ANEXĂ la hotărârea nr. 76 din 19.12.2024

ACORD DE COOPERARE

privind  activitatea de gestionare a 

câinilor fără stăpân

           

 Preambul

          Obţinerea eficienţei şi eficacităţii serviciilor publice reprezintă o condiţie esenţială a managementului fiecărei entităţi publice, iar cooperarea în vederea concesionării activității de gestionare a câinilor fără stăpân reprezintă o oportunitate în atingerea acestui deziderat.

       Scopul acordului de cooperare este de a facilita  activitatea de gestionare a câinilor fără stăpân, asigurând protectia câinilor conform principiilor europene de protejare a animalelor, concomitent cu protecția cetățenilor din unitatea administrativ-teritorială în care funcționează, pentru fiecare entitate publică semnatară a acordului, urmărindu-se crearea unei relaţii profesionale de cooperare pentru minimizarea eforturilor umane, materiale şi financiare şi maximizarea realizării obiectivelor entităţii.

        În baza acordului de cooperare entităţile semnatare se angajează la o colaborare pe termen lung care să asigure o mai mare sustenabilitate şi coerenţă în realizarea activităţilor de  organizare și de dezvoltare a serviciului de gestionare a câinilor fără stăpân.

          Prezentul acord de cooperare funcţionează pe baza unui set de reguli stabilite de comun acord, aprobate de reprezentanţii legali ai entităţilor publice semnatare   ale acordului şi prevăzute în conţinutul său.

          Părţile prezentului acord de cooperare, denumit în continuare acord, sunt:

A. Filiala Județeană Tulcea a Asociaţiei Comunelor din România, denumită în continuare - filiala, în calitate de entitate organizatoare a activităţii de gestionare a câinilor fără stăpân, cu sediul în Comuna Jurilovca, titulară a codului de înregistrare fiscală 25888877, reprezentată prin domnul Eugen ION, care îndeplineşte funcţia de preşedinte al Filialei Județene Tulcea,  

Şi

B. Entitatea publică locală care cooperează în vederea asigurării şi realizării în comun a activităţii de gestionare a câinilor fără stăpân:

B.1. Entitatea publică locală comuna, în calitate de participantă la acordul de cooperare, convin să încheie următorul acord de cooperare:

CAP. I. Obiectul acordului de cooperare

  Art.1. - Obiectul prezentului acord îl constituie cooperarea entităţilor publice locale semnatare, privind  activitatea de gestionare a câinilor fără stăpân prin intermediul Prestatorului.      

  Art.2. - Acordul de cooperare stabileşte drepturile şi obligaţiile părţilor cu privire la   activitatea de gestionare a câinilor fără stăpân prin intermediul Prestatorului şi asigură confidenţialitatea datelor şi informaţiilor în posesia cărora vor intra oricare dintre  părțile implicate în acest  acord.

  Art.3. - Părţile semnatare stabilesc principiile care stau la baza aplicării acordului şi se angajează să acționeze consecvent pentru realizarea lor, sub forma:

  1. menţinerii independenţei juridice, decizionale şi financiare a fiecărei entităţi publice semnatare;
  2. îmbinării în mod echitabil a nevoilor proprii cu resursele disponibile între entitățile semnatare;
  3. irevocabilităţii pe cale unilaterală a acordului de cooperare;
  4. respectării reciproce a confidenţialităţii în derularea activității de gestionare a câinilor fără stăpân,

CAP. II. Drepturile şi obligaţiile părţilor

   Art.4. - Entitatea publică semnatară are următoarele drepturi:

  1. de a solicita şi beneficia de suport   pentru activitatea de gestionare a câinilor fără stăpân, care să asigure atingerea obiectivelor entităţii publice semnatare; 
  2. de a fi informată în mod exclusiv şi operativ asupra neconformităților   privind activitatea de gestionare a câinilor fără stăpân;
  3. de a primi în mod exclusiv recomandările privind gestionarea activitatii;
  4. de a hotărâ independent asupra acţiunilor necesare implementării recomandărilor privind activitățile de organizare și dezvoltare serviciului privind gestionarea câinilor fără stăpân.

  Art.5. - Entităţile publice partenere îşi asumă următoarele atribuții:

a) stabilirea strategiilor de dezvoltare și funcționare a serviciului de gestionare a câinilor fără stăpân;

b) luarea inițiativelor și adoptarea hotărârilor privitoare la serviciul de gestionare a câinilor fără stăpân;

c) exercitarea competențelor și responsabilităților ce le revin potrivit legislației în vigoare, referitoare la serviciul de gestionare a câinilor fără stăpân.

d) modul în care gestionează și administrează infrastructura edilitar-rurală a unităților administrativ teritoriale;

e) modul în care organizează, coordonează și controlează serviciul de gestionare a câinilor fără stăpân.  

Art. 6. - Filiala Județeană Tulcea a Asociației Comunelor din România prin intermediul Prestatorului  îşi asumă următoarele obligaţii:

a) capturarea câinilor fără stăpân, în baza notificărilor primite din partea entităților publice și cu prezența unui delegat, expres mandatat în acest sens, cu respectarea urmatoarelor:

 - capturarea câinilor se va face de către personalul angajat al operatorului, care trebuie să fie format din persoane instruite în acest sens;

 - capturarea câinilor nu se va face prin aplicarea unui tratament brutal, iar persoanele care capturează câinii fără stăpân vor fi în mod obligatoriu vaccinate antirabic;

 - persoanele care capturează câinii vor lucra în echipe de câte doi plus soferul mijlocului de transport și vor purta echipamentul de protecție adecvat;

 - personalul calificat poate captura câinii cu crose speciale sau cu plase. Pentru capturare se vor folosi crosele speciale formate din tije de aluminiu, având la capat o buclă care poate să gliseze sau care se poate strânge în jurul gâtului câinelui, pentru a permite persoanei calificate să țină câinele la distanță și să-l poata manipula. 

- cainii agresivi, situați în spații inaccesibile sau suspecți de a fi turbați, pot fi imobilizați cu ajutorul armelor  cu tranchilizant, care permit injectarea cu produse imobilizante;

 - pentru imobilizare se vor utiliza numai substanțe aprobate de organele sanitar veterinare, cu respectarea prescripțiilor medicale.   Poate fi utilizată și orice altă asociere de produse autorizate cu respectarea legislației în vigoare;

b) transportarea acestora la baza de gestionare a câinilor fără stăpân cu respectarea urmatoarelor:

 - autovehiculele de transport trebuie să ofere animalelor siguranță, securitate, protecție împotriva intemperiilor naturii și aerisire adecvată;

 - fiecare animal trebuie să aibă o cușca separată, în condiții speciale fiind acceptate maximum  2 animale; 

- câinii pot fi legați cu o lesă de colier în cușcă iar la nevoie li se pot pune botnițe .

 - cuștile vor fi alese în funcție de talia animalului, ele trebuind să fie mai lungi decât corpul animalului;

  - autovehiculele vor fi curate și vizibil marcate cu denumirea serviciului de gestionare a câinilor fără stăpân și cu nr. de telefon;

 - autovehiculele trebuie să fie dotate cu următorul echipament: plasă, scară, cuști metalice sau din fibră de sticlă, instrumente pentru prindere, trusă de prim ajutor;

  - se interzice efectuarea eutanasiei în autovehiculele de transport pentru câini;

 c) Inainte de adopție câinii vor fi sterilizați, vaccinati antirabic, li se va întocmi carnet de sănătate, li se va insera microcip + RECS.

 d) Cazarea câinilor se va face la adăpostul de gestionare a câinilor fără stăpân care trebuie să îndeplinească următoarele cerințe:

 - să permită cazarea câinilor în cuști separate pentru a reduce stresul asupra lor și pentru a putea controla bolile;

 - pardoselile vor fi executate din ciment care a fost etanșat și care permite o curățare și dezinfectare ușoară, iar pentru a evita băltirea apei în exces vor fi înclinate spre o rețea de canalizare;

 - pèreții dintre cuști trebuie să aibă cel puțin 185 cm înălțime, trebuie să împiedice scurgerea apelor și dejecțiilor de la o cușca la alta;

 - pèreții cuștilor vor fi confecționați din unul din următosarele materiale: cărămidă tencuită și vopsită; metal încastrat în beton; beton; plasă de sârmă.

   - cuștile exterioare pot fi confecționate din plasă pe stâlpi metalici sau din lemn;

 - adăpostul trebuie să aibă drenaj și instalații corespunzatoare pentru depozitarea încărcăturii de deșeuri zilnice;

 -  în toate zonele cu cuști trebuie să existe un mijloc de circulare a aerului, fie cu ajutorul ventilatoarelor de evacuare, fie cu ajutorul unor ferestre care să poată fi deschise;

 - custile exterioare vor fi acoperite;

 e) Adăpostirea câinilor în cadrul centrului de gestionare a câinilor fără stăpân se va face după cum urmează:

 - în cuști individuale cu respectarea următoarelor dimensiuni:

 a) pentru câini de talie mare: 120 cm x 160 cm 

 b) pentru câini de talie mijlocie: 110 cm x 148 cm 

 c) pentru câini de talie mică: 91 cm x 122 cm

 d) cuștile comune nu trebuie să adăpostească mai mult de 4 câini pe o suprafață de 6,5 mp

 - locurile împrejmuite trebuie să aibă următoarele dotări:

 - să existe apă potabilă în permanență;

 - vasele pentru alimentare să fie curate și dezinfectate zilnic și întotdeauna înaintea aducerii unui nou animal în cusca;

 - vasele pentru alimentare să fie așezate astfel încât câinii să nu poată urina sau defeca în ele și să poată fi curățate și dezinfectate ușor;

 - dacă spațiile nu sunt încălzite, se pun obligatoriu scânduri pentru odihnă și culcușuri;

 - pentru culcușurile câinilor tineri se vor folosi pături, prosoape, cutii de carton, care pot fi curătațe și dezinfectate ușor;

 f) Preluarea, înregistrarea, consultarea și trierea câinilor aduși în centru se face într-un spațiu destinat acestei activități, suficient de spațios și igienizat astfel încât să asigure spațiul necesar pentru mișcarea personalului, a persoanelor care vin pentru adopții.

 g) Tratarea câinilor, deparazitarea internă si externă se va face într-un spațiu cu destinația de chirurgie sau în mai multe spații în funcție de capacitatea centrului, spații care vor respecta normele sanitar veterinare în vigoare. În aceste săli se vor efectua intervențiile chirurgicale de sterilizare a animalelor, precum și eutanasierea.

 h) Controlul bolilor se efectueaza zilnic fiecărui animal din centru, orice eveniment medical va fi înregistrat în fișa individuala și în registrul central. Examinarea se va face de medical veterinar al centrului sau în lipsa acestuia de către tehnicianul veterinar. Personalul centrului va fi instruit să recunoască semnele de boala și sș le aducă la cunoștința personalului veterinar.

 i) Hrănirea câinilor în centru se face pe durata de viață după cum urmează:

 - cățeii în vârsta de 6-12 săptămâni vor fi hrăniți de 3 ori pe zi, câinii în vârsta de peste 12 săptămâni vor fi hrăniți de două ori pe zi iar câinii de peste un an vor fi hrăniți o dată pe zi.

 - hrana trebuie să fie întotdeauna proaspată, iar hrana uscată va fi administrata individual și supravegheat.

 j) Întreținerea curățeniei se face prin curățirea, spălarea și dezinfecția fiecărei cuști sau boxe, operații efectuate zilnic și înainte de intrarea unui nou animal. Se va avea în vedere ca pe perioda efectuării curăteniei apa și dezinfectantul să nu vină în contact cu animalele. 

  k) Eutanasierea câinilor bolnavi de către personal specializat al serviciului public de gestionare a câinilor fără stăpân. Aceasta activitate se va efectua de către un medic veterinar cu substanțele prevăzute de legislația în vigoare și prin procedeele acceptate de normele sanitar veterinare, cu obligația ca procedeele și substanțele utilizate să nu provoace chinuirea animalelor. Se eutanasiează  câinii  bolnavi cronici, bolnavi incurabili și cei cu comportament agresiv. Aceasta operație se va face doar de către medici veterinar care poseda atestatul de liberă practică eliberat de Colegiul medicilor veterinar, fiind strict interzisă oricărei alte persoane neautorizate.

 Recepționarea situațiilor privind câinii eutanasiați vor fi certificate de un reprezentant al Direcției Sanitar Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor și vor fi marcați.

 m) Asigurarea de spațiu pentru eutanasierea și depozitarea cadavrelor în vederea transportului la incinerator. Aceste spatii nu sunt deschise vizitarii persoanelor straine.

CAP. III Atribuţiile privind asigurarea sprijinului pentru activitatea de gestionare a câinilor fără stăpân

Art.7.- În vederea asigurării suportului pentru activitatea de gestionare a câinilor fără stăpân, structura asociativă (ACoR Filiala Județeană Tulcea și Prestatorul)   asigură următoarele:

  1. accesul obligatoriu al salariaților desemnați ai entităților la procesul de identificare și capturare a câinilor fără stăpân;
  2. confidenţialitatea datelor şi informaţiilor rezultate în urma activităţiii de gestionare a câinilor fără stăpân; 

Art.8. - Asigurarea suportului   pentru activitatea de gestionare a câinilor fără stăpân  se realizează în mod echitabil pentru toate entităţile publice locale semnatare ale prezentului acord.

CAP. IV Drepturile şi obligaţiile financiare ale părţilor

Art.9. - (1) În vederea realizării în comun a activităților de gestionare a câinilor fără stăpân, părţile sunt de acord să susţină financiar această activitate. Ca urmare, fiecare entitate publică semnatară datorează: lunar o cotizaţie de 100  lei;

După fiecare activitate de capturare a câinilor fără stăpân efectuată de către structura asociativă, cotizația lunară a etității publice beneficiare va crește exponențial cu contravaloarea prestației.

 Ca urmare, structura asociativă va emite lunar facturi/deconturi către fiecare entitate publică semnatară cu privire la sumele datorate de acestea în vederea realizării obiectului prezentului acord. 

Art.10. - Asigurarea evidenţelor privind activitatea de colectare a fiecărui animal,  sunt în responsabilitatea structurii asociative organizatoare cu sprijinul entităților publice semnatare. 

Art.11. - (1) Cheltuielile decontate între structura asociativă şi entităţile publice semnatare  se referă la cheltuielile cu prestatia efectuata. 

Art. 12. - Cheltuielile menţionte la articolul 11, ocazionate de desfășurarea activității ce face obiectul prezentului acord de cooperare, sunt în sarcina structurii asociative organizatoare.

Art.13. - Facturile/ deconturile lunare vor fi emise de către structura asociativă și transmise pentru decontare către entităţile publice semnatare până pe data de 10 a fiecărei luni pentru cotizația de 100 lei, la care se adaugă și prestația în luna precedentă.

Termenul scadent de plată a facturilor / deconturilor este de maxim 5 zile calendaristice de la data primirii facturii/ decontului (modalități transmitere: email sau prin poștă cu confirmare de primire).

Art.14. - Pentru neplata la termen a obligaţiilor ce le revin, entităţile publice semnatare datorează majorări de întârziere calculate începând cu ziua imediat următoare termenului de scadenţă şi pâna la data stingerii sumei datorate, inclusiv. Nivelul majorării de întârziere este cel prevăzut pentru obligațiile fiscale cuvenite bugetelor locale. În cazul în care entitatea publică semnatară nu achită debitele la termenele prevăzute, structura asociativă întrerupe orice activitate cu privire la realizarea obiectului prezentului acord.   De asemenea, înaintează o notificare către entitatea publică respectivă, aceasta constituind titlu executoriu, fără îndeplinirea niciunei alte proceduri.

CAP. V Clauza de confidenţialitate

Art.15. - Informaţiile, datele şi documentele utilizate în activitățile de gestionare a căinilor fără stăpân sunt confidenţiale.

Art.16. - Prin clauza de confidenţialitate părţile convin ca, pe toată durata acordului de cooperare şi după încetarea acestuia, să nu solicite de la personalul structurii asociative date sau informaţii care privesc oricare dintre celelalte entităţi implicate în acţiunea de cooperare şi de care aceştia au luat cunoştinţă în timpul exercitării activităților de generate de realizarea obiectului prezentului acord. 

Art.17. - Divulgarea unor date, informaţii sau documente de natură a aduce prejudicii entităţilor publice partenere se sancţionează potrivit legilor în vigoare.

CAP. VI Forţa majoră şi litigii

Art.18. - Niciuna dintre entităţile publice semnatare nu răspunde de neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiilor asumate, dacă acestea se datorează unei cauze de forţă majoră.

Art.19. - Forţa majoră reprezintă orice situaţie imprevizibilă şi insurmontabilă care împiedică entităţile publice partenere să îşi îndeplinească obligaţiile.

Art.20. - Entitatea publică parteneră care invocă forţa majoră este obligată să notifice celorlalte entităţi embre ale cooperării, în termen de 3 zile, producerea evenimentului şi să ia toate măsurile posibile în vederea reducerii consecinţelor acestuia.

Art.21. - Orice diferend sau neînţelegere decurgând din interpretarea sau din executarea prezentului acord de cooperare vor fi soluţionate de entităţile publice partenere pe cale amiabilă.

Art.22. - În cazul în care soluţionarea diferendului pe cale amiabilă nu este posibilă, litigiul dintre entităţile publice partenere și/sau structura asociativă organizatoare va fi soluţionat de către instanţele competente, conform legislaţiei române.

CAP. VII   Durata şi încetarea acordului de cooperare

Art.23.- Acordul de cooperare se încheie pe o perioadă nedeterminată şi intră în vigoare de la data semnării lui de către reprezentanţii entităţilor publice partenere.

Art.24.- Modificarea sau încetarea prezentului acord de cooperare în cursul derulării lui se poate face pentru motive obiective, întemeiate, neimputabile părţilor, prin acordul de voinţă al tuturor părţilor.

Art.25.- Prezentul acord de cooperare poate fi modificat prin acte adiţionale aprobate de toți reprezentanţii legali ai entităţilor publice partenere.

Art.26. - (1) Ieşirea din cooperare se poate realiza la sfârşitul exerciţiului financiar în care structura asociativă, cât și celelalte entități semnatare ale acordului sunt înștiințate cu privire la solicitarea uneia dintre acestea, dar  nu mai devreme de 3 ani de la data emiterii primei facturi/decont pentru prezentul acord. Cererile de ieșire din acest acord, însoțite de hotărârile de consiliu local aferente pot fi înaintate structurii asociative cel târziu până la data de 15 octombrie a fiecarui an, în condițiile menționate anterior. În caz contrar, entitatea publică îşi asumă responsabilitatea suportării obligațiilor financiare ce îi revin din prezentul acord de cooperare pentru întreaga perioada de 3 ani sau proporțional până la îndeplinirea acestui termen ;

CAP. VIII   Dispoziţii finale

Art.27. - Părţile convin să se întrunească o dată pe an sau ori de câte ori este nevoie, pentru analiza rezultatelor aplicării acordului de cooperare, formularea de direcţii de eficientizare a cooperării, precum şi actualizarea şi modificarea acordului de cooperare.

Art.28. - Prezentul acord de cooperare nu poate fi completat sau modificat decât cu acordul scris şi expres al tuturor entităţilor publice  semnatare.

Art.29. - Acordul de cooperare a fost elaborat în conformitate cu prevederile: 

  • Legii nr. 273/2006 privind Legea finanţelor publice locale; 
  • Ordinul ministrului administraţiei şi internelor şi al ministrului finanţelor publice nr. 232/2.477/2010 privind aprobarea modelului-cadru al Acordului de cooperare pentru organizarea şi exercitarea unor activităţi în scopul realizării unor atribuţii stabilite prin lege autorităţilor administraţiei publice locale.
  • Ordonanta Guvernului Nr. 71 din 29 august 2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local
  • Ordonanta de Urgenta a Guvernului Nr. 155 din 21 noiembrie 2001 privind aprobarea programului de gestionare a cainilor fara stapan
  • Legea Nr. 227 din 23 aprilie 2002 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a cainilor fara stapan
  • Legea Nr. 391 din 30 octombrie 2006 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân
  • Legea 51/2006 privind  serviciile comunitare de utilitati publice,
  • Ordinul nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei,
  • Legea Nr. 205 din 26 mai 2004 privind protectia animalelor, 
  • Legea Nr. 9 din 11 ianuarie 2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 205/2004 privind protecţia animalelor
  • Ordonanta Guvernului Nr. 21 din 30 ianuarie 2002 privind gospodarirea localitatilor urbane si rurale

Prezentul acord de cooperare a fost încheiat în 3 exemplare, toate cu valoare de original, astăzi 19 decembrie 2024 și intră în vigoare cu aceeași dată.