Referitor la reprezentarea în justiție a unităților administrativ-teritoriale, în conformitate cu art. 109 alin. (1) – (3), (31) și (4) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare:
- reprezentarea în justiție a unităților administrativ-teritoriale se asigură de primar (în cazul comunelor); primarul stă în judecată în calitate de reprezentant legal al unității administrativ-teritoriale, pentru apărarea drepturilor și intereselor legitime ale acesteia, și nu în nume personal;
- atribuția de reprezentare în justiție poate fi exercitată în numele primarului de către consilierul juridic din aparatul de specialitate ori de către un avocat angajat în condițiile legii; (prin excepție, dacă unitatea administrativ-teritorială face parte dintr-un consorțiu administrativ, atribuția de reprezentare în justiție poate fi exercitată în numele primarului de către consilierul juridic din aparatul de specialitate al altei unități administrativ-teritoriale membră a consorțiului administrativ, în baza acordului de asociere prevăzut la art. 911 din Codul administrativ, referitor la organizarea și funcționarea consorțiilor administrative);
- cheltuielile de judecată sau, după caz, despăgubirile stabilite prin hotărârile judecătorești definitive se suportă de la/se fac venit la bugetul local (cheltuielile de judecată cuprind toate sumele cheltuite din bugetul local).
Având în vedere prevederile art. I alin. (1) și alin. (2) lit. b) din O.U.G. nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice și întărirea disciplinei financiare și de modificare și completare a unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare:
- autoritățile și instituțiile publice ale administrației publice locale care au în structura organizatorică personal propriu de specialitate juridică nu pot achiziționa servicii juridice de consultanță, de asistență și/sau de reprezentare;
- în situații temeinic justificate, în care activitățile juridice de consultanță, de asistență și/sau de reprezentare, necesare autorităților și instituțiilor publice, nu se pot asigura de către personalul de specialitate juridică angajat în aceste entități, pot fi achiziționate servicii de această natură, în condițiile legii, numai cu aprobarea consiliilor locale pentru autoritățile și instituțiile publice ale administrației publice locale din comune.
În consecință, în temeiul art. 136 alin. (1) din Codul administrativ, a fost inițiat proiectul de hotărâre ce se supune dezbaterii Consiliului local în vederea aprobării achiziționării unui contact de consultanță, asistență și reprezentare juridică pe anul 2025.
Inițiator,
PRIMAR,
Stanca COMAN