România

România

Județul Călărași

Comuna Ulmu

ROMÂNIA

JUDEŢUL CALARASI CONSILIUL LOCAL ULMU

                                                                                                                                        Anexa nr.1 la HCL nr. 41/13.10.2022

 

REGULAMENT

privind măsurile metodologice, organizatorice, termenele și circulaţia proiectelor de hotărâri care se ȋnaintează Consiliului Local Ulmu spre adoptare

 

 

CAPITOLUL I DISPOZIŢII GENERALE

 

Art.1. Pentru reglementarea unor activităţi de interes public local, Consiliul local adoptă hotărâri in limitele stabilite prin Constituţia României, republicată, şi prin lege, şi numai ȋn domeniile ȋn care are competenţe şi atribuţii legale.

Art.2.(1) Hotărârile Consiliului local se iniţiază, se elaborează, se adoptă şi se aplică ȋn conformitate cu prevederile Constituţiei României, republicată, cu dispoziţiile Ordonanţei privind Codul Administrativ cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu principiile ordinii de drept.

  1. La iniţierea şi elaborarea proiectelor de hotărâri se va avea ȋn vedere caracterul de acte administrative de autoritate subordonate legii, hotărârilor şi ordonanţelor Guvenului, altor acte de nivel superior sau de acelaşi nivel, cu care se află ȋn conexiune, precum şi cu reglementările comunitare.
  2. Reglementările cuprinse ȋn hotărârile consiliului local nu pot contraveni unor prevederi din acte normative de nivel superior, şi nici nu pot contraveni principiilor şi dispoziţiilor acestora.

Art.3. Hotărârile consiliului local se adoptă pentru organizarea executării ori executarea in concret a legilor şi a celorlalte acte normative de nivel superior cu respectarea termenelor stabilite de acestea, precum şi a propriilor hotărâri.

 

 

CAPITOLUL II

INIŢIEREA, ELABORAREA, REDACTAREA, STRUCTURA, CONŢINUTUL ŞI CIRCULAŢIA PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI

 

Art.4. Potrivit prevederilor art. 136 din Ordonanţa de Urgenţă nr. 57/2019 privind Codul Administrativ cu modificările și completările ulterioare , au dreptul să iniţieze proiecte de hotărâri consilierii locali, primarul sau cetăţenii, denumiţi ȋn continuare iniţiatori.

Art.5. Ȋn elaborarea proiectelor de hotărâri cu caracter normativ se parcurg următoarele etape:


 

a. stabilirea obiectului şi scopului reglementării;

b. stabilirea actelor normative care reglementează problematica respectivă şi abilitarea consiliului local să stabilească măsuri pentru aplicarea lor;

c. culegerea şi selectarea informaţiilor; 

d. prelucrarea şi analizarea informaţiilor;

e. elaborarea variantelor de soluţie, delimitarea celor optime ca scop şi posibilitate de ȋnfăptuire.

Art.6. (1) Elaborarea unui proiect de hotărâre se face de către iniţiator ȋn conformitate cu normele de tehnică legislativă, cu sprijinul secretarului general al comunei şi al compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului. Proiectele de hotărâri si referatele de aprobare ale acestora se redactează în conformitate cu prevederile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare , de către compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului, stabilite de către primar, potrivit competențelor specifice ale acestora.

  1. Proiectele de hotărâri ale consiliului local ȋnsoțite de referatele de aprobare ale acestora și de alte documente de prezentare și de motivare se ȋnregistrează și se transmit de secretarul general al unității administrativ-teritoriale:
  2. compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului ȋn vederea analizării și ȋntocmirii rapoartelor de specialitate;
  3. comisiilor de specialitate ale consiliului local ȋn vederea dezbaterii și ȋntocmirii avizelor.

Nominalizarea compartimentelor de resort și a comisiilor de specialitate cărora li se transmit proiectele de hotărâri ale consiliului local, precum și celelalte documente, se face de către primar ȋmpreună cu secretarul general al unității administrativ-teritoriale.

Odată cu transmiterea proiectelor de hotărâri se comunică și data de depunere a rapoartelor și a avizelor, avându-se grijă ca rapoartele compartimentelor de resort să poată fi transmise și comisiilor de specialitate ȋnainte de pronunțarea acestora.

După examinarea proiectului de hotărâre, comisia de specialitate a consiliului local emite un aviz cu privire la adoptarea sau, după caz, respingerea proiectului.

Avizul comisiei se transmite secretarului general al unit ății administrativ- teritoriale, care dispune măsurile corespunzătoare ȋnaintării lui către consilierii locali și către inițiatori, după caz, cel mai târziu ȋn ziua ședinței.

Fiecare proiect de hotărâre ȋnscris pe ordinea de zi a ședinței consiliului local este supus dezbaterii numai dacă este ȋnsoțit de:

  1. referatul de aprobare, ca instrument de prezentare și motivare, semnat de

inițiator;

  1. rapoartele compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al

primarului;

  1. avizele cu caracter consultativ ale comisiilor de specialitate ale consiliului


 

local;

  1. alte documente prevăzute de legislația specială.

Secretarul general al comunei asigură ȋndeplinirea condițiilor enumerate și aduce la


 

cunoștința consiliului local cazul neȋndeplinirii acestora ȋnainte de adoptarea ordinii de zi.


 

Rapoartele și avizele prevăzute trebuie întocmite în termenele impuse de lege, dar nu mai târziu de 30 de zile de la înregistrarea proiectelor de hotărâre propuse pentru a fi înscrise pe proiectul ordinii de zi a ședințelor ordinare ale consiliului local, respectiv în termen de cel mult 3 zile de la înregistrarea proiectelor de hotărâre propuse a fi înscrise pe proiectul ordinii de zi a ședințelor extraordinare. În situația ședințelor extraordinare convocate de îndată, rapoartele compartimentelor de specialitate se ȋntocmesc în procedură de urgență, cel târziu odată cu proiectul hotărârii.

Inițiatorul proiectului îl poate retrage sau poate renunța, ȋn orice moment, la susținerea acestuia.

  1. La redactarea unui proiect de hotărâre trebuie avute ȋn vedere sistematizarea ideilor ȋn text şi stilul:
    1. proiectul de hotărâre trebuie redactat ȋntr-un limbaj şi stil juridic specific normativ, concis, clar şi precis, care să excludă orice echivoc;
    2. se vor folosi cuvinte în ȋnţelesul lor curent din limba română, cu evitarea regionalismelor;
    3. este interzisă folosirea neologismelor, dacă există un sinonim de largă răspândire in limba română;
    4. exprimarea prin abrevieri a unor denumiri sau termeni se poate face numai prin explicitare ȋn text, la prima folosire;
    5. utilizarea verbelor se face la timpul prezent, forma afirmativă;
    6. nu este permisă prezentarea unor explicaţii prin folosirea parantezelor;
    7. referirea în proiectul de hotărâre la un alt act normativ se face prin precizarea categoriei juridice a acestuia, a numărului său, a titlului şi a datei publicării acelui act sau numai a categoriei juridice şi a numărului, dacă astfel orice confuzie este exclusă.

Art.7. (1) Părţile constitutive ale unui proiect de hotărâre se structurează astfel:

  1. antet : România, Judeţul Calarasi, Consiliul Local Ulmu,

  2. titlul proiectului de hotărâre trebuie să cuprindă denumirea proiectului de hotărâre, precum şi obiectul reglementării exprimat sintetic (Proiect de hotărâre privind...)

Se interzice ca denumirea proiectului de hotărare să fie aceeaşi cu cea a altui proiect de hotărâre în vigoare. În cazul ȋn care prin hotărâre se modifică ori se completează o altă hotărâre, titlul va exprima operaţiunea de modificare sau de completare a hotărârii avută în vedere.

  1. formula introductivă cuprinde denumirea autorităţii emitente (Consiliul Local Ulmu, ȋntrunit în şedinţa ordinară/ extraordinară/ convocat de îndată, în data de...)
    1. preambul enunţă ȋn sinteză, scopul şi după caz, motivarea proiectului de hotărâre, oportunitatea acestuia, temeiul de fapt. Preambulul urmează după formula introductivă.


 

Monitorul Oficial, acestea se vor depune în copie conformă cu originalul, odată cu proiectul de hotărâre.

Înaintea părții dispozitive se notează următoarea formulă: ,,HOTĂRĂȘTE ,,

  1. partea dispozitivă - reprezintă conţinutul propriu-zis al proiectului de hotărâre,
  2. atestarea autenticităţii - proiectul de hotărâre se semnează de către

iniţiator şi se avizeaza pentru legalitate de către secretaral general al comunei, se datează şi se numerotează. Secretarului general al comunei îi revine şi sarcina de a verifica dacă proiectul de hotărȃre este conform cu prevederile Constituţiei şi cu actele normative în vigoare, dacă se integrează organic ȋn sistemul legislaţiei, şi dacă nu depăşeşte competenţa consiliului local.

  1. Elementul structural de bază al părţii dispozitive î1 constituie articolul. Acesta se numerotează în continuare, ȋn ordinea din text, de la începutul până la sfârşitul hotărârii, cu cifre arabe. Dacă Proiectul de hotărâre cuprinde un singur articol, acesta se va defini prin expresia "Articol unic".
  2. Alineatul este o subdiviziune a articolului, care de regulă este constituit dintr-o singură propoziţie sau frază, dar dacă acest lucru nu este posibil se pot adăuga noi propoziţii sau fraze, ce reprezintă teze separate prin punct. Alineatul se evidenţiază printr-o uşoară retragere de la alinierea textului pe verticală. Ȋn hotărârile cu o anumită ȋntindere, dacă un articol are două sau mai multe alineate, acestea se numerotează la ȋnceputul fiecăruia cu cifre arabe cuprinse ȋn paranteză.
  3. Enumerările în textul unui articol sau alineat se prezintă distinct prin utilizarea literelor alfabetului românesc şi nu prin liniuţe sau alte semne grafice.
  4. Ultimele articole dintr-o hotărâre vor cuprinde ȋn mod obligatoriu:
    1. denumirea autorităţilor, instituţiilor şi persoanelor interesate de conţinutul hotărârii, pentru a se asigura comunicarea lor;
    2. denumirea celor stabiliţi să asigure ducerea la ȋndeplinire a prevederilor ȋnscrise ȋn hotărâre şi să informeze periodic conducerea consiliului local cu rezultatele obţinute în urma aplicării ei.
    3. indicarea căii de atac pe care o pot urma persoanele care se consideră prejudiciate prin adoptarea acelui act.

Art.8. (1) La redactarea textului unui proiect de hotărâre se pot folosi, ca părţi componente a acestuia, anexe, care conţin prevederi ce cuprind exprimări numerice, desene, tabele, planuri sau alte asemenea.

  1. Pot constitui anexe la un proiect de hotărâre reglementările ce trebuie aprobate de consiliul local, cum sunt: regulamente, statute, metodologii sau norme cu caracter predominant tehnic.
  2. Anexa trebuie să aibă un temei cadru în corpul hotărȃrii şi să se refere exclusiv la obiectul determinant prin textul de trimitere.
  3. Textul - cadru de trimitere trebuie să facă, ȋn finalul său, menţiunea că anexa face parte integrantă din proiectul de hotărâre. Dacă sunt mai multe anexe, ȋn final se va include un articol distinct, cuprinzând aceeaşi menţiune (anexele 1- n fac parte integrantă din prezentul proiect de hotărâre ) .
  4. Titlul anexei va cuprinde exprimarea sintetică a ideii din textul de trimitere.


 

  1. Dacă sunt mai multe anexe, acestea se numerotează cu cifre arabe, ȋn ordinea în care au fost enunţate in textul proiectului. Anexele la proiectul de hotărâre vor purta antetul acesteia, precum şi menţiunea „Anexa nr. la Proiectul de hotărârea nr. din „

Art.9. După ȋntrarea in vigoare, pe durata existenţei unei hotărâri pot surveni unele evenimente, precurn modificarea, completarea, revocarea/încetarea sau abrogarea.

Art.10. (1) Modificarea constă în schimbarea expresă a textului unuia sau mai multor articole, teze ori alineate, dându-le o nouă formulare. Pentru exprimarea normativă a intenţiei de modificare se nominalizează expres textul vizat, cu toate elementele de identificare. Proiectul de hotărâre se formulează utilizându-se sintagma :Se modifică art. , care va avea următorul cuprins:”, urmat de redactarea noului text.

  1. Modificarea ori completarea unei hotărâri este admisă numai dacă nu se afectează concepţia generală sau caracterul unitar al acestora, ori dacă nu priveşte întreaga sau cea mai mare parte a reglementărilor. Ȋn caz contrar, ele se înlocuiesc cu o nouă reglementare, urmând să fie în întregime abrogate.
  2. Ȋn cazul în care se modifică sau se completează o altă hotărâre, articolele se numerotează cu cifre romane, păstrându-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele modificate sau completate.

Art.11. Reglementările de modificare şi completare se ȋncorporează ȋn actul de bază de la data intrării lor ȋn vigoare, identificându-se cu acesta, iar intervenţiile ulterioare de modificare sau completare vor fi raportate tot 1a actul de bază.

Art.12.(1) Completarea unei hotărâri constă ȋn introducerea unei dispoziţii noi, cuprinzând soluţii şi ipoteze suplimentare, care se adaugă elementelor structurate existente prin utilizarea următoarei formule de exprimare: „După articolul ....

alineatul       se introduce un nou articol/alineat, care va avea următorul cuprins:”.

(2) Actul de completare poate să dispună renumerotarea articolelor actului completat şi republicarea lui, sau ca acestea să dobândească numărul structurilor corespunzătoare din textul vechi, ȋnsoţite de un indice cifric pentru diferenţiere.

Art.13. Revocarea/ȋncetarea unei hotărâri constă ȋn retractarea actului administrativ valid şi presupune o manifestare de voința subsecventă celei care a dat naștere actului, prin care se pune capăt, se înlătură sau ȋncetează efectele acestui act.

Art.14. (1) Prevederile cuprinse ȋn hotărâre, contrare unei reglementări de acelaşi nivel sau de nivel superior, vor fi abrogate.

  1. Abrogarea poate fi totală sau parţială.
  2. Ȋn cazul abrogărilor parţiale, intervenite succesiv, ultima abrogare se va referi la ȋntregul act normativ, nu numai la textele rămase ȋn vigoare.
  3. Abrogarea unei hotărâri, parţială sau totală, are ȋntotdeauna caracter definitiv, nemaiputându-se repune ȋn vigoare.
  4. Abrogarea poate fi dispusă, de regulă, printr-o prevedere distinctă ȋn finalul unei dispoziţii care reglernentează o anumită problematică, dacă aceasta afectează reglementări conexe anterioare.

Art.15. (1) Proiectele de hotărâri trebuie să fie însoţite de referate de aprobare, ȋntocmite de iniţiatori, ca instrument de prezentare şi motivare semnat de iniţiator, ȋn care se vor arăta succint:


 

  1. cerinţele care justifică intervenţia normativă, atât din punct de vedere al legalităţii şi al oportunităţii, cât şi al eficienţei şi eficacităţii;
  2. efectele avute ȋn vedere prin noua reglementare ȋn funcţie de obiectul reglementării, precum şi, după caz, influenţa acestuia asupra bugetului local al comunei;
  3. fazele parcurse în pregătirea proiectelor, evidenţiindu-se sursele de documentare, evaluări statistice, specialiştii consultanţi şi alte asemenea surse de inforrnare utilizate;
  4. referiri la avizele obţinute şi, după caz, infiuenţa acestora asupra proiectelor;
  5. menţiuni, după caz, dacă se impune modificarea, completarea revocarea/ȋncetarea aplicabilităţii sau abrogarea unor hotărâri anterioare ȋn materia respectivă de către consiliul local.

(2) Referatele de aprobare la proiectele de hotărâri se semnează de inițiatori.

Art.16. (1) Pentru proiectele de hotărâri care au ȋn vedere operaţiuni ce fac, potrivit legii, obiectul controlului financiar preventiv, iniţiatorii vor solicita obligatoriu, viza persoanei abilitate, conform prevederilor art.14 alin.( 1) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

  1. Viza sau refuzul de viză se va acorda ȋn termen de 3 zile lucrătoare de la prezentarea proiectului de hotărâre.
  2. Refuzul de viză va trebui să fie ȋn toate cazurile motivat ȋn scris.

Art.17. Proiectele de hotărâri însoţite de documentele aferente, impuse de lege, vor fi postate şi pe site-ul instituţiei din materie de transparenţă decizională.

Art.18. Proiectul de hotărâre însoţit de referatul de aprobare şi raportul compartimentului de specialitate se transmit concomitent, ȋn copie, autorităţilor şi instituţiilor publice interesate ȋn aplicarea acestora, în funcţie de obiectul reglementării, care au obligaţia să analizeze şi să comunice iniţiatorului eventuale observaţii şi propuneri, în termen de cet mult 5 zile de la primirea proiectului.

Art.19. După obţinerea punctelor de vedere ale autorităţilor şi instituţiilor publice, cărora li s-a comunicat proiectul de hotărâre, a propunerilor, sugestiilor şi opiniilor cetăţenilor precum şi a mass-mediei, iniţiatorul definitivează proiectul de hotărâre. La operaţiunea de definitivare poate participa şi conducătorul compartirnentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului.

Art.20. Secretarul general al comunei transmite proiectele de hotărâri şi celelalte documente, comisiilor de specialitate ȋn atribuţiile cărora se incadrează obiectul reglernentărilor propuse in vederea avizării.

Art.21. (1) Secretarul general al comunei ȋntocmeşte pentru fiecare proiect de hotărâre un dosar care va cuprinde :

  1. proiectul de hotărâre, cu menţionarea iniţiatorului;
  2. referatul de aprobare;
  3. raportul compartimentului de specialitate;
  4. raportul, sau după caz, rapoartele comisiilor de specialitate.


 

  1. Secretarul general al comunei va verifica ȋndeplinirea condiţiilor de formă şi de fond pentru fiecare proiect de hotărâre, inclusiv respectarea normelor de tehnică legislativă, prevăzute de Legea nr. 24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
  2. Dacă, în urma analizei, secretarul general al comunei constată nerespectarea prevederilor unor acte normative de nivel superior, va restitui la iniţiator proiectul de hotărâre şi celelalte documente pentru a fi refăcute ȋn concordanţă cu propunerile şi observaţiile primite.
  3. Ȋn termen de 2 zile de la primire, iniţiatorul va restitui secretarului general al comunei, proiectul de hotărâre reformulat în mod corespunzător.
  4. Ȋn situaţia ȋn care ȋntre iniţiator şi secretarul general al comunei există puncte de vedere diferite, proiectul de hotărâre va fi prezentat cu obiecţii în scris şi motivate, care vor fi anexate şi prezentate ȋn şedinţa consiliului local.

 

CAPITOLUL III

DEZBATEREA PUBLICĂ A PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI

 

Art.22. (1) Ȋn cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative autoritatea administratiei publice are obligația să publice un anunț referitor la această acțiune ȋn site-ul propriu, să-1 afișeze la sediul propriu, ȋntr-un spațiu accesibil publicului, să-1 transmită către mass-media centrală sau locală, după caz. Autoritatea administrației publice va transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informații.

  1. Anunțul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunoștința publicului, în condițiile alin. (1), cu cel puțin 30 de zile lucrătoare înainte de supunerea spre avizare de către autoritățile publice. Anunțul va cuprinde: data afișării, o notă de fundamentare, o expunere de motive, un referat de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus, un studiu de impact și/sau de fezabilitate, după caz, textul complet al proiectului actului respectiv, precurn și termenul-limită, locul și modalitatea în care cei interesați pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.
  2. Anunțul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ cu relevanță asupra mediului de afaceri se transmite de către inițiator asociațiilor de afaceri și altor asociații legal constituite, pe domenii specifice de activitate, în termenul prevăzut la alin. (2).
  3. La publicarea anunțului, autoritatea administrației publice va stabili o perioadă de cel puțin 10 zile calendaristice pentru proiectele de acte normative prevăzute la alin. (2), pentru a primi în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice.
  4. Propunerile, sugestiile sau opiniile cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice se vor consemna într-un registru, menționându-se data primirii, persoana și datele de contact de la care s-a primit propunerea, opinia sau recomandarea.
  5. Persoanele sau organizațiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act norrnativ la care se referă, menționând data trimiterii și datele de contact ale expeditorului.


 

  1. Conducătorul autorității publice va desemna o persoană din cadrul instituției, responsabilă pentru relația cu societatea civilă, care să primească propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectul de act normativ propus.
  2. Proiectul de act normativ se transmite spre analiză și avizare autorităților publice interesate numai după definitivare, pe baza observaților și propunerilor formulate potrivit alin. (4).
  3. Autoritatea publică în cauză este obligată să decidă organizarea unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o asociație legal constituită sau de către o altă autoritate publică.
  4. (10)    Dezbaterile publice se vor desfășura după următoarele reguli:
    1. autoritatea publică responsabilă, prin persoana desemnată conform alin. (7), va organiza întâlnirea, va publica pe site-ul propriu și va afișa la sediul propriu, alături de documentele menționate la alin. (2), și modalitatea de colectare a recomandărilor, modalitatea de înscriere și luare a cuvântului, timpul alocat luării cuvântului și orice alte detalii de desfășurare a dezbaterii publice prin care se asigură dreptul la libera exprimare al oricărui cetățean interesat;
    2. dezbaterea publică se va încheia în momentul în care toți solicitanții ȋnscriși la cuvânt și-au exprimat recomandările cu referire concretă doar la proiectul de act normativ în discuție;
    3. la dezbaterea publică vor participa obligatoriu inițiatorul și/sau inițiatorii proiectului de act normativ din cadrul instituției sau autorității publice locale, experții și/sau specialiștii care au participat la elaborarea notei de fundamentare, a expunerii de motive, a referatului de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus, a studiului de impact și/sau de fezabilitate, după caz, și a proiectului de act normativ;
    4. în termen de 10 zile calendaristice de la încheierea dezbaterii publice se asigură accesul public, pe site-ul și la sediul autorității publice responsabile, la următoarele documente: minuta dezbaterii publice, recomandările scrise colectate, versiunile îmbunătățite ale proiectului de act normativ în diverse etape ale elaborării, rapoartele de avizare, precum și versiunea finală adoptată a actului normativ.
  5. Toate documentele prevăzute la alin. (2) și alin. (10) lit. a) și d) vor fi păstrate pe site-ul autorității publice responsabile într-o secțiune dedicată transparenței decizionale. Toate actualizările în site vor menționa obligatoriu data afișării.
  6. Ȋn toate cazurile în care se organizează dezbateri publice, acestea trebuie să se desfășoare în cel mult 10 zile calendaristice de la publicarea datei și locului unde urmează să fie organizate. Autoritatea publică în cauză trebuie să analizeze toate recomandările referitoare la proiectul de act normativ în discuție.
  7. În cazul reglementării unei situații care, din cauza circumstanțelor sale excepționale, impune adoptarea de soluții imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte normative se supun adoptării în procedura de urgență prevăzută de reglementările în vigoare.


 

CAPITOLUL IV

DISPOZIŢII CU PRIVIRE LA ANALIZA ŞI SUPUNEREA SPRE ADOPTARE A PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI

 

Art.23. Primarul Comunei Ulmu, primind proiectele de hotărări va asigura includerea acestora pe ordinea de zi a şedinţei ordinare a consiliului local şi va dispune convocarea consilierilor locali şi a invitaţilor a căror prezenţă este necesară pentru desfășurarea lucrărilor şedinţei.

Art.24. Pentru dezbaterea proiectelor de hotărari ȋn şedinţa ordinară a consiliului local, secretarul general al comunei va lua măsuri de multiplicarea şi transmiterea acestora consilierilor locali.

Art.25 (1) Consilierii locali sunt convocați în scris sau, în funcție de prevederile regulamentului de organizare și funcționare a consiliului local, prin mijloace electronice, prin grija secretarului general al unității administrativ-teritoriale, cel târziu în ziua ulterioară primirii de către acesta a dispoziției sau documentului de convocare inițiat de cel puțin o treime din numărul consilierilor locali în funcție.

  1. Data ședinței consiliului local precizată cu ocazia convocării este stabilită, cu respectarea modului de calcul al termenelor procedurale, prevăzut de art. 181 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările ulterioare, astfel:
    1. ȋn termen de 5 zile de la data comunicării dispoziției de convocare pentru ședințele ordinare;
    2. ȋn termen de 3 zile de la data comunicării dispoziției sau documentului de convocare pentru ședințele extraordinare.
  2. Ȋn caz de forță majoră și/sau de maximă urgență pentru rezolvarea intereselor locuitorilor comunei ori în alte situații stabilite de regulamentul de organizare și funcționare a consiliului local, convocarea acestuia pentru ședința extraordinară, se face de îndată.
  3. Documentul de convocare cuprinde obligatoriu următoarele informații despre ședință:
    1. data, ora și locul desfășurării;
    2. proiectul ordinii de zi;
    3. materialele ȋnscrise pe proiectul ordinii de zi;
    4. modalitatea prin care sunt puse la dispoziția consilierilor locali, potrivit opțiunilor acestora, materialele ȋnscrise pe proiectul ordinii de zi;
    5. indicarea comisiilor de specialitate cărora le-au fost trimise spre avizare proiectele de hotărâri;
    6. invitația de a forrnula și depune amendamente asupra proiectelor de hotărâri.

Art.26. (1) Proiectele de hotărâri incluse pe ordinea de zi aprobată de consiliul local vor fi dezbătute şi adoptate ȋn conformitate cu prevederile Ordonantei de Urgenţă 57/2019 cu modificările și completările ulterioare şi cu procedura stabilită prin Regulamentul propriu de organizare şi funcţionare a consiliului local.

  1. Ȋn situatia ȋn care o propunere sau un proiect de hotărâre sunt ȋnscrise pe ordinea de zi a şedinţei ordinare a consiliului local fără avizul secretarului general al comunei, primarul


 

localităţii va solicita inițiatorului să motiveze lipsa acestuia pentru a da .posibilitatea consilierilor să voteze ȋn cunoştintă de cauză.

  1. Nu ţine loc de aviz de legalitate eventuala intervenţie a secretarului general al comunei ȋn timpul dezbaterilor consiliului local, la cererea consilierilor locali.

Art.27. (1) Dezbaterea proiectului de hotărâre va fi precedată de prezentarea de către iniţiator a referatului de aprobare care a condus la promovarea proiectului, de către şeful compartimentului de resort a raportului de specialitate şi a avizului comisiei de specialitate de către preşedintele acesteia sau, un raportor desemnat.

  1. Ȋn cazul când documentele arătate la alin.(1) au fost studiate de toţi consilierii, la propunerea preşedintelui şi cu votul majorităţii consilierilor, acestea nu se mai prezintă.
  2. Ȋn situaţia când avizul de legalitate al secretarului general al comunei asupra proiectului de hotărâre este dat cu obiecţii, se va da obligatoriu cuvântul acestuia pentru a motiva obiecţiile.
  3. Dezbaterile proiectului de hotărâre sunt generale şi pe articole.
  4. Dacă prin raportul comisiei de specialitate se propune respingerea proiectului de hotărare, după ȋnchiderea dezbaterii generale, preşedintele de şedinţă poate cere consiliului să se pronunţe prin vot.
  5. Consiliul local trece la dezbaterea pe articole a proiectului de hotărâre sau a propunerilor cu modificările făcute de comisii potrivit avizului comisiei de specialitate.
  6. La discutarea fiecărui articol consilierii pot lua cuvântul pentru a-şi exprima punctul de vedere.
  7. Preşedintele poate supune consiliului local spre aprobare sistarea discuţiilor la articolul dezbătut.
  8. Ȋn cursul luărilor de cuvânt pot fi prezentate oral amendamente privind problemele de redactare sau alte aspecte mai puţin importante.
  9. Discutarea articolelor ȋncepe cu amendamentele, ȋn cursul dezbaterilor consilierilor, iniţiatorul sau grupurile de consilieri, pot propune amendamente scrise la modificările intervenite ȋn urma examinării şi definitivării textului ȋn comisii, amendamentele trebuie să se refere la conţinutul unui singur articol.
  10. Ȋn cazul în care amendamentul are consecinţe importante asupra proiectului sau propunerii, preşedintele îl poate trimite spre avizare comisiilor abilitate, suspendând dezbaterile. În acest caz, autorul amendamentelor are dreptul de a fi ascultat în cadrul comisiilor. Acelaşi drept ȋl are şi iniţiatorul.
  11. Discutarea amendamentelor începe cu cele prin care se propune suprimarea unora din textele cuprinse ȋn articolul supus dezbaterii, şi după aceea cu cele privind modificarea sau completarea acestuia. Consiliul local se va pronunţa prin vot deschis asupra fiecărui amendament, afară de cazul ȋn care adoptarea unora exclude acceptarea celorlalte.

Art.28. Dacă ȋn urma dezbaterilor din ședința consiliului local se impun modificări de fond în conținutul proiectului de hotărâre, la propunerea primarului, a secretarului general al comunei sau a consilierilor locali și cu acordul majorității consilierilor locali prezenți, președintele de ședință retransmite proiectul de hotărâre, în vederea reexaminării de către inițiator și de către compartimentele de specialitate.


 

Proiectele de hotărâri respinse de consiliul local nu pot fi readuse în dezbaterea acestuia în cursul aceleiași ședințe.

Art.29.  (1) După ȋnchiderea dezbaterilor generale şi pe articole se supune votului fiecare articol ȋn parte şi proiectul de hotărâre în ansamblul său.

(2) Ȋnaintea ȋnchiderii dezbaterilor, iniţiatorul proiectului de hotărâre poate cere, motivat, retragerea sau amânarea proiectului de pe ordinea de zi.

Art.30. (1) Dezbaterile din cadrul şedinţelor consiliului local, precum şi modul ȋn care şi-a exercitat votul fiecare consilier local se consemnează ȋntr-un proces-verbal, semnat de preşedintele de şedinţă şi secretarul general al comunei, care îşi asumă, prin semnătură, responsabilitatea veridicităţii celor consemnate.

  1. La ȋnceputul fiecărei şedinţe de consiliu local, secretarul general al comunei supune spre aprobare procesul-verbal al şedinţei anterioare, consilierii locali având dreptul să conteste conţinutul procesului-verbal şi să ceară menţionarea exactă a opiniilor exprirnate în şedinţa anterioară.
  2. Procesul-verbal şi documentele care au fost dezbătute în şedinţă se depun ȋntr-un dosar special al şedinţei respective, care va fi numerotat, semnat şi sigilat de preşedintele de şedinţă şi de secretarul general al comunei, după aprobarea procesului-verbal.
  3. Ȋn termen de 3 zile de la data aprobarii procesului-verbal al sedintei, secretarul general al unității administrativ-teritoriale afișează la sediul primăriei și publică pe pagina de internet a unității administrativ-teritoriale o copie a procesului-verbal al ședinței.

Art.31. (1) Ȋn exercitarea atribuțiilor ce îi revin, consiliul local adoptă hotărâri, cu majoritate absolută sau simplă, după caz.

  1. Prin excepție de la prevederile alin. (1), hotărârile privind dobândirea sau înstrăinarea dreptului de proprietate în cazul bunurilor imobile se adoptă de consiliul local cu majoritatea calificată de două treimi din numărul consilierilor locali în funcție.
  2. Se adoptă cu majoritatea absolută prevazută a consilierilor locali în funcție următoarele hotărâri ale consiliului local:
    1. hotărârile privind bugetul local;
    2. hotărârile privind contractarea de ȋmprumuturi, ȋn condițiile legii;
    3. hotărârile prin care se stabilesc impozite și taxe locale;
    4. hotărârile privind participarea la programe de dezvoltare județeană, regională, zonală sau de cooperare transfrontalieră;
    5. hotărârile privind organizarea și dezvoltarea urbanistică a localităților și amenajarea teritoriului;
    6. hotărârile privind asocierea sau cooperarea cu alte autorități publice, cu persoane juridice române sau străine;
    7. hotărârile privind administrarea patrimoniului;
    8. hotărârile privind exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 92;
    9. alte hotărâri necesare bunei funcționări a consiliului local, stabilite prin legi speciale sau regulamentul de organizare și funcționare a consiliului local.
  3. Votul consilierilor locali este individual si poate fi deschis sau secret.
  4. Votul deschis se exprimă prin oricare din următoarele modalități:
    1. prin ridicarea mâinii;
    2. prin apel nominal, efectuat de președintele de ședință;


 

  1. electronic
  1. Consiliul local poate stabili ca unele hotărâri să fie luate prin vot secret. Hotărârile cu caracter individual cu privire la persoane sunt luate întotdeauna prin vot secret, cu excepțiile prevăzute de lege.
  2. Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine de vot.
  3. Redactarea buletinelor de vot trebuie să fie fără echivoc. Pentru exprimarea opțiunii se folosesc, de regulă, cuvintele da sau nu.
  4. Buletinele de vot se introduc ȋntr-o urnă. La numărarea voturilor nu se iau în calcul buletinele de vot pe care nu a fost exprimată opțiunea consilierului local sau au fost folosite ambele cuvinte prevăzute la alin. (8).
  5. Abținerile se numără la voturile împotrivă.
  6. Dacă pe parcursul desfășurării ședinței nu este întrunită majoritatea legală necesară pentru adoptarea proiectului de hotărâre, președintele de ședință amâna votarea până la întrunirea acesteia.

Art.32.(1) După desfășurarea ședinței, hotărârile consiliului local se semnează de către președintele de ședință și se contrasemnează, pentru legalitate, de către secretarul general al unitățiii administrativ-teritoriale.

  1. Ȋn cazul în care președintele de ședință refuză, în scris, să semneze, hotărârea consiliului local se semnează de cel puțin 2 consilieri locali dintre cei care au participat la ședință. Modalitatea de desemnare a acestor consilieri se stabilește prin regulamentul de organizare și funcționare a consiliului local.
  2. Secretarul general al comunei nu contrasemnează hotărârea în cazul în care consideră că aceasta este ilegală. Ȋn acest caz, în următoarea ședință a consiliului local, depune în scris și expune în fața acestuia opinia sa motivată, care se consemnează în procesul-verbal al ședinței.

Art.33. După semnarea hotărârilor adoptate ȋn şedinţa ordinară a consiliului local, prin grija secretarului comunei se va asigura:

  1. înregistrarea şi numerotarea hotărârilor ȋn registrul special de evidenţă, ȋn cadrul anului calendaristic;
  2. comunicarea hotărârilor, ȋn termenul legal, prefectului judeţului.

Art.34. Secretarul general al comunei va asigură, după caz:

  1. aducerea la cunoştinţă publică a hotărârilor cu caracter normativ;
  2. transmiterea hotărârilor la instituţiile şi/sau autoritățile interesate ori obligate a asigura aducerea la îndeplinire, dacă pentru acestea nu s-a cerut de către prefect reanalizarea lor;
  3. prezentarea ȋn şedinţa ordinară a consiliului local a hotărârilor pentru care s-a cerut reanalizarea ȋn vederea modificării sau revocării. Consiliul local se va pronunţa prin hotărâre, potrivit metodologiei din prezentul regulament.

Art.37. Aducerea la cunoştinţa publică a hotărârilor cu caracter normativ, se face, prin publicarea acestora pe site-ul instituţiei.

Art.38. (1) După intrarea ȋn vigoare a hotărârilor consiliului local, acestea pot fi supuse modificării, completării, revocării / ȋncetării aplicabilităţii, abrogării, suspendării şi republicării sau altele asemenea, cu respectarea prevederilor Legii nr. 24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.


 

(2) Cazul când se va interveni asupra unei hotărâri printr -unul din procedeele prevăzute la alin.(1) aceasta se va putea face numai pe baza unei hotărâri a consiliului local şi cu respectarea termenului stabilit ȋn acest scop.

 

CAPITOLUL V DISPOZIŢII FINALE

 

Art. 39. Referatele de aprobare, rapoartele de specialitate şi avizele originale, variantele şi formele succesive ale proiectelor de acte care fac obiectul reglementării prin prezentul regulament, precum şi un original al hotărârii se păstrează la secretarul general al comunei, astfel ȋncât să se asigure cunoaşterea ȋntregului proces de elaborare a actelor respective.

Art.40. Prezentul regulament poate fi modificat şi/sau completat prin hotărâre a consiliului local, ȋn condiţiile legii, şi cu respectarea normelor de tehnică legislativă prevăzute ȋn Legea nr. 24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

 

                                                    PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ,

 

         CONTRASEMNEAZĂ PENTRU LEGALITATE, TRICA LUCIAN                                                                       SECRETAR GENERAL AL COMUNEI ULMU

                                                                                                                                          NEAGU NICOLETA