Anexa nr.1
REGULAMENTUL
DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE
A CONSILIULUI LOCAL AL COMUNEI NICOLAE BĂLCESCU, JUDEȚUL BACĂU
CAPITOLUL I
DISPOZIȚII GENERALE
Art. 1. - (1) Prezentul Regulament de organizare și funcționare a Consiliului Local al comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău are ca obiect stabilirea condițiilor de exercitare a mandatului de către consilierii locali, a drepturilor, obligațiilor și răspunderilor ce le revin în baza mandatului încredințat.
(2) Consilierii locali se aleg prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat de către cetățenii cu drept de vot ai comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău, potrivit legii pentru alegerea autorităților administrației publice locale.
(3) Participarea consilierilor locali la activitatea Consiliului Local are caracter public și legitim, fiind în acord cu interesele generale ale locuitorilor comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău.
(4) În exercitarea mandatului, consilierii locali sunt în serviciul colectivității locale și sunt responsabili în fața acesteia. În asigurarea liberului exercițiu al mandatului lor, aceștia îndeplinesc o funcție de autoritate publică și sunt ocrotiți de lege, beneficiind de dispozițiile legii penale cu privire la persoanele care îndeplinesc o funcție ce implică exercițiul autorității de stat. De aceeași protecție juridică beneficiază și membrii familiei - soț, soție și copii - în cazul în care agresiunea împotriva acestora urmărește nemijlocit exercitarea de presiuni asupra consilierului local în legătură cu exercitarea mandatului său.
Art. 2. - (1) Consiliul Local are, conform legii, un număr de 17 consilieri locali.
(2) Sediul Consiliului Local este la adresa comuna Nicolae Bălcescu, sat Nicolae Bălcescu, strada Eroilor, nr. 380, județul Bacău.
Art. 3. - În sensul prezentului regulament, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:
- aparatul de specialitate - aparatul de specialitate al primarului;
- autoritatea deliberativă - Consiliul Local al comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău;
- autoritatea executivă - primarul comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău;
- Codul administrativ - Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ;
- colectivitatea locală - totalitatea locuitorilor comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău;
- Consiliul Local - Consiliul Local al comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău;
- cvorumul - numărul minim de membri prevăzut de lege pentru întrunirea valabilă a Consiliului Local;
- hotărâre – hotărâre a Consiliului Local al comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău;
- majoritatea absolută - primul număr natural strict mai mare decât jumătate din totalul membrilor în funcție ai Consiliului Local;
- majoritatea calificată - primul număr natural care este mai mare decât valoarea numerică rezultată în urma aplicării fracției /procentului stabilite/stabilit prin lege sau regulament la totalul membrilor Consiliului Local stabilit în condițiile legii;
- majoritatea simplă - primul număr natural mai mare decât jumătate din totalul membrilor prezenți la o ședință a Consiliului Local, cu condiția îndeplinirii cvorumului;
- proiect de hotărâre - proiect de hotărâre a Consiliului Local al comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău;
- regulamentul - Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Local al comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău;
- secretarul general - secretarul general al comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău;
- zile - zile calendaristice.
CAPITOLUL AL II-LEA
CONSTITUIREA CONSILIULUI LOCAL
Art. 3. - (1) Potrivit Codului administrativ , Consiliul Local se constituie în cel mult 60 de zile de la data desfășurării alegerilor autorităților administrației publice locale. Anterior constituirii Consiliului Local, mandatele consilierilor locali declarați aleși sunt validate în condițiile prevăzute în Codul administrativ.
(2) După validarea mandatelor consilierilor locali este organizată o ședință privind ceremonia de constituire a Consiliului Local, ocazie cu care consilierii locali depun jurământul.
(3) Consilierii locali sunt convocați, conform legii, de către prefect pentru ședința privind ceremonia de constituire a Consiliului Local în cel mult 5 zile de la comunicarea încheierii judecătoriei ori a comunicării hotărârii tribunalului, după caz, prevăzute în Codul administrativ, după caz, în situația în care numărul mandatelor de consilier local, validate, este mai mare decât primul număr natural strict mai mare decât jumătate din numărul membrilor Consiliului Local stabilit potrivit Codului administrativ și prevăzut la art. 2 alin. (1).
(4) Convocarea consilierilor locali declarați aleși, pentru ședința de constituire, se face de către prefect, prin ordin. La ședința de constituire pot participa:
a) prefectul sau reprezentantul său;
b) primarul în funcție; precum și, după caz,
c) candidatul declarat câștigător la alegerile pentru funcția de primar.
(5) După primirea ordinului prefectului privind convocarea consilierilor locali, secretarul general comunică consilierilor locali ale căror mandate au fost validate data și ora ședinței privind ceremonia de constituire convocată de prefect, care are loc la sediul Consiliului Local.
(6) Ședința de constituire este deschisă de prefect sau de reprezentantul acestuia, care îl invită pe cel mai în vârstă dintre consilierii locali al cărui mandat a fost validat, precum și pe cei 2 asistenți ai acestuia să preia conducerea lucrărilor ședinței. Asistenți ai președintelui de vârstă sunt desemnați cei mai tineri consilieri locali ale căror mandate au fost validate. Consilierii locali care intră sub incidența prezentului alineat se identifică de către secretarul general care pune la dispoziția prefectului sau a reprezentantului acestuia lista cu cele 3 persoane.
(7) În situația în care până la data ședinței de constituire a fost făcută validarea/invalidarea alegerii primarului, președintele de vârstă invită secretarul general să prezinte rezultatul validării sau invalidării primarului.
(8) În cazul validării alegerii primarului, acesta este invitat să depună jurământul prevăzut la art. 4 după care-l semnează. Purtarea eșarfei tricolore de către primar este obligatorie.
(9) Primarul care refuză să depună jurământul este considerat demisionat de drept.
(10) După depunerea jurământului, președintele de vârstă invită primarul să prezinte declarații cu privire la exercitarea mandatului, precum și orice alte persoane care-și manifestă dorința de a lua cuvântul cu privire la acest moment.
(11) În cazul în care validarea alegerii primarului a fost făcută până la ședința de constituire legal întrunită, iar acesta nu poate participa, primarul declarat ales depune jurământul în proxima ședință a Consiliului Local, ordinară sau extraordinară, după caz.
Art. 4. - (1) Aleșii locali aleși ale căror mandate au fost validate depun următorul jurământ în limba română: „Jur să respect Constituția și legile țării și să fac, cu bună-credință, tot ceea ce stă în puterile și priceperea mea pentru binele locuitorilor comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău. Așa să îmi ajute Dumnezeu!”
(2) Jurământul este imprimat în prealabil pe un formular special cuprinzând prenumele și numele alesului local, prin grija secretarului. Jurământul se semnează în două exemplare, un exemplar se păstrează la dosarul de validare, iar al doilea se înmânează alesului local.
(3) Alesul local poate depune jurământul fără formula religioasă, caz în care jurământul va fi imprimat pe formular fără această formulă.
Art. 5. - (1) După finalizarea procedurilor prevăzute la art. 3 alin. (6)-(10), consilierii locali aleși al căror mandat a fost validat depun, în ordine alfabetică, jurământul prevăzut la art. 4.
(2) În cazul în care numărul consilierilor locali care au depus jurământul în condițiile alin. (1) este mai mic decât primul număr natural strict mai mare decât jumătate din numărul membrilor Consiliului Local stabilit potrivit art. 2 alin. (1), prefectul convoacă consilierii locali pentru o a doua ședință privind ceremonia de constituire în termen de 20 de zile de la data primei ședințe.
(3) În cadrul celei de a doua ședințe pot depune jurământul consilierii locali validați care au absentat de la prima ședință și supleanții ale căror mandate au fost validate în condițiile Codului administrativ și consilierii locali validați în condițiile Codului administrativ și care nu au fost convocați la prima ședință de constituire a Consiliului Local.
(4) Prin excepție de la dispozițiile alin. (3) consilierul local declarat ales care nu a putut depune jurământul, ca urmare a absenței pentru motive temeinice, poate depune jurământul în cadrul următoarei ședințe a Consiliului Local. Sunt considerate motive temeinice spitalizarea sau imobilizarea la pat, dovedită prin certificat medical, ori situații precum deplasarea în străinătate în interes de serviciu, evenimente de forță majoră, cum ar fi inundații sau alte catastrofe care au împiedicat deplasarea, deces în familie ori alte situații similare. Motivarea absenței se face în scris, printr-o declarație pe proprie răspundere, cu anexarea documentelor doveditoare, după caz.
(5) Consilierul local al cărui mandat a fost validat care nu depune jurământul nici în cea de a doua ședință privind ceremonia de constituire ori în condițiile prevăzute la alin. (4) sau care refuză să depună jurământul este considerat demisionat de drept.
(6) Locurile consilierilor locali declarați aleși ale căror mandate nu au fost validate sau care sunt considerați demisionați de drept și care nu pot fi completate cu supleanți se declară vacante prin ordin al prefectului în termen de 5 zile de la prima ședință ordinară a Consiliului Local.
Art. 6. - (1) Consiliul Local este legal constituit dacă numărul consilierilor locali care au depus jurământul în condițiile art. 5 alin. (1) - (3) este mai mare decât primul număr natural strict mai mare decât jumătate din numărul membrilor Consiliului Local, stabilit potrivit art. 2.
(2) Data constituirii Consiliului Local este considerată data desfășurării primei ședințe privind ceremonia de constituire a Consiliului Local, respectiv a celei de a doua, după caz.
(3) În termen de 3 zile de la data constituirii Consiliului Local, în condițiile alin. (2), prefectul emite un ordin privind constatarea îndeplinirii condițiilor legale de constituire a Consiliului Local, care se comunică secretarului general și care îl aduce la cunoștință publică.
(4) În situația în care Consiliul Local nu este legal constituit în condițiile alin. (1), în termen de 3 zile de la împlinirea termenului prevăzut la art. 116 alin. (6) din Codul administrativ prefectul emite un ordin privind constatarea neîndeplinirii condițiilor legale de constituire a Consiliului Local, în care se menționează motivele neconstituirii acestuia.
Art. 7. - Calitatea de consilier local, implicit și cea de viceprimar, din mandatul precedent, încetează odată cu data constituirii noului Consiliu Local, potrivit prevederilor art. 6 alin. (2).
Art. 8. - (1) După declararea ca legal constituit a Consiliului Local, consilierilor locali în funcție li se eliberează o legitimație care atestă calitatea de membru al Consiliului Local, semnată de primar.
(2) Consilierii locali primesc un semn distinctiv al calității lor de reprezentanți aleși ai colectivității locale, pe care au dreptul să îl poarte pe întreaga durată a mandatului.
(3) Modelul legitimației de consilier local și cel al semnului distinctiv se stabilesc prin hotărâre a Consiliului Local în baza reglementărilor legale în vigoare. Cheltuielile pentru confecționarea acestora se suportă din bugetul local. Legitimația și însemnul se pot păstra de către consilierii locali și după încetarea mandatului cu titlu evocativ.
Art. 9. - (1) Calitatea de consilier local încetează de drept înainte de expirarea duratei normale a mandatului, în următoarele cazuri:
a) demisie;
b) constatarea și sancționarea, în condițiile legii, a unei stări de incompatibilitate;
c) schimbarea domiciliului într-o altă unitate administrativ- teritorială, inclusiv ca urmare a reorganizării acesteia;
d) lipsa nemotivată de la mai mult de 3 ședințe ordinare și/sau extraordinare consecutive ale Consiliului Local, desfășurate pe durata a trei luni calendaristice;
e) lipsa nemotivată de la 3 întruniri ale Consiliului Local, convocate pe durata a 3 luni calendaristice, care determină imposibilitatea desfășurării, în condițiile legii, a ședințelor ordinare și/sau extraordinare;
f) imposibilitatea exercitării mandatului pe o perioadă mai mare de 6 luni consecutive, cu excepția cazurilor prevăzute de lege;
g) condamnarea, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, la o pedeapsă privativă de libertate, indiferent de modalitatea de individualizare a executării pedepsei;
h) punerea sub interdicție judecătorească;
i) pierderea drepturilor electorale;
j) pierderea calității de membru al partidului politic sau al organizației minorităților naționale pe a cărei listă a fost ales;
k) condamnarea prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru săvârșirea unei infracțiuni electorale pe durata procesului electoral în cadrul căruia a fost ales, indiferent de pedeapsa aplicată și de modalitatea de individualizare a executării acesteia;
l) deces.
(2) În situațiile prevăzute la alin. (1) lit. a), c) -f) și l) constatarea încetării de drept a mandatului de consilier local, precum și vacantarea locului de consilier local se realizează printr-o hotărâre a Consiliului Local de constatare, la propunerea primarului ori, după caz, a oricărui alt ales local, adoptată în prima ședință a Consiliului Local desfășurată după apariția evenimentului. Hotărârea Consiliului Local este comunicată de îndată judecătoriei competente să valideze mandatul supleantului, în condițiile Codului administrativ, precum și consilierului local. Această hotărâre nu se supune la vot, aceasta fiind de constatare a unei stări de fapt.
(3) Consiliul Local are obligația de a adopta hotărârea prevăzută la alin. (2) în termen de 30 de zile de la introducerea pe proiectul ordinii de zi a referatului constatator semnat de primar și de secretarul general cu privire la una dintre situațiile prevăzute la alin. (1) lit. a), c) -f) și l). În termen de maximum 10 zile de la expirarea termenului stabilit pentru Consiliul Local, în cazul neadoptării de către acesta a hotărârii prevăzute la alin. (2), constatarea încetării mandatului, precum și vacantarea locului de consilier local se realizează de către prefect prin ordin, în baza referatului constatator comunicat de către secretarul general.
CAPITOLUL AL II-LEA
ORGANIZAREA CONSILIULUI LOCAL
SECȚIUNEA 1
Președintele de ședință
Art. 10. - (1) După declararea Consiliului Local ca legal constituit, se procedează la alegerea președintelui de ședință, care preia conducerea lucrărilor Consiliului Local. Această ședință are caracter extraordinar.
(2) Alegerea președintelui de ședință se face prin hotărârea Consiliului Local adoptată, prin vot deschis, cu majoritate absolută. Prin excepție, pentru adoptarea acestei hotărâri, proiectul de hotărâre a Consiliului Local nu trebuie să fie însoțit de instrumente de motivare, respectiv de referatul de aprobare și de raportul compartimentului de resort din aparatul de specialitate al primarului.
(3) Durata mandatului președintelui de ședință este de 3 luni.
(4) Pe tot parcursul mandatului Consiliului Local, regula alegerii președintelui de ședință este dată de principiul rotației tuturor consilierilor locali, în ordine alfabetică a numelui.
(5) În cazul în care la o ședință un consilier local care deține funcția de președinte de ședință nu poate participa sau refuză să preia atribuțiile de președinte de ședință, acesta este înlocuit de următorul consilier local în ordinea alfabetică a numelui.
(6) În hotărârea Consiliului Local prevăzută la alin. (2) se menționează durata mandatului prevăzută la alin. (1), regula prevăzută la alin. (4) și (5) și, nominal, care este primul consilier local care îndeplinește atribuțiile de președinte de ședință.
Art. 11. - (1) Președintele de ședință are următoarele atribuții principale:
- conduce ședințele Consiliului Local;
- supune votului consilierilor locali proiectele de hotărâri, anunță rezultatul votării, cu precizarea voturilor pentru, a voturilor contra și abținerilor, nominal, dacă consideră că este necesar, urmărind consemnarea acestora în procesul-verbal;
- semnează hotărârile adoptate de Consiliul Local; în cazul în care președintele de ședință lipsește sau refuză să semneze, la solicitarea secretarului general, hotărârea Consiliului Local se semnează de următorii doi consilieri locali, în ordinea alfabetică a numelui, care își manifestă disponibilitatea;
- semnează procesul-verbal al ședinței, asumându-și responsabilitatea pentru veridicitatea celor consemnate;
- asigură, în timpul ședințelor, menținerea ordinii și respectarea regulamentului;
- supune votului consilierilor locali orice problemă care intră în competența de soluționare a Consiliului Local;
- semnează procesul-verbal de numerotare și sigilare a documentelor care au fost dezbătute în ședință;
- aplică sau propune aplicarea, după caz, a sancțiunilor prevăzute de Codul administrativ pentru consilierii locali;
(2) Președintele de ședință îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege, de regulament sau însărcinări stabilite de către Consiliul Local.
SECȚIUNEA a 2-a
Delegatul sătesc
Art. 12. - (1) Locuitorii satelor care nu au consilieri locali aleși în Consiliul Local sunt reprezentați la ședințele acestuia de un delegat sătesc.
(2) Delegatul sătesc este ales pe perioada mandatului Consiliului Local de către o adunare sătească, la care pot participa toți cetățenii cu drept de vot din satul respectiv, convocată și organizată de primar și desfășurată în prezența primarului sau a viceprimarului și a secretarului general al unității administrativ-teritoriale. Rezultatul alegerii delegatului sătesc se consemnează de către secretarul general sau o altă persoană din aparatul de specialitate al primarului, desemnată de către acesta, într-un proces-verbal care se înregistrează la registratura administrației publice locale și se aduce la cunoștința Consiliului Local la prima ședință. Mandatul de delegat sătesc încetează înainte de termen pentru oricare dintre cazurile prevăzute la art. 9.
(3) Delegaţii săteşti sunt invitaţi în mod obligatoriu la toate ședințele consiliului local. Delegaţii săteşti au dreptul de a se exprima cu privire la problemele discutate, opinia acestora fiind consemnată în procesul-verbal al şedinţei.
(4) Pentru participarea la ședințele Consiliului Local, delegatul sătesc are dreptul la:
a) o indemnizație egală cu cea pe care o primește un consilier local;
b) decontarea cheltuielilor pe care le efectuează în îndeplinirea mandatului lui, în condițiile legii.
SECȚIUNEA a 3-a
Alegerea în funcție și eliberarea din funcție a viceprimarului
Art. 13. - (1) Comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău are 1 viceprimar.
(2) Viceprimarul este ales, prin vot secret, cu majoritate absolută, din rândul membrilor consiliului local, la propunerea primarului sau a consilierilor locali. Exercitarea votului se face pe bază de buletine de vot. Alegerea viceprimarului se realizează prin hotărâre a consiliului local.
(3) Pe durata exercitării mandatului, viceprimarul își păstrează statutul de consilier local, fără a beneficia de indemnizația aferentă acestui statut.
(4) Viceprimarul poate fi eliberat din funcție prin hotărârea Consiliului Local adoptată cu majoritate calificată de două treimi, la propunerea temeinic motivată a primarului sau a unei treimi din numărul consilierilor locali în funcție.
(5) Consilierul local votează „pentru” aplicând ștampila cu mențiunea „VOTAT” în patrulaterul care cuprinde prenumele și numele candidatului pe care îl votează. Are dreptul de a vota și candidatul propus la funcția de viceprimar.
(6) Prin grija secretarului general se distribuie fiecărui consilier local prezent, câte un buletin de vot în care se înscriu prenumele și numele consilierilor locali propuși pentru funcția de viceprimar, precum și apartenența sa politică, în câte un patrulater.
(7) Buletinele de vot pentru alegerea viceprimarului, precum și ștampila cu mențiunea „VOTAT” se asigură prin grija secretarului general. De asemenea, secretarul general asigură orice alte materiale necesare exercitării dreptului la vot de către consilierii locali pe întreaga durată a mandatului.
(8) Numărarea voturilor se face de către secretarul general..
(9) În cazul în care prin rezultatul votului nici unul dintre candidați nu îndeplinește majoritatea absolută, procedura de alegere a viceprimarului, în condițiile alin. (7), continuă, în aceeași ședință, prin organizarea unui tur II la care participă cei mai bine cotați candidați în primul tur. În caz de egalitate se organizează un tur suplimentar pentru departajarea candidaților aflați la egalitate.
(10) În termen de 10 zile de la delegarea atribuțiilor, viceprimarul va prezenta un proiect de management prin care detaliază viziunea, cuprinzând modalitățile de soluționare și de gestiune a treburilor publice de la nivelul unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale;
(11) Pe durata mandatului viceprimarului, nerespectarea proiectului de management ori neaducerea la îndeplinire a atribuțiilor delegate de către primar, precum și a celor realizate ca înlocuitor de drept al acestuia, constituie temei pentru eliberarea din funcție a viceprimarului.
(12) Viceprimarul este subordonat primarului și, în situațiile prevăzute de lege, înlocuitorul de drept al acestuia, situație în care exercită, în numele primarului, atribuțiile ce îi revin acestuia.Primarul poate delega o parte din atribuțiile sale viceprimarului.
Art. 14. - Durata mandatului viceprimarului este egală cu durata mandatului Consiliului Local. În cazul în care mandatul Consiliului Local încetează înainte de expirarea duratei normale de 4 ani, încetează de drept și mandatul viceprimarului, fără vreo altă formalitate.
Art. 15. - Eliberarea din funcție a viceprimarului se poate face de către Consiliul Local, prin hotărâre adoptată cu majoritate calificată de două treimi din numărul consilierilor în funcție, la propunerea temeinic motivată a primarului sau a unei treimi din numărul consilierilor locali în funcție. Eliberarea din funcție a viceprimarului nu se poate în ultimele 6 luni ale mandatului consiliului local.
SECȚIUNEA a 4-a
Grupurile de consilieri locali
Art. 16. - (1) Consilierii locali se pot constitui în grupuri, în funcție de partidele politice, alianțele politice sau alianțele electorale pe ale căror liste au fost aleși, dacă sunt în număr de cel puțin 3.
(2) Consilierii locali care nu îndeplinesc condițiile prevăzute la alin. (1) pot constitui un grup prin asociere.
(3) Grupul de consilieri locali este condus de un lider, asistat de un secretar, aleși prin votul deschis al majorității membrilor grupului. Denumirea, componența și conducerea grupului politic se transmite secretarului general care informează Consiliul Local asupra grupurilor politice formate.
(4) Prevederile alin. (1) se aplică și consilierilor locali independenți.
(5) Consilierii locali nu pot forma grupuri în numele unor partide care nu au participat la alegeri sau care nu au întrunit numărul de voturi necesar pentru a intra în Consiliul Local cu cel puțin un consilier local.
(6) În cazul fuzionării, două sau mai multe partide, care sunt reprezentate în Consiliul Local sau care au deja constituite grupuri, pot forma un grup distinct.
(7) Primarul, în funcție de disponibilitate, pune la dispoziția grupurilor politice spațiile și logistica necesare desfășurării activităților politice în vederea exercitării atribuțiilor legale și regulamentare.
SECȚIUNEA a 5-a
Comisiile de specialitate ale Consiliului Local
Art. 17. - (1) După constituire, Consiliul Local hotărăște împărțirea consilierilor locali în comisiile de specialitate ale Consiliului Local.
(2) Consiliul Local are 3 comisii de specialitate:
a) Comisia pentru programe de dezvoltare economico-sociale, buget, finanţe, administrarea domeniului public şi privat al comunei, agricultură, gospodărire comunală, protecţia mediului şi comerţ are 7 membri;
b) Comisia pentru administraţie publică locală, juridică, respectarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor, apărarea ordinii şi liniştii publice, muncă şi protecţie socială, protecţie copii are 5 membri;
c) Comisia pentru învățământ, sănătate, cultură și culte, activități sportive și de agrement are 5 membri.
(3) Comisiile de specialitate ale Consiliului Local avizează proiectele de hotărâri.
Art. 18. - (1) Numărul locurilor care revine fiecărui grup de consilieri locali sau consilierilor locali independenți în fiecare comisie de specialitate se stabilește de către Consiliul Local, prin vot, în funcție de ponderea acestora în cadrul autorității deliberative.
(2) Nominalizarea membrilor fiecărei comisii se face de fiecare grup de consilieri locali. În acest sens, în vederea realizării proiectului de hotărâre a Consiliului Local, liderii grupurilor politice din Consiliul Local convin, prin consens, asupra componenței fiecărei comisii de specialitate ținând cont, pe cât posibil, de următoarele:
- reflectarea în fiecare comisie de specialitate a configurației politice a Consiliului Local;
- opțiunea consilierului local;
- pregătirea profesională și domeniul în care consilierul local își desfășoară activitatea;
- în funcție de numărul membrilor Consiliului Local, un consilier local poate face parte din minim una și maxim trei comisii de specialitate din care una este comisia de bază;
- echilibrul de gen;
- echilibrul de reprezentare a localităților componente ale comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău de către consilieri locali cu domiciliul/reședința în aceste localități.
(3) Operațiunile desfășurate în cadrul procedurii de constituire a comisiilor de specialitate, numărul membrilor fiecărei comisii de specialitate, modul de stabilire a locurilor ce revin fiecărui grup de consilieri locali sau consilieri locali independenți, precum și componența nominală a acestora se stabilesc prin hotărâre a Consiliului Local. În vederea realizării proiectului de hotărâre a Consiliului Local, precum și a referatului de aprobare, rezultatul negocierilor politice prevăzute la alin. (2) se transmite primarului.
(4) Pentru desemnarea membrilor comisiilor de specialitate se utilizează următorul algoritm, cu titlu de exemplu, prin cuprinderea consilierilor locali în componența comisiilor de specialitate, în ordinea crescătoare a numărului de mandate obținute de fiecare grup și a numărului comisiei:
Partidul politic, alianța politică, alianța electorală sau candidatul independent | Numărul de mandate obținute | COMISIA I | COMISIA II | COMISIA III |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Numărul de consilieri locali | 17 | 7 | 5 | 5 |
(5) Algoritmul presupune alocarea locurilor, pe rând, de la stânga la dreapta, începând cu comisia de specialitate care are cele mai puține locuri alocate. Exemplul presupune alocarea fiecărui consilier local într-o singură comisie de specialitate. Pentru ca fiecare consilier local să facă parte din două sau trei comisii de specialitate se dublează sau se triplează numărul din coloana 1, aplicând apoi același algoritm.
(6) Schimbarea pe parcursul mandatului a componenței comisiilor de specialitate se face prin consens între consilierii locali, cu respectarea prevederilor alin. (2). Un consilier local nu poate fi obligat să își schimbe comisia de specialitate din care face parte, cu excepția sancționării disciplinare.
Art. 19. - (1) Fiecare comisie de specialitate își alege pentru întreg mandatul, prin votul deschis al majorității absolute, câte un președinte și câte un secretar.
(2) Președintele sau secretarul pot fi revocați prin votul majorității absolute din respectiva comisie de specialitate, urmând a se alege un nou președinte sau secretar în condițiile alin. (1).
Art. 20. - (1) Comisiile de specialitate au următoarele atribuții principale:
- analizează și avizează proiectele de hotărâri ale Consiliului Local;
- se pronunță sub forma unui raport asupra altor probleme/însărcinări trimise de către Consiliul Local spre analiză.
(2) Comisiile de specialitate îndeplinesc și alte atribuții stabilite prin regulament, precum și însărcinări date prin hotărâri ale Consiliului Local, dacă acestea au legătură cu domeniile lor de competență.
Art. 21. - (1) Comisiile de specialitate lucrează valabil în prezența majorității absolute și iau hotărâri cu majoritate simplă.
(2) Pot fi membrii ai comisiilor de specialitate numai consilierii locali.
(3) Comisiile de specialitate pot invita să participe la ședințele sale persoanele interesate, reprezentanți ai societăților și/sau ai regiilor autonome înființate prin hotărâri ale Consiliului Local și pot solicita primarului încuviințarea participării, după caz, a administratorului public și/sau a personalului de specialitate din cadrul:
a) aparatului de specialitate al primarului;
b) asociațiilor de dezvoltare intercomunitară sau al structurilor județene cu personalitate juridică ale structurilor asociative ori la nivelul structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale recunoscute ca fiind de utilitate publică, angajat în baza acordurilor de cooperare în care unitatea administrativ-teritorială este parte;
c) instituțiilor publice locale;
d) operatorilor de servicii comunitare de utilități publice.
(4) Au dreptul să participe la ședințele comisiilor de specialitate și consilierii locali care sunt membri în alte comisii de specialitate sau persoanele care au făcut propunerile ce stau la baza lucrărilor comisiilor de specialitate.
(5) Ședințele comisiilor de specialitate sunt, de regulă, publice. Președintele comisiei poate hotărî ca la dezbaterile sale să fie prezente și alte persoane interesate sau reprezentanți ai mass-media.
(6) Comisia poate hotărî ca unele ședințe sau dezbaterea unor puncte de pe ordinea de zi să se desfășoare cu ușile închise.
Art. 22. - (1) Președintele comisiei de specialitate are următoarele atribuții principale:
- asigură reprezentarea comisiei de specialitate în raporturile acesteia cu Consiliul Local, aparatul de specialitate al primarului, organismele prestatoare de servicii publice locale și cu celelalte comisii;
- convoacă ședințele comisiei de specialitate;
- conduce ședințele comisiei de specialitate;
- invită să participe la lucrările comisiei de specialitate și alte persoane din afară acesteia, în condițiile art. 21 alin. (3);
- participă la lucrările celorlalte comisii care examinează problemele ce prezintă importanță pentru comisia de specialitate pe care o conduce;
- susține în ședințele Consiliului Local avizele formulate de comisia de specialitate;
- anunță rezultatul votării, pe baza datelor comunicate de secretarul comisiei de specialitate;
- asigură desfășurarea ședințelor în bune condiții putând aplica sancțiunile prevăzute de lege și cele din regulament.
- îndeplinește orice alte atribuții referitoare la activitatea comisiei de specialitate, prevăzute de lege, de regulament sau stabilite de către Consiliul Local;
- comunică secretarului general, în termen de trei zile de la desfășurarea ședinței comisiei de specialitate, prezența și procesele-verbale ale fiecărei ședințe ale comisiei de specialitate.
(2) În îndeplinirea atribuției prevăzute la alin. (1) lit. b) președintele comisiei de specialitate realizează convocarea comisiei de specialitate:
- în ședințe ordinare, în termen de 24 de ore de la convocarea ședințelor ordinare ale Consiliului Local;
- în ședințe extraordinare, în termen de 24 de ore de la convocarea ședințelor extraordinare ale Consiliului Local sau de îndată, după caz, în funcție de modul de convocare a acestora;
- cu cel puțin 24 de ore înainte de data ședinței.
(3) Documentul de convocare a ședințelor comisiilor de specialitate conține în mod obligatoriu următoarele:
- data și ora ședinței:
- locul de desfășurare a ședinței;
- proiectul ordinii de zi a ședinței.
Art. 23. - (1) Secretarul comisiei de specialitate îndeplinește următoarele atribuții principale:
- efectuează apelul nominal și tine evidența participării la ședințe a membrilor comisiei de specialitate;
- numără voturile și îl informează pe președinte asupra cvorumului necesar pentru adoptarea fiecărei hotărâri și asupra rezultatului votării;
- asigură redactarea avizelor, a rapoartelor, a proceselor verbale, a altor documente prevăzute de lege precum și alte atribuții de secretariat.
(2) Secretarul comisiei de specialitate îndeplinește orice alte sarcini prevăzute de regulament sau însărcinări stabilite de comisia de specialitate sau de către președintele acesteia.
Art. 24. - (1) Convocarea ședințelor comisiei de specialitate se face de către președintele acesteia cu cel puțin o oră înainte de ședință sau de îndată în cazul ședințelor extraordinare ale comisiilor de specialitate convocate pentru ședințele extraordinare ale Consiliului Local convocate de îndată.
(2) Ordinea de zi se aprobă de comisia de specialitate la propunerea președintelui. Oricare dintre membrii comisiei de specialitate poate cere includerea pe ordinea de zi a unor probleme.
(3) Participarea membrilor comisiei de specialitate la ședințele acesteia este obligatorie.
(4) În caz de absență nemotivată la ședința comisiei de specialitate de bază, consilierului în cauză nu i se acorda indemnizația pe ședința respectivă. Dacă absențele continuă, fără a fi motivate, președintele comisiei de specialitate poate aplica sancțiunile disciplinare prevăzute în competenta sa de regulament sau poate propune Consiliului Local aplicarea altor sancțiuni disciplinare prevăzute de lege, inclusiv înlocuirea lui din comisia de specialitate, urmare a unui referat promovat și susținut de către președintele comisiei de specialitate respective.
Art. 25. - Ședințele comisiilor de specialitate se desfășoară, înaintea ședințelor Consiliului Local, atunci când ordinea de zi a ședinței acestuia cuprinde probleme sau proiecte de hotărâri asupra cărora i se solicită avizul comisiei de specialitate.
Art. 26. - (1) Pentru dezbaterea proiectelor de hotărâri ale Consiliului Local sau a celorlalte probleme repartizate comisiei de specialitate, președintele acesteia va face în cadrul ședinței o scurtă prezentare a problemei aflate pe ordinea de zi, dacă aceasta nu este prezentată de inițiator.
(2) Secretarul comisiei de specialitate va redacta, după caz, avizul sau raportul comisiei de specialitate, pe baza amendamentelor și a propunerilor formulate de membrii acesteia, care au fost aprobate cu majoritate simplă.
(3) Avizul comisiei de specialitate asupra unui proiect de hotărâre a Consiliului Local poate fi favorabil sau nefavorabil, în sensul de admitere sau de respingere a acestuia.
(4) Avizul comisiei de specialitate conține, în mod obligatoriu, următoarele:
- motivarea în fapt și drept a avizului;
- temeiurile juridice pe baza și în executarea cărora proiectul de hotărâre poate fi adoptat;
- temeiul legal din Codul administrativ, respectiv temeiul regulamentar în baza cărora comisia de specialitate emite avize;
- operațiunile administrative și/sau materiale prealabile și/sau ulterioare adoptării hotărârii;
- mențiunea privind avizarea proiectelor de hotărâre; avizarea poate fi favorabilă cu/fără amendamente sau nefavorabilă;
- după caz, amendamentele acceptate;
- numărul/data înregistrării în registrul privind evidența avizelor/rapoartelor comisiei de specialitate păstrat și completat de către secretarul acesteia;
- semnătura președintelui și cea a secretarului comisiei de specialitate.
(5) Avizul întocmit potrivit alin. (2) - (4) se prezintă secretarului general, care se va îngriji de multiplicarea și difuzarea acestuia către consilierii locali.
(6) Avizele comisiilor de specialitate sunt consultative în raporturile cu autoritatea deliberativă.
Art. 27. - Votul în comisiile de specialitate este, de regulă, deschis. În anumite situații comisia de specialitate poate hotărî ca votul să fie secret, stabilind de la caz la caz și modalitatea de exprimare a acestuia.
Art. 28. - (1) Lucrările ședințelor comisiei de specialitate se consemnează, prin grija secretarului acesteia, într-un proces-verbal care, după încheierea ședinței, va fi semnat de către președintele și secretarul comisiei de specialitate.
(2) Președintele poate încuviința ca procesele-verbale ale ședințelor să fie consultate de alte persoane interesate care nu au participat la ședință, cu excepția proceselor-verbale întocmite în ședințele ale căror lucrări s-au desfășurat cu ușile închise, dacă au fost cuprinse pe ordinea de zi proiecte de hotărâri sau propuneri de natura celor prevăzute la art. 55 alin. (3).
Art. 29. - Dacă în urma dezbaterilor din ședința Consiliului Local se impun modificări de fond în conținutul proiectului, președintele de ședință poate hotărî retrimiterea proiectului pentru reexaminare de către comisia sau compartimentul de specialitate care a întocmit avizul, respectiv raportul.
Art. 30. - Activitatea comisiilor de specialitate poate fi verificată printr-o comisie specială stabilită prin hotărâre a Consiliului Local, la cererea a cel puțin o treime din numărul din numărul consilierilor locali în funcție.
SECȚIUNEA a 5-a
Comisiile speciale
Art. 31. - (1) Consiliul Local poate hotărî organizarea unor comisii speciale de analiză și verificare, la propunerea a cel puțin unei treimi din numărul consilierilor locali în funcție sau a primarului comunei, această hotărâre fiind luată cu majoritate absolută.
(2) Componența nominală a comisiilor prevăzute la alin. (1), obiectivele și tematica activității acestora, perioada și modul în care vor lucra se stabilesc prin hotărâre a Consiliului Local adoptată în condițiile prevăzute la alin.(1).
(3) Comisia de anchetă va prezenta Consiliului Local, la termenul stabilit de acesta, raportul întocmit în urma analizelor și verificărilor efectuate. Raportul va cuprinde, dacă este cazul, propuneri concrete de îmbunătățire a activității sau măsuri în domeniul supus analizei sau verificării.
Art. 32. - Operațiunile desfășurate în cadrul procedurii de constituire a comisiilor speciale, numărul membrilor fiecărei comisii și modul de stabilire a locurilor ce revin fiecărui grup de consilieri locali sau consilieri locali independenți, precum și componența nominală a acestora se stabilesc prin hotărâre a Consiliului Local.
SECȚIUNEA a 6-a
Alte dispoziții
Art. 33. - Primarul participă la ședințele Consiliului Local și are dreptul să își exprime punctul de vedere asupra tuturor problemelor înscrise pe ordinea de zi. Punctul de vedere al primarului se consemnează, în mod obligatoriu în procesul verbal de ședință.
Art. 34. - (1) Secretarul general participă, în mod obligatoriu, fără drept de vot, la ședințele Consiliului Local. Secretarului general îi revin următoarele atribuții principale:
- a) asigură gestionarea procedurilor administrative privind relația dintre Consiliul Local și primar, precum și între aceștia și prefect;
- b) asigură îndeplinirea procedurilor de convocare a Consiliului Local, la cererea primarului sau a cel puțin unei treimi din numărul consilierilor locali în funcție;
- c) asigură efectuarea lucrărilor de secretariat fie personal ori prin delegarea de către primar a acestor sarcini altor persoane din aparatul de specialitate al primarului;
- d) efectuează apelul nominal și ține evidența participării la ședințe a consilierilor locali. La ședințele ordinare și extraordinare ale Consiliului Local, prezența este făcută de secretarul general, iar la ședințele comisiilor de specialitate prezența și evidența participării este transmisă secretarului general de către secretarul comisiei de specialitate respective printr-o listă de prezență care va conține data, prenumele și numele consilierilor locali prezenți precum și semnăturile acestora;
- e) consemnează rezultatul votării, pe care îl prezintă președintelui de ședință;
- f) informează președintele de ședință cu privire la cvorumul necesar pentru adoptarea fiecărei hotărâri a Consiliului Local;
- g) avizează pentru legalitate orice proiect de hotărâre a Consiliului Local; refuzul de avizare se prezintă în scris, conform legii, Consiliului Local/comisiilor de specialitate, iar dacă este cazul, nu contrasemneză hotărârile pe care le consideră ilegale;
- h) întocmește procesul-verbal al ședinței Consiliului Local, pune la dispoziția consilierilor locali înaintea fiecărei ședințe procesul-verbal al ședinței anterioare, iar în termen de 3 zile de la terminarea ședinței afișează la sediul Consiliului Local și, după caz, pe pagina de Internet a comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău o copie a procesului-verbal al ședinței. Acesta va fi transmis consilierilor locali spre consultare prin poșta electronică, după ce, în prealabil, a solicitat acordul președintelui care a condus ședința respectivă asupra conținutului procesului-verbal de ședință;
- asigură întocmirea dosarelor de ședință, legarea, numerotarea paginilor, semnarea și sigilarea acestora, procedând la arhivarea acestora la sfârșitul anului calendaristic;
- coordonează organizarea arhivei și evidența statistică a hotărârilor Consiliului Local;
- urmărește ca la deliberarea și adoptarea unor hotărâri ale Consiliului Local să nu ia parte consilieri locali care se încadrează în prevederile legale privind conflictul de interese. Îl informează pe președintele de ședință cu privire la asemenea situații și face cunoscute sancțiunile prevăzute de lege în asemenea cazuri;
- aduce la cunoștința președintelui de ședință, sancțiunile ce pot fi administrate, în temeiul legii și al regulamentului, consilierilor locali care au absentat nemotivat de la ședința comisiei de specialitate întrunită anterior și celor ce absentează nemotivat la ședința curentă a Consiliului Local;
- contrasemnează, în condițiile legii și ale regulamentului, hotărârile Consiliului Local pe care le consideră legale;
- poate solicita primarului înscrierea unor probleme în proiectul ordinii de zi a ședințelor Consiliului Local;
- acordă comisiilor de specialitate și consilierilor locali, la solicitarea acestora, asistență și sprijin de specialitate în desfășurarea activității, inclusiv la redactarea proiectelor de hotărâri ale Consiliului Local. Asemenea obligații revin și aparatului de specialitate al primarului.
- asigură comunicarea și publicitatea proiectelor de hotărâre și a hotărârilor Consiliului Local în termenele prevăzute de lege și de regulament.
(2) Secretarul îndeplinește orice alte atribuții stabilite de lege, de regulament sau însărcinări date de primar sau de către Consiliul Local cu privire la buna organizare și desfășurare a ședințelor Consiliului Local ori a comisiilor acestuia.
CAPITOLUL AL III-LEA
FUNCȚIONAREA CONSILIULUI LOCAL
SECȚIUNEA 1
Desfășurarea ședințelor Consiliului Local
Art. 36. - (1) Ședințele Consiliului Local sunt, publice.
(2) Caracterul public al ședințelor Consiliului Local este dat de:
a) accesul celor interesați, în condițiile legii, la procesele-verbale ale ședințelor Consiliului Local;
b) accesul celor interesați, în condițiile legii, la proiectele de hotărâri, la hotărârile Consiliului Local, precum și la instrumentele de prezentare și de motivare a acestora;
c) posibilitatea cetățenilor cu domiciliul sau reședința în comuna Nicolae Bălcescu, județul Bacău de a asista la ședințele Consiliului Local și/sau de a le urmări pe internet, în condițiile regulamentului.
(3) Ordinea de precădere nu poate limita accesul mass-media la ședințele publice.
(4) Consiliul Local poate hotărâ, cu votul majorității consilierilor locali prezenți, ca anumite puncte de pe ordinea de zi sau întreaga ședință să se desfășoare cu ușile închise, dacă au fost cuprinse pe ordinea de zi proiecte de hotărâri sau propuneri de natura celor prevăzute la art. 55 alin. (3) atunci la dezbaterea acestor puncte de pe ordinea de zi nu este permis accesul publicului, dezbaterile realizându-se cu ușile închise. În acest caz, din procesul-verbal al ședinței ce va fi făcut public se va elimina partea de ședință în care s-au dezbătut respectivele puncte sau, în cazul protejării datelor cu caracter personal, se va elimina partea care ar putea duce la identificarea persoanei în cauză, fără participarea publicului.
(8) (9) Dezbaterile asupra bugetului local nu se pot realiza cu ușile închise.
Art. 37. - (1) Consiliul Local se întrunește în ședințe ordinare, cel puțin o dată pe lună, la convocarea primarului.
(2) Consiliul Local se poate întruni și în ședințe extraordinare, la cererea primarului sau a cel puțin unei treimi din numărul consilierilor locali în funcție.
(3) Convocarea Consiliului Local se face în scris, sau folosind poșta electronică, prin intermediul secretarului general, cu cel puțin 5 zile înaintea ședințelor ordinare sau cu cel puțin 3 zile înainte de ședințele extraordinare.
(4) Odată cu notificarea convocării, sunt puse la dispoziția consilierilor locali materialele înscrise pe ordinea de zi.
(5) În caz de forță majoră și de maximă urgență pentru rezolvarea intereselor locuitorilor sau în alte situații stabilite de regulament, convocarea Consiliului Local se poate face de îndată, telefonic sau folosind aplicațiile mobile de mesagerie instant, materialele înscrise pe ordinea de zi fiind transmise folosind poșta electronică.
(6) Documentul de convocare cuprinde obligatoriu următoarele informații despre ședință:
a) data, ora și locul desfășurării ședinței;
b) proiectul ordinii de zi;
c) materialele înscrise pe proiectul ordinii de zi;
d) modalitatea prin care sunt puse la dispoziția consilierilor locali, potrivit opțiunilor acestora, materialele înscrise pe proiectul ordinii de zi;
e) indicarea comisiilor de specialitate cărora le-au fost trimise spre avizare proiectele de hotărâri;
f) invitația de a formula și depune amendamente asupra proiectelor de hotărâri.
Art. 38. - (1) Proiectul ordinii de zi se redactează de către secretarul general și de către compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului, ca anexă la documentul de convocare la propunerea primarului sau a consilierilor locali, după caz, în condițiile legii.
(2) Proiectul ordinii de zi a ședinței Consiliului Local cuprinde:
- a) aprobarea procesului-verbal al ședinței anterioare;
- b) întrebări, interpelări, răspunsuri;
- c) proiecte de hotărâri, cu menționarea: numărului de înregistrare din registrul proiectelor de hotărâri ale Consiliului Local, a titlului și a inițiatorului;
- d) rapoarte ale primarului, ale viceprimarului, ale consilierilor locali, ale comisiilor de specialitate, ale comisiilor speciale sau mixte;
- e) rapoarte sau informări ale conducătorilor organismelor prestatoare de servicii publice și de utilitate publică, după caz;
- f) petiții;
- g) orice alte probleme de interes local;
(3) Proiectul ordinii de zi a ședinței Consiliului Local se aduce la cunoștință locuitorilor prin mass-media, prin afișarea pe pagina de internet a comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău sau prin orice alt mijloc de publicitate.
Art. 39. - (1) Ședințele Consiliului Local se desfășoară legal în prezența majorității absolute a consilierilor locali în funcție.
(2) Consilierii locali sunt obligați să fie prezenți la ședințele Consiliului Local și la cele ale comisiilor de specialitate ale acestuia, cu excepția cazului în care aceștia absentează motivat și să își înregistreze prezența în lista de prezență ținută de secretarul general.
(3) Absența este considerată motivată dacă se face dovada că aceasta a intervenit din cauza:
- unei boli care a necesitat spitalizarea sau a unei stări de sănătate pentru care s-a eliberat certificat de concediu medical;
- unei deplasări în străinătate;
- unor evenimente de forță majoră;
- în cazul decesului soției/soțului consilierului local sau al unei rude de până la gradul al II-lea a consilierului local ales ori al soției/soțului acestuia, inclusiv;
- concediul de odihnă;
- în cazul căsătoriei consilierului local sau al unei rude de până la gradul al II-lea a consilierului local, inclusiv;
- în cazul botezului unei rude de până la gradul al III-lea a consilierului local, inclusiv;
- unei delegații în interesul comunității locale sau în interesul serviciului;
- în cazul participării la cursurile de pregătire, formare și perfecționare profesională.
(4) Consilierul local care nu poate lua parte la ședință este obligat să aducă această situație, în scris, la cunoștința secretarului general.
Art. 40. - (1) Dezbaterea proiectelor de hotărâri ale Consiliului Local sau a problemelor se face, de regulă, în ordinea în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi aprobată. Consiliul Local poate hotărî cu majoritate simplă, pe parcursul ședinței Consiliului Local, schimbarea ordinii de dezbatere a unor puncte de pe ordinea de zi.
(2) Dezbaterea începe prin prezentarea pe scurt de către inițiator a proiectului de hotărâre sau a problemei înscrise pe ordinea de zi. Apoi se dă cuvântul președinților comisiilor de specialitate sesizate care prezintă, după caz, avizele sau rapoartele și, dacă este cazul, șefului structurii din organigrama comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău care a întocmit raportul compartimentului de resort din aparatul de specialitate al primarului.
(3) După efectuarea prezentărilor prevăzute la aliniatul (2) se trece la dezbateri.
(4) Consilierii locali participă la dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt. Consilierii locali sunt obligați ca în cuvântul lor să se refere exclusiv la problema care formează obiectul dezbaterii.
(5) Președintele de ședință are dreptul să limiteze durata luărilor de cuvânt, în funcție de obiectul dezbaterii. În acest scop el poate propune Consiliului Local spre aprobare timpul ce va fi afectat fiecărui vorbitor, precum și timpul total de dezbatere a proiectului.
(6) Președintele de ședință va urmări ca prezența la dezbateri să se facă din partea tuturor grupurilor de consilieri locali. În cazul unor probleme deosebite se va aloca un anumit timp fiecărui grup de consilieri locali, în funcție de mărimea acestuia.
(7) Președintele de ședință este obligat să asigure luarea cuvântului de către inițiator pentru susținerea proiectului de hotărâre ori de câte ori acesta o solicită, precum și de către delegatul sătesc, după caz.
(8) Președintele de ședință permite oricând unui consilier local să răspundă într-o problemă de ordin personal, în probleme prevăzute de regulamentul de organizare și funcționare a consiliului sau atunci când a fost nominalizat de un alt vorbitor.
(9) Prevederile alin. (8) se aplică și în cazul în care se cere cuvântul în probleme privitoare la regulament.
(10) Președintele de ședință sau liderul oricărui grup de consilieri locali poate propune încheierea dezbaterii unei probleme puse în discuția Consiliului Local. Propunerea de încheiere a dezbaterii se supune votului, iar discuțiile se sistează dacă propunerea este adoptată cu majoritate simplă.
(11) Este interzisă adresarea de insulte sau calomnii de către consilierii locali prezenți la ședință, precum și dialogul dintre vorbitori și persoanele aflate în sală.
(12) În cazul în care desfășurarea lucrărilor este perturbată, președintele de ședință poate întrerupe dezbaterile. El poate aplica sancțiunile stabilite de regulament în competența sa.
Art. 41. - (1) Asupra proiectelor de hotărâri au loc dezbateri generale și pe articole, consilierii locali, precum și ceilalți inițiatori putând formula amendamente de fond sau de formă.
(2) Amendamentele se formulează în scris și se pot depune de către primarul comunei, oricare dintre consilierii locali, un grup de consilieri locali sau o comisie de specialitate.
(3) Pentru a putea fi dezbătut amendamentul, acesta trebuie depus la secretarul general cel mai târziu înainte de începerea ședinței Consiliului Local.
(4) Amendamentele la proiectele de hotărâri ale Consiliului Local se transmit în formă scrisă și conțin următoarele elemente:
a) inițiatorul sau inițiatorii;
b) numărul de înregistrare și titlul proiectului de hotărâre a Consiliului Local amendat;
c) tipul amendamentului: modificare sau completare;
d) textul inițial;
e) textul amendat;
f) motivația amendamentului;
g) semnătura persoanei care propune amendamentul.
(5) Secretarul general numerotează amendamentele depuse pentru fiecare proiect de hotărâre a Consiliului Local în ordine crescătoare a articolelor pe care le afectează. Secretarul general numerotează amendamentele depuse ținând cont de ordinea textelor amendate în cadrul proiectului de hotărâre a Consiliului Local. În cazul în care două sau mai multe amendamente se referă la același text din cadrul proiectului de hotărâre a Consiliului Local, acestea se numerotează în ordinea în care au fost primite de către secretarul general.
(6) În timpul dezbaterilor se pot face amendamente verbale la proiectul de hotărâre a Consiliului Local, Conținutul amendamentelor verbale se menționează în procesul-verbal de ședință.
(7) Amendamentele se supun votului Consiliului Local în ordinea numerotării lor. Dacă s-a adoptat un amendament, celelalte amendamente care cuprind prevederi contrare amendamentului adoptat se socotesc respinse fără a mai fi supuse votului.
(8) După supunerea la vot a tuturor amendamentelor, se supune la vot proiectul de hotărâre a Consiliului Local în forma amendată.
Art. 42. - (1) Sinteza dezbaterilor din ședințele Consiliului Local, precum și modul în care și-a exercitat votul fiecare consilier local în parte se consemnează într-un proces-verbal al ședinței, semnat de către președintele de ședință și de către secretarul general.
(2) Conform art.243 alin. (1) lit. f) din OUG 57/2019 privind Codul Administrativ, secretarul general întocmește procesul-verbal al ședințelor Consiliului Local cu ajutorul persoanei desemnate conform art.3 alin.(1) din Anexa nr.1 din OUG 57/2019 privind Codul Administrativ.
(2) La începutul fiecărei ședințe, secretarul general supune spre aprobare procesul-verbal al ședinței anterioare. Consilierii locali și primarul au dreptul ca, în cadrul ședinței curente a Consiliului Local, să conteste conținutul procesului-verbal și să ceară menționarea exactă a opiniilor exprimate în ședința anterioară.
(3) Procesul-verbal al ședinței anterioare a Consiliului Local se aprobă cu majoritate simplă fără redactarea unei hotărâri a Consiliului Local. Rezultatul votului cu care s-a aprobat procesul-verbal al ședinței anterioare se menționează în procesul-verbal al ședinței în care acesta a fost aprobat.
(4) Președintele de ședință, împreună cu secretarul general își asumă, prin semnătură, responsabilitatea veridicității celor consemnate în procesul-verbal al ședinței.
(5) Procesul-verbal semnat de președintele de ședință și de către secretarul general, precum și documentele care au fost dezbătute în ședința anterioară se depun într-un dosar special al ședinței respective, care se numerotează și se sigilează de președintele de ședință și de secretarul general, după aprobarea procesului-verbal sau de către persoana cu atribuții în acest sens, desemnată în condițiile legii.
(6) În termen de 3 zile de la data aprobării procesului-verbal al ședinței, secretarul general afișează la sediul Consiliului Local și publică pe pagina de internet a comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău o copie a procesului-verbal al ședinței.
Art. 43. - (1) Supunerea la vot în timpul ședințelor Consiliului Local a unei situații procedurale prevăzută de regulament nu constituie hotărâre a Consiliului Local ca act administrativ. Menționarea acestor situații procedurale precum și rezultatul votului se face obligatoriu în procesul-verbal al ședinței.
(2) După ședința Consiliului Local, secretarul general are obligația să redacteze hotărârile Consiliului Local ale căror proiecte au fost trecute pe ordinea de zi și care au fost adoptate în cadrul ședinței, precum și să realizeze cu celeritate procedurile legale pentru ca acestea să devină obligatorii și să producă efecte juridice cât mai repede posibil.
(3) Respingerea unui proiect de hotărâre a Consiliului Local înscris pe ordinea de zi, precum și orice supunere la vot a unei propuneri înscrisă pe ordinea de zi nu constituie hotărâre a Consiliului Local ca act administrativ, în acest caz, menționându-se doar rezultatul votului în procesul-verbal al ședinței fără redactarea unei hotărâri a Consiliului Local.
(4) Se interzice dezbaterea și/sau supunerea la vot a unui proiect de hotărâre sau a unei propuneri, care nu a fost prevăzut/prevăzută pe ordinea de zi sau care nu îndeplinește condițiile legale sau regulamentare pentru a fi dezbătut/dezbătută de către Consiliul Local. Actele administrative realizate cu nerespectarea condițiilor regulamentare sunt nule de drept. Nerespectarea prevederilor prezentului alineat constituie abatere disciplinară deosebit de gravă, iar consilierul local care deține mandatul de președinte de ședință se sancționează conform art. 91 alin. (1) lit. e) și g).
SECȚIUNEA a 2-a
Elaborarea proiectelor de hotărâri
Art. 44. - (1) Dreptul la inițiativă pentru proiectele de hotărâri ale Consiliului Local aparține primarului, consilierilor locali și cetățenilor.
(2) Proiectele de hotărâri ale Consiliului Local vor fi însoțite de motivarea inițiativei sub forma unui referat de aprobare realizat de către inițiator și vor fi redactate în conformitate cu normele de tehnică legislativă. În acest scop, secretarul general al comunei și personalul din cadrul aparatului de specialitate al primarului vor acorda sprijin și asistență tehnică inițiatorului.
(3) Proiectele de hotărâri ale Consiliului Local se depun la secretarul general care le înregistrează într-un registru special care conține obligatoriu următoarele elemente:
a) numărul de înregistrare și data proiectului de hotărâre a Consiliului Local;
b) prenumele și numele inițiatorului;
c) avizele comisiilor de specialitate sesizate;
- d) structura/persoana din aparatul de specialitate a primarului responsabilă cu elaborarea raportului compartimentului de resort;
- e) alte avize necesare conform legii;
- f) numărul de amendamente depuse;
- g) data dezbaterii în Consiliul Local;
- h) rezultatul deliberării și, după caz, numărul hotărârii Consiliului Local.
(4) După înregistrare, secretarul general se îngrijește, cu aprobarea primarului, să repartizeze proiectul de hotărâre a Consiliului Local către structura din aparatul de specialitate al primarului care are în competență subiectul proiectului de hotărâre pentru realizarea raportului compartimentului de resort din aparatul de specialitate al primarului. Odată cu transmiterea proiectului de hotărâre a Consiliului Local, secretarul general va preciza și termenul de realizare a raportului. Termenul de realizare a raportului compartimentului de resort nu trebuie să fie mai mare de 30 de zile de la înregistrarea proiectului de hotărâre a Consiliului Local.
(5) Raportul compartimentului de resort se întocmește și se depune la secretarul general, înainte de întocmirea avizului de către comisia de specialitate, spre a putea fi avut în vedere de către aceasta.
Art. 45. - (1) Proiectele de hotărâri ale Consiliului Local se înscriu în proiectul ordinii de zi a ședințelor Consiliului Local prin menționarea numărului și a datei de înregistrare, a titlului și a inițiatorului.
(2) Fiecare proiect de hotărâre înscris pe proiectul ordinii de zi a ședinței Consiliului Local este supus dezbaterii numai dacă este însoțit de:
a) referatul de aprobare, ca instrument de prezentare și motivare, semnat de inițiator;
b) raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului;
c) avizele cu caracter consultativ ale comisiilor de specialitate ale Consiliului Local;
d) alte documente prevăzute de legislația specială.
(3) Secretarul general asigură îndeplinirea condițiilor de la alin. (2) și aduce la cunoștința Consiliului Local cazul neîndeplinirii acestora înainte de adoptarea ordinii de zi.
Art. 46. - (1) Proiectele de hotărâri ale Consiliului Local însoțite de documentele prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. a), b) și d), precum și alte propuneri asupra cărora se solicită un raport din partea comisiei de specialitate se transmit spre analiză și avizare comisiilor de specialitate ale Consiliului Local. Nominalizarea comisiilor de specialitate se face de către primarul comunei împreună cu secretarul general.
(2) Odată cu transmiterea documentelor către comisiile de specialitate, secretarul general va preciza, dacă este cazul, termenul pentru depunerea avizelor/rapoartelor. Acesta nu poate depăși, după caz, 30 de zile de la înregistrarea proiectelor de hotărâri ale Consiliului Local sau a solicitării de redactare a unui raport.
(3) În cazul în care comisia de specialitate nu adoptă avizul în termenul stabilit, acesta se consideră implicit favorabil.
(4) Inițiatorul unui proiect de hotărâre a Consiliului Local, al unui amendament sau al unei propuneri le poate retrage sau poate renunța, în orice moment, la susținerea lor. În acest caz, proiectul/amendamentul/propunerea nu se mai supune la vot.
Art. 47. - (1) După analiza și dezbaterea documentelor prevăzute la art. 46 alin. (1) comisia de specialitate a Consiliului Local întocmește un aviz sau, după caz, un raport.
(2) Avizul comisiei de specialitate poate fi favorabil sau nefavorabil. Dacă avizul este favorabil, se pot formula amendamente în cadrul comisiei de specialitate. Amendamentele adoptate în cadrul comisiei de specialitate se transmit spre dezbatere și aprobare în ședința Consiliului Local.
(3) Avizul/raportul și eventualele amendamente se transmit secretarului general, care va dispune măsurile corespunzătoare difuzării lor către primar și către consilierii locali până la ședința Consiliului Local în care se dezbat proiectul de hotărâre a Consiliului Local sau problema supuse avizării sau analizei.
SECȚIUNEA a 3-a
Procedura de vot
Art. 48. - (1) Votul consilierilor locali este individual și poate fi deschis sau secret, în condițiile legii.
(2) Votul deschis se exprimă public prin ridicarea mâinii, prin apel nominal sau electronic.
(3) Consiliul Local hotărăște, la propunerea președintelui de ședință, ce modalitate de vot se va folosi, în afara cazurilor când prin lege sau regulament se stabilește o anumită modalitate.
Art. 49. - Votarea prin apel nominal se desfășoară în modul următor: președintele de ședință explică obiectul votării și sensul cuvintelor “pentru” și “contra”. Secretarul general va da citire numelui și prenumelui fiecărui consilier local, în ordinea alfabetică. Consilierul local nominalizat se ridică și propune cuvântul „pentru” sau „contra” în funcție de opțiunea sa.
Art. 50. - (1) Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine sau bilete de vot.
(2) Pentru exprimarea opțiunii se vor folosi, de regula, cuvintele „da” sau „nu”; sau „pentru” sau „contra”, în funcție de context.
(3) Buletinele de vot se introduc într-o urnă. La numărarea voturilor nu se iau în calcul buletinele de vot pe care nu a fost exprimată opțiunea clară a consilierului local sau au fost folosite ambele cuvinte prevăzute la aliniatul (2).
Art. 51. - (1) Hotărârile și alte propuneri se adoptă cu majoritate simplă, în afară de cazul în care, prin lege sau regulament, se dispune altfel.
(2) Abținerile se contabilizează la voturile „contra”.
(3) Dacă în sala de ședințe nu este întrunit cvorumul legal, președintele de ședință amână votarea până la întrunirea acestuia.
Art. 52. - (2) Se adoptă cu majoritate absolută următoarele hotărâri ale Consiliului Local:
- hotărârile privind bugetul local;
- hotărârile privind contractarea de împrumuturi, în condițiile legii;
- hotărârile prin care se stabilesc impozite și taxe locale;
- hotărârile privind participarea la programe de dezvoltare județeană, regională, zonală sau de cooperare transfrontalieră;
- hotărârile privind organizarea și dezvoltarea urbanistică a localităților și amenajarea teritoriului;
- hotărârile privind asocierea sau cooperarea cu alte autorități publice, cu persoane juridice române sau străine;
- hotărârile privind administrarea patrimoniului;
- hotărârile privind participarea cu împrumuturi, capital sau cu bunuri, după caz, în numele și în interesul colectivităților locale, la înființarea, funcționarea și dezvoltarea unor organisme prestatoare de servicii publice și de utilitate publică de interes local;
- hotărârile privind înființarea comisiilor speciale și mixte;
- alte hotărâri prevăzute de regulament.
(3) Hotărârile privind dobândirea sau înstrăinarea dreptului de proprietate în cazul bunurilor imobile se adoptă de Consiliul Local cu majoritatea calificată de două treimi din numărul consilierilor locali în funcție.
Art. 53. - Consilierii locali au dreptul să solicite ca în procesul-verbal să se consemneze expres modul în care au votat, secretarul general fiind obligat să se conformeze.
Art. 54. - Proiectele de hotărâri ale Consiliului Local sau propunerile respinse de Consiliul Local nu pot fi readuse în dezbaterea acestuia în cursul aceleiași ședințe.
SECȚIUNEA a 4-a
Transparența decizională și publicitatea actelor administrative
Art. 55. (1) Actul administrativ cu caracter normativ, denumit în continuare act normativ, este hotărârea Consiliului Local care cuprinde reguli generale de conduită, impersonale și de aplicabilitate repetată, în vederea aplicării la un număr nedeterminat de subiecți.
(2) Actul administrativ cu caracter individual este hotărârea Consiliului Local care creează, modifică sau stinge drepturi și obligații în beneficiul sau în sarcina unei/unor persoane determinate.
Art. 56. - (1) Pentru asigurarea transparenței decizionale în raporturile cu cetățenii, Consiliul Local va respecta următoarele principii:
- a) informarea publicului asupra problemelor de interes public care urmează să fie dezbătute de Consiliul Local, precum și asupra proiectelor de acte normative;
- b) consultarea cetățenilor și a asociațiilor legal constituite la inițiativa Consiliului Local, în procesul de elaborare a proiectelor de acte normative;
- c) participarea activă a cetățenilor la luarea deciziilor administrative și în procesul de elaborare a proiectelor de acte normative.
(2) Se vor respecta următoarele reguli:
- a) ședințele Consiliului Local sunt publice, în condițiile legii și ale regulamentului;
- b) dezbaterile vor fi consemnate în procesul-verbal al ședinței Consiliului Local și făcute publice, în condițiile legii și ale regulamentului;
- c) actele normative adoptate în ședințele Consiliului Local vor fi înregistrate, arhivate și după caz făcute publice, în condițiile legii și ale regulamentului;
(3) Aceste prevederi nu se aplică în cazul procesului de elaborare a actelor administrative și în cel al ședințelor în care sunt prezentate:
a) informații privind apărarea națională, siguranța națională și ordinea publică, interesele strategice economice și politice ale țării, precum și deliberările care fac parte din categoria informațiilor clasificate, potrivit legii;
b) valorile, termenele de realizare și datele tehnico-economice ale activităților comerciale sau financiare, dacă publicarea acestora aduce atingere principiului concurenței loiale, potrivit legii;
c) datele cu caracter personal.
Art. 57. - (1) În cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative inițiatorul unui act normativ are obligația, prin intermediul secretarului general, să aducă la cunoștință publică un anunț referitor la elaborarea unui proiect de act normativ. Secretarul general va transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informații.
(2) Anunțul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunoștință publică, în condițiile alin. (1) și cele ale art. 64, cu cel puțin 30 de zile înainte de supunerea spre analiză, avizare și adoptare de către autoritățile administrației publice locale. Anunțul va cuprinde referatul de aprobare al inițiatorului privind necesitatea adoptării actului normativ propus, textul complet al proiectului actului normativ respectiv, precum și termenul limită, locul și modalitatea în care cei interesați pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.
(3) Anunțul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ cu relevanță asupra mediului de afaceri se transmite de către inițiator asociațiilor de afaceri și altor asociații legal constituite, pe domenii specifice de activitate, în termenul prevăzut la alin. (2).
(4) La publicarea anunțului inițiatorul proiectului de act normativ va stabili o perioadă de cel puțin 10 zile pentru a primi în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice.
(5) Primarul va desemna o persoană din cadrul aparatului de specialitate, responsabilă pentru relația cu societatea civilă, care să primească propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectul de act normativ propus de către acesta.
(6) Proiectul de act normativ se transmite spre analiză și avizare autorităților publice interesate numai după definitivare, pe baza observațiilor și propunerilor formulate potrivit alin. (4).
(7) În toate cazurile în care se organizează întâlniri pentru dezbateri publice, acestea trebuie să se desfășoare în cel mult 10 zile de la publicarea datei și locului unde urmează să fie organizate. Inițiatorul proiectului de act normativ trebuie să analizeze toate recomandările referitoare la acesta.
(8) În cazul reglementării unei situații care, din cauza circumstanțelor sale excepționale, impune adoptarea de soluții imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte normative se supun adoptării în procedura de urgență prevăzută de reglementările în vigoare.
(9) Pentru proiectele de acte normative propuse prin inițiativă cetățenească obligațiile menționate la aliniatele (1), (4) și (7) revin primarului.
Art. 58. - (1) Participarea persoanelor interesate la lucrările ședințelor publice ale Consiliului Local se va face, cu respectarea prealabilă a următoarelor etape:
a) anunțul privind ședința Consiliului Local se afișează la sediul Consiliului Local, pe pagina de internet proprie sau se transmite către mass-media, după caz, cu cel puțin 3 zile înainte de desfășurare;
b) acest anunț trebuie adus la cunoștința cetățenilor și a asociațiilor legal constituite care au prezentat sugestii și propuneri în scris, cu valoare de recomandare, referitoare la proiectele de acte normative care urmează să fie dezbătute în ședința Consiliului Local;
c) anunțul va conține data, ora și locul de desfășurare a ședinței Consiliului Local, precum și proiectul ordinii de zi.
(2) Aducerea la cunoștință publică a anunțului este în sarcina secretarului general.
Art. 59. - Președintele de ședință poate oferi invitaților posibilitatea de a se exprima cu privire la problemele aflate pe ordinea de zi.
Art. 60. - (1) Adoptarea hotărârilor ține de competența exclusivă a Consiliului Local.
(2) Punctele de vedere exprimate în cadrul ședințelor publice de persoanele menționate la art. 59 au valoare de recomandare.
Art. 61. - (1) Secretarul general întocmește și face public un raport anual privind transparența decizională, care va cuprinde cel puțin următoarele elemente:
- numărul total al recomandărilor primite;
- numărul total al recomandărilor incluse în proiectele de acte normative și în conținutul deciziilor luate;
- numărul participanților la ședințele publice;
- numărul dezbaterilor publice organizate pe marginea proiectelor de acte normative;
- situația cazurilor în care Consiliul Local a fost acționat în justiție pentru nerespectarea prevederilor legale cu privire la transparența decizională;
- evaluarea proprie a parteneriatului cu cetățenii și asociațiile legal constituite ale acestora;
- numărul ședințelor care nu au fost publice și motivația restricționării accesului.
(2) Raportul anual privind transparența decizională va fi adus la cunoștință publică prin grija secretarului general.
Art. 62. - (1) Procedura de aducere la cunoștința publică a unui document se realizează prin cel puțin una din următoarele modalități:
- publicare în Monitorul Oficial Local al comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău;
- publicare pe pagina de internet a comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău;
- afișare într-un spațiu accesibil publicului, stabilit prin dispoziție a primarului;
- publicare în mass-media locală.
(2) Secretarul general asigură aducerea la cunoștință publică, potrivit alin. (1), consemnând pe fiecare act administrativ în parte, sub semnătura sa, modalitatea utilizată.
(3) Pentru aducerea la îndeplinire a obligațiilor ce-i revin secretarului general în vederea intrării în vigoare a hotărârilor Consiliului Local, acesta folosește la finalul fiecărei hotărâri a Consiliului Local cartușul cu proceduri obligatorii ulterioare adoptării hotărârii Consiliului Local din anexa nr. 8.
(4) Exemplarele hotărârilor Consiliului Local care se transmit prefectului, în vederea exercitării controlului de legalitate, conțin în mod obligatoriu cartușul prevăzut în anexa nr. 8.
SECȚIUNEA a 5-a
Întrebări, interpelări, petiții și informarea consilierilor locali
Art. 63. - (1) Consilierii locali pot adresa întrebări și interpelări primarului, viceprimarului și secretarului general. În cazul în care întrebările/interpelările privesc activitatea șefilor compartimentelor de resort din aparatul de specialitate sau ai instituțiilor/serviciilor publice de interes local, acestea se adresează primarului, răspunsul putând fi dat de primar sau de către persoana împuternicită de acesta.
(2) Prin întrebare se solicită informații cu privire la un fapt necunoscut.
(3) Cei întrebați vor răspunde, de regulă, imediat sau, dacă nu este posibil, la următoarea ședință a Consiliului Local.
Art. 64. - Interpelarea constă într-o cerere prin care se solicită explicații în legătură cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligația de a răspunde în scris sau oral, până la următoarea ședință a Consiliului Local.
Art. 65. - (1) Consilierii locali pot solicita informațiile necesare exercitării mandatului, iar compartimentul, instituția/serviciul public de interes local vizat sunt obligate să i le furnizeze la termenul stabilit.
(2) Informațiile pot fi cerute și comunicate în scris sau oral.
Art. 66. - (1) Orice cetățean are dreptul să se adreseze cu petiții Consiliului Local. Acestea se înscriu într-un registru special, sunt analizate și soluționate potrivit reglementărilor legale în vigoare.
(2) Petițiile trebuie să fie însoțite de avizul și propunerea de soluționare din partea comisiilor de specialitate și a compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului.
(3) Soluționarea unei petiții se realizează, după caz, prin hotărâre a Consiliului Local, în condițiile legii, sau prin trimiterea petiției către entitatea/autoritatea competentă, prin grija secretarului general, potrivit prevederilor legale privind soluționare a petițiilor.
(4) Anual, Consiliul Local poate analiza modul de soluționare a petițiilor.
CAPITOLUL V
DISPOZIȚII PRIVIND EXERCITAREA MANDATULUI DE ALES LOCAL
SECȚIUNEA 1
Drepturile aleșilor consilierilor locali
Art. 67. - (1) În exercitarea mandatului, consilierii locali sunt în serviciul colectivității, fiind ocrotiți de lege.
(2) Libertatea de opinie și de acțiune în exercitarea mandatului consilierului local este garantată.
Art. 68. - Consilierii locali nu pot fi trași la răspundere juridică pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului.
Art. 69. - (1) Pe întreaga durată a mandatului, consilierii locali se consideră în exercițiul autorității publice și se bucură de protecția prevăzută de legea penală.
(2) De aceeași protecție juridică beneficiază și membrii familiei - soț, soție și copii - în cazul în care agresiunea împotriva acestora urmărește nemijlocit exercitarea de presiuni asupra consilierului local în legătură cu exercitarea mandatului său.
Art. 70. - (1) Aleșii locali au dreptul de inițiativă în promovarea actelor administrative, individual sau în grup.
Art. 71. - (1) Pentru participarea la ședințele Consiliului Local și ale comisiilor de specialitate, consilierii locali au dreptul la o indemnizație de ședință. Viceprimarului comunei nu i se acordă indemnizație de ședință.
(2) Indemnizația de ședință pentru consilierii locali care participă la toate ședințele Consiliului Local și ale comisiilor de specialitate va fi de 10% din indemnizația lunară a primarului. (3) Plata indemnizațiilor stabilite potrivit prevederilor alin. (2) se efectuează exclusiv din veniturile proprii ale bugetului local.
Art. 72. - (1) Consilierii locali, inclusiv viceprimarul, au dreptul la decontarea cheltuielilor pe care le-au făcut în exercitarea mandatului, în condițiile legii și ale reglementărilor specifice stabilite de către ordonatorul principal de credite.
(2) Prevederile art. 73 alin. (1) și (2) și ale prezentului articol se aplică în mod corespunzător și delegatului sătesc, dacă este cazul.
Art. 73. - Drepturile bănești cuvenite aleșilor locali, potrivit legii, pot fi cumulate cu pensia sau cu alte venituri, în condițiile legii.
Art. 74. - Consilierii locali, care participă la ședințele Consiliului Local organizate în mod excepțional în timpul programului de lucru, se consideră învoiți de drept, fără a le fi afectat salariul și celelalte drepturi ce le revin, potrivit legii, de la locul de muncă.
Art. 75. - (1) Consilierii locali care folosesc autoturismul proprietate personală sau mijloacele de transport în comun pentru a se deplasa din localitatea în care domiciliază în localitatea în care se desfășoară ședința Consiliului Local sau a comisiilor de specialitate vor primi contravaloarea transportului, în condițiile legii și ale reglementărilor specifice stabilite de către ordonatorul principal de credite.
(2) Convocarea și organizarea ședințelor în afara sediului se face din inițiativa sau cu aprobarea primarului.
Art. 76. - (1) Aleșii locali au dreptul la pregătire, formare și perfecționare profesională.
(2) Aleșii locali beneficiază de plata programelor de pregătire, formare și perfecționare profesională organizate în condițiile legii, în decursul mandatului, a cheltuielilor de transport, cazare, masă, a indemnizațiilor de delegare sau deplasare, după caz, în condițiile legii și ale reglementărilor specifice stabilite de către ordonatorul principal de credite..
(3) Consiliul Local are obligația să prevadă în bugetul local sumele necesare pentru programele de pregătire, formare și perfecționare profesională organizate de Institutul Național de Administrație sau alți furnizori de formare și perfecționare profesională în decursul mandatului, cheltuielile prevăzute la alin. (2) destinate aleșilor locali, organizate la inițiativa ori în interesul Consiliului Local.
(4) Primarul este obligat să organizeze anual participarea aleșilor locali la cel puțin un curs de pregătire în domeniul administrației publice locale.
Art. 77. - Consilierul local poate renunța la mandat înainte de validare sau poate demisiona anunțând în scris această stare de fapt Consiliului Local. Consiliul Local ia act prin hotărâre de încetarea mandatului de consilier local în prima ședință ordinară.
Art. 78. - Schimbările survenite în activitatea consilierului local, în timpul exercitării mandatului, se aduc la cunoștința Consiliului Local în cel mult 10 zile de la data producerii acestora.
Art. 79. - Aleșii locali se pot asocia liber în partide politice și în alte forme de asociere, în condițiile legii.
SECȚIUNEA a 2-a
Obligațiile consilierilor locali
Art. 80. - (1) Consilierii locali au îndatorirea de a exercita funcțiile de membrii ai Consiliului Local, cu bună-credință și fidelitate față de țară și de cetățenii comunei Nicolae Bălcescu, județul Bacău.
(2) Consilierii locali sunt obligați să respecte Constituția și legile țării, precum și regulamentul, să se supună regulilor de curtoazie și disciplină și să nu folosească în cuvântul lor sau în relațiile cu cetățenii expresii injurioase, ofensatoare ori calomnioase.
(3) Consilierii locali sunt obligați la probitate și discreție profesională.
(4) În exercitarea mandatului, consilierii locali sunt obligați să dea dovadă de cinste și corectitudine; este interzis consilierului local să ceară, pentru sine sau pentru altul, bani, foloase materiale sau alte avantaje.
(5) Consilierii locali nu pot face uz și nu se pot prevala de această calitate în exercitarea unei activități de interes personal.
(6) Consilierii locali sunt obligați să aducă la cunoștință cetățenilor toate faptele și actele administrative ce interesează colectivitatea locală.
Art. 81. - (1) Consilierii locali sunt obligați ca, în exercitarea mandatului, să organizeze periodic, cel puțin o dată pe trimestru, întâlniri cu cetățenii, să acorde audiențe și să prezinte în Consiliul Local o informare privind problemele ridicate la întâlnirea cu cetățenii.
(2) Fiecare consilier local, precum și viceprimarii, sunt obligați să prezinte un raport anual de activitate, care va fi adus la cunoștință publică prin grija secretarului general.
(3) Comisiile de specialitate sunt obligate să prezinte Consiliului Local un raport anual de activitate, care va fi adus la cunoștință publică prin grija secretarului general.
Art. 82. - (1) În urma efectuării unor deplasări în străinătate pentru exercitarea unor atribuții stabilite prin lege, consilierii locali sunt obligați să prezinte la prima ședință ordinară a Consiliului Local o informare privind deplasările efectuate. Termenul maxim de prezentare a informării este de 45 de zile de la data încheierii deplasării.
(2) În cazul nerespectării prevederilor alin. (1), consilierii locali suportă cheltuielile deplasării.
Art. 83. - (1) Participarea consilierilor locali la ședințele Consiliului Local și ale comisiilor de specialitate este obligatorie.
(2) Absențele consilierilor locali sunt considerate motivate în situațiile prevăzute la art. 39.
(3) Președintele de ședință constată dacă absențele sunt motivate în conformitate cu regulamentul. Motivarea se face, după caz, doar în situația în care consilierii locali anunță absența și depun documente justificate, dacă este cazul, la secretarul general.
Art. 84. - Consilierul local care absentează nemotivat la două ședințe consecutive poate fi sancționat potrivit prevederilor art. 91 din regulament.
Art. 85. - (1) Consilierii locali sunt obligați să menționeze expres situațiile în care interesele lor personale contravin intereselor generale. În cazurile în care interesul personal nu are caracter patrimonial, Consiliul Local poate permite participarea la vot a consilierului local.
(2) În exercitarea funcției, consilierul local aflat în una dintre situațiile de conflict de interese prevăzute de lege are obligația să anunțe la începutul ședinței Consiliului Local, înainte de adoptarea ordinii de zi, interesul personal pe care îl are la adoptarea hotărârii respective, anunț care se consemnează în mod obligatoriu în procesul-verbal al ședinței.
(3) Ulterior anunțării interesului personal, consilierul local nu mai este luat în calcul pentru cvorumul necesar adoptării hotărârii Consiliului Local cu privire la care acesta și-a anunțat interesul și nu are drept de vot la adoptarea acestei hotărâri.
Art. 86. - Consilierii locali sunt obligați să depună anual la secretarul general al comunei, în forma, condițiile și termenele prevăzute de legile în vigoare sau de regulament următoarele documente:
- declarația de avere;
- declarația de interese;
- raportul anual de activitate.
SECȚIUNEA a 3-a
Sancționarea consilierilor locali
Art. 87. - Aleșii locali răspund, în condițiile legii, administrativ, civil sau penal, după caz, pentru faptele săvârșite în exercitarea atribuțiilor ce le revin.
Art. 88. - (1) Consilierii locali răspund în nume propriu, pentru activitatea desfășurată în exercitarea mandatului, precum și solidar, pentru activitatea Consiliului Local din care fac parte și pentru hotărârile Consiliului Local pe care le-au votat.
(2) În procesul-verbal al ședinței Consiliului Local va fi consemnat rezultatul votului, iar, la cererea consilierului local, se va menționa în mod expres votul acestuia.
Art. 89. - (1) Pentru încălcarea de către consilierii locali a prevederilor Codului administrativ, a prevederilor legale referitoare la conflictul de interese și a prevederilor regulamentului Consiliul Local poate aplica următoarele sancțiuni disciplinare:
- a) avertismentul;
- b) chemarea la ordine;
- c) retragerea cuvântului;
- d) eliminarea din sala de ședință;
- e) excluderea temporară de la lucrările consiliului și ale comisiei de specialitate;
- f) diminuarea indemnizației lunare cu 10% pentru maximum 6 luni;
- g) retragerea indemnizației lunare pentru una sau două luni.
(2) Sancțiunile prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) se aplică de către președintele de ședință, iar cele de la alin. (1) lit. e)-g) de către Consiliul Local prin hotărâre cu majoritate absolută. Pe perioada aplicării sancțiunii, consilierul local în cauză este scos din cvorumul de lucru.
(3) Sancțiunile prevăzute la alin. (1) lit. a)-e) sunt aplicabile și viceprimarului.
(4) Pentru aplicarea sancțiunilor prevăzute la alin. (1) lit. e), cazul se transmite comisiei de specialitate, aceasta prezentând un raport întocmit pe baza cercetărilor efectuate, inclusiv a explicațiilor furnizate de cel în cauză.
Art. 90. - La prima abatere, președintele de ședință atrage atenția consilierului local în culpă și îl invită să respecte regulamentul.
Art. 91. - (1) Consilierii locali care nesocotesc avertismentul și invitația președintelui și continuă să se abată de la regulament, precum și cei care încalcă în mod grav, chiar pentru prima dată, dispozițiile regulamentului vor fi chemați la ordine.
(2) Chemarea la ordine se înscrie în procesul-verbal de ședință.
Art. 92. - (1) Înainte de a fi chemat la ordine, consilierul local este invitat de către președintele de ședință să își retragă sau să explice cuvântul ori expresiile care au generat incidentul și care ar atrage aplicarea sancțiunii.
(2) Dacă expresia întrebuințată a fost retrasă ori dacă explicațiile date sunt apreciate de președintele de ședință ca satisfăcătoare, sancțiunea nu se mai aplică.
Art. 93. - În cazul în care, după chemarea la ordine a unui consilier local, acesta continuă să se abată de la regulament, președintele de ședință îi va retrage cuvântul, iar dacă persistă, îl va elimina din sală. Eliminarea din sală echivalează cu absența nemotivată de la ședință.
Art. 94. - (1) În cazul unor abateri grave, săvârșite în mod repetat, sau al unor abateri deosebit de grave, Consiliul Local poate aplica sancțiunea excluderii temporare a consilierului local de la lucrările Consiliului Local și ale comisiilor de specialitate.
(2) Gravitatea abaterii va fi stabilită de comisia de specialitate în cel mult 10 zile de la sesizare.
Art. 95. - Excluderea temporară de la lucrările Consiliului Local și ale comisiilor de specialitate nu poate depăși două ședințe consecutive.
Art. 96. - Excluderea de la lucrările Consiliului Local și ale comisiilor de specialitate are drept consecință neacordarea indemnizației de ședință pe perioada respectivă.
Art. 97. - În caz de opunere, interzicerea participării la ședințe se execută cu ajutorul forței publice puse la dispoziția președintelui de ședință de către primar.
Art. 98. - Pentru menținerea ordinii în ședințele comisiilor de specialitate, președinții acestora au aceleași drepturi ca și președintele de ședință. Aceștia pot aplica sancțiunile prevăzute la art. 91 alin. (1) lit. a)-d).
CAPITOLUL VI
DISPOZIȚII FINALE
Art. 99. - Calculul termenelor prevăzute în regulament se realizează conform art. 181-183 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
*
***
Președinte de ședință, Secretarul General,
Gabriel DOBOȘ Laurențiu COȘA