ANEXA NR. 2 la proiectul de hotărâre nr. 30 din 26.04.2024

Impozitul pe teren şi taxa pe teren

 

Capitolul I. Reguli generale

 Art. 1. (1) Orice persoană  care are în proprietate teren situat în România datorează pentru acesta un impozit anual, exceptând cazurile în care legea prevede altfel.

 (2)  Pentru terenurile proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, oricăror entităţi, altele decât cele de drept public, se stabileşte taxa pe teren, care se datorează de concesionari, locatari, titulari ai dreptului de administrare sau de folosinţă, după caz, în condiţii similare impozitului pe teren. În cazul transmiterii ulterioare altor entităţi a dreptului de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă asupra terenului, taxa se datorează de persoana care are relaţia contractuală cu persoana de drept public.

 (3) Impozitul pe teren, precum şi taxa pe teren se datorează către bugetul local al comunei, a oraşului sau al municipiului în care este amplasat terenul.

 (4) În cazul terenurilor care fac obiectul unor contracte de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă ce se referă la perioade mai mari de o lună, taxa pe teren se stabileşte proporţional cu numărul de luni pentru care este constituit dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă. Pentru fracţiunile mai mici de o lună, taxa se calculează proporţional cu numărul de zile din luna respectivă.

 (5) În cazul terenurilor care fac obiectul unor contracte de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă ce se referă la perioade mai mici de o lună, taxa pe teren se datorează proporţional cu numărul de zile sau de ore prevăzute în contract.

  (6)Pe perioada în care pentru un teren se plăteşte taxa pe teren, nu se datorează impozitul pe teren.

  (7) În cazul terenului care este deţinut în comun de două sau mai multe persoane, fiecare proprietar datorează impozit pentru partea din teren aflată în proprietatea sa. În cazul în care nu se pot stabili părţile individuale ale proprietarilor în comun, fiecare proprietar în comun datorează o parte egală din impozitul pentru terenul respectiv.

Capitolul II. Scutiri de la plata impozitului/taxei pe teren

Art. 2. Scutiri/reduceri de la plata impozitului/taxei pe teren

       (1) Terenurile aparţinând persoanelor fizice pentru care nu se datorează impozit/taxă, prin efectul legii, sunt:

  a) terenurile aflate în proprietatea sau coproprietatea veteranilor de război, a văduvelor de război şi a văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război. Scutirea se acorda integral pentru terenurile detinute in comun cu sotul sau sotia. In situatia in care o cota-parte din teren apartine unor terti, scutirea nu se acorda pentru cota-parte detinuta de acesti terti;

  b) terenul aferent clădirii de domiciliu aflat în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 şi art. 5 alin. (1) - (3) din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, şi a persoanelor fizice prevăzute la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; scutirea rămâne valabilă şi în cazul transferului proprietăţii prin moştenire către copiii acestora, indiferent unde aceştia domiciliază. Scutirea se acorda pentru terenul aferent cladirii de domiciliu detinuta in comun cu sotul sau sotia. In situatia in care o cota-parte din terenul respectiv apartine unor terti, scutirea nu se acorda pentru cota-parte detinuta de acesti terti;

  c) terenul aferent clădirii de domiciliu, aflat în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap  grav  sau  accentuat  şi a persoanelor  încadrate  în  gradul  I  de  invaliditate,  respectiv  a reprezentanţilor legali, pe perioada in care au in ingrijire, supraveghere si intretinere persoane cu handicap grav sau accentuat si persoane incadrate in gradul I de invaliditate. Scutirea se acorda pentru terenul aferent cladirii de domiciliu detinuta in comun cu sotul sau sotia. In situatia in care o cota-parte din terenul respectiv apartine unor terti, scutirea nu se acorda pentru cota-parte detinuta de acesti terti;

  d) terenul aferent clădirii de domiciliu aflat în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 2 lit. c) - f) şi j) din Legea nr. 168/2020;

  e)  terenurile degradate sau  poluate, incluse în  perimetrul de  ameliorare, pentru perioada cât durează ameliorarea acestora;

  f) terenurile care prin natura lor şi nu prin destinaţia dată sunt improprii pentru agricultură sau silvicultură.

  g) suprafetele construite ale terenurilor aferente cladirilor clasate ca monumente istorice, de arhitectura sau arheologice, prevazute la anexa 1, cap. II alin. (1) lit. g) si alin. (2) lit. v), indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare, cu exceptia terenurilor care sunt folosite pentru activitati economice.

     (2) Terenurile aparţinând persoanelor juridice pentru care nu se datorează impozit/taxă, prin efectul legii, sunt:

  a) terenurile aflate în proprietatea publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, cu excepţia suprafeţelor folosite pentru activităţi economice sau agrement;

  b) terenurile aflate în domeniul privat al statului concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, instituţiilor publice cu finanţare de la bugetul de stat, utilizate pentru activitatea proprie a acestora;

  c)  terenurile  fundaţiilor  înfiinţate  prin  testament, constituite conform  legii,  cu  scopul  de  a întreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultură naţională, precum şi de a susţine acţiuni cu caracter umanitar, social şi cultural;

  d) terenurile aparţinând cultelor religioase recunoscute oficial şi asociaţiilor religioase, precum şi componentelor locale ale acestora, cu excepţia suprafeţelor care sunt folosite pentru activităţi economice;

  e) terenurile aparţinând cimitirelor şi crematoriilor;

 f) terenurile utilizate de unităţile şi instituţiile de învăţământ de stat, confesional sau particular autorizate să funcţioneze provizoriu ori acreditate, cu excepţia suprafeţelor care sunt folosite pentru activităţi economice care generează alte venituri decât cele din taxele de şcolarizare, servirea meselor pentru preşcolari, elevi sau studenţi şi cazarea acestora, precum şi clădirile utilizate de către creşe astfel cum sunt definite şi funcţionează potrivit Legii nr. 263/2007, cu modificările şi completările ulterioare;

  g)  terenurile  unităţilor  sanitare  publice,  cu  excepţia  suprafeţelor  folosite  pentru  activităţi economice;

  h) terenurile legate de sistemele hidrotehnice, terenurile de navigaţie, terenurile aferente infrastructurii portuare, canalelor navigabile, inclusiv ecluzele şi staţiile de pompare aferente acestora precum şi terenurile aferente lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, pe baza avizului privind categoria de folosinţă a terenului, emis de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară;

   i) terenurile folosite pentru activităţile de apărare împotriva inundaţiilor, gospodărirea apelor hidrometeorologie, cele care contribuie la exploatarea resurselor de apă, cele folosite ca zone de protecţie definite în lege, precum şi terenurile utilizate pentru exploatările din subsol, încadrate astfel printr-o hotărâre a consiliului local, în măsura în care nu afectează folosirea suprafeţei solului;

   j)  terenurile degradate sau  poluate,  incluse  în  perimetrul de  ameliorare,   pentru  perioada cât durează ameliorarea acestora;

   k) terenurile care prin natura lor şi nu prin destinaţia dată sunt improprii pentru agricultură sau silvicultură;

  l) terenurile ocupate de autostrăzi, drumuri europene, drumuri naţionale, drumuri principale administrate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., zonele de siguranţă a acestora, precum şi terenurile ocupate de piste şi terenurile din jurul pistelor reprezentând zone de siguranţă;

   m) terenurile pe care sunt amplasate elementele infrastructurii feroviare publice, precum şi cele ale metroului;

   n) terenurile din parcurile industriale, parcurile ştiinţifice şi tehnologice, precum şi cele utilizate de incubatoarele de afaceri, cu respectarea legislaţiei în materia ajutorului de stat;

   o) terenurile aferente capacităţilor de producţie care sunt în sectorul pentru apărare cu respectarea legislaţiei în materia ajutorului de stat;

   p) terenurile Academiei Române şi ale fundaţiilor proprii înfiinţate de Academia Română, în calitate de fondator unic, cu excepţia terenurilor care sunt folosite pentru activităţi economice;

  q) terenurile instituţiilor sau unităţilor care funcţionează sub coordonarea Ministerului Educaţie şi Cercetării Ştiinţifice sau a Ministerului Tineretului şi Sportului, cu excepţia terenurilor care sunt folosite pentru activităţi economice;

  r) terenurile destinate serviciului de apostilă şi supralegalizare, cele destinate depozitării şi administrării arhivei, precum şi terenurile afectate funcţionării Centrului Naţional de Administrare a Registrelor Naţionale Notariale;

  s) suprafeţele de fond forestier, altele decât cele proprietate publică, pentru care nu se reglementează procesul de producţie lemnoasă, cele certificate, precum şi cele cu arborete cu vârsta de până la 20 de ani;

  t) terenurile deţinute sau utilizate de către întreprinderile sociale de inserţie;

  u) terenurile aflate în proprietatea organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România,  cu  statut  de  utilitate  publică,  precum  şi  cele  închiriate,  concesionate  sau  primite  în administrare ori în folosinţă de acestea de la o instituţie sau o autoritate publică, cu excepţia terenurilor care sunt folosite pentru activităţi economice.

   v) suprafetele construite ale terenurilor aferente cladirilor clasate ca monumente istorice, de arhitectura sau arheologice, prevazute la anexa 1, art. 2 alin. (1) lit. g) si alin. (2) lit. v), indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare, cu exceptia terenurilor care sunt folosite pentru activitati economice.

       (3) Se acorda scutirea de la plata a impozitului/taxei pe teren datorate pentru:

   a) terenul aferent clădirilor restituite potrivit art. 16 din Legea nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe durata pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;

  b) terenul aferent clădirilor retrocedate potrivit art. 1 alin. (10) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe durata pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;

  c) terenul aferent clădirilor restituite potrivit art. 1 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/1999, republicată, pe durata pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;

  d) terenurile utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de către organizaţii neguvernamentale şi întreprinderi sociale ca furnizori de servicii sociale;

  e)  terenurile  utilizate  de  organizaţii  nonprofit  folosite  exclusiv  pentru  activităţile  fără  scop lucrativ;

  f) terenurile aparţinând asociaţiilor şi fundaţiilor folosite exclusiv pentru activităţile fără scop lucrativ;

  g) terenurile afectate de calamităţi naturale, pentru o perioadă de până la 5 ani inclusiv, începând cu 1 ianuarie a anului în care s-a produs evenimentul.

  h) terenurile aferente clădirii de domiciliu şi/sau alte terenuri aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare;

   i) terenurile, inclusiv zonele de protectie instituite, ocupate de cladirile clasate ca monumente istorice, de arhitectura sau arheologice, muzee ori case memoriale altele decat cele prevazute in anexa 1, art. 2 alin. (1) lit. g) si alin. (2) lit. v), cu exceptia terenurilor care sunt folosite pentru activitati economice;

   j) terenurile aflate în proprietatea operatorilor economici, în condiţiile elaborării unor scheme de ajutor de stat/de minimis având un obiectiv prevăzut de legislaţia în domeniul ajutorului de stat;

   k) terenurile din extravilan situate în situri arheologice înscrise în Repertoriul Arheologic Naţional folosite pentru păşunat;

   l) terenurile extravilane situate în arii naturale protejate supuse unor restricţii de utilizare;

   m) terenul situat în extravilanul localităţilor, pe o perioadă de 5 ani ulteriori celui în care proprietarul efectuează intabularea în cartea funciară pe cheltuială proprie;

    n) suprafeţele neconstruite ale terenurilor cu regim de monument istoric şi protejate;

    o) terenurile, situate în zonele de protecţie ale monumentelor istorice şi în zonele protejate;

    p) suprafeţele terenurilor afectate de cercetările arheologice, pe întreaga durată a efectuării cercetărilor.

       (4) Se acorda o reducere de 50% de la plata impozitului/taxei pe teren datorat pentru:  

   a) suprafetele neconstruite ale terenurilor cu regim de monument istoric, in functie de suprafata afectata si de perioada punerii monumentelor istorice la dispozitia publicului pentru vizitare, precum si institutiilor specializate pentru cercetare;

    b) pentru terenurile persoanelor fizice, în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea unor facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei "Delta Dunării", republicată, cu modificările ulterioare dupa cum urmeaza:

  • Pentru terenurile din intravilan de la adresa de domiciliu.
  • Pentru terenurile din extravilanul localitatii.
  • In cazul actelor de proprietate in care figureaza ca proprietari ambii soti, la solicitarea sotului supravietuitor pentru terenul intravilan de la adresa de domiciliu si pentru terenul din extravilan .
  • In cazul actelor de proprietate in care figureaza ca proprietar unul dintre soti (in titlu de proprietate - constituire iar in contractul de vanzare cumparare conform Codului  familiei – bun comun), titularul actului fiind decedat, la solicitarea sotului supravietuitor pentru terenul intravilan de la adresa de domiciliu si pentru terenul din extravilan .
  • In cazul actelor de proprietate in care figureaza ca proprietar unul dintre soti, indiferent de forma de dobandire (titularul fiind decedat), la solicitarea sotului supravietuitor pentru terenul intravilan de la adresa de domiciliu si pentru terenul din extravilan .
  • In cazul persoanelor care nu detin acte de proprietate pentru terenul intravilan dar figureaza in registrul cadastral ca proprietari si platesc impozite de zeci de ani.
  • In cazul persoanelor care nu detin acte de proprietate pentru terenul aferent casei dar au autorizatie de construire pentru casa de la adresa de domiciliu pe numele lor.
  • In cazul persoanelor care au concesionat teren extravilan de la Consiliul Judetean Tulcea, teren situat pe teritoriul administrativ al localitatii noastre, si datoreaza la noi taxa pe teren.

-        In cazul persoanelor care  au terenuri intravilane si extravilane concesionate sau inchiriate de la institutia noastra si datoreaza taxa pe teren.

     (5) Scutirile sau reducerile de la plata impozitului/taxei pe teren prevazute de la alin. (1) la alin. (4), se acorda pe baza cererii persoanelor fizice si juridice, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator,  pe baza documentelor doveditoare  valabile la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, certificate de conformitate cu originalul, cu exceptia persoanelor prevazute la alin. (1) lit. c) pentru care scutirea se aplica incepand cu data de 1 a lunii urmatoare celei in care persoana depune documentele justificative. 

     (6) Prin excepţie de la prevederile alin. (5), scutirea de la plata impozitului/taxei pe teren, stabilită conform alin. (1) lit. c) în cazul persoanelor cu handicap temporar, care deţin un certificat de handicap revizuibil, se acordă începând cu data emiterii noului certificat de handicap, cu condiţia ca acesta să aibă continuitate şi să fie depus la organul fiscal local în termen de 45 de zile.

    (7) Impozitul pe terenurile aflate în proprietatea persoanelor fizice şi juridice care sunt utilizate pentru prestarea de servicii turistice, pe o durată de cel mult 180 de zile consecutive sau cumulate, în cursul unui an calendaristic, se reduce cu 50%. Reducerea se aplică în anul fiscal următor celui în care este îndeplinită această condiţie.

  Capitolul III. Calculul impozitului/taxei pe teren

Art. 3 (1) Impozitul/taxa pe  teren  se  stabileşte  luând  în  calcul  suprafaţa  terenului,  rangul localităţii în care este amplasat terenul, zona şi categoria de folosinţă a terenului, conform încadrări făcute de consiliul local.

    (2) In cazul unui teren amplasat in intravilan, inregistrat in registrul agricol la categoria de folosinta terenuri cu constructii, impozitul/taxa pe teren se stabileste prin inmultirea suprafetei terenului, exprimata in hectare, cu suma corespunzatoare prevazuta in urmatorul tabel:

 

Zona din cadrul localitatii

Nivelurile impozitului/taxei, pe ranguri de localități

-lei/ha/an-

 

       2024                                IV                            2025

A

1337

1476

B

1136

1254

C

854

942

Nota: Sumele exprimate in lei pentru anul 2025 rezultate din indexarea cu rata inflatiei de 10,4% este rotunjita in minus in sensul ca fractiunile sub 0,5 lei se neglijeaza, iar ceea ce depaseste 0,5 lei se intregeste la un leu, prin adaos

    (3) În cazul unui teren amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii, impozitul/taxa pe teren se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută la alin. (4), iar acest rezultat se înmulţeşte cu coeficientul de corecţie corespunzător prevăzut la alin. (5).

   (4) Pentru stabilirea impozitului/taxei pe teren, potrivit alin. (3), se folosesc sumele din tabelul următor, exprimate în lei pe hectar:

 

Nr.

crt.

 

Categoria de folosinta

Zona

- lei/ha/ an-

A

2024

 

2025

B

2024

 

2025

C

2024

  

2025

1

Teren arabil

46,00

51,00

33,00

36,00

31,00

34,00

2.

Pasune

33,00

36,00

31,00

34,00

23,00

25,00

3.

Fâneață

33,00

36,00

31,00

34,00

23,00

25,00

4.

Vie

73,00

80,00

58,00

64,00

46,00

51,00

5.

Livada

85,00

94,00

76,00

84,00

58,00

64,00

6.

Padure sau alte terenuri cu vegetatie forestiera

46,00

51,00

33,00

36,00

33,00

36,00

7.

Teren cu apa

23,00

25,00

20,00

22,00

14,00

15,00

8.

Drumuri şi căi ferate                       

x

 

x

 

x

 

9.

Teren neproductiv                           

x

 

x

 

x

 

Nota: Sumele exprimate in lei pentru anul 2025 rezultate din indexarea cu rata inflatiei de 10,4% este rotunjita in minus in sensul ca fractiunile sub 0,5 lei se neglijeaza, iar ceea ce depaseste 0,5 lei se intregeste la un leu, prin adaos.

    (5) Suma stabilită conform alin. (4) se înmulţeşte cu coeficientul de corecţie corespunzător prevăzut în următorul tabel:

Rangul localitatii

Coeficientul de corectie

IV

1,10

    

(6) Ca excepţie de la prevederile alin. (3) - (5), în cazul contribuabililor persoane juridice, pentru terenul amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii, impozitul/taxa pe teren se calculează conform prevederilor alin. (7) numai dacă îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:

   a)   au prevăzut în statut, ca obiect de activitate, agricultură;

    b) au înregistrate în evidenţa contabilă, pentru anul fiscal respectiv, venituri şi cheltuieli din desfăşurarea obiectului de activitate agricultură.

   (7) În cazul unui teren amplasat în extravilan, impozitul/taxa pe teren se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută în următorul tabel:

 

Nr.

crt.

 

Categoria de folosinta

Impozite indexate pentru anul fiscal 2025 cu rata inflației de10,4%

-lei/ha-

2024                                                2025

1.

Teren cu constructii

49,00

54,00

2.

Teren arabil

80,00

88,00

3.

Pasune 

46,00

51,00

4.

Faneata

46,00

51,00

7.

Pădure sau alt teren cu vegetatie forestiera, cu exceptia celui prevăzut la nr. crt.7,1

25,00

28,00

7.1

Pădure in vârstă de pana la 20 ani și pădure cu rol de protecție 0

0

0

8.

Teren cu apă, altul decât cel cu amenajări piscicole

9,00

10,00

8.1

Teren cu amenajări piscicole

53,00

58,00

9.

Drumuri și căi ferate

0

0

10.

Teren neproductiv

0

0

Nota: Sumele exprimate in lei pentru anul 2025 rezultate din indexarea cu rata inflatiei de 10,4% este rotunjita in minus in sensul ca fractiunile sub 0,5 lei se neglijeaza, iar ceea ce depaseste 0,5 lei se intregeste la un leu, prin adaos

   (8) Suma rezultata va fi înmulțită cu coeficientul de corecţie corespunzător prevazut in urmatorul tabel:

 

Zona in cadrul localitatii

Rangul localității

 

IV

A

1,10

B

1,05

 

   (9)  În cazul terenurilor apartinand cultelor religioase recunoscute oficial in Romania si asociatiilor religioase, precum si componentelor locale ale acestora, cu exceptia suprafetelor care sunt folosite pentru activitati economice, valoarea impozabila se stabileste prin asimilarea cu terenurile neproductive.

  (10)  Înregistrarea în  registrul  agricol  a  datelor  privind  terenurile,  a  titularului   dreptului  de proprietate asupra acestora, precum şi schimbarea categoriei de folosinţă se pot face numai pe bază de documente, anexate la declaraţia făcută sub semnatură proprie a capului de gospodărie sau, în lipsa acestuia, a unui membru major al gospodăriei.

Capitolul IV. Declararea şi datorarea impozitului şi a taxei pe teren

Art. 4 (1) Impozitul pe teren este datorat pentru întregul an fiscal de persoana care are în proprietate terenul la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior.

  (2) În cazul dobândirii unui teren în cursul anului, proprietarul acestuia are obligaţia să depună o nouă declaraţie de impunere la organul fiscal local, în termen de 30 de zile de la data dobândirii, şi datorează impozit pe teren începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.

   (3) În cazul în care dreptul de proprietate asupra unui teren este transmis în cursul unui an fiscal impozitul este datorat de persoana care deţine dreptul de proprietate asupra terenului la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior anului în care se înstrăinează.

   (4) Dacă încadrarea terenului în funcţie de rangul localităţii şi zonă se modifică în cursul unui an sau  în  cursul  anului  intervine  un  eveniment  care  conduce  la  modificarea  impozitului  pe  teren impozitul se calculează conform noii situaţii începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.

  (5) În cazul modificării categoriei de folosinţă a terenului, proprietarul acestuia are obligaţia să depună o nouă declaraţie de impunere la organul fiscal local, în termen de 30 de zile de la data modificării folosinţei, şi  datorează impozitul pe  teren  conform noii   situaţii începând cu  data  de 1 ianuarie a anului următor.

  (6) În cazul terenurilor la care se constată diferenţe între suprafeţele înscrise în actele de proprietate şi situaţia reală rezultată din măsurătorile executate în condiţiile Legii nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru determinarea sarcinii fiscale se au în vedere suprafeţele care corespund situaţiei reale, dovedite prin lucrări de cadastru. Datele rezultate din lucrările de cadastru se înscriu în evidenţele fiscale, în registrul agricol, precum şi în cartea funciară, iar impozitul se calculează conform noii situaţii începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care se înregistrează lucrarea de cadastru la oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară, ca anexă la declaraţia fiscală.

   (7) În cazul unui teren care face obiectul unui contract de leasing financiar, pe întreaga durată a acestuia se aplică următoarele reguli:

    a) impozitul pe teren se datorează de locatar, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a fost încheiat contractul;

   b) în cazul în care contractul de leasing financiar încetează altfel decât prin ajungerea la scadenţă impozitul pe teren se datorează de locator, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care terenul a fost predat locatorului prin încheierea procesului-verbal de predare-primire a bunului sau a altor documente similare care atestă  intrarea bunului în  posesia locatorului ca urmare a  rezilieri contractului de leasing;

   c) atât locatorul, cât şi locatarul au obligaţia depunerii declaraţiei fiscale la organul fiscal local în a cărui rază de competenţă se află terenul, în termen de 30 de zile de la data finalizării contractului de leasing sau a încheierii procesului-verbal de predare a bunului sau a altor documente similare care atestă intrarea bunului în posesia locatorului ca urmare a rezilierii contractului de leasing însoţită de o copie a acestor documente.

  (8) În cazul terenurilor pentru care se datorează taxa pe teren, în temeiul unui contract de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă care se referă la perioade mai mari de o lună, titularul dreptului de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă are obligaţia depunerii unei declaraţii la organul fiscal local până la data de 25 inclusiv a lunii următoare intrării în vigoare a contractului.

   (9) În cazul terenurilor pentru care se datorează taxa pe teren, în temeiul unor contracte de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă care se referă la perioade mai mici de o lună, persoana de drept public care transmite dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă are obligaţia să depună o declaraţie la organul fiscal local, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare intrării în vigoare a contractelor, la care anexează o situaţie centralizatoare a acestor contracte.

   (10) În cazul terenurilor pentru care se datorează taxa pe teren, în temeiul unui contract de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă care se referă la perioade mai mari de un an, titularul dreptului de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă are obligaţia depunerii unei declaraţii la organul fiscal local în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a contractului şi datorează taxa pe teren începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.

   (11) În cazul unei situaţii care determină modificarea taxei pe teren datorate, persoana care datorează taxa pe teren are obligaţia să depună o declaraţie la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de  competenţă se  află  terenul,   până  la  data  de  25  a  lunii  următoare celei  în  care  s-a înregistrat situaţia respectivă.

   (12) Declararea terenurilor în scop fiscal nu este condiţionată de înregistrarea acestor terenuri la oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară.

   (13) Depunerea declaraţiilor fiscale reprezintă o obligaţie şi în cazul persoanelor care beneficiază de scutiri sau reduceri de la plata impozitului sau a taxei pe teren.

Capitolul V. Plata impozitului

Art. 5  (1) Impozitul/taxa pe teren se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie, inclusiv.

   (2)  Pentru  plata  cu  anticipaţie  a  impozitului/taxei pe teren, datorat/e pentru întregul an de către contribuabili, până  la  data  de 31 martie a anului  respectiv, se acordă o bonificaţie de 1%.

   (3) Impozitul pe teren, datorat aceluiaşi buget local de către contribuabili, de până la 50 lei inclusiv, se plăteşte integral până la primul termen de plată.

   (4) În cazul în care contribuabilul deţine în proprietate mai multe terenuri amplasate pe raza comunei Sfântu Gheorghe, prevederile alin. (2) şi (3) se referă la impozitul pe teren cumulat.

   (5) În cazul contractelor de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă, care se referă la o perioadă mai mare de un an, taxa pe teren se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie, inclusiv.

   (6) În cazul contractelor de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă, care se referă la perioade mai mari de o lună, taxa pe teren se plăteşte lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului, de către concesionar, locatar, titularul dreptului de administrare sau de folosinţă.

   (7) În cazul contractelor care se referă la perioade mai mici de o lună, persoana juridică de drept public care transmite dreptul de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă colectează taxa pe teren de la concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosinţă şi o varsă lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului.

   (8) Neplata impozitului/taxei pe teren la termenele scadente atrage plata majorărilor de întârziere conform legislaţiei în vigoare.

 Capitolul VI. 

Art. 6   Dispozitii comune

    (1) Pentru terenurile neîngrijite situate în intravilan, impozitul pe teren se majoreaza cu 500%.

    (2) Criteriile de încadrare în categoria clădirilor şi terenurilor prevăzute la alin.(1) se adoptă prin hotărâre a consiliului local.

    (3) Clădirile şi terenurile care intră sub incidenţa alin. (1) se stabilesc prin hotărâre a consiliului local conform elementelor de identificare potrivit nomenclaturii stradale.

    (4) Hotărârile consiliului local stabilite potrivit alin. (3) au caracter individual.