România

România

Județul Dâmbovița

Comuna Mănești

Comuna Mănești


Regulamentul propriu cuprinzând măsurile metodologice, organizatorice,termenele şi circulaţia proiectelor de dispoziţii, 

precum şi a dispoziţiilor emise de primarul comunei Mănești

 



Art.l. Prezentul regulament este emis în aplicarea prevederilor anexei nr.l la Ordonanța  de urgență a   Guvenului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare si dispoziţiilor art.84 din Legea nr.24/2000, privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare si cuprinde măsurile metodologice, organizatorice, termenele şi circulaţia proiectelor de dispoziţii, precum şi a dispoziţiilor emise de primarul comunei Mănești.

Art.2.(1) Dispoziţia primarului, ca act administrativ al autoritatii executive, constituie actul juridic ce exprimă o voinţă manifestată unilateral de către primarul comunei Mănești, produce, în mod direct, efecte juridice, are caracter de actualitate şi este obligatoriu:

a) pe întreg teritoriul comunei Mănești, în cazul în care dispoziţia are caracter normativ;

b)pentru persoana sau persoanele nominalizate, în cazul în care dispoziţia are caracter individual.

            (2) Prin dispoziţie se creează/se modifică/se sting unele drepturi şi obligaţii sau se aprobă sau se interzice o activitate din domeniile care intră în competenţa primarului, potrivit legii sau ca însărcinare dată de către Consiliul Local al Comunei Mănești.

Art.3.(1) Organizarea executării şi executarea în concret a dispoziţiilor constituie o preocupare constantă a primarului, a viceprimarului, precum şi a secretarului general al comunei, a oricăruia dintre funcţionarii publici sau din personalul contractual anume responsabilizat cu aducerea la îndeplinire a dispoziţiei respective.

(2) Neaducerea la îndeplinire a prevederilor dispoziţiilor, la termenele şi în condiţiile prevăzute în acestea, se sancţionează potrivit prevederilor  Codului Administrativ sau ale Codului muncii, după caz.

Art.4.(1) Se deleagă competenţa de iniţiere şi elaborare a proiectelor de dispozitii către persoanele salariate din compartimentele de resort din cadrul aparatului propriu de specialitate al primarului comunei Mănești, potrivit competenţelor, atribuţiilor şi limitelor stabilite prin fişa postului sau prin alte acte, pentru realizarea prerogativelor primarului cu care este învestit, potrivit legii sau ca însărcinare dată de către Consiliul Local al Comunei Mănești.

(2) Persoanele prevăzute la alin.(l) către care s-a delegat competenţa de iniţiere şi elaborare a proiectelor de dispoziţii, exercită aceste atribuţii în numele primarului şi nu în calitate de ocupante ale funcţiei pe care o deţin.

(3) Fără a fi în situaţia unui conflict pozitiv de competenţă, primarul, în calitate de titular exclusiv al dreptului de emitere a dispozitiilor, poate interveni oricând în procesul de iniţiere şi elaborare a proiectelor de dispoziţii.

( 4) Elaborarea proiectelor de dispoziţii se realizează atât la solicitarea primarului, în condiţiile prevăzute la alin.(1) cât şi la propunerea conducătorului compartimentului

subordonat.

Art.5(1) Iniţierea unui proiect de dispoziţie de persoanele către care s-a delegate această competenţă, se realizează numai după înştiinţarea şi implicit obţinerea acordului primarului. Atât înștiinţarea cât şi acordul pot fi si verbale.

(2) Initierea emiterii proiectului de dispozitie se efectuează de către persoanele prevăzute  la art.4 alin.(1) care vor prezenta primarului un referat de aprobare ce va însoți proiectul de dispoziţie. Referatul de aprobare se înregistrează în registrul general pentru înregistrarea corespondenţei, constituind dovada îndeplinirii atribuţiilor şi competenţelor stabilite prin fişa postului.

(3) În cazul în care iniţierea proiectului de dispoziţie are la bază o atribuţie sau competenţă stabilită prin hotărâre a Consiliului Local, iar primarul nu emite dispoziţia după realizarea procedurii prevăzute la alin.(2), secretarul general al comunei Mănești va prezenta Consiliului Local, la proxima şedinţă, situaţia respectivă, astfel încât autoritatea deliberativă să fie în măsură să intervină cu noi măsuri pentru rezolvarea corespunzătoare a problemelor.             Secretarul general prezintă Consiliului Local această situaţie, atât în ceea ce priveşte activitatea proprie, cât şi pe cea a celorlalte persoane prevăzute la art.4 alin.(1).

Art.6.(1) Proiectele de dispoziţii trebuie să îndeplinească condiţiile de formă şi fond prevăzute de Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, adaptate acestor categorii de acte şi nu pot contraveni unor prevederi din acte normative de nivel superior.

(2) Proiectul de dispoziţie are următoarele părţi constitutive: 

a) antetul- ROMÂNIA, JUDEȚUL DÂMBOVIȚA, PRIMARUL COMUNEI MĂNEȘTI

b) titlul proiectului de dispoziţie –trebuie să cuprindă  numărul și data emiterii,denumirea proiectului de dispoziție, precum și obiectul reglementării exprimat sintetic. Se interzice ca denumirea  proiectului de dispoziţie să fie aceeaşi cu cea a altui proiect de dispoziţie în vigoare, numai dacă, prin acest proiect, se abrogă, se modifică sau se completează dispoziţia respectivă.

c) preambulul-enunță în sinteză, scopul și după caz, motivarea proiectului de dispoziţie, oportunitatea acestuia,temeiul de fapt.Preambulul precedă formula introductivă.În preambul se menționează referatul de specialitate, precum și temeiurile juridice pe baza cărora proiectul de dispoziţie a fost inițiat(lege, ordonanță,ordonanță de urgență,hotărâre,etc., articol, alineat, paragraf, punct, etc.)

d) formula introductivă-cuprinde denumirea autorității emitente " Primarul comunei Mănești emite prezenta dispoziție cu caracter …………."

e) partea dispozitivă reprezintă conţinutul propriu-zis al proiectului de dispoziţie

f) Formula de atestare a autenticităţii cuprinde:

- "PRIMAR", sub care se înscrie prenumele şi numele persoanei care exercită această autoritate, lăsându-se spaţiul necesar pentru semnătura sa;

-"Contrasemnează  pentru legalitate", sub care se menţionează "Secretarul general al comunei…………….", iar sub aceasta se înscrie prenumele şi numele persoanei care exercită această funcţie publică de conducere, lăsându-se spaţiul necesar pentru semnătura sa;

Art.7. (1) Proiectele de dispoziţii, inclusiv anexele la acestea, având ca iniţiatori persoanele prevăzute la art.4 alin.(1), prealabil prezentării primarului pentru a fi însuşite prin semnătură în calitatea sa de emitent, vor fi prezentate secretarului general al comunei în scopul avizarii pentru legalitate, materializată prin semnătura sa.

(2) Avizarea pentru legalitate a proiectului de dispozitie poate fi:

a) favorabilă, caz în care proiectul de dispoziţie se semnează/avizeaza de către secretarul general al comunei.

b) favorabilă, cu obiecţii sau propuneri, ce vor fi comunicate persoanei iniţiatoare, verbal sau în scris, după cum secretarul general al comunei apreciază că se justifică, astfel încât acestea să fie avute în vedere la definitivarea proiectului de dispoziţie;

c) negativă; în acest caz avizul se motivează de către secretarul general şi este însoţitde documentele sau de informaţiile pe care se sprijină.

 

(3) Avizarea pentru legalitate de către secretarul general al comunei se poate face:

a) la prezentarea de către iniţiator a proiectului de dispoziţie;

b) până cel târziu cu două ore înainte de sfârşitul programului de lucru al zilei următoare celei în care i s-a prezentat proiectul de dispoziţie;

c) în cazul în care examinarea proiectului de dispoziţie necesită o documentare aprofundată şi care nu permite încadrarea în termenul prevăzut la lit.b), înainte de expirarea acestui termen, secretarul general poate solicita primarului încuviinţarea privind prelungirea termenului. După avizarea pentru legalitate, proiectul de dispozitie va fi înregistrat de catre secretarul general al comunei si trimis primarului spre semnare;

(4) Însuşirea proiectului de dispoziţie, avizat pentru legalitate potrivit prezentului articol, se face de către primarul comunei la termenele şi în condiţiile prevăzute la alin.(3) lit.a) şi b).

Art.8. (1) După însuşirea proiectului de dispoziţie de către primarul comunei, compartimentul de resort initiator redactează dispoziția finală, care va fi semnată de către primar și contrasemnată pentru legalitate de secretarul general al comunei. Dupa contrasemnareaD dispozițiilor, secretarul generalal comunei le va inregistra in Registrul pentru evidenţa dispoziţiilor, începând cu nr.l pe fiecare an calendaristic.

(2) În cazul în care proiectul de dispoziţie este însuşit de către primarul comunei, iar în acestea nu se regăsesc materializate obiecţiuni sau propunerile efectuate de către secretarul general al comunei, ori acesta refuză să-l semneze ca efect al faptului că avizarea pentru legalitate este negativă, primarul poate dispune refacerea proiectului de dispozitie conform obiecțiunilor sau propunerilor secretarului general al comunei, ori poate dispune continuarea procedurii, prin redactarea dispoziției finale conform proiectului de dispoziție refuzat la avizare. În această ultimă situatie, refuzul contrasemnării dispoziției finale de către secretarul general al

comunei, va fi motivat în scris și comunicat, în termen de 5 zile lucratoare, Instituției Prefectului, împreuna cu dispoziția respectivî, în condiţiile prevăzute la art.490 din OUGnr.57 /2019 privind Codul Administrativ.

(3) Numărul și data emiterii dispozitiei sunt înscrise și la sfarsitul textului.

Art.9. (1)Prin grija secretarului general al comunei, se comunică dispozițiile semnate si contrasemnate pentru legalitate, la termenele şi în condiţiile prevăzute de lege şi/sau hotărâri

ale Consiliului Local, către Prefectul județului Dâmbovița, compartimentele obligate  a le aduce la îndeplinire, persoanele interesate.

(2)Prin grija consilierului cu atribuții pentru monitorizarea procedurilor administrative ,dispozițiile se aduc la cunoștință publică, în format electronic, prin publicarea în Monitorul Oficial Local al comunei Mănești și se înscriu în Registrul pentru evidența dispozițiilor autorității executive.