CONTRACT-CADRU
de închiriere pentru suprafeţele de pajişti aflate în proprietatea privată a comunei
Sfântu Gheorghe
Încheiat astăzi ..........................
I.Părţile contractante
1.Între UAT comuna Sfântu Gheorghe, adresa loc. Sfântu Gheorghe, str. I , nr.33, comuna Sfântu Gheorghe, județul Tulcea, Tel: 0240 / 563001, Fax: 0240 / 563177, având codul de înregistrare fiscală 4793880, cont deschis la Trezoreria municipiului Tulcea, reprezentat legal prin primar Valentin SIDORENCU, în calitate de
locator, şi;
2................................................................. cu exploataţia*) în localitatea .............................., str. .................. nr. .................., bl. .........., sc. ............., et. ........, ap. ............, judeţul ............................, având CNP/CUI ............................., nr. din Registrul naţional al exploataţiilor (RNE) .........../........../..........., contul nr. ..........................., deschis la ............................, telefon .............................., fax ........................, reprezentată prin ............................., cu funcţia de ........................, în calitate de locatar,
*) În cazul formai asociative sa completează de către reprezentantul legal al acesteia cu datele exploataţiilor membrilor formei asociative.
la data de ..........................................., la sediul locatorului.
În temeiul prevederilor Codului civil, al prevederilor art. 129 alin.(2) lit.c) coroborat cu alin.(6) lit.b) din Ordonanța de urgență nr.57/2019 privind Codul administrativ, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a Hotărârii Consiliului Local al Comunei Sfântu Gheorghe de aprobare a închirierii nr. 34 din 29.04.2022, s-a încheiat prezentul contract de închiriere.
II.Obiectul contractului
1.Obiectul prezentului contract îl constituie închirierea izlazului comunal (pășune) aflat în proprietatea privata a comunei Sfântu Gheorghe pentru păşunatul unui număr de ............. animale din specia ........................., situată în blocul fizic-, tarlaua ..........., parcela ..........., lot ........ în suprafaţă de ........... ha, identificată prin număr cadastral - şi în schiţa anexată care face parte din prezentul contract.
2.Predarea-primirea obiectului închirierii se efectuează pe bază de proces-verbal în termen de 5 zile de la data semnării contractului, proces-verbal care devine anexă la contract.
3.Categoriile de bunuri ce vor fi utilizate de locatar în derularea închirierii sunt următoarele:
a).bunuri de retur care revin de plin drept, gratuit şi libere de orice sarcini locatorului la expirarea contractului: – terenul – izlazul și construcțiile, după caz;
b).bunuri de preluare care la expirarea contractului pot reveni locatarului în măsura în care acesta din urmă îşi manifestă intenţia de a le prelua în schimbul plăţii unei compensaţii egale cu valoarea contabilă actualizată;
c).bunuri proprii care la expirarea contractului de închiriere rămân în proprietatea locatarului: utilaje, unelte, alte bunuri mobile.
4.La încetarea contractului de închiriere din orice cauză, bunurile prevăzute la pct. 3. lit. a) se vor repartiza potrivit destinaţiilor arătate la acest punct, locatarul fiind obligat să restituie, în deplină proprietate, liber de orice sarcină, bunul închiriat.
5.Obiectivele locatorului sunt:
a)menţinerea suprafeţei de pajişte;
b)realizarea păşunatului raţional pe grupe de animale şi pe tarlale, cu scopul menţinerii calităţii covorului vegetal;
c)creşterea producţiei de masă verde pe hectar de pajişte.
III.Durata contractului
1.Durata închirierii este de 7 ani, respectiv de la data semnării contractului de către ultima parte, până la data de ................ cu posibilitatea prelungirii acestuia prin act adiţional, în condiţiile legii, cu respectarea perioadei de pășunat, respectiv 15 aprilie- 30 noiembrie a fiecărui an.
2.Durata închirierii poate fi prelungită prin act adițional, la cererea scrisă a utilizatorului adresată locatorului, cu 30 de zile anterior expirării duratei pentru care a fost încheiat contractul, prin acordul expres al părţilor, convenit prin act adiţional, în condiţiile legii, cu condiţia ca prin prelungire să nu se depăşească termenul maxim de 10 ani prevăzut la art. 9 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013, cu modificările și completările ulterioare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 86/2014, cu modificările și completările ulterioare.
IV.Preţul închirierii
1.Preţul închirierii este de 248 lei /ha/an, stabilit cu respectarea condiţiilor art. 6 alin. (3) şi (4) din Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.064/2013, cu modificările şi completările ulterioare, chiria totală anuală (nr. ha x preţ pe ha) fiind în valoare de 248 lei.
2.Suma totală prevăzută la pct.1 va fi plătită prin ordin de plată în contul comunei Sfântu Gheorghe, deschis la Trezoreria municipiului Tulcea, sau în numerar la casieria unităţii administrativ-teritoriale.
3.Plata chiriei se face în două tranşe: 50% până la data de 30 iunie a anului în curs şi 50% până la data de 30 noiembrie a anului în curs.
4.Pentru plata cu întârzieri a chiriei se vor calcula majorări de întârziere de 1% din cuantumul chiriei datorate pentru fiecare lună sau fracțiune de lună.
5. Neplata chiriei până la încheierea anului calendaristic conduce la rezilierea contractului.
6.Chiria pentru următorii ani, se va actualiza anual cu indicele de inflație stabilit de către Institutul National de Statistică, prin act adițional.
V.Drepturile şi obligaţiile părţilor
1.Drepturile locatarului:
a). să exploateze în mod direct, pe riscul şi pe răspunderea sa pajiştile care fac obiectul contractului de închiriere.
2.Drepturile locatorului:
a) să inspecteze suprafeţele de izlaz închiriate, verificând respectarea obligaţiilor asumate de locatar.
Verificarea se va efectua numai cu notificarea prealabilă a locatarului şi în următoarele condiţii:
- la sesizarea oricărei persoane sau instituții abilitate;
- din proprie initiativa, semestrial sau ori de cate ori este cazul.
b) să predea izlazul locatarului, indicându-i limitele, precum şi inventarul existent, pe bază de proces-verbal;
c) să solicite utilizatorului situaţia lucrărilor realizate, cu valoarea exactă a acestora şi devizul aferent, conform legislaţiei în vigoare;
d) să îşi dea acordul de principiu pentru lucrările ce urmează a fi executate de locatar pe izlaz;
e) să participe la recepţionarea lucrărilor executate de către locatar pe izlaz şi să confirme prin semnătură executarea acestora.
3.Obligaţiile locatarului:
a). să asigure exploatarea eficace în regim de continuitate şi de permanenţă a pajiştilor ce fac obiectul prezentului contract;
b) să nu subînchirieze/cesioneze bunurile care fac obiectul prezentului contract. Subînchirierea totală sau parţială este interzisă, sub sancţiunea nulităţii absolute;
c) să plătească chiria la termenul stabilit;
d) să respecte cel puţin încărcătura minimă de 0,3 UVM/ha în toate zilele perioadei de păşunat;
e) să comunice în scris primăriei, în termen de 5 zile de la vânzarea animalelor sau a unora dintre acestea, în vederea verificării respectării încărcăturii minime de 0,3 UVM/ha în toate zilele perioadei de păşunat;
f) să păşuneze animalele exclusiv pe terenul închiriat;
g) să practice un păşunat raţional pe grupe de animale şi pe tarlale;
h) să introducă animalele la păşunat numai în perioada de păşunat stabilită;
i) să nu introducă animalele la păşunat în cazul excesului de umiditate a izlazului;
j) să realizeze pe cheltuiala sa lucrări de eliminare a vegetaţiei nefolositoare şi a excesului de apă, de fertilizare, anual;
k) să respecte bunele condiţii agricole şi de mediu, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
l) să restituie locatorului, în deplină proprietate, bunurile de retur, în mod gratuit şi libere de orice sarcini, la încetarea contractului de închiriere prin ajungere la termen:
m) să restituie locatorului suprafaţa de izlazul ce face obiectul prezentului contract în condiţii cel puţin egale cu cele de la momentul încheierii contractului;
n) să realizeze anual curățarea musuroaielor, combaterea buruienilor și a plantelor dăunătoare, nivelare si fertilizare cu gunoi de grajd pe hectar in conditiile amenajamentului pastoral al comunei Sfântu Gheorghe;
o) sa respecte si sa aplice prevederile Amenajamentului Pastoral al comunei Sfântu Gheorghe.
p) să vizeze anual contractul de închiriere la Primăria comunei Sfântu Gheorghe, lipsa vizei anuale conducând la rezilierea contractului. În vederea obținerii vizei, anual, locatarul are obligația să depună o solicitare până la 15 martie a fiecărui an, însoțită de o situație centralizatoare, extrasele RNE, adeverința de la Registrul Agricol și alte documente doveditoare din care să reiasă că deține în folosință un efectiv de animale al cărui nr. De UVM -uri este conform celui prevăzut în contract.Totodată va depune o declarație pe propie răspundere din care să reiasă că efectivul de animale declarat anual, nu face obiectul unor contracte în derulare și nici nu vor face obiectul altor contracte pe perioada anului curent până la expirarea contractului și alte documente în baza cărora se vor actualiza datele comunicate în anul anterior( nr. De animale, categoria, vârsta, numele persoanelor care lucrează la stână, contractele încheiate cu aceștia etc.).În cazul în care efectivul de animale este mai mic decât cel necesar pentru pășunea închiriată, se va rezilia contractul, urmând a fi demarată o nouă procedura de atribuire a suprafeței de pășune, conform legislației în vigoare.
4.Obligaţiile locatorului:
a) să nu îl tulbure pe locatar în exerciţiul drepturilor rezultate din prezentul contract de închiriere;
b) să nu modifice în mod unilateral contractul de închiriere, în afară de cazurile prevăzute expres de lege;
c) să notifice locatarului apariţia oricăror împrejurări de natură să aducă atingere drepturilor locatarului;
d) să constate şi să comunice locatarului orice atenţionare referitoare la nerespectarea clauzelor prezentului contract.
VI.Clauze contractuale referitoare la împărţirea responsabilităţilor de mediu între părţi
Locatorul răspunde de: -.
Locatarul răspunde de:
- respectarea normelor de protectie a mediului pe suprafata ce formeaza obiectul prezentului contract;
- respectarea legislatiei privind deșeurile vegetale rezultate din întreținerea izlazului în locurile de depunere stabilite conform dispozițiilor legale în vigoare, precum si respectarea legislatiei privind depozitarea deșeurilor pe suprafețele închiriate;
- să nu ardă și să nu permită arderea deșeurilor vegetale rezultate din întreținerea pășunii, responsabilitatea revenindu-i integral.
VII.Răspunderea contractuală
1. Nerespectarea de către părţile contractante a obligaţiilor prevăzute în prezentul contract de închiriere atrage răspunderea contractuală a părţii în culpă.
2. Pentru nerespectarea obligaţiilor prevăzute în prezentul contract părţile datorează penalităţi în limitele stabilite de legislaţia în vigoare. Dacă penalităţile nu acoperă paguba, se vor plăti daune.
3. Forţa majoră exonerează părţile de răspundere.
VIII.Litigii
1. Litigiile de orice fel ce vor decurge din exercitarea prezentului contract vor fi soluţionate pe cale amiabilă. În cazul în care acest lucru este imposibil, vor fi rezolvate prin instanţele de judecată.
2. Pe toată durata închirierii, cele două părţi se vor supune legislaţiei în vigoare.
3. Prezentul contract constituie titlu executoriu, în condiţiile în care contractul respectă prevederile art. 1.798 din Codul civil.
IX. Încetarea contractului
Prezentul contract de închiriere încetează în următoarele situaţii:
a) în cazul imposibilităţii obiective a locatarului de a-l exploata prin neasigurarea încărcăturii minime de animale;
b) păşunatul altor animale decât cele înregistrate în RNE;
c) la expirarea duratei stabilite în contractul de închiriere;
d) în cazul în care interesul naţional sau local o impune, prin denunţarea unilaterală de către locator în baza documentelor oficiale, cu plata unei despăgubiri juste şi prealabile în sarcina acestuia, în caz de dezacord fiind competentă instanţa de judecată;
e) în cazul nerespectării obligaţiilor contractuale de către locatar, prin reziliere de către locator, cu plata unei despăgubiri în sarcina locatarului;
f) în cazul imposibilităţii obiective a locatarului de a-l exploata, prin renunţare, fără plata unei despăgubiri;
g) neplata la termenele stabilite prin contract a chiriei şi a penalităţilor datorate;
h) în cazul vânzării animalelor de către locatar;
i) schimbarea destinaţiei terenului, folosirea pajiştii în alte scopuri decât cel pentru care a fost închiriat terenul;
j) în cazul în care se constată faptul că pajiştea închiriată nu este folosită.
X.Forţa majoră
1. Niciuna dintre părţile contractante nu răspunde de neexecutarea la termen sau/şi de executarea în mod necorespunzător - total sau parţial - a oricărei obligaţii care îi revine în baza prezentului contract, dacă neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiei respective a fost cauzată de forţa majoră, aşa cum este definită de lege.
2. Apariţia şi încetarea cazului de forţă majoră se vor comunica celeilalte părţi în termen de 5 zile, prin telefon, fax, urmat de o notificare scrisă, cu confirmarea constatării evenimentelor de acest gen de către autorităţile competente. În caz de forţă majoră, comunicată şi constatată în condiţiile de mai sus, exercitarea obligaţiilor părţilor se decalează cu perioada corespunzătoare acesteia, cu menţiunea că niciuna dintre părţi nu va pretinde penalităţi sau despăgubiri.
3. Dacă în termen de 30 (zile) de la producere evenimentul respectiv nu încetează, părţile au dreptul să îşi notifice încetarea de drept a prezentului contract fără ca vreuna dintre ele să pretindă daune-interese.
4. În cazul decesului locatarului, moştenitorii legali sau testamentari ai exploataţiei pot continua derularea contractului.
XI.Notificări
1. În accepţiunea părţilor contractante, orice notificare adresată de una dintre acestea, celeilalte este valabil îndeplinită dacă va fi transmisă la adresa/sediul prevăzută/prevăzut în partea introductivă a prezentului contract.
2. În cazul în care notificarea se face pe cale poştală, ea va fi transmisă prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire (A.R.) şi se consideră primită de destinatar la data menţionată de oficiul poştal.
3. Dacă notificarea se trimite prin fax, ea se consideră primită în prima zi lucrătoare după cea în care a fost expediată.
4. Notificările verbale nu se iau în considerare de niciuna dintre părţi dacă nu sunt confirmate prin intermediul uneia dintre modalităţile prevăzute la alineatele precedente.
XII.Dispoziţii finale
1.Prezentul contract poate fi modificat şi adaptat cu legislaţia în vigoare pe parcursul executării sale, cu acordul părţilor.
2. Introducerea de clauze contractuale speciale, modificarea sau adaptarea prezentului contract se poate face numai prin act adiţional încheiat între părţile contractante.
3.Orice modificări legale ale prevederilor contractului de închiriere vor fi însuşite prin hotărâre a consiliului local.
4. Prezentul contract constituie titlu executoriu pentru partea care va fi în neconcordanţă cu prevederile sale, în condiţiile în care contractul respectă prevederile art. 1.798 din Codul civil.
5. Prezentul contract împreună cu anexele sale, care fac parte integrantă din cuprinsul său, reprezintă voinţa părților.
6. Prezentul contract a fost încheiat într-un număr de 2 exemplare, din care unul pentru locatar, iar celălat pentru locator, astăzi, ..................., data semnării lui, la sediul Primăriei comunei Sfântu Gheorghe.
LOCATOR, LOCATAR,
COMUNA SFÂNTU GHEORGHE
Primar,