Proiect de Hotărâre al autorității deliberative

Nr. 76 / 27.11.2024
Caracter normativ

Proiect de hotărâre

privind stabilirea și aprobarea impozitelor, taxelor și tarifelor locale pentru anul 2025

Avizul comisiilor de specialitate

Viză CFPP

Necesită viză CFPP

Raportul compartimentelor de resort

Raport Compartiment contabilitate, Taxe și Impozite Locale

Forma inițiatorului

România

România

Județul Bihor

Consiliul Local al comunei Săcădat

Proiect de hotărâre

Nr. 76 din 27.11.2024

privind stabilirea și aprobarea impozitelor, taxelor și tarifelor locale pentru anul 2025

Analizând temeiurile juridice, respectiv:

a) art. 15 alin. (2), art. 120 alin. (1), art. 121 alin. (1) și alin. (2) și art. 138 alin. (4) și alin. (5) din Constituția României, republicată;

a) art. 15 alin. (2), art. 120 alin. (1), art. 121 alin. (1) și alin. (2) și art. 138 alin. (4) și alin. (5) din Constituția României, republicată;

b) art. 3, art. 4 și art. 9 din Carta europeană a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985, ratificată prin Legea nr. 199/1997;

c) art. 7 alin. (2) din Codul civil al României, adoptat prin Legea nr. 287/2009, republicat, cu modificările și completările ulterioare;

d) art. 491 alin.(1) și alin.(2), art. 493 alin.(7) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare;

e) art. 20 și art. 30 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale;

f) Legea 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică - Republicată

g) art. 129 alin.(1), alin.(2), lit.b) alin.(4), lit.c), alin.(14), art. 136, art. 139 alin.(1), alin.(3), lit.c) și alin.(5) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;


Ținând cont de:

  1. referatul de aprobare nr. 228 din 27.11.2024 inițiat de către primarul comunei Săcădat;
  2. raportul de specialitate nr. 229 din 27.11.2024 întocmit de către compartimentul de specialitate;

Luând act de:

  1. datele publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor ”Pentru indexarea impozitelor și taxelor locale aferente anului 2025, consiliile locale vor utiliza rata inflației de 10,4%”;
  2. HCL nr. 24/29.04.2024 privind indexarea impozitelor și taxelor locale, actualizarea limitelor amenzilor pentru anul 2025 prin aplicarea nivelului ratei inflației din anul anterior; 
  3. avizul consultativ al comisiei de specialitate; 
  4. anunțul publicat privind dezbaterea publică a proiectului de hotărâre;

În temeiul prevederilor art. 139 alin. (1) coroborat cu art. 196 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,

Consiliul local al comunei săcădat

adoptă prezenta hotărâre.
  1. Se stabilesc impozitele şi taxele locale pentru anul 2025, după cum urmează:
  2. Impozitul pe clădiri

Nivelurile stabilite în sume fixe precum și cuantumul valorilor impozabile sunt prevăzute în Tabloul cuprinzând impozitele şi taxele locale pentru anul 2025, constituind Anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

  1. Cota prevăzută la art. 457 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (impozit/taxa pentru clădirile rezidenţiale şi clădirile – anexă în cazul persoanelor fizice), se stabilește la 0,114 %;
  2. Cota prevăzută la art. 458 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (impozit/taxa pentru clădirile nerezidenţiale în cazul persoanelor fizice), se menține la 0,5 % din valoarea impozabilă a clădirii rezultată astfel;
    1.  dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă.
    2. valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă, este mai mică decât valoarea de impozitare stabilită conform art. 457 din Legea nr 227/2015,
    3. valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă, este mai mică decât valoarea de impozitare stabilită conform art. 457 din Legea nr 227/2015.
  3. Cota prevăzută la art. 460 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (impozit/taxa pentru clădirile rezidenţiale în cazul persoanelor juridice), se stabilește la 0,15 % - care devine in final 0,15% (0,1%+0,05%) prin aplicarea cotei aditionale de 50% in baza art. 489 din Legea 227/2015.
  4. Cota prevăzută la art. 460 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (impozit/taxa pentru clădirile nerezidenţiale în cazul persoanelor juridice), se menține la 1 % 
  5. Cota prevăzută la art. 460 alin. (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (impozit/taxa pentru clădirile a căror valoare impozabilă nu a fost actualizată în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă în cazul persoanelor juridice), se menține la 5% 
  6. Majorarea impozitului pe cladiri pentru imobilele neîngrijite se menține la 500%. Majorarea se va calcula asupra impozitului pe clădiri, rezultat în urma aplicării cotelor adiționale (acolo unde este cazul). Procedură stabilită prin anexa 24

 

  1. Impozitul pe terenuri

 

  1. Nivelurile stabilite în sume fixe precum și cuantumul valorilor impozabile sunt prevăzute în Tabloul cuprinzând impozitele şi taxele locale pentru anul 2025 constituind Anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre;
  2. Majorarea impozitului pe terenurile neîngrijite se menține la 500%,conform H.C.L.29/2020

 

  1. Impozitul pe mijloacele de transport

 

Nivelurile stabilite în sume fixe precum și cuantumul valorilor impozabile sunt prevăzute în Tabloul cuprinzând impozitele şi taxele locale pentru anul 2025, constituind Anexa nr.1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre;

Cota prevăzută la art.470 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 (impozitul pentru mijloacele de transport hibride), se reduce la 80 %;

            Se aproba scaderea din evidentele fiscale a autoturismelor/autovehiculelor neanmatriculate, fără R.C.A. și I.T.P. în ultimii 5 ani, în baza unei declaratii notariale privind scoaterea din uz/ folosinta/ dezmembrarea autoturismului. Scaderea din evidente a autoturismului se va face cu data depunerii declaratiei notariale, pentru persoanele fizice care nu inregistreaza obligații restante fata de bugetul local.

  1. Taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor

       Nivelurile stabilite în sume fixe precum și cuantumul valorilor impozabile sunt prevăzute în Tabloul cuprinzând impozitele şi taxele locale pentru anul 2025, constituind Anexa nr.1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre;

  1. Taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama şi publicitate

             Nivelurile stabilite în sume fixe precum și cuantumul valorilor impozabile sunt prevăzute în Tabloul cuprinzând impozitele şi taxele locale pentru anul 2025, constituind Anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta hotărâre.;

            Cota prevazuta la art. 477 alin. 5 din Legea 227/2015  - taxa pentru serviciile de reclama și publicitate se menține la 3%, aplicata la valoarea serviciilor de reclama și publicitate – exclusiv T.V.A.

  1. Impozitul pe spectacole

Nivelurile stabilite în sume fixe precum și cuantumul valorilor impozabile sunt prevăzute în Tabloul cuprinzând impozitele şi taxele locale pentru anul 2025, constituind Anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.;

Cotele prevăzute la art.481 alin. (2) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 se mențin după cum urmează:

  • 0% în cazul unui spectacol de teatru, balet, operă, operetă, concert filarmonic sau altă manifestare muzicală, sau orice competiţie sportivă internă sau internaţională
  • 1% in cazul unui spectacol de circ sau in cazul prezentarii unui film la cinematograf
  • 2% în cazul oricărei alte manifestări artistice decât cele enumerate anterior

 

  1. Aprobarea bonificaţiilor prevăzute la art. 462 (2), la art. 467 (2) şi la art. 472 (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal pentru plata cu anticipaţie până la data de 31 martie, a impozitelor locale datorate pentru întregul an de către contribuabili după cum urmează:

În cazul achitării la Primărie, prin P.O.S. prin ordin de plată sau online prin intermediul site-ului www.sacadat.ro:

  • 10 % în cazul impozitului pe clădiri persoane fizice și juridice;
  • 10 % în cazul impozitului pe teren persoane fizice și juridice;
  • 10 % în cazul impozitului pe mijloacele de transport persoane fizice și juridice;

              Posibilitatea plății online vine în ajutorul contribuabililor care nu locuiesc în comună cât și reducerea numărului de contribuabili de la caserie și a timpilor de așteptare la plata impozitelor și taxelor locale.

  1. (1) Aprobarea criteriilor de stabilire a cotelor adiționale prevazute la art. 489 din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal, dupa cum urmeaza, insa nelimitandu-se la acestea, urmatoarele: 
    1. necesitatea pastrarii, in general, a unui nivel al fiscalității locale comparabil cu anii anteriori in vederea asigurării caracterului predictibil al impozitelor si taxelor locale, politică publică asumată de comună in ultimii ani
    2. necesitatea asigurării sustenabilității strategiei de dezvoltare a Comunei Săcădat 
    3. necesitatea asigurării de servicii publice de calitate pentru locuitorii comunei
    4. determinarea actualizării masei impozabile astfel incât să se elimine discrepanțele și să fie devină cu piața imobiliară locală
    5. alte criterii avand la baza considerente de natura economica, sociala, determinate de necesitățile bugetului local (impulsionarea activităților economice, exploatarea eficientă a patrimoniului imobiliar construit, îmbunătățirea aspectului urban al localității, eficiența sistemului public de apă și canalizare, sănătatea publică a cetățenilor, etc.)
  2.  Aprobarea acordarii de facilități fiscale constând în scutirea impozitului/taxei pe clădiri, a impozitului/taxei pe teren și/sau a impozitului pentru autoturisme, cu respectarea dupa caz, a procedurilor mentionate la art. 5 – 9 din prezenta hotărâre, pentru următoarele categorii de clădiri, terenuri dupa caz, astfel:
  3. clădirile, terenurile şi un singur mijloc de transport la alegerea contribuabilului aflate în proprietatea sau coproprietatea veteranilor de război, a văduvelor de război şi a văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război, constituind anexele 14-14.1
  4. clădirea folosită ca domiciliu, terenul aferent acesteia şi un singur mijloc de transport la alegerea contribuabilului aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, şi a persoanelor fizice prevăzute la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările şi completările ulterioareconstituind anexele 15-15.1.
  5. clădirea folosită ca domiciliu, terenul aferent şi un singur mijloc de transport la alegere aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat şi a persoanelor încadrate în gradul I de invaliditate, respectiv a reprezentanţilor legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat şi ai minorilor încadraţi în gradul I de invaliditate constituind anexele 16-16.1.
  6. clădirile şi terenurile  afectate de calamităţi naturale , constituind anexa 17-17.1-17.2.
  7. clădirea şi terenul folosite ca domiciliu prevăzute în Legea recunoştinţei pentru victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989 şi pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare ,constituind anexa 18-18.1.
  8. clădirile utilizate de O.N.G. – uri, exclusiv pentru activităţile fără scop lucrativ , contituind anexa 19-19.1.
  9. clădirile/terenurile utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de către organizaţii neguvernamentale şi întreprinderi sociale , constituind anexa 20-20.1.
  10. clădirea folosită ca domiciliu aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare (eroi Revolutie), respectiv terenurile aferente acestor cladiri.
  11.  Adoptarea/mentinerea, conform art. 484 alin 2 din Legea 227/2015 privind codul fiscal, cât și aprobarea procedurilor/regulamentelor de instituire a următoarelor taxe speciale:
  1. taxe speciale pentru emiterea în regim de urgență a unor documente/avize/certificate/acorduri, constituind anexa 3. 
  2. taxa specială de salubrizare datorată de persoanele fizice, persoane fizice autorizate sau asimilate acestora, instituții publice și persoane juridice care nu au încheiat contract de prestări servicii cu operatorul serviciilor publice de salubritate din Comuna Săcădatconstituind anexa 5 și procedura cuprinsă în anexa 26.
  3. taxe speciale pentru emiterea/vizarea acordului de functionare si inregistrarea orarelor de functionare a unitatilor comerciale pe raza comunei, reglementate de OUG 99/2000, constituind anexa 6 și procedura cuprinsă în anexa 22.
  4. taxele aferente activității de stare civilă și de evidență a persoanelor, constituind anexa 7 și 8.
  5. taxe speciale practicate de comuna Săcădat (Taxa locală privind traficul greu), constituind anexa 10 și regulamentul stabilit în anexa 25.
  1. instituirea taxei speciale pentru intretinerea terenurilor neîngrijite aparținând domeniului public adiacente imobilelor proprietatea persoanelor fizice sau juridice conform Regulamentului cuprins în prezenta hotărâre, contituind anexele 23-23.1-23.2-23.3.
  1. alte taxe speciale, cuprinse în prezenta hotărâre, contituind anexa 21.

 

  1.  Aprobarea practicarii/aplicarii in anul 2025 a următoarelor tarife pentru inchirierea spatiilor destinate organizarii de reuniuni, administrate de Comuna Săcădat ( anexa 11).
  2. Sancţiunile şi contravenţiile pentru cazurile de incalcare/nerespectare a legislatiei fiscale (anexa 2).
  3. Aprobarea practicarii/aplicarii in anul 2025 de către Comuna Săcădat a următoarelor tarifele/ taxe/ sancțiuni:
  4. referitor la ocuparea temporară a domeniului public/comerţ stradal, taxele de referinţă sunt detaliate în  prezenta hotărâre (anexa 11).
  5. referitor la sancţiunile ce urmează a fi aplicate în cursul anului 2025 pentru ocuparea abuzivă a domeniului public sau privat al Comunei Săcădat/Statului Român (anexa 12). 
  6. referitor la utilizarea unor terenuri, proprietate a Comunei Săcădat/Statului Român (anexa 12.1).

Art. 9. Cu ducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează primarul comunei Săcădat prin compartimentele de specialitate.

Art. 10. Prezenta hotărâre poate fi contestata potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările si completările ulterioare.

Art. 11. Prezenta hotărâre se comunică cu: Primarul Comunei Săcădat, Instituţia Prefectului judeţului Bihor,   Compartimentul Contabilitate-Impozite și taxe locale, se publică pe site-ul www.sacadat.ro 

INIȚIATOR PROIECT:

PRIMARUL COMUNEI SĂCĂDAT

Adrian-Cristian FĂȘIE

AVIZEAZĂ PENTRU LEGALITATE:

SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI SĂCĂDAT

Nicoleta-Aurica COCA

Documente de prezentare și motivare

  • Forma inițiatorului
    Forma inițiatorului
  • Referat de aprobare
    Referat de aprobare
  • Raport Compartiment contabilitate, Taxe și Impozite Locale
    Raport Compartiment contabilitate, Taxe și Impozite Locale
  • Avizul comisiei de specialitate ( Comisia 1 )
    Avizul comisiei de specialitate ( Comisia 1 )

Rezultate voturi