România

România

Județul Brăila

Comuna Tudor Vladimirescu

 

 

 

 

ANEXA LA DISPOZIȚIA NR. 118/24.09.2025

                                                                                                                                                REGULAMENTUL  PROPRIU

CUPRINZÂND MĂSURILE METODOLOGICE, ORGANIZATORICE, TERMENELE ŞI CIRCULAŢIA PROIECTELOR DE DISPOZIŢII, PRECUM ŞI A DISPOZIŢIILOR EMISE DE PRIMARUL COMUNEI TUDOR VLADIMIRESCU

 

Art.1.-  Prezentul regulament, în aplicarea dispoziţiilor art.82 coroborate cu celelalte din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cuprinde măsurile metodologice, organizatorice, termenele şi circulaţia proiectelor de dispoziţii, precum şi a dispoziţiilor emise de primarul comunei Tudor Vladimirescu, judetul Brăila

Art.2.-  (1) Dispoziţia constituie actul juridic ce exprimă o voinţă manifestată unilateral de către primarul comunei Tudor Vladimirescu şi produce în mod direct efecte juridice, are caracter de actualitate şi este obligatorie:

a) pe întreg teritoriul comunei Tudor Vladimirescu, în cazul în care dispoziţia are caracter normativ

b) pentru persoana sau persoanele nominalizate, în cazul în care dispoziţia are caracter individual

(2) Prin dispoziţie se creează/se modifică/se sting unele drepturi şi obligaţii sau se aprobă/se interzice o activitate din domeniile care intră în competenţa primarului, potrivit legii sau ca însărcinare dată de către Consiliul Local al Comunei Tudor Vladimirescu

Art.3.-  (1) Organizarea executării şi executarea în concret a dispoziţiilor constituie o preocupare constantă a primarului, precum şi a viceprimarului, a secretarului, a oricăruia dintre funcţionarii publici sau din personalul contractual anume responsabilizat cu aducerea la îndeplinire a dispoziţiei respective.-

(2) Neaducerea la îndeplinire a prevederilor dispoziţiilor, la termenele şi în condiţiile prevăzute în acestea, se sancţionează potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ

Art.4.-  (1) Se deleagă competenţa de iniţiere şi elaborare a proiectelor de dispoziţii către secretarul general al comunei, precum şi către funcționarii compartimentelor de resort din cadrul aparatului propriu de specialitate al autorităţilor administraţiei publice locale potrivit competenţelor și atribuţiilor specifice activității compartimentului respectiv, pentru realizarea prerogativelor primarului cu care este învestit, potrivit legii sau ca însărcinare dată de către Consiliul Local al Comunei Tudor Vladimirescu

(2) Persoanele menționate la alin.(1) vor primi parole de acces la Monitorul Oficial local -E-mol pentru a redacta proiectele de dispoziții direct în programul respectiv

(3) Persoanele prevăzute la alin.(1) către care s-a delegat competenţa de iniţiere şi elaborare a proiectelor de dispoziţii, exercită aceste atribuţii în numele primarului şi nu în numele funcţiei pe care o deţin

(4) Fără a fi în situaţia unui conflict pozitiv de competenţă, primarul poate interveni oricând şi asupra oricăreia dintre persoanele prevăzute la alin.(1) în procesul de iniţiere şi elaborare a proiectelor de dispoziţii

(5) Elaborarea proiectelor de dispoziţii se realizează atât în condiţiile prevăzute la alin.(1) cât şi la propunerea conducătorului compartimentului supraordonat, precum şi ori de câte ori primarul o solicită, în scris sau verbal

Art.5.-  (1) Iniţierea unui proiect de dispoziţie de persoanele către care s-a delegat această competenţă, se realizează numai după încunoştinţarea şi implicit obţinerea acordului primarului. Atât încunoştinţarea cât şi acordul pot fi verbale

(2) Orice proiect de dispoziție va fi însoțit de un referat prin care funcționarul compartimentului respectiv propune emiterea dispoziției 

(3) În referat se vor invoca în mod obligatoriu prevederile legale (acte normative, articole, alineate, litere, etc) care prevăd și/sau permit emiterea dispoziției

(3) Referatul se înregistrează în Regista deținută de fiecare compartimenrt, constituind dovada îndeplinirii atribuţiilor şi competenţelor stabilite prin fişa postului

(4) În cazul în care iniţierea proiectului de dispoziţie are la bază o atribuţie sau competenţă stabilită prin hotărâre a Consiliului Local, iar primarul nu emite dispoziţia după realizarea procedurii prevăzute la alin.(2), secretarul general al comunei va prezenta Consiliului Local, la proxima şedinţă, situaţia respectivă, astfel încât autoritatea deliberativă să fie în măsură să intervină cu noi măsuri pentru rezolvarea corespunzătoare a problemelor care le-au constituit obiectul. Secretarul general al comunei prezintă Consiliului Local această situaţie, atât în ceea ce priveşte activitatea proprie, cât şi pe cea a celorlalte persoane prevăzute la art.4 alin.(1)

Art.6.-  (1) Proiectele de dispoziţii trebuie să îndeplinească condiţiile de formă şi fond prevăzute de Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, adaptate acestor categorii de acte şi nu pot contraveni unor prevederi din acte normative de nivel superior și vor fi redactate în mod uniform de către toate compartimentele de resort ale aparatului de specialitate

(2) Proiectul de dispoziţie are următoarele părţi constitutive: titlul, formula introductivă, preambulul, partea dispozitivă şi formula de atestare a autenticităţii

(3) Titlul proiectului de dispoziţie cuprinde obiectul reglementării exprimat sintetic

(4) Se interzice ca titlul unui proiect de dispoziţie să fie acelaşi cu cel al altei dispoziţii în vigoare, acest lucru fiind permis numai dacă, prin acest proiect, se abrogă dispoziţia respectivă

(5) Formula introductivă este următoarea: „Primarul comunei Tudor Vladimirescu” In temeiul prevederilor art.155, alin.(1) si art.196 alin.1) litera b) din Ordonanta de urgenta nr.57/2019 privind Codul administrativ” 

(6) Preambulul urmează formula introductivă şi cuprinde:

a) menţionarea dispoziţiilor legale pe baza şi în executarea cărora proiectul de dispoziţie a fost iniţiat

b) emiterea, în sinteză, a scopului reglementării

c) avizele avute în vedere, atunci când pentru emiterea dispoziţiei respective se impune obţinerea unui astfel de aviz

d) înaintea părţii dispozitive, următoarea formulă: „In temeiul prevederilor art.155, alin.(1) si art.196 alin.1 litera b) din Ordonanta de urgenta nr.57/2019 privind Codul administrativ” 

(7) Partea dispozitivă a proiectului de dispoziţie reprezintă conţinutul propriu-zis al reglementării, alcătuit din totalitatea normelor juridice instituite pentru sfera raporturilor sociale ce fac obiectul acestuia

(8) Formula de atestare a autenticităţii cuprinde:

a) „PRIMARUL UAT COMUNA TUDOR VLADIMIRESCU”, sub care se înscrie prenumele şi numele persoanei care exercită această autoritate, lăsându-se spaţiul necesar pentru semnătura sa

b) „Contrasemneaza  pentru legalitate:”, sub care se menţionează „SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI TUDOR VLADIMIRESCU”, iar sub aceasta se înscrie prenumele şi numele persoanei care exercită această funcţie publică de conducere, lăsându-se spaţiul necesar pentru semnătura sa

c) menţiunile privind numărul de file/numărul de anexe „F…/A…”, iniţialele prenumelui şi numelui persoanei care redactează - iniţiatorul/iniţialele prenumelui şi numelui persoanei care a dactilografiat-tehnoredactat şi numărul de exemplare  „Ex.: …”

Art.7.-  (1) Proiectele de dispoziţii, referatul privind propunerea de emitere a dispoziției inclusiv anexele la acestea, având ca iniţiatori persoanele prevăzute la art.4 alin.(1), înainte de a fi prezentate primarului pentru a fi însuşite prin semnătură în calitatea sa de emitent, vor fi prezentate secretarului general al comunei în scopul verificării și avizării pentru legalitate, materializată prin semnătura acestuia.

(2) Avizarea pentru legalitate poate fi:

a) favorabilă, caz în care proiectul de dispoziţie se semnează de către secretarul comunei;

b) favorabilă, cu obiecţii sau propuneri, ce vor fi comunicate persoanei iniţiatoare, verbal sau în scris, după cum secretarul comunei apreciază că se justifică, astfel încât acestea să fie avute în vedere la definitivarea proiectului de dispoziţie ;

c) negativă; în acest caz avizul se motivează de către secretarul comunei şi este însoţit de documentele sau de informaţiile pe care se sprijină ;

(3) Avizarea pentru legalitate de către secretarul unitatii administrativ-teritoriale  se poate face în funcție de dificutatea și complexitatea dispoziției după cum urmează :

a) în termen de 24 de ore de la prezentarea proiectului de dispoziţie pentru dispozițiile de dificultate și complexitate mică și medie

b) în termen de 5 zile lucrătoare de la prezentarea proiectului de dispoziție pentru dizpozițiile de mare dificultate și complexitate care necesită o studiere aprofundată și care nu permite încadrarea în termenul prevăzut la lit.a)

 (4) Însuşirea proiectului de dispoziţie, avizat pentru legalitate potrivit prezentului articol, se face de către primarul comunei la termenele şi în condiţiile prevăzute la alin.(3) lit.a) şi b)

Art.8.- (1) După însuşirea proiectelor de dispoziţii de către primarul comunei, atunci când în conţinutul acestora se regăsesc materializate obiecţiunile sau propunerile secretarului, acesta le semnează şi le atribuie, de îndată, numere în ordinea datării lor din Registrul pentru evidenţa dispoziţiilor începând cu nr.1 pe fiecare an calendaristic

 

(2) În cazul în care proiectul de dispoziţie este însuşit de către primarul comunei, iar în acestea nu se regăsesc materializate obiecţiile sau propunerile efectuate de către secretarul comunei ori refuză să-l semneze ca efect al faptului că avizarea pentru legalitate este negativă, secretarul comunei are obligaţia să procedeze, de îndată, la atribuirea de număr de ordine, potrivit alin.(1), urmând ca obiecţiile sau propunerile, precum şi motivarea pentru avizarea negativă, să fie comunicate prefectului

(3) Numărul dispoziţiei, locul şi data emiterii acesteia sunt înscrise în imediata apropiere a titlului dispoziţiei, întregind identitatea acesteia

(4) În faza de proiect de dispoziţie, în spaţiul rezervat numărului se înscrie „PROIECT”, iar în spaţiul rezervat datei emiterii se înscrie data la care s-a prezentat spre avizare pentru legalitate

(5)  Elementele de identificare prevăzute la alin.(2) se înscriu de către secretarul comunei, cu cerneală sau pix, peste cele prevăzute la alin.(3), urmând ca multiplicarea să se facă după înscrierea celor care corespund identităţii dispoziţiei respective. Exemplarul proiectului cu elementele de identificare înscrise olograf rămâne la iniţiator

Art.9.-  În cazul în care primarul comunei Tudor Vladimirescu este şi iniţiatorul proiectului de dispoziţie, avizarea pentru legalitate se face de către secretarul comunei la termenele şi în condiţiile prevăzute la art.7 alin.(2) şi (3)

Art.10.-  În situaţia în care emiterea dispoziţiilor, precum şi avizarea pentru legalitate se exercită de către alte persoane decât cele prevăzute la art.6 alin.(8) lit.a) şi b), în limitele şi în condiţiile legii, înaintea denumirii funcţiei se menţionează „/.”, reprezentând forma abreviată a cuvântului „pentru”  şi prenumele şi numele persoanei respective, cât şi funcţia deţinută de drept în structura funcţională a administraţiei publice locale. Ex.: „/. PRIMARUL COMUNEI TUDOR VLADIMIRESCU” …………………………………., VICEPRIMARUL COMUNEI TUDOR VLADIMIRESCU”.                                                            (prenumele şi numele)

Art.11.-  Prin grija secretarului general al comunei, la termenele şi în condiţiile prevăzute de lege şi/sau hotărâri ale Consiliului Local ori dispoziţii ale primarului comunei, se asigură comunicarea către autorităţile, instituţiile, persoanele interesate, precum şi aducerea la cunoştinţă publică a dispoziţiilor emise de către primarul comunei Tudor Vladimirescu.