PLANUL DE ORDINE ȘI SIGURANȚĂ PUBLICĂ
AL COMUNEI NICOLAE BĂLCESCU,JUDEȚUL BACĂU
PE ANUL 2025
Planul de Ordine și Siguranță Publică este întocmit în conformitate cu prevederile Legii nr.155/2010 a Poliției Locale, art.24 din Regulamentul cadru de organizare și funcționare a poliției locale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1332 din 2010 precum și prevederile Ordinului Ministrului Administrației și Internelor nr.92/2011 pentru aprobarea Metodologiei de elaborare a planului de ordine și siguranță publică a poliției locale.
CAPITOLUL I
SITUAȚIA OPERATIVĂ
TERITORIU
Așezarea geografică
Comuna Nicolae Bălcescu este situată în centrul județului Bacău. Teritoriul comunei are o formă care se încadrează într-un trapez dispus cu laturile paralele după direcția est-vest și are ca vecini:
-la nord-teritoriul administrativ al municipiului Bacău;
-la nord-vest-comuna Sarata;
-la nord-est-comuna Letea-Veche;
-la est-comuna Tamași;
-la sud-est-comuna Gioseni;
-la sud-comuna Faraoani;
-la vest-comuna Livezi.
Teritoriul administrativ al comunei este străbătut pe axa nord-sud de drumul național D.N.2-respectiv E85( Bacău-Adjud) și de calea ferată Roman-Bacău-Adjud.
Satele componente ale comunei apar ca localități pe la anii 1930, comuna având în prezent peste 10278 de locuitori ,fiind compusă din 5 sate la baza căror au stat mărturie documente, dar și obiective istorice de interes local și național.
Satele care compun comuna Nicolae Bălcescu sunt :Nicolae Bălcescu, Galbeni, Valea Seacă, Buchila și Lărguța.
Ca amplasare satele sunt dispuse astfel :
-satul Nicolae Bălcescu este amplasat în jumătatea de est a comunei, de-a lungul drumului național D.N.2 care strabate comuna de la nord la sud ;
-satele Valea Seacă și Buchila se dezvoltă pe linia mediană nord-sud a comunei, marcată de drumul județean D.J.119 ;
-satul Galbeni este amplasat spre extremitatea sud-est a comunei, spre linia de hotar cu comunele Faraoani, Gioseni și Tamași;
-satul Lărguța este amplasat spre extremitatea vestică a comunei, spre linia de hotar cu comuna Livezi.
Populația după religii:
Comuna Nicolae Bălcescu, județul Bacău este comuna de gradul I. Numărul de locuitori din fiecare sat este: Nicolae Bălcescu 5212 locuitori, Valea Seaca 2563 locuitori, Galbeni 1636 locuitori , Buchila 602 locuitori , Lărguța 256 locuitori.
O particularitate a populației comunei o constituie caracterul ei omogen din punct de vedere etnic, astfel în urma recensâmintelor efectuate 99.6 % sau declarat români, iar restul s-au declarat ceangăi sau maghiari.
Religia predominant este cea romano-catolică, aproximativ 80% s-au declarat romano -catolici, dar există și credincioși ortodocși în proporție 15%, iar restul procentajului până la 100% este ocupat de alte religii (unitarieni, penticostali, ortodocși vechi).
Suprafața
Suprafața totală a comunei este de 5802 ha din care ;
-terenuri arabile 2308,
- Pășune 700,
-Fânețe 250,
-Vii 90,
-păduri și alte terenuri cu vegetație 1344 ,
- terenuri cu ape și ape cu stuf 431,
- căi de comunicații și căi ferate 176,
-terenuri ocupate cu terenuri și curți 347,
-terenuri degradate și neproductive 156,
- terenuri neagricole 2454ha.
Intituții culturale
-Personal didactic 67 de cadre:
-13 educatoare
-17 învățători
-37 profesori
-Săli de clasă și cabinete 48
-Laboratoare 3
-Biblioteci școlare 2
-Bibliotecă publică 1
-Unități sanitare 4
Activități economice
Pe teritoriul comunei Nicolae Bălcescu,se derulează activități economice dintre cele mai variate, funcționând un număr de 310 societăți comerciale cu răspundere limitată, 38 persoane fizice autorizate, 5 asociații familiale și 9 societăți comerciale pe acțiuni, obiectele principale de activitate ale acestora fiind comerțul,servicii ,construcții,import export, prelucrarea lemnului, zootehnie, alte activități agricole.
Cei 10278 de locuitori ai comunei au preocupări diferite de agricultori, până la profesori,ingineri, specialiști în chimie, aeronautică și altele.
Rata șomajului la nivelul comunei Nicolae Bălcescu, se ridică la circa 30%, în timp ce 30% la sută din populație lucrează în afara României în țări precum Italia, Spania, Germania, Anglia.
Agricultură
Comuna Nicolae Balcescu, dispune de o suprafață de 5802 ha. din care 2308 ha. teren arabil, 700 ha pășuni,250 ha fânețe, 90 ha vii, , restul reprezentând păduri, căi de acces și ape.
Silviculură
Comuna dispune de 1344 ha pădure, zone cu vegetație forestieră, pepinere și alte terenuri
având ca deținători Romsilva-OS BACĂU și O.S LIVEZI, precum și persoane particulare.
Activități comerciale
Activitatea economică este realizată în cele 310 societăți comerciale cu răspundere limitată, 38 persoane fizice autorizate, 5 asociații familiale și 9 societăți comerciale pe acțiuni.
Activități prestări servicii
Prestările de servicii din comună sunt asigurate prin:
- 6 unități service auto;
-5 ateliere de tâmplărie;
-4 unități turistice;
Instituții de învățământ
-3 gradinițe ;
-2 școli cu clasele I – VIII.
-2 școli cu clasele I-IV
Unitățile de învățământ au fost modernizate amenajate, utilate cu dotări corespunzătoare funcționării în bune condiții a procesului de învățământ la standarde europene.
Transportul elevilor este asigurat cu un număr de 1 microbuz școlar și mijloc de transport aparținând societății comerciale care efectuează și trasportul de persoane pe raza satului Buchila
În comună funcționează Fundația Casa YANA în satul Nicolae Bălcescu și Casa Heidi în satul Valea Seacă, administrator fiind Gabriela MATEIU ,fundația este frecventată de copii proveniți din familii nevoiase.
Instituții de asistență medicală și farmacii
-3 dispensare medicale încadrate cu 4 medici de familii
-1 cabinet medico-veterinar încadrat cu 1 medic
-4 farmacii
Ca instituții de asistență socială în comună se află biroul de asistență socială din cadrul Primariei Nicolae Bălcescu, încadrat cu 2 persoane care deservesc populația comunei
Instituții de cult
Comuna are un număr de 5 parohii, 6 biserici , 1 mănăstire și două capele:
-2 biserici cultul ortodox
-4 biserici cultul romano-catolic
-1 mănastire carmeliteană
-2 capele
Ocoale și cantoane silvice
Pe raza comunei își desfasoară activitatea Ocolul Silvic Bacău situat pe strada Gării, având asigurată paza cu societate specializată, precum și Cantonul silvic Valea Seacă, situat în satul Valea Seacă, încadrat cu o locuință de serviciu care este nelocuibilă.
Pe raza comunei Nicolae Balcescu, județul Bacău funcționează Postul de Poliție Nicolae Bălcescu- avand componență de menținere a ordinii publice din cadru IPJ Bacău – respectiv a Poliției Naționale Române-încadrat cu 5 lucrători de poliție, dar unde în prezent își desfășoară activitatea numai 4 lucrători.
De asemenea un obiectiv strategic situat pe raza comunei Nicolae Bălcescu este ANRSPS UT 265
Căile de acces
Infrastructura comunei Nicolae Bălcescu cuprinde drumul naţional/european DN2/E85, care leagă municipiile Bacău-Adjud, drum modernizat în totalitate şi asigură cea mai rapidă legătură a comunei cu municipiul de resedinţă Bacău, drumurile judeţene DJ119 şi DJ252D fac legătura cu comunele învecinate, pe lungimi de aproximativ 4 km fiecare, şi acestea fiind asfaltate în totalitate, iar drumul comunal DC169, care face legătura cu satele Valea Seacă şi Larguţa, asfaltat pe o suprafaţă de 9,5 km din totalul de 9,5 km aflaţi în proprietatea comunei .
Astfel în prezent comuna dispune de;
-8 km de drumuri naționale;
-8 km drumuri județene;
-82 km drumuri comunale și drumuri sătești;
Urmare a înființării nomenclatorului stradal în prezent rețeaua de drumuri de pe raza comunei Nicolae Bălcescu, este asimilată cu străzi.
De asemenea satul Nicolae Bălcescu este tranzitat de magistrala de cale ferată București- Suceava, în acest sens funcționând gara Valea Seacă.
În comună cu excepția satului Lărguța, există rețea de alimentare cu apă de la stațiile de tratare a apei situate în satele Nicolae Bălcescu, Valea Seacă și Galbeni,precum și retea de canalizare în proporție de circa 80 % colectarea apei menajere făcându-se la stația de epurare situată în satul Galbeni,operator al rețelei de apă și canal fiind Primăria Nicolae Bălcescu, prin Serviciul de utilități publice.
Pe raza comunei Nicolae Bălcescu, respectiv în satul de resedință există rețea de gaze naturale, ceea ce a permis cetățenilor racordarea la aceasta.
- Iluminatul public este realizat în proporție de 95 %, acesta fiind reabilitat în anul 2022.
- Sistemul de comunicare este asigurat de toți operatorii GSM de telefonie mobilă și fixă.
Transportul public este asigurat de S C care efectuează transportul de persoane în zona satelor Valea Seacă, Buchila, Nicolae Bălcescu și Galbeni, precum și alte mijloace de transport persoane ce tranzitează satele Galbeni și Nicolae Bălcescu.
Situația infracțională
În perioada 2024 pe raza comunei Nicolae Bălcescu s-au sesizat un număr de 199 infracțiuni, ponderea infrațiunilor judiciare preponderent sunt cele privind furtul în paguba patrimoniului public și privat, infrațiunile cu violența din cele din mică violență, cunoscându-se un trend descendent a infrațiunilor din marea violență (omor ,tâlhărie,viol, tentative de viol,etc).
O pondere însemnată o au sancțiunile aplicate la Legea 61/1991, privind sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de convețuire socială, a ordinii și liniștii publice .În acest sens cele mai des întâlnite situații au fost cele referitoare la tulburarea liniștii publice prin ascultare de muzică la volum ridicat cât și nerespectarea orelor de liniște, consum de alcool pe domeniul public, lăsarea în stare de libertate a animalelor.
În ceeea ce privește stările conflictuale inter/intra familiale,interconfesionale sau de altă natură la nivelul comunei acestea nu prezintă un pericol social deosebit, însă crează o stare de discomfort și nesiguranță în rândul cetățenilor.
De aceea Poliția Locală intervine cu promtitudine ori de câte ori este solicitată, rezolvând fie pe cale amiabilă, fie pe calea unor sancțiuni contravenționale, ori îndrumarea spre alte instituții ale statului, Poliția națională, Instanța de judecată a celor implicați.
În urma analizei efectuate la nivelul comunei, s-a ajuns la concluzia că numărul mare de sancțiuni contravenționale care au fost aplicate comform Legii nr.61/1991, și anumitelor hotărâri ale Consiliului Local, este cauzată și de starea de pauperitate a locuitorilor din anumite zone ale comunei, a necunoașterii legii, neînțelegerii acesteia și nu în ultimul rând, refuzul de a se conforma legislației în vigoare.
În acest sens există câteva zone periferice ale comunei în care ne confruntăm cu anumite probleme legate de circulația atelajelor cu tracțiune animală, lăsarea în libertate a animalelor care prezintă pericol pentru persoane și bunuri, aruncarea de gunoaie, sustragerea de material lemnos, construcții ilegale, încălcarea normelor de convețuire socială, de tulburare a ordinii și liniștii publice, motiv pentru care aceste zone sunt în atenția patrulelor de ordine publică:
-Zona Valea Seacă (Albeni)
-Zona Nicolae Bălcescu (Drumul Hoților și Chisc)
-Zona Valea Seacă (părâu)
-Zona Galbeni-stația de epurare.
CAPITOLUL II
DISPOZITIVELE DE ORDINE ȘI SIGURANȚĂ PUBLICĂ ȘI ZONELE DE RESPONSABILITATE
Dispozitivul, în sensul prezentului plan, reprezintă ansamblul resurselor umane, a tehnicii polițienești, a mijloacelor de transport și comunicații, precum și modalitatea de dispunere a polițiștilor în teren, în vederea asigurării ordinii și siguranței comunității.
Dispozitivul este realizat pe un schimb, iar ca urmare a analizei statisticilor cu evenimentele produse și a sesizărilor primite, se vor constitui dispozitive comune cu poliția națională.
Delimitarea zonelor de patrulare și locurilor/perimetrelor unde acționează efectivele Poliției Locale Nicolae Bălcescu, vor fi constituite în comun cu alte organe cu atribuții în domeniul asigurării ordinii și siguranței cetățenilor în vederea obținerii unor eficiențe crescute și a unei bune percepții în rândul populației.
Acțiunile pe care lucrătorii Poliției Locale le vor desfășura vor fi cu precădere organizate potrivit competențelor cât și în comun cu Poliția Națională sub directa comandă a acestei structuri teritoriale, precum și cu componente ale sistemului de ordine publică ale Jandarmeriei ori a altor instituții ale statului.
MISIUNILE SPECIFICE
În domeniul ordinii și liniștii publice, precum și în paza bunurilor, poliția locală are următoarele atribuții:
a ) menţine ordinea şi liniştea publică în zonele şi locurile stabilite prin planul de ordine şi siguranţă publică al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, aprobat în condiţiile legii;
b) menţine ordinea publică în imediata apropiere a unităţilor de învăţământ :
c) unităţilor sanitare publice, în parcările auto aflate pe domeniul public sau privat al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, în zonele comerciale şi de agrement, în parcuri, pieţe, precum şi în alte asemenea locuri publice aflate în proprietatea şi/sau în administrarea unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau a altor instituţii/servicii publice de interes local, stabilite prin planul de ordine şi siguranţă publică;
e) participă, împreună cu autorităţile competente prevăzute de lege, potrivit competenţelor, la activităţi de salvare şi evacuare a persoanelor şi bunurilor periclitate de calamităţi naturale ori catastrofe, precum şi de limitare şi înlăturare a urmărilor provocate de astfel de evenimente;
f) acţionează pentru identificarea cerşetorilor, a copiilor lipsiţi de supravegherea şi ocrotirea părinţilor sau a reprezentanţilor legali, a persoanelor fără adăpost şi procedează la încredinţarea acestora serviciului public de asistenţă socială în vederea soluţionării problemelor acestora, în condiţiile legii;
g) constată contravenţii şi aplică sancţiuni, potrivit competenţei, pentru nerespectarea legislaţiei privind regimul de deţinere a câinilor periculoşi sau agresivi, a celei privind programul de gestionare a câinilor fără stăpân şi a celei privind protecţia animalelor şi sesizează serviciile specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân despre existenţa acestor câini şi acordă sprijin personalului specializat în capturarea şi transportul acestora la adăpost;
h) asigură protecţia personalului din aparatul de specialitate al primarului/primarului general, din instituţiile sau serviciile publice de interes local la efectuarea unor controale ori acţiuni specifice.
Asigură paza bunurilor și obiectelor aflate în proprietatea comunei Nicolae Bălcescu și sau în administrarea autorităților administrației publice locale sau a altor servicii, instituții publice de interes local stabilite de Consiliu Local conform planului de pază aprobat;
i) participă, împreună cu alte autorităţi competente, la asigurarea ordinii şi liniştii publice cu ocazia mitingurilor, marşurilor, demonstraţiilor, procesiunilor, acţiunilor comerciale promoţionale, manifestărilor cultural-artistice, sportive, religioase sau comemorative, după caz, precum şi a altor asemenea activităţi care se desfăşoară în spaţiul public şi care implică aglomerări de persoane;
j) asigură paza bunurilor şi obiectivelor aflate în proprietatea unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale şi/sau în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale sau a altor servicii/instituţii publice de interes local, stabilite de consiliul local Nicolae Baalcescu;
k) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru nerespectarea normelor legale privind convieţuirea socială stabilite prin legi sau acte administrative ale autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, pentru faptele constatate în raza teritorială de competenţă;
l) execută, în condiţiile legii, mandatele de aducere emise de organele de urmărire penală şi instanţele de judecată care arondează unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, pentru persoanele care locuiesc pe raza de competenţă;
m) participă, alături de Poliţia Română, Jandarmeria Română şi celelalte forţe ce compun sistemul integrat de ordine şi siguranţă publică, pentru prevenirea şi combaterea infracţionalităţii stradale;
n) cooperează cu centrele militare zonale în vederea înmânării ordinelor de chemare la mobilizare şi/sau de clarificare a situaţiei militare a rezerviştilor din Ministerul Apărării Naţionale;
o) asigură măsuri de protecţie a executorilor judecătoreşti cu ocazia executărilor silite;
p) acordă, pe teritoriul unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, sprijin imediat structurilor competente cu atribuţii în domeniul menţinerii, asigurării şi restabilirii ordinii publice.
În domeniul circulaţiei pe drumurile publice, poliţia locală are următoarele atribuţii:
a) asigură fluenţa circulaţiei pe drumurile publice din raza teritorială de competenţă, având dreptul de a efectua semnale regulamentare de oprire a conducătorilor de autovehicul exclusiv pentru îndeplinirea atribuţiilor conferite de prezenta lege în domeniul circulaţiei pe drumurile publice;
b) verifică integritatea mijloacelor de semnalizare rutieră şi sesizează nereguli constatate privind funcţionarea semafoarelor, starea indicatoarelor şi a marcajelor rutiere şi acordă asistenţă în zonele unde se aplică marcaje rutiere;
c) participă la acţiuni comune cu administratorul drumului pentru înlăturarea efectelor fenomenelor naturale, cum sunt: ninsoare abundentă, viscol, vânt puternic, ploaie torenţială, grindină, polei şi alte asemenea fenomene, pe drumurile publice;
d) participă, împreună cu unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române, la asigurarea măsurilor de circulaţie ocazionate de adunări publice, mitinguri, marşuri, demonstraţii, procesiuni, acţiuni de pichetare, acţiuni comerciale promoţionale, manifestări cultural-artistice, sportive, religioase sau comemorative, după caz, precum şi de alte activităţi care se desfăşoară pe drumul public şi implică aglomerări de persoane;
e) sprijină unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române în asigurarea măsurilor de circulaţie în cazul transporturilor speciale şi al celor agabaritice pe raza teritorială de competenţă;
f) acordă sprijin unităţilor/structurilor teritoriale ale Poliţiei Române în luarea măsurilor pentru asigurarea fluenţei şi siguranţei traficului;
g) asigură, în cazul accidentelor soldate cu victime, paza locului acestor accidente şi ia primele măsuri ce se impun pentru conservarea urmelor, identificarea martorilor şi a făptuitorilor şi, dacă se impune, transportul victimelor la cea mai apropiată unitate sanitară;
h) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staţionarea, parcarea autovehiculelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar;
i) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind masa maximă admisă şi accesul pe anumite sectoare de drum, având dreptul de a efectua semnale de oprire a conducătorilor acestor vehicule;
j) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, biciclişti, conducători de mopede şi vehicule cu tracţiune animală;
k) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la circulaţia în zona pietonală, în zona rezidenţială, în parcuri şi zone de agrement, precum şi pe locurile de parcare adaptate, rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional pentru persoanele cu handicap;
l) aplică prevederile legale privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale;
m) cooperează cu unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române pentru identificarea deţinătorului/utilizatorului autovehiculului ridicat ca urmare a staţionării neregulamentare sau al autovehiculelor abandonate pe domeniul public.
În domeniul disciplinei în construcţii şi al afişajului stradal, poliţia locală are următoarele atribuţii:
a) efectuează controale pentru identificarea lucrărilor de construcţii executate fără autorizaţie de costruire sau desfiinţare, după caz, inclusiv a construcţiilor cu caracter provizoriu;
b) efectuează controale pentru identificarea persoanelor care nu respectă autorizaţia de executare a lucrărilor de reparaţii ale părţii carosabile şi pietonale;
c) verifică respectarea normelor legale privind afişajul publicitar, afişajul electoral şi orice altă formă de afişaj/reclamă, inclusiv cele referitoare la amplasarea firmei la locul de desfăşurare a activităţii economice;
d) participă la acţiunile de demolare/dezmembrare/dinamitare a construcţiilor efectuate fără autorizaţie pe domeniul public sau privat al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale ori pe spaţii aflate în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale sau a altor instituţii/servicii publice de interes local, prin asigurarea protecţiei perimetrului şi a libertăţii de acţiune a personalului care participă la aceste operaţiuni specifice;
e) constată, după caz, conform atribuţiilor stabilite prin lege, contravenţiile privind disciplina în domeniul autorizării executării lucrărilor în construcţii şi înaintează procesele-verbale de constatare a contravenţiilor, în vederea aplicării sancţiunii, şefului compartimentului de specialitate care coordonează activitatea de amenajare a teritoriului şi de urbanism sau, după caz, preşedintelui consiliului judeţean, primarului unităţii administrativ-teritoriale ori al sectorului municipiului Bucureşti în a cărui rază de competenţă s-a săvârşit contravenţia sau persoanei împuternicite de aceştia.
În domeniul protecţiei mediului, poliţia locală are următoarele atribuţii:
a) controlează respectarea prevederilor legale privind condiţiile de ridicare, transport şi depozitare a deşeurilor menajere şi industriale;
supraveghează depozitele de deşeuri aflate în circumscripţia teritorială a unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale pentru prevenirea declanşării unor incendii, cu consecinţe negative pentru viaţa oamenilor, mediu şi bunuri materiale;
b) sesizează autorităţilor şi instituţiilor publice competente cazurile de nerespectare a normelor legale privind nivelul de poluare, inclusiv fonică;
c) participă la acţiunile de combatere a zoonozelor deosebit de grave şi a epizootiilor;
d) identifică bunurile abandonate pe domeniul public sau privat al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau pe spaţii aflate în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale ori a altor instituţii/servicii publice de interes local şi aplică procedurile legale pentru ridicarea acestora;
e) verifică igienizarea surselor de apă, a malurilor, a albiilor sau cuvetelor acestora;
f) verifică asigurarea salubrizării străzilor, a căilor de acces, a zonelor verzi, a rigolelor, îndepărtarea zăpezii şi a gheţii de pe căile de acces, dezinsecţia şi deratizarea imobilelor;
g) verifică existenţa contractelor de salubrizare încheiate de către persoane fizice sau juridice, potrivit legii;
h) verifică ridicarea deşeurilor menajere de operatorii de servicii de salubrizare, în conformitate cu graficele stabilite;
i) verifică şi soluţionează, potrivit competenţelor specifice ale autorităţilor administraţiei publice locale, sesizările cetăţenilor privind nerespectarea normelor legale de protecţie a mediului şi a surselor de apă, precum şi a celor de gospodărire a localităţilor;
j) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale specifice realizării atribuţiilor prevăzute la lit. a) - i), stabilite în sarcina autorităţilor administraţiei publice locale.
În domeniul activităţii comerciale, poliţia locală are următoarele atribuţii:
a) acţionează pentru respectarea normelor legale privind desfăşurarea comerţului stradal şi a activităţilor comerciale, respectiv a condiţiilor şi a locurilor stabilite de autorităţile administraţiei publice locale;
b) verifică legalitatea activităţilor de comercializare a produselor desfăşurate de operatori economici, persoane fizice şi juridice autorizate şi producători particulari în pieţele agroalimentare, târguri şi oboare, precum şi respectarea prevederilor legale de către administratorii pieţelor agroalimentare;
c) verifică existenţa la locul de desfăşurare a activităţii comerciale a autorizaţiilor, a aprobărilor, a documentelor de provenienţă a mărfii, a buletinelor de verificare metrologică pentru cântare, a avizelor şi a altor documente stabilite prin legi sau acte administrative ale autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale;
d) verifică respectarea normelor legale privind comercializarea obiectelor cu caracter religios;
e) verifică respectarea normelor legale privind amplasarea materialelor publicitare şi a locurilor de comercializare a produselor din tutun şi a băuturilor alcoolice;
f) verifică respectarea prevederilor legale privind orarul de aprovizionare şi funcţionare al operatorilor economici;
g) identifică mărfurile şi produsele abandonate pe domeniul public sau privat al unităţii administrativ-teritoriale Nicolae Bălcescu sau pe spaţii aflate în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale ori a altor servicii/instituţii de interes local şi aplică procedurile legale de ridicare a acestora;
h) verifică respectarea regulilor şi normelor de comerţ şi prestări de servicii stabilite prin acte normative în competenţa autorităţilor administraţiei publice locale;
i) cooperează şi acordă sprijin autorităţilor de control sanitar, de mediu şi de protecţie a consumatorilor în exercitarea atribuţiilor de serviciu specifice domeniului de activitate al acestora;
j) verifică respectarea obligaţiilor ce revin operatorilor economici cu privire la afişarea preţurilor, a produselor comercializate şi a serviciilor şi sesizează autorităţile competente în cazul în care identifică nereguli;
k) verifică şi soluţionează, în condiţiile legii, petiţiile primite în legătură cu activităţi de producţie, comerţ sau prestări de servicii desfăşurate în locuri publice cu încălcarea normelor legale;
l) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale specifice realizării atribuţiilor prevăzute la lit. a) - j), stabilite în sarcina autorităţilor administraţiei publice locale.
În domeniul evidenţei persoanelor, poliţia locală are următoarele atribuţii:
- cooperează cu alte autorităţi competente în vederea verificării, la cererea acestora, a unor date cu caracter personal, dacă solicitarea este justificată prin necesitatea îndeplinirii unei atribuţii prevăzute de lege, cu respectarea reglementărilor legale privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date;
- constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru nerespectarea normelor legale privind domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, inclusiv asupra obligaţiilor pe care le au persoanele prevăzute la 38 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- cooperează cu serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor pentru punerea în legalitate a persoanelor cu acte de identitate expirate şi a minorilor cu vârstă peste 14 ani, care nu au acte de identitate.
În cazul infracţiunilor flagrante, personalul poliţiei locale procedează conform dispoziţiilor art. 293 din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare.
ACTIVITĂȚI ȘI MISIUNI EXECUTATE ÎN COMUN
În cazul executării în comun cu unităţile/structurile Poliţiei Române sau cu cele ale Jandarmeriei Române a unor misiuni în domeniul menţinerii sau asigurării ordinii publice ori pentru dirijarea circulaţiei rutiere, efectivele poliţiei locale acţionează sub coordonarea directă a Poliţiei Române sau a Jandarmeriei Române, după caz.
La baza cooperării între structurile de ordine publică se află prevederile O.U.G 63/2003, privind organizarea și funcționarea M.A.I, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.604/2003, ale Legii nr. 218/2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române cu modificările și completările ulterioare, ale Legii 116/1998 cu modificările și completările ulterioare ale Legii 155/2004, privin organizarea și funcționarea Jandarmeriei Române, Legii 155/2010 privind înființarea Poliției Locale, ale H.G nr. 787/2002 privind aprobarea regulamentului de organizare și funcționare a Autorităților Teritoriale de Ordine Publică, Ordinul M.A.I nr.26/2015, privind organizarea și executarea activității de menținere a ordinii si siguranței publice..
- Funcția principală a celor trei structuri este de protecție a cetățeanului și a statului , se realizează prin participarea la prevenirea și combaterea fenomenului infracțional, garantarea și apărarea drepturilor și libertăților constituționale, a siguranței cetățenilor, a proprietății publice și private, asigurarea climatului necesar funcționării instituțiilor statului în conformitate cu prevederile legii.
- Cooperarea este activitatea prin care structurile din sistemul integrat de ordine publică, acționează în comun pentru stăpânirea fenomenului infracțional și contravențional, menținerea și restabilirea ordinii publice. În acest sens ,se urmărește creșterea capacității operative și de intervenție prin reducerea timpului de reacție la apelurile cetățenilor.
- Asigurarea unui climat de securitate și creșterea siguranței civice prin intensificarea activității de patrulare. Acoperirea optimă a teritoriului cu forțe de ordine publică și evitarea suprapunerilor în sectoarele și zonele de siguranță publică.
- Scăderea infracțiunilor stradale înregistrate
- Optimizarea raporturilor între instituțiile participante cu atribuții în domeniul ordinii publice și responsabilizarea fiecărei structuri în vederea asigurării climatului de ordine și siguranță publică.
- Creșterea gradului de siguranță publică în zona unităților de învățământ schimbul operativ de date privind situația operativă din zona de responsabilitate.
- Perfecționarea pregătirii personalului din cele două structuri, prin activități desfășurate în comun, care să vizeze în principal cunoașterea legislației
- Organizarea și executarea de patrulări, acțiuni punctuale,razii în comun sau separat și informarea reciprocă despre rezultatele acestora și măsurile ce se inpunpentru înbunătățirea muncii
- Executarea de controale comun conform atribuțiilor legislației în vigoare, Acordarea de sprijin reciproc în soluționarea unor situații ivite în timpul serviciului.Stabilirea de măsuri comune pentru a acționa în situații de urgență, incendii explozii catrastrofe și calamități
- Lucrătorii instituțiilor implicate Poliția, Jandarmeria Poliția Locală , acționează în patrule independente, pedestru sau cu autoturismele din dotare.
- Itinerariile de patrulare auto și pedestru vor avea ca puncte obligatorii de trecere și staționare, unitățile școlare, în special pe timpul sosirii și plecării elevilor de la cursuri
Punctual la solicitare sunt realizate acțiuni în comun cu Poliția Națională Română, structuri ale IGSU, ANSV, ANPA.
MODUL DE ACȚIUNE ÎN SITUAȚII SPECIFICE
În cazul în care se sesizează comiterea unui accident rutier sau în cazul infracțiunilor contra vieții, sănătății, integrității corporale a persoanei, indifferent dacă sunt săvârșite în strada sau în imobile, ori în situația calamităților naturale ,inundațiilor sau exploziilor, trebuiesc luate următoarele măsuri
-Acționează folosind mijloacele din dotare pentru înlăturarea pericolului;
- Salvează victima;
-Raportează prin orice mijloace evenimentul organelor ierarhice superioare;
-Evacuează persoanele din apropiere;
-Interzice accesul oricărei persoane în zona periculoasă;
-Conservarea urmele;
-Ia măsuri pentru depistarea unor eventuale surse de incendii și acționează pentru localizarea limitarea și lichidarea efectelor acestora;
-Anunță ambulanța și pompierii dacă este cazul;
-Identifică martorii ocular;
-Asigură paza locului;
-Sprijină reprezentanții protecției civile și pompierii militari în vederea înlăturării efectelor produse
-În cazul în care infractorul se află la locul faptei sau în împrejurimi îl va identifica, va lua măsuri de imobilizare și ii va asigura protecția pentru a nu suferi vătămări corporale din partea altor persoane.
CAPITOLUL III
EFECTIVELE AFLATE LA DISPOZIȚIE ȘI SUPORTUL LOGISTIC
Efectivele de care dispune și cu care acționează Poliția Locală Nicolae Bălcescu sunt următoarele
Număr total de personal:- 3
din care:
-doi politiști locali
-un paznic
Suport logistic aflat în dotarea Poliției Locale Nicolae Bălcescu cuprinde:
-Calculator;
-Autoturism de serviciu;
-Echipament de lucru;
Autoturismul este inscripționat conform H.G 1332/2010 cu însemnul dinstinctiv POLIȚIA LOCALĂ, urmat de denumirea unității din care face parte.
Literele care compun inscripția sunt de culoare bleo, pe fond alb, și au aceleași dimensiuni.
Însemnele sunt amplasate pe toate laturile autovehiculului,portiere portbagaj și capotă, pentru a fi vizibile din orice poziție,autoturismul fiind dotat cu mijloace de avertizare acustica si luminoara.
CAPITOLUL IV
DISPOZIȚII FINALE
În funcție de evoluția situației operative, Poliția Locală ține legătura și face schimb de informații cu Poliția comunei Nicolae Bălcescu, ori de câte ori situația o impune.
Periodic au loc analize comune între factorii de conducere ai structurilor de menținere a ordinii și liniștii publice pentru a eficientiza colaborarea între cele două instituții.
Delimitarea zonelor de patrulare menționate la Cap.II, reprezentate grafic, constituie anexe la prezentul Plan de Ordine și Siguranță Publică. Activitatea este evaluată trimestrial de către șefii de structuri.
Prezentul Plan de Ordine și Siguranță Publică intră în vigoare la data aprobării de către Consiliul Local.
ANEXE:
-Harta comunei Nicolae Bălcescu;