I. DISPOZITII GENERALE
Art. 1 (1) În conformitate cu prevederile art. 104 alin.(1) din Ordonanta de Urgemnta nr.57/2019 privind Codul Administrativ. , Consiliul local al comunei Teliu, elaborează şi aprobă Statutul propriu al comunei Teliu
(2) Comuna TELIU, ca unitate administrativ-teritorială a judetului Braşov, este persoana juridică de drept public cu deplină capacitate juridică, care posedă un patrimoniu şi are iniţiativa în tot ceea ce priveşte administrarea intereselor publice locale, exercitându-şi autoritatea, în condiţiile legii pe teritoriul delimitat prin lege.
(3) Comuna TELIU poate intra în raporturi juridice cu alte autorităţi sau instituţii publice, cu persoane juridice române sau străine, indiferent de natura acestora, precum şi cu persoane fizice, în condiţiile legii
Art.2. (1) Organizarea, functionarea, competentele si atributiile, precum si gestionarea resurselor care, potrivit legii, apartin comunei TELIU, judetul Braşov, se supun principiilor autonomiei locale, descentralizarii serviciilor publice, eligibilitatii autoritatilor administratiei publice locale, legalitatii si consultarii cetatenilor in solutionarea problemelor locale de interes deosebit.
(2) Aplicarea principiilor prevazute la alin.(1) nu pot aduce atingere caracterului de stat national, unitar si indivizibil al Romaniei.
Art.3. (1) Prin autonomie locala se intelege dreptul si capacitatea efectiva a autoritatilor administratiei publice locale de a solutiona si de a gestiona, in numele si in interesul colectivitatilor publice locale pe care le reprezinta, treburile publice in conditiile legii.
(2) Acest drept se exercita de catre Consiliul local TELIU si primarul comunei alesi prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat.
Art.4. (1) Competentele si atributiile autoritatilor administratiei publice locale se stabilesc numai prin lege. .
(2) Autonomia locala confera autoritatilor administratiei publice locale dreptul ca, in limitele legii, sa aiba initiative in toate domeniile, cu exceptia celor care sunt date in mod expres in competenta altor autoritati publice.
(3) In relatiile dintre autoritatile administratiei publice locale si Consiliul Judetean Braşov, pe de o parte, precum si intre Consiliul local TELIU si primarul comunei, pe de alta parte, nu exista raporturi de subordonare.
Art.5. (1) Comuna TELIU este localitatea comună a tuturor cetăţenilor săi, fără deosebire de rasă, de naţionalitate, de origine etnică, de limbă, de religie, de sex, de opinie, de apartenenţa politică, de avere, de origine socială, de locul naşterii sau de satul în care locuiesc.
(2) Pe teritoriul comunei TELIU îşi poate stabili domiciliul sau reşedinţa orice persoană sau familie care îndeplineşte condiţiile prevăzute de Constituţia României şi de legile ţării.
(3) Calitatea de cetăţean al comunei TELIU se dobândeşte, se păstrează sau se pierde în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.
(4) Autorităţile publice locale îşi exercită exercită atribuţiile legale privind evidenţa populaţiei, starea civilă, autoritatea tutelară prin compartimentele de specialitate, care se află în subordinea secretarului general al comunei.
(5) Autorităţile publice locale sprijină menţinerea şi întărirea legăturilor comunităţii cu toţii fii ei care trăiesc şi muncesc în alte localităţi din ţară sau din străinătate şi care contribuie la promovarea valorilor locale şi naţionale, la integrarea europeană şi la schimbul internaţional de valori.
II. ÎNTINDEREA ȘI DELIMITAREA TERITORIULUI COMUNEI TELIU
Art.6. (1) Delimitarea teritoriului Comunei TELIU, a fost stabilit prin evidenţa proprietăţilor şi a folosinţei terenurilor, cadastrul general şi celelalte documente sau forme de evidenţă stabilite prin lege, întocmite prin grija compartimentelor din cadrul primăriei şi aprobate de către autoriţăţile publice locale potrivit competenţelor legale.
(2) Comuna TELIU face parte din judetul Braşov si se intinde pe suprafata de 5306 ha. Intravilanul comunei TELIU este de 3281,6 ha, iar extravilanul comunei este de 2024,4 ha.
(3) Comuna Teliu, este asezata in SUD-ESTUL TARII BARSEI la poalele muntelui
PILISCA inalt de 1223 m,la 45 grade si 40minute latitudine nordica si 25 grade si 55 minute.longitudine estica in extremitatea sudica a Depresiunii Brasovului,inconjurata de MUNCEII TELIULUI intinzandu-se pe o lungime de 9 km.,urmand cursul VAII TELIULUI spre obarsie iar in paralel este strabatuta de pe marginea versantilor delurosi de calea ferata care face legatura BRASOV- INTORSURA BUZAULUI prin tunelul cu o lungime de 4379 metri.
(4) Comuna TELIU se afla la o altitudine de 564m la intrarea dinspre BRASOV si cota de
inaltime creste pana la 719 m la iesirea spre INTORSURA BUZAULUI.
Dintre dealurile care strajuiesc comuna TELIU amintim:
-DEALUL GARII ( 725 m)
-MUCHIA VANATORULUI ( 892 m) langa Primarie supranumit in toponomia locala CETATUIA.
-DEALUL ALUNISULUI (930 m)
-DEALUL NEGRU (1108 m)
-PILISTEA ( 1223 m)
-VARFUL PREDEALULUI ( 933 m)
Inafara vetrei satului terenurile apartin comunei TELIU fiind situate in sensul aluvial al Raului TARLUNG,intinzandu-se pe ambele maluri ale acestuia.
III. EVOLUȚIA ISTORICĂ
Art. 7 Săpăturile arheologice în toamna anului 1961 au scos la iveală existenţa unei cetăţi dacice de aparare şi refugiu populaţiei din jur.La locul numit din bătrâni CETATE , pe o înălţime stâncoasă s-a ridicat în sec.I. î.e.n.o cetate dacică construita din lemn şi chirpici.
Cetatea nu a fost înconjurată complet cu lucrări de fortificaţii deoarece pantele abrupte dinspre est,vest,şi sud formau o stavilă greu de trecut.Fortificaţia a înglobat o serie de construcţii cu caracter militar defensiv,valuri de pădure,şanţuri.,platforme,trepte de piatra.
Pe culmea dealului înalt de 892m,numit astăzi MUCHEA VÎNATORULUI se află cetatea propriuzisă.de acolo se poate observa la mare departare ŢARA BÂRSEI cât şi înspre ÎNTORSURA BUZAULUI,drum ce face legătura cu MUNTENIA prin PASUL BUZAULUI şi TABLA BUTII.
Durata acestei cetăţi dacice n-a fost prea lungă.
La începutul sec. Al II lea era noastră a fost distrusa printr-un puternic incendiu.
Se pare că incendiul a avut loc în perioada marilor războaie de daci împotriva romanilor.
Ceramica la roată şi cu mâna,descoperite cu ocazia săpăturilor efectuate în 1909de WALTER JEKELIUS şi în 1961 echipa de arheologi din care a făcut parte şi doamna prof. de istorie TOTH IRINA locuitoare a localităţii TELIU ,demonstreaza existenţa populaţiei dace pe teritoriul de astazi al comunei. Această ceramică este găsită în depozitul arheologic al judeţului Braşov.Cercetările din 1961 au fost întreprinse de MUZEUL DE ISTORIE BRAŞOV în colaborare cu INSTITUTUL ARHEOLOGIC BUCUREŞTI.
Cel mai vechi document în care se menţionează comuna noastră dateaza din anul 1222 şi este actul prin care regele ANDREI al II lea al Ungariei dăruieşte acest teritoriu cavalerilor teutoni.
În anul 1222 ANDREI al II lea întăreşte cavalerilor teutoni stăpînirea asupra ŢĂRII BÎRSEI şi le acordă mai multe privilegii.Documentul în prima parte rerpetă textul actului din 1211 dar în partea a doua se spune *MAI ADAOGAM CA LE DĂRUIM SUSNUMIŢILOR FRAŢI ŞI CETATEA NUMITĂ CRUCEBURG PE CARE POMENIŢII FRAŢI AU CLADIT_O DIN NOU , CU LIVEZILE DIN JUR ŞI ŢINUTUL DE LA CAPĂTUL PĂMÂNTULUI CRUCEBURG*.În document CRUCEBURG se scrie KREUZBURG şi este identificat cu localitatea TELIU Jud. Braşov.Denumirea comunei TELIU se pare că vine de la numele cavalerului teuton TYIEL a cărui familie a stăpânit comuna până la începutul secolului al XVI lea.
Numele de TEL se găseăte în documentele vechi ale comunei,ca de exemplu registrele noilor născuţi din 1795 iar din 1850 apare în actele oficiale sub numele de TELIU. În acea vreme in limba maghiară comuna se numea NYEN se pare de origine slavă,până în 1906 când în limba maghiară se foloseşte denumirea KERESZTVAR( CETATEA CRUCII ).În limba germană comuna este cunoscută sub numele KREUZBURG.
Din punct de vedere administrativ Comuna TELIU a apartinut de Districtul BRASOV. In 1509 apartine de BRAN,apoi de Comitetul ALBA.De la mijlocul sec.al XVIII-lea face parte din judetul ALBA de SUS,iar in urma reformei administrative Regele IOSIF al II-lea trece la judetul TREI SCAUNE pana in 1924. Din 1924 pana in 1961 a apartinut de judetul BRASOV si Raionul CODLEA,apoi pana in anul 1968 a apartinut de Regiunea BRASOV Raionul SFANTU GHEORGHE.
Dupa reorganizarea administrativa Comuna TELIU apartine judetului BRASOV.
IV. DATE DEMOGRAFICE
Art. 8 (1) Potrivit ultimelor date de la recensamantul populatiei si locuintelor din 2011, populatia comunei TELIU a fost de 4011 persoane,
. (2) Conform datelor statistice, comuna TELIU a înregistrat o ușoară creștere în ceea ce privește populația în perioada 2011-2018, în prezent populaţia fiind de 4455 persoane.
-
V. AUTORITĂȚILE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE LOCALE
Art. 9 (1) Comuna TELIU are in componenta un sat, TELIU, acesta fiind și localitatea de reședință.
(2) Autorităţile administraţiei publice prin care se realizează autonomia locală în Comuna TELIU, sunt Consiliul Local ca autoritate deliberativă şi Primarul, ca autoritate executivă.
(3) Consiliul local este compus din consilieri alesi prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat in conditiile stabilite de legea privind alegerile locale
(4) Consiliul local şi primarul funcţionează ca autorităţi ale administraţiei publice locale şi rezolvă treburile publice din comuna TELIU, în condiţiile legii.
(5) Sediul Consiliului Local și al Primăriei Comunei TELIU este localitatea TELIU, nr. 449
(6) Autoritatea Consiliului local si a primarului comunei TELIU se exercita numai pe teritoriul comunei TELIU.
(7) Actele autorităţilor publice locale (hotărârile consiliului local şi dispoziţiile primarului) care se emit în exercitarea atribuţiilor, competenţelor şi responsabilităţilor pe care le au la nivelul unităţii administrativ–teritoriale trebuie să respecte Constituţia Romăniei şi legile ţării.
(8) Locuitorii comunei TELIU se supun legislatiei in vigoare a Romaiei, precum si actelor si documentelor cu caracter normativ, emise sau adoptate de autoritatile publice locale, respectiv hotararilor consiliului local TELIU si dispozitiilor primarului
(9) Autorităţile publice locale sprijină menţinerea şi întărirea legăturilor comunităţii cu toţii fii ei care trăiesc şi muncesc în alte localităţi din ţară sau din străinătate şi care contribuie la promovarea valorilor locale şi naţionale, la integrarea europeană şi la schimbul internaţional de valori.
VI. ECONOMIA LOCALĂ
Art. 10 (1) Căile de comunicație care străbat comuna TELIU sunt: rutiere și feroviare
(2) Comuna TELIU e strabatuta de DN 10 - pe o lungime 23Km din care 11 Km în intravilan și 12 Km în extravilan, care realizează legatura între localitățile Brașov și Buzău.
- drumuri județene: DJ 103B lungime 10 Km, din care 2,5 Km în intravilan și 7,5 Km în extravilan, realizează legatura între localitățile: Săcele - Tărlungeni - Budila - Teliu.
- drumuri comunale: Drum ocolitor pentru drumul național DN10 având o lungime de 7 Km.
Şi străzi din interiorul localității Teliu pe o lungime de aprox. 14 Km.
(3) Comuna TELIU este deservită de calea ferată TELIU-Intorsura Buzăului și dispune și de o haltă de cale ferata.
Art. 11 (1) In comuna TELIU functioneaza Școala Gimnazială TELIU, (clasa pregătitoare-clasa a VIII-a) cu structură Grădinița PN TELIU, activitatea didactică desfășurându-se în trei clădiri aflate în domeniul public al Comunei TELIU.
(2) Serviciile medicale sunt asigurate de către cabinetul medical și trei farmacii .
(3) Alte servicii pentru deservirea populației sunt asigurate prin: o agenție poștală, un post de politie, un camin cultural, un cabinet veterinar, patru magazine comerciale, şase biserici (doua ortodoxe,şi cîte una reformată, catolică, baptistă și penticostală), doua cimitire ortodoxe, , un cimitir reformat.
(4) Pentru susținerea activităților sportive, o sală de sport, un teren de sport
Art. 12 (1) Autorităţile administraţiei publice locale încurajează şi susţin, prin măsuri ce ţin de competenţa lor, dezvoltarea şi modernizarea agriculturii, a zootehniei, a serviciilor şi comerţului, a tuturor activităţilor economice care aduc beneficii familiilor, agenţilor economici şi comunităţii. Ele asigură egalitate de şanse, tratament nediscriminatoriu pentru toţi întreprinzătorii care îndeplinesc condiţiile legale si normele U.E. de a investi şi a desfăşura activităţi economice în comuna TELIU..
(2) Preocuparea locuitorilor este, inca din cele mai vechi timpuri, agricultura, respectiv cultura plantelor, îndeosebi cereale și cresterea animalelor. Aceste preocupari au constituit baza veniturilor materiale ale locuitorilor dar, odata cu dezvoltarea industriei, o mare parte a populatiei active a fost ocupată în activități neagricole, în fabricile din municipiul Braşov..
(3) Pe raza comunei TELIU exista o mică zonă industrială în care funcţionează o fabrică de mobilă, o fabrică de încăltăminte, o fabrică de cartoane si un depozit de sortat haine.
Prezenta acestora a facut ca o parte a locuitorilor sa fie angajati cu contracte de munca.
VII. SERVICIILE PUBLICE LOCALE
Art. 13 (1) Serviciile publice locale reprezintă acele activităţi şi prestaţii pe care autorităţile publice locale sau instituţiile publice de interes local le desfăşoară sau le oferă cetăţenilor în scopul satisfacerii nevoilor lor. Principalele servicii necesare a fi prestate la nivelul comunei TELIU sunt cele prevăzute de art.129 alin.7 din Codul administrativ..
(2) Pentru prestarea serviciilor care nu intră în sfera de competenţă a instituţiilor publice specializate a consiliului local din comuna TELIU are obligaţia de a stabili prestarea acestora în sarcina compartimentelor specializate ale primăriei sau de a înfiinţa servicii publice de sine stătătoare.
(3) Înfiinţarea, organizarea, funcţionarea, gestionarea şi finanţarea serviciilor de utilitate publică locală se reglementează prin hotărâri ale consiliului local, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
(4) Baza tehnico-materială necesară pentru realizarea serviciilor publice şi a celor de utilitate publică este asigurată, inventariată, gestionată şi utilizată în mod corespunzător prin grija viceprimarului, care răspunde de integritatea bunurilor din domeniul public şi privat al comunei TELIU, în condiţiile legii.
(5) Agenţii economici, instituţiile şi cetăţenii din comuna TELIU sunt consultaţi de către autorităţile publice locale în legătură cu actele de autoritate ce urmează a fi adoptate pe linia înfiinţării, gestionării, funcţionării şi finanţării instituţiilor şi serviciilor publice de interes local pe care au obligaţia de a le respecta şi aplica în funcţie de nevoile şi condiţiile specifice.
6) În subordinea Consiliului Local TELIU, și sub conducerea primarului Comunei TELIU, funcționează Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență.
VIII. PATRIMONIUL PUBLIC ȘI PRIVAT AL COMUNEI TELIU
Art. 14 (1), Patrimoniul comunei e alcatuit din bunurile mobile si imobile aflate in proprietatea publica si in proprietatea privata ale acesteia, precum si obligatiile cu caracter patrimonial.
(2) Bunurile care apartin comunei sunt supuse inventarierii anuale.
(3) Inventarul bunurilor unitatilor administrativ-teritoriale se constituie intr-o anexa la statut, care se actualizeaza annual .
(4) Patrimoniul public al comunei TELIU a fost aprobat prin urmatoarele documente:
HOTARAREA de GUVERN NR.972/2002 anexa nr.46 Inventarul bunurilor care apartin domeniului public al comunei Teliu si de H.G.Nr.932/27.11.2013 privind modificarea si completarea anexei nr.46 la Hotararea Guvernului nr.972/2002.
(5) Domeniul privat al comunei TELIU este alcatuit din bunuri mobile si imobile, altele decat cele din domeniul public, intrate in proprietate prin modalitati prevazute de lege. Bunurile ce fac parte din domeniul privat sunt supuse dispozitiilor de drept comun, daca prin lege nu se prevede altfel.
(6) Donatiile si legatele cu sarcini pot fi acceptate numai cu aprobarea consiliului local.
(7) Cresterea sau diminuarea patrimoniului va fi temeinic justificata pentru fiecare caz,
in note explicative anexate la inventar.
(8) Consiliul local hotaraste la cumpararea de bunuri, in functie de alocatia bugetara si in conditiile legiii.
(9) Vanzarea, concesionarea si inchirierea se fac prin licitatie publica, potrivit prevederilor legale.
(10) Hotărârile pe care consiliul local le ia cu privire la administrarea sau operaţiunile privind bunurile care alcătuiesc domeniul public sau privat al comunei se adoptă cu majoritate absolută
Art. 15 (1) Fiecare persoană fizică sau juridică este obligată să-şi declare şi să probeze proprietăţile pe care le deţine pe raza comunei TELIU pentru a fi inregistrate în evidenţele fiscale şi agricole ale primăriei. Orice modificare survenită cu privire la regimul juridic al proprietăţilor va fi, de asemenea, adusă la cunoştinţă şi probată cu acte, compartimentelor de specialitate ale administraţiei publice locale pentru a fi operate corespunzător. Proprietaţile deţinute în alte unităţi administrativ teritoriale se declară la primăriile respective, asupra acestora fiind informată şi primăria locală.
(2) În comuna TELIU proprietatea privată dobândită licit este garantată şi ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular. Caracterul licit al dobândirii dreptului de proprietate asupra terenurilor şi altor imobile în condiţiile aplicării eronate a legilor proprietăţii poate fi constatat numai de către instanţa de judecată sau, după caz, de către autoritatea care a emis actul de proprietate în cauză.
IX PARTIDELE POLITICE
Art. 16 (1) Comunitatea locală este organizată pe principiul constituţional al pluralismului, care reprezintă condiţia de bază şi garanţia economiei de piaţă, a democraţiei sociale şi politice, a libertăţii membrilor săi.
(2) Organizaţiile locale ale partidelor politice îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legislaţia în vigoare contribuind la definirea şi exprimarea voinţei politice a cetăţenilor şi la împlinirea aspiraţiilor şi idealurilor acestora, cu respectarea suveranităţii naţionale, a integrităţii teritoriale, a ordinii de drept, a principiilor democraţiei şi ale autonomiei locale.
(3) Partidele politice care isi desfasoara activitatea in comuna TELIU:
- Partidul National Liberal (P.N.L.)
- Partidul Social Democrat (P.S.D.)
- Uniunea Națională pentru Progresul României (U.N.P.R).
-Uniunea Democrata Maghiara din Romania (U.D.M.R.)
(4) Numarul membrilor consiliului local se stabileste prin ordinul prefectului, conform Legii Administratiei Publice Locale nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Consiliul local al comunei TELIU este format din13 consilieri, cu următoarea apartenență politică:7 consilieri apartinand P.N.L. 3 consilieri PSD, 2 consilieri UDMR, 1 consilier apartinand UNPR.
X. RANGUL UNITĂȚII ADMINISTRATIV TERITORIALE
Art. 17 Potrivit prevederilor Legii 351/2001 privind aprobarea planului de amenajare a teritoriului national-sectiunea a IV-a “Reteaua de localitati”, comuna TELIU este localitate de rangul IV.
XI. ACORDAREA DE TITLURI ȘI CERTIFICATE
Art.18. Persoanele nascute in comuna vor primi la implinirea varstei de 18 ani titlul si certificatul de fiu/fiica a comunei in cadrul unei festivitati ce va fi organizata prin grija primarului comunei.
Art.19 (1) Se poate acorda titlul de cetatean de onoare unor persoane fizice romane sau straine, cu merite deosebite pe plan economic, politic, social, cultural sau altor persoane importante reprezentative pentru comuna TELIU.
(2) Titlul de cetatean de onoare se poate pierde sau retrage in cazul in care persoanele carora le-a fost conferit desfasoara activitati contrare intereselor comunei.
(3) Drepturile cetatenilor de onoare sunt acelea de a purta medalia de cetatean de onoare al comunei TELIU la festivitati locale (organizate de administratia publica locala), la care posesorul este invitat si face act de prezenta si de a sustine o alocutiune scrisa sau verbala cu acordul organizatorilor manifestarii, in situatia in care manifestarile fac referire la comuna TELIU.
XII. CONSULTAREA CETĂȚENILOR
Art.20. (1) Locuitorii comunei TELIU sunt consultati, in conditiile legii, asupra problemelor de interes deosebit, prin referendum.
(2) Referendumul local se organizeaza si se desfasoara potrivit prevederilor Legii nr. 3/2000 modificata de Legea nr. 551/2003.
(3) Proiectele de lege sau propunerile legislative privind modificarea limitelor teritoriale ale comunei se inainteaza Parlamentului spre adoptare, numai dupa consultarea prealabila a cetatenilor prin referendum. In acest caz organizarea referendumului este obligatorie. Problemele supuse referendumului local se stabilesc de consiliile locale, la propunerea primarului sau a unei treimi din numarul consilierilor locali. Obiectul si data referendumului local se stabilesc si se aduc la cunostiinta publica cu cel putin 20 de zile inainte de ziua desfasurarii acestuia. Referendumul local se va organiza intr-o singura zi, care poate fi numai duminica.
Art.21 (1) Cetatenii pot fi consultati si prin adunari cetatenesti, organizate.
(2) Convocarea si organizarea acestora se fac de catre primar, la initiativa acestuia, ori a unei treimi din numarul consilierilor in functie.
(3) Convocarea adunarii se face prin aducerea la cunostiinta publica a scopului, datei si a locului unde urmeaza sa se desfasoare aceasta.
(4) Adunarea cetateneasca e constituita valabil in prezenta majoritatii reprezentantilor familiilor si adopta propuneri cu majoritatea celor prezenti.
(5) Propunerile se consemneaza intr-un proces-verbal si se inainteaza primarului, care le va supune dezbaterii consiliului local in prima sedinta, in vederea stabilirii modalitatilor concrete de realizare si de finantare, daca este cazul.
(6) Solutia adoptata de consiliul local se aduce la cunostinta publica prin grija secretarului comunei.
Art.22. (1) Prin dispozitia primarului se stabileste responsabilul primariei, pentru relatia cu societatea civila si atributiile acestuia conform Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica.
(2) Consiliul local si primaria comunei TELIU au obligatia de a informa si de a supune dezbaterii publice proiectele de acte normative, de a permite accesul la luarea deciziilor administrative si la minutele sedintelor publice.
XIII. COOPERAREA SAU ASOCIEREA
Art.23.(1) Consiliul local hotaraste, in conditiile legii, cooperarea sau asocierea cu persoane juridice romane sau straine, cu organizatii neguvernamentale si cu alti parteneri sociali, in vederea finantarii si realizarii in comun a unor actiuni, lucrari, servicii sau proiecte de interes public local.
(2) De asemenea, hotaraste infratirea comunei cu unitati administrativ-teritoriale similare, din alte tari, cooperarea sau asocierea cu alte autoritati ale administratiei publice locale din tara sau din strainatate, precum si aderarea la asociatii nationale si internationale ale autoritatilor administratiei publice locale, in vederea promovarii unor interese comune.
(3) Comuna TELIU este membru al:
-Asociaţiei Comunelor din România;
-Asociaţiei de dezvoltare intercomunitară INTERSAL;
-Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară ADI ISO MEDIU
- Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară în domeniul apei Braţov
- Grupului de Acțiune Locală Curbura Carpaţilor
(4) Comuna TELIU face parte din Regiunea de Dezvoltare Centru a României.
XIV. MODALITATEA DE ATRIBUIRE SI SCHIMBARE A DENUMIRILOR DE OBIECTIVE DE INTERES PUBLIC LOCAL
Art.24. (1) Proiectele de hotarari ale consiliului local, avand ca obiect atribuirea ca denumire a unor nume de personalitati ori evenimente istorice, politice, culturale sau de orice alta natura, ori schimbarea unor astfel de denumiri, vor putea fi adoptate numai dupa ce au fost analizate si avizate de comisia de atribuire de denumiri judeteana.
(2) Hotararile consiliului local adoptate fara solicitarea avizului comisiei de atribuire de denumiri, sunt nule de drept (conform O.G. nr. 63 aprobata prin Legea nr. 8/2003).
XV. ÎNSEMNELE SPECIFICE ALE LOCALITATII SI MODALITATILE DE UTILIZARE A ACESTORA
Art.25.Pe teritoriul comunei TELIU se folosesc, în condiţiile legii, următoarel simboluri:
- naţionale:
- Drapelul României (tricolor)
- Ziua Naţională a României – 1 Decembrie
- Imnul Naţional al Românie – „Deşteaptă-te române”
- Stema ţării – stabilită prin lege organică
- europene:
- Drapelul Uniunii Europene
- Stema Uniunii Europene
- Imnul Uniunii Europene
- Ziua Uniunii Europene
- locale:
- Stema comunei TELIU
XVI. DISPOZITII FINALE
Art.26. Nerespectarea prevederilor prezentului statut, atrage dupa sine aplicarea sanctiunilor prevazute de legislatia in vigoare.
Art.27. Prezentul statut poate fi modificat, completat sau revocat prin hotarari ale consiliului local.