România

România

Sectorul 1

al Municipiului București

Sectorul 1

Art. 1. - Prezentul regulament cuprinde măsurile metodologice, organizatorice,  termenele și circulația proiectelor de dispoziții, precum și a dispozițiilor emise de primarul Sectorului 1 al Municipiului București.

Art. 2. (1) Dispoziția este actul administrativ unilateral emis  de către Primarul Sectorului 1, în regim de putere publică, în vederea organizării executării legii sau a executării în concret a legii, pentru îndeplinirea atribuțiilor conferite acestuia prin Constituție, legi, decrete ale Președintelui României, ordonanțe și hotărâri ale Guvernului, prin acte normative ale Consiliului General al Municipiului București și ale primarului general sau prin hotărâri ale Consiliului Local al Sectorului 1.

(2) Dispozițiile pot avea caracter normativ sau individual, în funcție de gradul de întindere al efectelor juridice.

(3) Dispozițiile cu caracter normativ sunt acte administrative care conțin reglementări cu caracter general, impersonale și cu aplicabilitate repetată, care produc efecte erga omnes.

(4) Dispozițiile cu caracter individual sunt acte administrative care conțin reglementări care produc efecte, de regulă, față de o persoană sau, uneori, fața de mai multe persoane, nominalizate expres în conținutul acestora.

Art. 3. - Au competență de inițiere și elaborare a proiectelor de dispoziții conducătorii compartimentelor funcționale din cadrul aparatului de specialitate al Primarului Sectorului 1, conducătorii instituțiilor/serviciilor publice de sub autoritatea Consiliului Local al Sectorului 1 al Municipiului București, fiecare potrivit atribuțiilor și limitelor stabilite prin Regulamentul de organizare și funcționare, fișa postului sau prin alte acte normative.

Art. 4. -  Inițierea proiectelor de dispoziții de către persoanele cu competențe în acest domeniu se realizează numai după încunoștiințarea și, implicit, obținerea acordului primarului, prin înscrierea semnăturii acestuia sau a persoanelor împuternicite în mod expres de acesta prin dispoziție de delegare de competențe pe referatul supus aprobării.

Art. 5. - (1) Referatul este documentul care fundamentează proiectul de dispoziție, cuprinzând motivele de fapt și de drept privind necesitatea emiterii dispoziției.

(2) Referatul se înregistrează la nivelul compartimentului funcțional din aparatul de specialitate al primarului sau al instituțiilor/serviciilor publice din subordinea  Consiliul Local al Sectorului 1 care inițiază proiectul de dispoziție.

(3) Personalul din cadrul compartimentelor menționate la alin. (2) răspunde pentru legalitatea și realitatea mențiunilor cuprinse în referat.

(4) Inițiatorul, după aprobarea referatului de către persoanele prevazute la art. 4, înregistrează proiectul de dispoziție în Registrul electronic din Monitorul Oficial Local al sectorului 1.

Art. 6. - Proiectele de dispoziții trebuie să îndeplinească condițiile de formă și fond prevazute de Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, adaptate acestei categorii de acte administrative. 

Art. 7. – (1) Proiectele de dispoziții, prin modul de exprimare, trebuie să asigure normelor din cuprins caracter obligatoriu.

(2) Textul trebuie să fie formulat clar, fluent şi inteligibil, fără dificultăţi sintactice  şi paragrafe obscure sau echivoce. Forma şi estetica exprimării nu trebuie să prejudicieze stilul juridic, precizia şi claritatea dispoziţiilor.

(3) Este obligatoriu să se utilizeze codificarea standardizată a setului de caractere românești (diacritice), aliniamentul în pagină-uniform, fontul utilizat fiind Times New Roman, mărimea 12 p – 14 p.

(4) Termenii de specialitate pot fi utilizaţi numai dacă sunt consacraţi în domeniul de activitate la care se referă reglementarea.

(5) Dacă o noţiune sau un termen nu este consacrat sau poate avea înţelesuri diferite, semnificaţia acestuia în context se stabileşte prin actul normativ care le instituie, în cadrul dispoziţiilor generale sau într-o anexă alăturată lexicului respectiv.

(6) Exprimarea prin abrevieri a unor denumiri sau termeni se poate face numai prin explicitarea în text la prima folosire.

(7) Textul articolelor trebuie să aibă caracter dispozitiv fără explicaţii sau justificări, de regulă, verbele să fie utilizate la timpul prezent, forma afirmativă, pentru a se accentua caracterul imperativ al dispoziţiei respective.

(8) Nu este permisă prezentarea unor explicaţii prin folosirea parantezelor/liniuțelor.

Art. 8. - Părţile constitutive ale dispozițiilor sunt: denumirea autorității emitente, titlul, preambul, partea dispozitivă, formula de atestare a legalităţii emiterii, semnătura Secretarului General și a Primarului, numărul şi data dispoziției, anexele, după caz.

Art. 9. - (1) Titlul proiectului de dispoziție cuprinde denumirea generică și subiectul reglementării într-o formulare cât mai concisă.

(2) Proiectele de dispoziții de modificare, completare sau abrogare a altor dispoziții, vor purta în titlu menţiunea privitoare la modificarea şi/sau completarea însoţită de titlul actului ce urmează a fi modificat sau/şi completat, precum şi de numărul şi data emiterii acestuia.

(3) La stabilirea titlului este necesar să se evite paralelismele denumirilor, fiind interzis ca două acte în vigoare să poarte acelaşi titlu.

(4) Ca element de identificare, titlul se întregeşte, după emiterea  actului, cu un număr de ordine, la care se adaugă data emiterii aceasta.

Art. 10. - (1) Preambulul cuprinde în sinteză scopul și temeiurile legale și de drept ale reglementării, fiind structurat în patru părți, fiecare parte reprezentată de o expresie distinctă, după cum urmează:

(2) ”Având în vedere:” – în care se menționează referatul, diferite adrese, avizele obligatorii potrivit legii, precum și cele facultative etc., prin acestea exprimându-se atitudinea organului emitent faţă de organul care avizează actul administrativ.

(3) ”În conformitate cu prevederile:” – în care se menționează în mod expres articolele din actele normative pe baza şi în executarea cărora dispoziția este emisă (legi, ordonanțe, ordonanțe de urgență și hotărâri ale Guvernului, ordine, decizii etc.), și nu doar o indicare generică a actului normativ respectiv.

(4) ”Luând în considerare:” – în care sunt menționate alte documente ce fundamentează Proiectul de dispoziție și care nu fac parte din categoria documentelor menționate la pct. 2 și pct.3.

(5) ”În temeiul prevederilor” – în care se menţionează temeiul legal din Codul Administrativ.

(6) Înaintea părții dispozitive se utilizează formula: “Primarul Sectorului 1 al Municipiului București dispune:”.

Art. 11. (1) Partea dispozitivă a dispozițiilor este alcătuită din totalitatea prevederilor normative şi a normelor juridice instituite pentru sfera raporturilor sociale ce fac obiectul acestora.

(2) Articolul este elementul structural de bază al părţii dispozitive şi el cuprinde de regulă, o singură dispoziţie normativă aplicabilă unei situaţii date.

(3) Articolul se exprimă în textul hotărârii prin abrevierea „Art.”. Articolele se numerotează în continuare, în ordinea din text, de la începutul până la sfârşitul actului normativ cu cifre arabe. Dacă dispoziția cuprinde un singur articol se va defini prin „Articol unic”.

(4) În cazul dispozițiilor care au ca obiect modificări sau completări ale altor dispoziții, articolele se numerotează cu cifre romane, păstrându-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele modificate sau completate.

(5) Alineatul este o subdiviziune a articolului şi este constituit, de regulă, dintr-o singură propoziţie, frază, prin care se reglementează o ipoteză juridică specifică ansamblului articolului; dacă dispoziţia nu poate fi exprimată printr-o singură propoziţie sau frază, se pot adăuga noi propoziţii sau fraze separate prin punct şi virgulă.

(6) În dispozițiile cu o anumită întindere, dacă un articol are două sau mai multe alineate, acestea se numerotează la începutul fiecăruia cu cifre arabe cuprinse în paranteză.

Art. 12. - (1) Dacă textul unui articol sau alineat conţine enumerări prezentate distinct, acestea se identifică prin utilizarea literelor alfabetului românesc şi nu prin liniuţe sau alte semne grafice.

(2) O enumerare distinctă, marcată cu o literă, nu poate cuprinde, la rândul ei, o altă enumerare şi nici alineate noi. 

Art. 13 - În cazul regulamentelor, a normelor metodologice de aplicare a unui act, conţinutul acestora va fi sistematizat în următoarea ordine de prezentare a ideilor:

  1. dispoziţii generale sau principii generale - cuprind prevederi care orientează întreaga reglementare, determină obiectul şi principiile acesteia;
  2. dispoziţii privind fondul reglementării - cuprind reglementarea propriu-zisă a relaţiilor sociale ce fac obiectul actului normativ. Succesiunea şi gruparea dispoziţiilor de fond cuprinse în regulament sau norme metodologice de aplicare a unei hotărâri se fac în ordine logică, astfel reglementările de drept material să preceadă celor de ordin procedural, iar în caz de instituire de sancţiuni, aceste norme să fie plasate înaintea dispoziţiilor tranzitorii şi finale;
  3. dispoziţii tranzitorii - cuprind măsurile ce se instituie cu privire la derularea raporturilor juridice născute în temeiul vechii reglementări care urmează să fie înlocuită de noul act, precum şi reglementări de corelare a celor două norme juridice, astfel încât punerea în aplicare a noului regulament sau normă să decurgă firesc şi să evite retroactivitatea acestuia sau conflictul între norme succesive;
  4. dispoziţii finale - cuprind măsurile necesare pentru punerea în aplicare a regulamentului sau a normelor metodologice, data intrării în vigoare a acestuia, implicaţiile asupra altor acte normative ca: abrogări, modificări, completări, precum şi dispoziţia de republicare dacă este cazul. La dispoziția cu caracter temporar se va prevedea şi perioada de aplicare sau data încetării aplicării sale.

Art. 14. - (1) Capitolele, titlurile, părţile se numerotează cu cifre romane, în succesiunea pe care o au în structura din care fac parte. Secțiunile şi paragrafele se numerotează cu cifre arabe.

(2) Titlurile, capitolele, secţiunile şi paragrafele se denumesc prin exprimarea sintetică a reglementărilor pe care le cuprind.

Art. 15. - (1) Modificarea unei dispoziții constă în schimbarea expresă a textului unor sau mai multor articole sau alineate şi în redarea lor într-o nouă formulare.

(2) Pentru exprimarea normativă a intenţiei de modificare a unei dispoziții se nominalizează expres textul vizat, cu toate elementele de identificare necesare, utilizând sintagma – “se modifică și va avea următorul cuprins” urmată de redarea noului text.

Art. 16. – (1) Completarea unei dispoziții constă în introducerea unor norme juridice noi, cuprinzând ipoteze suplimentare, exprimate în texte care se adaugă elementelor structurale existente, prin utilizarea unei formule de exprimare cum ar fi : “După articolul …. se introduce un nou articol, art.…., care va avea următorul cuprins: (...)”.

(2) Dacă dispoziția de completare nu dispune renumerotarea actului completat, articolele sau alineatele nou introduse vor dobândi numărul articolelor corespunzătoare celor din textul vechi, după care se introduc, însoţite de un indice cifric pentru diferenţiere.

Art. 17. – Prevederile cuprinse într-o dispoziție contrară altei dispoziții trebuie abrogate. Abrogarea poate fi totală sau parţială.

 Art. 18. – (1) În cazul proiectelor de dispoziții prin care se aprobă o singură anexă se utilizează expresia ”prevăzută în anexa (conform anexei) care face parte integrantă din prezenta dispoziție”, iar când se aprobă mai multe anexe se va utiliza expresia ”prevăzute în anexele nr. 1 – X (conform anexelor nr. 1 – X) care fac parte integrantă din prezenta dispoziție”.

(2) Anexele la proiectele de dispoziții vor avea în partea dreaptă sus a paginii scrisă mențiunea ”Anexă la Dispoziția nr.       /           ”, respectiv ”Anexa nr. 1 la  Dispoziția nr.            /           ”, și vor fi semnate de către conducătorul compartimentului funcțional care a propus emiterea dispoziției, iar în cazul unei anexe cu mai multe pagini, acestea vor fi numerotate și semnate pe fiecare pagină.

Art. 19. - (1) Proiectele de dispoziții, inclusiv anexele acestora, vor fi prezentate Direcției Juridice, Legislație, Contencios Administrativ în scopul avizarii favorabile conform atribuțiilor prevăzute în Regulamentul de organizare și funcționare.

(2) Proiectele de dispoziții cu caracter normativ vor fi prezentate de inițiator Direcției Juridice, Legislație, Contencios Administrativ însoțite de observațiile și propunerile formulate în perioada de consultare publică, astfel cum acestea au fost înregistrate în Registrul electronic pentru consemnarea propunerilor, sugestiilor sau opiniilor din Monitorul Oficial Local. 

(3) Direcția Juridică, Legislație, Contencios Administrativ va verifica următoarele:

a) conformitatea cu actele normative de nivel superior în a căror executare este emisă dispoziția, respectiv dacă există concordanță între obiectul reglementat prin dispoziție și prevederile legale în temeiul cărora este emisă.

b) competența primarului de a emite dispoziția prin raportare la obiectul acesteia și atribuțiile primarului.

c) existența documentelor justificative, atunci când este cazul.

d) respectarea normelor de tehnică legislativă.

 (4) În situația în care, în etapa avizării, Direcția Juridică, Legislație, Contencios Administrativ formulează obiecții sau propuneri, acestea vor fi comunicate inițiatorului verbal sau în scris, astfel încât acestea să fie avute în vedere la definitivarea proiectului de dispoziție.

Art. 20.-  Proiectele de dispoziții avizate favorabil vor fi transmise Secretarului General al Sectorului 1 în vederea contrasemnării pentru legalitate.

Art.21.- Funcționarii publici cu competențe de avizare sau contrasemnare a proiectelor de dispoziții care apreciază că acestea sunt ilegale au dreptul de a refuza avizarea ori contrasemnarea cu respectarea prevederilor art. 437 alin. (3) din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ. 

Art. 22.- Proiectele de dispoziții atât cele contrasemnate pentru legalitate, cât și cele pentru care s-a refuzat avizarea sau contrasemnarea conform procedurii prevăzute la art. 21,  însoțite in acest caz de obiecțiile sau propunerile  funcționarilor publici care le-au formulat Hotărârii Consiliului Local Sector 1 nr. 186/2019  , vor fi transmise de îndată, prin grija inițiatorilor, Primarului Sectorului 1 în vederea analizării și semnării. 

Art. 23. – (1) Formula de atestare a autenticității cuprinde sintagma:

,,PRIMARUL Sectorului 1 al Municipiului București", sub care se înscrie prenumele și numele persoanei care exercită această autoritate, lăsându-se spațiul necesar pentru semnătura sa.

(2) Formula de atestare a legalității cuprinde sintagma: ,,Contrasemnează pentru legalitate:", sub care se imprimă ,,SECRETARUL GENERAL al Sectorului 1 al Municipiului București ", iar sub aceasta se înscrie prenumele și numele persoanei care exercită această funcție publică de conducere, lăsându-se spațiul necesar pentru semnătura sa.

(3) În subsolul ultimei pagini a proiectului de dispoziție se înscriu, într-un cartuș, prenumele și numele persoanei care a redactat, persoanei care verifică și persoanei care avizează proiectul de dizpoziție.

(4) Proiectul de dispoziție va fi numerotat pe fiecare pagină, utilizând formula pagina curenta / nr total de pagini.

Art. 24. - (1) După semnarea de către Primarul Sectorului 1 al Municipiului București, inițiatorul va transmite dispoziția Serviciului Tehnică Legislativă, Secretariat și Arhivă în vederea atribuirii, de îndată, atât a numerului în ordine cronologică din Registrul electronic pentru evidența dispozițiilor de la nivelul Monitorului Oficial Local, cât și a înregistrării in format letric în Registrul de dispoziții.

(2) Numerotarea dispozițiilor se face separat pe fiecare an calendaristic, începând cu numărul 1.

(3) Numărul dispoziției și data emiterii acesteia sunt înscrise în imediata apropiere a titlului dispoziției, întregind identitatea acesteia.

(4) În faza de proiect de dispoziție, în spațiul rezervat numărului se înscrie numărul proiectului înregistrat de inițiator în Registrul proiectelor de dispoziție din Monitorul Oficial Local.

(5) În dispozițiile care, potrivit legii, necesită emiterea în mai multe exemplare originale, se va face mențiune expresă privind numărul acestora.

(6) Un exemplar original al dispoziției va rămâne în gestiunea Serviciului Tehnică Legislativă, Secretariat , Arhivă în vederea arhivării conform normelor legale în materie.

Art. 25. - În situația în care emiterea dispozițiilor, avizarea sau contrasemnarea pentru legalitate se exercită de către alte persoane decât cele prevazute la art. 19 alin. (1), art. 20 si art. , în limitele și în condițiile legii, înaintea denumirii funcției se menționează ”p.”, reprezentând forma abreviată a cuvantului ”pentru” și prenumele și numele persoanei respective, cat și funcția deținută de drept în structura funcțională a administrației publice locale.

Art. 26. – (1) Prin grija Secretarului General al Sectorului 1 al Municipiului București, la termenele și în condițiile prevăzute de lege, în hotărâri ale Consiliului Local sau în dispoziții ale Primarului Sectorului 1 al Municipiului București, se asigură comunicarea dispozițiilor emise de  Primarul Sectorului 1 al Municipiului București către autoritățile, instituțiile, persoanele interesate.

(2) Inițiatorii proiectelor de dispoziții vor asigura aducerea la cunoștința publică a dispozițiilor după emitere prin înregistrarea acestora în Registrul pentru evidența dispozițiilor autorității executive din Monitorul Oficial Local.

Art. 27. – (1) Dispozițiile se comunică prefectului în termenul prevăzut în actele normative în materie.

(2) Dispozițiile cu caracter normativ devin obligatorii și produc efecte juridice de la data aducerii la cunoștință publică. Aducerea la cunoștință publică a dispozițiilor cu caracter normativ se face în termenul legal de la data comunicării oficiale către prefect.

(3) Dispozițiile cu caracter individual devin obligatorii și produc efecte juridice de la data comunicării lor către persoanele cărora li se adresează. 

(4) Comunicarea dispozițiilor cu caracter individual către persoanele cărora li se adresează se face în termenul legal de la data comunicării oficiale către prefect, cu excepția dispozițiilor care au ca obiect nașterea, modificarea, suspendarea, sancționarea și încetarea raporturilor de serviciu ale funcționarilor publici a căror intrare în vigoare este reglementată de art. 528 din Codul Administrativ. 

Art. 28. - Prevederile prezentului regulament se completează cu alte dispoziţii cuprinse în acte normative specifice în vigoare.

Documente

Părți integrante ale actului administrativ