităţi publice, care au delegat împreună gestiunea de utilităţi publice către acelaşi operator/operator regional, se pot retrage din Asociaţie înainte de data expirării contractelor de delegare a gestiunii serviciilor numai cu acordul majorităţii celorlalte unităţi administrativ-teritoriale membre, exprimat prin hotărâri ale autorităţilor deliberative ale acestora, precum şi cu acordul scris al entităţilor finanţatoare, în situaţia în care beneficiază de proiecte de investiţii cofinanţate din fonduri europene, şi numai după plata despăgubirilor prevăzute în contractele de delegare a gestiunii serviciilor sau, după caz, în statutul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilităţi publice.
(4) Adunarea generală a Asociaţiei va analiza consecinţele retragerii şi modificările ce se impun la contractele de delegare (în special în ceea ce priveşte investiţiile), conform prevederilor fiecărui contract de delegare, şi va hotărî modificarea corespunzătoare a prezentului statut şi a actului constitutiv al Asociaţiei.
(5) În cazul în care un asociat nu aprobă documentaţiile de atribuire în vederea organizării procedurilor pentru delegarea serviciilor, inclusiv proiectul contractului de delegare a gestiunii ce urmează a fi încheiat cu operatorul desemnat şi anexele obligatorii la acesta, sau se retrage unilateral din acest contract (indiferent că retragerea are loc înainte sau după intrarea în vigoare a respectivului contract de delegare), acesta va fi exclus din Asociaţie. Preşedintele Asociaţiei va convoca adunarea generală în cel mult 30 de zile de la data la care s-a luat cunoştinţă despre respectiva situaţie. Adunarea generală va hotărî excluderea din Asociaţie, va analiza consecinţele excluderii şi modificările ce se impun la contractele de delegare (în special cu privire la investiţii), potrivit prevederilor contractelor de delegare respective, şi va hotărî modificarea corespunzătoare a prezentului statut al Asociaţiei, precum şi cuantumul despăgubirilor datorate.
(6) În situaţia în care mai multe unităţi administrativ-teritoriale membre ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară au delegat împreună gestiunea serviciilor de utilitate publică pentru două sau mai multe activităţi componente ale Serviciului prin intermediul unor contracte de delegare distincte, iar unităţile administrativ-teritoriale înţeleg să se retragă din oricare dintre aceste contracte sau să retragă mandatul acordat Asociaţiei pentru o parte dintre activităţile delegate, adunarea generală va hotărî excluderea acestora din Asociaţie. Preşedintele Asociaţiei va convoca adunarea generală în cel mult 30 de zile de la data la care s-a luat cunoştinţă despre respectiva situaţie. Adunarea generală va hotărî excluderea din Asociaţie, va analiza consecinţele excluderii şi modificările ce se impun la contractele de delegare, în special cu privire la investiţii, potrivit prevederilor contractelor de delegare respective, şi va hotărî modificarea corespunzătoare a prezentului statut al Asociaţiei, precum şi cuantumul despăgubirilor datorate.
(7) Orice membru care se retrage sau este exclus din Asociaţie este obligat să plătească:
a) sumele corespunzătoare investiţiilor (modernizare, reabilitare, bunuri noi, indiferent dacă sunt extinderi sau înlocuiri) în infrastructura aferentă Serviciului delegat, de care a beneficiat pe durata cât a fost membru al Asociaţiei;
b) sumele prevăzute ca despăgubiri în contractele de delegare.
c) prejudiciul creat membrilor asociaţi generat de creşterea costurilor de operare în sarcina acestora prin retragere/excludere; modul de calcul al prejudiciului creat membrilor pentru creşterea costurilor de operare şi durata pentru care se calculează sunt stabilite în baza unui audit;
d) sumele impuse cu titlu de penalităţi/despăgubiri/daune/obligaţie de restituire de către entităţile finanţatoare, în situaţia în care beneficiază/au beneficiat de proiecte de investiţii cofinanţate din fonduri europene.
Art. 13 (1) Asociaţia poate accepta, cu acordul asociaţilor, noi membri. Aceştia au dreptul şi obligaţia să atribuie gestiunea Serviciului operatorului cu care Asociaţia a încheiat sau va încheia contractul de delegare în numele şi pe seama asociaţilor, în condiţiile legii. Pentru a vota o astfel de hotărâre, reprezentanţii asociaţilor în adunarea generală a Asociaţiei au nevoie de un mandat special, prealabil, din partea unităţilor administrativ-teritoriale, pe care le reprezintă, acordat prin hotărâre a consiliului local sau judeţean, după caz.
(2) În urma adoptării hotărârii adunării generale a Asociaţiei de a accepta un nou membru, se va încheia un act adiţional la prezentul statut, prin care noul membru va fi menţionat în preambulul statutului.
(3) Se consideră că orice nou membru al Asociaţiei acceptă în totalitate prevederile statutului şi ale actului constitutiv ale Asociaţiei la data aderării sale.
(4) În situaţia în care noul membru are dreptul, conform prevederilor legale, să atribuie direct gestiunea Serviciului său către operatorul cu care Asociaţia a încheiat contractul de delegare în numele şi pe seama asociaţilor, acesta va delega gestiunea Serviciului său respectivului operator şi se va încheia un act adiţional la contractul de delegare, care va fi semnat de Asociaţie în numele şi pe seama asociatului respectiv.
CAPITOLUL V – ORGANELE ASOCIAȚIEI
Adunarea Generală a Asociației
Art.14(1) Adunarea generală este organul de conducere al Asociaţiei, format din primarii comunele membre, care sunt reprezentanţii de drept ai unităţilor administrativ-teritoriale membre.
(2) Primarii pot delega calitatea lor de reprezentanţi ai unităţilor administrativ-teritoriale în adunările generale viceprimarului, secretarului general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, conducătorilor compartimentelor funcţionale sau personalului din aparatul de specialitate, administratorului public, precum şi conducătorilor instituţiilor şi serviciilor publice de interes local, în funcţie de competenţele ce le revin în domeniile respective.
(3) Primarii îşi pot delega calitatea de reprezentant în adunarea generală a Asociaţiei, prin dispoziţie.
(4) Fiecare asociat va depune toate diligenţele pentru a-şi asigura reprezentarea permanentă în cadrul adunării generale a Asociaţiei.
(5) Dispoziţiile de delegare vor fi transmise, în copie, preşedintelui Asociaţiei în termen de 3 (trei) zile lucrătoare de la data emiterii lor.
Art. 15. Adunarea generală alege dintre membrii săi preşedintele Asociaţiei, care are atribuţiile prevăzute în prezentul statut şi care reprezintă Asociaţia în raporturile cu terţii, cu excepţia situaţiilor în care se prevede expres altfel.
Art. 16. (1) Adunarea generală a Asociaţiei îndeplineşte atribuţiile care îi revin potrivit art. 21 alin. (2) lit. a) -d) şi f) -h) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi atribuţiile speciale prevăzute de prezentul statut în exercitarea competenţelor privind Serviciul, potrivit mandatului încredinţat Asociaţiei de către membrii săi.
(2) Atribuţiile adunării generale a Asociaţiei cu privire la activitatea proprie sunt:
a) stabilirea strategiei şi a obiectivelor generale ale Asociaţiei;
b) acordarea descărcării de gestiune a membrilor consiliului director pentru perioada încheiată, pe baza raportului de activitate prezentat adunării generale de consiliul director;
c) aprobarea situaţiilor financiare ale Asociaţiei pentru exerciţiul financiar încheiat şi a proiectului bugetului de venituri şi cheltuieli al Asociaţiei pentru următorul exerciţiu financiar;
d) alegerea şi revocarea membrilor consiliului director;
e) alegerea şi revocarea membrilor comisiei de cenzori şi stabilirea regulilor generale de organizare şi funcţionare a comisiei de cenzori;
f) aprobarea organigramei şi a politicii de personal a Asociaţiei, inclusiv a organizării aparatului tehnic al Asociaţiei, şi, dacă este cazul, a comisiilor/comitetelor*);
g) aprobarea contractelor ce vor fi încheiate de Asociaţie în nume propriu, a căror valoare depăşeşte echivalentul în lei al sumei de 15 000 euro;
h) modificarea actului constitutiv şi a statutului Asociaţiei;
i) dizolvarea şi lichidarea Asociaţiei, precum şi stabilirea destinaţiei bunurilor rămase după lichidare;
j) aprobarea primirii de noi membri în Asociaţie, a retragerii şi excluderii unor membri din Asociaţie;
k) cu scopul de a facilita fuziunea operatorilor regionali ai serviciilor de utilităţi publice, aprobarea fuziunii, în condiţiile legii, cu alte asociaţii de dezvoltare intercomunitară, în baza hotărârilor autorităţilor deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale membre, cu respectarea principiilor prevăzute la art. 6 din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv principiile autonomiei locale şi descentralizării serviciilor publice;
l) aprobarea cotizaţiei anuale;
m) orice alte atribuţii prevăzute în lege sau în statut.
(3) Atribuţiile adunării generale a Asociaţiei cu privire la exercitarea mandatului acordat acesteia de asociaţi potrivit art. 5 alin. (2) sunt:
a) aprobarea strategiei de dezvoltare, a programelor de reabilitare, extindere şi modernizare a sistemelor de utilităţi publice existente, a programelor de înfiinţare a unor noi sisteme, precum şi a programelor de protecţie a mediului, elaborate şi prezentate de consiliul director al Asociaţiei;
b) aprobarea măsurilor propuse în rapoartele de monitorizare a executării contractului de delegare, elaborate şi prezentate de consiliul director;
c) aprobarea unei politici tarifare coerente la nivelul întregii arii a Serviciului prevăzute în contractul de delegare;
d) aprobarea strategiei de tarifare aferente planului de afaceri, în condiţiile legii speciale care reglementează serviciul respectiv;
e) aprobarea stabilirii, ajustării şi modificării preţurilor şi tarifelor propuse de operator de la data la care asociaţii hotărăsc trecerea la un sistem de tarif unic;
f) adoptarea de hotărâri privind aplicarea măsurilor corective şi a penalităţilor prevăzute de contractul încheiat între Asociaţie şi operator, în situaţia în care acesta nu respectă nivelul indicatorilor de performanţă;
g) aprobarea caietului de sarcini şi a regulamentului Serviciului, consolidat şi armonizat pentru întreaga arie a Serviciului, elaborate şi prezentate de consiliul director potrivit art. 23 alin. (3) lit. b).
Art. 17. (1) În temeiul art. 16 alin. (3), adunarea generală a Asociaţiei hotărăşte asupra aspectelor legate de obiectivele Asociaţiei, având în vedere interesul comun al asociaţilor, în special:
a) strategia de dezvoltare;
b) politica tarifară;
c) contractele de delegare.
(2) În legătură cu acestea, asociaţii convin:
a) Asociaţia va asigura elaborarea şi aprobarea strategiei de dezvoltare a Serviciului. Pe baza strategiei de dezvoltare vor fi stabilite investiţiile necesare atingerii obiectivelor prevăzute de această strategie şi prioritizarea acestora, precum şi planul de implementare şi analiza macrosuportabilităţii. Planurile de investiţii vor fi actualizate periodic ţinând seama de strategia de dezvoltare;
b) sursele de finanţare a investiţiilor pot fi fonduri nerambursabile acordate de Uniunea Europeană sau de instituţii financiare, fonduri de la bugetul de stat, de la bugetele locale ale asociaţilor, fondurile proprii sau atrase ale operatorului/operatorilor;
c) listele de investiţii prioritare şi planurile de finanţare a acestora vor fi discutate în şedinţele adunării generale a Asociaţiei şi aprobate de autorităţile deliberative ale asociaţilor beneficiari ai investiţiilor (proprietarii bunurilor rezultate în urma investiţiilor), precum şi ale asociaţilor deserviţi de bunurile rezultate în urma investiţiilor. În funcţie de investiţiile la care se referă, listele de investiţii prioritare şi planurile de finanţare vor fi anexate şi vor face parte integrantă din contractele de delegare corespunzătoare;
d) studiile de fezabilitate aferente listelor de investiţii vor fi supuse avizului Asociaţiei înainte de a fi aprobate de autorităţile deliberative ale asociaţilor beneficiari ai investiţiilor (proprietarii bunurilor rezultate în urma investiţiilor);
e) în funcţie de specificul Serviciului, de activităţile componente ale acestuia aflate sub responsabilitatea fiecărui asociat şi de strategia de dezvoltare, gestiunea Serviciului, respectiv a activităţilor componente ale Serviciului, după caz, precum şi concesiunea sistemelor de utilităţi publice aferente Serviciului/activităţilor componente ale Serviciului vor fi încredinţate unuia sau mai multor operatori în baza unui/unor contract/contracte de delegare;
f) contractul/contractele de delegare a gestiunii Serviciului/activităţilor componente ale Serviciului va/vor fi atribuite conform prevederilor legale în vigoare şi va/vor fi încheiat(e) cu operatorul de către Asociaţie, în numele şi pe seama asociaţilor/acelor asociaţi care deleagă împreună prin acelaşi contract de delegare activităţile componente ale Serviciului aflate sub responsabilitatea acestora;
g) operatorul va fi responsabil de implementarea programelor de investiţii stabilite prin contractul/contractele de delegare, va întreţine, va moderniza, va reabilita şi va extinde infrastructura concesionată şi va gestiona Serviciul/activităţile componente ale Serviciului pe riscul şi răspunderea sa, conform clauzelor contractului de delegare;
h) Asociaţia va monitoriza îndeplinirea de către operator(i) a obligaţiilor care îi/le incumbă în temeiul contractului de delegare;
i) Asociaţia va exercita, în numele şi pe seama asociaţilor, drepturile şi obligaţiile pe care aceştia le au în calitate de delegatar, conform prevederilor prezentului statut.
În situaţia în care la data constituirii Asociaţiei membrii acesteia au convenit asupra politicii tarifare, contractului/contractelor de delegare ce urmează a fi încheiat/încheiate şi asupra modului de atribuire a acestuia/acestora, punctele de mai sus vor fi particularizate.
Art. 18. Reprezentanţii asociaţilor în adunarea generală a Asociaţiei sunt responsabili pentru activitatea lor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 19. (1) Adunarea generală a Asociaţiei va fi convocată, ori de câte ori este necesar, în şedinţe ordinare sau extraordinare, de către preşedintele Asociaţiei sau de un număr de cel puţin 3 asociaţi.
(2) Convocarea va fi transmisă prin scrisoare, fax sau e-mail cu cel puţin cinci zile calendaristice pentru şedinţele ordinare sau trei zile calendaristice pentru şedinţele extraordinare, înainte de data şedinţei, şi va cuprinde data, ora, locul şi ordinea de zi ale şedinţei. Pentru motive întemeiate care justifică urgenţa, convocarea poate fi transmisă cu cel puţin 48 de ore înainte de şedinţă.
(3) În funcţie de problemele înscrise pe ordinea de zi a şedinţei, convocarea va fi trimisă numai reprezentanţilor asociaţilor care au dreptul să participe şi să voteze cu privire la luarea respectivelor hotărâri conform prevederilor prezentului statut.
(4) Şedinţele adunării generale a Asociaţiei vor fi conduse de preşedintele Asociaţiei sau, în absenţa acestuia, de persoana desemnată de acesta, împuternicită în acest scop.
(5) Secretariatul şedinţelor adunării generale va fi asigurat de un salariat din aparatul tehnic, care va redacta procesulverbal al şedinţei.
(6) Procesul-verbal este semnat de preşedinte şi de secretar şi este supus aprobării membrilor adunării generale în şedinţa următoare. O copie a procesului-verbal va fi transmisă în termen de maximum cinci zile lucrătoare de la data şedinţei.
(7) Pe baza proceselor-verbale ale şedinţelor, secretarul redactează hotărârile adunării generale, care vor fi semnate de preşedinte Asociaţiei. Hotărârile adunării generale se înregistrează într-un registru distinct.
(8) Adunarea generală poate avea loc şi prin mijloace electronice de comunicare directă la distanţă, iar hotărârile adunării generale pot fi semnate de asociaţi inclusiv cu semnătura electronică extinsă.
(9) Modalitatea de desfăşurare a şedinţelor adunării generale va fi menţionată în convocator.
Art. 20. (1) Fiecare asociat, prin reprezentantul său, are un vot egal în adunarea generală a Asociaţiei.
(2) Pentru luarea hotărârilor care privesc numai anumiţi asociaţi, respectiv asociaţii în competenţa cărora este organizat şi funcţionează Serviciul la data şedinţei adunării generale, asociaţii beneficiari ai investiţiilor (proprietarii bunurilor rezultate în urma investiţiilor), precum şi asociaţii deserviţi de bunurile rezultate în urma investiţiilor, denumiţi în prezentul statut asociaţi implicaţi, au dreptul de a participa şi de a vota în cadrul şedinţei adunării generale doar reprezentanţii acestora.
(3) Pentru a fi valabile, hotărârile adunării generale a Asociaţiei adoptate în exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 16 alin. (2) lit. a) -h) şi lit. j) -l) şi alin. (3) se iau în prezenţa a jumătate plus unu din numărul asociaţilor şi cu majoritatea voturilor asociaţilor prezenţi. Dacă la prima convocare cvorumul nu este îndeplinit, adunarea generală a Asociaţiei se convoacă pentru o dată ulterioară, care nu poate fi mai târziu de 15 zile calendaristice de la data stabilită pentru prima convocare, iar la a doua convocare adunarea generală a Asociaţiei este valabil întrunită indiferent de numărul de membri prezenţi, iar hotărârile se iau cu majoritatea voturilor asociaţilor prezenţi.
(4) Pentru a fi valabile, hotărârile adunării generale a Asociaţiei adoptate în exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 16 alin. (3) se iau în prezenţa a jumătate plus unu din numărul asociaţilor şi cu majoritatea voturilor asociaţilor prezenţi. Dacă la prima convocare cvorumul nu este îndeplinit, adunarea generală a Asociaţiei se convoacă pentru o dată ulterioară, care nu poate fi mai târziu de 15 zile calendaristice de la data stabilită pentru prima convocare, iar la a doua convocare adunarea generală a Asociaţiei este valabil întrunită indiferent de numărul de membri prezenţi, iar hotărârile se iau cu majoritatea voturilor asociaţilor prezenţi.
(5) Pentru a fi valabile, hotărârile adunării generale a Asociaţiei adoptate în exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 16 alin. (2) lit. i) se iau în prezenţa şi cu votul favorabil al tuturor asociaţilor, cvorum şi majoritate obligatorii la oricare convocare.
(6) Potrivit art. 10 alin. (51) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia în care autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale nu se pronunţă asupra hotărârilor privind acordarea mandatelor speciale, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării, atunci se prezumă că unităţile administrativ-teritoriale au acceptat tacit delegarea atribuţiilor.
(7) În cazul în care reprezentantul de drept al unuia dintre asociaţi nu poate participa la şedinţa unei adunări generale a Asociaţiei la care a fost convocat, acesta poate fi înlocuit de un alt reprezentant al unităţii administrativ-teritoriale, împuternicit în acest scop prin dispoziţie.
Art. 21. (1) Hotărârile adunării generale a Asociaţiei luate în exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 16 alin. (2) lit. i) -j) nu pot fi votate de reprezentanţii asociaţilor în adunarea generală a Asociaţiei decât în baza unui mandat special, acordat expres, în prealabil, prin hotărâre a autorităţii deliberative a asociatului al cărui reprezentant este.
(2) Hotărârile luate de adunarea generală a Asociaţiei trebuie aduse la cunoştinţa autorităţilor deliberative ale asociaţilor sau asociaţilor implicaţi, după caz, în termen de cel mult 5 (cinci) zile calendaristice de la data şedinţei. De asemenea, Asociaţia este obligată să publice toate hotărârile adunării generale pe propria pagină de internet.
(3) Asociatul care se consideră vătămat într-un drept al său ori într-un interes legitim printr-o hotărâre a adunării generale a Asociaţiei dintre cele luate în exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 16 alin. (3) din prezentul statut poate iniţia acţiune în justiţie în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(4) Adunarea generală a Asociaţiei poate delega consiliului director, prin hotărâre adoptată în aceleaşi condiţii ca cele prevăzute la art. 20 alin. (3), atribuţia privind aprobarea schimbării sediului Asociaţiei.
Consiliul director
Art. 22. - (1) Consiliul director este organul executiv de conducere a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară şi este format din preşedintele asociaţiei de dezvoltare intercomunitară şi încă cel puţin 4 membri aleşi din rândul membrilor adunării generale a Asociaţiei, desemnaţi prin vot secret. Prin statut, asociaţii pot să prevadă şi un număr mai mare de membri, cu condiţia ca numărul total de membri în consiliul director, inclusiv preşedintele, să fie impar. Durata mandatului este convenită de asociaţi, dar nu va fi mai mare de 4 ani. Componenţa consiliului director va asigura cât mai bine reprezentativitatea în cadrul acestui organ a tuturor membrilor Asociaţiei, utilizând principiul reprezentării prin rotaţie.
(2) Preşedintele Asociaţiei este şi preşedinte al consiliul director.
(3) Membrii consiliului director sunt răspunzători pentru activitatea lor în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 23. (1) Consiliul director asigură punerea în executare a hotărârilor adunării generale a Asociaţiei şi exercită atribuţiile prevăzute de prezentul statut şi cele ce îi vor fi delegate de adunarea generală.
(2) Consiliul director exercită următoarele atribuţii privind activitatea proprie a Asociaţiei:
a) prezintă adunării generale raportul de activitate pe perioada anterioară, execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil, proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al exerciţiului financiar viitor şi proiectul programelor Asociaţiei;
b) propune cuantumul cotizaţiei pentru anul următor, care se va include în proiectul de buget al Asociaţiei, supus spre aprobare adunării generale;
c) aprobă actele juridice ce vor fi încheiate de Asociaţie în nume propriu, cu excepţia contractelor a căror valoare depăşeşte echivalentul în lei al sumei de 15000 euro;
d) angajează personalul Asociaţiei, inclusiv membrii aparatului tehnic, cu respectarea politicii de personal aprobate de adunarea generală a Asociaţiei şi ţinând cont de bugetul aprobat de aceasta;
e) în relaţia cu asociaţii, monitorizează plata cotizaţiei anuale de către aceştia la bugetul Asociaţiei şi decide măsurile care urmează să fie luate împotriva asociaţilor care nu şi-au achitat cotizaţia datorată în termenul prevăzut de prezentul statut;
f) orice alte atribuţii prevăzute în statut sau stabilite de adunarea generală.
(3) Consiliul director are următoarele atribuţii cu privire la exercitarea mandatului acordat de Asociaţi:
a) elaborarea strategiei de dezvoltare a Serviciului, caietului de sarcini al Serviciului şi regulamentul de organizare şi funcţionare a Serviciului ce vor fi supuse aprobării adunării generale,
b) consultarea asociaţiilor utilizatorilor în vederea stabilirii politicilor şi strategiilor locale şi a modalităţilor de organizare şi funcţionare a Serviciului;
c) medierea conflictelor dintre utilizatori şi operator, la cererea uneia dintre părţi; solicitarea de informaţii cu privire la nivelul şi calitatea Serviciului furnizat/prestat şi cu privire la modul de întreţinere, exploatare şi administrare a bunurilor din proprietatea publică sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale,
d) încredinţate pentru realizarea Serviciului;
e) invitarea operatorului pentru audieri, în vederea concilierii diferendelor apărute în relaţia cu utilizatorii Serviciului.
Art. 24. (1) Pentru realizarea scopului şi obiectivelor sale, Asociaţia va constitui un aparat tehnic propriu.
(2) Aparatul tehnic va fi condus de un director executiv numit de consiliul director ca urmare a promovării concursului de ocupare a funcţiei. Directorul executiv are drept de semnătură în numele Asociaţiei în operaţiunile bancare şi de trezorerie, aprobă şi semnează documentele financiar-contabile legate de activitatea curentă a Asociaţiei, semnează în numele acesteia delegaţiile de reprezentare în faţa instanţelor judecătoreşti de orice grad şi poate reprezenta Asociaţia în relaţiile cu terţii. Membrii aparatului tehnic vor avea statut de salariaţi ai Asociaţiei.
(3) Din aparatul tehnic vor face parte cel puţin următoarele persoane:
a) un secretar;
b) un contabil;
c) unul sau mai mulţi consilieri juridici;
d) un număr suficient de specialişti pentru monitorizarea executării contractului/contractelor de delegare, conform mandatului acordat Asociaţiei prin prezentul statut.
(4) La calculul cuantumului propus al cotizaţiei anuale, consiliul director va lua în considerare sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor de funcţionare a aparatului tehnic al Asociaţiei.
Art. 25. (1) Consiliul director se întruneşte în şedinţe, cel puţin o dată pe lună sau ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui Asociaţiei.
(2) Deciziile consiliului director se iau în prezenţa şi cu votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor consiliului director.
(3) Consiliul director va alege dintre participanţii la şedinţă un secretar care va redacta procesul-verbal al şedinţei. Procesele-verbale se semnează de preşedinte şi de secretar şi se comunică tuturor membrilor consiliului director. Deciziile consiliului director se consemnează în registrul de procese verbale, care se păstrează la sediul Asociaţiei.
(4) Şedinţele consiliului director pot avea loc şi prin mijloace electronice de comunicare directă la distanţă, iar deciziile consiliului director pot fi semnate de asociaţi inclusiv cu semnătura electronică extinsă. Modalitatea de desfăşurare a şedinţelor va fi menţionată în convocator.
(5) Sunt numiți în calitate de membri ai consiliului director:
• Preşedintele Asociaţiei: dl Chiratcu Ionel, Primarul Comunei Zăpodeni, născut la data de 21.05.1967, în Zapodeni, cu domiciliul în com. Zapodeni Str. Canepariei, nr. 19 județul Vaslui, identificat prin CI seria VS nr.744587 , eliberat de SPCLEP Vaslui la data de CNP 1670521374079;
• Membru: dl. Ciofu Neculai, Primarul Comunei Danesti născut la data de 03.09.1948, în loc. Șurănești, com. Dănești, jud. Vaslui, cu domiciliul în sat Emil Racovită, com. Danesti, județul Vaslui, identificat prin CI seria VS nr. 323236, eliberat de SPCLEP Vaslui la data de 05.06.2007, CNP 1480903374081;
• Membru: dl. Arteni Sebastian, Primarul Comunei Feresti născut la data de 04.10.1967 , cu domiciliul în Feresti, județul Vaslui identificat prin CI seria XS nr. 022983 , eliberat de SPCLEP Vaslui la data de 30.07.2021 CNP 1671004374060;
• Membru: dl. Baron Valentin, viceprimarul Comunei Zăpodeni născut la data de 18.03.1968, cu domiciliul în Zăpodeni, județul Vaslui identificat prin CI seria VS nr.801140, eliberat de SPCLEP Vaslui la data de 16.03.2017 CNP 1680318374065;
• Membru: dl.Manea Alin-Marian, viceprimarul Comunei Feresti născut la data de 08.03.1991., cu domiciliul în Feresti, județul Vaslui identificat prin CI seria XS nr. 062563, eliberat de SPCLEP Vaslui la data de 16.05.2022 CNP 1910308374512;
Controlul financiar al Asociaţiei
Art. 26. - (1) Controlul financiar intern al Asociaţiei este asigurat de o comisie de cenzori formată din minimum 3 membri, desemnaţi de adunarea generală dintre membrii adunării sau aleşi din cadrul altor categorii de personal, pentru o perioadă de patru ani, cu posibilitatea prelungirii.
(2) Membrii consiliului director nu pot fi cenzori. Cel puţin unul dintre cenzori trebuie să fie contabil autorizat sau expert contabil, în condiţiile legii.
(3) Comisia de cenzori îşi poate elabora un regulament intern de funcţionare. Şedinţele comisiei de cenzori pot avea loc şi prin mijloace electronice de comunicare directă la distanţă, iar actele adoptate de comisia de cenzori pot fi semnate de membri inclusiv cu semnătură electronică extinsă.
(4) Comisia de cenzori are atribuţiile prevăzute la art. 272 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005.
(5) Membri ai comisiei de cenzori a Asociației sunt:
Membru Mitrea Gabriela, cetățean român, nascut la data de 19.07.1973 în mu. Bacău, identificat cu CI seria Z.C. nr. 035174 eliberată la data de 01.07.2014, de către SPCLEP Bacău, având CNP 2730719040067, domiciliat în mu. Bacău, str. Stadionului, nr. 9, sc. E, ap 59,
Membru Zamfir Mariana, cetatean roman, nascut la data de 18.01.1970 în mun. Bacău, jud. Bacău, identificata cu CI seria Z.C., nr 368694 eliberata la data de 03.12.2018, de catre SPCJEP Bacău, avand CNP 2700118040017, domiciliat in sat Lilieci, com. Hemeiuș, str. Bradului, nr. 16.
Membru Pașalău Florentina, cetatean roman, nascut la data de 22.03.1968 în oraș Panciu, identificat cu CI seria Z.C., nr. 514692, eliberata la data de 21.04.2014, de catre SPCLEP Bacău, avand CNP 2680322393712, domiciliat in mun. Bacău, str. Daciei, nr. 26.
CAPITOLUL VI
Dizolvarea şi lichidarea
Art. 27. Asociaţia se dizolvă:
a) de drept;
b) prin hotărârea instanţei judecătoreşti competente;
c) prin hotărârea adunării generale.
Art. 28. - Asociaţia se dizolvă de drept prin:
a) imposibilitatea realizării scopului şi obiectivelor pentru care a fost constituită, dacă în termen de 3 (trei) luni de la constatarea unui astfel de fapt nu se produce schimbarea acestui scop;
b) imposibilitatea constituirii adunării generale sau a consiliului director în conformitate cu prezentul statut, dacă această situaţie durează mai mult de un an de la data la care adunarea generală sau, după caz, consiliul director trebuia să se constituie;
c) reducerea numărului de asociaţi sub limita de 3, dacă acesta nu a fost completat în termenul legal prevăzut în acest scop.
Art. 29. Asociaţia se dizolvă prin hotărârea instanţei judecătoreşti competente, când:
a) scopul sau activitatea sa a devenit ilicită, sau contrară ordinii publice;
b) realizarea scopului său este urmărită prin mijloace ilicite sau contrare ordinii publice;
c) asociaţia urmăreşte un alt scop decât cel pentru care s-a constituit;
d) asociaţia a devenit insolvabilă.
Art. 30. (1) Lichidarea Asociaţiei se va face în condiţiile prevăzute de legislaţia privind asociaţiile.
(2) Bunurile Asociaţiei rămase în urma lichidării vor fi transmise către persoane juridice de drept privat sau de drept public cu scop identic sau asemănător, conform hotărârii adunării generale sau a instanţei judecătoreşti competente.
Art. 31. (1) După terminarea lichidării, lichidatorii trebuie să ceară radierea Asociaţiei din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
(2) Asociaţia îşi încetează existenţa la data radierii ei din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 32. (1) Prezentul statut poate fi modificat doar prin acte adiţionale, aprobate cu respectarea condiţiilor de cvorum prevăzute la art. 20 alin. (3).
(2) Prezentul statut este guvernat de legea română. În situaţia în care intervin modificări ale legislaţiei în domeniu, prezentul statut va fi modificat în conformitate cu noile prevederi.
(3) Toate litigiile născute din sau în legătură cu acest statut, inclusiv orice problemă privind interpretarea, validitatea sau încetarea acestuia, care nu pot fi rezolvate pe cale amiabilă, vor fi deduse spre soluţionare instanţelor judecătoreşti competente. Prezentul statut a fost semnat în 3 exemplare originale, astăzi, 25.03.2025
ASOCIAȚII
1. COMUNA ZĂPODENI, Prin Primar
(semnătură și ștampilă)
2. COMUNA DĂNEȘTI, Prin Primar
(semnătură și ștampilă)
3. COMUNA FERESTI, Prin Primar
(semnătură și ștampilă)