Proiect de Hotărâre al autorității deliberative

Nr. 9 / 05.02.2024
Caracter individual

Proiect de hotărâre

privind aprobarea bugetului local al comunei Tunari, pe anul 2024

Avizul comisiilor de specialitate

  • Comisia 1

Viză CFPP

Necesită viză CFPP

Forma inițiatorului

România

România

Județul Ilfov

Consiliul Local al comunei Tunari

Comuna Tunari

Proiect de hotărâre

Nr. 9 din 05.02.2024

privind aprobarea bugetului local al comunei Tunari, pe anul 2024

Analizând temeiurile juridice, respectiv:

a) art. 15 alin. (2), art. 120 alin. (1), art. 121 alin. (1) și alin. (2) și art. 138 alin. (4) și alin. (5)  din Constituția României, republicată;

b) art. 3, art. 4 și art. 9 din Carta europeană a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985, ratificată prin Legea nr. 199/1997;

c) art. 7 alin. (2) din Codul civil al României, adoptat prin Legea nr. 287/2009, republicat, cu modificările și completările ulterioare;

d) art. 1 alin. (2), art. 3, art.75 alin. (1) lit. g), art. 87 alin. (3) ultima teză, art. 88,art. 89 alin.(6), art. 90 alin. (1) art. 95 alin. (2) , art. 96, art. 98, art. 104 alin. (2), art. 105 alin.(1), art. 109 alin.(4), art. 129 alin. (1), alin. (2) lit. b) coroborat cu alin. (4) lit. a), raportate la cele ale art. 155 alin. (1) lit. (c), combinat cu alin. (4) lit. b), art. 129 alin.(5), art. 197 alin.(1), (2), (4) și (5), art. 198 alin. (1),  și art. 199 alin. (1) și  (2), art. 240, art. 491 alin.(2), art. 458 alin.(4), art.547 alin.(2), art. 575 alin.(1), art. 3 alin.(2) anexa nr. 1   din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările completările ulterioare;

e) art. 4 – art. 7 și anexa 10, capitolul II  din Legea nr. 421/2023 a bugetului de stat pe anul 2024;

f) Legea nr. 369/2022 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2023;

g) Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare;

h) art. 3 lit. e) și p) art. 8, art. 16 alin. (6), art. 19 alin. slin. (3), alin. (4) lit. a), (6) și alin. (9), art. 141, art. 142, art. 144 alin. (2) și alin. (3), art. 145 alin. (3) și alin. (5), alin. (9) și alin. (10) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare; 

i) art. 2 alin. (2), art. 64 alin. (1) și art. 138 din Codul fiscal al României, adoptat prin Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare; 

j) art. 1 alin. (2) lit. a), art. 4, art.5 alin. (4), art. 19 alin. (1) lit. a), art. 20 alin. (1) și lit. j),art. 26 alin. (4),   art. 30 alin. (6), art. 40-art 48,   art. 51 alin. (3) și art. 58 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare;

k) art. 6 alin. (1) lit. d) din Ordonanța de urgență  a Guvernului nr. 118/2006 privind înființarea, organizarea și desfășurarea activității așezămintelor culturale, aprobată prin Legea nr. 143/2007, cu modificările și completările ulterioare;

l) art. 40 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

m) art. 39 alin. 2 din Legea poliției locale nr. 155/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

n) art. 3 alin. (2), art. 31, art. 40-49 și art. 80-83   din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

p) Decizia D.G.R.F.P. nr. 32100221/09.01.2024 privind repartizarea impozitului pe venit estimat a se incasa, Decizia nr. 32100115/08.01.2024  privind repartizarea sumelor defalcate din TVA pentru finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor; 

q) Hotărârii Consiliului Județean Ilfov nr. 7/31.01.2024  privind repartizarea sumei de 1.500.000 lei,  pe anul 2024, din impozitul pe venit a sumei din cote defalcate din impozitul pe venit;

r) Hotărârii Consiliului Local nr. 141 din 23.11.2023 privind stabilirea Impozitelor și Taxelor Locale, precum și a taxelor speciale la nivelul comunei Tunari, județul Ilfov pe anul 2024;

s) Hotărârii Consiliului Local  nr. 66 din 24.06.2022 privind aprobarea organigramei, a statului de funcții și a numărului de personal, de la nivelul comunei Tunari;

Ținând cont de:

  1. publicarea anunțului privind elaborarea proiectului Hotărârii Consiliului Local privind aprobarea bugetului local pe anul 2024, în contextul prevederilor art. 6 din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, cu completările ulterioare, înregistrat la nr. 20/2023 în Registrul special pentru evidența anunțurilor referitoare la elaborarea unor proiecte de acte normative și la ședințele publice ale Consiliului Local,
  2. prognozele principalilor indicatori macroeconomici și sociali pentru anul 2024, precum și pentru anii 2025 - 2026; 
  3. cadrul fiscal-bugetar cu prognozele bugetare și politica fiscal-bugetară, precum și cadrul de cheltuieli pe termen mediu; 
  4. strategia privind dezvoltarea economică, socială și de mediu a comunei Tunari.

Luând act de:

a) referatul de aprobare al primarului comunei Tunari, în calitatea sa de inițiator, înregistrat sub nr. 820/26.01.2024;

b) raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului comunei Tunari, înregistrat sub nr. 822/26.01.2024.

c) Avizul favorabil al Comisiei pentru program de dezvoltare economico – socială, buget finanțe, administrarea     domeniului public si privat al comunei, agricultură, gospodarire comunală, protecția mediului, servicii si comerț;


În temeiul prevederilor art. 139 alin. (1) coroborat cu art. 196 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,

Consiliul local al comunei tunari

adoptă prezenta hotărâre.

Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre prevede și autorizează pentru anul 2023:

a) veniturile bugetului local sursa de finantare A (buget local) si D (fonduri externe nerambursabile) structurate pe capitole și subcapitole;

b) cheltuielile bugetului local sursa de finantare A (buget local) si D (fonduri externe nerambursabile) structurate pe destinații, cu detalierea pe părți, capitole, subcapitole, titluri, articole, precum și alineate și paragrafe, după caz;

(2) Bugetul local pe anul 2024 are la bază principiile: universalității, transparenței și publicității, unității, unității monetare, anualității, specializării bugetare și echilibrului.

(3) Se aprobă numărul de personal, permanent și temporar, precum și fondul salariilor de bază și al veniturilor salariale, potrivit art. 26 alin. (4) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare. 

(4) Se aprobă Programul de investiții publice pe anul 2024.

(5) Se ia act că în termenul de 15 zile de la data afișării proiectului bugetului local pe anul 2024 nu s-au depus contestații cu privire la acesta.

Art. 2. - Bugetul local pe anul 2024 se stabilește la venituri in suma totala de 111.400.000 lei și la cheltuieli, în sumă de 111.400.000 lei. 

Art. 3. - (1) Veniturile bugetului local pe anul 2024 reprezintă limite minime de realizat care permit efectuarea cheltuielilor.

(2) În cazul în care veniturile prevăzute în bugetul local pe anul 2024 nu se realizează, ordonatorul de credite limitează efectuarea cheltuielilor bugetare sub nivelurile aprobate, corespunzător veniturilor încasate, cheltuielilor efectuate și prognozei realizării acestora până la finele anului.

(3) Ordonatorul principal de credite, pe parcursul exercițiului bugetar:

a) monitorizează gradul de realizare a veniturilor proprii, stabilind măsuri de eficientizare a acestei activități;

b) pentru neîndeplinirea obligațiilor pe linie de constatare, stabilire, încasare, urmărire și control a oricăror venituri proprii ale bugetului local, precum și pentru neînregistrarea ori înregistrarea necorespunzătoare a oricăror acte sau fapte generatoare de materie impozabilă în evidențele ce se conduc la nivelul administrației publice locale, aplică persoanelor vinovate sancțiunile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 4. - (1) Cheltuielile prevăzute în bugetul local pe anul 2024 reprezintă limite maxime care nu pot fi depășite, iar modificarea lor se face în condițiile legii. 

(2) Angajarea, contractarea de lucrări, bunuri și servicii, precum și efectuarea de cheltuieli de către ordonatorul de credite se fac numai cu respectarea prevederilor legale și în limita creditelor bugetare aprobate.

Art. 5. - Primarul, în calitatea de ordonator principal de credite, stabilește veniturile salariale lunare prevăzute de lege, pentru toate persoanele care au calitatea de angajat în raporturile cu comuna Tunari, în calitatea acesteia de angajator, persoană juridică, potrivit actelor normative în vigoare.

Art. 6. - (1) Ordonatorul principal de credite aprobă, potrivit atribuțiilor stabilite prin lege ori prin prezenta hotărâre, repartizarea pe trimestre a veniturilor și cheltuielilor prevăzute în bugetul local, în funcție de termenele legale de încasare a veniturilor și de perioada în care este necesară efectuarea cheltuielilor.

(2) Angajarea și efectuarea cheltuielilor din creditele aprobate în bugetul local ori în bugetul instituțiilor și serviciilor publice de interes local,  se aprobă de către  ordonatorul  principal de credite și se efectuează numai cu viza prealabilă de control financiar preventiv propriu, care atestă respectarea dispozițiilor legale, încadrarea în creditele bugetare aprobate și destinația acestora, pe baza notelor de fundamentare/referatelor de necesitate prezentate de conducătorii instituțiilor și serviciilor publice interesate.

(3) Termenele de prezentare a documentelor justificative necesare efectuării oricăror cheltuieli aferente activităților și acțiunilor finanțate din bugetul local se stabilesc de către ordonatorul principal de credite, în condițiile legii.

Art. 7. - (1) Primarul comunei asigură punerea în aplicare a prezentei hotărâri, inclusiv efectuarea prin dispoziție a acestuia a următoarelor operațiuni:

a) virarea de credite;

c) rectificarea bugetului local;

(2) Modificările impuse de aducerea la îndeplinire a prevederilor alin. (1) se validează de Consiliul Local la prima ședință a acestuia.

Art. 8. - (1) Din bugetul local se suportă sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor programelor de perfecționare profesională organizate de la inițiativa ori în interesul comunei Tunari.

(2) Funcționarii publici care urmează programe de formare și perfecționare cu o durată mai mare de 90 de zile într-un an calendaristic, organizate în țară sau în străinătate, finanțate integral sau parțial din bugetul local, sunt obligați să se angajeze în scris că vor lucra în administrația publică între 2 și 5 ani de la terminarea programelor, proporțional cu numărul zilelor de formare sau perfecționare de care au beneficiat, dacă pentru programul respectiv nu este prevăzută o altă perioadă, sub sancțiunile prevăzute la art. 458 alin.(7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 9. - Anexele nr. 1-5  fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 10. - Prezenta hotărâre se comunică, în mod obligatoriu, prin intermediul secretarului general al comunei, în termenul prevăzut de lege, primarului comunei Tunari, prefectului județului Ilfov, Administrației Județene  Ilfov a Finanțelor Publice și se depune la Monitorul Oficial al Comunei Tunari, în format electronic, la pagina de internet www.primaria-tunari.ro, în subeticheta „HOTĂRÂRILE AUTORITĂȚII DELIBERATIVE”, pentru înscrierea în Registrul pentru evidența hotărârilor autorității deliberative și publicării, prin grija secretarului general al comunei .

INIȚIATOR PROIECT:

PRIMARUL COMUNEI TUNARI

Cristian NICULAE

AVIZEAZĂ PENTRU LEGALITATE:

SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI TUNARI

Luminița-Manuela RUȘTI

Rezultate voturi