Consiliul Local al comunei Sărmaș, județul Harghita întrunit în ședința ordinară din data de 9 februarie 2024:
În temeiul prevederilor art 129, art 196, alin.(1) lit. a) din Ordonanța de Urgență nr. 57/2019 – Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare
Având în vedere :
• art 120 alin (1), art 121 alin (1) și alin (2) din Constituția României, republicată ;
• art 3 și 4 din Carta Europeană a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985, ratificată prin Legea nr. 199/1997 ;
• art 7 alin (2) din Codul civil al României, adoptat prin Legea nr. 287/2009, republicat, cu modificările și completările ulterioare ;
• Proiectul de hotărâre nr. 6/05.01.2024 privind aprobarea Bugetului local al comunei Sărmaș, județul Harghita pe anul 2024 și estimări pe anii 2025-2027
• Referatul de aprobare al primarului comunei Sărmaş nr. 7450/11/05.01.2024 în calitatea sa de inițiator
• Raportul compartimentului de specialitate nr.7450/12/05.01.2024;
• Avizul cu caracter consultativ al Comisiei pentru activități economico-financiare și dezvoltare economico-sociale, agricultură, protecția mediului și turism a consiliului local al comunei Sărmaș înregistrat în registrul special sub nr. 1410/3/09.02.2024 ;
• Avizul cu caracter consultativ al Comisiei pentru activități social-culturale și culte, muncă și protecție socială, protecție copii, tineret și sport, învățământ, sănătate șifamilie a consiliului local al comunei Sărmaș înregistrat în registrul special sub nr. 1426/3/09.02.2024
• Avizul cu caracter consultativ al Comisiei pentru administrarea domeniului public și privat al comunei Sărmaș, amenajarea teritoriului și urbanism, juridică și de disciplină, apărarea ordinii, liniștii publice și a drepturilor cetățenești a consiliului local al comunei Sărmaș înregistrat în registrul special sub nr. 1495/3/09.02.2024
• Procesul verbal de afișare a proiectului de hotărâre nr. 6/05.01.2024
• Avizul de legalitate al secretarului comunei Sărmaș nr. 170/10.01.2024 asupra Proiectului de hotărâre nr. 6/05.01.2024
În temeiul prevederilor:
• Art 1, alin (2), art 3, art 75 alin (1) lit. g), art 87 alin (3) ultima teză, art 88, art 90 alin (1), art 95 alin (2), art 96, art 98, art 105 alin (1), art 109 alin (4), art 129 alin (1), alin (2) lit. b) coroborat cu alin (4) lit a), raportate la cele ale art 155 alin (1), lit. c), combinat cu alin (4) lit. b), art 129 alin (5), art 197 alin (1), (2), (4) și (5), art 198 alin (1) și art 199 alin (1) și (2), art 240, art 491 alin (2), art 458 alin (4), art 575 alin (1), art 3 alin (2) anexa nr. 1 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare
• Art 1, alin (2) lit. a), art 4, art 5 alin(4), art 19 alin(1) lit. a), art 20 alin(1) li lit. j), art 26 alin (4), art 30 alin (6), art 40- art 48, art 51 alin(3) și art 58 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare;
• Legea nr. 421/2023 a bugetului de stat pe anul 2024
• Legea nr. 422/2023 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2024
• Legii-cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice nr. 153/2017 cu modificările și completările ulterioare ;
• Art 3 lit. e) și p) , art 8, art 16 alin (6), art 19 alin (3), alin (4) lit. a) . (6) și alin (9) , art 141, art 142, art 144 alin (2) și alin (3), art 145 alin (3) și alin (5) , alin (9) și alin (10) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare
• Art 6 alin (1) lit. d) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 118/2006 privind înființarea, organizarea și desfășurarea activității așezămintelor culturale, aprobată prin Legea nr. 143/2007 cu modificările și completările ulterioare
• Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
• Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene ;
• Hotărârea de Guvern nr. 900/2023 privind stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată
• Art 40 alin (1) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
• Art 2 alin(2) art 64 alin (1) și art 138 din Legea nr. 227/2015 Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;
• Art 23 lit d) și art 33 din Legea bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
• Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată
• Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată,
Luând în considerare:
• Adresa Agenției Naționale de Administrare Fiscală prin Serviciul Sinteză și Asistență și Contabilitate Publică Harghita nr. 630/22.01.2024 înregistrată la Primăria comunei Sărmaș sub nr. 370/22.01.2024 prin care a fost comunicată repartizarea pe trimestre a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pe anul 2024 precum și repartizarea pe trimestre a cotei de 14% din impozitul pe venit pe anul 2024;
• Decizia Administrației Județene a Finanțelor Publice Harghita nr. 1/10.01.2024 înregistrată la Primăria comunei Sărmaș sub nr. 187/10.01.2024 privind repartizarea pe unitățile administrativ-teritoriale din județul Harghita a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată și din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul 2024
• Decizia Administrației Județene a Finanțelor Publice Harghita nr. 2/12.01.2024 înregistrată la Primăria comunei Sărmaș sub nr. 246/15.01.2024 privind repartizarea pe unitățile administrativ-teritoriale din județul Harghita a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București pe anul 2024
• Hotărârea Consiliului Județean Harghita nr. 15/2024 privind repartizarea pe unități administrativ-teritoriale a sumelor orientative a 20% din sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale și a celor 20% din sumele aferente cotei de 14% din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale, pe anii 2025-2027
• Hotărârea Consiliului Local Sărmaș nr. 5/31.01.2020 privind aprobarea Regulamentului privind stabilirea unor forme de sprijin financiar de la bugetul local al comunei Sărmaș, pentru unitățile de cult aparținând cultelor religioase recunoscute din România;
• Hotărârea Consiliului Local Sărmaș nr. 7/2020 privind aprobarea Regulamentului privind acordarea de finanțare nerambursabilă de la bugetul local al comunei Sărmaș pentru programele, proiectele și acțiunile organizate în domeniul cultural;
• Hotărârea Consiliului Local Sărmaș nr. 70/2023 privind modificarea Organigramei și a statului de funcții al aparatului de specialitate al primarului comunei Sărmaș și al Serviciilor subordonate ;
• Hotărârea Consiliului Local al comunei Sărmaș nr. 66/24.10.2019 privind reorganizarea Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență, prin actualizarea tipului, a componenței, modificarea organigramei și a Regulamentului de organizare și funcționare a Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență Sărmaș
• Hotărârea Consiliului Local Sărmaș nr. 69/2019 privind aprobarea colaborării între Comuna Sărmaș județul Harghita și unitatea administrativ-teritorială Județul Harghita în vederea restabilirii condițiilor normale de circulație pe drumul județean 153D în cazul producerii unor blocaje în traficul rutier
• Hotărârea Consiliului Local Sărmaș nr. 123/2022privind înființarea Serviciului public de alimentare cu apă și de canalizare al comunei Sărmaș, cu personalitate juridical, organizat în subordinea Consiliului Local al comunei Sărmaș, județul Harghita prin reorganizarea serviciului de alimentare cu apă potabilă și de canalizare
• Hotărârea Consiliului Local Sărmaș nr. 48/2022 privind stabilirea cuantumului orar al compensației în bani pentru timpul efectiv de lucru prestart la intervenții și la celelalte activități prevăzute în programul Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență al comunei Sărmaș
• Hotărârea Consiliului Local Sărmaș nr. 60/2019 privind aprobarea noului Regulament de organizare și funcționare al Serviciului public de salubrizare al comunei Sărmaș, Studiului de fundamentare privind decizia de delegare a gestiunii Serviciului public de salubrizare, Caietului de sarcini, Proiectului contractului de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare precum și stabilirea formei de gestiune a Serviciului public de salubrizare al comunei Sărmaș;
• Hotărârea Consiliului Local Sărmaș nr. 59/2019 privind înființarea Serviciului de iluminat public al comunei Sărmaș, aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare, a Caietului de sarcini în vederea stabilirii condițiilor specifice de desfășurare a Serviciului de iluminat public, stabilirea formei de gestiune, a Studiului de oportunitate și a Contractului cadru de delegare a gestiunii pentru activitățile de întreținere și reparații ale sistemului de iluminat public precum și verificarea/repararea, montarea/demontarea ornamentelor de sărbători în comuna Sărmaș, județul Harghita;
• Hotărârea Consiliului Local Sărmaș nr. 132/2023 privind stabilirea Impozitelor și taxelor locale, precum și a taxelor speciale la nivelul comunei Sărmaș, județul Harghita pe anul 2024;
• Hotărârea Consiliului Local Sărmaș nr. 37/2021 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al Consiliului Local al comunei Sărmaș județul Harghita ;
• Hotărârea Consiliului Local Sărmaș nr. 87/2019 privind aprobarea Regulamentului privind stabilirea condițiilor de majorare cu 500% a impozitului pe clădiri și terenuri neîngrijite aflate pe raza comunei Sărmaș, județul Harghita
• Hotărârea Consiliului Local Sărmaș nr. 86/2019 privind aprobarea Regulamentului local pentru autorizarea și amplasarea mijloacelor de publicitate în comuna Sărmaș județul Harghita;
• Hotărârea Consiliului Local Sărmaș nr. 84/2019 privind aprobarea colaborării între unitatea administrativ- teritorială comuna Sărmaș și medicii de familie de pe raza comunei Sărmaș pentru servicii de asistență medicală școlară;
• Hotărârea Consiliului Local Sărmaș nr. 157/2020 privind stabilirea cuantumului ajutoarelor de urgență altele decât cele prevăzute în mod expres de Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat
• Hotărârea Consiliului Local Sărmaș nr. 8/2021 privind aderarea Comunei Sărmaș la Acordul de cooperare pentru organizarea şi exercitarea funcției de audit public intern;
• Hotărârea Consiliului Local Sărmaș nr 41/2021 privind aprobarea Regulamentului cuprinzând măsurile metodologice, organizatorice, termenele și circulația proiectelor de hotărâre care se înaintează consiliului local al comunei Sărmaș, județul Harghita spre aprobare;
Ținând cont de:
• Strategia de Dezvoltare Locală pe anii 2021-2027 aprobată prin Hotărârea Consiliului Local Sărmaș nr. 84/2021
• Publicarea anunțului privind elaborarea Proiectului Hotărârii Consiliului Local de aprobare a bugetului local pe anul 2024, în contextul prevederilor art 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, cu completările ulterioare
• Afișarea conform procesului verbal de afișare nr. 65/05.01.2024 a proiectului bugetului local pe anul 2024 la sediul Primăriei comunei Sărmaș, în contextul prevederilor art 39 alin (3) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare
În temeiul prevederilor art. 87 alin (3), art 129 alin (2) lit b) coroborat cu alin (4) lit. a) și art 196 alin (1) lit. a) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ , cu modificările și completările ulterioare
CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI SĂRMAȘ, întrunit în cea de-a 33-a ședință ordinară din mandatul 2020-2024 adoptă prezenta hotărâre:
Art.1. (1) Prezenta hotărâre prevede și autorizează pentru anul 2024:
a) Veniturile structurate pe capitole și subcapitole:
b) Cheltuielile structurate pe destinații, cu detalierea pe părți, capitole, subcapitole, titluri, articole, precum și aliniate și paragrafe, după caz ;
c) Responsabilitățile autorităților administrației publice locale și imnstituțiilor/serviciilor de interes local implicate în procesul de execuție a bugetului local al comunei Sărmaș, inclusiv ale directorului școlii ”Sfântu Andrei ” Sărmaș;
(2) Bugetul local pe anul 2024 are la bază principiile: universalității, transparenței și publicității, unității monetare, anualității, specializării bugetare și echilibrului;
(3) Se ia act că în termenul de 15 zile de la data afișării proiectului bugetului local pe anul 2024 nu s-au depus contestații cu privire la acesta.
Art.2. Se aprobă Bugetul general al comunei Sărmaș pe anul 2024 și estimări pe anii 2024-2026, conform anexei nr. 1
a) la partea de venituri în sumă de 32.950 mii lei
- Secțiunea de funcționare în sumă de 18.965 mii lei
- Secțiunea de dezvoltare în sumă de 13.985 mii lei
b) și la partea de cheltuieli în sumă de 33.950 mii lei
- Secțiunea de funcționare în sumă de 18.965 mii lei
- Secțiunea de dezvoltare în sumă de 14.985 mii lei
Art.3. Se aprobă bugetul local al comunei Sărmaș pe anul 2024 și estimări pe anii 2025-2027 la partea de venituri în sumă de 24.800 mii lei detaliat pe capitole și subcapitole, conform anexei nr. 2.
- Secțiunea de funcționare în sumă de 11.055 mii lei
- Secțiunea de dezvoltare în sumă de 13.745 mii lei
Art.4. Se aprobă bugetul local al comunei Sărmaș pe anul 2024 și estimări pe anii 2025-2027 la partea de cheltuieli pe capitole, subcapitole și paragrafe în sumă totală de 25.800 mii lei , conform anexei nr. 3.
- Secțiunea de funcționare în sumă de 11.055 mii lei
- Secțiunea de dezvoltare în sumă de 14.745 mii lei
Art.5. Se aprobă bugetul instituțiilor publice finanțate integral din venituri proprii al comunei Sărmaș pe anul 2024 și estimări pe anii 2025-2027, în sumă totală de 8.150 mii lei conform anexei nr. 4, la partea de venituri:
- Secțiunea de funcționare în sumă de 7.910 mii lei
- Secțiunea de dezvoltare în sumă de 240 mii lei
Art.6. Se aprobă bugetul instituțiilor publice finanțate integral din venituri proprii al comunei Sărmaș pe anul 2024 și estimări pe anii 2025-2027, conform anexei nr. 5 la partea de cheltuieli în sumă de 8.150 mii lei:
- Secțiunea de funcționare în sumă de 7.910 mii lei
- Secțiunea de dezvoltare în sumă de 240 mii lei
Art.7. Se aprobă Lista obiectivelor de investiții pe anul 2024, anexa nr.6, în sumă de 14.945 mii lei
Art.8. Se aprobă numărul de personal precum și fondul salariilor de bază, potrivit art 26 alin (4) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare și sunt prevăzute în anexa nr. 7
Art.9. Se aprobă Lista cuprinzând ,,alte cheltuieli de investiții,, , întocmită conform Notelor de fundamentare, conform anexei nr. 8
Art.10. se aprobă ” Programul acțiunilor culturale, științifice, sportive și de agrement pentru anul 2024” conform anexei nr. 9
Art.11. Se aprobă ”Programul proiectelor de finanțări nerambursabile proprii ale consiliului local pe anul 2024”, conform anexei nr. 10.
Art.12. (1) Veniturile bugetului local pe anul 2024 reprezintă limite minime de realizat care permit efectuarea cheltuielilor .
(2) În cazul în care veniturile prevăzute în bugetul local pe anul 2024 nu se realizează, ordonatorul de credite limitează efectuarea cheltuielilor bugetare sub nivelurile aprobate, corespunzător veniturilor încasate, cheltuielilor efectuate și prognozei realizării acestora până la finele anului.
(3) Ordonatorul principal de credite, pe parcursul exercițiului bugetar:
a) monitorizează gradul de realizare a veniturilor proprii, stabilind măsuri de eficientizare a acestei activități;
b) pentru neîndeplinirea obligațiilor pe linie de constatare, stabilire, încasare, urmărire și control a oricăror venituri proprii ale bugetului local, precum și pentru neînregistrarea ori înregistrarea necorespunzătoare a oricăror acte sau fapte generatoare de materie impozabilă în evidențele ce se conduc la nivelul administrației publice locale, aplică persoanelor vinovate sancțiunile prevăzute de Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;
Art.13. (1) Cheltuielile prevăzute în bugetul local pe anul 2024 reprezintă limite maxime care nu pot fi depășite, iar modificarea lor se face în condițiile legii.
(2) Angajarea, contractarea de lucrări, bunuri și servicii, precum și efectuarea de cheltuieli de către ordonatorul de credite se fac numai cu respectarea prevederilor legale și în limita creditelor bugetare aprobate.
Art.14. Primarul în calitate de ordonator principal de credite, stabilește salariile lunare, indemnizațiile și celelalte elemente ale sistemului de salarizare prevăzute de lege, pentru toate persoanele care au calitatea de angajat în raporturile cu comuna Sărmaș, în calitatea acesteia de angajator, persoană juridică, potrivit actelor normative în vigoare.
Art.15. (1) Directorul școlii ”Sfântu Andrei” Sărmaș în calitate de ordonator terțiar de credite, potrivit prevederilor art 141 din Legea învățământului preuniversiar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art 21 alin (1) și (4) și art 22 alin (1) și (3) din Legea nr. 273/2006 privind fnanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, utilizează creditele bugetare ce i-au fost repartizate numai pentru realizarea sarcinilor unității de învățământ cu personalitate juridică pe care o conduce, inclusiv a părților acesteia, potrivit prevederilor din bugetul aprobat și în condițiile stabilite prin dispozițiile legale.
(2) Școala ”Sfântu Andrei” Sărmaș, ca unitate de învățământ cu personalitate juridică are ca părți, următoarele structuri de învățământ, fără personalitate juridică:
a) Școala primară Platonești,
b) Grădinița Sărmaș;
c) Școala primară Hodoșa Sat
d) Școala primară Fundoaia
e) Școala primară Hodoșa Gară
(3) Directorul Școlii „Sfântu Andrei” Sărmaș şi consiliul de administraţie al acesteia răspund de încadrarea în bugetul aprobat, în condiţiile legii.
(4) Finanțarea de bază și finanțarea complementară se realizează pe baza contractului de management administrativ-financiar, încheiat între directorul Școlii „Sfântu Andrei” Sărmaș și primarul comunei Sărmaș.
Art.16. (1) Ordonatorul principal de credite aprobă, potrivit atribuţiilor stabilite prin lege ori prin prezenta hotărâre, repartizarea pe trimestre a veniturilor şi cheltuielilor prevăzute în bugetul local, în funcţie de termenele legale de încasare a veniturilor şi de perioada în care este necesară efectuarea cheltuielilor.
(2) Angajarea şi efectuarea cheltuielilor din creditele aprobate în bugetul local ori în bugetul instituţiilor şi serviciilor publice de interes local, altele decât Școala „Sfântu Andrei ” Sărmaș, se aprobă de către ordonatorul principal de credite şi se efectuează numai cu viza prealabilă de control financiar preventiv propriu, care atestă respectarea dispoziţiilor legale, încadrarea în creditele bugetare aprobate şi destinaţia acestora, pe baza notelor de fundamentare/referatelor de necesitate prezentate de conducătorii instituţiilor şi serviciilor publice interesate.
(3) Termenele de prezentare a documentelor justificative necesare efectuării oricăror cheltuieli aferente activităţilor şi acţiunilor finanţate din bugetul local se stabilesc de către ordonatorul principal de credite, în condiţiile legii.
Art.17. (1) Primarul comunei asigură punerea în aplicare a prezentei hotărâri, inclusiv efectuarea prin dispoziție a acestuia a următoarelor operațiuni:
a) virarea de credite;
b) rectificarea bugetului local.
(2) Modificările impuse de aducerea la îndeplinire a prevederilor alin. (1) se validează de Consiliul Local la prima ședință a acestuia.
Art.18. Dacă bugetul local pe anul 2024 nu a fost aprobat până cel târziu la data 31 decembrie 2024 se autorizează ordonatorul de credite al comunei să aplice în continuare bugetul anului 2024 până la aprobarea noului buget.
Art.19. (1) Pentru o analiză periodică a realizării părţii de venituri a bugetului local provenite din venituri proprii, raportate la termenele de plată, până la data de 5 a fiecărei luni, personalul din compartimentul funcțional „Administrare Fiscală, transport public local și control comercial” prezintă ordonatorului de credite situaţia încasărilor pe luna precedentă şi cumulat de la începutul anului.
(2) Personalul din compartimentul funcțional „ Administrare Fiscală, transport public local și control comercial” are obligația, ca cel puțin o dată în cursul anului 2024, să efectueze o investigație asupra stării contribuabililor trecuți în evidența separată ca insolvabili, întocmind procese verbale în acest sens care se supun aprobării ordonatorului principal de credite.
(3) O dată cu prezentarea situaţiei menţionată la alin. (1) se fac şi propuneri de eficientizare a activităţii, cu obligaţia îndepliniri acestora de către personalul din compartimentul funcțional „ Administrare Fiscală, transport public local și control comercial”. În această situaţie se menţionează şi elementele specifice măsurii prevăzute la alin. (2).
Art.20. (1) Din bugetul local se suportă sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor programelor de perfecţionare profesională organizate de la iniţiativa ori în interesul comunei Sărmaș.
(2) Funcţionarii publici care urmează programe/cursuri de formare specializată în administraţia publică, cu o durată mai mare de 90 de zile într-un an calendaristic, finanţate integral sau parțial din bugetul local al comunei Sărmaș, potrivit alin. (1), sunt obligaţi să se angajeze în scris că vor lucra în administraţia publică locală a comunei Sărmaș, între 2 și 5 ani de la terminarea programelor/cursurilor, sub sancţiunile prevăzute la art. 458 alin (7) și (8) din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și ulterioare.
Art.21. Anexele nr. 1 la 10 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.22. Prezenta hotărâre se comunică în mod obligatoriu, prin intermediul secretarului general al comunei, în termenul prevăzut de lege, primarului comunei Sărmaș, prefectului judeţului Harghita, Compartimentul Financiar Contabil, Compartimentului Administrare Fiscală, Transport Public Local și Control Comercial Administrația Județeană a Finanțelor Publice Harghita, Directorului școlii gimnaziale ”Sfântu Andrei ” Sărmaș și se va publica pe pagina de internet a instituției la secțiunea special creată Monitorul Oficial Local și pe pagina de internet a Direcției pentru politici fiscale și bugetare locale din cadrul Ministerului Administrației și Internelor la adresa: http://uat.mai.gov.ro/