ANEXA NR. 2 la hotărârea nr. 23 din 30.04.2025

REGULAMENTUL 

DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE A SERVICIULUI VOLUNTAR PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ 

    

CAP. 1  Dispoziţii generale

          Serviciul voluntar pentru situaţii de urgenţă al comunei SĂCĂDAT,  se reorganizează  în baza:

  • art. 13 lit. d, art.31 alin.3, a art.32 precum şi a art.33 din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor;
  • art. 10 lit. b din Legea nr. 481/2004 privind Protecţia Civila modificată şi completată cu Legea Nr. 212/2006;
  •  art.129 din OUG nr.57 din 03.07.2019 privind Codul administrativ;
  • Criteriilor de Performanţă privind constituirea, încadrarea și dotarea serviciilor voluntare și aserviciilor private pentru situații de urgență aprobate prin Ordinul nr. 51 din 15 martie 2024;  
  • Hotărârii  Consiliului Local din Comuna SĂCĂDAT nr._____ emisă în __/__/____ 

ca Serviciu Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă de categoria V1  .

         Serviciul voluntar pentru situaţii de urgenţă, funcţie de schema cu riscurile teritoriale din unitatea administrativ-teritorială, întocmită de I.S.U. „CRIŞANA” şi aprobată de prefectul jud Bihor (conform art.16, alin. b din Legea 307/2006 şi art.3 din Ordinul nr. 51 din 15 martie 2024, pentru aprobarea criteriilor de performanță privind constituirea încadrarea și dotarea serviciilor voluntare și a serviciilor private),  îşi îndeplineşte atribuţiile legale în limitele sectorului de competență stabilit, pe raza comunei SĂCĂDAT, pune în aplicare planurile de intervenţie funcţie de riscurile identificate în sectorul de competență, astfel: 

 I. Riscuri naturale

(a) fenomene meteorologice periculoase ( furtuni, inundatii, tornade, seceta, inghet, etc.)

1. Inundatii ;

2. Furtuni , tornade,seceta, inghet;

3. Incendii de padure;  

4. Avalanse (dacă este cazul);

 (b). Fenomene distructive de origine geologica

  1. Cutremure.
  2. Alunecari de teren .

                      II .Riscuri tehnologice

  1. Industriale ;
  2. De transport si depozitare produse periculoase;

 b1. Transportul rutier;

 b2. Transport feroviar (unde este cazul);

 b3. Transportul aerian (unde este cazul);

              b4. Transportul prin retele magistrale: Electrice

                      (c) Poluare ape;

                     (d) Prabusiri de constructii si instalatii;

                     (e) Esecul utilitatilor publice;

                     (f) Caderi de obiecte din atmosfera;

                     (g)Munitie neexplodata

                               III.Riscuri biologice

Epidemii.

Epizootii .

 Incendii:

a. la institutiile publice

      b. la operatorii economici:

- ferme agricole;

- ferme zootehnice;

- depozite si magazii pentru substante si ingrasaminte chimice;

- morarit si panificatie;

- unitati de comert comert; 

- alimentatie publica, turism si agreement;

- amenajari temporare ( targuri, piete, oboare )

- obiective chimice si petrochimice;

- statii distributie carburant si recipiente G.P.L.;

- cabinete medicale private;

- camine si case de copii si batrani ( fundatii );

- farmacii;

- depozite de materiale combustibile;

- depozite de materiale de constructii;

- unitati de prelucrare a lemnului

           c.Incendii la terenurile si suprafetele agricole

                d. Incendii in masa

 CAP. 2   Organizarea şi atribuţiile serviciului voluntar 

2.1 Conducerea şi structura organizatorică

            Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al Comunei Săcădat este condus de şeful serviciului, profesionist în domeniu, având în componenţă, în mod obligatoriu, următoarele structuri :

  • un compartiment pentru prevenire;
  • două echipe specializate (echipă specializată de stingere la incendii și echipă specializată de avertizare – alarmare – căutare – deblocare – salvare – evacuare;

Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă  se încadrează cu personal angajat şi voluntar având aptitudini fizice, psihice şi profesionale adecvate funcţiei, iar personalul angajat va avea atestarea şi calificarea necesară, conform reglementarilor în vigoare.

                    Structura organizatorică:

In baza art. 5 lit. aliniatul 1 și 2, art.8, art.22, art.25 și art.27  din Criteriile de performanţă privind constituire, încadrarea  şi dotarea Serviciilor Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă emis de Ministerul Administraţiei si Internelor prin Ordinul nr. 51 din 15 martie 2024se reorganizează Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă de categoria V1, având următoarea componenţă:

  1.   ŞEF SERVICIU (PERSONAL ANGAJAT PE ACEASTĂ FUNCȚIE)

MOGA GHEORGHE - OVIDIU         

  1. COMPARTIMENT PENTRU PREVENIRE

(PERSONALVOLUNTAR care intră în componența echipelor specializate) 

  1. pentru instituţiile publice şi operatorii economici din subordinea Consiliului Local:  ILUȚA ADRIAN TEODOR
  2. pentru TOTALUL de 727 gospodării aflate pe teritoriul comunei (câte 1 specialist la fiecare 500   gospodării):
  • Loc. SĂCĂDAT, BORȘA – specialist prevenire  –  LEȘ DĂNUȚ
  • Loc. SĂBOLCIU               – specialist prevenire  -  MORNA TEOFIL-FLORIN
    1. ECHIPE SPECIALIZATE ( PERSONAL VOLUNTAR)
    2. Echipă de intervenţie la incendii 2. Echipă de avertizare-alarmare-evacuare

Nr.

Crt.

Funcția din cadrul echipajului,

NUMELE ȘI PRENUMELE

Nr.

Crt.

Funcția din cadrul echipajului,

NUMELE ȘI PRENUMELE

1.

Șef echipă stingere

BACIU IOAN

1.

Șef echipă avrtizare – alarmare –evacuare

LEȘ DĂNUȚ

2.

Servant BALINT TRAIAN-STELIAN

2.

Servant MONENCIU VIOREL

3.

Servant BACIU SEBASTIAN

3.

Servant SOTOC IOAN-CĂTĂLIN

4.

Servant CORB FLORIN-ALIN

4.

Servant MORNA TEOFIL

5.

Servant PUȘCĂU COSMIN-OLIMPIU

5.

 

 

          NOTĂ: Din compartimentul prevenire poate face parte și pers. echipe intervenție.

          TOTAL PERSONAL  =11

Din care: personal angajat=6               ; personal voluntar =5

                     2.2. Relaţiile dintre structurile serviciului voluntar

         - ierarhice: şeful serviciului voluntar se subordonează primarului iar compartimentul pentru prevenire şi personalul echipelor specializate se subordonează şefului serviciului voluntar;

         - funcţionale: colaborează şi conlucrează cu celelalte structuri funcţionale din organigrama instituţiei pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice, respectiv colaborează pe bază de reciprocitate cu serviciile private pentru situaţii de urgenţă din sectorul de competenţă sau după caz cu serviciile de urgenţă profesioniste, ori de câte ori amploarea situaţiei de urgenţă depăşeşte capacitatea de răspuns a serviciului.

         - coordonare şi control:

                   - prin convenţii cu:

                   - prin convenţii cu: 

                   - prin convenţii cu:

        -cooperare cu _____________________________________________________

        -cooperare cu _____________________________________________________

         Pentru colaborare la acţiunile de limitare şi înlăturare a urmărilor situaţiilor de urgenţă, consiliul  local poate încheia protocoale cu asociaţiile profesionale şi organizaţiile neguvernamentale cu atribuţii în domeniu.

 2.3. Organizarea și funcționarea Serviciul voluntar pentru situaţii de urgenţă se asigură prin permanență de la domiciliu.

 2.4 Atribuţiile Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă (conform prevederilor art. 33 din Legea 307/2006) sunt următoarele:

a. desfăşurarea activităţii de informare şi instruire privind cunoaşterea şi respectarea regulilor şi măsurilor de apărare împotriva incendiilor;

b. verifică modul de aplicare a normelor, reglementărilor tehnice şi dispoziţiilor care privesc apărarea împotriva incendiilor, în domeniul de competenţă;

c. asigură intervenţia pentru stingerea incendiilor, salvarea, acordarea primului ajutor şi protecţia persoanelor, a animalelor şi bunurilor periclitate de incendii sau în alte situaţii de urgenţă;

 Atribuţiile şefului serviciului voluntar

         Şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă răspunde de îndeplinirea întocmai a atribuţiunilor legale ce revin serviciului, de instruirea acestuia şi ridicarea continuă a capacităţii sale de acţiune, de menţinere a unei discipline ferme în rândul personalului. Lui i se subordonează întreg personalul serviciului. Prin activitatea desfăşurată, trebuie să contribuie activ la aplicarea în practică a principiului apărării împotriva dezastrelor în sectorul de competență a serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă, astfel:

 1.organizează şi conduce nemijlocit instruirea de specialitate a serviciului întocmind în acest scop programul lunar şi urmăreşte executarea lui de întreg personalul serviciului;

  1. organizează activitatea pentru prevenirea incendiilor pe care o desfăşoară compatimentul, după caz, în care scop:
    1. pregăteşte personalul care execută activitatea de prevenire;
    2. controlează personal modul de respectare a normelor de p.s.i. precum şi de comportare la dezastre şi acţionează pentru înlăturarea operativă a oricăror încălcări;
    3. desfăşoară activităţi instructiv-educative în rândul personalului care se încadrează în muncă şi sprijină pe şefii echipei specializate în instruirea personalului de la locurile de muncă;
    4. face propuneri conducerii instituţiei cu privire la încardarea cu personal a serviciului, urmărind respectarea criteriilor prevăzute de lege
  2. organizează intervenţia serviciului – formaţiei de intervenţie, pentru stingerea incendiilor şi înlăturarea efectelor negative ale calamintăţilor naturale şi catastrofelor, precum şi salvarea şi acordarea primului ajutor persoanelor, în care scop:
    1. întocmeşte, cu sprijinul specialiştilor, documentele de organizare, desfăşurare şi conducere a activităţii Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă privind intervenţia formaţiei;
    2. organizează zilnic intervenţia SVSU şi urmăreşte încardarea completă a echipei specializate pentru stingerea incendiilor;
    3. pregăteşte personalul formaţiei pentru intervenţie pentru executarea de exerciţii şi aplicaţii pe timp de zi şi de noapte, atât cu forţele şi mijloacele proprii cât şi în cooperare cu alte servicii;
    4. controlează şi ia măsuri pentru ca toate utilajele, accesoriile, echipamentul de protecţie şi instalaţile de stingere din dotarea serviciului, precum şi instalaţiile de alarmare şi de stingere să fie în permanentă stare de utilizare;
    5. organizează alarmarea în caz de dezastre a serviciior cu care este stabilită cooperarea;
    6. conduce formaţia în acţiunile de intervenţie pentru stingerea incendiilor şi înlăturarea efectelor calamităţilor naturale şi catastrofelor;
  3. face propuneri privind îmbunătăţirea continuă a încadrării serviciului cu pompieri voluntari;
  4. asigură respectarea întocmai a programului zilnic a personalului, precum şi în zilele de repaus şi de sărbători legale;
  5. întocmeşte şi actualizează documentele operative ale serviciului, asigură păstrarea şi menţinerea corespunzătoare a bunurilor din înzestrarea acestuia şi a sediului, asigură ordinea şi disciplina, face propuneri de recompensare şi sancţionare a personalului serviciului.

 Atribuţiile compartimentului de prevenire

  • planifică şi desfăşoară, controale, verificări şi alte activităţi de prevenire privind modul de aplicare a prevederilor legale şi stabileşte măsurile necesare pentru creşterea nivelului de securitate al cetăţenilor şi bunurilor;
  • desfăşoară activităţi de informare publică pentru cunoaşterea de către cetăţeni a tipurilor de risc specifice sectorului de competenţă, măsurilor de prevenire, precum şi a conduitei de urmat pe timpul situaţiilor de urgenţă;
  • participă la elaborarea reglementărilor specifice sectorului de competenţă în domeniul prevenirii şi intervenţiei în situaţii de urgenţă;

-   monitorizează şi evaluează tipurile de risc;

  • participă la elaborarea şi derularea programelor pentru pregătirea personalului propriu, precum si a populaţiei;
  • controlează şi îndrumă în domeniul apărării împotriva incendiilor şi protecţiei civile operatorii economici/instituţiile şi structurile subordonate consiliului local;
  • participă la identificarea resurselor umane şi materialelor disponibile pentru răspuns în situaţii de urgenţă şi ţine evidenţa acestora;
  • stabileşte concepţia de intervenţie şi elaborează/ coordonează elaborarea documentelor operative de răspuns;
  • planifică şi desfăşoară exerciţii, aplicaţii şi alte activităţi de pregătire, pentru verificarea viabilităţii documentelor operative;
  • organizează evidenţa privind intervenţiile, analizează periodic situaţia operativă şi valorifică rezultatele;
  • participă la cercetarea cauzelor de incendiu, a condiţiilor şi împrejurărilor care au determinat ori au favorizat producerea accidentelor şi dezastrelor;
  • constată prin personalul desemnat, încălcarea dispoziţiilor legale din domeniul de competenţă;
  • acordă sprijin unităţilor de învăţământ  în organizarea şi desfăşurarea activităţilor de pregătire a concursurilor cercurilor de elevi „Prietenii pompierilor” şi „Cu viaţa mea apăr viaţa”;
  • asigură informarea organelor competente privind acţiunile desfăşurate;
  • desfăşoară activităţi privind soluţionarea petiţiilor în domeniul specific.
  • pentru identificarea şi evaluarea tipurilor de risc specifice sectorului de competenţă, precum şi pentru stabilirea măsurilor în domeniul prevenirii şi intervenţiei, participă împreună cu consiliul local la întocmirea „Planului de analiză şi acoperire al riscurilor” în sectorul de competenţă, pe baza schemei cu riscurile teritoriale întocmită de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Crișana” al judeţului Bihor.
  • supravegherea unor activităţi cu public numeros de natură religioasă, cultural-sportivă sau distractivă, sărbători tradiţionale şi altele;
  • cunoaşterea nemijlocită a gradului real de protecţie asigurat în instituţii şi adoptarea celor mai corespunzătoare măsuri pentru îmbunătăţirea acestuia.

Notă:Constatările rezultate în urma controalelor şi verificărilor din teren vor face subiectul unei informari la nivelul Consiliului Local şi al primarului în vederea stabilirii măsurilor ce se impun .

          Atribuţiile echipei specializate pentru stingerea incendiilor:

  • participă la intervenţia unitară a Serviciului Voluntar Pentru Situaţii de Urgentă şi înlăturarea efectelor negative ale calamitaţilor naturale şi catastrofelor;
  • în cazul apariţiei unor situaţii de urgenţă, anunţă imediat conducerea unităţii administrativ-teritoriale şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgentă „Crișana” al judeţului Bihor, stabilind împreună cu conducătorii locurilor de muncă măsurile necesare ce se impun;
  • cercetează, identifică şi evaluează efectele dezastrului care s-a produs în sectorul de competenţă;
  • transmite date şi informaţii Centrului Operativ al Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă (C.L.S.U.).
  • organizează căutarea şi salvarea oamenilor surprinşi sub dărâmături – salvarea victimelor rezultate în urma incendiilor, accidentelor rutiere de mari proporţii, aviatice, feroviare, exploziilor sau avariilor tehnologice.
  • salvarea persoanelor şi bunurilor materiale în caz de inundaţii sau accidente la baraje hidrotehnice.
  • salvarea oamenilor şi animalelor în cazul unor accidente în care au fost implicate substanţe chimice sau radioactive.
  • participarea la asigurarea cu apă potabilă a populaţiei din zona dezastrului sau a accidentului major.
  • participarea la distribuirea hranei şi a bunurilor de primă necesitate pentru persoanele sinistrate.
  • participarea temporară la acţiuni de refacere a construcţiilor şi a unor lucrări de mică dimensiune.
  • participarea instalarea taberelor pentru sinistraţi şi la acţiunile ce se desfăşoară pentru asigurarea condiţiilor de trai ale acestora .
  • asigurarea iluminatului pe timp de noapte pentru necesităţi proprii de intervenţie sau la cererea altor servicii de urgenţă.
  • participarea la pregătirea în domeniul situaţiilor de urgenţă a salariaţilor  şi a populaţiei din sectorul de competenţă.

      CAP. 3 Atribuţiile personalului din structura serviciului voluntar

     A. Atribuţiile şefului serviciului voluntar

         Şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă răspunde de îndeplinirea întocmai a atribuţiunilor legale ce revin serviciului, de instruirea acestuia şi ridicarea continuă a capacităţii sale de acţiune, de menţinere a unei discipline ferme în rândul personalului. Lui i se subordonează întreg personalul serviciului. Prin activitatea desfăşurată, trebuie să contribuie activ la aplicarea în practică a principiului apărării împotriva dezastrelor în zona de responsabilitate a serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă, astfel:

 A. organizează şi conduce nemijlocit instruirea de specialitate a serviciului întocmind în acest scop programul lunar şi urmăreşte executarea lui de întreg personalul serviciului, execută instruirea metodică a şefilor formaţiilor de intervenţie;

  1. organizează activitatea pentru prevenirea incendiilor pe care o desfăşoară grupa sau compatimentul, după caz, în care scop:
    1. pregăteşte personalul care execută activitatea de prevenire;
    2. controlează personal modul de respectare a normelor de p.s.i. precum şi de comportare la dezastre şi acţionează pentru înlăturarea operativă a oricăror încălcări;
    3. desfăşoară activităţi instructiv-educative în rândul personalului care se încadrează în muncă şi sprijină pe şefii formaţiilor de lucru în instruirea personalului de la locurile de muncă;
    4. face propuneri conducerii instituţiei cu privire la încardarea cu personal a serviciului, urmărind respectarea criteriilor prevăzute de lege
  2. organizează intervenţia serviciului – formaţiei de intervenţie, pentru stingerea incendiilor şi înlăturarea efectelor negative ale calamintăţilor naturale şi catastrofelor, precum şi salvarea şi acordarea primului ajutor persoanelor, în care scop:
    1. întocmeşte, cu sprijinul specialiştilor, documentele de organizare, desfăşurare şi conducere a activităţii Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă privind intervenţia formaţiei;
    2. organizează zilnic intervenţia formaţiei pe ture de serviciu şi urmăreşte încardarea completă a grupelor;
    3. pregăteşte personalul formaţiei pentru intervenţie pentru executarea de exerciţii şi aplicaţii pe timp de zi şi de noapte, atât cu forţele şi mijloacele proprii cât şi în cooperare cu alte servicii;
    4. controlează şi ia măsuri pentru ca toate maşinile, utilajele, accesoriile, echipamentul de protecţie şi instalaţile de stingere din dotarea serviciului, precum şi instalaţiile de alarmare şi de stingere să fie în permanentă stare de utilizare;
    5. organizează alarmarea în caz de dezastre a serviciior cu care este stabilită cooperarea;
    6. conduce formaţia în acţiunile de intervenţie pentru stingerea incendiilor şi înlăturarea efectelor calamităţilor naturale şi catastrofelor;
    7. urmăreşte asigurarea permanenţei la sediul serviciului a şoferilor, în cazul serviciul dotat cu autospecială;
  3. face propuneri privind îmbunătăţirea continuă a încadrării serviciului cu pompieri voluntari;
  4. asigură respectarea întocmai a programului zilnic a personalului angajat, controlează în acest scop activitatea serviciului în schimburile II şi III, precum şi în zilele de repaus şi de sărbători legale;
  5. întocmeşte şi actualizează documentele operative ale serviciului, asigură păstrarea şi menţinerea corespunzătoare a bunurilor din înzestrarea acestuia şi a sediului, asigură ordinea şi disciplina, face propuneri de recompensare şi sancţionare a personalului serviciului.

 

    B. Atribuţiile specialistului de prevenire la instituțiile publice și operatorii economici  din subordinea consiliului local

         Specialistul de prevenire este subordonat nemijlocit şefului Serviciului Voluntar pentru Situaţi de Urgenţă, pe linia îndeplinirii atribuţiunilor de serviciu revenindu-i următoarele sarcini:

  1. participă la programul de pregătire al Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă;
  2. desfăşoară activităţi de prevenire, îndrumare şi control la obiectivele din sectorul de competenţă în vederea prevenirii situaţiilor de urgenţă;
  3. execută controale de prevenire la obiectivele repartizate din sectorul de competenţă (gospodăriile populaţiei, operatorii economici din subordinea consiliului local şi instituţiile publice din sectorul de competenţă) în conformitate cu prevederile legii, scriind în caietele de control neregulile constatate;
  4. participă la toate formele de pregătire şi activităţile planificate în domeniul prevenirii situaţiilor de urgenţă;
  5. aduce la cunoştiinţa şefului serviciului stările de pericol sau situaţiile dosebite din teren;
  6. participă la înlăturarea operativă, pe timpul controlului, a stărilor de pericol constatate, a cauzelor potenţiale de incendiu precum şi a altor stări potential generatoare de situaţii de urgenţă;
  7. îndeplineşte orice alte sarcini trasate de şeful serviciului.

 C. Atribuţiile specialistului de prevenire la gospodării (un specialist la fiecare 500 gospodării) și/ sau clădiri de locuit colective.

         Specialistul de prevenire este subordonat nemijlocit şefului Serviciului Voluntar pentru Situaţi de Urgenţă, pe linia îndeplinirii atribuţiunilor de serviciu revenindu-i următoarele sarcini:

  1. participă la programul de pregătire al Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă;
  2. desfăşoară activităţi de prevenire, îndrumare şi control la gospodăriile din sectorul de competenţă în vederea prevenirii situaţiilor de urgenţă;
  3. execută controale de prevenire la gospodăriile populației repartizate din sectorul de competenţă în conformitate cu prevederile legii, scriind în caietele de control neregulile constatate;
  4. participă la toate formele de pregătire şi activităţile planificate în domeniul prevenirii situaţiilor de urgenţă;
  5. aduce la cunoştiinţa şefului serviciului stările de pericol sau situaţiile dosebite din teren;
  6. participă la înlăturarea operativă, pe timpul controlului, a stărilor de pericol constatate, a cauzelor potenţiale de incendiu precum şi a altor stări potential generatoare de situaţii de urgenţă;
  7. îndeplineşte orice alte sarcini trasate de şeful serviciului.

     D. Atribuţiile şefului echipei specializate

  1. verifică prezenţa personalului voluntar, capacitatea lor de a-şi îndeplini sarcinile ce le revin, starea de funcţionare a mijloacelor tehnice de intervenţie, existenţa documentelor conform opisului şi ia măsuri pentru completarea echipei în schimbul respectiv cu personal voluntar;
  2. execută nemijlocit instruirea de specialitate în cadrul programului lunar;
  3. asigură culegerea, centralizarea şi analiza datelor despre urmările situaţiilor de urgenţă;
  4. prezintă în mod oportun propuneri sefului serviciului în vederea luării deciziilor de intervenţie şi protecţie, respectiv de înlăturare a urmărilor situaţiilor de urgenţă;
  5. studiază particularităţile instituţiilor şi operatorilor economici din sectorul de competenţă al serviciului şi propune măsuri concrete de protecţie a personalului şi bunurilor materiale în cazul unor situaţii de urgenţă;
  6. asigură măsuri igienico-sanitare şi antiepidemice în cazul apariţiei unor epidemii de boli infecţioase, realizând măsuri sanitar-veterinare, antiepizootice şi antifitotoxice;
  7. asigură transportul materialelor şi hranei în caz de situaţii de urgenţă;
  8. menţine permanent legătura cu şeful serviciului şi cu echipa proprie care acţionează în cazul unei situaţii de urgenţă;
  9. ia toate măsurile urgente de protecţie care se impun şi despre care raportează imediat şefului serviciului;
  10. cunoaşte în permanenţă situaţia evacuării persoanelor şi bunurilor materiale;
  11. îndeplineşte orice alte sarcini trasate de şeful serviciului;

     E. Atribuţiile   mecanicului de utilaj

         Mecanicul de utilaj se subordonează şefului Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă, şi răspunde de menţinerea în stare de funcţionare a mijloacelor tehnice de intervenţie încredinţate, revenindu-i următoarele sarcini:

  1. verifică permanent, starea de funcţionare a mijloacelor tehnice de intervenţie şi existenţa plinului de carburanţi, lubrifianţi, apa şi alte substanţe de stingere, luând în primire tehnica de luptă pe   bază de proces verbal;
  2. execută la timp întreţinerile, reviziile şi verificările prevăzute de normele în vigoare şi instrucţiunile tehnice, ţine evidenţa executării acestor acţiuni, precum şi a exploatării;
  3. acţionează pentru înlăturarea urmărilor dezastrelor folosind cât mai judicios mijloacele tehnice şi substanţele, respectând instrucţiunile de exploatare a tehnicii, precum şi normele de circulaţie;
  4. execută repunerea rapidă în stare de funcţionare la întreaga capacitate a mijloacelor tehnice de stingere utilizate la incendii sau la alte acţiuni de lichidare a dezastrelor;
  5. se preocupă de cunoaşterea temeinică a sectorului de competenţă atribuit serviciului (drumuri şi căi de acces, surse de apă şi locuri de amplasare a tehnicii, la obiectivele şi la localităţile proprii cât şi la cele cu care s-au încheiat convenţi sau contracte);
  6. îndeplineşte orice alte sarcini trasate de şeful serviciului

    F. Atribuţiile membrilor echipei specializate pentru stingerea incendiilor.

         Servanţii de la utilajele mobile, sunt nominalizaţi din rândul personalului angajat sau voluntar şi se subordonează şefului SVSU și șefului echipei specializate, având următoarele atribuţii:

  1. participă la toate activităţile de instruire de specialitate;
  2. respectă întocmai programul zilnic de activitate, regulile de ordine interioară şi disciplina în muncă;
  3. participă efectiv la acţiunile de stingere a incendiilor, de salvare a persoanelor şi a bunurilor materiale, la înlăturarea urmărilor situaţiilor de urgenţă, îndeplinind funcţia pe care o are stabilită prin hotărârea de constituire a serviciului;
  4. execută activităţile de întreţinere a utilajelor din dotare, a  accesoriilor PSI pe care le deserveşte şi a echipamentelor de protecţie;
  5. să cunoască semnele şi semnalele în cazul intervenţiilor la situaţii de urgenţă şi să le execute întocmai;
  6. efectuează operaţiile de verificare şi încărcare a stingătoarelor;
  7. se pregăteşte pentru participarea la acţiuni de salvare care reclamă eforturi fizice prelungite şi cunoaşterea modului  de utilizare a aparaturii de salvare;
  8. acţionează în condiţii create ca urmare a unor avarii, incendii şi întotdeauna acolo unde necesită utilizarea aparaturii de protecţie a respiraţiei;
  9. intervine pentru salvarea persoanelor aflate în condiţi periculoase ce le pun în pericol viaţa sau integritatea corporală, acordându-le primul ajutor;
  10. intervine pentru evacuarea bunurilor materiale ce se găsesc în locuri periculoase şi care pot fi determinate datorită condiţiilor create de apariţia unor avarii, incendii, calamităţi, etc.;
  11. îndeplineşte orice alte sarcini trasate de şeful serviciului

G. Membrii echipei specializate pentru avertizare - alarmare - căutare - deblocare - salvare –  evacuare îndeplinesc următoarele atribuții specifice pentru:

a) avertizarea – alarmarea populației:

- asigurarea transmiterii avertizărilor către populaţie, prin sisteme şi mijloace tehnice de avertizare şi alarmare publică din dotare, cu informaţiile autorizate de instituţiile abilitate despre posibilitatea, iminenţa producerii sau producerea situaţiilor de urgenţă;

b) căutarea –deblocarea – salvarea persoanelor şi a animalelor:

- participă la realizarea și asigurarea capacităţilor operaţionale necesare deblocării căilor de acces în zona afectată de o situaţie de urgenţă, în scopul salvării vieţii omeneşti şi facilitării accesului structurilor de urgenţă la locul evenimentului în cooperare cu toateautorităţile responsabile, agenţii guvernamentale şi neguvernamentale şi operatori economici.

- participă la recunoaşterea şi evaluarea consecinţelor unei situaţii de urgenţă;

- comunică șefului de echipă informațiile rezultate în urma desfășurării activităților de

recunoaştere şi evaluare a consecinţelor unei situaţii de urgenţă;

- primește misiuni, dispoziții și informări de la șeful echipei;

- execută căutarea persoanelor cu mijloacele din dotare;

- execută tehnici de salvare a persoanelor şi a animalelor înainte, pe timpul şi imediat

după producerea unei situaţii de urgenţă cu mijloacele și materialele avute la dispoziție;

- participă la acordarea primului ajutor și cooperează cu structurile care asigură primul

ajutor calificat prin serviciile de Ambulanţă (SAJ/SABIF) şi unităţile de primiri urgenţe(UPU/CPU);

- cooperează cu alte forţe şi servicii specializate ale autorităţilor responsabile solicitate

în sprijin, conform domeniului de competenţă, la locul producerii unei situaţii de urgenţă;

c) evacuarea persoanelor, animalelor şi a bunurilor din zonele de risc:

- scoaterea temporară sau definitivă a persoanelor, animalelor şi bunurilor din zonele derisc şi asigurarea condiţiilor minime de subzistenţă, inclusiv activităţile de gestionare a datelor şi informaţiilor privind desfăşurarea acestor acţiuni, precum şi cele de asigurare a populaţiei şianimalelor cu apă şi hrană.

- asigurarea transportului necesar pentru realizarea evacuării populaţiei, resurselor

necesare pentru intervenţie şi asistenţă de primă necesitate în situaţii de urgenţă.

- colectarea, transportul, stocarea, distribuirea ajutoarelor de primă necesitate pentru

populaţia afectată;

- asigurarea măsurilor şi acţiunilor desfăşurate cu sprijinul organismelor specializate 

care vizează solicitarea privind asistenţa socială, psihologică şi religioasă pentru populaţia afectată;

- asigurarea măsurilor şi acţiunilor desfăşurate cu sprijinul structurilor de ordine şi

siguranţă publică, potrivit cadrului specific de reglementare şi care vizează asigurarea unui climat de siguranţă pe timpul acţiunilor care vizează răspunsul în situaţii de urgenţă pe timpul desfășurării activităților specifice;

- gestionarea informaţiilor, asigurarea energiei electrice pentru obiectivele critice de

răspuns la urgenţă, refacerea operativă a avariilor produse în reţelele de transport şi distribuţie a energiei electrice, precum şi refacerea operativă a avariilor produse în reţelele de transport şi distribuţie a gazelor naturale;

- acordarea de ajutoare de primă necesitate presupune îndeplinirea atribuțiilor pentru

colectarea, transportul, stocarea, distribuirea ajutoarelor de primă necesitate pentru populaţiaafectată.

d) alte atribuții:

- implementarea măsurilor de control în cazul evoluţiei unor epizootive grave şi

zoonoze, respectiv implementarea măsurilor privind prevenirea situaţiilor determinate de atacul organismelor dăunătoare plantelor implică măsurile şi acţiunile desfăşurate care vizează acţiunile desfăşurate în scopul implementării măsurilor de control al bolilor, epizootii grave produse de boli majore la animale sau zoonoze, în conformitate cu legislaţia sanitară veterinară în vigoare, respectiv implementarea măsurilor privind prevenirea situaţiilor determinate de atacul organismelor dăunătoare plantelor.

- efectuarea depoluării şi decontaminării mediului, populaţiei, clădirilor şi tehnicii de

intervenţie. 

CAP. 4 Coordonarea, controlul şi îndrumarea serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă.

         Conducerea serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă este asigurată de către şeful serviciului care răspunde în faţa primarului şi a Consiliului Local de întreaga activitate a serviciului.

         Controlul şi îndrumarea activităţii serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă se face de către Consiliul Local, iar din afara unităţii, de către Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „CRIŞANA” al judeţului Bihor.

            Şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă conduce, controleaza şi îndrumă în permanenţă activitatea serviciului. Documentele de organizare, desfăşurare şi conducere a activităţii Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al comunei sunt cele prevazute la anexa 2 din O.M.A.I. 51 din 15.03.2024.      

 CAP. 5 Gestionarea patrimoniului serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă

Conform prevederilor art. 35 alin.1 din Legea 307/2006, finanţarea cheltuielilor curente şi de capital aferente activităţilor serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă se asigură din bugetul local al comunei.

 Gestionarea patrimoniului serviciului este asigurată de către şeful serviciului, încărcând prin fişe de gestiune şi responsabilităţi, personalul serviciului.

Evidenţa şi controlul patrimoniului serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă  o efectuează serviciul financiar din cadrul comunei Săcădat.

         Pentru realizarea şi menţinerea unei capacităţi de răspuns optime, dotarea serviciului voluntar trebuie să asigure:

    a) acoperirea riscurilor potenţiale din sectorul de competenţă, atât din punct de vedere preventiv, cât şi din punct de vedere operaţional;

    b) executarea oportună a misiunilor şi operaţiunilor specifice;

    c) corelarea performanţelor tehnice ale mijloacelor de intervenţie cu specificul şi gradul de dificultate ale situaţiei de urgenţă, în vederea exploatării cu eficienţă maximă a acestora;

    d) crearea condiţiilor necesare pentru pregătirea şi antrenamentul personalului.

Pentru asigurarea bunei funcţionări,   Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă va avea în administrare :

  • sediu şi spaţii de adăpostire a tehnicii de intervenţie şi a materialelor din dotare;
  • săli de pregătire şi instruire a personalului.
  • magazii şi alte spaţii necesare funcţionării serviciului.
  • utilaje de intervenţie necesare îndeplinirii atribuţiilor.
  • mijloace de anunţare, alarmare, alertare şi conducere a intervenţiei.
  • mijloace şi utilaje pentru executarea prestărilor de servicii.
  • mijloace şi echipament de protecţie şi de lucru.
  • substanţe şi echipamente de protecţie specifice care se pun la dispoziţia forţelor de intervenţie chemate în sprijin.
  • mijloace iniţiale de stingere şi alte materiale (scări, găleţi, topoare,   cazmale, mături, echipamente pentru hidranţi stradali ).
  • carburanţi şi lubrifianţi.

         În funcţie de necesităţi, dotarea se completază cu alte categorii de bunuri materiale necesare îndeplinirii atribuţiilor serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă.

         Exploatarea şi întreţinerea echipamentelor şi mijloacelor de intervenţie se face potrivit documentaţiilor tehnice, de către personalul responsabil (mecanicii de motopompă, servanţii, etc.).

         Potrivit art.2 din H.G. nr.160/2007, cheltuielile pentru acordarea uniformei, însemnelor distinctive şi a aechipamntului de protecţie se asigură de către consiliul local, în condiţiile prevăzute de lege.

         Personalul din serviciul voluntar pentru situaţii de urgenţă are dreptul la uniformă, echipament de protecţie şi însemne distinctive, pe care le poartă în timpul executării serviciului. Uniforma poate fi purtată şi în timpul deplasărilor în interes de serviciu, la festivităţile şi manifestările oficiale, precum şi în orice alte ocazii, din dispoziţia şefului serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă.

         Personalul serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă are obligaţia să întreţină în stare corespunzătoare uniforma, echipamentul de protecţie şi însemnele distinctive, să cunoască şi să respecte regulile privind portul acestora.

         În cazul deteriorării sau al distrugerii, parţiale ori totale, în timpul şi în exercitarea atribuţiilor de serviciu, a uniformei, a echipamentului sau a însemnelor distinctive, consiliul local este obligat să acorde o nouă uniformă sau, după caz, echipament ori însemne distinctive.

         Se interzic modificarea uniformei, echipamentului de protecţie şi a însemnelor distinctive, precum şi portul acestora cu alte articole de îmbrăcăminte sau încălţăminte care nu sunt cuprinse în H.G.160/2007.

 CAP. 6 Pregătirea personalului serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă

          6.1. Organizarea pregătirii

         Pregătirea profesională, antrenarea şi perfecţionarea personalului din serviciul voluntar se asigură de către şeful de serviciu şi şefii compartimentului de prevenire respectiv echipei specializate pentru stingerea incendiilor.

         Organizarea pregătirii profesionale a tuturor membrilor serviciului voluntar se realizează prin punerea în aplicare a Planului de pregătire în domeniul situaţiilor de urgenţă elaborat de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „CRIŞANA” al judeţului Bihor şi aprobată de prefectul judeţului Bihor.

         Pregătirea în domeniul situaţiilor de urgenţă se va realiza pe niveluri de competenţă, structuri funcţionale şi pe categorii de personal, prin convocări, instructaje, antrenamente de specialitate, aplicaţii, exerciţii, pe baza tematicii cuprinse în „PLANUL TEMATIC ANUAL de pregătire a personalului din compartimentele de prevenire şi formaţiunile de intervenţie la stingerea incendiilor din serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă.  

          6.2. Desfăşurarea pregătirii

         În baza prevederilor legale instruirea/pregătirea personalului din compartimentele de prevenire   şi din grupele de intervenţie se asigură de către şefii acestora prin studiu, aplicaţii, exerciţii practice şi antrenamente desfăşurate în sectorul de competenţă la instituţii publice cu săli aglomerate sau cu încăperi cu aglomerări de persoane la operatorii economici de interes local cu risc mare şi foarte mare de incendiu precum şi la construcţii care aparţin patrimoniului public şi privat al localităţii sau patrimoniului naţional şi în spaţii special amenajate în acest scop.

         Pregătirea serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă se efectuează lunar pe durata a 3-5 ore, şedinţele de pregătire se vor desfăşura conform planificării lunare întocmite de şeful serviciului voluntar şi aprobate de primar.

         Aplicaţiile practice de intervenţie vor fi executate în punctele vulnerabile punându-se accent pe modul de lucru al servanţilor, cunoaşterea tehnicii de luptă, accesoriilor şi funcţionarea tehnicii de luptă.

         Se va acţiona astfel ca majoritatea temelor de pregătire să aibă caracter practic şi se vor executa în condiţii cât mai apropiate de realitate.

Categoriile principale de pregătire a personalului din serviciul voluntar pentru situaţii de urgenţă sunt:

- cunoaşterea actelor normative care reglementează activitatea în domeniul situaţiilor de urgenţă;

- cunoaşterea modului de desfăşurarea a controalelor tehnice de prevenire a incendiilor la instituţiile subordonate primăriei la construcţiile şi instalaţiile tehnologice aparţinând  domeniului public şi privat, precum şi la gospodăriile şi locuinţele colective din localităţile din raza unităţii administrativ teritoriale;

- cunoaşterea utilajelor de stins incendii din dotare;

- tactica stingerii incendiilor:

         - la instituţii din sectorul de competenţă (scoli, grădiniţe, cămine culturale, dispensare umane şi veterinare, culte, etc.);

         - obiective economice (comerţ, producţie, ferme zootehnice);

         - culturi agricole;

         - fond forestier;

         - gospodării cetăţeneşti, anexe ale acestora;

         - spaţii de depozitare a produselor agricole;

- instrucţie cu utilajul din dotare;

- pregătire fizică;

- activitatea de prevenire şi intervenţie la inundaţii, alunecări de teren, înzăpeziri, accidente rutiere, transportul substanţelor periculoase, etc.

          6.3. Evidenţa şi evaluarea pregătirii

         Evidenţa participării şi a rezultatelor obţinute se ţine la nivelul comunei de către personalul desemnat să gestioneze documentaţia necesară.

         Evaluarea programelor de pregătire se realizează permanent prin analiza modului de organizare şi desfăşurare a activităţilor şi a rezultatelor obţinute de către serviciul voluntar pentru situaţii de urgenţă sau pe timpul inspecţiilor si controalelor.    Evaluarea pregătirii în domeniul situaţiilor de urgenţă se analizează sub formă de bilanţ în şedinţa comitetului local pentru situaţii de urgenţă.

 CAP. 7   Dispoziţii finale

         Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă se înfiinţează cu scopul preîntâmpinării, reducerii sau eliminării riscurilor de producerea a situaţiilor de urgenţă şi a consecinţelor acestora, a protecţiei populaţiei, mediului, a bunurilor şi valorilor.

         Se instituie obligativitatea cunoaşterii şi aplicării prevederilor prezentului regulament de către între întreg personalul serviciului voluntar, iar cu ducerea la îndeplinire a obligaţiilor prevăzute în prezentul regulament se însărcinează personalul nominalizat.

         Regulamentul de organizare şi funcţionare a Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă se aprobă de către consiliul local.

         Echipamentele, substanţele, accesoriile şi celelalte mijloace de apărare împotriva incendiilor trebuie să îndeplinească condiţiile tehnice de calitate şi de performanţă prevăzute de regulamentele în vigoare. Cheltuielile ocazionate de stingerea incendiilor la bunurile aparţinând domeniului public şi privat al statului, la bunurile personale ale cetăţenilor, precum şi la cele aparţinând asociaţiilor non-profit sau organizaţiile cu caracter cultural, politic, religios, sportiv sau umanitar, constituite potrivit legii, se suportă de Consiliul Local în raza caruia s-a produs incendiul ( sau Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Crisana” al judeţului Bihor, daca legea nu prevede altfel). 

         Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Săcădat stabileşte un sector de competenţă constituit din unitatea administrativ teritorială a comunei, şi cuprinde localităţile din cadrul comunei, astfel încât să se asigure îndeplinirea atribuţiilor legale şi prestarea serviciilor stabilite în limitele sectorului respectiv şi să fie capabil să pună în aplicare planurile de intervenţie existente la nivelul localităţii, cât şi cele a persoanelor juridice cu care s-au încheiat contracte sau convenţii pentru activităţi de apărare împotriva incendiilor.

         În situaţia încheierii de contracte sau convenţii pentru activităţi de apărare împotriva incendiilor, valoarea timpului de răspuns al Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă se va stabili de comun acord între părţile semnatare, urmărindu-se să nu se diminueze nivelul de protecţie împotriva incendiilor în construcţiile şi instalaţiile proprii agenţilor economici sau instituţiilor de pe raza unităţii administrativ teritoriale, nedepăşindu-se valoarea prevazută în Criteriile de performanţă emise prin O.M.A.I. 51 din 15.03.2024.

         Intervenţia pentru stingerea incendiilor trebuie asigurată cu cel puţin un mijloc mobil în orice zonă a localităţii cuprinsă în limitele sectorului respectiv.

         Timpul   de răspuns al echipei specializate pentru stingerea incendiilor din cadrul Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă din Comuna SĂCĂDAT va fi de max. 15 minute la instituţii și operatori economici din subordinea consiliului local și de maxim 20 minute în cel mai îndepărtat punct al sectorului de competență.

NOTĂ:Având în vedere mărimea sectorului de competență (art.28 alin.2 din OMAI nr. 51 din 15 martie 2024), în vederea timpului de răspuns, SVSU al comunei Săcădat poate  avea amplasate echipe specializate pentru stngerea incendiilor în locații diferite.

         Pe baza hotărârii consiliului local şi în condiţiile prevăzute de lege, Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al comunei poate presta, contra cost, către orice persoană fizică sau juridică, fără a afecta îndeplinirea atribuţiilor, unele servicii cum sunt:

    a) supravegherea măsurilor de apărare împotriva incendiilor la târguri, expoziţii, manifestări cultural-sportive, activităţi de filmare şi altele asemenea;

    b) transport de apă, evacuarea apei din subsolurile clădirilor sau din fântâni;

    c) limitarea, colectarea sau îndepărtarea unor produse poluante;

    d) efectuarea de lucrări la înălţime;

    e) transport de apă.

         Costurile pentru prestările de servicii efectuate sunt stabilite prin hotărâre a Consiliului Local, iar sumele încasate se constituie ca venituri ale bugetului local.

         Drepturile, compensaţiile, despăgubirile, recompensele şi sancţiunile sunt cele prevăzute în Hotărârea de Guvern nr.1579/08.12.2005 privind statutul personalului voluntar din Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă.

          Intrarea în vigoare a regulamentului de organizare şi funcţionare a Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă se face începând cu data de _____________________ .

 

Şeful Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă

MOGA GHEORGHE - OVIDIU

_________________________________________