la proiectul de hotarare cu privire la stabilirea impozitelor si taxelor locale pentru
anul fiscal 2025 datorate bugetului local al Comunei Magurele de catre contribuabilii
persoane fizice si juridice in conditiile stabilite de lege.
Avand in vedere - art. 491, alin.1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare, care prevede faptul că, în cazul oricărui impozit sau oricărei taxe locale, care constă într-o anumită sumă în lei sau care este stabilită pe baza unei anumite sume în lei, sumele respective se indexează anual, ținând cont de rata inflației pentru anul fiscal anterior, comunicată pe siteurile oficiale ale Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.
-art. 491, alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, sumele prevăzute la art. 470 alin. (5) și (6) din Codul fiscal se indexează anual în funcție de rata de schimb a monedei euro în vigoare în prima zi lucrătoare a lunii octombrie a fiecărui an și de nivelurile minime prevăzute în Directiva 1999/62/CE de aplicare la vehiculele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri;
Rata de schimb a monedei euro la data de 01 octombrie 2023 este de 4,9735 RON, conform Jurnalului Oficial al Uniunii Europene nr.C400/2;
Având în vedere prevederile:
-Ordonanței Guvernului nr. 33/2002 privind reglementarea eliberării certificatelor și adeverințelor de către autoritățile publice centrale și locale, cu modificările şi completările ulterioare;
-Ordonanței Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
-Hotărârii Guvernului nr.1.309/2012 privind nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele şitaxele locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile începând cu anul 2013;
- art. 5 alin. (1) lit. a), alin. (2) , art. 16 alin. (2), art. 20 alin. (1) lit. b) și art. 27 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările și completările ulterioare;
- art. 491 și Titlul IX – Impozite şi taxe locale din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare;
- Legii 207/2015 privind Codul de procedură fiscalăcu modificările și completările ulterioare;
În temeiul art. 129 alin.(4), lit.c), art. 136, art. 139 alin.(1), alin.(3),lit.c) și alin.(5) și art. 196 alin.(1), lit.a) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ,cu modificările și completările ulterioare;
Compartimentul Taxe si impozite al Comunei Magurele propune conf art. 266 alin.5 din Legea 207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala anularea creantelor fiscal in cuantum de 40 lei pentru anul fiscal 2024
Compartimentul Taxe si impozite al Comunei Magurele propune indexarea cu rata inflatiei de 10.40 % a sumelor aferente impozitelor si taxelor locale stabilite pe baza unei anumite sume in lei pentru anul fiscal 2025 conform anexelor la Raport dupa cum urmeaza :
CAP I IMPOZITUL PE CLADIRI
Impozitul pe cladirile rezidentiale si cladirile-anexa aflate in proprietatea persoanelor fizice se calculeaza prin aplicarea cotei de 0.1 % asupra valorii impozabile a cladirii conf art. 457 din prezenta lege. Valoarea se determina prin inmultirea suprafetei construite desfasurate in mp cu valoarea impozabila din Anexa 1.
Impozitul pe cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1,3 % conf art 458
Impozitul pe cladirile cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice impozitul se calculeaza conf art 459 prin insumarea impozitului calculat pt supraf folosita in scop rezidential conf art 457 cu impozitul determinat pentru suprafata folosita in scop nerezidential conf art 458
Impozitul pe cladiri si taxa pe cladiri detinute de persoanele juridice se calculeaza conf art 460 pentru cladirile rezidentiale prin aplicarea unei cote de 0.2 % asupra valorii impozabile a cladirii , pentru cladirile nerezidentiale impozitul pe cladiri sau taxa pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1.50 % asupra valorii impozabile a cladirii , pentru cladirile cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor juridice impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului pt cladiri rezidentiale cu impozitul calculat pt cladiri nerezidentiale
Pentru stabililirea impozitului la persoanele fizice si impozitul pe cladiri sau taxa pe cladiri la persoanele juridice se ia de baza valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pt care se datoreaza impozitul /taxa conf. Art 460 alin 5 lit a, b,c,d,e
In cazul cladirilor pentru care se datoreaza taxa pe cladiri se ia de baza valoarea de inventar inscrisa in contabilitatea proprietarului cladiriisi comunicata concesionarului , locatarului
Daca persoanele juridice nu au efectuat nici o reevaluare a cladirilor si au trecut cinci ani fata de anul de referinta cota impozitului pe cladiri este de 5 % aplicata la valoarea de inventar a cladirii pana la data primei reevaluari inregistrata in contabilitatea acestora.
In cazul in care cladirile proprietate publica sau privata a statului sunt concesionate ori inchiriate impozitul pe cladiri este datorat de catre concesionari ori locatari potrivit prevederilor legii.
CAP II IMPOZITUL PE TEREN SI TAXA PE TEREN
Impozitul pe teren se stabileste luand in calcul suprafata terenului , rangul localitatii in care este amplasat terenul , zona si categoria de folosinta
In cazul terenurilor amplasate in intravilan si au categoria de folosinta curti-constructii sau alta categorie de folosinta decat cea de curti constructii de pana la 400 mp inclusiv impozitul pe teren sau taxa se calculeaza conf art 465 din prezenta lege inmultind suprafata de teren exprimata in hectare cu suma corespunzatoare din anexa 2
Pentru terenurile situate in intravilanul localitatii categoria de folosinta curti-constructii, impozitul/taxa se calculeaza prin inmultirea suprafetei de teren exprimata in hectare cu suma corespunzatoare din anexa 2.
Pentru terenurile situate in intravilanul localitatii alta categorie de folosinta decat teren curti constructii , impozitul/taxa se calculeaza prin inmultirea suprafetei de teren cu suma corespunzatoare din anexa 3 la care se aplica coeficientul de corectie corespunzator rangului localitatii si anume 1.10
Delimitarea zonelor in intravilan cat si in extravilan se aproba astfel:
- in intravilan – zona A – terenuri situate in Magurele; Rangul IV
- zona A – terenuri situate in sat Coada Malului si sat Iazu Rangul IV
- zona A – terenuri situate in Magurele zona ,,Bariera doua Purcele”, soseaua principala DN 1A si terenuri situate in Magurele zona ,,Drumul Baltestilor” Rangul IV
- in extravilan – terenul se calculeaza prin inmultirea suprafetei terenului exprimate in ha cu suma corespunzatoare conform anexei 4 ce face parte din prezentul raport si la care se aplica coeficientul de corectie de 1.10
Pentru terenurile proprietate publica si privata a statului sau a comunei aflata in administrarea sau in folosinta regiilor autonome, a societatilor comerciale, a altor persoane juridice, utilizate in alte scopuri decat pentru agricultura sau silvicultura, acestea datoreaza taxa pe teren care se stabileste in aceleasi conditii ca si impozitul pe teren
CAP III IMPOZITUL PE MIJLOACELE DE TRANSPORT
Taxa asupra mijloacelor de transport cu tractiune mecanica care apartin contribuabililor se stabileste in functie de capacitatea cilindrica a motorului pentru fiecare 200 cmc sau fractiune din acestea conf. anexei nr.5
Pentru autovehiculele de transport marfa cu masa totala maxima autorizata de peste 12 t precum si pentru combinatiile acestora , taxa este cea prevazuta in anexa 6 . Se vor utiliza in exclusivitate pentru lucrari de intretinere, modernizare, reabilitare si constructia bunurilor de interes local si judetean si constituie venit in proportie de 60% la bugetul local si respectiv 40% la bugetul judetean.
Pentru remorci, semiremorci si rulote taxele anuale se stabilesc in functie de capacitatea acestora , conform anexei 5.
Sunt scutite de taxa autoturimele , motocicletele cu atas, motociclurile, care apartin persoanelor cu handicap locomotor si care sunt adaptate handicapului acestora.
Taxa asupra mijlocului de transport pe apa care apartin contribuabililor se stabileste conform anexei 5
Cap.IV - TAXA PENTRU ELIBERAREA CERTIFICATELOR, AVIZELOR SI AUTORIZATIILOR
2024 indice infl 10.40 % 2025
Pana la 150 mp. inclusiv | 12.27 lei 13.55 lei |
151-250 mp. | 14.73 lei 16.26 lei |
251-500 mp | 17.17 lei 18.96 lei |
501-750 mp | 23.31 lei 25.73 lei |
751-1000 mp. | 28.22 lei 31.16 lei |
Peste 1000 mp. | 16.26 lei + 0.01 lei/mp pentru fiecare mp. care depaseste 1000 mp. |
- (2) Taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism in mediul rural este egala cu 50% din taxa stabilita conf tabelului de mai sus.
- (3) Taxa pentru prelungirea unui certificat de urbanism este egala cu 30 % din cuantumul taxei pentru eliberarea certificatului sau autorizatiei initiale
- (4) Taxa pentru eliberarea unei autorizatii de construire pentru o cladire rezidentiala este egala cu 0,5 % din valoarea autorizata a lucrarilor de constructii
- (5) Autorizatia de foraje si excavari necesare studiilor, ridicarile topografice – 20.31 lei pentru fiecare mp.pana la 1000 mp, 9 lei/mp intre 1000 mp-5000 mp, 1.26 leI/mp intre 5000-10000 mp , 0.62 lei pentru ce depaseste 10000 mp
- (6) Taxa pentru eliberarea autorizatiei.necesare pentru lucrarile de organizare de santier in vederea realizarii unei constructii care nu sunt incluse in alta autorizatie de construire este egala cu 3 % din valoarea autorizatiei a lucrarilor de organizare de santier.
- Autorizarea constructiilor pentru lucrari cu caracter provizoriu pentru chioscuri, tonete, cabine, spatii de expunere situate pe caile si in spatiile publice precum si pentru amplasarea corpurilor si a panourilor de afisaj a firmelor si a reclamelor este de 12.59 lei pentru fiecare mp. de suprafata ocupata de constructie.
- Taxa pentru eliberarea autorizatiei de construire pentru orice alta constructie decat cele prevazute in alt alineat al prezentului articol este egala cu 1 % din valoarea autorizata a lucrarilor de constructie inclusiv instalatii aferente.
- Taxa pentru eliberarea autorizatiei de desfiintare totala sau partiala a unei constructii este egala cu 0,1 % din valoarea impozabila a constructiei, stabilita pentru determinarea impozitului pe cladiri..
- Taxa pentru eliberarea unei autorizatii privind lucrarile de racorduri si bransamente la retelele publice de apa, canalizare, gaze, termice, energie electrica, telefonie si tv prin cablu 20 lei pentru fiecare racord.
- Taxa pentru avizarea certificatului de urbanism de catre comisia de urbanism si amenajarea teritoriului de catre primarii sau structurile de specialitate din cadrul Consiliului Judetean se stabileste in suma de 22 lei
- Taxa pentru eliberarea certificatului de nomenclatura stradala 15 lei.
– Din prezenta lege taxa pentru eliberarea unei autorizatii pentru desfasurarea unei activitati economice este stabilita in suma de 22 lei
- Taxa pentru eliberarea autorizatiilor sanitare de functionare este de 30 lei
- Taxa pentru eliberarea de copii heliografice de pe planuri cadastrale sau de pe alte asemenea planuri, detinute de consiliile locale este de 47 lei
- Taxa pentru eliberarea certificatelor de producator se stabileste in suma de 108 lei.
- Taxa pentru eliberare a acordului de functionare privind desfasurarea activitatilor de alimentatie publica este de 1000 lei
- Viza anuala a acordului de functionare este de 170 lei / an
CAP. V. Taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate
1. Contribuabilii care beneficiaza sub diverse forme de serviciul de reclama si de publicitate sunt obligati sa incheie contracte in acest sens si datoreaza bugetului local o taxa de reclama si publicitate de 3% din valoarea contractului, executiv taxa pe valoarea adaugata aferenta.
2. Pentru folosirea mijloacelor de publicitate prin afisaj panouri sau alte asemenea mijloace publicitare beneficiarii datoreaza o taxa 34 lei/an/mp sau fractiune de mp.
3. Pentru firmele instalate la locul executarii activitatii taxa anuala este de 47 lei lei/an/mp sau fractiune de mp.
4. Institutiile publice nu datoreaza taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate.
Cap. VI. Impozitul pe spectacole
1. Pentru manifestarile artistice si competitiile sportive impozitul pe spectacole se stabileste asupra incasarilor din vanzarea abonamentelor si a biletelor de intrare, prin aplicarea urmatoarelor taxe;
- –2% pentru manifestarile artistice de teatru, de opera, de opereta, de filarmonica, cinematografie, muzicale, de circ, precum si pentru competitiile sportive;
- – 5% pentru manifestarile artistice de genul: festivaluri, concursuri, cenacluri, serate, recitaluri sau alte asemenea manifestari artistice ori distractive care au un caracter ocazional.
2. Pentru activitatile artistice si distractive de videoteca si discoteca impozitul pe spectacole se stabileste in functie de suprafata incintei in care se desfasoara spectacolul dupa cum urmeaza:
a) – in cazul videotecilor - 4.0 lei/mp/zi
b) – in cazul discotecilor - 6.0 lei/mp/zi
Cap. VII Alte taxe locale
1. Pt. parcarea ocazionala a autovehiculelor pe teren public 3.76 lei/ora/vehicul;
2. Pt. parcarea curenta a autovehiculelor – 2.52 lei/ora/vehicul
3. Pt. Depozitarea de materiale – 2.52 lei/mp/zi
4. Pt. Realizarea unor lucrari – 2.52 lei/mp/zi
5. Pt. Vehicule lente prevazute in anexa. 8 – 55.00 lei/mp/zi
6 Pt. detinerea sau utilizarea echipamentelor destinate in scopul de
venit 22.00 lei/zi
7.Pt. utilizarea temporara a locurilor publice :
-suprafata ocupata de pana la 5 mp. 10.00 lei/zi
- suprafata ocupata intre 5 mp –10 mp 19.00 lei/zi
- suprafata ocupata peste 10 mp 27.00 lei/zi
8. Pt. Detinerea in proprietate sau in folosinta de utilaje destinate sa functioneze in scopul obtinerii de venituri astfel:
- gatere 28 lei/zi
- drujbe 21 lei/zi
9. Taxa anuala pentru vehicule lente 66 lei/an
10. Pentru intocmirea certificatelor fiscale la persoanele juridice si persoanele fizice se percepe la eliberare in regim de urgenta (mai devreme de termenul de 5 zile prevazut de lege) taxa in suma de 108 lei pentru fiecare certificat fiscal eliberat.
11. Urmare adresei nr.16698/19.10.2007 a Consiliului Judetean Prahova se infiinteaza taxa de acord unic in suma de 82 lei perceputa la eliberarea autorizatiei de construire.
12 Pentru intocmirea dosarului de inmatriculare la mijloacele de transport persoane fizice si juridice si viza de inmatriculare (mai devreme de termenul de 5 zile prevazut de lege) se stabileste o taxa in suma de 62.00 lei pentru fiecare inmatriculare in parte.
13 Taxa pentru desfacerea casatoriei prin divort pe cale administrativa 811 lei
14 Taxa acord administrare drum emis in conf cu prevederile art 11 alin(1)din L 50/1991in si taxa emitere aviz sapaturi suma de 82 lei
15 Pentru emiterea certificatului de urbanism la un termen de pana la 7 zile calendaristice se percepe o taxa in suma de 149 lei
16 Pentru emiterea Autorizatiei de Construire la un termen de pana la 7 zile calendaristice se percepe o taxa in suma de 237 lei
Cap. VIII Facilitati fiscale
- Pentru plata cu anticipatie a impozitului pe cladiri, a impozitului pe teren si impozitul pe mijloacele de transport datorate pentru intregul an de catre persoanele fizice, pana la data de 31 martie a anului fiscal se acorda o bonificatie de 10% numai pentru persoanele fizice . Persoanele juridice nu beneficiaza de bonificatie pentru anul fiscal 2023.
- Impozitul si taxa pe cladiri, impozitul si taxa pe teren si impozitul pe mijlocele de transport se plateste anual, in doua rate egale, respectiv 31 martie si 30 septembrie inclusiv.
- Impozitul anual pe cladiri, teren si mijloace transport persoane fizice sau juridice de pana la 50 lei inclusiv se plateste integral pana la primul termen de plata conf. Legii 227/2015 adica data de 31 martie.
- Pentru persoanele cu handicap de gradul accentuat sau grav si invaliditate gr.I , pentru persoanele fizice nevazatoare si pentru cazurile in care intr-un an persoanele fizice beneficiaza numai de indemnizatii de somaj si/sau ajutor social si alocatii de sprijin , se poate acorda reducere sau scutire de impozit pe cladiri si pe teren conform legislatiei.
- Persoanele fizice care au avut de suferit de pe urma producerii de calamitati naturale ( cutremure, alunecari si prabusiri de teren, inundatii si fenomene meteorologice periculoase, epidemii, incendii si alte asemenea lor) pot beneficia de scutirea de la plata impozitului pe cladiri, impozitului pe teren, taxei pe teren, taxei asupra mijloacelor de transport, taxei pentru eliberarea certificatului de urbanism si a taxei pentru eliberarea autorizatiei de construire pentru lucrarile de construire, reconstruire sau reparare a oricarei constructii afectate de calamitati naturale.
- Acordarea facilitatilor de la alin. 4 si 5 se face pe baza anchetei sociale si actelor justificative si prin aprobarea in consiliul local
Cap. IX Amenzi prevazute de Legea 227/2015
Incalcarea normelor tehnice privind tiparirea, inregistrarea, vizarea, evidenta si gestionarea, dupa caz a abonamentelor si a biletelor de intrare la spectacole, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenta de la 429-2083 lei in cazul persoanelor fizice si de la 1716-8335 lei in cazul persoanelor juridice.
Constituie contraventie la prezenta Lege urmatoarele fapte:
- depunerea peste termen a declaratiilor de impunere prevazute la art. 461 alin 2 ,6,7,alin 10 lit c , alin 12 ,13, art 466 alin 2 , 5, alin 7 lit c, alin 9 , 10 , art 471 alin 2 , 4 , 5 , si alin 6 lit b si c , art 474 alin 7 lit c , alin 11 , art 478 alin 5 si art 483 alin 2 este considerata contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 83-365 lei la persoane fizice si de la 365-1458 lei in cazul persoanelor juridice
- Nedepunerea declaratilor de impunere prevazute la art. 461 alin 2 , 6, 7 , alin 10 lit c alin 12 , 13 , art 466 alin 2 , 5 , 7 lit c , alin 9 si 10 , art. 471 alin 2 , 4 , 5 si alin 6 lit b si c , art 474 alin 7 lit c , alin 11 , art 478 alin 5 nsi art 483 alin 2, este considerata contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 365-910 lei in cazul persoanelor fizice si de la 1458-3640 lei in cazul persoanelor juridice.
Fata de cele relatate mai sus va rugam sa analizati si sa dispune.
Consilier taxe si impozite,
Amalia MAREȘ