ANEXA NR. 1 la hotărârea nr. 37 din 14.06.2023

Anexa 1 la HCL nr.37 din 14.06.2023

 

NOTĂ DE FUNDAMENTARE

 

1

Informații generale privind obiectivul de investiții propus 

 

Denumirea obiectivului de investiții, "Construirea unui centru de zi de asistență și recuperare pentru persoanele vârstnice, cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu, în localitatea Stroieşti, comuna Stroieşti,  judeţul Suceava”

 -Ordonator de credite-comuna Stroieşti

 -Beneficiarul investiției- comuna Stroieşti

 

2

Necesitatea și oportunitatea obiectivului de investiții propus, incluzând:

  • Scurtă prezentare privind situația actuală, nevoia de servicii în comunitate  și efectul pozitiv previzionat prin realizarea obiectivului de investiții, cu specificarea modului de încadrare în strategia locală/județeană de dezvoltare a serviciilor sociale și în planul anual de acțiuni privind serviciile sociale, dacă există;
  • Conform raportului de mapare a persoanelor vârstnice realizat  de către Banca Mondială, la niveul comunei Stroiești, județul Suceava se identifică o nevoie de asigurare a serviciilor sociale pentru persoanele 65+ ani cu nevoi de îngrijire de lungă durată.
  • Conform recensământului efectuat în 2011, populația comunei Stroiești se ridică la 3.304 locuitori,

Comuna Stroiesti se afla pe lista UAT-urilor eligibile în cadrul apelului PNRR /2023/ C13 /I4 Construirea, echiparea și operaționalizarea a 71 de centre de zi de asistență și recuperare pentru persoane vârstnice.

Comuna Stroiesti are un numar de 389 persoane cu varsta peste 65 ani  cu nevoi de ingrijire la domiciliu sau asistenta si  ingrijire centralizata si se afla pe pozitia 1234 din lista UAT-urilor eligibile în cadrul apelului PNRR.

Beneficiarii serviciilor sociale acordate sunt persoanele vârstnice cu domiciliul/reședința în comuna Stroiești care au împlinit vârsta de pensionare stabilită de lege.

La nivel național, regional și local prin Strategia națională privind îngrijirea de lungă durată și îmbătrânirea activă pentru perioada 2023-2030, Strategia Națională pentru Dezvoltare Durabilă a României 2030,  Planul de Dezvoltare Regională Nord Est-2021-2027, Strategia de Dezvoltare a Județului Suceava pentru perioada 2021-2027, SIDU Suceava 2016-2023 și Strategia de dezvoltare locală a comunei Stroiești 2022-2027, sunt stabilite un set de obiective care au în vedere îmbunătățirea infrastructurii și creșterea calității serviciilor sociale, asigurarea incluziunii sociale a grupurilor vulnerabile, facilitarea procesului de îmbătrânire activă, dezvoltarea și crearea de servicii sociale integrate, orientate spre promovarea unui trai independent în comunitate și îmbunătățirea accesului la servicii adecvate de îngrijire de lungă durată pentru persoanele vârstnice dependente, asigurând egalitate în accesarea acestora și reziliența și sustenabilitatea sistemului de îngrijiri de lungă durată.

Proiectul este în concordanță relevantă cu Strategia de Dezvoltare Locala (SDL) a comunei Stroiești, contribuind la realizarea obiectivului general, urmărind direcțiile de dezvoltare privind sănătatea și asistența socială în comuna Stroiești” și dezvoltarea și echiparea infrastructurii serviciilor sociale.

Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a Municipiului Suceava - Investiția este în concordanță relevantă cu documentul strategic, SIDU al Municipiului Suceava, fiind strâns corelată cu obiectivele generale și specifice ale strategiei privind îmbunătățirea serviciilor sociale și asigurarea incluziunii sociale a grupurilor vulnerabile. Conform SIDU, se urmărește creșterea bunăstării și calității vieții atât din punct de vedere economic, cât și social.

Strategia de Dezvoltare a Județului Suceava pentru perioada 2021-2027 - Proiectul propus spre finanțare se încadrează în inițiativa mai largă a Consiliului Județean Suceava de dezvoltare, astfel că printre obiectivele propuse în Strategia de Dezvoltare a Județului Suceava pentru perioada 2021-2027 se identifică OS4 - Un județ mai social, prin protecție și incluziune socială, condiții de muncă echitabile, egalitate de șanse, dezvoltarea sistemului sanitar performant și acces pe piața forței de muncă. În domeniul sănătății și asistenței sociale, se simte nevoia dezvoltării serviciilor medicale şi sociale de asistență comunitară, destinate în principal grupurilor vulnerabile, expuse riscului de marginalizare și excluziune socială. Prin OS4 se are în vedere și următoarele priorități de dezvoltare: Facilitarea procesului de îmbătrânire activă (Direcții de acțiune: Îmbunătățirea calității vieții persoanelor vârstnice și Creșterea nivelului de participare la viața socială,pentru persoanele vârstnice) și Creșterea calității serviciilor și infrastructurii sociale (Direcții de acțiune: Creșterea gradului de acoperire a populației cu servicii sociale, Dezvoltarea serviciilor sociale de prevenție și Creșterea gradului de implicare a comunității în viața socială).

Conform priorităților și obiectivelor Planului de Dezvoltare Regională Nord Est-2021-2027, proiectul răspunde Priorității 2 – Dezvoltarea capitalului uman, Obiectiv specific 2.4 – Combaterea sărăciei și promovarea incluziunii sociale prin regenerarea zonelor rurale și urbane aflate în declin, Măsura 2.4.1 – Sprijin adresat pentru integrarea socială și economică a comunităților marginalizate și defavorizate prin furnizarea de pachete integrate de servicii. Acest obiectiv este corelat și cu politicile comunitare și obiectivele de politică aferente perioadei 2021-2027 - OP4 „O Europă mai socială – Implementarea Pilonului european al drepturilor sociale”.

Strategia Națională pentru Dezvoltare Durabilă a României 2030- Strategia își propune reducerea decalajelor, eliminarea discriminărilor de orice fel și politici de realizare progresivă a unei egalități sporite, în special fiscale, salariale, educaționale și de protecție socială prin Adoptarea politicilor, în special fiscale, salariale și de protecție socială, în scopul reducerii progresive a inegalităților, respectiv a proporției grupurilor dezavantajate.

Conform Strategiei naționale privind îngrijirea de lungă durată și îmbătrânirea activă 2023-2030, România se confruntă cu un proces accelerat de îmbătrânire iar din cele 111 centre de zi înregistrate în sistemul de îngrijire socială la nivelul anului 2020, 95% dintre acestea erau situate în mediul urban.

În perioada 2016-2022 s-au înregistrat 41 de servicii sociale licentiate de MMSS, având o rată de creștere 0,07 medie anuală, semnalând un sistem de îngrijire de lungă durată insuficient dezvoltat.

Obiectivul general al Strategiei naționale privind îngrijirea de lungă durată și îmbătrânirea activă pentru perioada 2023-2030, urmărește creșterea numărului persoanelor vârstnice care reușesc să trăiască o viață independentă cât mai mult timp posibil pe măsură ce îmbătrânesc și îmbunătățirea accesului la servicii adecvate de îngrijire de lungă durată pentru persoanele vârstnice dependente, asigurând egalitate în accesarea acestora și reziliența și sustenabilitatea sistemului de îngrijiri de lungă durată.

Proiectul răspunde obiectivelor specifice: 

a) Obiectiv specific 1: Consolidarea responsabilității și managementului ÎLD pentru persoanele vârstnice  prin Direcția de acțiune: 1.3. Sprijinirea dezvoltării capacităților locale și a capacității administrative a autorităților adminsitrației publice locale în domeniul ÎLD

b) Obiectivul specific 3: Asigurarea finanțării durabile și a sustenabilității sistemului ÎLD pentru persoanele în vârstă prin Direcția de acțiune 3.1. Creșterea finanțării la nivel național pentru centrele de zi și serviciile de îngrijire la domiciliu și Direcția de acțiune 3.4. Asigurarea complementarității între sistemul de asistență socială și sistemul de asistență medicală în îngrijirea de lungă durată

Recomandarea (UE) 2016/1318 a Comisiei europene privind orientările pentru promovarea clădirilor al căror consum de energie este aproape egal cu zero. Centru răspunde conceptului NZEB – „necesarul de energie aproape egal cu zero sau foarte scăzut ar trebui să fie acoperit, într-o foarte mare măsură, cu energie din surse regenerabile, inclusiv cu energie din surse regenerabile produsă la fața locului sau în apropiere”

Proiectul vizează asigurarea accesului la servicii de îngrijire pe termen lung de calitate pentru persoanele în vârstă prin intermediul unui centru de zi de asistență și reabilitare cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu.

Investiția contribuie la creșterea calității infrastructurii sociale care va avea un impact pozitiv la nivel zonal și regional ce vizează dezvoltarea serviciilor sociale de îngrijire pe termen lung de calitate pentru persoanele în vârstă. Prin construirea Centrului de zi de asistență și recuperare pentru persoane vârstnice cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu se va realiza o infrastructură la standarde europene, care va facilita accesul persoanelor vârstnice la servicii sociale de îngrijire adaptate nevoilor persoanelor vulnerabile identificare și asigurarea spațiului necesar oferirii de servicii comunitare.

 

  • relevanța proiectului față de scopul, obiectivul general și obiectivul specific conform PNRR:

"Centru de zi de asistență și recuperare pentru persoanele vârstnice, cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu, în localitatea Stroieşti, comuna Stroieşti,     judeţul Suceava” are ca scop, în conformitate cu Standardele minime de calitate aplicabile, creșterea calității vieții beneficiarilor săi și meținerea acestora în contextul familial și social.

Proiectul este relevant conform cerințelor PNRR având Obiectiv principal - Asigurarea accesului la servicii de îngrijire pe termen lung de calitate pentru persoanele în vârstă prin intermediul unui centru de zi de asistență și reabilitare cu o capacitate de 50 de locuri, cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu cu o capacitate de 25 de persoane.

Obiective specifice:

1.         Creșterea gradului de integrare, sporirea accesului la serviciile sociale, îmbunătățirea calității serviciilor de îngrijire pe termen lung pentru persoanele vârstnice prin asigurarea condițiilor nesare și a unor măsuri de susținere a îngrijirii în comunitate și la domiciliu prin construirea unui centru de zi de asistență și reabilitare cu o capacitate de 50 de locuri, cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu cu o capacitate de 25 de persoane, 

2.         Dotarea centrului de zi asigurând spațiul necesar     funcționării  următoarelor categorii de servicii sociale prevăzute în Nomenclatorul serviciilor sociale aprobat prin HG nr. 867/2015 cu modificările și completările ulterioare- „8810 CZ-V-I centre de zi de asistență și recuperare”, având o capacitate de 50 de beneficiari zilnici pentru serviciile de zi de asistență și recuperare și pentru cca. 25 de beneficiari zilnici pentru serviciile de îngrijire la domiciliu.

3.         Acordarea de servicii de îngrijire  adaptate nevoilor persoanelor vârstnice vulnerabile identificate la nivelul comunei Stroiești.

 

- concordanța între activitățile proiectului și obiectivele specifice ale acestuia, între obiectivele specifice și rezultatele proiectului:

Activitățile prevăzute în proiect sunt:

A1 – Activități specifice managementului de proiect

1.1       Evaluarea, monitorizarea și planificarea permanentă

1.2       Raportarea și relația cu Autoritate finanțatoare

1.3       Monitorizarea contractelor de achiziție încheiate

1.4       Informare și publicitate în cadrul proiectului

A2. Proiectare și asistență tehnică

2.1 Contractarea serviciilor de elaborarea studiilor de teren

2.2 Obținerea certificatului de urbanism

2.3 Obținerea autorizației de construire/desființare

2.4 Obținerea avizelor, acordurilor pentru racorduri și branșamente la rețelele publice de apă, canalizare, gaze, termificare, energie electrică, telefonie etc.

2.5 Obținera acordului de mediu

2.6 Contractarea serviciilor și elaborarea documentației aferentă elaborării fazelor de proiectare (SF, proiect tehnic și detalii de execuție), inclusiv verificarea tehnică a proiectării, elaborarea documentațiilor necesare obținerii acordurilor, avizelor și autorizațiilor aferente obiectivului de investiție

2.7 Aprobarea indicatorilor tehnico-economici de către Consiliul Local

2.8 Obținere alte avize, acorduri și autorizații

2.9 Elaborarea PT și DTE

A3. Asigurarea utilităţilor necesare funcționării obiectivului de investiţii

3.1 Lucrări aferente alimentării cu apă, canalizare, gaze naturale, agent termic, energie electrică, telecomunicații, etc. inclusiv racordarea la rețelele de utilități.

A4. Lucrări de construcții, utilități generale și instalații aferente construcției, necesare pentru înființarea unui centru de zi de asistență și recuperare cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu

4.1 Organizare de șantier

4.2 Asistenţă tehnică și dirigenție de șantier

4.3 Execuția lucrărilor de construcții, clădire și construcții speciale, inclusiv utilitățile generale ale obiectivului și instalații aferente construcțiilor

4.4 Recepția lucrărilor

A5. Certificarea performanței energetice și auditul energetic al clădirii

5.1Certificarea performanței energetice și auditul energetic al clădirii

A6 Amenajarea centrului de zi de asistență și recuperare cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu

6.1 Achiziționarea de echipamente și/sau dotări conform Listei de echipamente și/ sau dotări

6.2 Dotarea centrului de zi de asistență și recuperare cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu

A7. Organizarea serviciilor sociale din cadrul centrului de zi de asistență și recuperare cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu conform standardului minim de calitate

7.1 Elaborarea documentelor aferente centrului de zi de asistență și recuperare cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu conform standardului minim de calitate.

7.2 Obținerea avize/autorizații (DSP, DSV, etc.)

7.3 Licențierea serviciului social înființat

7.4 Acordarea serviciilor sociale conform standardelor minime de calitate aplicabile, inclusiv implementarea managementului de caz și organizarea de echipe mobile de îngrijire la domiciliu

 

Activitățile proiectului sunt în concordanță cu obiectivele specifice și rezultatele, astfel:

OS 1. Creșterea gradului de integrare, sporirea accesului la serviciile sociale, îmbunătățirea calității serviciilor de îngrijire pe termen lung pentru persoanele vârstnice prin asigurarea condițiilor nesare și a unor măsuri de susținere a îngrijirii în comunitate și la domiciliu prin construirea unui centru de zi de asistență și reabilitare cu o capacitate de 50 de locuri, cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu cu o capacitate de 25 de persoane – atins prin implementarea activității A1, A2, A3, A4 și A5 ; 

OS 2.   Dotarea centrului de zi asigurând spațiul necesar  funcționării  următoarelor categorii de servicii sociale prevăzute în Nomenclatorul serviciilor sociale aprobat prin HG nr. 867/2015 cu modificările și completările ulterioare- „8810 CZ-V-I centre de zi de asistență și recuperare” cu echipe mobile de îngrijire la domiciliu, având o capacitate de 50 de beneficiari zilnici pentru serviciile de zi de asistență și recuperare și pentru cca. 25 de beneficiari zilnici pentru serviciile de îngrijire la domiciliu – prin implementarea activității A1 și A6;

OS 3.   Acordarea de servicii de îngrijire  adaptate nevoilor persoanelor vârstnice vulnerabile identificate la nivelul comunei Stroiești, atins prin implementarea activității A1 și A7.

 

Rezultate preconizate:

  • 1 centru de zi de asistență și recuperare pentru persoane vârstnice cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu, construit conform principiului NZEB, echipat și dotat
  • 1 centru de zi de asistență și recuperare pentru persoane vârstnice cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu, licențiat 
  • 1 echipă mobilă de îngrijire la domiciliu funcțională 
  • 50 de persoane vârstnice care beneficiază de serviciile centrului de zi înființat prin proiect (beneficiari unici)
  • 25 de persoane vârstnice care beneficiază de servicii de îngrijire la domiciliu (beneficiari unici) complementar centrului de zi/în cadrul centrului de zi înființat prin proiect
  • Dezvoltare și implementare linie telefonică de urgență
  • Activități de informare a beneficiarilor și aparținătorilor

 

  • descrierea caracteristicilor beneficiarilor direcți/grupului țintă

Beneficiarii direcți ai serviciilor sociale acordate în centrul de zi de asistență și recuperare pentru persoane vârstnice cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu sunt:     

- persoane cu domiciliul/reședința în comuna Stroiești care au împlinit vârsta de pensionare stabilită de lege,     respectiv să aibă vârsta de 65 ani;

-                     persoane vârstnice vulnerabile, pentru care serviciul public de asistență socială a prevăzut dreptul la servicii sociale ca măsură de asistență socială, în conformitate cu prevederile legii 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Beneficiarii centrului vor fi minim 50 de persoane (beneficiari unici) în cadrul centrului de zi și  minim 25 de persoane (beneficiari unici) în cadrul componentei serviciilor de îngrijire la domiciliu acordată de echipa mobilă.

Beneficiarii indirecți: familiile/aparținărorii persoanelor vârsnice și întreaga societate.

 

  •   impactul proiectului asupra beneficiarilor și a sistemului local de asistență socială:

Beneficiarii sunt reprezentativi pentru grupul țintă specificat, iar cei pentru care se furnizează servicii la domiciliu, sunt persoane care nu au posibilitatea/au posibilitatea redusă să acționeze pentru ei, să-și dezvolte propriile capacități și competențe pentru a face față schimbărilor sociale, să-și reprezinte singuri interesele din motive psiho-socio-economice și medicale.

Implementarea măsurilor prevăzute de prezentul proiect va conduce la respectarea drepturilor fundamentale ale persoanelor vârstnice la asistență socială, asistență medicală, locuire, viață demnă și independentă, participare la viața socială. 

Dreptul la asistență socială este prevăzut la art.47 din Constituția României. Carta drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene (2010/C 83/02) prevede faptul că Uniunea Europeană recunoaște și respectă dreptul persoanelor în vârstă de a duce o viață demnă și independentă și de a participa la viața socială, recunoaște și respectă dreptul de acces la serviciile sociale care acordă protecție în caz de bătrânețe

Prin implementarea proiectului va fi înființat și licențiat centrul de zi de asistență și recuperare cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu, cu o capacitate de 75 persoane (beneficiari unici). 

 

  • formularea rezultatelor în termeni cuantificabili, măsurabili și verificabili:

Rezultate preconizate:

-           1 centru de zi de asistență și recuperare pentru persoane vârstnice cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu, construit conform principiului NZEB, echipat și dotat

-           1 centru de zi de asistență și recuperare pentru persoane vârstnice cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu, licențiat 

-           1 echipă mobilă de îngrijire la domiciliu funcțională 

-           50 de persoane vârstnice care beneficiază de serviciile centrului de zi înființat prin proiect (beneficiari unici)

-           25 de persoane vârstnice care beneficiază de servicii de îngrijire la domiciliu (beneficiari unici) complementar centrului de zi/în cadrul centrului de zi înființat prin proiect

-           Dezvoltare și implementare linie telefonică de urgență

  • Activități de informare a beneficiarilor și aparținătorilor

 

  • descrierea metodologiei și a planului de lucru conceput pentru implementarea proiectului:

Metodologia de implementarea a proiectului are în vedere planificarea, execuția, monitorizarea, evaluarea și controlul asupra activităților desfășurate, principalele instrumente fiind planul de acțiune al proiectului pentru organizare managerială, bugetul proiectului pentru organizare financiară, instrumente de monitorizare și control, organizarea funcțională și operațională a echipei de proiect, evaluarea internă a activităților pentru a menține o alocare eficientă a resurselor.

Metodologia de implementare are la bază principiile unui management performant pentru derularea tuturor activităților proiectului în perioada de implementare.

 

A1 Activități specifice managementului de proiect – L1 -L32

A2. Proiectare și asistență tehnică – L2 -L32

A3. Asigurarea utilităţilor necesare funcționării obiectivului de investiţii – L2 -L32

A4. Lucrări de construcții, utilități generale și instalații aferente construcției, necesare pentru înființarea unui centru de zi de asistență și recuperare cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu – L2 -L32

A5. Certificarea performanței energetice și auditul energetic al clădirii– L2 -L32

A6 Amenajarea centrului de zi de asistență și recuperare cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu– L26 -L32

A7. Organizarea serviciilor sociale din cadrul centrului de zi de asistență și recuperare cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu conform standardului minim de calitate– L26 -L32

 

3

Estimarea suportabilității investiției publice:

 

Valoarea totală a proiectului este de 7.365.885,37 lei, inclusiv TVA, din care:

-  valoare eligibilă 6.102.436,54 lei la care se adaugă TVA în valoare de 1.149.208.83 lei

- valoare neeligibilă 96.000,00 lei la care se adaugă TVA în valoare de 18.240,00

 

- estimarea cheltuielilor pentru execuția obiectivului de investiții, 

Constructii si instalatii = 4.380.179,83 lei

Montaj utilaje, echipamente tehnologice si functionale =32.240,00 lei

Utilaje, echipamente tehnologice si functionale,care  necesita montaj =290.533,00 lei

Dotari centru de zi de asistență și recuperare pentru persoane vârstnice cu echipă mobilă =315.400,00 lei

Dotarea serviciului de îngrijire la domiciliu conf cap 6 din ghid=95.639,41 lei

Cheltuieli cu funcționarea serviciului social  conf cap 7 din ghid=   344.075,00 lei

TOTAL CAPITOL 4 = 5.458.067,24 lei

- estimarea cheltuielilor cu proiectarea, pe faze, a documentației tehnico-economice aferente obiectivului de investiții 

Studiu de fezabilitate şi deviz general=135.000,00 lei

Documentaţiile tehnice necesare în vederea obţinerii avizelor=2.500,00 lei

Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie.=5.450,00 lei

Proiect tehnic şi detalii de execuţie=220.000,00 lei

 

Buget proiect

 



               Curs BNR lei/1 euro

4,9483

 

Luna aprilie 2023

 


Nr. crt

Denumirea capitolelor si
 subcapitolelorde cheltuieli

       Valoare  
 (fără T.V.A.)

            TVA

Valoare
 (inclusiv T.V.A.)



 

 

Lei

Lei

Lei


1

2

3

4

5


 

CAPITOLUL 1-  Cheltuieli pentru obtinerea si amenajarea terenului


1.1

Obtinerea terenului

0,00

0,00

0,00


1.2

Amenajarea terenului

0,00

0,00

0,00


1.3.

Amenajari pentru protectia mediului şi  aducerea la starea iniţiala

0,00

0,00

0,00


1.4.

Cheltuieli pentru relocarea/protectia utilitatilor

0,00

0,00

0,00


 

TOTAL CAPITOL 1

0,00

0,00

0,00


 

CAPITOLUL 2 - Cheltuieli pentru asigurarea utilitatilor necesare obiectivului de investitii


2

Cheltuieli pentru asig utilitatilor necesare obiectivului de investitii

75.000,00

14.250,00

89.250,00


 

TOTAL CAPITOL 2

75.000,00

14.250,00

89.250,00


 

CAPITOLUL  3 - Cheltuieli pentru proiectare si asistenta tehnica


3.1

Studii

2.500,00

475,00

2.975,00


 

3.1.1. Studii de teren

2.500,00

475,00

2.975,00


 

3.1.2. Raport privind impactul asupra mediului

0,00

0,00

0,00


 

3.1.3. Alte studii specifice

0,00

0,00

0,00


3.2

Documentatii suport si cheltuieli pentru obţinerea de avize, acorduri şi autorizaţii

0,00

0,00

0,00


3.3.

Expertiza tehnica a constructiilor existente, a structurilor

0,00

0,00

0,00


3.4.

Certificarea performantei energetice si auditului energetic al cladirii

8.000,00

1.520,00

9.520,00


3.5.

Proiectare 

362.950,00

68.960,50

431.910,50


 

3.5.1. Temă de proiectare

0,00

0,00

0,00


 

3.5.2. Studiu de prefezabilitate

0,00

0,00

0,00


 

3.5.3. Studiu de fezabilitate/ documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii şi deviz general

135.000,00

25.650,00

160.650,00


 

3.5.4. Documentaţiile tehnice necesare în vederea obţinerii avizelor/ acordurilor/ autorizaţiilor

2.500,00

475,00

2.975,00


 

3.5.5. Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie.

5.450,00

1.035,50

6.485,50


 

3.5.6. Proiect tehnic şi detalii de execuţie

220.000,00

41.800,00

261.800,00


3.6.

Organizarea procedurilor de achizitie.

70.000,00

13.300,00

83.300,00


3.7.

Consultanta

20.000,00

3.800,00

23.800,00


 

3.7.1. Managementul de proiect pentru obiectivul de investiţii

20.000,00

3.800,00

23.800,00


 

3.7.2. Auditul financiar

0,00

0,00

0,00


3.8.

Asistenta tehnica

50.920,78

9.674,95

60.595,73


 

3.8.1. Asistenţă tehnică din partea proiectantului

250,00

47,50

297,50


 

3.8.1.1. pe perioada de execuţie a lucrărilor

250,00

47,50

297,50


 

3.8.1.2. pentru participarea proiectantului la fazele incluse în programul de control al lucrărilor de execuţie, avizat de către Inspectoratul de Stat în Construcţii

0,00

0,00

0,00


 

3.8.2. Dirigenţie de şantier

50.670,78

9.627,45

60.298,23


 

TOTAL CAPITOL 3

514.370,78

97.730,45

612.101,23


CAPITOL 4 - Cheltuieli pentru investitia de baza


4.1

Constructii si instalatii

 

 

 


 

Constructii si instalatii 

4.380.179,83

832.234,17

5.212.414,00


4.2

 Montaj utilaje, echipamente tehnologice si functionale 

32.240,00

6.125,60

38.365,60


4.3

Utilaje, echipamente tehnologice si functionale,care  necesita montaj 

290.533,00

55.201,27

345.734,27


4.4

Utilaje, echipamente  tehnologice si functionale care nu necesita montaj şi echipamente de transport 

0,00

0,00

0,00


4.5

Dotari centru de zi

315.400,00

59.926,00

375.326,00


 

Dotarea serviciului de îngrijire la domiciliu conf cap 6 din ghid

95.639,41

18.171,49

113.810,90


4.6.

Active necorporale

0,00

0,00

0,00


 

Cheltuieli cu funcționarea serviciului social  conf cap 7 din ghid

344.075,00

65.374,25

409.449,25


 

TOTAL CAPITOL 4

5.458.067,24

1.037.032,78

6.495.100,02


 

Capitolul 5 - Alte cheltuieli


5. 1

Organizare de santier

10.000,00

1.900,00

11.900,00


 

5.1.1 Lucrari de constructii si instalatii aferente organizarii de santier 

10.000,00

1.900,00

11.900,00


 

5.1.2 Cheltuieli conexe organizarii santierului

0,00

0,00

0,00


5. 2

Comisioane, taxe, cote, costul creditului  

53.969,04

0,00

53.969,04


 

5.2.1. Comisioanele şi dobânzile aferente creditului băncii finanţatoare

0,00

0,00

0,00


 

5.2.2. Cota aferentă Inspectoratului de Stat în Construcţii, calculată potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii

22.487,10

0,00

22.487,10


 

5.2.3. Cota aferentă Inspectoratului de Stat în Construcţii, calculată potrivit prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii

4.497,42

0,00

4.497,42


 

5.2.4. Cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor-CSC, în aplicarea prevederilor Legii nr. 215/ 1997 privind Casa Socială a Constructorilor

22.487,10

0,00

22.487,10


 

5.2.5. Taxe pentru acorduri, avize conforme şi autorizaţia de construire/desfiinţare

4.497,42

0,00

4.497,42


5. 3

Cheltuieli diverse si neprevazute 

81.029,48

15.395,60

96.425,08


5. 4.

Cheltuieli pentru informare şi publicitate

6.000,00

1.140,00

7.140,00


 

TOTAL CAPITOL 5

150.998,52

18.435,60

169.434,12


 

Capitolul 6 - Cheltuieli pentru darea in exploatare


6. 1

 Pregatirea personalului de exploatare

0,00

0,00

0,00


6. 2

 Probe tehnologice si teste

0,00

0,00

0,00


 

TOTAL CAPITOL 6

0,00

0,00

0,00


 

TOTAL GENERAL- LEI

6.198.436,54

1.167.448,83

7.365.885,37


 

din care C+M       -LEI

4.497.419,83

854.509,77

5.351.929,60


 

TOTAL GENERAL- EURO

1.252.639,60

235.929,27

1.488.568,88


 

DIN CARE C+M- EURO 

908.881,80

172.687,54

1.081.569,35












 

 

 

- surse identificate de finanțare a cheltuielilor estimate

Bugetul national 

Planul Național de Redresare și Reziliență, apelul de proiecte PNRR/2023/c13/MMSS/I4. Centre de zi de asistență și recuperare pentru persoane vârstnice, Componenta 13 Reforme sociale, Investiția I4 Crearea unei rețele de centre de zi de asistență și recuperare pentru persoane vârstnice

Bugetul local

 

4

Informații privind regimul juridic, economic și tehnic al terenului 

Locul de implementare al proiectului "Construirea unui centru de zi de asistență și recuperare pentru persoanele vârstnice, cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu, în localitatea Stroieşti, comuna Stroieşti,  judeţul Suceava” se află în intravilanul localității Stroiești, comuna Stroiești, județul Suceava, Regiunea Nord-est, pe terenul în suprafață 2000,00 mp, conform CF 33801, aparținând UAT Stroiești.

Dreptul de proprietate este dobândit prin Convenție în cotă de 1/1 pentru nr. cadastral 33801 asupra terenului de 2000,00 mp pe care se va realiza investiția. Terenul, având categorie de folosință arabil din intravilanul comunei, se află în proprietatea privată a Comunei Stroiești, dobândit în baza Actului Notarial nr.contract de vânzare aut. Nr. 5038/17.12.2018 emis de BIN Negură Adina Loredana și a Actului Notarial nr. încheiere de rectificare nr. 90/18.12.2018 emis de BIN Negura Adina Loredana.

 

5

Particularități ale amplasamentului propus pentru realizarea obiectivului de investiții 

- localizare, suprafață teren, relații cu zone învecinate, căi de acces,  surse de poluare existente în zonă, particularități de relief, nivel de echipare tehnico-edilitară a zonei și posibilități de asigurare a utilităților, etc.)

  1. descrierea succintă a amplasamentului

Terenul pe care se va construi, centrul de zi de asistență și recuperare pentru persoane vârstnice cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu, se află în intravilanul localității Stroiești, comuna Stroiești, județul Suceava, Regiunea Nord-est, pe terenul în suprafață 2.000,00 mp, conform CF 33801, aparținând UAT Stroiești.

  1. Relatii cu zone învecinate, accesuri  existente și/sau căi e acces posibile

Vecinatati:

NV -Proprietate privata

NE -Proprietate privata

SV -Proprietate privata

SE – Drum comunal

  1. Surse de poluare existente în zonă

Nu este cazul

  1. Particularități de relief: Relieful este predominant deluros, dar cu pante mult mai line decat cel al satelor invecinate. Teritoriul comunei este situat in cea mai mare parte în depresiunea Liteni.  
  2. Nivel de echipare tehnico-edilitară a zonei și posibilități de asigurare a utilităților

Există rețele edilitare in apropiere, la drumul de acces al terenului pe care va fi construit centrul și la care imobilul va fi racordat.

 

6

Descrierea succintă a obiectivului de investiții propus, din punct de vedere tehnic și funcțional

(destinație, funcțiuni, caracteristici, parametri și date tehnice specifice, preconizate; durata minimă de funcționare apreciată corespunzător destinației/funcțiunilor propuse; nevoi/solicitări funcționale specifice)

Destinatie "Construirea unui centru de zi de asistență și recuperare pentru persoanele vârstnice, cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu, în localitatea Stroieşti, comuna Stroieşti,  judeţul Suceava”. Centrul va fi licențiat ca serviciu social de tip „8810 CZ-V-I centre de zi de asistență și recuperare” cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu, cu respectarea standardelor minume de calitate aprobate prin Ordinul nr. 29/2019 cu modificările și comletările ulterioare.

Centrul va avea următoarele funcțiuni:

1.         Spațiu de acces (winfang);

2.         Spațiu recepție/informare/telefon;

3.         Spațiu destinat specialiștilor și conducerii;

4.         Spațiu destinat serviciilor medicale (un cabinet medical dotat ), inclusiv spațiu pentru izolarea persoanei cu boli infecțioase;

5.         Spații dedicate serviciilor de îngrijire personală (frizerie, manichiură, pedichiură, sală de duș, vestiar, spălătorie pentru beneficiari); 

6.         Spațiu multifuncțional recuperare/reabilitare fizică, fizioterapie; 

7.         Spații multifuncționale pentru măsuri de recuperare/reabilitare psihică/cameră senzorială;

8.         Spațiu multifuncțional pentru activităţi de petrecere a timpului liber (mişcare şi activităţi fizice în sală/gimnastică, terapie ocupațională/ activităţi artistice, educaţionale ş.a.); 

9.         Spațiu destinat servirii mesei, dotată cu mobilier adecvat;

10.       Spaţiu destinat depozitării şi păstrării alimentelor sau preparării hranei;

11.       Spațiu dedicat serviciului de îngrijire la domiciliu (birou personal și spații de depozitare echipamente);

12.       Spații pentru activități de reabilitare fizică în aer liber (grădinărit, plimbări, dans, gimnastică de întreținere);

13.       Spații tehnice pentru utilități;

14.       Spații igienico-sanitare;

15.       Spațiu depozitare scaune cu rotile;

16.       Spațiu pentru păstrarea dosarelor dotate cu fișete/dulapuri închise;

17.       Spațiu pentru depozitarea materialelor de curățenie închise;

18.       Spațiu pentru depozitarea medicamentelor si tot auxiliarului medical -  închis si cu acces limitat.

Spațiul exterior va fi organizat zona ocipată de construcții, în zona acces, alei, parcaje și zonă verde de recreere.

 

b) caracteristici, parametri și date tehnice specifice , preconizate:

Suprafata teren St=2000 mp (CF 33801)

Suprafata construita Sc=428,00 mp

Suprafata desfasurata Sd=856,00 mp

Regim de inaltime P+1E

POT=21,40%

CUT=43

 

c) durata minimă de funcționare apreciată corespunzător destinației/funcțiunilor propuse.

Menținerea obiectului de activitate al centrului și asigurarea funcționării acestuia va fi de cel puțin 10 ani după încheierea perioadei de finanțare/implementare.

 

d) nevoi/solicitări funcționale specifice:

- Centrul va dispune de facilități pentru persoane cu dizabilități

- Clădirea va respecta principiul nZEB conform legii 372/2005 republicată, urmărindu-se limitarea consumului de energie primară.

 

7

Modul de asigurare a sustenabilităţii proiectului

După implementarea proiectului, respectiv a finanțării solicitate prin prezenta cerere de finanțare, Comuna Stroiești, în calitate de beneficiar și autor al angajamentului asumat prin proiect, reprezintă entitatea responsabilă cu susținerea financiară a proiectului, asigurarea operării și întreținerii investiției, va respecta  co-responsabilitatea administrativă la nivel central și local în asigurarea asistenței sociale a persoanelor vârstnice, cu respectarea principiului subsidiarității, dar și complementaritatea surselor de finanțare pentru îngrijirea pe termen lung, parte din fondul de asigurări sociale de sănătate și parte din bugetele locale și de stat, contribuții ale persoanei beneficiare sau aparținătorul acesteia, etc. conform prevedirilor  Legii nr. 17/2000.

In perioada de sustenabilitate a proiectului și ulterior, pentru toată durata de funcționare, serviciile sociale vor beneficia de resurse de la bugetul de stat, în completarea celor alocate din bugetele locale pentru finanțarea cheltuielilor anuale necesare furnizării serviciilor sociale, în cuantum de cel puțin 30% din standardul de cost aprobat prin hotărâre a Guvernului, conform mecanismului de finanțare a serviciilor sociale reglementat în Legea nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

 

Orizontul de timp prevăzut pentru operarea și întreținerea investiției, este conform punctului 4 – sustenabilitatea  furnizării serviciilor sociale din cadrul Anexei 6 la Ghidul specific privind criteriile de evaluare/selecție,  este de 10 ani de la data efectuării plății finale. Din punct de vedere al implicațiilor, efectele implementării proiectului se manifestă pe o perioadă mult mai îndelungată, reflectându-se la nivelul generațiilor de beneficiari/persoane vârstnice care vor beneficia pe viitor de calitatea sporită a serviciilor sociale oferite la parametri recomandați de legislația în vigoare. 

A) Capacitatea beneficiarului de a asigura operarea și întreținerea investiției după finalizare 

Investiția propusă prin acest proiect s-a analizat în contextul larg al bugetului administrației locale luând în calcul alte proiecte de investiții și nivelul de îndatorare publică. 

Având în vedere că proiectul nu este generator de venituri, acoperirea cheltuielilor asociate exploatării proiectului, în condiții optime, după încetarea finanțării solicitate prin prezenta cerere de finanțare, va fi realizată și din surse financiare de la bugetul local, prin resurse de la bugetul de stat precum și surse de sponsorizare a acțiunilor viitoare. 

Pe perioada de implementare se va identifica grupul țintă, se vor realiza campanii de informare privind serviciile sociale asigurate prin centru beneficiarilor, se va asigura licentiera servicilor sociale și funcționarea centrului 2 luni dupa recepția construcției, până la finalizare de implementare a proiectului. După finalizarea implementării proiectului, funcționarea centrului și acordarea serviciilor sociale va fi menținut minim 10 ani.

Asigurarea unei mesei calde va fi realizată în regim catering pentru beneficiarii centrului. 

De asemenea Centru va funcționa conform Organigramei ce va fi aprobată de Consiliul Local al Comunei Stroiești. Personalul, necesar desfășurării activității centrului, constă 

  • asistent social:2
  • psiholog:1
  • medic: 1 cu ½ norma
  • asistent medical:1
  • kinetoterapeut:1
  • infirmier:2

În concluzie, considerând cele prezentate mai sus și indicatorii economico-financiari din documentația tehnico-economică, solicitantul dovedește capacitatea de a asigura menținerea, întreținerea, funcționarea și exploatarea investiției după încheierea proiectului și încetarea finanțării nerambursabile, pe toată durata de valabilitate a contractului de finanțare. 

 

B) Sustenabilitate instituțională și organizațională 

Pentru buna operare a investiției, managementul instituției va dispune o serie de măsuri dedicate protejării și dării în folosință a lucrărilor executate prin proiect. Se va depune dosar de autorizare a serviciilor sociale conform legii 197/2012 precum și a Normelor Metodologice din 2014 de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale.

Conform principiului egalității de șanse/tratamentului egal și al nediscriminării, personalul Centrului, precum și beneficiarii, vor avea acces neîngrădit la echipamentele și dotările specifice achiziționate prin proiect. Egalitatea de șanse și nediscriminarea sunt principii ce vor fi respectate si în ceea ce privește accesul la servicii sociale pentru toți beneficiarii indiferent de situația lor financiară, materială, familială, de nivelul de educație, religie, orientare politică, persoane aflate în situații de dificultate sau în risc de excluziune socială.

În vederea asigurării atingerii indicatorilor, se va asigura dotarea centrului conform standardelor minime de calitate pentru ca cei beneficiarii să aibă acces la servicii sociale de calitate și adaptate nevoilor acestora.

Experiența relevantă a solicitantului în implementarea unor proiecte cu finanțare nerambursabilă reiese din proiectele pe care Comuna Stroiești le-a implementat în ultimii ani.

Comuna Stroiești a beneficiat și a gestionat cu succes în ultimii ani finanțări nerambursabile pentru realizarea unor investiții complexe.

 

C) Sustenabilitate operațională

Operarea investiției în urma procesului de construire a Centrului se va realiza ulterior recepției lucrărilor și licențierii serviciilor sociale. Responsabil pentru operarea investiției va fi Comuna Stroiești, prin Compartimentul de asistență socială. Managementul organizațional, prin intermediul resurselor umane de care dispune conform organigramei, va garanta caracterul operațional al investiției, prin asumarea sarcinii de a asigura realizarea tuturor demersurilor de colaborare internă și externă în vederea utilizării responsabile și cu o finalitate pozitivă a beneficiilor create prin proiect în cadrul Centrului de zi de asistență și recuperare cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu, respectiv:

- va stabili modificările necesare în cadrul Regulamentului de Ordine Interioară, pentru a se asigura diseminarea eficientă a regulilor de utilizare a echipamentelor/dotărilor achiziționate prin proiect;

- va stabili programul de funcționare a spațiilor de specialitate și modalitatea de acces;

- va nominaliza persoanele responsabile pentru supravegherea echipamentelor ;

- va nominaliza persoanele responsabile pentru operarea centralei termice;

- va asigura întreținerea și reparația echipamentelor;

- va asigura monitorizarea implementării planului de mentenanță a infrastructurii și a echipamentelor;

- va asigura promovarea principiilor de utilizare eficientă și în siguranță a echipamentelor consumatoare de energie;

- va garanta și supraveghea respectarea principiului egalității de șanse/tratamentului egal și al nediscriminării.

Centrul construit care face obiectul proiectului de față, va fi întreținut într-un mod responsabil, atât cu ajutorul personalului propriu (lucrări de igienizare) cât și prin intermediul firmelor de specialitate (lucrări de reparații).

În calitate de solicitant și susținător financiar al investiției, comuna Stroiești va supraveghea modalitatea de întreținere a spațiilor realizate prin proiect, pentru a se asigura de buna utilizare a lor, conform principiului dezvoltării durabile. Pe măsură ce echipamentele devin nefuncționale sau uzate moral și fizic, acestea vor fi înlocuite, astfel încât să se asigure performanța tehnologică și eficiența energetică.

Costurile de întreținere previzionate aferente întreținerii și igienizării centrului, se referă la lucrări de genul: reparații, zugrăveli, vopsitorii și alte lucrări necesare păstrării clădirii în stare de funcționare, ce se vor efectua anual și periodic.

Întreținerea și reparația echipamentelor vor fi realizate de către personal autorizat și responsabilizat în acest sens, astfel încât să se păstreze în circuit doar echipamentele ce pot fi utilizate în condiții de siguranță. În acest sens, va fi asigurat un buget anual pentru reparația și întreținerea echipamentelor și dotărilor, inclusiv pentru verificarea centralei termice.

Pentru buna manageriere a spațiilor realizate prin proiect, fiecare zonă se va afla în custodia unui responsabil.

Față de responsabilitățile de operare a investiției asumate, Comuna Stroiești va asigura angajarea a unui număr suficient de personal pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite prin proiect precum și menținerea numărului beneficiarilor prevăzuți prin proiect.

 

8

Descrierea procesului de implementare

Odată cu integrarea în Uniunea Europenă, România a început un proces continuu de schimbare a politicilor, obiectivelor, principiilor și reglementărilor comunitare în toate domeniile, în vederea asigurării unei dezvoltări socio-economice de tip european si reducerea cât mai rapidă a disparităţilor semnificative faţă de cele existente la nivelul statelor membre ale UE. În acest context nu au întârziat să apară schimbări si în domeniul protectiei sociale a persoanelor vârstnice. 

In acest context, prezentul proiect, prin activitatile propuse, va veni în intampinarea nevoilor sociale identificate la nivelul comunei Stroiești prin promovarea unui sistem coerent, coordonat și integrat de asistență socială pentru persoanele aflate în dificultate din comună, prin îmbunățățirea cadrului administrativ de funcționare – prin achiziție de execuție lucrări de

construcții precum și amenajarea centrului de zi de asistență și recuperare cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu.

Durata proiectului este 32 de luni și va avea următoarele activități:

A1 – Activități specifice managementului de proiect

Activitatea de management a proiectului va fi realizată de către personalul comunei Stroiești, în colaborare cu Consultantul care va presta servicii de management de proiect conform prevederilor contractului de finanțare pe întreaga perioadă de implementare a proiectului.

Consultantul care va presta servicii de management de proiect va sprijini Comuna Stroiești pe întreaga perioadă de desfășurare a activităților proiectului, conform clauzelor contractuale.

Această activitate include și realizarea activității de monitorizare, management de proiect și raportarea progresului în implementarea proiectului, conform prevederilor contractului de finanțare.

 

  1. Evaluarea, monitorizarea și planificarea permanentă

Se va monitoriza constant progresul proiectului din punct de vedere al costurilor, activităților, obținerii rezultatelor şi îndeplinirii indicatorilor.

 

  1. Raportarea și relația cu Autoritate finanțatoare

Consultantul pentru managementul de proiect va sprijini Solicitantul în vederea elaborării și transmiterii a:

- rapoartelor de progres care vor cuprinde informații tehnice și financiare referitoare la stadiul derulării proiectului

- răspunderea oricăror solicitări emise de MMSS privind implementarea proiectului.

 

1.3       Monitorizarea contractelor de achiziție încheiate

Se va asigura respectarea legislației din domeniul achizițiilor publice pentru toate achizițiile realizate prin proiect și se vor lua toate măsurile necesare pentru ca intrarea în efectivitate, derularea și finalizarea contractului să se realizeze în perioada de implementare a contractului de finanțare, în limitele bugetare stabilite.

În vederea derulării procedurilor de achiziție, beneficiarul va respecta legislația națională și instrucțiunile specifice emise de MIPE cu privire la derularea achizițiilor publice finanțate din PNRR, utilizând în acest sens platforma electronică pentru încărcarea tuturor documentelor și verificarea și raportarea beneficiarului real și colectarea datelor intermediare cu privire la achiziții.

 

  1. Informare și publicitate în cadrul proiectului

Această subactivitate se referă la realizarea activității obligatorii de publicitate și     informare a proiectului în legătură cu promovarea asistenței financiare nerambursabile obținută prin Programul Național de Redresare și Reziliență.

Se va asigura o vizibilitate potrivită și o promovare adecvată a obiectivelor și rezultatelor obținute, în conformitate cu prevederile contractuale și instrucțiunile cuprinse în Manualul de identitate vizuală PNRR.

În ceastă activitate vor fi incluse cel puțin următoarele tipuri de activități: anunț de presă într-un ziar regional și/sau local privind începerea proiectului, anunț de presă la închiderea proiectului cu menționarea rezultatelor și măsurile obligatorii prevăzute de regulamentele specifice ale Comisiei Europene privind execuția de lucrări.

  1. Comunicarea printr-un anunț de presă începerea proiectului

Se va transmite un comunicat de presă cu privire la proiect, către mass media generalistă și/sau presa locală/regională.

  1. Amplasarea panoului temporar de identitate vizuală

Va fi amplasat la locația proiectului panoul de informare, ce va asigura vizibilitatea proiectului conform Manualului de Identitate Vizuală în cursul implementării.

  1. Comunicarea printr-un anunț de presă finalizarea proiectului

Comunicatul/anunțul de presă dat publicității la finalizarea proiectului care va conține și informații despre impactul investiției.

  1. Amplasarea placă permanentă

La finalizarea proiectului, după emiterea certificatului de recepție la terminarea lucrărilor, va fi amplasată la locația proiectului o placă permanentă, ce va asigura vizibilitatea proiectului conform Manualului de Identitate Vizuală PNRR pe perioada de durabilitate.

  1. Autocolante

În cazul achizițiilor de echipamente (mijloace fixe care depășesc valoarea de 25.000 lei și au o durată de viață mai mare de un an) vor fi aplicate, la loc vizibil, autocolante care vor conține următoarele elemente informative obligatorii: logo-ul Uniunii Europene, inclusiv textul: „Finanțat de Uniunea Europeană NextGenerationEU”,,sigla Guvernului României, logo PNRR.

 

A2. Proiectare și asistență tehnică

2.1 Contractarea serviciilor de elaborarea studiilor de teren

Se va asigura contractarea serviciilor de elaborare a studiilor de teren (studiu topografic, studiu hidrologic, studiu geotehnic, studiu trafic și alte studii cerute de lege pentru obiectivul de investiții) în conformitate cu prevederile H.G. nr. 907/2016 cu modificările și completările ulterioare.

 

2.2 Obținerea certificatului de urbanism

Prin Certificatul de urbanism se vor mentiona elementele privind regimul juridic, economic şi tehnic al amplasamentului Centrului de zi de asistență și recuperare  pentru persoane varstnice cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu, cerinţele urbanistice care urmează să fie îndeplinite, precum şi lista cuprinzând avizele şi acordurile legale, necesare în vederea autorizării. 

În termen de 6 luni de la semnarea contractului de finanțare, beneficiarul va prezenta Certificatul de urbanism, eliberat în vederea obținerii autorizației de construire pentru proiectul aferent cererii de finanțare depuse.

 

2.3 Obținerea autorizației de construire/desființare

După obținerea certificatului de urbanism și a tuturor avizelor și acordurilor legale prevăzute în certificat, se vor elabora și depune documentele în vedere obținerii  autorizației de construire inclusiv autorizarea organizării executării lucrărilor.

 

2.4 Obținerea avizelor, acordurilor pentru racorduri și branșamente la rețelele publice de apă, canalizare, gaze, termificare, energie electrică, telefonie etc.

Se va asigura obținerea tuturor avizelor, acordurilor necesare pentru racorduri și branșamente a Centrului de zi de asistență și recuperare     pentru persoane varstnice cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu la utilități.

 

2.5 Obținera acordului de mediu

Se vor întreprinde demersurile necesare pentru emiterea acordului de mediu, în vederea obținerii autorizației de mediu, conform legislației în vigoare.

 

2.6 Contractarea serviciilor și elaborarea documentației aferentă elaborării fazelor de proiectare (SF, proiect tehnic și detalii de execuție), inclusiv verificarea tehnică a proiectării, elaborarea documentațiilor necesare obținerii acordurilor, avizelor și autorizațiilor aferente obiectivului de investiție

Se vor contracta serviciile de elaborare aferentă fazelor de proiectare inclusiv verificarea tehnică a proiectării, elaborarea documentațiilor necesare obținerii acordurilor, avizelor și autorizațiilor aferente obiectivului de investiție Devizul general.

 

2.7 Aprobarea indicatorilor tehnico-economici de către Consiliul Local

Beneneficiarul va aproba prin Hotarare de Consiliu Local indicatorii tehnico-economici ale investiției.

 

2.8 Obținere alte avize, acorduri și autorizații

Obținerea de alte avize, acorudri și autorizații finale care au fost prezentate prin proiectul tehnic ce nu au putut obținute la faza anterioară a documentației de avizare a lucrărilor de intervenție. Elaborarea documentațiilor pentru obținerea acestora se va face în baza definirii soluțiilor prin proiectul tehnic, dar inainte de finalizare acestuia.

 

2.9 Elaborarea PT și DTE

Proiectul tehnic și detaliile de executie vor contine toate informatiile care sunt necesare pentru executia constructiei, în baza studiului de fezabilitatea și devizului general întocmit.

 

A3. Asigurarea utilităţilor necesare funcționării obiectivului de investiţii

3.1 Lucrări aferente alimentării cu apă, canalizare, gaze naturale, agent termic, energie electrică, telecomunicații, etc. inclusiv racordarea la rețelele de utilități.

Se vor realiza realiza lucrările în baza avizelor și PT, DTE pentru utilitățile generale ale obiectivului precum instalaţii electrice, sanitare, de alimentare cu gaze naturale, alimentare cu apă, canalizare, instalaţii de încălzire, ventilare, climatizare, instalaţii pentru valorificarea surselor neconvenţionale de energie, P.S.I., siguranţă la foc, antiefracţie, telecomunicaţii şi alte tipuri de instalaţii impuse de destinaţia obiectivului. 

 

A4. Lucrări de construcții, utilități generale și instalații aferente construcției, necesare pentru înființarea unui centru de zi de asistență și recuperare cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu

4.1 Organizare de șantier

Amenajarea de construcții provizorii, amenajări la construcţii existente pentru vestiare/baraci/spații de lucru pentru personalul din șantier, grupuri sanitare, rampe de spălare auto, depozite pentru materiale, fundaţii pentru macarale, platforme tehnologice, reţele electrice de iluminat şi forţă, căi de acces, branşamente/racorduri la utilităţi, împrejmuiri, panouri de prezentare, pichete de incendiu, precum și desfiinţarea şantierului la terminarea execuției lucrărilor.

 

4.2 Asistenţă tehnică și dirigenție de șantier

Asistenta tehnica pe parcursul executiei lucrarilor din partea proiectantului va presupune serviciile stabilite prin Legea nr. 10/1995 privind calitatea în constructii, respectiv prezenta la fazele determinante si stabilirea modului de tratare a defectelor apărute în execuţie, din vina proiectantului.

Activitatile si sarcinile prestatorului vor consta in principal in a acţiona în vederea soluţionării neconformităţilor, a defectelor apărute pe parcursul execuţiei lucrărilor de orice natura, la solicitarea investitorului, respectiv a managerului echipei de implementare. Toate documentatiile solicitate vor fi furnizate in cele mai mici detalii astfel incat finalitatea procesului complex de executie si proiectare sa fie realizarea unei lucrari de calitate.

Dirigintele va prezenta raportul, la finalizarea lucrărilor.

 

4.3 Execuția lucrărilor de construcții, clădire și construcții speciale, inclusiv utilitățile generale ale obiectivului și instalații aferente construcțiilor

Lucrările ce se vor executa în cadrul investiției de față vizează construcția Centrului de zi pentru persoane vârstnice cu o capacitate de 50 de persoane și cu echipă mobilă care va asigura servicii de îngrijire la domiciliu pentru 25 de persoane.

Construcția va avea 856 mp, pe o suprafață construită de 428 mp având un regim de înălțime Parte+1 etaj și va respecta principiul standardului nZEB.

Amplasamentul va fi organizat în trei subzone:

  • Zona ocupată de construcții
  • Zona accese, alei, parcare
  • Zone verzi, cu rol de recreere și funcționale

Proiectarea obictivului de investiții a Centrului de zi de asistență și recuperare  pentru persoane varstnice cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu vor respecta condițiile tehnice și funcționale minime prevăzute în Anexa 3 la Ghidul specific.

 

4.4 Recepția lucrărilor

Recepţia lucrărilor constituie o componentă a sistemului calităţii în construcţii şi este actul

prin care investitorul declară că acceptă, preia lucrarea cu sau fară rezerve si că aceasta poate fi dată în folosinţă. Certificarea realizării lucrărilor se va face pe baza examinării lor nemijlocite, în conformitate cu documentaţia de execuţie şi cu documentele cuprinse în cartea tehnică, conform HG nr. 273/1994 privind aprobarea Regulamentului de recepţie a lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora, cu modificarile si completarile ulterioare. Prin actul de recepţie, Primaria Comunei Stroiești în calitate de investitor va urmări îndeplinirea contractului de execuţie de lucrari şi va prelua lucrarea.

Recepţia se va organiza în două etape:

- recepţia la terminarea lucrărilor

- recepţia finală la expirarea perioadei de garanţie, ce va fi prevăzută în contractul de execuţie.

Beneficiarul va tansmite Autorității finanțatoare, după finalizarea lucrărilor de execuție, procesul verbal de recepție la terminarea lucrărilor, în termen de maxim 30 de zile de la data întocmirii acestuia, precum și cartea tehnică a construcției, raportul dirigintelui și raportul proiectantului, certificatul de performanță energetică la finalizarea lucrărilor, decizia de lincențiere pentru serviciile sociale înființate, raport de activitate.

 

A5. Certificarea performanței energetice și auditul energetic al clădirii

5.1 Certificarea performanței energetice și auditul energetic al clădirii

Pentru verificarea respectării cel puțin a standardului nZEB, clădirea va fi certificată de un auditor energetic atestat.

 

A6 Amenajarea centrului de zi de asistență și recuperare cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu

6.1 Achiziționarea de echipamente și/sau dotări conform Listei de echipamente și/ sau dotări

Dotările/echipamentele/ mijlocul de transport pentru serviciul de îngrijire la domiciliu, materialele, aparatura și mobilierul necesare asigurării funcționalităților descrise prin proiectul tehnic vor fi conforme cu specificațiile din standardele minume de calitate prevăzute in Ordinul MMSS nr. 29/2019, anexele 6 si 8, cu modificările aduse prin Ordinul MMSS nr. 2143/2022, în special prevederile referitoare la modulele 3 (Activități derulate/servicii acordate) și 4 (Amenajare și dotare), precum și cu alte modificări și completări ulterioare apărute până la data întocmirii documentației tehnico-economice.

 

6.2 Dotarea centrului de zi de asistență și recuperare cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu

Amenajarea spațiilor din cadrul Centrului de zi de asistență și recuperare  pentru persoane varstnice cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu în acord cu specificațiile legislative și cerințele ghidului și a contractului de finanțare.

Spațiile vor fi amenajate cu echipamentele și bunurile achiziționate în cadrul subactivității 6.

 

A7. Organizarea serviciilor sociale din cadrul centrului de zi de asistență și recuperare cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu conform standardului minim de calitate

7.1 Elaborarea documentelor aferente centrului de zi de asistență și recuperare cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu conform standardului minim de calitate.

Se vor elabora toate procedurile de lucru specifice Centrului de zi de asistență și recuperare  pentru persoane varstnice cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu, ROF conform Hotărârii 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale.

 

7.2 Obținerea avize/autorizații (DSP, DSV, etc.)

Documentațiile pentru obținerea avizelor de funcționare și avizele tehnice vor fi asigurate de către furnizorul de asistență tehnică.

 

7.3 Licențierea serviciului social înființat

Licențierea serviciului social înființat se va face după recepția lucrărilor.  

Beneficiarul va tansmite Autorității finanțatoare, după finalizarea lucrărilor de execuție, în termen de maxim 30 de zile, decizia de lincențiere pentru serviciile sociale înființate, raport de activitate prin care se va demonstra îndeplinirea țintelor, inclusiv faptul că beneficiarii serviciilor sociale sunt persoane vârstnice cu drept de asistență socială, conform criteriilor menționate în ghidul specific.

 

7.4 Acordarea serviciilor sociale conform standardelor minime de calitate aplicabile, inclusiv implementarea managementului de caz și organizarea de echipe mobile de îngrijire la domiciliu

Pentru acordarea serviciilor sociale se va asigura personalul  de specialitate conform schemei de personal prevăzute în ROF ce va cuprinde cel puțin următoarele posturi: personal de specialitate (asistent social, psiholog, medic, asistent medical, kinetoterapeut), personal de specialitate (infirmier).

Serviciile sociale se vor acorda în ultimele două luni de implementare a proiectului.

Serviciile comunitare asigurate persoanelor vârstnice în centrele de zi de asistență și recuperare cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu sunt, după caz:

  1. servicii de îngrijire personală, respectiv, ajutorul acordat pentru îndeplinirea activităţilor uzuale ale vieţii zilnice priveşte două categorii de activităţi, inclusiv la domiciliu, pentru persoanele care nu se pot deplasa la centru;

- activităţi de bază ale vieţii zilnice, în principal: asigurarea igienei corporale, îmbrăcare şi dezbrăcare, hrănire şi hidratare, asigurarea igienei eliminărilor, transfer şi mobilizare, deplasare în interior, comunicare;

- activităţi instrumentale ale vieţii zilnice, în principal: prepararea hranei, efectuarea de cumpărături, activităţi de menaj şi spălătorie, facilitarea deplasării în exterior şi însoţire, activităţi de administrare şi gestionare a bunurilor, acompaniere și socializare;

b) servicii de recuperare/reabilitare: kinetoterapie, fizioterapie, gimnastică medicală, terapie ocupaţională, psihoterapie, psihopedagogie, logopedie podologie și altele asemenea;

c) consiliere psihosocială şi informare, consiliere juridică, socializare şi petrecere a timpului liber, organizare şi implicare în activităţi comunitare şi culturale, asistenţă şi suport pentru familia persoanei vârstnice, suport pentru realizarea activităţilor administrative şi gestiunea bunurilor;

d) linie telefonică de urgenţă;

e) acordare de alimente, ajutoare materiale;

f) servicii medicale primare și de specialitate.

În cadrul Centrului de zi de asistență și recuperare  pentru persoane varstnice cu echipă mobilă de îngrijire la domiciliu se asigură și servicii de îngrijire personală la domiciliu asigurate prin echipă mobilă de îngrijire la domiciliu pentru persoanele vârstnice dependente care nu se pot deplasa la centru. 

 

9

Cadrul legislativ aplicabil și impunerile care rezultă din aplicarea acestuia

1.         Legea asistenței sociale nr.292/2011, cu modificările și completările ulterioare

2.         Legea nr.17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

3.         Ordonanţa Guvernului nr.68/2003 privind serviciile sociale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.515/2003, cu modificările și completările ulterioare;

4.         Legea nr.197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;

5.         Legea nr.196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare;

6.         Ordonanţă de urgenţă  a Guvernului nr. 18/2017 din 27 februarie 2017 privind asistenţa medicală comunitară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.180/2017, cu modificările și completările ulterioare;

7.         Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările uleterioare;

8.         Hotărârea Guvernului nr.1154/2022 din 16 septembrie 2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune;

9.         Hotărârea Guvernului Nr. 324/2019 din 23 mai 2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea activităţii de asistenţă medicală comunitară;

10.       Hotărârea Guvernului nr.118/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;

11.       Hotărârea Guvernului nr.886/2000 privind Grila de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice;

12.       Hotărârea Guvernului nr.797/2017 pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare și funcționare ale serviciilor publice de asistență socială și a structurii orientative de personal, cu modificările și completările ulterioare;

13.       Hotărârea Guvernului nr.867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;

14.       Hotărârea Guvernului  nr. 1217/2006 din  6 septembrie 2006 privind constituirea mecanismului naţional pentru promovarea incluziunii sociale în România;

15.       Ordinul ministrului muncii și justiției sociale nr.29/2019 pentru aprobarea standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecție a copilului și altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum și a serviciilor acordate în comunitate, serviciilor acordate în sistem integrat și cantinele sociale, cu modificările și completările ulterioare;

16.       Ordinul ministrului muncii și justiției sociale nr. 1086/2018 din 20 februarie 2018 privind aprobarea modelului-cadru al Planului anual de acțiune privind serviciile sociale administrate și finanțate din bugetul consiliului județean/consiliului local/Consiliului General al Municipiului București;

17.       Hotărârea nr. 426/2020 din 27 mai 2020 privind aprobarea standardelor de cost pentru serviciile sociale;

18.       Codul de bună practică al asistentului social aprobat prin Hotărârea Colegiului Național al Asistenților Sociali nr.2/2019;

19.       Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 din 29 noiembrie 2016 privind etapele de elaborare și conținutul- cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor de investiții finanțate din fonduri publice;

20.       Ordinul nr. 2765/2012 din 5 noiembrie 2012 privind aprobarea Metodologiei de înregistrare și evaluare a solicitărilor de finanțare a unor cheltuieli de investiții și reparații capitale pentru centrele de zi și rezidențiale din bugetul Ministerului Muncii, Familiei, protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, precum și de decontare a finanțării;

21.       Hotărârea nr. 973/2012 din 3 octombrie 2012 privind aprobarea procedurii de acordare a unor sumelor din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, pentru finanțarea unor cheltuieli de investiții și reparații capitale pentru centrele de zi și rezidențiale;

22.       Ordinul ministerului dezvoltării regionale și administrației publice nr. 189 din 12 februarie 2013 pentru aprobarea reglementărilor tehnice ”Normativ privind adaptarea clădirilor civile și spațiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap, indicativ NP 051-2012-Revizuire NP 051/2000”;

23.       Legea nr. 372/2005 din 13 decembrie 2005 privind performanța energetică, republicată la data de 12 decembrie 2022;

24.       Ordonanța de urgență nr. 171/2022 din 8 decembrie 2022 pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură finanțate din fonduri externe nerambursabile, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative,

25.       Legea nr. 24/2023 din 9 ianuarie 2023 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 130/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 121/2014 privind eficiența energetică;

26.       Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 124 din 13 decembrie 2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență;

27.       Hotărârea nr. 209/2022 din 14 februarie 2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul mecanismului de redresare și reziliență;

28.       Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată;

29.       Ordonanța de urgență nr. 70/2022 din 26 mai 2022 privind prevenirea, verificarea și constatarea neregulilor/dublei finanțări, a neregulilor grave apărute în obținerea și utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență și/sau a fondurilor publice naționale aferente și recuperarea creanțelor rezultate.

30.       Ordinul MDLPA nr. 2818/2022 pentru aprobarea Ghidului privind implementarea măsurilor de creştere a performanţei energetice aplicabile clădirilor noi, în etapele de proiectare, execuţie şi recepţie, exploatare şi urmărire a comportării în timp pentru îndeplinirea cerinţelor nZEB, Indicativ RTC 4 - 2022, din 02.11.2022.

31.       Ordinul MDLAP nr. 2500/2022 privind aprobarea reglementării tehnice "Normativ pentru construcţiile ce conţin spaţii pentru furnizarea asistenţei medicale ambulatorii de specialitate, indicativ NP 021-2022".

32. Ghidul solicitantului pentru Apelul de Proiecte PNRR/2023/C13/MMSS/I4, centre de zi de asistență și recuperare pentru persoane vârstnice, Componenta 13- Reforme sociale, Investiția I4 – Crearea unei Rețele de Centre de Zi de Asistență și Recuperare pentru Persoane Vârstnice.

 

10

Alte informații considerate semnificative

Implementarea proiectului va conduce la îndeplinirea obiectivului general al I4 prin dezvoltarea unei rețele de centre de zi de asistență și reabilitare pentru persoane vârstnice la nivel național.

Prin centrele de zi create la nivel național va duce la dezvoltarea rețelei comunitare de servicii de îngrijire pe termen lung pentru persoanele vârstnice dependente, prin înființarea serviciilor nerezidențiale (centre de zi de asistență și recuperare și servicii de îngrijire la domiciliu) și întărirea capacității administrative a serviciilor publice de asistență socială de a asigura managementul de caz, astfel încât persoanele vârstnice să trăiască la ei acasă cât mai mult timp posibil, pe măsură ce îmbătrânesc, să fie prevenită agravarea situației de dependență și instituționalizarea acestora.

Beneficiarii prioritari ai acestor centre sunt persoanele vârstnice vulnerabile pentru care serviciul public de asistență socială a prevăzut dreptul la servicii sociale ca măsură de asistență socială, în conformitate cu prevederile Legii nr.17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Conform legii, persoana vârstnică beneficiară de asistență socială este persoana care a împlinit vârsta de pensionare și se regăsește în una din următoarele situații:

a) nu are familie sau nu se află în întreţinerea unei sau unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;

b) nu are locuinţă şi nici posibilitatea de a-şi asigura condiţiile de locuit pe baza resurselor proprii;

c) nu realizează venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea îngrijirii necesare;

d) nu se poate gospodări singură sau necesită îngrijire specializată;

e) se află în imposibilitatea de a-şi asigura nevoile sociomedicale, datorită bolii ori stării fizice sau psihice.

 

 

 

PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ                                                           CONTRASEMNEAZĂ,

Consilier local                                                                                     Secretar general UAT

Tocari Alexandru                                                                                Roșu Elena - Brîndușa

 

 

VIZĂ CFP

Crainiciuc Natalia