REGULAMENT PROPRIU
CUPRINZÂND MĂSURILE METODOLOGICE, ORGANIZATORICE,
TERMENELE ŞI CIRCULAŢIA PROIECTELOR DE DISPOZIŢII, PRECUM ŞI A DISPOZIŢIILOR EMISE DE PRIMARUL COMUNEI SÂNMARTIN
Art. 1. Prezentul Regulament este emis în aplicarea prevederilor anexei nr. 1 la O.U.G nr. 57/2019 privind Codul administrativ şi dispoziţiilor art. 84 din Legea nr. 24/2000, privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi cuprinde măsuri metodologice, organizatorice, termenele şi circulaţia proiectelor de dispoziţii, precum şi a dispoziţiilor emise de primarul comunei Sânmartin.
Art. 2 . (1) Dispoziţia primarului, ca act administrativ al autorităţii executive, constituie actul juridic ce exprimă o voinţă manifestată unilateral de către primarul comunei Sânmartin, produce, în mod direct, efecte juridice, are caracter de actualitate şi este obligatoriu:
a) pe întreg teritoriul comunei Sânmartin, în cazul în care dispoziţia are caracter normativ;
b) pentru persoana sau persoanele nominalizate, în cazul în care dispoziţia are caracter individual;
(2) Prin dispoziţie se creează/se modifică/se sting unele drepturi şi obligaţii sau se aprobă/se interzice o activitate din domeniile care intră în competenţa primarului, potrivit legii sau ca însărcinare dată de către Consiliul Local al comunei Sânmartin.
Art. 3. (1) Organizarea executării şi executarea în concret a dispoziţiilor constituie o preocupare constantă a primarului, a viceprimarului, precum şi a secretarului general, a oricăruia dintre funcţionarii publici sau din personalul contractual anume responsabilizat cu aducerea la îndeplinire a dispoziţiei respective.
(2)Neaducerea la îndeplinire a prevederilor dispoziţiilor, la termenele şi în condiţiile prevăzute în acestea, se sancţionează potrivit prevederilor Codului Administrativ sau ale Codului muncii, după caz.
Art. 4. (1) Se deleagă competenţa de iniţiere şi elaborare a proiectelor de dispoziţii către persoanele salariate din compartimentele de resort din cadrul aparatului propriu de specialitate al primarului comunei Sânmartin, potrivit competenţelor, atribuţiilor şi limitelor stabilite prin fişa postului sau prin alte acte, pentru realizarea prerogativelor primarului cu care este învestit, potrivit legii sau ca însărcinare dată de către Consiliul Local al comunei Sânmartin.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) către care s-a delegat competenţa de iniţiere şi elaborare a proiectelor de dispoziţii, exercită aceste atribuţii în numele primarului şi nu în calitate de ocupante ale funcţiei pe care o deţin.
(3) Fără a fi în situaţia unui conflict pozitiv de competenţă, primarul, în calitate de titular exclusiv al dreptului de emitere a dispoziţiilor, poate interveni oricând în procesul de iniţiere şi elaborare a proiectelor de dispoziţii.
(4) Elaborarea proiectelor de dispoziţii se realizează atât la solicitarea primarului, în condiţiile prevăzute la alin. (1) cât şi la propunerea conducătorului compartimentului subordonat.
Art. 5. (1) Iniţierea unui proiect de dispoziţie de persoanele către care s-a delegat această competenţă, se realizează numai după încunoştiinţarea şi implicit obţinerea acordului primarului. Atât încunoştinţarea cât şi acordul pot fi şi verbale.
(2) Iniţierea emiterii proiectului de dispoziţie se efectuează de către persoanele prevăzute la art. 4 alin. (1), care va prezenta primarului un referat de aprobare ce va însoţi proiectul de dispoziţie. Referatul de aprobare se înregistrează în registrul general pentru înregistrarea corespondenţei, constituind dovada îndeplinirii atribuţiilor şi competenţelor stabilite prin fişa postului.
(3) În cazul în care iniţierea proiectului de dispoziţie are la bază o atribuţie sau competenţă stabilită prin hotărâre a Consiliului Local, iar primarul nu emite dispoziţia după realizarea procedurii prevăzute la alin. (2), secretarul general al comunei va prezenta Consiliului Local, la proxima şedinţă, situaţia respectivă, astfel încât autoritatea deliberativă să fie în măsură să intervină cu noi măsuri pentru rezolvarea corespunzătoare a problemelor. Secretarul general prezintă Consiliului Local această situaţie, atât în ceea ce priveşte activitatea proprie, cât şi pe cea a celorlalte persoane prevăzute la art. 4 alin. (1).
Art. 6.(1) Proiectele de dispoziţii trebuie să îndeplinească condiţiile de formă şi fond prevăzute de Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, adaptate acestor categorii de acte şi nu pot contraveni unor prevederi din acte normative de nivel superior.
(2) Proiectul de dispoziţie are următoarele părţi constitutive: titlul, formula introductivă, preambulul, partea dispozitivă şi formula de atestare a autenticităţii.
(3) Titlul proiectului de dispoziţie cuprinde obiectul reglementării exprimat sintetic.
(4) Se interzice ca titlul unui proiect de dispoziţie să fie acelaşi cu cel al altei dispoziţii în vigoare, numai dacă, prin acest proiect, se abrogă dispoziţia respectivă.
(5) Formula introductivă este următoarea: „ Primarul comunei Sânmartin....„
(6) Preambulul urmează formula introductivă şi cuprinde:
a) precizarea, în sinteză, a scopului reglementării;
b) menţionarea dispoziţiilor legale pe baza şi în executarea cărora proiectul de dispoziţie a fost iniţiat;
c) avizele avute în vedere, atunci când pentru emiterea dispoziţiei respective se impune obţinerea unui astfel de aviz;
d) înaintea părţii dispozitive, următoarea formulă: „ Emite următoarea dispoziţie: „
(7) Partea dispozitivă a proiectului de dispoziţie reprezintă conţinutul propriu-zis al reglementării, alcătuit din totalitatea normelor juridice instituite pentru sfera raporturilor sociale ce fac obiectul acestuia.
(8) Formula de atestare a autenticităţii cuprinde:
a) PRIMAR, sub care se înscrie prenumele şi numele persoanei care exercită această autoritate, lăsându-se spaţiul necesar pentru semnătura sa;
b) „Avizează pentru legalitate„: sub care se menţionează „Secretar general u.a.t„, iar sub aceasta se înscrie prenumele şi numele persoanei care exercită această funcţie publică de conducere, lăsându-se spaţiul necesar pentru semnătura sa;
c) menţiunile privind numărul de file/numărul de anexe „F.../A.....„, iniţialele prenumelui şi numelui persoanei care redactează – iniţiatorul/iniţialele prenumelui şi numelui persoanei care a dactilografiat-tehnoredactat şi numărul de exemplare „Ex: .....„
Art. 7. (1) Proiectele de dispoziţii, inclusiv anexele la acestea, având ca iniţiatori persoanele prevăzute la art. 4 alin. (1), prealabil prezentării primarului pentru a fi însuşite prin semnătură în calitatea sa de emitent, vor fi prezentate secretarului general al comunei Sânmartin în scopul avizării pentru legalitate, materializată prin semnătura sa.
(2) Avizarea pentru legalitate a proiectului de dispoziţie poate fi:
a) favorabilă, caz în care proiectul de dispoziţie se semnează/avizează de către secretarul general al comunei.
b) favorabilă, cu obiecţii sau propuneri, ce vor fi comunicate persoanei iniţiatoare, verbal sau în scris, după cum secretarul general al comunei apreciază că se justifică, astfel încât acestea să fie avute în vedere la definitivarea proiectului de dispoziţie;
c) negativă; în acest caz avizul se motivează de către secretarul general şi este însoţit de documentele sau de informaţiile pe care se sprijină.
(3)Avizarea pentru legalitate de către secretarul general al comunei se poate face:
a) la prezentarea de către iniţiator a proiectului de dispoziţie;
b) până cel târziu cu două ore înainte de sfârşitul programului de lucru al zilei următoare celei în care i s-a prezentat proiectul de dispoziţie;
c) în cazul în care examinarea proiectului de dispoziţie necesită o documentare aprofundată şi care nu permite încadrarea în termenul prevăzut la lit. b), înainte de expirarea acestui termen, secretarul general poate solicita primarului încuviinţarea privind prelungirea termenului. După avizarea pentru legalitate, proiectul de hotărâre va fi înregistrat de către secretarul general al comunei şi trimis primarului spre semnare;
(4) Însuşirea proiectului de dispoziţie, avizat pentru legalitate potrivit prezentului articol, se face de către primarul comunei la termenele şi în condiţiile prevăzute la alin. 3, lit. a) şi b) .
Art. 8. (1) După însuşirea proiectului de dispoziţie de către primarul comunei, compartimentul de resort iniţiator redactează dispoziţia finală, care va fi semnată de către primar şi contrasemnată pentru legalitate de secretarul general. După consemnarea dispoziţiilor, secretarul general le va înregistra în Registrul pentru evidenţa dispoziţiilor, începând cu nr. 1 pe fiecare an calendaristic.
(2) În cazul în care proiectul de dispoziţie este însuşit de către primarul comunei, iar în acestea nu se regăsesc materializate obiecţiuni sau propunerile efectuate de către secretarul general al comunei, ori acesta refuză să-l semneze ca efect al faptului că avizarea pentru legalitate este negativă, primarul poate dispune refacerea proiectului de dispoziţie conform obiecţiunilor sau propunerilor secretarului general, ori poate dispune continuarea procedurii, prin redactarea dispoziţiei finale conform proiectului de dispoziţie refuzat la avizare. În aceasta ultimă situaţie, refuzul contrasemnării dispoziţiei finale de către secretarul general al comunei, va fi motivat în scris şi comunicat, în termen de 5 zile lucrătoare, Instituţiei Prefectului, împreună cu dispoziţia respectivă, în condiţiile prevăzute la art. 490 din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul Administrativ.
(3)Locul şi data emiterii dispoziţiei sunt înscrise la sfârşitul textului, întregind identitatea acesteia.
(4) În faza de proiect de dispoziţie, în spaţiul rezervat numărului se înscrie „PROIECT„, iar în spaţiul rezervat datei emiterii se înscrie data la care s-a prezentat spre avizare pentru legalitate.
Art. 9. Prin grija persoanei care asigură secretariatul tehnic, din cadrul aparatului de specialitate al primarului, efectuează comunicarea dispoziţiei semnate şi contrasemnate pentru legalitate, la termenele şi în condiţiile prevăzute de lege şi/sau hotărâri ale Consiliului Local, către autorităţile, instituţiile, persoanelor interesate, precum şi aducerea la cunoştinţă publică a dispoziţiilor emise de către primarul comunei Sânmartin.