România

România

Județul Constanța

Comuna Târgușor

Comuna Târgușor

 

ROMÂNIA 

JUDEȚUL CONSTANȚA 

PRIMARUL COMUNEI TÂRGUȘOR

                                                                                                                                        ANEXĂ

                                                                                                             la Dispoziția primarului nr. 139/7. 09. 2023

 

 

 

REGULAMENT PROPRIU

PRIVIND MĂSURILE METODOLOGICE, ORGANIZATORICE, TERMENELE ȘI CIRCULAȚIA

PROIECTELOR DE DISPOZIȚII ALE AUTORITĂȚII EXECUTIVE

  

 

 CAPITOLUL I

DISPOZIȚII GENERALE 

 

            Art.1 (1) Prezentul regulament este emis în aplicarea prevederilor anexei nr. 1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, și dispozițiilor art. 84 din Legea nr. 24/2000, republicată, privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, cu modificările și completările ulterioare și cuprinde măsurile metodologice, organizatorice, termenele și circulația proiectelor de dispoziții ale autorității executive.

            (2) În exercitarea atribuțiilor ce le revin, autoritățile administrației publice locale adoptă sau emit, după caz, acte administrative cu caracter normativ sau individual, după cum urmează:

            a) consiliul local și consiliul județean adoptă hotărâri;

            b) primarul și președintele consiliului județean emit dispoziții.

            (3) În organizarea executării sau executării în concret a legii, autoritățile deliberative și cele executive adoptă, emit sau încheie, după caz, și alte acte juridice prin care se nasc, se modifică sau se sting drepturi și obligații.

            Art.2 (1) Dispoziția primarului constituie actul administrativ ce exprimă voința manifestată unilateral de către Primarul comunei și produce în mod direct efecte, are caracter de actualitate și este obligatorie:

            a) pe întreg teritoriul comunei Târgușor, în cazul în care dispoziția are caracter normativ;

            b) pentru persoana sau persoanele nominalizate, în cazul în care dispoziția are caracter individual.

            (2) Prin dispoziție se creează/se modifică/se sting unele drepturi și obligații sau se aprobă/se interzice o activitate din domeniile care intră în competența primarului, potrivit legii sau ca însărcinare dată de către Consiliul Local al Comunei Târgușor.

(3)Dispoziţiile primarului sunt supuse controlului de legalitate exercitat de către prefect conform prevederilor art. 255 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.

            Art.3 – (1) Organizarea executării și executarea în concret a dispozițiilor constituie o preocupare constantă a primarului comunei Târgușor, precum și a viceprimarului, a secretarului general al comunei, a oricăruia dintre funcționarii publici sau personalul contractual anume responsabilizat cu aducerea la îndeplinire a dispoziției respective.

            (2) Neaducerea la îndeplinire a prevederilor dispozițiilor emise de primarul comunei Târgușor, la termenele și în condițiile prevăzute în acestea, se sancționează potrivit Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, sau Codului muncii, după caz.

 

CAPITOLUL II

ELABORAREA PROIECTELOR DE DISPOZIȚII ALE AUTORITĂȚII EXECUTIVE

 

 

            Art. 4 (1) Competența de inițiere și elaborare a proiectelor de dispoziții se poate delega către secretarul general al comunei, personalului din cadrul aparatului de specialitate al primarului comunei Târgușor ori către conducătorii instituțiilor și serviciilor publice de sub autoritatea Consiliului Local al Comunei Târgușor, fiecare potrivit competențelor, atribuțiilor și limitelor stabilite prin fișa postului sau alte acte, pentru realizarea prerogativelor cu care este investit primarul, potrivit legii, sau ca însărcinare dată de către Consiliul Local al Comunei Târgușor.

            (2) Persoanele prevăzute la alin.(l) către care s-a delegat competența de inițiere și elaborare a proiectelor de dispoziții, exercită aceste atribuții în numele primarului și nu în numele funcției pe care o dețin.

            (3) Primarul poate interveni oricând în procesul de inițiere și elaborare a proiectelor de dispoziții.

            Art. 5 (1) Inițierea unui proiect de dispoziție de persoanele către care s-a delegat această competență se realizează numai după întocmirea unui referat cu propunerea de emitere a dispoziției, aprobat de primar.

            (2) Referatul întocmit se înregistrează în registrul general pentru înregistrarea corespondenței, constituind dovada îndeplinirii atribuțiilor și competențelor stabilite prin fișa postului.

            Art. 6 (1) Proiectele de dispoziții trebuie să îndeplinească condițiile de formă și fond prevăzute de Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare, adaptate acestor categorii de acte și nu pot contraveni unor prevederi din acte normative de nivel superior.

            (2) Proiectul de dispoziție are următoarele părți constitutive:

            a) antet: 

„ROMÂNIA

JUDEȚUL CONSTANȚA

PRIMARUL COMUNEI TÂRGUȘOR”

            b) titlul;

            c) formula introductivă;

            d) preambulul;

            e) partea dispozitivă;

            f) formula de atestare a autenticității.

            (3) Titlul proiectului de dispoziție cuprinde obiectul reglementării exprimat sintetic.

            (4) Se interzice ca titlul unui proiect de dispoziție să fie același cu cel al altei dispoziții în vigoare, cu excepția cazului în care, prin acest proiect, se abrogă dispoziția respectivă.

            (5) Formula introductivă cuprinde autoritatea emitentă, denumirea generică a actului, în funcţie de natura sa juridică, precum şi temeiurile juridice pe baza şi în executarea cărora actul a fost emis .

            (6) Preambulul urmează formula introductivă și cuprinde:

            a) menționarea dispozițiilor legale pe baza și în executarea cărora proiectul de dispoziție a fost inițiat;

            b) emiterea, în sinteză, a scopului reglementării;

            c) avizele avute în vedere, atunci când pentru emiterea dispoziției respective se impune obținerea unui astfel de aviz;

            d) înaintea părții dispozitive, următoarea formulă: 

 

„În temeiul prevederilor  art. 196, alin. (1), lit. b) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;

 PRIMARUL COMUNEI TÂRGUȘOR

emite următoarea dispoziție.

             (7) Partea dispozitivă a proiectului de dispoziție reprezintă conținutul propriu-zis al reglementării, alcătuit din totalitatea normelor juridice instituite pentru sfera raporturilor ce fac obiectul acestuia.

            (8)    Articolul, elementul structural de bază al părţii dispozitive

             a) Elementul structural de bază al părţii dispozitive îl constituie articolul. Articolul cuprinde, de regulă, o singură dispoziţie normativă aplicabilă unei situaţii date.

              b) Structura articolului trebuie să fie echilibrată, abordând exclusiv aspectele juridice necesare contextului reglementării.

            c) Articolul se exprimă în textul legii prin abrevierea "art.". Articolele se numerotează în continuare, în ordinea din text, de la începutul până la sfârşitul actului normativ, cu cifre arabe.  Dacă actul normativ cuprinde un singur articol, acesta se va defini prin expresia "Articol unic".

                d) În cazul actelor normative care au ca obiect modificări sau completări ale altor acte normative, articolele se numerotează cu cifre romane, păstrându-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele modificate sau completate.

            e) La coduri şi la legi de mare întindere, articolele vor fi prevăzute cu denumiri marginale, exprimând sintetic obiectul lor; acestea nu au semnificaţie proprie în conţinutul reglementării.  

                (9) Alineatul

              a) În cazul în care din dispoziţia normativă primară a unui articol decurg, în mod organic, mai multe ipoteze juridice, acestea vor fi prezentate în alineate distincte, asigurându-se articolului o succesiune logică a ideilor şi o coerenţă a reglementării.

                b) Alineatul, ca subdiviziune a articolului, este constituit, de regulă, dintr-o singură propoziţie sau frază, prin care se reglementează o ipoteză juridică specifică ansamblului articolului; dacă dispoziţia nu poate fi exprimată într-o singură propoziţie sau frază, se pot adăuga noi propoziţii sau fraze, separate prin punct şi virgulă. Alineatul se evidenţiază printr-o uşoară retragere de la alinierea textului pe verticală.

                c) Dacă în cuprinsul unui articol se utilizează un termen sau o expresie care are în contextul actului normativ un alt înţeles decât cel obişnuit, înţelesul specific al acesteia trebuie definit în cadrul unui alineat subsecvent. În cazul în care frecvenţa unor astfel de termeni şi expresii este mare, actul normativ trebuie să cuprindă în structura sa un grupaj de definiţii sau o anexă cu un index de termeni.

                d) În actele normative cu o anumită întindere, dacă un articol are două sau mai multe alineate, acestea se numerotează la începutul fiecăruia cu cifre arabe cuprinse în paranteză. Pentru claritatea, concizia şi caracterul unitar al textului unui articol se recomandă ca acesta să nu fie format dintr-un număr prea mare de alineate.

            (10)  Enumerările în text

            a) Dacă textul unui articol sau alineat conţine enumerări prezentate distinct, acestea se identifică prin utilizarea literelor alfabetului românesc şi nu prin liniuţe sau alte semne grafice.

              b) O enumerare distinctă, marcată cu o literă, nu poate cuprinde, la rândul ei, o altă enumerare şi nici alineate noi.

            c) Dacă ipoteza marcată cu o literă necesită o dezvoltare sau o explicare separată, aceasta se va face printr-un alineat distinct care să urmeze ultimei enumerări.

            (11) Trimiterea la alte acte normative

            a) În cazul în care o normă este complementară altei norme, pentru evitarea repetării în text a acelei norme se va face trimitere la articolul, respectiv la actul normativ care o conţine. Nu poate fi făcută, de regulă, o trimitere la o altă normă de trimitere.

            b) Dacă norma la care se face trimitere este cuprinsă în alt act normativ, este obligatorie indicarea titlului acestuia, a numărului şi a celorlalte elemente de identificare.

            c) Trimiterea la normele unui alt act normativ se poate face la întregul său conţinut ori numai la o subdiviziune, precizată ca atare. Când actul ce face obiect de trimitere a fost modificat, completat ori republicat, se face menţiune şi despre aceasta.

            d) La modificarea, completarea şi abrogarea dispoziţiei la care s-a făcut trimitere, în actul de modificare, completare sau abrogare trebuie avută în vedere situaţia juridică a normei de trimitere

 

            (12) Formula de atestare a autenticității cuprinde:

            a) "PRIMARUL COMUNEI TÂRGUȘOR", sub care se înscrie prenumele și numele persoanei care exercită această autoritate, urmată de semnătura sa: …………………… ;

            b) "Avizează  pentru legalitate:", sub care se menționează "SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI TÂRGUȘOR", iar sub aceasta se înscrie prenumele și numele persoanei care exercită această funcție publică specifică de conducere, urmată de  semnătura sa: ………………… .

 

CAPITOLUL III

SEMNAREA ȘI ÎNREGISTRAREA DISPOZIȚIILOR AUTORITĂȚII EXECUTIVE

 

Art. 7 (1) Proiectele de dispoziții, inclusiv anexele la acestea, având ca inițiatori persoanele prevăzute la art. 4 alin. (l), prealabil prezentării primarului pentru a fi însușite prin semnătură în calitatea sa de emitent, vor fi prezentate secretarului general al comunei în scopul avizării pentru legalitate, materializată prin semnătura sa.

            (2) Avizarea pentru legalitate poate fi:

            a) favorabilă, caz în care proiectul de dispoziție se semnează de către secretarul general al comunei;

            b) favorabilă, cu obiecții sau propuneri, ce vor fi comunicate persoanei inițiatoare, verbal sau în scris, după cum secretarul general al comunei apreciază că se justifică, astfel încât acestea să fie avute în vedere la definitivarea proiectului de dispoziție;

            c) negativă, caz în care secretarul general al comunei nu va semna dispoziția și va motiva în scris refuzul, însoțit de documentele sau de informațiile pe care se sprijină.

            (3) avizarea pentru legalitate de către secretarul general al comunei se poate face:

            a) la prezentarea de către inițiator a proiectului de dispoziție;

            b) până cel târziu cu două ore înainte de sfârșitul programului de lucru al zilei următoare celei în care i s-a prezentat proiectul de dispoziție;

            c) în cazul în care examinarea proiectului de dispoziție necesită o documentare aprofundată și care nu permite încadrarea în termenul prevăzut la lit. b), înainte de expirarea acestui termen, secretarul general al comunei poate solicita primarului încuviințarea privind prelungirea termenului; termenul stabilit de primar nu poate fi depășit.

            (4) Însușirea proiectului de dispoziție, avizat pentru legalitate potrivit prezentului articol, se face de către primarul comunei la termenele și în condițiile prevăzute la alin. (3), lit. a) și b).

            Art. (1) Dispozițiile însușite de către primar prin semnătura și contrasemnate pentru legalitate de către secretarul general al comunei se înregistrează în Registrul pentru evidența dispozițiilor, în ordinea datării lor, începând cu nr. 1 pe fiecare an calendaristic.

            (2) Numărul dispoziției și data emiterii acesteia sunt înscrise în imediata apropiere a titlului dispoziției, întregind identitatea acesteia.

            (3) Elementele de identificare prevăzute la alin. (2) se înscriu de către secretarul general al comunei.

Art. – În situația în care emiterea dispozițiilor, precum și contrasemnarea pentru legalitate se exercită de către alte persoane decât cele prevăzute la art. 6 alin.(8), lit.a) și b), în limitele și în condițiile legii, înaintea denumirii funcției se menționează "p.", reprezentând forma abreviată a cuvântului "pentru" și prenumele și numele persoanei respective, cât și funcția deținută de drept în structura funcțională a administrației publice locale. Spre exemplu:  

"p. PRIMARUL COMUNEI TÂRGUȘOR"

,......................................, 

VICEPRIMARUL COMUNEI TÂRGUȘOR.

(prenumele și numele) "

CAPITOLUL IV

COMUNICAREA, ADUCEREA LA CUNOȘTINȚĂ

ȘI INTRAREA ÎN VIGOARE A DISPOZIȚIILOR AUTORITĂȚII EXECUTIVE

 

            Art. 10 (1) Prin grija secretarului general al comunei, la termenele și în condițiile prevăzute de lege, se asigură comunicarea dispozițiilor primarului comunei Târgușor, către autoritățile/instituțiile, persoanele interesate, precum și aducerea la cunoștință publică a acestora.

            (2) Secretarul general al comunei Târgușor comunică actele administrative prevăzute la art. 196 alin. (1) din Codul administrativ prefectului în cel mult 10 zile lucrătoare de la data emiterii. 

            (3) Dispoziţiile, documentele şi informaţiile financiare, precum şi alte documente prevăzute de lege se publică, pentru informare, în format electronic şi în monitorul oficial local.

            Art. 11 – (1) Dispoziţiile cu caracter normativ devin obligatorii de la data aducerii lor la cunoştinţă publică.

            (2) Aducerea la cunoştinţă publică a dispoziţiilor cu caracter normativ se face în termen de 5 zile de la data comunicării oficiale către prefect. 

            (3) Comunicarea dispoziţiilor cu caracter individual către persoanele cărora li se adresează se face în cel mult 5 zile de la data comunicării oficiale către prefect.

            (4) Dispoziţiile cu caracter individual produc efecte juridice de la data comunicării către persoanele cărora li se adresează.

 

CAPITOLUL V

EVENIMENTE JURIDICE CE POT INTERVENI ULTERIOR EMITERII DISPOZIȚIILOR AUTORITĂȚII EXECUTIVE

 

            Art. 12 - (1) Modificarea și completarea dispoziției Primarului constituie evenimente cu caracter tehnico-juridic ce pot surveni ulterior emiterii acesteia, iar proiectelor de dispoziție de modificare sau completare, după caz, li se aplică dispozițiile prezentului regulament și normele juridice privind tehnica legislativă.

           (2) Modificarea dispoziției Primarului constă în schimbarea expresă a textului unora sau mai multor articole ori alineate ale acestuia şi în redarea lor într-o nouă formulare.

            (3) Pentru exprimarea normativă a intenţiei de modificare a dispoziției primarului se nominalizează expres textul vizat, cu toate elementele de identificare necesare, iar dispoziţia propriu-zisă se formulează utilizându-se sintagma "se modifică şi va avea următorul cuprins:", urmată de redarea noului text.

            (4) Procedeul de a se menţiona generic, în finalul unei dispoziții, că o altă dispoziție conexă sau texte din acea dispoziție "se modifică corespunzător" trebuie evitat. De asemenea, nu se utilizează, pentru a exprima o modificare, redarea doar a unor fragmente ori sintagme dintr-un text. Modificarea trebuie să cuprindă în întregime textul vizat, cuprins în articol, alineat sau în elementul marcat al unei enumerări.

            (5) Completarea dispoziție primarului constă în introducerea unor dispoziţii noi, cuprinzând soluţii legislative şi ipoteze suplimentare, exprimate în texte care se adaugă elementelor structurale existente, prin utilizarea unei formule de exprimare, cum ar fi: "După articolul ... se introduce un nou articol, ......, cu următorul cuprins:".

            (6) Dacă actul de completare nu dispune renumerotarea actului completat, structurile, inclusiv articolele sau alineatele nou-introduse, vor dobândi numărul structurilor corespunzătoare celor din textul vechi, după care se introduc, însoţite de un indice cifric, pentru diferenţiere.

           Art. 13 - Condiţiile de fond pentru modificarea şi completarea dispozițiilor primarului

                (1) Modificarea sau completarea unei dispoziții este admisă numai dacă nu se afectează concepţia generală ori caracterul unitar al acesteia sau dacă nu priveşte întreaga ori cea mai mare parte a reglementării în cauză; în caz contrar dispoziția se înlocuieşte cu o nouă reglementare, urmând să fie în întregime abrogată.

            (2) Prevederile modificate sau care completează dispoziția pruimarului trebuie să se integreze armonios în actul supus modificării ori completării, asigurându-se unitatea de stil şi de terminologie, precum şi succesiunea normală a articolelor.

            Art. 14 -  Efectele dispoziţiilor de modificare şi de completare

            Dispoziţiile de modificare şi de completare se încorporează, de la data intrării lor în vigoare, în actul de bază, identificându-se cu acesta. Intervenţiile ulterioare de modificare sau de completare a acestora trebuie raportate tot la actul de bază.

            Art. 15 – (1) Modalitățile prin care încetează raporturile juridice administrative sunt: revocarea, suspendarea și anularea (abrogarea) actului administrativ.

            (2) Revocarea dispoziției Primarului constituie modalitatea uzuală de încetare a efectelor juridice a acestui act de către însuși emitentul actului și se dispune tot prin act administrativ. Motivele care conduc la revocarea actului administrativ sunt condițiile de ilegalitate, dar și cele ce privesc inoportunitatea.

            (3) Suspendarea constituie o altă modalitate de încetare, însă doar cu caracter temporar a efectelor juridice ale actelor administrative emise de autoritatea executivă. Măsura de suspendare a dispoziției primarului poate fi determinată de următoarele motive:

            a) contestarea legalității actului de către o persoană fizică sau persoană juridică sau de către o autoritate publică;

            b) schimbarea condițiilor de fapt ulterior emiterii actului și punerea sub semnul întrebării a legalității sau pe considerent de oportunitate;

            c) clarificarea unor îndoieli ale autorității emitente asupra legalității actului.

            (4) Anularea sau abrogarea actelor administrative emise de autoritatea publică executivă presupune manifestarea de voință a autorității emitente în scopul de a determina încetarea efectelor juridice prin desființarea lui cu toate efectele pe care le implică anularea.

            a) Prevederile cuprinse într-o dispoziție, contrare unei noi reglementări de acelaşi nivel sau de nivel superior, trebuie abrogate. Abrogarea poate fi totală sau parţială.

            b) În cazul unor abrogări parţiale intervenite succesiv, ultima abrogare se va referi la întregul act normativ, nu numai la textele rămase în vigoare.

            c) Abrogarea unei dispoziţii are caracter definitiv. Nu este admis ca prin abrogarea unui act de abrogare anterior să se repună în vigoare actul normativ iniţial, cu excepțiile prevăzute de lege       

            d) Abrogările parţiale sunt asimilate modificărilor de acte normative, actul normativ abrogat parţial rămânând în vigoare prin dispoziţiile sale neabrogate.

 

CAPITOLUL VI

DISPOZIȚII FINALE

 

            Art. 16 – (1) Prezentul regulament se completează cu dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

            (2) Prezentul regulament poate fi modificat și/sau completat prin dispoziție a Primarului Comunei Târgușor, în condițiile legii și cu respectarea normelor de tehnică legislativă.

            Art. 17 Prezentul regulament intră în vigoare la data aprobării lui prin dispoziție a Primarului Comunei Târgușor.

 

Elaborat, 

Secretarul  general al comunei Târgușor,

Camelia VELICICĂ 

 

PRIMARUL COMUNEI TÂRGUȘOR                                       CONTRASEMNEAZĂ PENTRU LEGALITATE:

                                                                                             SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI TÂRGUȘOR

                 Mădălina NEGRU                                                                      Camelia  VELICICĂ